IMING (blad No. Ié. Donderdag 31 Januari 1907. Derde Jaargang. t op het I DEN, E PERS", bekende ver te Apeldoorn. J. EGBERTS. ca eld ran Effecten jtocht. INDRIKSE. cent KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Versckijnt eiken MAAHDAG-. WflENSDAG- tn VRI1DAGAV0ND. R ij s s e ii. BUITENLAND UIT ZEELAND. UAABIIOEUEV •afijn omboord. lARI, 's namiddags ru mité van Hie te GOES. Rustenburger- ij na zooveel lijden per kilo. f 0.6') - 0.58 - 0.68 - 0.66 - 0.63 - 0.62 per bns - 6 50 3 stuks. - 1.15 - 0.95 - 0.90 uiet, manden en urs. szonden. ire. 519. «4 «oó CO c u- O n O acs s&ss °- W ss V» UuJ O hotel de Kinderen euws en illu £OOP is. E DIRECTIE. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten I 0.95 Afzonderlijke nummers a contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.37V2, voor niet-abonné's„045 Bureau LANGE V0RSTST3AAT, GOES. Advertentiën van 16 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Wij hebben een .oproep gedaan om gel- delijken steun voor de stakers te Rijssen. Daarop is in. 't geheel bij ons ingekomen niet meldenswaardig bedrag van zegge één gulden van „een trouw lezer" uit Terneuzen. Dit is allertreurigst. Het is heel mooi artikelen en geschrif ten te lezen, waarin de nooden en mis standen van de maatschappij op de kaak worden gesteld. Maar minder mooi is het, met zwaar wichtig gezicht te beamen, dat 'tin ver schillende opzichten in de samenleving 'n beroerde boel is, en tevensde beurs gesloten te houden, als onrechtvaardig be handelden onze hulp behoeven. 'tls mooi met aandacht ©en spieker te volgen, die ons uiteenzet, dat ook en vooral in de arbeiderswereld de christelijke be ginselen van naastenliefde en rechtvaar digheid den scepter moeten zwaaienmaar men kan even goed thuis blijven, indien men, wanneer die beginselen worden ver kracht en den arbeiders werkelijk onrecht wordt aangedaan nalaat, de behulpzame hand te bieden. De theorie is mooi, maar de praktijk is alles. De laatste weken, gelukkig, is hier in den omtrek een welgeslaagde propaganda gemaakt voor de K. S. A. Welnu, voor hen, die het niet mochten weten, èeelen we mede, dat het steunen van een gerechtvaardigde werk staking wel degelijk thuis behoort op het terrein van Kathol i'é k© S ociale Actie. En dat de werkstaking te Rijssen een gerechtvaardigde'is, wordt alge meen erkend, zoowel door dr. Kuyper als door mr. Aalberse, als door rector Lukas- sen, kortom door ,de voormannen op soci aal gebied van iedere richting. Daarom herhalen we onzen oproep om geldelijken steun voor de Rijssensche jute- arbeiders, wie door de patroons aller laagste loonen worden uitbetaald; wier vakorganisatie niet wordt erkend, waar door zij zijn geraakt in een toestand van ellende, waarin dringend verbetering noo- dig is. Verbetering, die de patroons niet wil len aanbrengen, en waarvoor de arbei ders nu strijden door staking. Daarom moet deze staking geldelijk wor den gesteund. Laat ,men nu ook, op dit punt, de K. S. A. in praktijk brengen I FRANKRIJK. De studenten der katholieke instituten van Rome studenten „uit alle stammen en volken en talen" hebben tot hun medebroeders va,n de Fransche seminariën een adres gericht van sympathie en be moediging en zegewenschen voor de Fransche Katholieken in hun zwanen strijd. Dit adres is Zaterdag aangeboden aan den rector van het Fransche college Z. H. de Paus heeft zich over deze mani festatie zeer getroffen getoond en de or ganisators ervan in gehoor ontvangen „Geen betooging", aldus sprak de H. Va der bij die gelegenheid, „kon dierbaarder aan ons hart zijn dan die der solidariteit van de Romeinsche seminaristen met hun broeders uit Frankrijk. Meer dan 3500 broeders en priesters verlaten in Frank rijk hun studiën voor de kazerne. Maar moedig en onversaagd zijn zij bereid te dienen onder de vaan des vaderlands, maar meer nog onder die van Christus en het geloof. Zij verdienen tillen onze genegen heid en medelijden. „De Kerk noemt zich één, katholiek, apostolisch en Roomscb, maar ook dé „strijdende". En die tijd, waarin de Kerk niet heeft geweend en in volkomen vre'de Peefde, was voor haar de gevaarlijkste Die broederlijke solidariteit tusschen de Katholieken openbaart zich in deze dagen telkens weer in de Vereenigde Staten. Zoo werd bijv. Zondag in bijna alle katholieke kerken van New-York door de geestelijk heid van den predikstoel tot de schare een opwekking gericht tot deelneming aan een groote vergadering, dien avond te hou den en waarin protest zou worden aan- geteekend tegen de bejegening, welke de Fransche Katholieken ondervinden va.n de zijde hunner regeering. DU1TSCHLAND. De majesteitsschennis, waaronder Duit- sche rechters vaak zoo kinderachtige bru taliteiten en aardigheden verstonden, zal voortaan niet meer zóó zwaar worden ga- straft. De „Reichs-Anzeiger" maakt een keizerlijk schrijven aan den minister van Justitie openbaar ter gelegenheid van 's Keizers verjaardag, waarin deze voorstelt een wijziging van het artikel betreffendiei Majesteitsbeleediging, uit te werken in een voorstel aan den Rijksdag. Tot op den tijd dat dit voorstel wet zal zijn gewor den moeten de gevallen van Majesteitsbe leediging aan den Keizer worden voorge legd, opdat deze gelegenheid hiebbe van zijn gratie-recht gebruik te maken. De dag bladen van allerlei richting begroeten dit voorstel met ingenomenheid. Voor den Duitschen Rijksdag moeten nog 160 herstemmingen plaats hebbein, Het is bijna zeker, dat bij die herstemmin gen de Centrumspartij nog minstens 11 zetels wint, zoodat de Katholieke partij goed versterkt wordt, den liberalen teil spijt. SERVIE. Een ontploffing in de vertrekken van, den Servischen kroonprins wekt te Bel grado veel sensatie. In de stad doen aller lei geruchten de ronde; men zegt, dat in het koninklijk paleis een aanslag plaats vond. Er moet een bom gesprongen zijn, die veel schade aanrichtte. Andere geruchten zeggen, dat er een helsche machine in een kamer van den koning gelegd was. Dadelijk na de ontploffing werd net pa leis afgezet. De commissaris van politie werd geroepen en onmiddellijk begon het onderzoek, waaromtrent een diep stilzwij gen in acht wordt genomen, 't Koninklijk paleis wordt streng bewaakt, de militaire posten zijn verdubbeld, en in de naaste omgeving van het slot bevinden zich veel militaire troepen. Er hebben eenige weken geleden ge ruchten door de pers geloopen omtrent voorgenomen bezoeken van H. M. de Koningin aan Onze provincie. Uit zeer vertrouwbare bron vernemen wij thans dat H. M. vooralsnog geen plan heeft dit jaar Zeeland te bezoeken. Onze Commissaris der Koningin is ook niet naar de residentie gegaan om II. M. en den prins der Nederlanden te gaan nitnoodigen. Zoo iets doet men niet, dat is tegen de etiquette. Doch Z.Exc. is door het Koninklijk Echtpaar ten paleize ontboden en de reden daarvan is dat waarschijnlijk de Prins de De Ruyterfeesten te Vlissingen zal' bijwonen en daarover wenschte te spre ken met den Commissaris der Koningin in onze provincie. (Zeeuw.) Men meldt ons nog: „De Zeeuw" vermeldde gisteren dat hij uit officieel© bron vernomen heeft dat de Koningin dit jaar Zeeland niet zal be zoeken, maar wel dat Prins Hendrik de De Ruyterfeester te Vlissingen zal bijwo nen. Wij kunnen .verzekeren dat het bericht van „de Zeeuw" onjuist is. Van het een ;noch van het ander is iets hekend. De Commissaris ,der Koningin, die alleen de plannen kent, bewaart het diep ste stilzwijgen. GOES. Maandagmiddag had de heer Goens© van Kwadendamme het onge- geluk, dat zijn paard schrok voor een orgel, bij den Karnemelksput, zoodat hij met paard en tilbury iu de sloot geraakte. Met eenige hulp was hij weer spoedig op den weg, zoodat hij met den schrik vrij kwam. Za,terdag 2 Febr. p.- s. des avonds om 8 uur zal in „de Prins van Oranje" al hier eene lezing gehouden worden. De heer A. C. Bos, lid van hel Hoofdbestuur van het Centraal Genootschap voor Ktnder- Herstellings- en Vacantie-Kolonies, zal over deze herstellingsoorden voor "kinde ren komen spreken, en daarna zal worden getracht eene afdeeling „Goes" van het Centraal Genootschap te stichten. Mannen en vrouwen van elke richting en kleur hebben hunne instemming mét het streven van 't Genootschap betuigd. Ook Mr. P. J. M. Aalberse, Redacteur „Katholiek Sociaal Weekblad" te Leiden en Dr. Alph. Ariens, Pastoor te Steenderen. De harmonie „,Euphonia,", die in Juli haar 20-jarig bestaan hoopt te vieren, is voornemens een groot nationaal concours uit te schrijven voor zuslervereenigingen. Zij hoopt "dat de noodige bijdragen en deelneming haar daartoe jn sïaat zullen stellen. Het bestuur der harmonie heeft zich eenige heeren geassumeerd tot eaine feestcommissie, bestaande uit ,de heeren De Koning Kooy, eere-voorzitterJ. Z. Risch, voorzitter; I. ,G. J. Kakebeeke, vice- voorzittsr; W. Temperman, le secretaris, A. R. Breetvelt, 2e secretaris, P. A. de Ligny, le penningmeester; J. C. Hollmanjn, 2e penningmeester; D. v. d. Bout en A. F. v. Marcke, leden. H. de Wilde over „De oude strijd". In de Dinsdag te G o e s gehouden open bare vergadering van de anti-rev. Propa- ganda-club trad als spreker op de heer II. de Wilde, lid der staten van Zuid-Holland, en van den Haagschen gemeenteraad met het onderwerp „De oude strijd". Nadat de voorzitter, de heer Buijse, de vergadering, die matig bezocht was, met gebed had geopend en een kort welkomst woord tot de aanwezigen had gesproken, verkreeg de heer De Wilde het woord. Bij het eerste politiek debat, aldus spr., na 't optreden van het ministerie de Mees ter weid van links en rechts critiek op dat optreden uitgebracht, o. a. door Mr. Tydeman een oud-liberaal. Deze was 't niet eens met hen d:e zeiden dat '1 mini sterie Kuyper te weinig had gedaan. In tegendeel dat ministerie had, ook volgens hem, hard gewerkt. Zijn grief was van an deren aard en betrof den geest waarmee dat ministerie bezield was. Hij noemde 't tijdperk van 19011905 een kortston dige ziekelijke afwijking van den nuchte- ren geest van het Nederiandsche volk. Nu behoeft men niet direct antirevolutionair te zijn om tegen den vorm van deze be schuldiging op te komen. Maar aan een voor ons denigreerenden vorm zijn wij ge woon. Opzoomer noemde ons een halve' eeuw geleden al het niet-de,nkend .deel der natie. En nog verleden jaar hoorden wij iets dergelijks zeggen door mr. Patijn in het kiesdistrict Zierikzee. De „N. Crt." schreef gister: Er waait een frissche wind door 't district Slie- drecht, dewijl de liberalen er wakker wor den. Zie als hoogstaande mannen en bla den zulke uitdrukkingen bezigen, da,, moet in naam der volkseenheid, waarnaar men zegt te jagen, daartegen geprotesteerd wor den. In de grief nu voor mr. Tydemaji een a f w ij k i n g van den n u c h- te re n geest van het Nederiandsche volk lag de voorstelling alsof de strijd door het miniisterie-Kuyper aangebonden iets nieuws was. En dit js onjuist. Hetzelfde was reeds te voren door mr. Lohman bepleit en door Groen voorge staan. Het was „de oude strijd". Het levensdoel van den stichter der anti-rev. partij trad in tweeërlei vorm naar voren: Vrijheid voor alle burgers, en be werking van den volksgeest in anti-rev. of chr.-historischen zin. Allereerst vroeg hij gelijkheid. Toen Maurits in den strijd tus schen Gomaristen en Aripinianen, over onderdrukking van laatstgenoemden door geweld sprak, zeide Trigland: „wij ver langen enkel vrijheid, en dan zijn wij, Contra-remonstranten, nog krachtig genoeg om de Arminianen dood te preeken." Dat is het rechte standpunt. En dat standpunt van vrijheid en gelijkheid werd in dien tijd niet ingenomen. In de Staatsregeling van 1798 was alloein hij kiezer die tegenstander was van het stadhouderlijk bewind, voorstander van de bovendrijvende partij I En nog na de verdrijving van 't Fran sche bewind waren die begrippen van vrijheid en gelijkheid averechtsch) ge bleven. Ds. Molenaar en de afgescheidenen in '34 ondervonden 't. Wie tegen den geest der eeuw inging kon niet in eenig Staatsambt benoemd woiden. De openbare instellingen, vooral die van onderwijs, kwamen in dienst van de richting der bovendrijvende partij. En toen onzerzijds getracht werd door eigen inspanning andere instellingen ba krij gen, werd ons toegeroepen dat wij ver deeldheid brachten. Het volk moest één zijn, namelijk vrijzinnig. De Fransche re volutie heeft niet gegeven wat het be loofde in geen enkel opzicht staat zij hoo- ger dan het Calvinisme. Bilderdijk en Da Costa protesteerden tegen de ontkerstening onzer openbare instellingen. Een kortstondige afwijking van den nucliteren geest van het Nederlandschq volk! zei mr. Tydeman. Maar was dan hetgeen van 't ministerie-Kuyper uitging, in .strijd met 't ruime, mooie standpunt van Trigland? De tegenstanders verwij ten Kuyper partijwetten. De schoolwet- Kuyper een partijwet! Ganschelijk, niet. Ons standpunt zal door velen onzer te genstanders, naar sprekers overtuiging, in de toekomst worden overgenomen, want het ligt in de lijn van onzen tijd. Spr. wil geen kwaad zeggen van de openbare school, maar de sociaal-democratische on derwijzers op de openbare school zullen in 't gedrang komen wanneer zij een ander standpunt hebben dan dat der vrijheid. Een symptoom is reeds gezien in 't pro test tegen het zingen van Oranjeliederen op het Koninginnefeest. Tol hiertoe gold ook bij de liberalen liefde voor Oranje, eerbied voor 't Gezag een maatschappe lijke deugd. Dit schrapt de soe. dem. on derwijzer, maar dan komt hij in conflict met het wetsartikel dat opleiding tot alle christelijke en maatschappelijke deugden van hem eischt. Op dat gebied oprich ting van bijzondere scholen als tegengif tegen 't optreden van dergelijke onderwij zers kunnen de liberalen van ons, ge schoolden in den schoolstrijd, nog veel ieeren en wij willen hen gaarne uit onze rijke ervaring met advies dienen. (Ap plaus.) Maar de schoolquaestie had ook een politieke zijde. Zij die aansluiting van de school aan 't gezin begeerden, ondervon den tegenwerking van den Staat en wel zoo dat tot 1901 voor een kind op de openbare school uit de openbare kas f 36 betaald werd, en voor een kind op de bijzondere school f 7.50. Zoo was de toe stand bij 't optreden van 'tministerie Kuy per. Alsof een liberaal of een sociaal-demo craat vijfmaal meer waard is voor den Staat, dan een Roomsche of Chr. Protes tant! Toen is de schoolwet-Kuyper, „de ramp voor 't land" gekomen. Hij heeft hier bij de openbare school niet benadeeld, in tegendeel nog iets bevoordeeld, en wel door heogare wachtgelden en andere uit- keering dan volgens de wet van 1897, En van die f 7.50 heeft hij gemaakt - niet f 36 (of f 38 zooals 't nu is I) maar f 15. En toch gingen de openbare onder wijzers 'tland rond, front makende. Voor de openbare school in naam, voor de on billijkheid in werkelijkheid, in strijd met hun leer van vrijheid, gelijkheid en broe derschap I En dat terwijl 't ministerie- Kuyper meer dan zijn voorgangers voor 'topenbaar onderwijs deed. Wachtgelden; en opneming van weduwen e.i weezen van openbare onderwijzers in 't pensioenfonds voor burgerlijke ambtenaren, danken de openbare onderwijzers aan dr. Kuypers wet. Indien er ooit sprake kwam van de oprichting van een monument voor dr. Kuyper, dan dienden de openbare onder wijzers daarvoor het eerst hunne bijdra gen te leveren. Mr. Tydeman zeide in die merkwaardige rede van 2 Dec. 1905 dat het stelsel-Kuy- per weg is, voor goed weg. En mr. Troel stra klapt© in de handen. De antithese, die leidt tot de verdeeldheid en de classi ficeering van het volk! Maar Dr. de Vis ser schrijft terecht, dat niet. wij de anti these in 't leven geroepen hebben, maar de vrijzinnigen. Er was een these: God de Souverein, de Schepper. Hel volk aanvaardde die; dan de revolutie kwam met een stelling daartegende antithese van volkssouve- reiniteit. Is 't bovendien niet zonderling om te spreken van een stelsel van een bepaald persoon Heeft die antithese tusschen het geen uit God en hetgeen uit den mensch is, dan niet altijd bestaan? Is er dan geen antithese Op straat struikelt men er haast over. Men ziet ze in de huisgezinnen, tusschen de scholen. Mag die dan niet be staan op 't beteekenisvolle terrein van land en overheid? Mag de Almachtige daar niets te zeggen hebben? De antithese is niet te loochenen en iedere jpartij moet er rekening mee houden. Veertig jaren geleden was al wat liberaal was tegen de Zending; thans zijn zij er nagenoeg allen voor. Zelfs de heer v. Kol. Deze heeft in 1901 minister Cremer be vordering der Zending aanbevolen; in strijd met hetgeen zijn geestverwant Levita in een soc.-dem. volksvergadering te Am sterdam zeide, namelijk dat de automobiel' van de sociaal-democratie door de straten snort en het versleten karretje van 't Chris tendom achteraan komt sukkelen! Van Kol wilde niet die „automobiel" naar Indië sturen, maar dat „karretje". (Gelach.) Chr. philantropie o.a krankzinnigenver pleging door prof. Lindeboom begonnen, vindt thans bij alle liberalen waardeering. Ook wordt het Chr. onderwijs bjj velen hunner thans heel anders beoordeeld dan voor 25 jaren. AlbeiHa v. Elkenstein, Fransen v. d. Putte, 'Goeman Uorgesius legden daar openlijk getuigenis van af. Deze kentering is bewijs hoe de Heere aan de spitse gestreden heeft en zij be moedigt ons lot volharden in Zijn kracht. (Applaus.) Na de pauze trad met spr. iu debat de heer Ossewaaide van lerseke. De heer Ossewaarde wien een half uur wordt toegestaan, begon met. een aan merking te maken op het gebed van den voorzitter. Deze had gebeden o. a. voor de dienaren der Kroon en de Volksver tegenwoordiging, en dat terwijl deze toch niet van zijn kleur zijn. Wat moest hij van zoo'n gebed denken. Komende op de rede van den spreker, debater vond veel in sprekers rede dat bestrijding verdient. Hij erkent dat 't ministerie-Kuyper hard ge werkt heeft, doch de vruchten zijn wei nige. Het Ned, volk is er niet op vooruit gegaan. Democratische wetten zijn er niet gegeven. Er is dus niet goed gewerkt. Met de critiek van den spr. op mr. Tydeman's veroordeeling der a.-r. stemt hij in, doch de anti-rev. veroordeelen ook hun tegen standers. Spr. heeft gezegd dat de anti-rev. ook tot de nationale eenheid behooren, maar, vraagt debater, waarom noemde hij de soc.-dem. niet? Heeft hij ons ook al buiten de gemeenschap gesloten zooals Kuyper gedaan heeft? De antithese is nooit zoo schrep gesteld als door 't ministerie-Kuyper. Kuyper is ver afgeweken van zijn leermeester Groen van Prins teler, door zijn splitsing der natie in geloovigen en ongeloovigen. Het ministerie-Kuyper bracht geen vrijheid, maar verdrukking. De matrozenbond. Lindeman. De stakingswetten. Verbod aan soldaten om naar vergaderingen te gaan. Speetwet. De Pensioenwet, waarbij 'n arbeider van zijn 16e jaar f2.50 moet betalen en pas op zijn 70a jaar werd ge pensioneerd. „Het een derde drie derde" van minister Kuyper, en dergelijke be wijzen die, alsmede dat de sociaal-demo craten in 1905 te Vlissingen geen zaal konden bekomen om een spreker te doen optreden. De anti-rev. zeggen onze gods dienst moet de godsdienst van Tvolk zijn, moet doorgevoerd worden op 't gebied der Staatkunde, dit is even afkeuringswaardig als de tirannie van Constantijn. Op ''t gebied van 't kiesrecht zijt gij a.-r. ook aanbidders der bovendrijvende partij. Godsdienst moet privaatzaak zijn; hij staat de nationale eenheid in den weg, wanneer hij naar buiten treedt. Tegen het stelsel van 't Calvinisme stelt debater net stelsel van 't. Socialisme. In de schoolquaestie heeft dr. Kuyper ongelijkheid gebracht; de liijz. scholen zijn in voordeeliger conditie dan de open bare. Het. onderwijs wat "'twetenschap pelijke aangaat, is benadeeld door de vele. kleine scholen. In dat opzicht heeft dr. Kuyper de openbare school kwaad gedaan. De school aanpassen aan 't huisgezin is goed voor ons soc.-dem., want dan krijgen wij ook vrije scholen. Op de openbare school zullen de soc.-dem. onderwijzers nooit in 't gedrang komen, want de open bare school is de school voor allen en daar is geen godsdienst mogelijk. De soc.- dem. openbare onderwijzers hadden dus schoon gelijk dat zij tegen het leeren van oranjeliederen op de openbare school opkwamendat is staatkunde. Bovendien staatkundige en godsdien stige dogma's passen niet voor de jeugd. De anlirev. hebben het Koningshuis

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1