Dinsdag 13 November 1906. Tweede Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-^WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND, BUITENLAND, KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Godsdienst en Levensstrijd. UIT DE pËRb. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes £0.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers A contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.37y2, voor niet-abonné's„045 Bureau: LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels £0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. „Hebt gij kommer, verdriet, wederwaar digheden gehad?" was altijd de eerste vraag, welke de beroemde Fransche krankzinnigen-arts Pin el richtte tot hen, die hij in behandeling ging nemen. Want, gelijk hem de moderne razende en jagen de maatschappelijke ontwikkeling geleerd had, was het de scherpe strijd des levens, welke den een beden omhoog werpt in den schoot van den rijkdom en hem daar in gestadigen angst laat zwerven om hem morgen neer te storten in de diepste ar moede zijn het de teleurstellingen, hit- terheden en bekommernissen, waaraan het leven zoo rijk is, welke alle zoo diep woelende gemoedsbewegingen veroorza ken en menigeen hst geestelijk evenwicht doen verliezen. Aldus schreef terecht „het Centrum". Talloozen zouden, zoo gaat het blad nog voort, voor de verwoesting van hun geestesleven bewaard gebleven zijn ,als zijl in de uren, dat de slagen van het noodlot op fmn nederdaalden en die zon, maan en sterren van hun hemel van levenshoop zoo onver-wacht, <nooitged.a -lit ternedersloegen, een sterken en machtigen steun hadden bezeten. In de dagen .van geluk hadden zij den godsdienst van zich .geworpen als iets, dat een „voornaam" en „ontwikkeld" man onwaardig was. In plaats van den gods dienst had men zich een kleins huis apotheek van allerhandel .„wijze" spreuken en aangename levenswijze aangeschaft. Maar nu, nu .de catastrophe kwam, was onder de zoo mooi geëtiketteerde huis artsenijen geen sterkend medicijn voor handen. De slag trof, <én trof tot in het diepst der ziel, en zoo al niet op eenmaal het geestelijk leven verwoest .was, zou toch langzaam het sloopend werk voltrokken worden, want volhardend maar zeker knaagden verbittering, kommer, zorg, nijd en teleurstelling aan de ziel, en het ont brak aan tegenmiddelen ,om deze inwendig schrijnende wonden te .verzachten en te heelen. Zal dan de godsdienst zulk een macht wèl zijn? Zal hij den mensehen zulk een steun geven, dat zij niet ondergaan, wan neer het kruis .van lijden, van rampspoed, van ontgoocheling hem ,op de schouders gelegd wondt. Ja, zeker, dat zal de godsdienst zijn, dat kaai de godsdienst doen. De dagelijk- sche ervaring leert het. Of zijn 'de zelf moordenaars, die, wanneer het leven zich aaïi "hen van de keerzijde begint te ver- toonen, zelf de deur openen, door welke men het leven kan verlaten, zijn zij onder degenen, die .van een levendig, gods dienstig bewustzijn zijn doordrongen, of rekruteert zich dit Jeger van vrijwillige doodscandidaten niet uit de rijen van hen, bij wie het godsdienstig leven reeds lang is uitgestorven De „helden met hun mond", die den godsdienst rekenen onder .de overbodige meubelen van een moderne huishouding, mogen wel eens bedenken, dat zij met hun gewetenloos drijven .degenen, die zich door hen laten bekoren, berooven van den machtigsten steun in bet leven. Als men dit ,niet gelooven wil, geloove men toch de statistiek der kranzinnigen- gestichten, .die voortdurend toenemen in aantal en men late zich overtuigen door de krankzinnigenartsen, die gelegenheid hebben te beschouwen, hoe de godsdienst een bolwerk is jtegen de zoo diepgaande gemoedsschokken, welke zoovelen buiten den kring der menschelijke samenleving storten. „Op grond van mijn ervaring als arts" zegt de Beriijnsche professor voor psy chiatrie, Oppenheim, „heb ik ook het gebrek aan geloof ,tot de be klagenswaardigste eigenschap pen gerekend. En gij moet 'jjeien oogen- blik vergeten, dat jk hier slechts als arts en referent voor u optreed en mij geen ander beroep .aanmatig. Het komt mij voor, en ook anderen, b.v. Möbius, hebben zich in dien zin uitgesproken, dat de godsdienst in den strijd tegen de machten, welke het zenuwgestel be oorlogen, een sterke, terugdringende kracht beeft. Vooreerst beschermt een vasthouden aan de medewet reeds velen tegen .een deel der gevaarlijke afwijkin gen, die het zenuwgestel beinvloeden. Even sterk schat jk een andere kracht, nl. dat een sterk en vast geloot iemand bewaart tegen de .ernstige schokken van het gemoed, welke de wisselvallighe den des levens .wèl teweegbrengen bij hen, die deze rem missen. Ten slotte ligt de waard© van ©en godsdienstige opvoeding ook in het voedsel. \V.at men aan het gemoed .toevoert. Dat geldt bij zonder voor het onderricht in de Bij- belscho geschiedenis, wanneer ,de onder wijzer of leeraar .er slag van heeft de vertellingen a,an te passen aan kinder lijken ziin en gemoed. Welk een wel- dadigen invloed verder de in het geziaa gevierde godsdienstige feesten uitoefe- - nen, behoeft voor ingewijden, al teren ze ook slechts maar op de herinneringen hunner jeugd, niet geschilderd te wor den". (Beszmer, die Grundlagen der See- lenstöiingen. Freiburg 1906. s. 192). Mocht dit alles eens goed overdacht wor den door hen, die zoo luid schreeuwen om verwijdering van godsdienst uit de school. Mogen ook de Apostelen van het Onge loof dit ter harte nemen, dan zullen zij misschien zich bewust worden, welk een gevaar- zij met hun drijven bereiden voor de Maatschappij. Of sinds wanneer geldt het als een lofwaardige en menschlie- vende daad, aan een menseh, die op de wilde zee been en weer geworpen wordt, den reddenden zwemgordel te ontrooven? Een ee re-schuld. Bij de behandeling der Indische bagroo- ting heeft de afgevaardigde voor Breda, de heer Bogaardt, een rede gehouden, waarin hij den nadruk legde op de gees telijke en zedelijke eere-schuld, welke het moederland tegenover Insulinde te delgen heeft. Een eere-schuld wegens onvoldoende ontwikkeling van den Javaan. Een eere-schuld, die vordert, dat men streve naar de staatkundige en moreele verheffing van den inlander, wiens ge moedsleven thans nog groobendeels wordt beheerscht door den adat. Een eere-schuld, welke het prijsgeven gebiedt van de noodlottige politiek tegen over den Islam, dien wij- feitelijk bevor deren. Wij hebben niet enkel stoffelijke, wij hebben ook zedelijke en geestelijke ver plichtingen tegenover Indië. En de heer Bogaardt deed een voor treffelijk werk, met op deze eere-schuld eens het volle licht te doen vallen, en de hoogere Motieven der koloniale politiek naar voren te brengen. Hij-had daarbij het oor der Kamer. „Wat de afgevaardigde van Breda over dit laatste onderwerp zeide, over de wel willendheid, die de Indische Regeering, veel meer dan jegens de christelijke zen ding, betoont jegens het toch óók niet inheemsche Mohamedanisme, over de schrikbarende toeneming van die voor ons gezag zoo gevaarlijke leer op Lombok, sedert dat land onder ons rechtstreekseh bestuur is gekomen dat was een ern stig woord dat trouwens in de. Kamer volle aandacht vond", getuigt de overzicht schrijver van het „Handelsblad", die ver der verklaart: „Deze rede leek ons de meest belang wekkende van den dag, omdat zij niet, zooals de andere, schier uitsluitend 'be kende stellingen aan den man bracht". Het betoog van den Bredaschen afge vaardigde blijkt dus ook hij politieke te genstanders waardeering te hebben ge vonden. Het groote belang, dat Nederland als koloniale mogendheid bij het aflossen der- zedelijke eere-schuld tegenover Indië heeft, werd door den heer Bogaardt duide- delijk aangetoond. Goede politiek is hier, evenals overal elders, christelijke politiek. (Centrum.) Kinderen. Het „Dagbl. v. Noordbr." schrijft: Wordt gevraagd: Een gehuwd paar zonder kinderen voor een filiaal. Een gehuwd paar zonder kinderen als concierge. Een gehuwd paar zonder kinderen als zetbaas, Enz. enz. Bovendien lezen we soms in adverten ties van vereenigingeoleden hebben toe gang met hunne vrouwen en twee kin deren. In zulke gevallen mag mien ten minste kinderen hebben. Doch ook al niet meer dan twee. Die er meer heeft moet ze thuis laten, en als hij geen dienstmeisje, of eerr be reidwillig familielid heeft, mag hij ze ge vaar doen loopen tegen den kachel aan te vallen of de lamp om te stooten. Wjj geven toe, dat men in sommige be trekkingen geen gehuwde paren met kinde ren gebruiken kan. Err ook, dat men den stroom kinderen op uitvoeringen en dergelijke plechtigheden soms beperken moet. Waar overmacht is, verliest de keizer zijn recht, zegt 't spreekwoord. Doch het komt ons voor, dat men de be voorrechting van kinderlooze ouders dik wijls wat al te ver drijft. Pas hooren we, van een armen stump&rd, geknipt voor concierge, afgewezen, wijl hij vier kin deren heeft. Dat wrokt bij dien man. Omdat ik altijd fatsoenlijk heb geleefd, zegt hij, word ik achteruit gezet; ware ik een moderne heiden geweest, die mijn huwelijksplichten had vertrapt, ik zou het mooie postje gemakkelijk hebben gekregen. De man had gelijk, alleen omdat de con- cierge-woning van vier kinderen meer zou lijden dan van twee, is de man afgewezen. Dat mag geen motief zijn. Het blad houdt dan een pleidooi voor de moedige vaders van grootere gezinnen, die onzen eerbied verdienen en onze be scherming, als zij te tobben hebben om door het leven te komen. FRANKRIJK. Te Rijssel op het congres der radicaaL socialisten, haalde een vrijmetselaar een kruisbeeld voor den dag, wierp het, ten, aanzien van vele getuigen, op den grond en vertrad het met zijn voeten. Een der radicalen, die dit vree-selijk tooneel bij woonde, werd door angst en wroeging aangegrepen, nam'het beeld op en vertelde later deze afschuwelijke heiligschennis. Men weet dat minister Briand voor eeni- gen lijd rond ging met geweldig anti-cleii- cale plannen ten opzichte van het pel grimsoord bij uitstek, Lourdes; hij dreigde reeds miet confiscatie van de druk-bezochte pelgrimskerk. Lourdes heeft nu echter ©en paar on verwachte verdedigers gekregen. Op de eerste plaats de „Matin", die men allesbehalve zal kunnen verdenken van devote tendenzen en godsdienstige nei gingen. Hel; blad verdedigt de pelgrims plaats natuurlijk niet om hoogere prin ciepen, maar alleen om de materieel© be langen van de stad, die door een sluiting van de heiligdommen ontzaggelijk veel te lijden zou hebben. Ook de radicale burgemeester van Lour des, bankier Lacaze, is voor de belangen van zijn stad opgekomen. Hij verdedigt de wettelijke positie van de grot en de daarbij behoorendo drie kerken. De bis schop van Tarbes, zoo zegt hij, is de recht matige eigenaar van de heiligdommen ge weest en de ordes-geestelijken, die het meest deden om de plaats beroemd te ma ken, toonden zich zijne „dienaren". Clemenceau de vloeker. In zijn redevoering van 6 Nov. heeft het katho lieke Kamerlid Groussau krachtig gepro- t steerd tegen d - kwaada irdige 'taal. welke de Fransctie ministers openlijk uitslaan wanneer zij spreken over de Kerk. Als een staaltje van den anti-godsdienstwaan- zin welke deze lieden bezielt, verhaalt de „Vérité Frainjaise" hel volgende. Clcmen- oeau gaat bijna, eiken dag, vergezeld van een secretaris en ieep tend, tot stgrking van zijn zenuwen een douche-bad nemen hij een specialist. Daar kan men hem in 't bijzijn van iedereen pm alles en om niets te keer hooren gaan en hooren vloeken als een bezetene in woord<-p zooais men die hoort langs de straal en in de ge meenste kroegen van Parijs, zoodat de bad- knochtjes zich er aan ergeren. Die heer lijke, edelmoedige, ridderlijke Clemenceau! Nog iets uit do rede van Viviani. „De derde republiek heeft in 't kinder gemoed het revolu tionnaire zaad gestrooid door het onderwijs. Dat is niet genoeg geweest en toen heb ben wij ons geworpen op het anti-clerica- lisme, wij hebben aan de volksziel het geloot aan een ander leven ontrukt, het geloot' aan bsdriegelijke en onwezenlijke hemelvisio-enen en met een heerlijk ge baar hebben wij daar in den hemel lichten uitgedaan, die niet weer aan zuilen gaan." SPANJE In do Cortes heeft de minister-van-staat eenige belangrijke verklaringen afgelegd omtrent de godsdienstige kwestie, die daar op 'I oogenblikbehandeld wordt. In antwoord op een vraag van afgevaar digde Azcarate verklaarde hij alle moge lijke moeiten te zuilen doen om de gods dienstige kwesties op te lossen, zonder iemand te beleedigen; iiij zou er om blij ven denken, dat de groote meerderheid van het land Katholiek is. Want de natie is inderdaad niet liberaal gezind. Alle schokken zou hij vermijden, en de hervor mingen doorvoeren in den onbevooroor^ deelden en vrijzinnigen geest van de Cortes. In de volgende zitting was de presi dent van den ministerraad zelf tegenwoor dig; ook hij legde de verklaring af, dat de verhoudingen met het Vaticaan en den Spaanschen gezant zeer hartelijk zijn, het geen reeds blijken kan uil het feil, dat de echtgenoot» van den gezant door den Paus in bijzondere audiëntie is ontvangen. De nuntius Rinaldini heeft Zaterdag morgen aan 't ministerie van buitenland- sche zaken een nota overhandigd van 'f Va ticaan, waarin hij protesteert tegen de cir culaire van graaf Romanones over het bur gerlijk huwelijk. RUSLAND. Het is hij de aanranding op den post trein bij het station Rogow heel brutaal toegegaan Zoodra de trein aan het station stil hield, bezetten drie wel gedisciplineerde en uitgeruste benden met 'roode vlaggen de toegangen tot 't slation en openden uit de vensters van het stationsgebouw met Mausergeweren een levendig vuur op den postwagen en op dien, waarin het militaire geleide zat. Tegelijkertijd werd er naar dezen wagen een bom geslingerd, die met een ontzeltenden slag ontplofte en den geheelen wagen vernielde. De zestien sol daten, die er in zaten, werden voor een gedeelte onmiddellijk gedood; de anderen vluchtten zwaar gekwetst het velu in, van waar zij later weggehaald en naar War schau gebracht zijn. Terwijl Uvea benden roovers onophou delijk vuurden, hesteeg de rest den post wagen en haalde dezen, nadat drie post beambten onschadelijk waren gemaakt, ge heel leeg. Aan baar geld en aan papieren van waarde viel den roovers meer dan ■een millioen roebels in handenhet nauw keurig bedrag is nog niet vastgesteld kun nen worden. De wagen mat het militaire geleide was, als gezegd, geheel vernield; die der poste rijen bleek later als een zeef vol gaten, van de kogels. Na hun misdrijf zijn de roovers in het naburige woud verdwenen. Naar latere berichten aangaande den vermelden treindiefstal vermelden, zijn hij den aanslag op ,den posttrein in de nabij heid van het station Rogow, drie bommen geworpen. Door de ontploffing vlogen twee wagens in brand, die geheel ver nield werden. Negen soldaten en twee be ambten werden gewond. De daders van den diefstal ontkwamen natuurlijk. De Petersburgsohe Beurskrant verneemt uit Riga, dat daar zeven mannen doodge schoten zijn, als schuldig aan diefstal. Er waren drie knapen hij, en de soldaten, die schieten moesten, waren zoo ontroerd, dat er een aantal salvo's afgegeven moesten worden, voor alle zeven ongelukkigen dood waren. In 'tdorp Hielevitchy (gouvernement Minsk) drongen drie verkleedo roovers de kerk binnen. Ze schoten den koster dood en hingen zijn lijk aan een pilaar. De kerkkas, die verscheidene duizenden roe- hels bevatte, werd meegenomen, evenals de kostbare gouden pJtaarbenoodigdheden. DUITSCHLAND. Zeer interessant zijn de onlangs open baar gemaakte uitkomsten der jongste volkstelling in Pruisen den len De cember van het vorig jaar gehouden met betrekking tot de godsdienstige be lijdenis der bevolking. Daaruit blijkt, dat in Pruisen de verhou ding tusschen het aantal Katholieken en Protestanten nagenoeg dezelfde is als die in ons land 62.59 percent Protestanten en 35.80 percent Katholieken (andere „Chris tenen" zijn er in Pruisen 0.40 percent, Joden 1.14 percent, ongeloovigen 0.03 percent). Tusschen ons land en Pruisen is dit verschil, dat, terwijl hier het percentage der Katholieken in den loop der jaren ©enigermate, betrekkelijk zelts aanmerke lijk is afgenomen er was een tijd, dat de Katholieken twee vijfden der bevol king uitmaakten in Pruisen daarentegen het percentcijfer regelmatig is toegenomen, behalve in Posen om de anti-poolsche po litiek en in de Rijnprovincie. In heel het land zijn er 23.341.502 pro testanten en 13.352.445 katholiekendaar naast 185.538 andere Christenen, 409.501 Joden ein 7344 ongeloovigen. Van de 28 steden in Pruisen met meer dan 100.000 zielen, zijn er 9 met ,een katho lieke meerderheid: Keulen (met 339.790 kath. en 76.718 protestanten), Dusseldoïp (met 175.317 kath. en 23.268 protestan ten), Essen, Duisburg, Gelsenkirchen (72.849 ka,th. en 71.239 protestanten), Aken (131.823 kath. en 10.439 protestan ten), Posen, Bochum (60.277 kath. en 53.369 protestanten) en Krefeld. Na Keulen telt Berlijn 't meeste katho lieken, n.l. 223.948, en Breslau heeft er 172.285. In 1905 werden in Pruisen 1.279.992 kinderen geboren. Als men het geboorte cijfer piver de gezindten verdeeld, blijkt dat er bij een Joodsch huwelijk gemiddeld 2.6 kinderen zijn, bij een gemengd huwe lijk 2.9, bij een protestantsch huwelijk 3.7 en bij een Katholiek huwelijk 5.3. Men wil wel eens een verband brengen tusschen het criminaliteitscijfer en het Katholicisme. Maar in bovenstaande cijfers is het verband duidelijk en sterk sprekend. Ze pleiten zeer zeker voor de moraliteit der Katholieken in het huwelijksleven. Met fe meer recht mag men deze con clusie trekken, als men nagaat dat van 18751900 de gemiddelde cijfers waren voor de Joden 3.7, de protestanten 4 en de .katholieken 5. Terwijl dus voor de Joden en Protes tanten het geboortecijfer niet onaanzien lijk daalde, steeg het bij de Katholieken, die dus blijkbaar heter weerstand bieden aan de tegen-natuurlijk» stelsels van onzen lijd en de toenemende gemak- en genot zucht. De geboortecijfers brengen de Katholie ken natuurlijk relatief in het voordeel, te meer daar ook het sterftecijfer hun gun stig is. i De vooruitgang van het Katholicisme uit dezen hoofde zou sterker zijn, wanneer er niet zoo veelvuldige gemengde hu welijken gesloten weiden. Deze zijn oor zaak van ontzaglijke verliezen voor de Katholieke Kerk. Er zijn in Pruisen ongeveer 300,000 ge mengde huwelijken, met 1/, millioen kin deren. De laatste statistieken wijzen uit, dat slechts 431/2 pet. dezer kinderen Katho liek opgevoed worden. Als deze wonde van hét Katholicisme in Duitschland geheeld of althans ver kleind mocht worden, zou de voor-uitgang der Katholieken verbazingwekkend zijn. De cijfers der echtscheidingen wijzen te vens uit, hoe ongelukkig deze verbintenis sen maar al te vaak zijn. De statistiek der echtscheiding wijst uit, dat er op 100.000 Katholieke huwelijken slechts 67 echtscheidingen zijn. Voor de protestant- sche huwelijken is dit cijfer 265 en voor de gemengde huwelijken 402!" Is er wel meer treffend bewijs mogelijk om van het gemengd huwelijk af te schrik ken I

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1