1,00. mm. Dinsdag 30 April 1907. Derde Jaargang. s 7 uur. aan de hoogste, laCaJ°filTTEIi BINNENLAND. "E le Arnhem. JVo. 51. voor GROEPEN lekend* dbouwers. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Kerk en het geld. UIT DE PERS. BUWENLANDT pllenden en allen die geworden van de z.g. Ruche" en andere in es met belofte van he bericht ik dat een |de handelingen dezer Rn brochurevorm is 1 bij mij verkrijgbaar van IO ets. Deze pehines worden door l en geene vergoeding Inkoop der uitstekende Ichines „systeem R. |em". Handelaren die beien dit op de een of wgoed hebben. Oud ijzer tenwaarde, geen 10 pro- le prijs dezer zwendel- Imachine „R. WITTE, j alles breien, een goed |n verdienste verschaffen Iren, winkeliers, fabri- l'en en meisjes en ge- vering franco huis met J voor volledige brei- rijzen van f 70 tot f 180, Van twee weken onder per aan huis, vijf jaar rantie. Betaling na leer- ibevinding. Bekroond oonstelIingLeeuwarden ngen tegen portover- het Technisch Bureau ■drijf ers acht dat de tijd gekomen |te voorzien van het be id Poeder voor het aan- In koeien en paarden van VAN AKEN, Apotheker, erzekerden uitslag. I centen de bus. "baar bij de firma SCHUL- te Middelburg; verder te JiEBR. MULDER te Middel- |DE ROOS; te Vlissingen STELERte Ovezand bij Rilland bij DE GOFFAU bij W. POTTER; te Ijke bij DE COCK. aar bij A. V. KALMTHOUT Café TUKKEN. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afaonderljjle nummers 4 contant 0.O6 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.371/», voor niet-abonné's045 Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. 4 contant. Reclameberichten 2ï Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Men hoort wel eens in gezelschap het woord: „Ons geloof is een goed geloof, maar het is ook een duur geloof". Komt men dan ook niet telkens bij u om geld, dan voor dit en dan voor dat. 't Staat werkelijk niet stil aan de deur voor de missiën, voor liefdadige vereenigingen, voor genootschappen en broederschappen, voor de kath. sociale actie, voor tal van katholieke uitgaven, voor kerkegeld enz. enz. 1 Maar wat heeft dat nu eigenlijk met ons geloof als zoodanig uit te staan? Als ooit toch zich een goede gelegen heid voordeed, om lasterlijke praatjes te weerleggen, dan is deze te vinden in het geen thans in Frankrijk tusschen de gees telijkheid en de regeering wordt afge speeld. De categorische weigering van de Fransche geestelijkheid om de vereenigin gen voor den eeredienst op te richten, welke door den Paus verboden zijn, was een afdoend antwoord op elke insinuatie: dat het de Kerk en hare priesters om geld te doen is. Waarlijk, de Fransche regeering heeft de proef op de som gekregen, dat de geestelijkheid niet koopbaar is. Naar goed ingelichte personen beweren, ging het bij het al of niet aanvaarden van de „asso ciations cultuelles" om een som van niet minder dan 200 millioen franken, onge rekend de pensioenen en toelagen. En dat alles werd onvoorwaardelijk afgewe zen, omdat daarvoor verkocht zou ge worden zijn het onvervreemdbaar recht der kerkelijke hiërarchie. Neen, voor geen hand vol zilver, voor millioeneu en mil- lioenen zelfs, verkoopt de Kerk haar rech ten niet. Liever armoede en ontbering en vervolging, dan veil zjjn voor het judas loon der wereld. En dan praat men, dan durft men on der katholieken zelfs te praten van. de Kerk en de priesters, die zich goed laten betalen. Waar is dan die hebzucht, en die gelddorst? Toon ze, tenzij bijl en kele ongelukkigen onder de priesters, die hun ambt en. waardigheid verloochenen en wegwerpen om den mammon te die nen. Het Frankrijk van heden staat niot al leen in de geschiedenis der Kerk om de eer en goeden naam onzer Moeder te doen uitschitteren. Viel een H. Thomas van Canterbury niet als martelaar aan den voet des altaars, slachtoffer van koning Hendrik van En geland voor dezelfde rechten der Kerk? En stierf een. H. Gregorius VII niet als balling der Duitsche keizers voor dezelfde zaak? en Bonifacius VIII en Innocentius XI en Pius VI en Pius VII? Heeft Frankrijk 120 jaren geleden niet glorievolle bladzijden zien volgeschreven door zijn bisschoppen en priesters, die weigerden den eed op de constitutie af te leggen, waarbij hun ruime geldelijke voordeelen en hooge tractementen werden toegekend, maar waardoor de rechten van Pans en Kerk geschonden werden. Zij protesteerden niet zoozeer tegen de ver beurdverklaring hunner inkomsten, welke een schandelijke diefstal was aan de Kerk gepleegd, maar voornamelijk tegen de aan slagen van den wetgever op de godde lijke constitutie van de Kerk. Het overige was voor hen van geen waarde. Ja, zoo grootsch was dat schouwspel, dat Mira- beau, die getuige was van dien zielen adel, niet kon nalaten uit te roepen: „Wij hebben de bisschoppen hun goederen ont nomen, maar zij hebben de eer bewaard". Ook Pius VI, dien wij zooeven noemden, schreef in zijn breve aan Lodewijk XVI, dat alle zorgen van tijdelijken aard, op zijd# behoorden gezet te worden en voor té wt u -:J ta* alles de beginselen gered moesten wor den. De geestelijkheid van heden treedt nog in die zelfde voetstappen. Gelukkig met de beslissing door Pius X genomen, roe pen allen in bewonderenswaardige groot moedigheid uit: „De armoede baart ons geen vreeze. Slechts één vijand duchten wij: de scheuring. Wat geeft het te ster ven van honger; slechts één zorg heb ben wij: onverlet te bewaren ons geloof en één te blijven met onze Moeder de H. Kerk. Wie durft nog bij dit heldenschouwspel te spreken van een geloof dat duur is, van een Kerk, waar alles geld kost. In tegendeel, zij heeft altijd geofferd en nog offert zij op geld en vrijheid en leven bij de onverwinbare verdediging van hare onvervreemdbare rechten en hare godde lijke instelling. Maar men moet toch alles betalen in de Kerk? Alles betalen! Sinds wanneer? Betaalt gij voor het H. Doopsel uwer kinderen, waardoor zij worden kinderen van God en leden der Kerk, broeders en mede-erfgenamen van Jesus Christus? Betaalt gij voor het H. Vormsel, dat door den bisschop u wordt toegediend en dat u tot strijders maakt van Jesus Chris tus? Betaalt gij voor biecht en zondevergif- fenis, waardoor gij verzoend wordt met God en waardoor u de Hemel heropend wordt, welke gij door uwe zonden ge sloten hadt? Is ooit gedurende 19 eeuwen betaald voor het H. Oliesel en de laatste H. Teerspijze, die de priesters brengen aan onze zieken en stervenden, zelfs te mid den van de hevigste besmetting met ge vaar voor eigen leven? Wie betaalt het H. Priesterschap, dat onzen zonen den weg opent tot het hei ligdom, tot de waardigheid van bisschop en Paus, zelfs voor de armsten der on zen, zooals de herder Gerbert, (lie Sil vester II werd, zooals voor den zoon van den armen eenvoudigen Sarto, die thans op Petrus' stoel zetelt in Pius X. Betaalt een arme voor het huwelijk, dat hij .sluiten wil voor zijnen herder? Werd ooit betaald door den loop der eeuwen voor de H. Mis, welke wij op Zon- en feestdagen verplicht zijn bij te wonen en die de priesters verplicht zijn op te dragen voor u en voor geheel de parochie, welke aan hunne zorg is toe vertrouwd? Ja, de Kerk laat u betalen de plaatsen in hare kerken, de was, welke gij laat ontsteken, de luister, welken gij wilt dat bjj hare plechtigheden voor u wordt ten toongespreid; maar dat is onontbeerlijk voor de bediening en het onderhoud van den eeredienst, dat is een vrijwillige bij drage, die gij op moet brengen voor door u gevorderde diensten. En zoo is het ook met de H. Offeranden, welke gij laat op dragen, waartoe de priesters niet ver plicht zijn. Gij betaalt de Offeranden niet, die kunt gij niet met al uwe schatten be talen, maar gij beloont den priester, die u in zijn ministerie dienst bewijst en gij doet dit onverplicht, vrijwillig. Wat durft gij van betalen praten? Of vraagt gij soms onbetaalde diensten aan den geneesheer, aan notaris en rechtsgeleerde, die heel wat duurder zijn en slechts voor tijdelijke stoffelijke zaken. Schaamt u te spreken over het betalen uwer priesters, die u om niet de H. Sa cramenten toedienen en u de grootste diensten bewijzen, de hoogste weldaden schenken: geestelijke genaden, bovenna tuurlijke eeuwige gunsten en zegeningen. Hebben aldus onze vaderen gedaan? Zie naar onze kathedralen, die zij God en zijn eeredienst gesticht hebben. Zie de rijkdommen waarmede zij den eere dienst omringd hebben en die thans de hebzucht der wereld opwekken. Gij wijst op het gold, dat gevraagd wordt voor de missiën? Maar is het niet genoeg, dat de missionarissen alles ver laten om onder de heidenen te gaan en hun leven wagen voor de verbreiding van het Rijk Gods? Voor liefdewerken: Maar wilt gij soms in de plaats treden der re ligieuzen, die geheel hun leven wijden aan het onderwijs der jeugd, de armen, de verzorging van zieken en ouden van dagen in al de ellende daaraan verbon den. Voor de kath. sociale actie? Maar moet dan het socialisme niet bestreden worden en moeten de toestanden voor onze werklieden niet worden verbeterd? Kath. uitgaven: Besteedt gij uw geld soms liever om uitgevers van romans en anti-godsdienstige werken rijk te maken? Ja, ons geloof is een goed geloof. Maar zeg niet dat 't duur is, want als gij over eenkomstig uwe middelen volgens dat ge loof zult handelen, zult gij u voor uwe waardelooze rijkdommen des levens on vergankelijke schatten verwerven, die door geen roest of mot verteerd worden, maar blijven zullen in eeuwigheid. *t* Uit een brief. 't Loopt hoe langer hoe fraaier! Nu het gaat om de Staten-verkiezingen wordt ons zelfs een blik gegund in de particuliere briefwisseling tusschen den bij de vorige verkiezing „gevallen candi- daad", dat is dhr. Ti mans, burgemees ter van 's Heerenhoek (Kath. can- didaat) en de redactie van de liberale „Goesche Crt.'M Dit blad publiceert uit een destijds tot haar gericht schrijven door dhr. Timans, de volgende zinsnede „Het is zoo genoeglijk te zien, waar men zooal doende geweest is met mij te verd wnr»'i Of het den heer Timans genoegen zal doen, dat de „G. C-." dit zinnetje publiek heeft gemaakt, durven we sterk be twijfelen. Mogelijk heeft de burgemeester van 's-Heerenhoek nimmer verlof tot publica tie gegeven. Maar hoe dit zij, dat lieve zinnetje wordt in ieder geval gebruikt door de „G. C." in verkeerd verband. Want het blad gebruikt het om te wil len uitdrukken, dat bij die bewuste verkie zingen de anti-revolutionairen de Katho lieken zouden hebben bedrogen. En dit is uit het zinnetje van dhr. Ti mans volstrekt niet af te leiden. Het is ook in 't algemeen onwaar. En indien „de gevallen eandidaat" een goed inzicht heeft van de verkiezingen, die hem een nederlaag brachten, dan zal hij moeten erkennen, dat hij, in hoofdzaak, juist door de Katholieken werd „verd Wat overigens te laken valt. Bondgenooten. A»n de groepen der Rechterzijde wordt van Links immer tot grief gemaakt, dat zjj den godsdienst mengen in de politiek. Daardoor, zoo heet het, wordt verdeeldheid gezaaid, onverdraagzaamheid gekweekt, ge loofshaat gewekt. En men houdt deze bewering vel, of schoon de ervaring sinds lang heeft ge leerd, dat de samenwerking tusschen anti- revolutionnairen en katholieken, ook in het maatschappelijk leven veeleer tot weder- zijdsche waardeering, dan verscherping der burgerlijke verhoudingen leidt. Maar dit is niet het eenige. Er valt op nog een ander verschijnsel te wijzen. Immers, de liberalen die zoo gruwzaam ontdaan zijn over de vermenging" van godsdienst en politiek door de Rechterzijde, aanvaarden zonder protest den steun vaD de Bronsveldianen en andere „clericalen" Met onverholen instemming worden tel kenmale in hun organen de uitvallen van den Utrechtschen predikant tegen de Room- schen en dr. Kuyper overgedrukt. Of die uitvallen van onverdraagzaamheid getuigen, of zij tot godsdiensthaat moeten opwekken, of zij een groot deel der be volking in een allerongunstigst daglicht stellen en dat deel kwetsen in zjjn dier baarste gevoelens, komt er minder op aan. Dr. Bronsveld, wiens politieke geloofs belijdenis anti-papi8me is zonder meer, wordt als bondgenoot in eere gehoudenzijn woord is een woord van gezag voar de „vrijzinnigen", die zoo hevig protesteeren tegen de vermenging van godsdienst en politiek! Ook een orgaan als de Protestant ver heugt zich in de liberale belangstelling. Reeds door zijn naam duidt dit orgaan aan, welk standpunt het in de politiek inneemt. Het is een zuiver, of liever cmzuiver confessioneel, beter noganti-papistisch standpunt. Maar het dient zich aan als bondgenoot der liberalen, en de links-liberale pers ci teert dezen Protestant, die naar aanleiding van de crisis schrijft, dat de Rechterzijde zich van „een zeer treurige zijde" heett doen kennen en oordeelt, dat het ministe rie „volkomen gerechtvaardigd" is. De Linkerzijde kan voortgaan met op de hulp der anti-papistische groep te rekenen. En van hun kant houden ook de liberalen de vriendschap aan. Maar inmiddels zjjn het toch departjjen der Rechterzijde, die den godsdienst „ver mengen met de politiek, verdeeldheid brengen, onverdraagzaamheid kweeken (Centr.) FRANKRIJK. Zooals men weet heeft het proces te gen abbé Jouin voor de regeering een allesbehalve opwekkend verloop gehad de uitspraak was een slag in 't gezicht van Clemenceau en zijn consorten. Den aangeklaagden abbé werd niet alleen zóó een kleine boete opgelegd, dat zijn veroor deeling zedelijk mot een vrijspraak gelijk stond, maar in 't vonnis zelf werd een scherp oordeel uitgesproken over de par tijdige politiek van de regeering in het al gemeen en over de Scheidingswet, de wet van schandelijke uitzonderingsmaatrege len, in 't bijzonder. De geestverwante pers in Frankrijk «n 't buitenland hoeft het vonnis dan ook zooveel mogelijk doodge zwegen, inwendig echter beschaamd door de onafhankelijkheid der rechters, die de waarheid hooger stelden dan het persoon lijk opzicht. Zoo iets kon men niet dulden. Het openbaar ministerie heeft nu besloten, zoo wordt uit Parijs gemeld, om cassatie aan te vragen van het vonnis tegen abbé Jouin, op grond van de critiseerende op merkingen over de Scheidingswet, die in het vonnis voorkwamen.... ITALIË. Vreeselijke ontdekkingen, die jn pro- testantsche kringen kippevel zullen ver oorzaken, heeft de „Frankische Kurier" gedaan, schrijft de „Köln. Volksztg." Ge noemd blad laat zich n.l. uit Rome schrij ven: „De gezamenlijke leiding der Roomsche Curie en Kerk is door de paters van de sociëteit van den H. Ignatius van Loyola veroverd". Het sensatieartikel eindigt met het schokkende bericht: „In de redactie van elk Cenlrumsblad in het Duitsche rijk zit een leerling of een geestverwant der Jezuïeten, die zijn geheime bevelen uit het Collegium Ger- manicum bij San Niccolo da Tolentino te Rome krijgt". Zóó wordt de groote menigte onder een soort hypnose gebracht, waarin zij Rome ziet als een groot verscheurend monster, dat de menschheid wil verslinden. DUITSCHLAND. Een Duitsch predikant vertelt als resul taat van een onderzoek door hem te Ber lijn ingesteld, dat zoowel Berlijn als de voorsteden thans met een dicht net, van sociaal-democratische vereenigingen voor de jeugd overdekt zijn. De predikant ver telt ook van zijn ervaringen omtrent ont moetingen, die hij met leden van die vereenigingen heeft gehad. Het is hom duidelijk geworden, dat zij daar stelsel matig tot overtuigde en ijverige sociaal democraten werden opgekweekt. „Het nieuwe van den toestand is dit", zegt hij: In het werk voor de jeugd staan we thans, in tegenstelling met vroeger, te genover georganiseerd ongeloof. Men vormt zich aan de overzijde een goed gedrild leger; men rust de jonge lingen met doelbewuste daadkracht en groote schranderheid uit om eenmaal de mannen te hebben. Ik kan niet anders dan dringend aan raden, 'j. met dien tegenstander ernstig op te nemenTelkens en telkens weer bleek mij uit de redeneeringen van de jongelui, dat zij door de onde- gelijkheid van de Christenen een ver keerde voorstelling van het Christen dom gekregen hadden. Moge dat bij ve len maar napraterij zijn, bij velen is hot ook bittere ernst. RUSLAND. Russische zeden. Op 14 April zijn in het kleine plaatsje Romanovvskoje, in Rusland, de zeven slachtoffers van een waarlijk beestachtigen moord begra ven. Het waren de vrouw, de vijf kinderen en de schoonmoeder van een spoorweg machinist. De ongelukkigen waren met een mes letterlijk geslacht. De moordenaars hadden den kinderen de eogen uitgestoken en hun stukken vleesch uit het lichaam gesneden, en wel, naar alle waarschijnlijkheid, toen de kleintjes nog leefden, en voor de eogen van de ramp zalige moeder. Tot zelfs de zuigeling was zoo gruwelijk verminkt. Het geheele plaatsje verkeert in ontzet tende opwindingalle inwoners en de gansche omgeving, honderden personen speurden naar de moordenaars, en wan neer dezen worden gegrepen, worden ze zonder meer in stukken gereten; me'" wil ze niet eerst in de handen der oiciliaid ie vei en. Een der moordenaars is al gevatmen laat hem echter nog in leven, totdat hij zijn medeplichtigen heeft verraden. De moord is te beschouwen als wraak van een bende bandieten, waarvan eenige leden op aanwijzing van den machinist waren gevat en zonder vorm van proces gelyncht. Tijdens de afgrijselijke daad was de ma chinist niet thuis; maar de moordenaars wisten, dat ze hem doodelijker nog kon den treffen door het uitroeien zijner ge heele familie. De inwoners zijn reeds lang ten hoogste verbitterd tegen de boerenbende, welke in 't geheel niet door de politie wordt vervolgd, daar deze zich nog slechts met „politieke aangelenheden" ophoudt. Tweede Kamer. Wetsontwerp tot opheffing der tiendrechten. Dhr. Zjjlma constateert dat het breken met het middeleeuwsche stelsel noodzake lijk is gebleken. Vruchteloos heeft men blijkens de lijdensgeschiedenis dezer zaak getracht dit vraagstuk tot oplossing te brengen en verder dan tot halve maat regelen is men tot heden niet gekomen. De algemeene strekking van het ont werp juicht Spr. toe. Dhr. Patijn die ook de strekking toe juicht van dit ontwerp heeft nog eenige bezwaren ten opzichte der waardebepaling van den grond. Zooals de wijze van schatting in het ont werp is geregeld heeft zij eenige ongerust heid gewekt in sommige gedeelten des lands. Verder achtte hij niet prijzenswaar dig de regeling van eerste opheffing bij de toepassing der wet en daarna, pas na een jaar de schadeloosstelling. Ook keurt spr. af de voorgedragen wijze van constateeren om te komen tot vaststel ling der schadeloosstelling. De dooi de regeering gekozen weg zal zeer lang en moeilijk zijn. Dhr. Tydeman heeft evenzeer dit ont werp begroet met vreugde. Hij beveelt den maatregel aan als een flinke welke radi caal het tiendrecht met wortel en tak uitroeit. Hij is 't dan ook allerminst eens met den

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1