isblad IS jf êI Zaterdag 26 Januari 1907. Derde Jaargang. op het BANK, "W jS Verschijnt eiken MAA1DAG-. WBIHSOAG- en VMIDMHD. BÏÏTfEHLAïiör BINNENLAND I E N, PERS", :lub, Goes. rgadering lude Strijd". Iet bestuur. ari, na 't Lof N DAM ME jen fergadering ïsvereeniging kaal der R.-K. cent de directie. |s 99 pet, geld p van Effecten HENDRIKSE. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Korte Inhoud Zondagsblad. Godsdiensf en oneenigheid. lAltllOKUHN tl|n omboord. IR!, 's namiddags CK. mité van |e te GOES. .uari, des avonds van Oranje". DE WILDE, Ivan Zuid-Hollani a t. [1T BESTUUR. 2 nieuws en illu ÉDKOOP is. Coupon 1 Juni |e Kade. rij borgtocht. het hotel de Kinderefl i Le Cointre, Goes. Abonnementsprijs per 3 maanden voor .mes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant„0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's £0.377^ voor niet-abonné's„045 Bureau LAHGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 x geplaatst, wordt 2 x berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Platen: de nieuwe Sjah en gevolg; ge zichten uit de aardbevingstreek Jamaïca; een kinderenmarkt in Rusland; de tun nel onder de Hudson-rivier; strijd tegen speelautomaten; prins August van Prui sen en zijn verloofde; een vorstelijk ont dekkingsreiziger; iemand, die het hoofd geheel kan omdraaien; beelden uit Rus land. Verhaal: onder valsche vlag. De sociaal-democratische Roosje Vos, die onlangs te G o e s een spreekbeurt ver vulde, zei o. a., dat de godsdienst de grootste oneenigheid in de maatschappij heeft gebracht, wijl ieder zegt„m ij n godsdienst is de ware", en beweerde ver der, dat die oneenigheid niet zou zijn ont staan, wanneer dei godsdienst zich niet slechts uitte in woorden, maar in daden werd omgezet. Men voelt, dat hier iets hapert. Do godsdienst heeft dus oneenigheid ge bracht, maar deze oneenigheid zou niet ontstaan zijn, indien de godsdienst maar daadwerkelijk werd betracht. Alzoo bij logische redeneering is het niet de godsdienst zelf geweest, die oneenigheid bracht, want de godsdienst als zoodanig kan het toch heuschelijk niet helpen, dat zijn leerstellingen en geboden niet algemeen worden nagevolgd en be tracht. De schuld is hier dan ook gelegen bij de zwakke menschen, die ondanks den godsdienst te dikwerf handelen tegen de voorschriften van den godsdienst in. Want per slot van rekening zal de vrede, de „eenigheid" toch wel uitsluitend te vinden zijn in den godsdienst, die vrede predikt op aarde aan de menschen van goeden wil. Maar, jammer genoeg, de „menschen van goeden wil" ontbreken helaas nog te veel voor d© totstandkoming van een duurzamen vrede. En danin de rijen dier ontbrekendein nemen de sociaal-demokraten een eerste plaats in. Hun ophitsen, hun stoken, hun twist- en tweedracht-zaaien kan toch bezwaarlijk voor de „eenigheid" bevorderlijk zijn; en nu moge zelfs juffer Vos ons zeggen, dat het niet de sociaal-demokraten zijn, die den klassenstrijd hebben opgewekt, om dat die klassenstrijd uit de evolutie, uit de ontwikkeling der toestanden is gebo ren, vast staal; voor ieder onbevooroor deelde, dat de socialisten dien strijd met allerlei obscure middelen zeer hebben ver scherpt, en dat de sociaal-demokratie uit de misstanden in de maatschappij die de Katholieke leer scherp al'keurt voor deel heeft trachten te trekken, om juist te zaaien de adders van haat. en twee dracht, die zij in haar jongste Zondags blad zoo welwillend en belangeloos legde in handen van onzen Paus Pius X. Wel zeker: 'tis de Godsdienst, die on eenigheid teweeg brengt I Hoe kan 't anders, waar in den boezem der sociaal-demokratie alles is „pais en vree hoe kan 't ook anders, waar in het roode huis allen als „broederen" sa menwonen. Maar moge de vraag ons vergund zijn zijn die broederen-socialisten dan zoo kort van geheugen, dat zij zich niet meer herinneren „oneenigheden" om niet erger te, zeggen - in eigen inge wand? Hoe willen zij dan toch „eenigheid" brengen en den vrede herstellen, zij, die hopeloos verdeeld en verzwakt staan in twee vijandige kampen: de zgn. marxis ten en de revisionisten! Herinneren de marxisten zich dan Troel stra's brochure „in zake Partijleiding" niet meer? En is de obstructie van Gorter, Van der Goes en consorten uit het geheugiein der revisionisten gewischt? Die „oneenigheid" onder de „parlijge- nooten" is werkelijk „eenig" I Nietwaar het posten, en als onder kruiper uitmaken van Kamerlid-partij genoot Hugenholtzis „eenig", en zeer bevorderlijk voor de „eenigheid"! De loopersstaking aan het soc -dem. hoofdorgaan „het Volk" is een „eenig" bewijs voor diezelfdei lieve „eenigheid". Het conflict bij de herstemmingen voor de Tweede Kamermaar daar hebben we 'tal eens over gehad, enz. enz. 't zijn altemaal bewijzen voor de lieve een heid, de eensgezindheid, de eendracht, de zelfverloochening, die de sociaal-demokra tie zich eigen noemen mag; waarvan de roode dames en heeren uitsluitend bewe ren de vergenoegde „bezitters" te zijn; eigenschappen die vooral de „godsdienst" niet vermag te geven. Och, de aap komt hier te ver uit den mouw gluren. De godsdienst juist is de slagboom, die elk geloovige onoverkoombaar van de socialisten afscheidt; want. van het on houdbare in het economisch soc. dem". stelsel heeft de massa geen begrip, be moeit zich er ook niet mee. Daarom dan ook laten Marx' volgelin gen de kinematograaf van gouden bergen en weelderige paradijzen voor de oogen der arbeiders dansen. Daarom is het de g od sde n s t, die oneenigheid brengt, en vrede de sociaal- demokratie daarom gaat de strijd der „cle- ricalen", der geloovigen Roosje Vos zei het altijd tegen de arbeiders! „De clericalen tegen de arbeiders"! dat is het geliefd© stokpaardje niet alleen van socialisten, maar van alle zgn. vrijzin nigen. Zoo bevatte dezer dagen het soc. dem. weekblad voor Zeeland 'n reeks opsom mingen van wetsontwerpen, waartegen de Katholieken in Nederland hadden gestemd, alsof daardoor het bewijs geleverd werd, dat de Katholieken tegen de arbeiders zouden zijn Och, wie in onzen Katholieken stroom het vaarwater kent, wie het bezeilt heeft met zijn klippen en bakens, hij weet beter. Hij weet, welke sociale kracht er schuilt op Katholieken bodem en er op te voor schijn treedt; en hij kent de gevoelens, die de Katholiek, volgens zijn beginsel, naar de wetten van rechtvaardigheid gn naastenliefde, in werkelijkheid heeft om te zetten. Inderdaad spijt het ons, dat onze plaats ruimte n u niet toelaat, verder in te gaan op hetgeen het soc. dem. weekblad voor Zeeland al was het niet aan o ,n s adres over het stemmen van Katho lieken ten beste gaf. 't Spijt ons zeiden we omdat we beschikken over een ta belletje, bij welks publiceering het zou kunnen blijken, dat de sociaal-demokraten niet zoo heel erg dearbeidersbetlan- ge n hebben behartigd, en waaruit men zou kunnen zien, dat het hun meer te doen is om agitatie dan om actie, ©en tabelletje, waarbij een verwijzing naar Duitschland de soc. democratie is immers inter nationaal voor ons geen slecht figuur zou maken, indien men al thans aanneemt en „het V olk" was en is zeker nog van Hie mefehing dat ook kleine verbeteringen.... verbete ringen zijn We zijn ietwat afgedwaald van ons on derwerp; maar om er op terug te komen, kunnen we ten slotte met gerustheid des harten verklaren, dat, de „oneenig heid" in zake godsdienst veroorzaakt is door de partijen van het ongeloof. Hoe kan het ook anders Godsdienst, geloof, zij het in ver schillenden vorm, bestond er, en hieeft immer bestaan van af de oudste tijden. Later zijn komen opzetten verschil lende richtingen van ongeloof, die, al wordt het niet altijd openlijk bekend, toch in de „binnenkamer der vrijzinnigen toe gang vonden. Maar hoe kan het logisch anders, dat de thesis de godsdienst bestond, voordat de anti-these geboren werd? De oplossing van dit raadsel met zijn aanhang wil ons mogelijk de een of andere socia list wel verschaffen. Een dilemma. „Dj Uniecollecte voor de school met den Bijbel bedroeg over 't geheel© land f90600,915, dat is f281,665 minder dan in 1905. ,,'tls niet meer zoo noodig, denkt men nu natuurlijkde Staat zorgt er voor". 'tis de „Goesch© Courant", die miet licht te vatten bedoeling de twee laatste regels als opmerking onder dit bericht plaatst. Nu van beiden één. De redactie der „Goesche Crt." weet, dat de Staat niet voor het bijzonder onder wijs zorg draagt; dat de Staat maar wei nig subsidieert; dat de Staat de openbare school veel beter geldelijk bedenkt of ze weet dit alles niet Maar dan ook ware het wenschelijk in 't laatste geval, dat de „G. C." piet. schrijft over zaken, waarvan ze geen verstand heeft; en in het eerste geval bedriegt dit blad met opzet zijin lezers. Aan dit dilemma is geen ontkomen! FRANKRIJK. Het aangekondigde regeeringsvoorstel dat de verplichting wil opheffen om voor het honden van een openbare bijeenkomst aangifte te doen is door de ministers Cle- menceau, Briand'en Guyot Dessaugne in de Kamercommissie voor deze zaken toe gelicht en verdedigd. Het wetsontwerp luidt: Openbare vergaderingen, met welk doel ook, kunnen zonder voorafgaandei aangifte te allen tijde worden gehouden. Deze wet heft de bepalingen dier wetten van 30 Juni 1881, 9 December 1905 en 2 Januari 1907, voor zoover ze hiermee in strijd zijn op. Wordt de aangifte gedaan van een gods dienstige bijeenkomst, 't zij door den pries ter, hetzij door twee leeken mits dan de naam van den priester die de gods dienstoefening zal leiden wordt genoemd dan wordt daardoor een rechtsaan spraak op het houden er van geschapen. Een der bepalingen van de wet van 1905, die door deze wet vervalt is die, waarin den priester, die zonder vooraf gaande aanmelding een godsdienstoefening leidt, de aanspraken worden onlzegd op de Staatssubsidies, door de scheidingswet gewaarborgd. De commissie verklaarde zich voor dit voorstel. Alleen de socialist Allard stemde tegen, van oordeel dat te groote concessies aan de zich verzettende Kerk werden gedaan. Nu ongelijk heeft Allard niet geheel en al! Uit St. Brieuc wordt gemeld dat ver scheidene seminaristen, ingelijfd bij het 71e regiment, gestraft zijn met 30 dagen arrest, omdat zij geantwoord hadden, dooi de vensters van de kazerne, bij 't voor bijgaan- eener katholieke betooging, ten dage der uitdrijving van de seminaristen. De bisschop van Moulins, vernomen heb bende, dat vele verjaagde pastoors, geen onderkomen vindende, hun parochie ver laten hebben, verzoekt de andere pastoors om in die verweesde parochiën aan de hunne grenzende, de zieken te bezoeken en de Sacramenten toe te dienen Uit andere bisdommen verneemt, men soortgelijke tijdingenin het bisdom Mans heeft, de bisschop de pastoors teruggeroe pen uit de gemeenten, waar de gemeente raden de parochiën geannexeerd hebben. Het Journal officiel bevat een besluit waarbij het aartsbisschoppelijke paleis te Parijs aan het ministerie van arbeid ten' gebruike wordt toegewezen. De „Croix" kan verzekeren, dat de ver gadering der bisschoppen uitdrukkelijk in beginsel heeft aangenomen, dat de rijk© diocesen de armere zullen te hulp komen. De „Gaulois" meldt, dat de congrega tie der paters missionarissen van den H. Geest, ofschoon wettig opgericht, onver wijld Frankrijk zal verlaten. ITALIË, De liberale bladen zijn er op uit alle mogelijke tendenz-berichten de wereld in te sturen om de meening te vestigen da.t het goud den Paus maar zóó toestroomt, Waarheid is, dat de behoeften van den H. Stoel voor de stoffelijke belangen der Kerk, met name voor Frankrijk en voor de missiën, van dag ,Lot dag toenemen. Der anti-clericale pers is het er echter om te doen het te laten voorkomen alsof de Paus aan de middadigheid der Katho lieken geen behoefte meer heeft, daar hem thans immers het geld toevloeit bij volle stroomen RUSLAND. De hongerstakingen in de Russische gevangenissen zijn nu welbekend. Maar een geheel nieuw soort lijken ons de kleedingstakingen. In de gevangenis te Smolenk kan men zich daaraan vergapen. Een aantal politieke gevangen weigeren beslist om de hen door de gevangenisad ministratie verstrekte ondergoederen en pakken te dragen, 't Gevolg is, waar zij geen andere hebben, dat zij vrijwel onge kleed rondloopen. De staking vond haar oorzaak in het feit, dat de kleedingstukken ongewasschen van den eenen gevangene aan den andere werden gegeven zoo ver spreidden zich verschillende ziekten Alle klachten waren vergeefsch. Toen vroegen de gevangenen waarom zij dan hun eigen kleeren niet mochten behouden, waarin zij gevat waren. De gouverneur der gevan genis wendde zich tot St. Petersburg, maar kreeg bericht, dat onder geen voor waarde aan bet verzoek der gevangenen mocht worden voldaan. Toen wierpen de gevangenen hun kleeren en linnen de ramen uit en verklaarden liever door koude en vocht te sterven dan door ziekte weg te teren. Door het ontdekken van een voorraad bommen in de Peters' urgsche electro- technische hoogeschool is een geheel broeinest van revolutionnaire en terro ristische bedrijvigheid opgedoekt. Het onderzoek begon in de eetzaal van de hoogeschool200 agenten omsingelden het gebouw, de overigen drongen de eet zaal binnen. „Handen op en beweeg je nietwerd den studenten toegeroepen. Men vond een groote menigte springstoffen, bommenomhulsels, ploertendooders en ver boden geschriften. Acht studenten werden gearresteerd en de hoogeschool voorloopig gesloten. Zwaar rust de druk van den wintertijd vooral op zuidelijk Rusland. Sedert Maan dag heeft er een hevige sneeuwstorm over het heele Zuiden gewoedop verscheiden plaatsen ligt de sneeuw huizenhoog. De koude is zoo groot, dat de thermometer te Odessa tot 40° vorst aangewezen heeft Overal zijn telegraafdraden geknapt; het spoorwegverkeer gaat uiterst gebrekkig. Men vreest, dat honderden menschen zijn omgekomen, doodgevroren. Deze feil© kou beperkt zich echter niet tot zuidelijk Rus land; 'tis overal zoo en te Jaroslaf werd zelfs 56° vorst opgeteekend. Te Alexandrië zijn drie Russen ge resteerd, die een Russische mailboot in de lucht wilden laten springen. Daardoor ontstonden relletjeseen volksmenigte- trok naar 't Russische consulaat en rukte er 't wapenschild af. Toen trok de menigte naar het stoomschip om de gevangenen te be vrijden, maar kon ze niet vinden. Het Russische consulaat wordt thans door troe pen bewaakt. AMERIKA. Noodweer in de Vereenigde Staten. Een vreeselijk-e storm heerschte Maandag en Dinsdag in verscheiden sta ten van Noord-Amerika. Sneeuw, regen en wind vierden gedurende achttien uren hoogtij, stremden het verkeer, zetten de dalen onder water en richtten verwoes tingen aan in de woonhuizen. 't Treinenverkeer op d© Great Northern- spoorlijn staat stil wegens de sneeuW- pakken, die van de bergen neervallen en den weg versperren. Geen enkele Dein heeft de stad Seaj-tle, in den staat Washing ton, sedert Zaterdag kunnen bereiken. De Ohio treedt buiten zijn oevers en oversDoomt. de valleien. De bewoners vluchten. Duizenden zijn zonder dak. Vooral in de streken der groote meren heeft het noodweer het hevigst gewoed. Leiding. Onder dit motto schrijft mr. Aalberse een artikel in „het Centrum", waarin hg er de aandacht op vestigt, dat den Katho lieken in zaken van politieken aard een Centrale leiding, een partij bestuur ontbreekt, en geeft de volgende gedachten ter ernstige overweging aan de hand, opdat de Katho lieke eenheid, die than9 bestaat, in vredes tijd worde bevestigd en voor de toe komst verzekerd. Er moest een niet te groote centrale commissie komen, bijvoorbeeld van negen personen. Hiervan zouden er twee door de Eerste-, en twee door de Tweede Kamerclub ge kozen, of juister, afgevaardigd moeten worden, en vier door het Bestunr van den Bond van R. K. Kiesvereenigingen. Deze acht zouden zich dan een voorzitter kunnen kiezen, óf buiten hun midden, óf uit hun midden, doch dan met dien ver stande, dat het lichaam, welks lid tot voorzitter gekozen is, dan een anderen afgevaardigde moet kiezen in de Commissie. Dit hierom wijl 't altijd gewenscht is, dat de Commissie, met 't oog op eventueele stemmingen, uit een oneven aantal per sonen bestaat. Deze Commissie, aldus saamgesteld, zou dit vóór hebben, dat zij een groot ver trouwen zou bezitten, en ook het nood zakelijk verband tusschen kiezers en ge kozenen zou behouden. Naar onze meening zou een dergelgke Commissie niet alleen in verkiezingstijden moeten worden saamgesteld, doch perma nent moeten zijn. Wat niet uitsluit, dat de leden telken jare opnieuw gekozen kunnen worden. Aan een zoodanige permanente commis sie, die algemeen vertrouwen bezit, en waarin uitteraard alleen de eerste mannen op politiek gebied zitting hebben, bestaat naar onze meening groote behoefte. Wat onze partij ontbreekt is eenheid van leiding. Een eigenlijk gezegd, door allen als zoodanig erkend, partijbestuur, hebben wij niet Wanneer in vroeger dagen de Kath Kamerclub wel eens als zoodanig optrad, werd dit door verschillenden afgekeurd. Een beroep op Duitschland, op de eenheid en het roemvol verleden van het Duitsche Centrum, was voor velen niet overtuigend. Men wilde den kiezers meer invloed op de centrale leiding geven. De Bond van R. K. Kiesvereenigingen kwam. Deze ging geheel de andere richting uit Toch voelde men, dat het een fout zou zijn, indien de band tusschen kiezers en gekozenen geheel zou verloren gaan Daar om werd bepaald, dat steeds de leden der Eerste en Tweede Kamer ter vergadering zouden worden uitgenoodigd. terwijl hun daarin een adviseerende stem werd gegeven. Dit is reeds veel, maar niet genoeg. Die Kamerleden zitten daar individueel. Alle organisch verband wordt ge mist. Dit nu zou kunnen verkregen worden door de samenstelling van eene commissie als in deze regelen wordt bedoeld. Daarin zouden de Kamerleden niet alleen als personen zitten, maar als vertegenwoordi gers van de beide Kamerclubs. Er is gekomen organisch verband tus schen kiezers en gekozenen. Er is gekomen een hoogstaande Com missie van Leiding, waarin de eerste mannen van onze Partg zouden zitting hebben, en die van..elf daarom het alge meen vertrouwen genieten zou. In dagen van verkiezingen zou deze Commissie het geheele land kunnen over zien, en er voor kunnen zorgen, dat overal eenzelfde taktiek werd gevolgd. In moeilijke dagen, wanneer gevaar dreigde voor de Katholieken of vader- landsche belangen, zou deze Commissie,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1