eel. en HOORNVEE ulden. leltiaiÉl, rkt ezand. Courant. No. 132. Donderdag 8 November 1906. Tweede Jaargang. FEUILLE BUITENLAMP. Boerenhoedenfabriek. toomhouf Zagerij Schaverij. eiwit en vet. 100 K.G. - GOES. LOTING 1906 nadert. van f1.- en twee vette Ossen, n omstreken tiid-Beveland". KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MA1HDAG-, WOENSDAG- en VRI1DAGAV0HD. OOSTBURG. SLAVENKETENEN. UIT DE PERS, 'EED ZUIVER. Venn. Besl. van 9 Mei I906, 52.) Ovezand plaats jrloting, met v LIJZEN, als erkrijgbaar. de che dienst. dam-Gouda-Amsterdam usschenlioaende plaatsen, van GOES ddag 12 uur. AMSTERDAM >rgen 5 uur. ROTTERDAM zond 8 uur. ïsterdam bij W. DE 5CHURE, Kloveniers- n bij de Directie J. en te Dordrecht bij S. Goes bij den Agent le Cointre, Goes. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 contant„0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f 0.371/2, .voor niet-abonné's„045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. 5 contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Een actief CORRESPONDENT gevraagd te Statenverkiezing. Het volgend jaar, in 1907, zullen weder om plaats hebben de verkiezingen voor de provinciale staten, welke invloed uitoefe nen op de samenstelling der Eerste Kamer. Verkiezingen dus, niet van belang ont bloot, ook voor de Katholieken van ons gewest. Zeer goed te begrijpen is het, dat van den kant onzer geloofsgenooten hier stem men opgaan, om bij deze verkiezing te veroveren ©en, zetel voor een Katholiek afgevaardigde ter provinciale, staten. Volgens numeriek© verhouding, kan nie mand hun het recht betwisten ep te komen met een eigen candidaat. Dit toegegeven. Of een goed© opvatting van tactiek in casu zulks toestaat, is een andere zaak. Niet vergeten mag worden, dat, zoo een Katholiek candidaat gesteld werd, men onze anti-revolutionaire wapenmakkers ge weld zou aandoen. Want de zaak staat niet evenals bij de candidatuur-Timansmen heeft nu te ma ken met zitting hebbende en a f- tredende anti-revolutionaire Staten leden. Mochten de Katholieken komen met een eigen candidaat, die om kans van slagen te hebben, noodwendig den steun aller anti-revolutionairen en christelijk-histori- schen behoeft, dan zou een der aftre dende a.-r. leden zich niet meer her kiesbaar moeten stellen. Een ander punt van grondige overwe ging is, of een Katholiek candidaat, wan neer men een geschikte gevonden heeft, zelfs bij steun onzer politieke geestver wanten, goede kans zou hebben om ge kozen te worden. Want, dit laatste moet vast staan. Laat men in elk geval met beleid te werk gaan, ©n niet in de kaart spelen der vrijzinnigen. Onderkruipersdiensten. De anti-rev. „Rotterdammer" heeft ook 'n artikel over de ioopersstaking pan „Het Volk", waarin het blad, evenals wij reeds eerder deden, vooral den nadruk legt op het feit, dat de ambtenaren van de post voor. onderkruipersdiensten werden ge bruikt. Naar socialistische leer doen dus die 33). De onbekende hield nog eenige sekonden la,ng den doek voor Overbeek's gelaat, en hem toen zoo goed als bewusteloos ziende, na,m hij hem in de armen en droeg hem de woning binnen, waarvan de deur zich reeds voor hem geopend had. De enkele voorbijgangers die dit opmerkten dachten niet anders of die forschge- bouwde man bracht den een of anderen bloedverwant of vriend naar huis nadat deze onderweg ziek was geworden, en on bekommerd zette; ieder zijn tocht voort. Toen Maurits weder tot het bewustzijn kwam rustte hij op eene sofa in een som ber gemeubeld vertrek en bracht eerst de ontdekking dat zijne handen en voeten gebonden waren hem tot. het besef der werkelijkheid terug. Ofschoon hij verre yan bloohartig was, beefde hij toch bij de vraag wat er verder met hem moest gebeuren. De wijze waarop zijn ontvoerder woord gehouden had, zeide rem genoegzaam dat er niet met eene w? tegenpartij te spotten viel. Het leed geen twijfel meer o£ zij,n vijfmtl be. aUe middelen om hem voor i d0®11 verdwijnen; zelfs verwon derde Mounts er zich over dal hij hem brievenbestellers „onderkruipersdiensten". E11 terwijl het bureau van „Het Volk" door de stakende loopers wordt „gepost", zien deze mannen het aan, dat het socia listische hoofdorgaan in pakken naar het postkantoor gaat, waar de NederLandsche Staat, met de Staatsmacht, er voor zorgt, dat de brievenbestellers „onderkruipers" het blad aan de abonnenten thuis brengen. Juist dat feit is echter in deze geschie denis het weerzinwekkende. Als in andere gevallen een patroon ge lijk heeft tegenover zijn arbeiders, da.11 mag desniettemin nimmer door andere werklieden de arbeid der stakers worden opgenomen, of het wordt aan zulke „onder kruipers" belet hiermede voort te gaan. Het bedrijf van den patroon wordt er dan maar aan gewaagd. Maar nü „Het Volk" zelf voor de moei lijkheid zit, nu bezigt de socialistische di rectie de posterijen, nu worden de brieven bestellers gebruikt voor diensten, waar over, indien het anderen geldt, de ban vloek van „onderkruiperij" pleegt te wor den uitgeroepen. Ziedaar weer het schandelijke in het optreden der sociaal-democraten. Als het ware. de oude historie van den ■heier, die een paar jaren geleden staakte, omdat het zoo gevaarlijk was niet met zes maar met vijf man aan de heistelling te werken, maar die kort daarna zelf zich als heierspa,troon vestigde, en toen ook liet werken met slechts vijf man, en dus niet met zes aan zijn eigen heistelling. Dergelijke feiten moet het Nederland- sche volk niet vergeten, opdat de sociaal- democratie in haar bedriegelijke practijken meer en meer worde ontmaskerd. Laat de praktijk maar duidelijk spreken, dan zullen ten slotte zelfs de „bewuste" werklieden wel gaan luisi- teren. En dat kan ons volk slechts ten goede komen. An tic 1 eri ca,a,l. De anti-clericale leus is, gelijk telkens weer blijkt, de door Gambetta vooruitge schoven, en steeds gretiger in alle landen aangegrepen reddingsplank van het Libe ralism e. Anti-clericaal, dan smelten als sneeuw voor de zon alle verschillen tusschen oud liberalen, gewoon liberalen, radicalen, vrij zinnig- en sociaal-democraten, en dan ont vlamt er over heel de linie een vuur van hooger gloed. En wat vlamt er dan in dien gloed? Wat anders dan spijtige verbolgenheid te gen ai wat in den lande voor den invloed nog jndet gedood had. Wat kon hij dan wel van hem yerlangen? Dat hij hem weder op vrije voeten zou stellen was niet denkbaar. Daartoe zou hij te zeer vxeezen dat er een gerechtelijk onderzoek zou volgen, en trouwens zijn belang bracht in alle opzichten mede dat Overboek verdwijnen zou. Moest hij zich dan aldus laten verwurgen, zonder ook maar de hand uit te steken tot een middel van behoud? Maar hij lag daar roerloos: men had zich zoodanig rekenschap gege ven van zijn onmacht, dat men het zelfs niet noodig geoordeeld had de wacht bij hem te houden. En terwijl hij aldus een wissen dood voor oog,311 had, leefete Maud, in dezelfde stad, volkomen zorgeloos voort, was er niets dat haar verwittigen kon haar echtgenoot te redden, hun beider ge luk te beschermen. Arme kleine Maud, hij zou haar nooit wederzien, en zij zou op hem wachten dagen achtereen, hem beschuldigen van onverschilligheid, van den Hemel weet welke daden, terwijl hijzelf reeds lang on der de aarde zou rusten, voor immer ver borgen in het onherkenbaar graf van den een of anderen stadstuin! Doch zon hij de ellendelingen dan rustig laten begaan? Het beeld der geliefde vrouw scheen hem toe te fluisteren dat er steeds hoop over blijft, zoolang er nog leven is en hij schaamde zich bijna over zijne al te groole vertwijfeling. Indien hij zich eens van de der Christelijke beginselen op het Staats beleid durft opkomen. Wij, Christenen, hebben in dit land de oudste brieven. Het is naar eisch van onze beginselen, dat het gebouw v.an Staat, voor'zooveel het burgerlijk verband betreft, nog altoos ineenzit, en we ijveren er voor om dat zoo te houden, en nog zuiverder te volmaken. En daartegen gaat men in, en voor het mislukken van dat pogen moet de anti clerical© leus dienst doenmaar juist daar voor is ze zoo onjuist mogelijk. Immers een Staatskerk als in andere landen hebben wie hier niet, en het be stuur van niet één Kerk heeft o.p 't ter rein der Overheid ook maar iets te zeggen daargelaten nu nog dat 't het. toppunt van dwaasheid is, bij de Hervormden of Gere formeerden van een Clerus ookmaar te reppen. Het is niet de Clerus, maar 'tzijn de Christelijke beginselen, waartegen de strijd gaat. Zij, die dus strijd tegen de Christelijke beginselen voeren, .stellen de anti-these, en uit hun hand aanvaarden we di© ter verdediging en .verwering van onze nati- onaail-hislorische heiligheden. Willen zij aflaten van den aanval, van zelf zal dan voor ons het verweer weg vallen. Maar zoolang zij steeds meer hun strijd onder de valsche leus van het anti-cleri,- calisme verscherpen, zullen wij ook van onzen kant onze weerkracht sterken. De invloed van onze Christelijke begin selen op ons nationaal bestaan en ons volksleven, gelijk die zich historisch ge vestigd heeft, mogen we niet laffelijk va ren laten. Dit zou ontrouw en gemis aan loyauteit zijn, en niemand die persoonlijk voor den Christus ,als zijn Heere en Koning neder- knielt, mag zich hiertoe laten verleiden. (Stand.) De staking aan „Het Volk". Na een weekje gestaakt te hebben beslo ten Vrijdag-avond de loopers v,an „Het Volk" den arbeid te hervatten. De toestand echter blijft gespannen en „de arme loonslaven" der socialistische onderneming achten zich nog steeds zeer verongelijkt. Wat in dezen strijd misschien wel het meest de aandacht trekt, is de manier, waarop „Het Volk" getracht heeft zich tegen de edschen der stakers te verweren. Men vergeet zoo schreef het socia listisch orgaan, daarbij zichzelf bedoe lende „dat deze in de kapitalistische maatschappij bestaande zaken in alle op zichten rekening te houden hebben met de wetten van het kapitalisme en het eenige wat de beheerders van zulke zaken doen kunnen, is te zorgen, dal de arbeidsvoor- waanden in deze zaken zoo goed zijn als in de betere soort van de kapitalistische". Die redeneering moet men goed in het geheugen houden. Of werd niet juist die „betere soort van kapitalistische zaken", dikwerf het heftigst. sofa af liet vallen en trachtte zich voort te wentelen naar het open haardvuur, om zijne polsen daarboven te houden totdat het touw dat ze omwikkelde doorgebrand zou zijn? O! zeker het zou hem hevige .wonden toebrengenmaar was dat niet duizendvoud beter dan hier rustig het oogenblik af te wachten waarop het zijne heulen zou behagen tot "hem we'der te keeren? Met de gekwetste vingeren zou hij de koorden van zijne voeten losmaken, en daarna? Hij twijfelde er niet aan of de deur zou afgesloten zijn, maar hij kon behoedzaam een venster openen en daaruit springen.. Het was niet waarschijnlijk dat men hem naar eene hoog© verdieping zou hebben gedragen, en ook al kwam het raam op een tuin uit, hij had gezien dat men in eene geheel bebouwde straat had stilge- staan, en hij behoefde dan slechts luid keels om hulp te roepen. De ellendelingen zouden er zich wel voor wachten hem, onder de oogen der buren, op klaarlich ten dag te vermoorden. Een nieuwe hoop vervulde zijne borst. Wat kwamen de pijnen er op aan, die hij wel voorzag dat het vuur hem zou ver oorzaken. Leven, weder vrij' zijn, Mand wederzien en alles vergeten wat hij hier geleden had I Ja, dat was het geluk dat hem wacht te, indien hij slechtts een weinig geest kracht bijeenzamelde. in de kolommen van „Het Volk" bestookt? "Wordt en werd in dat blad niet. stelsel matig verdacht gemaakt, hetgeen door in- dustrieelen als wijlen V a, n Marken en anderen ten bate van hun personeel werd gedaan Toonde men. zich niet 't meest gebeten op hen, die hart bleken te bezit ten voor de arbeiders, maai' niet tot de S. D. A. P. behoorden en handelden in strijd met het evangelie der ontevredenheid? „Ook die patroons hadden rekening te houden „met. de wetten van het kapita lisme". Maar kon het hen ooit vrijwaren tegen de heftige, ja heftigste aanvallen van sociar listische zijde? Werd de „betere soort" van kapitalistische zaken ooit geprezen of ontzien? De jaargangen van „Het Volk" geven het antwoord. En zie, nu komt datzelfde „Volk" zich achter die „betere soort" verschuilen en de hersenschimmen, waarmee het gere geld zijn publiek opwindt, met een beroep op die „betere, soort" verloochenen. Zelfs worden de „wetten van het kapi talisme" te hulp geroepen, om haar hou ding te rechtvaardigen. Inderdaad, men begrijpt, dat haar loo- pers-personeel niet dan onder.„afkeuring" en „betreuring" van de houding zijner directie weer aan den arbeid getogen is! (Centrum.) BELGIE. Schandelijk is de wijze, waarop te Ixel- les in België reclame werd gemaakt voor den overleden abbé Renard, die, zooals men weet, tot de orde der Jezuïeten be hoorde, maar deze orde verliet om ter stond daarop een huwelijk aan te, gaan. Op een openbaar plein, in tegenwoor digheid der weduwe, is Zondagmiddag het standbeeld onthuld voor den man, die, hoe groot, zijn wetenschappelijke ver diensten ook waren geklommen, door geen dezer vertegenwoordigers van de verlich ting en den vooruitgang gehuldigd zou zijn, wanneer hij trouw w,are gebleven aan zijn geloften als priester en religieus. Want dat is het hinderlijke, het oneerlijke in den geheielen opzet van dit. openbaar eerbetoon, dat men ten slotte niet den geleerde, maar den afvallige een stand beeld heeft opgericht. Hij was in zijn jeugd een eenvoudig textielarbeider en hij heeft het aan de orde van den H. Ignatius te danken, dat hem de gelegenheid werd gegeven, de ge ologie te bestudeeren, colleges te volgen aan de universiteit van Wieenen en, later in België teruggekeerd, geschriften over deze wetenschap te kunnen uitgeven. Hij werd hoogleeraar eerst te Leuven en latgr te Gent, en deze laatste benoe ming deed indertijd een storm van ver ontwaardiging opgaan onder dezelfde man nen die hem nu huldigen, maar hem toen betitelden als een handlanger, een spion Hij beproefde allereerst zich om te wen telen. Met eenige inspanning gelukte hem dit tot zijne groote vreugde, en zich weder voortschuivende, liet hij zich ter aarde vallen. Maar op hetzelfde oogenblik ontsnapte hem een doffe kreet. Hij hoorde aan het deurslot draaien en aanstonds daarop trad zijn vervolger binnen. Deze wierp hem een sportenden blik toe. „Wel zoo, de vogel trachtte te ontkomen aan zijne kooi", zeide hij' lachend. „Zij.t gij waarlijk dom genoeg om te gelooven dat ik u zoo weinig goed zou bewaken? Ik heb u alleen maar een poos aan uw lot moeten overlaten om de noodige bevelen te geven, dat men den braven cabman, die zoo vriendelijk wa.s mij zijn paard en rij tuig af te staan, weer in het bezit van zijn eigendom zou stellen. Thans echter ben ik geheel en al tot uwe beschikking". „Waarom doodt gij mij niet terstond?" vroeg de jonge man op gesmoorden toon. „Zijt gij zoo verlangend te sterven Wel nu, uw wepsch zal vervuld worden; maar alles komt op zijn tijd. en ik heb u aller eerst nog het ©en en ander te vragen. Gij ligt daar niet gemakkelijk, op mijin woord! en ik zal u toonen dat ik inij om het welzijn van mijn medemensch be kommer, door uwe voeten los te maken; dan kunt gij in oen leuningstoel plaats nemen, terwijl wij samen praten". Maurits antwoordde niet en ee'nige van het clericalisme, den naam van weten schappelijk man onwaardig. FRANKRIJK. Minister Briand heeft zich laten inter viewen door een journalist van de „Ma- tin" over de gevolgen van de Scheidings- wet. Voor 'teeTst werd hier een tipje op gelicht van den geheimzinnigen sluier, die over de uitvoering der wet ligt. De minister was daar erg gerust over. De wet was een tegemoetkoming van den Staat jegens de Kerk, ziet u. Wat jammer, dat de Kerk niet van dat cadeautje ge diend was. Nu zal na den tien December de Kerk onder het gewone recht vallen. De Staat zoo verklaarde de minister zal het recht niet beperken, doch even als te voren de gebouwen van den eene- dienst daarvoor beschikbaar stellen. De priesters zullen d© godsdienstoefeningen kunnen blijven waarnemen, maar alleen bij gratie van den Staat, terwijl, als er cultueele vereenigingen gesticht zijn, zij zoo goed als een eigendomsrecht op de kerkgebouwen zouden hebben (welwel Nu worden zij door Staat en gemeente slechts geduld, waar zij anders een door de wet gewaarborgd recht hadden kunnen vinden. Evenzoo met de kerkgebouwen. Alle 2000 kerken van Frankrijk worden eigen dom van den Staat, decreteerde de minis ter. Ook het kerkelijk vermogen, ten be drage van 400 millioen francs, dat aan de cultueele vereenigingen had kunnen komen, zal gesequestreerd worden. Dat is het Judas-loon voor de Combistische regeeringskliek. Ten slotte nog de volgende huichelarij van den onderwijs-minister„De Schei- dingswet schept belangrijke voorrechten voor de Katholieke Kerk; zij echter heeft armoede liever gehad dan rijkdom, zwak heid verkozen boven kracht, machteloos heid boven sterktegevoel. Onze eenige dwaling was, dat wij het tegendeel hadden aangenomen" Op het jongste katholieke juristen-con gres heeft d© heer Gustave Tery, advocaat te Rijssel en een der meest geziene rechts geleerden van Frankrijk, de stelling ver dedigd ,dat de Fransche Katholieken na 11 December a.s. het beste doen, zoo zij voortgaan den eeredienst uit te oefenen in den thans gebruikelijken vorm. Met de Fransche wetgeving zou dit overeen zijn te brengen. (Tijd.) Tezelfder tijd, dat in België het stand beeld voor Renard onthuld werd, geschied de nog schandelijker feit op den Mont- martre te Parijs. Daar werd .onthuld het beeld van den chevalier de la Barre, die in 1766 ter dood veroordeeld werd omdat hij zich aan openbare heiligschennis had schuldig ge maakt en die dus een waardig patroon is voor vele thans in Frankrijk ,als groot geldende mannen. Het is wel bijna te vreeselijk om weer te geven, welke schandelijke ta.al daar door den gelegenheidsredenaar C o-11 y werd ge- oogenblikken later zat hij tegenover den man, die hem thans doordringend aanzag en van wiens donkerkleurig gelaat ook alle spotternij was verdwenen. „Gij zult moeten erkönnen", zeide hij „dat het alleen aan uzelf te wijten is zoo gij in dezen toestand geraakt zijt. Ik heb u vooraf gewaarschuwd u niet op mijn pad te plaatsen. Indien ik het had kunnen verhinderen zou het niet gebeurd zijn; uwe stijfhoofdigheid heeft u in het verderf gestort". Overbeek had zijne zelfbehcersching her wonnen, en hij antwoordde hooghartig: „Ik weet. ,niet met welk recht gij u in mijne zaken behoefdet te mengen. Sedert wanneer was ik niet vrij meer miji te be geven waarheen .ik het slechts wilde?" „Van het oogenblik af, waarop gij in de gelegenheid zoudt komen dingen te ver nemen die niet voor u bestemd waren; dingen die gij noch andere oningewijden begrijpen kunt". Maurits haalde minachtend de schouders op en zeide „Men behoeft al zeer weinig van de zaak af te weten om in te zien dat zij op niets anders berust dan op een reeks van misdaden". De onbekende .stond driftig op, en deed eenige schreden ,door het vertrek, waarna hij tegen den schoorsteenmantel geleund bleef staan. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1