goes i goes! ceuren a.s.Feestdagen AC. De Nieuwe Zeeuwsche Courant No. 149. Dinsdag 18 December 1906. Tweede Jaargang. mifé voor ale Actie te rschillende soorten. per flesch. ES VOOR Zierikzee. ikerke, ilburg. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAAHDAG-. lOEISOAG- te VRIJDAGAVOND. Nieuwe Abonné's, De Nieuwe Zeeuwsche Courant voor Goes slechts f0,75 daar buiten f0,95. prachtig Geïllustreerd Zondagsblad. EEN DUPLIEK. BUITENLAND. >m 7 uur, OSTENDE. itholieken, vrouwen Bureau der K. S A. [TS uit Leiden RS". HET COMITÉ. »a$erij ïchaverij. stumes. umes. J 'hemden. 3 Hemden. puses. {louses. g Broekjes. 3 apen. 3 9S. 3 linnen. i H eren Hemden. dergoederen. lesschen tegelijk f 100,— en f 50,—, b alleshoudt op alles o dekt 8 a 10 Meter ivit fl 30„gekleurd genten gevraagd, baan Le Cointre, Goes. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's iO.Sl1/i, voor niet-abonné's „045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. voor het volgende kwartaal, ontvangen de nog voor Jan. verschijnende nrs. van heden af gratis. is het meest gelezen R.K. blad in Zeeland. Het heeft zijn lezers in grooten getale hier, in de omstreken, in de geheele provincie, in vele plaatsen buiten de provincie. verschijnt driemaal 's weeks en kost per kwartaal Tegen den geringen prijs van 37 'A cent per kwartaal ontvangen de abonné's er bij het Men kan zich abonneeren bij de Agenten, Boekhandelaars en Brievengaarders. Een schrijver uit Middelburg in „de Tijd", dd. Zaterdag 15 Dec., dwingt ons nogmaals terug te komen op zaken, nauw verbonden met het plaa tot oprichting van een Bond van R. K. kiesvereenigingen in Zeeland. Alvorens daartoe over te gaan, maken wij als onze overtuiging bekend, dat de schrijver in „de Tijd" niet te Middelburg woonachtig is; dal; wij ineenen, dat,bedoeld schrijven tegen de oprichting van den, Bond en tegen ons, het Katholiek hoofdorgaan bereikt heeft uit Z ee u w s ch-V 1 a a n de ren; en dat wij deze onze meening niet eerder kunnen veranderen, alvorens „de Tijd" uitdrukkelijk heeft verklaard, dat de schrijver niet in Zeeuwsch Vlaanderen is gedomicilieerd. In dit geval zal, op gezag van „de Tijd", onze meening gewijzigd zijn. We hebben goede reden om bovenstaan de opmerking te doen, en verschil le ma ken tusschen de plaats van herkomst dezer correspondentie. Dit voorop. Het gaat nu over de vraag, of er in Zeeland in voldoenden getale Kath. kies vereenigingen aanwezig zijn, om een Bond te kunnen vormen. In ons no. 146 spraken we reeds, tegen over den schrijver in „d e T ij d", als onze meening uit, dat daarvoor „de kiesver eenigingen zelve volstrekt niet ont breken". De correspondent in „de Tijd" blijft zijn meening handhaven, dat zulks niet het geval is; dat men een dak op het huis gaat bouwen, terwijl de fundamenten ont breken. Wij hebben gezegd, dat in Zeeuwsch- Vlaanderen de Ka,th. kiesvereenigingen in grooten getale bestaan; dit geeft onze be strijder dan ook toe. Of die kiesvereenigingen werkelijk „bloeien", zooals hij 'beweert, is een quaes tie, die wij, als hier niet ter zake doende, voorbijgaan. Resten dus de Zeeuwsche eilanden. Het is bekend, dat op onze eilanden leeft een zeer gemengde bevolking. Uitteraard is deze bevolking oorzaak, dat op de Zeeuwsche eilanden niet zooveel Kath. kiesvereenigingen kunnen bestaan als m Zeeuwsch-Vlaanderen. Zoo vindt men pp Schouwen, buiten Z i e r i k z ee, zeer weinig Katholieken. Zoo vindt men op Walcheren, buiten Middelburg en Vlissingen ook zeer weinig Katholieken- Maar, waar zoo goed als geen Katho lieken zijn, kan men toch ook geen Kath. kiesvereenigingen oprichten Te Zierikzee zou het misschien mo gelijk zijn zoo'n vereeniging op te richten de totstandkoming eener centrale aldaar behoort tot de onmogelijkheden, omdat in den omtrek geen locale kiesvereenigingen kunnen worden opgericht. Daarbij komt, dat het district Zierikzee plaatsen omvat, in Zuid-Holland gelegen, zoodat voor het hopelooze geval, dat daar wel een centrale zou kunnen tot stand- komen, er bezwaren ontstaan zouden voor toetreding tot een Bond van Zeeuw sche Kath. kiesvereenigingen. Te Middelburg en te Vlissingen bestaan Kath. kiesvereenigingen; verdei;;kunnen er, jammer genoeg, op Walcheren geen zijn. En nu Z u i d-B e v e 1 a. n d. Op dit eiland bestaan Kath. kiesver eenigingen te Goes, 's H e e ren h oek, Ovezande, Hanswee r t, K w aden- dam me en Heinkenszand; ook hier kunnen bezwaarlijk meer kath. kiesver eenigingen worden opgericht. Misschien nog wel een te I e r s e k e, a.l gelooven wij, dat daar het getal Katholieken te ge ring is. Al de bestaande Kath. kiesvereenigingen op Zuid-Beveland, behalve te Heinkens- zand, ressorteeren voor de Tweede Kamer verkiezingen onder het district Honte- nisse, zijn echter niet aangesloten bij de centrale te H o n t e n i s s e, maar wel bij die te Goes. Te T h e 1 e n en Ou d-V ossemeer zou mogelijk ook nog kans voor oprichting bestaan. Maar dan concludeeren wij ook, dat het met alle soorten van optimisme er hij, slechts mogelijk is op de Zeeuwsche eilan den nog Kath. (kiesvereenigingen op te richten; te Zierikzee, lerseke, Tholen en Oud-Vossemeer. Wie tot ander eindresultaat komt, kent de toestanden niet. En de Bond zou, bij totstandkoming, er voor zorg kunnen dragen, en middelen kunnen beramen, om op deze plaatsen als nog Kath. kiesvereenigingen op te richten. Nu gaf de schrijver in „de Tijd" toe, dat een op te richten Bond in Zeeland zegenrijk zou kunnen werken; maar zegt hijlaat men toch eerst beginnen de fun damenten stevig te leggen. Wanneer het nu waar is en de schrij ver zal dit niet kunnen tegenspreken, evenmin als hij heeft kunnen weerleggen onze bewering, dat dei Bond eventueel wel degelijk de zelfstandigheid der kksveneeni- gingen wil handhaven wanneer het nu waar is, dat slechts op nog vier plaatsen op onze eilanden een kans en "dan nog een geringe bestaat, om, wat hetgeen hij noemt, dit „fundament" te leggen, dan constateeren we dat de schrijver zijn onderwerp niet voldoende machtig is. Immers, het is niet met elkaar te rij men, dat een voorlichter beweert, dat van een op te richten Bond veel nut kan uit gaan, mits de fundamenten maar stevig zijn, wanneer dan .blijkt, dat die funda menten slechts kunnen bestaan in het op richten van Kath. kiesvereenigingen in 4 plaatsen, terwijl het voor de ingewijden nog zeer twijfelachtig is, of die oprichting kan plaats hebben' De winst dezer 4 plaatsen toch zou van een zwak fundament, geen s t e v i- gen grondslag kunnen maken. En dan hebben we nog in gemoede de vraag te stellen, of deze „Middelburgsche" correspondent beter zou weten, dan alle afgevaardigden uit Zeeland, die tot oprichting van een Bond waren bijeengeko men, dat daarvoor teweinig Kath. kies vereenigingen zouden bestaan' Op die vergadering van afgevaardigden is daarover met geen syllabe gerept. Zoo een enkel afgevaardigde van oor deel ware geweest, dat het bestaan van een onvoldoend getal kiesvereenigingen een bezwaar zijn zou tegen de totstand koming van een Bond, dan zou er toch, dunkt ons, wel over gesproken zijn. Do schrijver in „de Tijd" laat nog eenige regels meer speciaal aan ons adres, vol gen, die we gaarne door overneming wil len heipon verspreiden. Het zijn de volgende: „Aan het slot van haai- kantteeke- ning, zegt die schrijver, komt de „N. Z. Ct." met een insinuatie, welke een blaam werpt, hetzij op de gekozenen, hetzij op de kiesvereenigingen, en wijt de „N. Z. Ct." telkens hiermede aan komt, dient er toch eens voor goed een eind gemaakt te worden aan dergelijke aantijgingen. Het Goesche blad zegt, dat de Bond het recht zou; hebben te kunnen (ingrijpen voor het geval een Kath. kiesvereni ging een niet geschikt persoon b.v. een liberaal of iemand van openbaar ergenisvvekkiend levensgedrag (als kan didaat zou, proclainee'ren; omdat d-e Bond moet opkomen voor het katholieke be lang en dit belang met private aange legenheden of belangen geen stuivertje wil laten wisselen". Nu is het toch te begrijpen, dat, in dien er een kiesvereeniging was, die het had bestaan een niet geschikt per soon te candideeren, men daarvan wet zou gehoord hebben. Onze kiesvereeni gingen zoowei op de Zeeuwsche eilanden als op Zeeuwsch Vlaanderen wisselen geen stuivertje met private aangelegenheden. Men zou haast gaan denken, dat er zooiets in den omtrek van Goes ge beurt, omdat het Goesche blad daar tel kens mee aankomt, ofschoon het voor een dergelijk bericht reeds een keer ge voelig op de vingers is getikt". Het moge ons vergund zijn, hierbij ook onzerzijds iets in het midden te brengen. De schrijver „uit Middelburg" wil ons een dooddoener toedienen, die voor goed een eind moet maken aan, zooals hij ze noemt, aantijgingen vaa ons, die een blaam werpen op de gekozenen of op de kiesver eenigingen. Wij hebben en zullen ons onthouden van blaam te werpen op iemand. Wij hebben alleen beweerd, dat voor het geval, let wel, „voor het geval" dat een Kath. kiesvereeniging een minder waardig candidaal voor Kamer of Staten stellen zou, o. i. de Bond het recht zou moeten toekomen om in te grijpen. Dit recht voor dit geval kan o.i. niet worden betwist of ontkend. En nu zegt de schrijver in „de Tijd", dat indien er een Kath. kiesvereeniging zijn zou, die het zou hebben aangedurfd een niet geschikt persoon te candideeren, men daarvan wel zou gehoord hebben. Ook deze passage is voor ons het bewijs, dat deze schrijver-voorlichter is een vreem:- deling in Jeruzalem, al tha ns daarvoor wil doorgaan. In tegenstelling met de heerlijke verkla ring van schr., dat „onze kiesvereenigin gen zoowel op de Zeeuwsche eilanden, als op Zeeuwsch-Vlaanderen met private aangelegenheden geen stuivertje wisse len", durven wij gerustielijk beweren en staven, dat in Zeeland door een Kath. kiesvereeniging voor een bestuurs college' is gesteld, en ook door Katholieke kiezers gekozen een candidaal, die niet geschikt was, omdat hij bezat één der twee door ons genoemde eigenschappen: die was dus óf een liberaal, óf iemand van openbaar ergerniswekkend levensge drag. En nu moge onze bestrijder al zeggen, dat men daarvan wel zou gehoord heb ben. dit doet aan het feit niets af. Men kan ziende blind, en hoorende doof zijn. Wij zullen hier geen naam en geen plaats noemen, maar toch willen we iets doen. Wij zijn bereid, desverlangd, tot staving onzer bewering, aan de hoofdredactie van „d e T ij d" in vertrouwen den naam te noemen van den doer ons bedoelden per soon, en daarbij te voegen een verklaring van den pastoor zijner parochie, dat het geen wij schrijven is de zuivere waar heid. Hiermede meenen we te kunnen vol staan na nog even te hebben opgemerkt, dat wij voor „dergelijk bericht" nognim- mer „gevoelig op de vingers zijn *x* Verdraagzaam. Zoo is dan het tooneelspel „Kleine Men sc hen" toch opgevoerd: de burge meester was uitstedig. En door die opvoering het kan niet anders is gekwetst, is aangerand ge worden de godsdienstige overtuiging van vele gemeentenaren. Zoover wij weten is de openbare orde niet. verstoord. Maar niemand, noch burgemeester, noch loco-burgemeester' kon met zekerheid voor uit weten, dat de openbare orde niet ver stoord worden zou. Indien de openbare orde verstoord ware geworden, zou zulks gekomen zijn op de rekening der vrijzinnigen, die met hun argument, als zoude bij dusdanige tooneel- vcorstelling de orde nog nimmer zijn ver stoord, den raad geven: „verstoort de orde". De „Goesche Courant" immers sprak weer: verstoring der orde is toch maar lari. Het soc. dem. weekblad van Zeeland schrijft nooit vernomen te hebben, dat Katholieken, zouden opkomen tegen een stuk, dat het geloof der Joden aan de be spotting prijs gaf. Nu dan verklaren wij, dat we evenzeer zouden protesteeren, zoo het geloof der Joden werd aangerand. Dooi; de opvoering van „Kleine Men- schen" is nu „kunst" genoten, en is de verdraagzaamheid aangerand. En dit door de verdraagzame liberalen, die vroeger in de openbare school toch alleen de ware verdraagzaamheid moeten hebben geleerd En deze verdraagzame liberalen, ze glommen van pret, en ginnegapten van genoegen bij het bespotten van anderer ge loof. Hoe is 't mogelijk. FRANKRIJK. In de Fransche kranten vindt men de volgende officieele verklaring gepubli ceerd, die door het Vaticaan gegeven is. „De H. Stoel, zoo luidt de verklaring, weet, dat men er naar streeft de publieke opinie te bedriegen omtrent d^ motieven, die geleid hebben tot 'tverbod van 'taf- leggen der verklaring in de circulaire van Briand geëischt. De aandacht moet der halve op 't werkelijk verloop der feiten gebracht worden. „Indien het een eenvoudige verklaring betroffen had aan de politie-autoriteiten voor de algemeene orde, dan zou zulk een verklaring nooit geweigerd zijn. Zoolang er derhalve sprake was van een algemeene verklaring heeft het Vaticaan niet het min ste verzet betoond. De circulaire van Briand echter bevat een heel samenstelsel van bepalingen, die moeten strekken om den toestand van de Katholieke Kerk in de tempels en daar buiten vast te stellen. Die toestand, moreel en materieel onhoudbaar-, wordt al te jam merlijk verborgen onder de mooie facili teiten toegestaan om nog een jaar in de kerken te mogen blijven door 't afleggen van een verklaring. Die yerklaring te aam vaarden, zou gelijk staan met een zich onderwerpen aan den toestand, die door de circulaire van Briand voor de geeste lijkheid geschapen is, bijzonder in de ker ken. Maar die circulaire brengt de plaats aan God toegewijd en de geestelijken in nog slechter conditie dan zelfs een balzaal zoui kunnen komen, daar de priester slechts in de kerk zou kunnen blijven, als iemand die gebruik maakt zonder juri- dischen titelhij zou geen enkele daad van administratie mogen stellen, maar toch zou hij speciaal belast zijn onder eigen verant woordelijkheid te zorgen, dat de kerken en de voorwerpen er toe behoorende niet zouden benadeeld worden. „Onder een dergelijk régime zou een priester, in een kerk officieerend, zich in den toestand gebracht zien van den ge dulde." Wat de uitzetting van mgr. Montagnini betreft, in diplomatieke kringen, zelfs bij het Quirinaal, zoo wordt aan den „Uni- vers" bericht, beschouwt men de huiszoe king aan de nuntiatuur gedaan, als een ernstige schending van het volkenrecht. Zelfs bij het uitbreken van een oorlog, als de betrekking tusschen twee staten zijn afgebroken, worden de woningen der gezanten als onschendbaar bsschouwd. De diplomaten zijn van oordeel, dat niets voortaan verzekerd is in de diplomatieke betrekkingen met Frankrijk, indien bij de eerste breuk hun archieven blootstaan aan dergelijke huiszoekingen, die doen denken aan de handelingen van barbaarsche vol ken, onbekend met het volkenrecht. Het was een treffend samenvallen dat juist op denzelfden tijd, dat de Fransche regeering den archie ven be waarder van den H. Stoel over de grenzen zette, de be daarder <ier archieven van de Fransche regeering te Rome plotseling door den dood getroffen werd. En merkwaardig is, dat zoodra dat plot seling sterfgeval te Parijs bekend werd, onmiddellijk door de Fransche regeering getelegrafeerd, werd aan haar vertegen woordiger bij het Quirinaal om de archie ven te gaan verzegelen. In de „Notre Dame des Champs" te Parijs worden voor alle plechtigheden en godsdienstoefeningen kaarten beschikbaar gesteld, zoodat er geen openbare bijeen komsten zijn en, naar men meent, dienten gevolge ook geen overtreding begaan kan worden. De aangifte, te Bordeaux door een dokter en zijn zoon gedaan voor alle kerken tegelijk, is ongeldig verklaard. Ook de godsdienstoefeningen, die te Pa rijs gehouden worden in de Karmelieten- kerk der Rue de Vaugirard, die eigenlijk de kapel is van het „Institut Catholique",- zullen voortaan, behalve natuurlijk voor de studenten, die in het „Institut" wonen, slechts 'toegankelijk zijn voor houders van kaarten (men kan deze bij den ingang dei- kapel verkrijgen). Deze kaarten zijn geldig voor een geheel jaar en dragen met vette letters het opschrift: „Private eeredienst". Dit middel was voor Mgr. Péchenard, den rector van het „Institut" het eenige om zonder do aangifte voor een openbaren eeredienst te 'doen, niet in conflict te ko men met de wet. De uitzettingen worden in alle oorden des lands met spoed vervolgd. Maar alles gaat daarbij niet zijn gewonen, gemak- kelijken of alledaagschen gang. Hier treft ons 't nieuw geweld der plun derende bende, ginds stich't ons de waai»- digc, kalme, somtijds stichtend-indrukwek- tenüe houding 'der vervólgden. Zoo rijst nn weer Rennes voor ons. Mgr. Douburg hield een groots plechtigheid in zijn kathedraal. Meer dan 5000 menschen verdrongen zich in de kerk en nog een andere 5000 moesten buiten blijven. Mgr. verklaarde dat er geen vereenigingen voor den eeredienst in zijn bisdom zouden opge- gericht worden en dat geen enkele pries ter in heel Frankrijk de verklaringen zou afleggen, die door 'den Paus verboden Het „Journal Officiel" publiceert den tekst van een ministerieele circulaire, die den oproep onder de wapenen bevat van alle studenten der seminariën. Ziehier den verkorten inhoud: Van den 15en December af zullen alle studenten aan de commandanten der jonge lichtingen hun wettige bewijzen van voort gezette studiën moeten overleggen. Die vóór den 20sten zulks niet gedaan hebben, zullen een Oproep thuis krijgen,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1