igsblad iming ine (tent op het No. 9. Zaterdag 19 Januari 1907. Derde Jaargang. BUITENLAND. Boirenhoedentflbriel LEIDEN, ■N DE PERS", 371/2 cenf 45 inuari ianbiedin$en. i*9 h geld )op van Effecten. I. HENDRIKSE. ïrs en Drogisten T BLAD. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOEHSDAG- en VRIJOAGAVOHD. Korte Inhoud Zondagsblad. 't Komt al nader. UIT DE PERS* X' 1 i - i 1 3! N NE NL AND 7 I ANUARI, 's natiiiddagi ELEN. nannen. eiijk Comité van lie Actie te GOES. 7eel nieuws en illu rOEDKOOP is. DE DIRECTIE. irtikelen. In borgtocht, je in het hötel de KindereD ed ingerichte ING, waarop alle modellen, 1REN, WINKELIERS n R. WITTE, Arnhem- d, gemaakt worden in nrichting in prijzen van Ikkundig onderricht bij Op afbetaling wordt inlichtingen tl iekimia. aan Le Cointre. Goes. NIIUME mm. «Hl RANT Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.371/2, voor niet-abonné's„045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijjg. Platen: President Fallières op jacht.; een merkwaardig scheepsongelukbrand te Portsmouth; de eeredoctors der Tech nische hoogeschoolvoordrachlenwedstrijd te Maastricht; Ferdinand Brunetière; spoorwegrampen; Ma'rokkannsche krijgers; tafereeien uit Marokko,' uit het donkere Londen; Pompeji en Herculanum met tekst. VerhaalOnder valsche vlag. Reeds uit de tijden van het oude Baby- Ion, neen, reeds uit het Paradijs, dagtee- kent het feit, dat de mensch door dwazen hoogmoed verblind, zich gelijk wilde stel len met God, en dat er „hemelbestormers" werden geboren., Door alle eeuwen heen heeft men het kunnen waarnemen, dat, de „ikheid", de mensch, moest worden gelijkgesteld met God. De wetenschap, da kunst, de literatuur, warén zij niet voortdurend de welgeko zen en veelgezochte hulpmiddelen om het waarachtig bestaan van God te verleuge- nen; om een carricatuur te maken van het Godsbegrip; om het prachtstuk der Schepping, de mensch, plaats te doen ne men op den hoogen troon van den ver drongen God Zingen onze moderne dichters bij de genade Gods, het. hun leermeester Kloos niet na: „Ik ben een god in 'tdiepst van mijn gedachten"? Ook bij den toegang in het maatschappe lijke en politieke leven woidt zorgvuldig getracht de poort voor God gegrendeld te houden. „Godsdienst is privaatzaak"; God hoort slechts in de kerk thuis; daarbuiten is voor Hem geen plaats, zegt men en vele argeloozen en onwetenden gelooven het zoetlokkend gefluit van den ongeloo- vigen vogelaar. Alsof de politiek, de staatkundige rich ting, de gekozen parlementaire meerder heid een leven in den dienst van God niet zou kunnen onderdrukken, aan ban den leggen en knevelen! Alsof „1' état at.hée" de godsdienst loos staat niet met zich voert, de baccil, die allengs het godsdienstig leven en het geloof aan God kankerend aantast en ondermijnt Voor ieder, die een blik slaat naar- de hemeltergende gebeurtenissen, die door de sectarissen in het diep-gezonken Franrkijk in het leven zijn geroepen, moet het dui delijk zijn, waarheen de zegeningen van een godsdienstlooze en godsdienst- hatende regeering voeren. Uitroeien wu men daar den godsdienst uit de harten; Viviani, de zooveelste he meibestormer, heeft de lichten in den he mel reeds uitgedoofd met, „heerlijk ge baar", zonder zich den onsterfelijken naam van „domper" te hebben eigen gemaakt, want domper slechts is hij, die even een liberaal of socialistisch nachtpitje uittrapt. Intusschende lichten in den hemel, de de zegen- en troostrijke, ze blijven rustig glanzen, en ze blijven hun bundels van genadestralen overvloedig uitgieten op al wie geloovig opziet naar Omhoog. De domper van Viviani en zijn horden moge reiken tot het waslicht der ver volgde kerken hoog boven de torenspit sen, die zich verzusteren met het hemel blauw, straalt een licht, het Licht aller eeuwen, dat door niemand te dooven is. Treffend is het feit, dat het land, in hetwelk heden ten dage de meest hate lijke en gruwelijke kerkvervolging plaats vindt, de; eigenlijke moeder is van het stelsel van het Liberalisme, waaruit weer het Socialisme geboren is. Figuren voornamelijk als Voltaire en Rousseau hebben door de verspreiding hunner ideeën den hoeksteen gelegd voor het stelsel van het liberalisme, en in het lichtzinnige Fransche volk beeft het gif hunner stellingen maar al te ras door gewerkt. Maar ook buiten Frankrijks grenzen won het liberalisme dra vasten voet. Zoo ook in ons land, waar het jaren en jaren gepretendeerd heeft, te zijn het eenige hechte bolwerk voor onze staats instellingen. De roem, intusschen, van ons eertijds zoo fier liberalisme, is duchtig aan het tanen, verdwijnt meer en meer; zijn stonde slaat. Alleen de; aanhangers van het zooge naamde liberale stelsel, in ons vaderland, hebben zeer de voorzichtigheid betracht, voor zoover ze wijselijk de liberalistische spruit vermaskerden en vermomden, opt dat vooral niet zijn anti-godsdienstig ge zichtje zou zichtbaar worden. Men was, en is hier liberaal, maar te vens godsdienstig, christelijk. Men huldigt in Nederland ieders g r o n d- we t te 1 ij k e vrijheid van godsdienstige overtuiging, waaraan wel 'n klein luchtje is, maar waarmede we, behoudens eenige uitzonderingen, wel vrede kunnen hebben. Of, in lengte van jaren, zoo de libe ralen aan 't bewind hieven, die vrijheid van godsdienst ook in ons goede vader land geen gevaar zou loopen, is een an- dere^ vraag,, die wij bezwaarlijk bevesti gend zouden durven beantwoorden. Daarvoor wapperen de vanen in den wind te veel naar den kant van Frankrijk en ook van 'België. 't Komt al nader. Zoo is dezer dagen een zekere heel' de M a r s openlijk in een hoofdartikel van het Belgische liberale hoofdor gaan, den, Franschen minister Viviani op zijn hemelbestormende ladder nage- klommen, zoo hij dezen al niet overklom- men heeft. Ziet hier eenige bespiegelingen van den liberalen Belgischen heer de Marès Deze liberaal vindt het heusch curieus, dat men zich nog eenig© illusie heeft kun nen maken, alsof er niet metterdaad van liberale z ij d e e e n o o r 1 o g w a. s on dernomen tegen alles wat nog aan het bovennatuurlijke her innert. Hij geeft den Paus volkomen gelijk, waar deze zegt, dat de oorlog verklaard is tegen al het bovennatuurlijke, en dat het G o d is, dien men uit de harben en uit. dejt geest der menschen bannen wil. Reeds nu, zegt hij, is het geloof aan het bovennatuurlijke uit alle toongevende kringen teruggedrongen, en hierin ligt. de zekerheid, dat de liberalen binnenkort eens en voor altijd dat geloof uit den menschelijken gezichtskring zullen doen verdwijnen. „Als er een God bestond, die den mensch geschapen had, dan had die God, door aan den mensch de rede te geven, voor uit zeif zijn eigen Ondergang bewerkt, Die obscuranten, achterlijke dompers en zwakken van, geest moet men stil hun bijgeloof laten. Zoolang ze geen betere kracht bezitten, moet men hun die kruk ken laten. Ze vermolmen vanzelf. De onverschilligheid brengt die vermol ming van de kruk van het geloof vanzelf teweeg. Ook de God der Christenen zal in dien vloed van het Indifferentisme (onverschil ligheid) verdrinken, gelijk alle goden dei- Heidenen er in zijn ondergegaan. Al 't bidden heeft tot niets geleid, en de moderne mensch heeft in zijn to u te- puissance, d. i. in zijn almachtigheid, veel meer gedaan om het leven geluk kiger te maken, dan alle goden van Hei denen, Joden, Christenen en Mohameda- nen saam." Toch mag men de liberalen hier te lande hun in Frankrijk consequent toe past stelsel niet. verwijten, al komt 't al nader. Dat zou zijn onredelijk, unfair, onrid derlijk, gemeen, enz. enz. Een verwijzing naar de consequente doorvoering van him stelsel, met het oog op Frankrijk, hebben onze goede libe ralen totaal niet verdiend, al sprak Troel stra in de Tweede Kamer, dat hij gaarne in ons Parlement, ook zoo'n hemellicht- ui tdoovende rede hooren zou. Maar 'tis waar, Troelstra is sociaal- demokraat, zooiets als Viviani, en de libe ralen hebben niets met hem gemeen, zeggen ze. Maar w ij zeggen, dat de aanhangers van het liberale stelsel de oerva ders van, de sociaal-democratie met Troelstra c.s. gemeen hebben hetgeen zij noemen het a n t i-c le ri c a 1 i s me, wat in de be teekenis van dit woord, waaraan door de vrijzinnigen het cachet is ver leend, niets meer ol minder zeggen wil, dan strijd tegen den geopenbaarden gods dienst. Och, de veel-vermaarde anti-thcre blijkt met Kuyper nog niet in het. graf gelegd. De teekenen der tijden wijzen er op* dat de geloovige Christenen zich al nau wer en nauwer moeten aaneensluiten, om te vormen, een goed-geordende slagorde tegen de meer en meer driest optredende stelsels van rede en ongeloof. Geestelijken en het. Arbeids contract. Het „Dagblad van Noord-Brabant" ci teert uil het V. V. der Eerste Kamer over het ontwerp-Arbeidscontract een passage, waarin gezegd wordt, „dat ook de bezol digde dienaren van den godsdienst bij alle kerkgenootschappen en van eiken rang door de bepalingen van het ontwerp be- heerscht worden". En het „D. v. N.' acht dit. bezwaar zoo groot, dat het schrijft: „Zonder dat men het heeft gewild, deed men dus in ons land ©en quaestte geboren worden, welke met den strijd tussehen de Fransche Regeering en den H. Stoel een niet geringe gelijkenis, heeft". Tot deze zwartgallige conclusie kwam het „D. v. N.br," door de volgende rede neering Maar worden de geestelijken hierdoor niet getrokken uit de reohtstreeksche on derworpenheid aan den Bisschop? Het 'Voorloopig Verslag der Eerste Ka mer oordeelt hoogstwaarschijnlijk van ja, want het vraagt met nadruk antwoord van de Regeering op de vraag of de geestelij ken werkelijk 'onder de bepalingen van het ontwerp vallen. En het ziet bizondere zwarigheden aan een bevestigend anti woord op die vraag. Het ligt voor de hand, dat die zwarighe den ontspruiten uit het feit, dat de geeste lijken onder rechtstreëksch kerkelijk ge zag van den Bisschop staan, niet alleen wat het uitoefenen hunner geestelijke be diening betreft, maar ook wat. belangt hun financieel© verhouding tot de kerkbe sturen. Zien wij de Reglementen van dejparochi- a,te kerkbesturen in, reglementen, die hij de regeering ter officieele kennisname zijn opgezonden, dan vinden wij daarin bijv. de volgende bepaling „De Bisschop regelt de vaste kerkelijke inkomsten van den pastoor en van de overige in de parochie aangestelde dienst doende geestelijken". De Bisschop regelt dit, en dus kan het niet worden geregeld door een arbeids contract tussehen geestelijken en kerkbe stuur. Nog ernstiger wordt de quaestie, ais wij denken aan den opzeggingstermijn, zoo ais deze door het .nieuwe wet.sont.wdrp is geregeld. Zooals iedereen weet, beslist de Bis schop op de meest volstrekte wijze bij be noeming ol verplaatsing van leen geesten lijke. Stel nu dit geval: de Bisschop zendt den eervv. heer X een brief, waarin deze bericht ontvangt, dat. hij den volgenden Zondag op zijn nieuwe standplaats te IJ moet zijn. Maar de eerw. heer X. heeft in zijn arbeidscontract met het kerkbestuur een opzeggingstermijn van zes maanden be dongen. 01 nog erger, hij heeft ©en contract voor het geheele leven. De „Noordbrabanter" meent, dat er voor zulk een zwartgalligheid geen grond be staat. Reeds de aangehaalde passage uit de reglementen van de parochiale kerkbestu- besturen ruimt elke moeilijkheid uit den weg. Daar staat toch in te lezen „de bis schop regelt de vaste kerkelijke in komsten van pastoor en van de overige in de parochie aangestelde dienstdoende geestelijken." Het arbeidscontract bestaat dus hier tus sehen hem, die regelt: de hischop, en hen, die deze regeling aannemen: de> pa rochiale geestelijkheid. Het kerkbestuur stelt niet aan en neemt niet aan, maar „het zorgt aanhoudend voor en oefent, een richtig toezicht uit op de bestaande goedsren der kerk" (alg. regl. art, 19). Werkgever ia hier in den meest vol strekten zin de bisschop, die de jurisdictie geeft .zonder welke de werknemers, de geestelijken, niets doen kunnen. De pastoor is niet de loontrekkende die naar van het kerkbestuur, hij is van rechts wege de voorzitter van dat bestuur (algf regl. art. 4) en de kapelaans en assw» tenten zijn in den pastoraten dienst aait hem onderhoorig. 'X' Als dus, volgens den zin van Thoj-beeke en andere leidende liberalen, de kerkge nootschappen als zuiver privaatrechterfijke lichamen worden beschouwd, dan zal h^t arbeidscontract' volgens de nieuwe wel hè» staan tussehen bisschop en parochiale geestelijken, en kunnen de kerkbesturen daar nooit meer mee uit te staan hebben, dan een boekhouder kan hebben bij een burgerpatroon, die namens dien patroon het loon aan de werklieden uitbetaalt. Kerkbesturen hebben over de geestelij ken als bedienaren van den' eeredienst niets te zeggen, noch over hun werkem, iioch over hun aanstellen ol ontslaan. En bovendienWie stelt het kerkbestuur aandezelfde die pastoor en kapelaans aanstelt: de bisschop (alg. regl. art. 3 en 6). Als de bisschop de benoeming intrekt, is de taak dier leeken onherroepelijk af- geloopen (alg. regl. art. 15). Onze Bredasëhe collega ving zijn artikel aldus aan Ziedaar een geheel' nieuwe quaestiè. Door den heer Drucker evenmin opge merkt, naar wij ons herinneren, als door de ministers Loeff en Van Raait©, noch door een der leden van de Tweede' Kanier. Inderdaad, het, is een vondst van de Eerste Kamer, maar niet Van dé geluk kigste. FRANKRIJK. De bisschop van Autun, mgr. Villard, is tot 5 francs boete veroordeeld, wegens 't opdragen van de H. Mis zonder aangifte. De, vergadering der Fransche bisschop pen heeft op het kasteel la Muette plaats gevonden. Hetgeen verhandeld is, blijft geheim; dei liberale pers verspreidt na tuurlijk toch weer allerlei berichten oven het verhandelde. ITALIË. Een merkwaardig man.-In Rome stierf dezer dagen een merkwaardig man, die ontzettend veel tegen de Kerk en tegen de Katholieken gezondigd heeft, doch die door Gods genade getroffen, dit in zijn laatste levensjaar weer trachtte goed te maken. Benjamin Marciano was priester geweest, doch hij wierp het priesterkleed af en wierp zich in de armen der revolutie. Onder Garibaldi streed hij te Napels, trouwde met. Antonietta Pace, een vrij heidsheldin, en werd zelfs door de loge- broeders tot wethouder van onderwijs te Napels benoemd. Onmiddellijk werd toen door hem-het godsdienstonderricht ih de stadsscholen afgeschaft en nam hij nog verschillende andèbe maatregelen tegen de Katholieke Kerk. Een. jaar geleden werd Marciano ern stig ziek. Nd veel en ernstiger! strijd met zijn vrijmetselaarsomgeving, werd einde lijk kardinaal Frisco, aartsbisschop van Napels tot hem toegel&têfi! 'Een vólledige-bekeeriag had plaats. In de liberale pers werd hij nu een ver rader gescholden. Hij genas en trok toen het priesterkleed weer aan, dat hij één vijftigtal jaren ge leden;! had uitgeworpen. Dezer dagen stierf hij als Katholiek en do Kerk' heeft zijn zondig verleden met den sluier der barmhartigheid bedekt. Zijn vroegere vrienden spuwen natuur lijk vuur en vlam. - C RUSLAND, Te Odessa heeft men Woensdagmiddag getracht voor de tweede maal de stoom boot „Gregorius Merck", die 18. Januari naar New-York zou vertrekken, in de lucht te laten springen. In het vooronderj-uim had eene ontplof fing van buitengewone sterkte plaats, waardoor een lek van belangrijke afme ting in den scheepswand ontstond. Ook de scheepsromp ikverd op mëerdere-plaatsen beschadigd. De ontploffing moet bewerk stelligd zijn door een helsche machine pf door pyroxilin. Er werden geen persoïy^i gewond. Als vermoedelijke daders van? den aanslag werden twee studenten en.-lwcie scholieren gevangen .genomen,; b'jj wie men exemplaren van den oproep, vafi de revolutionnair-socialisten vond'. Nowojè .Wremja meldt, -dat- in den Nacht,,*van 14 dezer, in verschillende jwij-* ken ra4A$>ter£burg 70 terroristen gevan- gnomen zijn. Men heeft daarbij- de .«jrind gelegd op papieren, die aantooneln, 'jiat de terroristen een aanval op verschei dene instellingen voorbereidden en d© be- ■RoetTng hadden om in zekere krijgenteen paniek te veroorzaken door liet .vyerpen van bommen en andere gewelddadigheden. Zij wilden gebruik maken, van de-feesten en het wegzenden van een gedeelte dei- troepen uit Petersburg naar de provincie om de werkende klasse tot opstand'ytan te zetten. D© politie heeft dit gevaar be zworen door de voornaamste hoofden der- terroristen gevangen te neijien,; daaren boven heeft, de politie opgpyen van de opslagplaatsen van wapeigs' in handen ge- kregen. y CHINA. Uit China blijvep, berichten van hon gersnood tebjnen. Uit de, mededeelingen van het steun comité lilijkt, dat'een .geÈied van) 60.000 vierk. Eng. mijl door den hongersnood wordt geteisterd, teelk gebied gelegen is 'ongeveer daar waar de primncies Kiang- soe, Anhttëï, Hón'ah ei!SjSntddngaaan el kander grenzen. 10.000.000 menschen lijden Onder dézen hongersnood; de sterfte is reeds ontzag lijk. Een; millioen menschen bezit niets meer; 300,000 zijn, sterveqete van de)i hongej, saamgeschoold in de stad Tsjing Kian-poe. Vreeselijk. N j Hoe men te kort doet' Wchyi'sfe-**A ijjke rechtvaardigheid, en noe men socüa- .Tj'sten kweekt, zegt een"advnsrté']ttd©,rilie wë vondenin de „N. R. C.'.' Deze verleidelijke annonceluidt t - i',i- 'I 1 r- „Gevraagd een R. C. jongste bediende met kantoorwerkzaamheden bakent vlug kunnende rekenen eri éen goette Kand schrijvende. Aanv.salaris f 7.50.pSfcaand." Men vraagt of de steller van'.'dfit prachtig aanbod- iets mankeert -iff z n' W^Sl»'vcSSNBÉk' dieping. R ij k s m i d d 1 e n. Nu dë geheeld, re kening van 1906 is opgemaakt, blijkt dat de totale opbrengst, der Rijksmiddelen is geweest f 160.439.269 en dat dus'de ra ming met bijna 9 millioen is ovérfroffen. Deze raming, in den loop van 1905 opge maakt, was ongeveer 2 millioen minder dan in dat jaar binnen kwamzoodat het. verwachte accrès van 7 millioen is ge komen. 'j-'

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1