No. 108. Donderdag IB September 1906. Tweede Jaargang Verschijnt eiken MAAHDAG-, WOENSDAG- en VRI1DAGAV0HD. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. VOORWAARTS KATHOLIEKEN, g§ koopt n i e t in winkels, waar zedekwetsende artikelen worden uitge stald en voorhanden zijn. SOCIALE WEEK. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f 0.37l/2, voor niet-abonné's045 Bureau: LRHGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. a contant. Reclameberiohten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Of de eerste Sociale Week niet een mislukking zijn zou, was de sombere vraag, die velen zich stelden, toen zij hooiden van het plan om in Utrecht oen socialen cursus te geven. Getwijfeld werd aan het succes, aller lei donkere bezwaren zag men opdoemen, maar trots dat alles ligt daar de afge- loopen sociale week achter ons als een stralend baken, dat voor velen den goe den koers zal aangeven. De sociale week is schitterend verloo- pen, is uitnemend geslaagd. Rekenden de Nurksen er op, dat nog geen veertigtal personen te Utrecht zou den bijeenkomen, honderden leergierigen gingen op ter grijze Bisschopsveste, en wapenden hun geest met degelijke sociale kennis, die op sommige plaatsen nog te weinig waardeering mag ondervinden. Een groote stap vooruit in de Katholieke Actie mag deze sociale week geheeten worden. De laatste tientallen van jaren gaan de Katholieken met reuzenschreden voor waarts. Wie droomde een tiental jaren geleden van een sociale week? Wie voorzag voor een decennium een Centraal Bureau van de Katholieke So ciale Actie, anders dan als een hersen schim Wie profeteerde voor eenige jaren een zoo krachtig en bloeiend vereenigingsle- ven, ais zich tegenwoordig onder onze geloofsgenooten openbaart? In waarheid, dat „les idéés marchent" bewijzen niet het minst de Katholieken, die onder de eminente aanvoering van den grooten Schaepman z.g., hun schreden hebben gezet op nieuwere banen; die de .oude laksheid hebben afgeschud, om daar voor den geest van Katholieke actie in sde plaats te stellen. Maar toch, in ons Zeeland zijn nog tfe veel Katholieken, die aan den ouden sleur vasthouden; die Gods water kalm over Gods akker laten loopen; die mee- nen, dat alles maar blijven moet zooais 'twas; die uit hun zalige dommeling op schrikken, als ze van iets hooren, dat „nieuw" is; die niets liever wenschen, dan dat men hun met nieuwigheden van het lijf blijft; die liever in rustige rust hun dagen willen slijten, dan mannelijk het deel van hun werk te werken in de ■oplossing van het sociale vraagstuk. Nog anderen zijn er, die besluiteloos van aard, die wankelmoedig en treuzelig van natuur" in de invoering van nieuwere instellingen en ideeën, o verijling en gevaar lijke overdrijving zien. En zeker, overijling blijft immer een groot gevaar-, vooral waar het geldt het leggen van een grondslag, die eeuwen duren moet.. En even zeker is het dat wij bedenktijd noodig hebben om ons rekenschap te ge ven van hetgeen wij doen, maar ook rekenschap zijn wij verschuldigd over het geen wijlaten. Wij herinneren ons nog, hoe de priester- hoogleeraar aan de Universiteit te Was hington, dr. H. Poels, op den Katholieken dag te Weert in 1903 reeds ernstig waar schuwde tegen het altijd zien van over- i ijling in nieuwere dingen. „Waarom toch eeuwig en altoos ge waarschuwd, sprak dr. Poels, „tegen overijling en overhaasting, als stonden alle menschen, met opgestroopte mouwen, klaar om aan te pakken? terwijl toch in tegendeel de wereld, en Nederland niet het minst, vol is van menschen, die zoo rustig slapen, dat zij niet eens wakker worden, als bij hun naasten buurman alle ruiten worden ingegooid. Waarom dan toch de weinigen die zich roeren en, met de troffel in de hand, aan het bouwen willen gaan, ontmoedigen door die algemeene onver schilligheid welke ten slotte, helaas, voor wie de huidige wereld kent, toch nog het meest, verkieselijk is. En wanneer voor een enkelen keer een reus komt in ons Lilliputtersland (spieker doelt hier op de tegenwerking, die dr. Schaepman moest ondervinden,o. a. van „de Maasbode") waarom dan toch dagen, zoodra zij mee- nen, dat hij even is ingeslapen, terstond van alle kanten de dwergen op, om hem, indien zij kunnen, met duizend kleine maar soms scheipe koordjes, vast te binden aan den grond? Waarom toch schijnt men, in onzen alle gezag verwerpenden en toch zoo slaaf- schen tijd, te vreezen voor mannen van één stuk en bang te zijn voor zelfstandig heid van karakter'? terwijl toch, zonder dat., niet denkbaar zijn die niet als jas sen aan- en uitgetrokken of van elders zoo lang geleende maar eigene, echt- levende, diep-innige en tevens rotsvaste overtuigingen, waaruit het ware, voor on zen tijd zoo noodige initiatief en de, Gode zij dank, nog steeds heilige geestdrift ont springen. Waarom toch is in onzen tijd, die roept om mannen .van de daad, doen alleen gevaarlijk terwijl op den wiegelenden stroom van niiets doortastends doen en ernstig k ij k e n de. netgetuigde scheepjes veilig naar de beste havens drij ven? En als dan ook somwijlen de een of andere te warm gebakerde hiev of daar een lamp omloopt, ligt dan, terw.ijl buiten alles in volle werking is, en er .brand is in do stad, niet evenzeer gevaar in het rustig blijven zitten redeneeren van de vele wijzen, die, met hun wijsheid, zeer verstandig schuil gaan achter geheicnzin- nige wolken In een gloriekrans van diepe kennis en wetenschap en met een glim lach van erbarmen verheffen zij zich hoog boven het lage stofgewemel, waar, in hot reëele leven, zoo dikwerf blijkt, door proe:- ven op de som, dat ook de meest verstan dige, als hij iets doet, zich nog velrgissen kan. Zij weten, die wijzen, dal van wie iets laat, de vergissing veelal eerst Later wordt gezien, als men dat laten reeds lang vergeten is. Maar neen, de ware Wij zen, die weleer, bij het eerste verschijnen van de ster, zich terstond op weg bega ven, blijven ook thans niet talmen, nu het Lumen de Coelo zoo helder aan den anders alom zoo donkeren hemel schittert." In deze mooie woorden van dr. Poels schuilt diepe waarheid. Onze tijd behoeft geen mannen van rus tig toezien, maar heeft mannen noodig van de daad. En dat wij die, trots miskenning en vaak niettegenstaande tegenwerking, gelukkig nog bezitten, heeft de Sociale Week be- wezén. Wering van zedekwetsende uitstallingen. De stichting der vereeniging „Voor Eer en Deugd", welke zich ten doeL stelt op verschillende wijzen den strijd, aan te binden tegen den kanker van onzen, tijd, de meer en meer voortwoekerende openbare onzedelijkheid, krijgt een mede strijder in het diocesaan comité voor de Katholieke Sociale Actie in het Aartsbis dom Utrecht. In de laatst gehouden vergadering Van dit diocesaan comité kwam n.l. de vraag ter sprake„Wat kan er gedaan worden tegen het étaleeren van zedelooze p re n tb rie>f kaar te n, enz. Na een breede bespreking kwam tnen tot de conclusie, dat het o.,m. wensche- lijk en nuttig zoude wezen, wanneer de Katholieke pers voortdurend een waar schuwing zou willen plaatsen. En terecht: indien door de pers voort durend gewaarschuwd .wordt tegen het doen van inkoop-en in winkels, waar zede- kwetsende artikelen worden uitgestald of voorhanden zijn, dan zal het kwaad goed deels beperkt worden. Vermindering van beurs-zwaarte doet in den regel de deur dicht. De secretaris van genoemd diocesaan comité, de heer .1. Brouwer, verzoekt ons namens het comité een waarschuwing in ons blad op te nemen. Gaarne aan dit verzoek voldoende, ne men wij heden voor 'teerst onderstaande waarschuwing op, ons voornemende deze in Tvervolg meermalen tè plaatsen. mwit n—agas——a— aan—— (Slot.) Zondagnamiddag. De laatste bijeenkomst in het gebouw IC. en W. was weder druk bezocht; da mes en heeren vulden de groote zaal bo ven en beneden. De eerste spreker werd .met applaus begroet, de heer A. H. J. Engels, had zich oorspronkelijk lot taak gesteld om nog maals den nadruk te leggen op de betee- kenis der ICath. Soc. Actie, in de meening dat dit nog noodig zou zijn, maar de belangstelling dezer week heeft het over bodig gemaakt, zulks nog zoo uitgebreid en uitdrukkelijk te doen als in zijne stel lingen is bedoeld. Toch zijn eenige beschouwingen nuttig. Het economische liberalisme en vooral het socialisme zijn niet overwonnen, en ook bij de christelijken is nog niet genoeg door gedrongen het denkbeeld dat onze actie niet mag berusten op den klassenstrijd. Dat denkbeeld vooral bij de arbeidende klasse te verspreiden is de tavxk der K. S. Actie. En verder is een prantisch mitfdeieen .goed lokaal te hebben voor de vergade ringen der kath. vereenigingen. Drrt er in dat opzicht samenwerking kan bestaan tus- schen de katholieken van alle standen, heeft de algemeene samenwerking van Deze week opnieuw bewezen (Applaus). Voor de steden zal dit gemakkelijker gaan dan voor de dorpen, voor wellke toch ook een bijzondere zorg nood'ig blijft. B v. in de zuidelijke provinciën, waar steenkolen mijnen en andere industrieel© inrichtin gen bestaan of spoedig; zullen komen, en waar niet mag worden gewacht totdat het socialisme de geesten der 'landlieden heeft vervuld. Spr. deed ten slo tte een beroep op de katholieken van Net Ierland, om te steunen de K, S. A. en liet haar voorstrij- deTs mogelijk te maken haar naar hehooren in toepassing te brengen. Bij het. groote applaus, dat den spr. hier bij ten deel viel, bracht hijj dezen lof over op zijn vrocgeren teenna ester, wijlen mgr. H. A. J. M. Schaepman, ei i zijn tegen- woordigen leermeester mr. P. J. 'M. Aal- berse. Paler H. Ermann S, J. hadï de laatste les en beschouwde daarin db; kath. soc. actie uit apologetisch oogpunt.. .Na op het belang dezer les te hebben gere\ 'zen, ver klaarde spr. de befceekenis. van 'het woord apologiein 't algemeen bedoek I als de verdediging van den godsdienst, Disze ver dediging veronderstelt een strijd,, en Wel een strijd op sociaal gebied. Oni dit te betoogen, herinnerde spr. aan de aiciale kwestie, gelijk zij deze week door emi nente sprekers werd uiteengezet in: ijhnro verschillende onderdeelen. Bij vele dezer onderdeel-en worden rechtstreeks betrok ken, en door de vijanden aangerand de godsdienst, de naastenliefde, het gezag enz.; vandaar het apologetische karakter van den socialen strijd. Hiertoe is in de eerste plaats noodig apologetische kennis van de waarheden en van de middelen om deze te doen zege vieren. Kennis niet alteen hij de meer ont wikkelden, maar, vooral tegenwoordig, ook bij de minder ontwikkelden. Vervolgens de naastenliefde, tegenover de niet-katholieken; en ook niet minder tegenover de katholieken, tegen wie ge brek aan naastenliefde door sommigen on zer geoorloofd schijnt te worden geacht. (Applaus.) En daarbij mag nooit ontbreken organi satie, zonder welke niet doelmatig kan worden gestreden. Zulk een georganiseerde strijd nu wordt geroerd door de Kath. Soc. Actie. Al 60.000 leden zijn aangesloten, alzoo de meeste verecuigingenen z-e zijn verbonden onder ling, en blijkbaar in overeenstemming met de bisschoppen en dus met 'den Paus. Dus wel de goed georganiseerde strijd. Ten slotte [betoogde spr., dat de apolo getische actie, boven genoemd, en de kath. soc. actie samengaan, hetzij rechtstreeks, hetzij zijdelings, omdat de goede sociale arbeid het geloof bevordert. Ter toelich ting prees spr. mr. Aalberse, die zoo goed begrepen beeft, dat de kath. soc. actie moet worden gevoerd ook al bestonden er geen socialisten. (Applaus.) Dat dit in Frankrijk vergeten is, is de reden van den treurigen toestand aldaar, gelijk uit een particulier schrijven werd voorgelezen. En in die actie moet niet slechts wor den afgebroken, maar ook worden opge bouwd, en opgebouwd niet slechts in gees telijken, maar ook in stoffelijken zin, b.V: door voorziening in den woningnood en in de ellende van het alcoholisme. Alle kath. vereenigingen moeten zich bij de K. S. A. aansluiten, ook om eenmaal ka tholiekendagen te kunnen houden, die ge lijk elders, ook hier noodig zijn. (Applaus.) In de kleinere pauze werden toepasse lijke liederen gezongen, hel. eerst het With; van Nassaue. Na de groote pauze hield de voorz., jhr. v. Nispen tot Sevenaer, de sluitingsrede. Eerst eene dankbetuiging aan de spre kers, aan het plaats, comité (thans met name aan den secretaris, den heer v. Maarsseveen, voor de goede regeling), aan de pers en aan den geestelijken adviseur van liet comité, bijzonder voor de plech tige H. Mis in de kathedraal. Alsnu bewees spreker door 'n beknopte herhaling van het verhandelde, dat de sociale week een groot belang is geweest, een groot belang door de uitmuntende behandeling van de verschillende onder werpen en tevens door de onderlinge waar deering, voor alle onderwerpen te zarnen betoond. In de „Mededeelingen" zullen de spr„- kers hunne betoogen onder eigen verant woordelijkheid weergeven. Wat ook het geval zal zijn voor deze sluitingsrede. In- tusschen wenscht spr. thans reeds bij zonder te protesteeren tegen het liberale dagblad „de Nieuwe Courant", die de ka tholieken van socialisme durfde te beschul digen. Spr. daagt dat blad uit tol nadere aanwijzing, en daagt het vooral uit om dat aan te wijzen in de sociale encyclie ken van Leo XIII en Pius X. Spr. wees reeds nu op do tegenstrijdigheid van dat blad, omdat het tegelijkertijd d-e katholie ken van individualisme beschuldigt, het leerstelsel der liberalen, en vraagt of er geen aanleiding bestaat om tegenwoordig niet alleen meer te spreken van „vrijzinnig- democratisch socialisme", maar ook van „liberale-unie-socialisme". Spreker wees er ten slotte op, dat wij met nieuwe kracht deze sociale week ver laten en haar spoedig hopen te herhalen. (Applaus). FRANKRIJK. De verkiezing van den nieuwen Je zuïeten-generaal geeft den beruchten Parij- schen correspondent, van de „Nieuwe Rott. Crt." weer eenige hatelijke beschouwingen in de pen, welke hij, zoo,als meermalen 't geval is, overneemt van eenige fanatiek anti-katholieke Fransche bladen. Wij hebben geen plaats om al die onzin nigheden te weerleggenalleen moeten wij de lezers en er zijn ook vele Katholieken onder beklagen, die dergelijken kost te slikken krijgen, en zich zoo eenzijdig zien voorgelicht. Een processie verstoord. Zon dag hebben te Valenciennes tamelijk ern stige ongeregeldheden plaats gehad tenge volge van 'n kleingeeslig-sectarisch besluit van den prefect, waardoor de overtuiging van een overgroot deel der bevolking was gekrenkt. Sedert negen eeuwen reeds heeft van uit die plaats een processie opgetrok ken met 'tmiraculeuze beeld van Notre- Dame-du-Cordon. Dit oude eerbiedwaar dige gebruik was door den prefect zonder meer verboden. Het verbod wekte in de streek een le vendige verontwaardiging. Men besloot nu Zondag j.l. om den weg, die door de pro cessie vroeger werd afgelegd, weder te volgen, zonder echter het beeld mede te nemen. Om half 10 waren de kerk en het. plein er voor zwart van menschen. Na de Mis, gedurende welke de deken de ge- loovigen nog tot rust had .aangespoord, wilde men op weg gaan, toen plotseling een groep Katholieken het miraculeus jVLa- ria-beeld uit de kerk haaiden, ondanks het verzet van den deken en de geestelijkheid, en met een vijf duizendtal geloovigen den gewonen pelgrimstocht begonnen. Een troepje socialisten, dat zich reeds op het kerkplein had samengetrokken, haalde op den boulevard Carpeaux de ge loovigen in en wilde het beeld omringen onder het uiten van revolutionaire kreten en 'bedreigingen. De Katholieken hieven rustig en hieven alleen Mari,a-liederen aan. De socialisten bleven hun provoceerende houding bewarenop den boulevard Frous- sart Verschenen een paar roode vlaggen; op de place Poterne begon het tot kloppar tijen te komen, daar politie-agenten den stoet Wilden uiteendrijven en de .socialis ten 'met hun beleedigingen doorgingen. Later kwam hel. tot een bijna geregeld gevecht, daar de roode broeders nu meer tactisch den aanval openden; er werd met slijk en steenen gegooid en er vielen duch tige jslagen. De pastoor Thellier van Pon- cheville jkreog een stokslag op z'n hoofd, waardoor iliij een bloedende wonde opliep... De ministers Clemenceau en Briand heb* ben dezer dagen doen blijken, dat zij' den ernst ,va,n den toestand, geschapen door het [energiek optreden van den H. Stoel, zeer goed begrijpen. Geien van beiden wil de Ikerken op 11 December laten sluiten, ja zelfs verklaarden zij zich tegenover journalisten .bereid een conferentie te hou den met de bisschoppen, voor. het geval dezen jzulk een samenspreking mochten wenschen. Clemenceau en Briand zullen echter, volgens den „Figaro", den wensch, dat de bisschoppen 'als smeekelmgen tot hen ko men lo-m met hen te onderhandelen, niet in vervulling zien gaan en art. 8 zal hoogstwaarschijnlijk een van de onover- komenlijke hinderpalen blijven tot het vor men Van vereenigingen, die voldoen aan de idoor den II. Stoel gestelde eischen, omdat Ihet bij eventueele geschillen over het bezit van de kerkelijke goederen „tus- schen 'verschillende vereenigingen van den zelfden eeredienst" de uitspraak in hoog ste beslissing toekent niet aan de hiërar chische kerkelijke, doch aan de wereldlijke machtómdat het op die wijze bepaaldelijk de goederen der katholieke kerken naar willekeur als prooi kan uitleveren aan schismatieke vereenigingen. RUSLAND. Urquhart, Engelsch vice-consul te Ba koe, is Zondagavond het slachtoffer Vari een allerbrutaaiste aanranding geweest. Niet minder dan acht schoten werden er op hem gelost op korten afstand, maar toch kwam hij er met zes lichte vleeschwon- den af. De vice-consul reed, ongewapend, om streeks zeven uur 's avonds midden in de stad, toen plotseling een schot op hem werd gelost, hetwelk het rijtuig van ach teren trof. Terstond daarop ijlde uit de menigte een tweede aanvaller toe en sprong op de rij tuig trede, richtte een re volver op Urquhart en wondde dezen aan de hand. De vice-consul richtte zich op om zijn aanvaller beet te grijpen, maar door het steigeren van het paard werd hij tegen het plaveisel geslingerd, waar hij half verdoofd bleef liggen naast den even eens gevallen moordenaar. Deze richtte zich het eerst op en vuurde nog zes scho-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1