fden, leeding. sche ten INE Goes. 237, SOES. rassen, ixen. en netjes, lewicht. No. 28. Dinsdag 5 Maart 1907. Derde Jaargang. Mijnt ellen MAANDAG- JUKJE- en «RUDABAVOHD. BINNENLAND. UIT ZEELAND irgadering Maart 1907, 195 A. Zondags. ekens. K KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De „Vrijzinnige" leugenpers. BUITENLAND (A \ltHOKl»|\ satijn omboord. rfdeeling van het oor Kinder-, Her- plonies, ir, in .de Prins te Goes. OES. I> - en 4 uur, fi-. f 2.— 1RAAD LDEE, L.. LA bij J. GROE- PWIELER; te Le Cointre, Goes. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f 0.371/s, voor niet-abonné's„045 BureauLRNGE G/ORSTSTRflflT, GOES.! Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Van vrijzinnige en ook van zoogenaamd neutrale zijde adres de „V1 i s s i n g- sclie Crt." worden de gebeurtenis sen, die het ongelukkige Frankrijk beroe ren, algemeen gesteld op de debet-zijde van „het Vaticaan"; van den Paus. Volgens die bladen wil de Paus m i n- s ten s „het onderste uit de kan hebben"; is het de Paus, die den strijd wil; is het de Paus nota bene die zich in de staatkunde wil mengen; is het de Paus, die werkt tegen de Fransche republiek, en met Duitschland heult; die de adders van tweedracht en haat zaait; die van geen toenadering wil weten; die dit niet wil en dat weigert toe te geven, kortom 'tis de Paus die feitelijk d oorzaak is van de treurige verwikkelingen in Frankrijk. Een Sisyphus-arbeid is het, een hope loos werk om de vrijzinnige bladen van ongelijk te overtuigenof om te trach ten de perfide, de lasterlijke aantijgingen tegen Paus en Kerk, welke deze pers heeft in omloop gebracht, door haar te doen herroepen. Als het tegen do Kerk in 't bijzonder de Katholieke gaat, dan is de liberale pers minder vlug in herroepen en tegen spreken, dan wanneer het lijkenrooveis aan den Hoek betreft (adres de „N. Rott. Crt."). Zoo wij er niet van overtuigd waren, dat de beschouwingen over de Fransche kerkelijke toestanden, die de „vrijzinnige" pers levert, geboren zijn uit „anti-cleri- calisme", uit geloofshaat, we zouden aan onkunde mogen denken. Maar reeds zoo dikwerf is het sy steem van vervolging, dat aan de wette lijke maatregelen ten grondslag ligt, in het. ware, het heldere licht gesteld, dat zelfs goede trouw bezwaarlijk nog kan worden aangenomen. In onzen grooten twijfel aan dit be zit van goede trouw worden wij zeer ver sterkt door een ontboezeming, die de „Goesche Courant" welwillend ten beste geeft, en welke betrekking heeft op 's Pausen verzet tegen het laatste zooge naamd „bemiddelingsvoorstel" van Briand. Natuurlijk Briand en de regeering wil toegeven( 1)van den Paus komt het 'ver zet 1 Daartoe leze men volgend proza uit de „Goesche Courant": „De houding van het Fran sche ministerie was zoo tege moetkomend, dat er zelfs een oogenblik gevaar bestond voor een mi- nisterieele crisis, daar een deel van de regeeringspartijen de houding van het ministerie tegenover de kerk te vrien delijk vonden. Gelukkig kwam het niet tot een crisis en kon het ministerie doorgaan met zijn verdraagzame tactiek. Doch het mocht niet baten. Wedelr hebben de geestelijken of liever heeft Rome zich verklaard tegen een oplos sing der kwestie op de door de Fransche regeering bedoelde wijze. Het is duide 1 ijk, dat het tel- kensdeniet-Fransche Paus is, die de oplossing der kwestie tegenhoudt, want de Fransche bis schoppen hebben zich, zooals men weet, van den beginne af, voorstanders vef- ran een proefneming met de scheidingswet. Ook toen echter kwam uit Rome het bevel, niet. aan de voor waarden der scheidingswet te voldoen. Ja, ook nu weer is de houding der ransche regeeringsmannen „zoo t e g e- moetkonvend" 1 j men <le houding tegenover p »te vriendelijk"] dezer r^^EtT d ring, die inhoud dJt°°R lat Rome zich heeft verklaard tegen een oplossing van de kwestie, „op de door de Fransche regeering bedoelde wijze"! Dat is toch dom van „Rome" geweest, dat het zich niet heeft neergelegd bij de door de Fransche regeering be doelde wijze van oplossing der kwestie I Inderdaad; de knappe bol, de schrijver dezer regelen in de „Goesche Cou rant" heeft volkomen gelijkde „niet- Fransche" Paus had den zin van dezen voorlichter(t) moeten volgen, dan ware Frankrijk... reeds lang geredl(?) Maar de verdrukking- en verdelgingme thode door de Fransche regeering tegen de Kerk sinds jaren toegepast, kan inder daad een onpartijdig vrijzinnige tot an dere, betere gedachten brengen. En deze methode van onweerlegbare knechting was geen andere dan de vol gende Sinds jaren werden stelselmatig de ver schillende stappen op den weg der ver volging gezet: onttrekking van diplomee- ringsrecht aan de katholieke Universiteiten verwereldlijking der hospitalen en der kerkhoven - dienstplicht voor geestelij ken onbillijke belasting der kloostergoe deren wet pp de geestelijke orden sluiting van de scholen van religieuzen verdrijving van religieuzen verwijde ring van het kruisbeeld uit de gerechts galen terugroeping van den gezant bij het Vaticaan vertrek van den Nuntius eenzijdige opzegging van het Concor daat de Scheidingswet sluiting van de laatste scholen van Congregaties .inventarisatie enz. De toeleg wasde Kerk te vernietigen, met haar eigen medewerking. En nu het hoogste kerkelijk gezag niet verkiest mede te werken aan den onder gang der Kerknu de Paus de hiërarchie niet wil doen aanranden; nu hij het met alle billijkheid en rechtvaardigheid strijdig oordeelt dat het Concordaat eenzijdig wordt verbroken, wat indruischt tegen het meest gewone grondbeginsel van het con tract-recht, nu kortom de Paus in een zaak, welke de Katholieke Kerk ten nauw ste aanbelangt, niet als een nul in 't cijfer wil worden beschouwd en behandeld daar komt de liberale pers om plechtig te verklaren, datde Paus de verwekker is van deze „vervelende zaak": en „de oplossing der kwestie tegenhoudt" i Het is ons wel verklaarbaar, dat de vrijzinnige pers „de zaak" in Frankrijk voor haar „vervelend" vindt; want ook deze pers houdt er niet van zich te steken in een wespennest, ook al doet zij 't toch. Met dit al: wanneer ooit de spreuk, dat uit de botsing der meeningen de waar heid geboren wordt een jammerlijk fiasco geleden heeft, dan is het zeker in zake de Kerkvervolging in Frankrijk. Van liberale zijde geen enkele stem, die opging, om het goede recht der Kerk in Frankrijk te verdedigen; zelfs geen libe raal geluid, dat zich hooren liet om aan te wakkeren degenen, laat staan de hou ding in bescherming te nemen van hen, die op de bres stonden om het vertrapte recht met hand en tand te verdedigen. Men moet immers vóór alles zijn „anti- clericaal", wat in zoogenaamd vrijzinni gen moriil niets anders, beteekent dananti godsdienstig; althans zeker wat de aange legenheden in Frankrijk betreft. Te betreuren is het, dat deze liberale pers niet het bind Hel van hare oogen kan wegrukken, om met den onbevangen blik van den Eindhovienschen s o c i a a -d e- mocraat Rédelé :te getuigen, dat 'tde Paus is, die tegenover dwingelandij en ver volging, de heilige rechten der Katholieke Kerk ongerept wil verdedigen en hoog hou den, en dat het de Kerk is, die verdrukt wordt door de nazaten van hen, wier wieg stond op den grond van het rijk, dat eer tijds den e-erenaaui droeg van: „oudste dochter der Kerk". Van een ouwe tante. Dat een mensch op zijn ouden dag zijn tanden verliest, is een heel gewoon ver schijnsel, en bovendien voor de omgeving gevaarloos. Minder onschuldig is het voor anderen, wanneer zulk een ouwetje haar geheugen kwijt raakt, vooral wanneer die „anderen", vol van stomme verbazing over haar „geleerdheid", het ouwe mensch aan} gapen en alles maar slikken, wat komt uit haai' versleten mond. Zulk een mensch is de „Goesche Cou rant", vooral als ze het heeft over room- sche dingen. Dan raakt ze de kluts kwijt. Zoo spreekt ze b.v. over een „niet-fransche Paus", en wil daar dan mee zeggen, dat de Paus van de Roomsche Kerk eigenlijk niks te zeggen heeft over Roomschen die in Frankrijk wonen. Ze veét niets van de eenheid der Katholieke Kerk, waardoor al haar leden staan onder één hoofd. Dat hoofd is de opvolger van den H. Petrus, die de eerste bisschop van Rome was. Dat hoofdschap is verbonden aan den Stoel van Rome, zoodat hij die op wettige wijze bisschop van Rome wordt, daardoor ook van zelf het hoofd wordt der geheele Katholieke Kerk. Een fransche Paus, zooals dat ouwe mensch zich dien voorstelt, zou dus niet meer zijn Katholiek, zou ophouden te be- hooren tot de n e Katholieke Kerk. Verder vertelt die ouwe tante, dat de Fransche regeering „zoo tegemoetkomend" is, zulk een „verdraagzame taktiek" volgt tegen de Katholieke Kerk. Hier speelt het geheugen haar weer parten. Want minister Briand heeft in de tweede helft v,an Fe bruari zelf in de Fransche Kamer te ver staan gegeven: dat hij het geheele vermo gen aa,n de Kerk heeft ontnomen, d. w. z. alle kerken, 2500 pastorieën, een groot aantal seminarie-gebouwen en bisschoppe lijke paleizen, de toelagen van 20.000 priesters gedurende acht jaren, de gedeelte lijke vrijdom van den militairen dienst voor geestelijken. Hij had daar neg kunnen bijvoegen: de mogelijkheid om voortaan schenkingen of legaten aan te nemen. De bewering, dat de „Fransche bisschop pen" van af het begin zich voorstanders hebben verklaard van een proefneming met de scheidingswet, dat is geen vergis sing, dat is een leugen van de oude vrouw. Want op de vraag van den Paus of het mogelijk was de vereenigingen van den eeredienst naar den eisch der wet in te richten? op die vraag hebben de bis schoppen met algemeene stemmen op twee na ontkennend geantwoord. 't Ouwe mensch moet maar naar bed gaan. Wel te rustel Jules. FRANKRIJK. De „Ma-tin" en de Temps" vertellen de laatste met officieus gezagdat in de papieren, bij Mgr. Monlagnini in beslag genomen, het bewijs is gevonden, dat dei H. Stoel indertijd, in het jaar 1905, te Madrid pogingen in het werk heeft ge steld om het beleefdheidsbezoek van ko ning Alfonso aan de Fransche republiek te beletten. Deze mededeeling moet natuur lijk dienst doen als sensatie-middel. Int- tussc-hen: geen enkel oprecht en naden kend Fransoh Katholiek zal zich door de manoeuvre dezer openbaring laten ontstel len. Men weet welke heftige anti-godsi dienstige invloeden er destijds in Spanje aan het woelen en werken waren; hoe de liberalen door de radicalen werden voortgestuwd op den weg der kerkvervol ging, der Combistische wetgeving. Koning Alfonso was jong en de Regeering, die toen nog geheel stond onder den invloed van het fel anti-clericale element, noopte hem, „om redenen van staat", naar Pa rijs te gaan. Zij deed dit met dezelfde, jegens de Kerk vijandig-gezinde, bedoe lingen waarmede de Fransche sectarissen indertijd Loubet naar Rome zonden. Is het. wonder indien de 11. Stoel getracht heeft de plannen der Spaansche sectal- rissen te verijdelen? Van koning Alfonso zeiven kon toen nog niemand de zelfstan digheid verwachten, welke keizer Franz Josef aan den dag legt door zijn stand} vastige weigering om te Rome den koning van Italië te bezoeken, niettegenstaande deze toch zijn bondgenoot is Onder een kabinet-Maura zou het be zoek aan Parijs vermoedelijk zijn afgewim peld. Ergerlijk. We zijn al enkele malen in de gelegenheid geweest de doopceel te lichten van „mgr." Vilatte, den zgn. aartsbisschop, aan wien de Fransche rej- geering de vroegere kapel der Barnabieten afstond om daar zijn heiligschennende han delingen te verrichten en te probeenen een schisma te verwekken. Het jongste feit, dat. nu echter bekend wordt, is zóó ergerlijk, dat die meneer Vilatte nu voor goed bij alle wèldenkende menschen 'tweinigje prestige, dat er mis schien nog overgebleven mocht zijn, ver loren zal hebben. Sedert 12 Februari was nl. de veertien- en-een-half-jarige Marguerite Brunin uit het ouderlijk huis verdwenen. Ondanks alle pogingen en nasporingen kon men het kind niet terugvinden. Dezer dagen echter werd een inval gedaan in de pastorie van „mgr." Vilatte, waar men het kind terugvond. SPANJE Het k e r k e 1 ij k h u w e 1 ij k in Spanje. De „Gaceta de Madrid" publi ceert een koninklijk besluit, waardoor ds bepaling van 27 Augustus 1906 betreffende het burgerlijk huwelijk opgeheven wordt. Deze bepaling erkende het burgerlijk hu welijk voor geldig, ook wanneer de partijen geen verklaring hadden afgelegd omtrent den door haar beleden godsdienst, zoodat dus ook een huwelijk, buiten de Kerk ge sloten door Katholieken, door de burger lijke wet als geldig werd beschouwd. Dit besluit had zeer begrijpelijkerwijze een krachtig protest der bisschoppen uit gelokt. Het ministerieMaura, heeft het thans weer ingetrokken. RUSLAND. Revolutionairen hebben te Niemce bij Sosnowice twee gendarmes doodgeschoten. Op verschillende fabrieksemployés werden roofaanvallen gedaan. De kassier van de keros'inefabriek is zwaar gekwetst. Uit Krasnoyarsk meldt men de volgende bizonderheden van den moord op Koz- lofski, den bevelhebber der stad. Hij wan delde 's middags met vrienden en toonde hun een dreigbrief, dien hij gekregen had en waarin stond, dat hij om 5 uur gedood zou worden. Hij haalde zijn horloge uit en zeiHet is nu 5 uur en ik leef nog. Een uur later keerde Kozlofski alleen naar huis terug. Een man trad hem in den weg en riep Halt! Op hetzelfde oogen blik weerklonken drie schoten en Kozlofski viel dood neer. De omstanders vloden naar alle kanten. De moordenaars ontkwamen. INDIE. Een weldoend geestelijke. Uit Madioen wordt aan de „Locomotief" het volgende geschreven: De pastoor Schweitsz alhier hoopt tegen het einde van dit jaar zijn tehuis voor ver waarloosde kinderen van Europeesche af komst te kunnen openen. De overste der Ursulinen te Soerabaja, die kort gelet- den naar Holland vertrok, zal vermoedelijk met een zestal zusters van die orde terug- keeren, die naar alle waarschijnlijkheid be stemd zijn om op de hoofdplaatsen hier te lande hun liefdevol werk aan te vangen. Zoodoende komen dan vandaar krachten beschikbaar, die zich zullen wijden aan de in het leven te roepen stichting van onzen priester. Reeds zijn een tiental kin deren tegen zeer matige vergoeding ten huize van inwoners hier ter plaatse onder dak gebracht en groot is het aantal èn uit deze èn uit de naburige residentie Ke- diri, die in de termen vallen te worden opgenomen in de inrichting, waarvoor de geestelijke met onverdroten ijver gelden bijeenzamelt. De armen in en om deze plaats zijn talrijk. Er wordt hier veel armoede geleden onder d© zoo-genaamde smalle gemeente. Het ligt in het voornemen van den pastoor, om apn het toevluchtsoord een school te verbinden. Wij lezen in „de Zeeuw" Een geacht Katholiek te Goes merktc ons dezer dagen met eenigen trots op dat bij het graf der schipbreukelingen drie predikanten waren, en geen enkele predikant den tijd scheen te hebben, mee te gaan naar het wrak of althans bij aan komst der geredden klaar te staan om geestelijken bijstand te bieden aan de diep verslagenen. En dat terwijl de pastoor van den Hoek in de pijjekker van een matroos medeging om troost en stervensmoed te brengen en te helpen met lichamelijke en geestelijke verpleging. Ook de kapitein van het Heilsleger deed iets. Doch alleen de R. K. geeste- ljjke deed zijn plicht. (Spatieering van ons. Red.) Wij deden het zwijgen tot deze vriende lijke aanklacht, wijl wij 'ter mee eens waren. „De Heraut", die op de afwezigheid der Geref. en Hervormde predikanten van 's Gravenzande en Hoek van Holland de aandacht vestigt, legde den vinger op een wondeplek en is de tolk van velen. En wat zij er aan toevoegde, is ook zoo waar. „Dit feit staat niet op zichzelf. Onze soldaten in Atjeh spreken met de grootste bewondering en liefde over een pastoor, die hun gevaren deelt, voor hun geeste lijke behoeften zorgt, hun zieken verpleegt. Telkens leest men in de dagbladen, dat gekwetsten of verongelukten op straat in een roomsch gesticht worden binnenge bracht en daar met de grootste zorgvul digheid verpleegd worden. Een ijver, waartegenover Protestantsche onverschil ligheid vaak maar al te droef afsteekt. „Met zekere laatdunkendheid op dezen „ijver in goede werken" van de Roomsche Kerk neer te zien, baat u niet. Rome wint daardoor in de publieke opinie aan invloed en kracht. Veeleer hebben onze Protestant sche Kerken tot zichzelf in te keeren, en te vragen of het woord van Christus ook niet tot ons gesproken is: Laat uw licht schijnen voor de menschen, opdat zij uw goede werken mogen zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken". GOES De heer H. J. R Hornix, land meter v. h Kadaster te Middelburg is met ingang van 1 April e k. wederom verplaatst naar hier. Voor de vereeniging voor Weten schappelijke belangen zal Vrijdag 8 Maart in de Soc. V. O. V. spreken dhr. S. Leopold overFransche vertellingen uit den ouden tijd. De collecte van gisteren voor de op richting van een R. K. gesticht voor kinder verpleging bracht f168 50 op. In de „Prins van Oranje" is iets zeer bijzonders te zien, n.l. de Wereld- klok. Deze reusachtige klok is vervaar digd in 7 jaar tijds door dhr. Noll uit het Schwarzwald en is een waar kunststuk van mechaniek. Het is ons onmogelijk alle bij zonderheden te vermelden, maar we stip pen een en ander aan. Zoo ziet men bjj 't slaan van elk kwartier de 4 leeftijden, voorgesteld door kind, jongeling, man en grijsaard verschijnenbjj 't slaan van 't uur komon de 12 apostelen te voorschijn, die zich voor Jezus buigen, behalve de laatste Judas; dageljjks luidt een capucyner-monnik de gebedenklok, terwijl andere monniken zich naar een kapel begeven, die afgebeeld is naar een beroemd pelgrimsoord in Zwit serland. 's Morgens en 's avonds 9 uur openen zich de kerkdeuren en ziet men het binnenste van een kapel, waarin zich menschen in Schwarzwalder kleederdracht bewegen. Ook de 4 jaargetijden komen op hun tjjd te voorschijn. Op gezette tijden geeft een nachtwaker non signaal, blaast een trompetter, kraait een haan en roept een koekkoek. Om het juiste geluid van den haan te krijgen, moet een heele toer

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1