Dinsdag 22 Januari 1907. Derde Jaargang. BINNENLAND. UIT ZEELAND. JNo. 10. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. EEN SCHANDAAL. UIT DE PERS, HE MME HIP Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant„0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.3772) voor niet-abonné's„045 Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Uit het beginsel der christelijke recht vaardigheid en naastenliefde vloeit onmid dellijk voort, dat de patroon den arbeiders een behoorlijk loon uitbetale. Pauselijke voorschriften drukken dit ten overvloede den Katholieken nauw op het hart. Een der eerste vereischten om de sociale wanverhoudingen weg te pemen is na tuurlijk, dat. de arbeiders niet als onmis bare meubelstukken, maar als mensch worden behandeld; dat de in het zweet des aanschijns verrichte arbeid billijk en rechtvaardig worde vergoed. Dan, helaas, er zijn nog patroons, tot wie het niet is doorgedrongen, dat de wer ker zijn loon waard is. Patroons, die de wetten van sociale rechtvaardigheid met voeten treden, die de zoo noodige vakorganisatie maar niet willen erkennen, en zoo door de sociaal- demokra,te,n voor hun propaganda worden „uitgebuit". Als verfoeilijk toonbeeld van zulke pa troons moeten wij de firma, Ter Horst te Rijssen op de kaak stellen. Op de fabrieken dezer hoeren wordt jute gesponnen, een stof, waaruil vooral vloer- kieeden, tafellakens, enz. wordt gefabri ceerd, en die ook vermengd wordt met katoen, wol of vlas. De jutc-spinnerij is een voor de gezond heid zeer schadelijke arbeid. Longlijden en tering is voor vele pr- beiders de prijs, waarmede ze hun werk zien betaaldvan Kol noemde niet geheel ten onrechte Rijssen de tering-kolonie. En deze ellende wordt nog vergroot door de schrikkelijk lage loonen, „Onmogelijk dan ook, schrijft „Land en Volk" kati het gezin daarvs.n bestaan, er moet meer verdiend worden om het leven te houden. En er wordt (dan ook meer verdiend, maar hoe 1 De verderfelijke huis industrie tiert welig in hel kleine stadje. De vrouwen en kinderen der llijssensche arbeiders weten ervan mee te praten I Van den vroegen morgen tot den laten avond, elk oogenblikje, vrij van de school, wordt besteed aan het naaien van zakken uit de groote stukken jute. En alweder staat daartegenover een ongehoord laag loon. Wanneer de vrouw den ganschen langen dag jutezakken heeft genaaid, verdient zij de som van10 centwanneer de kin deren den ganschen dag moeder daarbij helpen, dan wordt wel eens, maar dat is dan ook het hoogste, een rijksdaalder i n de week gemaakt". En alweer is ook deze arboid een moor dend bedrijf. Ook hier het fijne stof en de smerige uitwaseming, die de longen vult en vrouw en kinderen vroeg ten grave sleept 1 Schrikwekkend is daar dan ook de kin dersterfte. Zooals we Zaterdagavond van de soc. dem. juffer Roosje Vos hoorden - voor wier rekening wij het laten moeten in het stedeke Rijssen met zijn circa 6000 inwoners jaarlijks tweemaal zooveel kin deren sterven, als in een wereldstad als Amsterdam! Een bemiddelingsconimissie, bestaande uit oormannen van verschillende richting in de arbeidersbeweging ook mr. Aal- berse was er bij heeft pogingen in het werk gesteld om althans eeniger mate ver betering te brengen in' het ellendige lot der Rijssensche arbeiders. Helaas, zonder resultaat. De fabrikanten waren niet voor over reding vatbaar en blijven weigerachtig hun arbeiders een meer menschwaardig be staan te verschaffen. In die jule-fabriek werken ruim dui zend arbeiders, en gemiddeld verdienen deze werkers het lage loon van f 6.50 per week; en als men meesterknechts, bazen, enz. meerekent, is het gemiddelde loon der arbeiders nog lager. En voor dit mager loon misschien voor industrie-arbeiders een unicum in hiet land werken zij elf tot twaalf uur daags I Wat zou voor de patroons nu het gevolg geweest zijn, zoo zij het bemiddelingsvoor stel hadden aangenomen? Dit: da,t het gemiddelde weekloon van f 6.50 zou zijn gestegen tot f 6.80. Deze loonsverhooging zou, bij 't groot aantal werklieden voor de patroons heb ben medegebracht een betrekkelijk kleine opoffering van jaarlijks f17000; en we meenen dat zulk een opofferingetje zich wel kunnen getroosten menschen als twee firmanten, die in de belasting zijn aange slagen paar een jaarlijksch inko men van eventjes f 100.000 en f 60.000 De lezers zullen 't wel met ons eens zijn, vermoeden we. Ook wel hiermededat deze werkstaking een alleszins gerechtvaardigde is. Welnu, laten wij, zooveel in ons vermo gen, den strijd voor recht, door deze werk lieden aanvaard, krachtdadig steunen. Weliswaar zal er veel noodig zijn om het succes der Rijssensche stumpers te verzekeren, maai' de sympathie van zóó- velen is met hen, dat als ieder wat bij draagt dezen „model-patroons" eens 'n lesje kan gegeven worden in hoe de arbeiders niet moeten worden behandeld. Wij vragen geldelijken steun voor de Rijssensche stakers en stakkers, en zijn gaarne bereid voor hen gif (en te ontvangen en te verantwoorden. Een prent. Het jongstel Zondagsblad van „het Volk", „de Notekraker", geeft een spptprent, ge titeld: „de Paus tegen Frankrijk". Op de prent is Z. H. Pius X voorgesteld als „een zaaier die uitging om te zaaien"; en die uit een voorschoot vol slangen, de adders van haat en tweedracht zaait. We behoeven hier niets aan toe te voegen. 'tIs alleen de haat tegen elk geloof en bijzonder het Katholieke, die deze schandelijke prent heeft doen publioeeren. De heer Smits uit Leiden zal goed doen dit socialistisch produkt aan de toehoor ders van zijn volgende spreekbeurten even te toonen; dan zullen deze onmiddellijk overtuigd zijn, waar het de soc. dem. in de eerste plaats om te doen is, n.l. de vernietiging van den godsdienst. Sociale plicht. De rechtschapen Christen. De rechtschapen christen denkt wat hij zegt, zegt wat hij denkt, doet wat hij zegt. Ziehier in drie trekken zijn voorkomen en zijn fier devies: 1. Hij denkt wat hij zegt. Hij1 noemt zich christen en hij is het, door het ver- verlichte en diepe geloof. Hij gelooft, en hij weet wat hij gelooft; hij weet het, èn door de wetenschap van den geest, die komt van de overdenking en van de studie, èn door de wetenschap van het hart, die komt van het geb«d en van de deugd. Alles drijft tegenwoordig in den steeds hangenden mist van de meenin- gen. De rechtschapen christen is een overtuigde. 2. Hij zegt wat hij denkt. Hij1 is christen en hij komt er voor uit. Hij heeft ,den moed van zijne overtuiging. Hij zegt wat hij is en wat hij denkt telkens als hij de gelegenheid nuttig en noodig .acht. Te midden van de verzwakking van de willen, in deze eeuw, is de rechtschapen christen een karakter. 3. Hij doet wat hij zegt. Hij noemt zich christen, en hij bewijsl het door zijn leven. Hij is getrouw aan het woord aan God ge geven op den dag van zijn doop en van zijne eerste Communieen om te beter de eerlijkheid van zijne belofte te houden, verstrekt hij dikwijls zijn moed in het ge bed en in de Sacramenten. De recht schapen christen is een man van eer. (Justice Sociale.) FRANKRIJK. In een brief aan den Paus Jiebben de bisschoppen hun volkomen en eenparige instemming betuigd met het oordeel, door den Paus in de encycliek van 6 dezer uitgesproken over de kerkelijke wetgeving Zij teekenen verzet aan tegen het geweld dat .aan de heiligste rechten wordt ge pleegd. De godsdienstvrede zal niet her steld worden, dan door eerbied voor de hierarchic der Kerk, onschendbaarheid harer goederen en vrijheid. Vóór dien zul len wij (zeggen de bisschoppen) het. fait accompli niet onderschrijven. De bisschoppen prolesteeren tegen de bewering, dat het episcopaat den Paus volgt meer door tucht dan uit overtui ging; zij beluigen echter hun liefde voor het land, en eerbied voor het gezag en zeggen, bereid te zijn, voor het land alle opofferingen te doen, die vereonigbaar zijn met hun geloof en hun eer. In de „Etudes" der Fransche paters Je zuïeten van 1893 deelt pater Abt S. J. mede een logebesluit, dat aangenomen werd in tegenwoordigheid van Clemen- ceau en waarin o. m. staat: Eindelijk, indien ondanks deze maat regelen (opheffing der religieuze orden en opzegging van het Concordaat) van ©enen kant, en in weerwil van de algemeene verwereldlijking der scholen en van alle openbare instellingen van den anderen kant, bet clericalisme nog ©enige wo'r- felen mocht behouden in het land, zou men, in naam van hel algemeen recht, die voor altijd kunnen uitroeien door met han dig behulp van eenige artikelen van het Strafwetboek de uitoefening Van den gods dienst onmogelijk te maken. Zoo zal men, met te yerklapen, dat de biecht de jeugd bederft, de laatste priesters beletten, de meest belangrijke bedieningen van hun priesterschap te vervullen (art. 334); even zoo zou men hen berooven van alle in komsten, door hen te verbieden, van de laatste geloovigen geld, hoeveel of weinig ook, aan te nemen voor Missen, doopsel en .andere ceremoniën, wijl daartoe vol doende zou zijn, die handelingen op be hendige wijze gelijk te stellen met de mis drijven van bedrog en afzetterij (art. 405 en 423). Daarom moet de repubhkeinsche partij, terwijl ziji eenvoudig de scheiding vraagt van Kerk en Slaat uitmuntende formule in dien zin, da,t ze gemakkelijker zal worden aangenomen in werkelijk heid de verwezenlijking naslreven van een beslist meer krachtig doel: de vernieti ging der Kerk in den Staat. Dit citaat spreekt boekdeeien: het ont hulde de voorbereiding van wat thans ge schiedt. In het adres aan de buitenlandsche bis schoppen, die hun gelukwenschen hebben gezonden, betuigen de Fransche bisschop pen hun dank er voor, da.t zij met hen de onrechtvaardige wetten veroordeeld, de steeds nog geldende rechten der kerk be vestigd en die aanslagen op recht en vrjj- heid afgekeurd hebben. Deze betuigingen, zoo schrijven zij, zijn onvergelijkelijke uitingen voor de katholieke eenheid. Geen verlof voor godsdienst oefeningen. De Fransche Kamer koos een uit elf leden bestaande bijzondere com missie ter beraadslaging over het wetsont werp Flandin over de opheffing van de verplichte aankondiging van openbare ver gaderingen. Op één socialist na, verklaar den zich alle overige leden vóór de op heffing, welke aan de katholieke kerk het houden van openbare godsdienstoefenin gen zonder eenige voorafgaande formali teit mogelijk maakt, terwijl geen wijziging wordt, gebracht in de scheidingswet. AMERIKA. De correspondent van „La Croix" heeft een interview gehad met een Ame'rikaan- schen priester die hem verklaarde., dat de openbare meening in Amerika, zoowel on der protestanten als katholieken, met de vervolgden is ©in dat komt lomdat de Ameri- kaanscbe katholieken bij middel van artike len en brieven in de pers, de huichelarijen en leugens van de vijanden der Kérk hebben ontmaskerd. De redevoering van Viviani, die be weerde de lichten des hemels uit te doo- ven, heeft de Amerikanen meer geschokt dan de Franschen. Amerika is een diep godsdienstig land. De denkwijze Frankrijk is veel veranderd m Amerika sedert de uitdrijving der kloosterlingen, Zii hebben die menschen ondervraagd en aan 'twerk gezien. Sedert dien luisteren zij veel meer naar do stem der. Fransche katholieken. DUITSCHLAND. Groote vreugde zal er zijn 111 de harten der Duitsche regeeringsmannen. Uit Port-Nolloth wordt geseind, dat de vredesonderhandelingen in Damaraland plotseling afgebroken zijn. Een ernstig go- vecht is aan den gang in de buurt van Keetmanshoop, en men zegt, dat de op standelingen krachtigen tegenstand bieden. Ziezoo, nu heeft het Centrum toch on gelijk: immers is niet het Duitsche Rijk in gevaar, van door gruwelijke vandalen te worden verwoest? Brave Hotbentotten, ze bedreigen het rijk maar ze redden de regeering. Als 't bericht nu maai' waai' is RUSLAND. In het district Wolkowysk,(gouverne ment Grodno, Polen) wordt een Grieksch- orthodoxe kerk gebouwd op het terrein van een in 1863 gesloten Roomsche kerk. Men vreesde voor rustverstoringen onder de Roomsche boeren en liet daarom het vervoer van de boawsteenen geschieden onder militair toezicht Een duizend katho lieke boeren liep niettemin te hoop en viel .ie wagens aan. Daarbjj werden twee schoten gelost. Nu gaveu ook de soldaten vuur. Zes der aanvallers werden gedood en zeven verwond. Toen deinsden zij af, afdoende maatregelen zullen verdere rust verstoringen voorkomen. Een dertig man sterke bende heeft het station Rejowiec van den Weichselspuor- weg overvallen, Het stationsgebouw is met dynamiet volkomen verwoest. De buit bedraagt 6000 roebel. Bij een vrouwelijke passagier zijn op het station Warschau vijf bommen in Deslag genomen. Te Lodz is het bij leen begrafenis tus- schcn arbeiders tot vechten gekomen De revolvers kwamen er bij te pas. Acht man werden er gedood en dertien gewond. Onze aanstaand*, officieren. De Koninklijke Militaire Academie te Breda telde het vorig jaar 342 cadetten. In het verslag van den minister van Oorlog aan de Tweede Kamer las men: „Op verlangen der ouders moesten 76 cadetten de kerk bezoeken en wel 14 eeu- maal per uiaana, 10 tweemaal, 41 elke week en 10 wanneer een bepaalde predikant preekte. Niet ineer dan 76 cadetten moesten op verlangen der ouders do kerk bezoeken Moet dit zoo worden verstaan, dat de 266 cadetten, van wie de ouders een der gelijk verlangen niet hadden te kennen gegeven, de kerk in het geheel niet be zochten, ook niet eenmaal in de maand? Of was voor de overigen of voor een zeker aantal het uitdrukkelijk ver langen der ouders niet noodig, om de jongelui tot het bezoeken der kerk te brengen Ook deze lezing is mogelijk, maar waar schijnlijk is toch de eerst», dat de ouders van 266 cadetten aan kerkbezoek niet hechten en, de cadetten er dus ook niet aan deden. Is dit juist dan ziet het er treurig uit inet onze aanstaande otficiereu. „Huisgezin Te Delft is na het houdeu van een ver gadering, waarop de WelEerw. Heer Dankelman, kapelaan het woord voerde, een R K. Middenstandsvereeniging opgericht Naar men meldt is aan den voorzitter der Tweede Kamer medegedeeld dat het voqrstel tot heffing van opcenten op de vermogens- en bedrijfsbelasting voor 1907/1908 door den Minister werd inge trokken. De K a t.h o 1 ie ke Pers. Het Centraal Bureau heeft als bijlage bij de „Mededee- lingien", die nu met no. 27 den nieuwen jaargang begonnen zijn, een zeer belang rijk vlugschrift gegeven: n.l. „De Katho lieke Pers". Niemand zal ontkennen, dat het voor het verschijnen van dit vlugschrift n u een zeer goede tijd is. Nu onder de Katho lieken, meer dan ooit, de noodzakelijkheid gevoeld wordt om hunne geloofsgenooten heter in te lichten dan dit door de liberale en zoogenaamde neutrale pers geschiedt, nu komt het vlugschrift op uitstekende wijze helpen om die noodzakelijkheid nog duidelijker aan te toonen. In eenvoudige en toch krachtige taia.1, met waardige en duidelijke woorden, roept het den Katholieken toe, de wapenen o-p te nemen om met alle kracht den strijd te voeren tegen den grootsten vijand van ons geloof en van ons Katholiek bewust zijn, n.l. de liberale en z.g. neutrale pers. Duidelijk zegt het, dat men moet kiezen vóór of tegen. De groote invloed der Pers wordt ons aangetoond, we lezen wat het ongeloof met dat wapen kan doen, we zien e'r óók in getoond, welk een groote macht de Pers voor ons, Katholieken, kan zijn, als wij alle Katholieken daarmee bereiken. Krachtig wordt tot het steunen der Katholieke Pers aangespoord. Doch dit niet alleen. Er wordt óók gezegd, hoe wij de Katho lieke Pers moeten steunen, o. a. óók door Pers-comité's. D,«j taak dier Pers-comité's wordt aan gegeven. Kostelijke wenken voor propagandisten lezen wij er. Het ligt voor de hand, idat leen zóó zorg vuldig bewerkt,zóó warm gest 1.1, zóó over tuigend vlugschrift het aangewezen middel is, om in handen van propagandisten en pers-comité's een groot werk te doen. Het is be verwachten, dat er van het Centraal Bureau heel wat honderden en duizenden over het geheel© land zullen verspreid worden. Per postwissel besteld, zijn ze tegen verminderde prijzen verkrijg baar. En het resultaat van dit (vlugschrift moge zijn, dat na deze wintercampagne er geen Katholiek gezin meer in Nederland is, waar niet een Katholieke krant wordt gelezen. GOES. Vrijdag werd in de alhier gehou den vergadering van ingelanden, uit de vroeger- medegedeelde voordracht, tot op zichter van het waterschap „De Breede Watering bewesten Ierseke" benoemd de heer M. P. de Looff te (Schare ndijke met 107 va,n de 183 geldige stemmen, tegen 76 op den heer L, Dorst, te AVelzen, gemeente Oist, zooals reeds gemeld. Het voorstel van Ged. Staten tot wijzi ging van art. 16 en 18 van het algemeen reglement voor de polders en waterschap pen vond nogal bezwaar'. Het bestuur wilde er zich bij neerleggen, maar verschillende ingelanden verzetten zich tegen de voorgestelde wijziging. Er werd voorgesteld^ uit. te spreken, dat die wijziging, met. het oog,"op de. gevolgen, niet wenschelijk -is. Verder werd. besloten een relaas van het verhandelde in de vergadering toe te zenden.aan" Ged. Staten om de verschillen de denkbeelden, in de vergadering over deze kwestie geuit, aan Ged. Staten be kend te maken. Zondagavond jl. weid op een, bSi—' tengewone huishoudelijke vergadering^an de St. Josephvereeniging besloten over eenkomstig het voorstel' van het lid G., om het 25-jarig bestaan der vereenigiïig aldus te vieren: le Vrijdag 1 Febr. a.s. generale repetitie, toegankelijk voor de- kin deren der leden en begunstigers; 2© Zon dag 3 Febr. feestuitvoering voor leden en begunstigers; 3e Dinsdag 5 Febr. feestver- gadering met inwijding van het nieu,we vaandel en tombola. MIDDELBURG. Het hoofdbestuur van de Zeeuwsche Maatschappij van landbouw hield Donderdag alhier een vergadering welke, wegens ziekte van den heer mr. P. C. J. Hennequin, ,werd gepresideerd door den heer C. H. Waghto. Verschil lende mededeelingen weiden gedaan, waarna de ontworpen statuten in behan deling kwamen. Hierover ontspon zich eenige discussie, hoofdzakelijk over pun-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1