rnenten ot ereld! lingen. dei' Hell, IIFFELEN, te Middelbur dhoven, Holland. No. 105. Donderdag 6 September 1906. Tweede Jaargang. en Suikerwerken, Ingoed van ng van kileeringen - - verhuizingen - rAFELKLEEDEN PEN. Middelburg. >toomhout Zagerij Schaverij. W. HUIJSSE, „Zuid-Bevelaud". ZILVERWERK. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. SOCIALE WEEK. oak behoort. jdgieter, Goes. uim voorzien van In 12 cent per ons. tot koffiedrinken. Vlasmarkt, lioes Ik: te zijn ïte adres voor DROPS, CHOCOLADE, ERWERKEN. P. EVERSDIJK. ES. gesorteerd in DE en ONTBIJTKOEK, en IJSWAFELS. ijksche dienst. tterdam-Gouda-Amsterdaffl als tusschenliggende plaatsen ■ek van GOES middag 12 uur. fan AMSTERDAM morgen 5 uur. van ROTTERDAM gavond 8 uur. Amsterdam bij W. ERSCHURE, Kloveniers- srdam bij de Directie J. e'' JT, te Dordrecht bij1 •5- en te Goes bij1 den Agent September a.s. □d van 15 uur, Zon- van 115 uur |g f 0,50, andere dagen voor ambachtslieden en MM MM C0UM1 Abonnementsprijs per 3 maanden, voor Goes £0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant„0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's voor niet-abonné's„045 Advertentiën van 1—5 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. a contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Ochtendverg. van Maandag. De inleider Mr. Aalberse zette voor een goed gevulde zaal zijn onderwerp uiteen; op kalme, heldere wijze betoogend, was zijn voordracht door oen ieder te volgen. Het was een imposant gezicht die circa 200 mannen uit allen rang en stand aan dachtig luisterend, of ijverig aanteekenin- gen malkend, de les te zien volgen. Allereerst zette Mr. Aalberse uiteen, wat wij hebben te verslaan onder het sociale vraagstuk.'Er heerschl in dit opzicht hij dje onzen nogal misverstand, o. a. Pater Ca- threin spreekt in zijn geheele werk over de soc. kwestie als over een arbeiders vraagstuk, zonder meer. En vergeet daarbij dat het eigenlijk slechts is een onderdeel. Bo vendien de stoffelijke vraag is veel meer een gevolg dan ©en oorzaak. De ideeën die in de maatschappij z'ijh opgekomen, zijn oorzaak van de stoffelijke misstanden, de dwaalleer van het liberalisme, vooral met het oog op onze hedendaagsche toe standen. Tot goed begrip echter van het geheel is noodig dat ook een Mik worde gewor pen ;op die oudheid, de middeleeuwen en de verschillende overgangs-tijdperken die daar tusschen liggen. In den ouden tijd was van een eigen lijk sociaal vraagstuk geen sprake. De Mo zaïsche wet was een bewonderenswaardig wetboek tot verzekering der volkswelvaart. Het Romieinsehe recht daarentegen is nooit «en goed sociaal recht geweest het heeft het vereenigingsleven nooit erf kend, integendeel tegengewerkt. Bij de oude Grieken hetzelfde, de over- heersching van den geldzak. De Middel eeuwen met hun organisatie op elk gebied, waren het gulden tijdperk der algemeene welvaart Als slechts de hielft der wetten en r©- gelingen van toen nu weer werden inge voerd, zouden heel wat menschen spreken van socialisme, waaruit blijkt, dat lang niet alles socialisme is, wat door somL migen a's zoodanig wordt betiteld. Hot socialisme onzer dagen is de voort zetting en conclusie van de reactie die op de middeleeuwen volgde. De meest vol maakte vrijheid ,op elk gebied, die tot ge volg gehad heeft, dat sommigen mateloos rijk werden en de massa hulpbehoevend. Uiterste conoequentie dezer beginselen is de anarchie, die volgens de „Nieuwe Cou rant" door de liberalen niet wordt aan vaard. Wij nu willen nog het een nog het ander. Noch het economisch liberalisme, waarvan de vereerders zelf de consequen tie niet meer aandurven, noch het socia lisme of de anarchie, doch een Christelijk solidarisme, dat het recht en charitas tot zijn hoogste volmaaktheid opvoert, en de beginselen van het Christendom volledig toepast. In een heerlijke peroratie, waarin hïji het Goddelijk Hart van den Heiland noemt de bron aller wijsheid en liefde, en met den uuroep Goddelijk Hart van Jezus ont ferm u onzer, sluit Spreker zijn heerlijke voordracht. Ten slotte werd voorgelezen een tele gram van antwoord namens Hare Ma,- jeslieit onze geëerbiedigde Koningin, wat daverend werd toegejuicht. De Middagvergadering, Dr. L i e s k e r. In de eerste plaats constateert spreker, dal; er tusschen het optreden der katho lieke sociologen in ons land en Zwitserland wel eenig verschil bestaat, wanneer het betreft vraagstukken van algemeenen aard. Spreker verdedigde de volgende stel lingen I. Het arbeidersvraagstuk vormt een ge wichtig onderdeel doch ook slechts een onderdeel, van het groote sociale probleem der hedendaagsche samenleving. i V l i d^i^svraagstuk kan in het nestek der christelijke sociologie zoo min in den zin ©ener bloot economische vraag ate in den zin eener bloote machtsvraag behandeld worden. III. Het arbeidersvraagstuk moet in har- drnsc e aansluiting aan de bestaande toestanden opgelost worden. rw G ^^Proug van bet moderne arbei dersvraagstuk lag in hoofdzaak in de in voering van nieuwe productiemethoden. aibmVi 6 Wa^ in£ van het moderne aibudersyraagstuk oefende een exlreiem- individualislische gedachtengang, welke in sommige leerstellingen van het. economisch liberalisme ©ene wetenschappelijke i'ormu- leering vond, eenen verderfelijken invloed uil. VI. De reactie tegen het economisch li beralisme als leerstelsel gaat te ver, wan neer ontkend wordt, dat hetzelve elemen ten bevat, welke bij iedere redelijke oplos sing van het arbeidersvraagstuk noodzake lijk in aanmerking moeten komen. VII. Het hedendaagsche socialisme was niet de eerste oorzaak van de noodloltige ontwikkeling der arbeiderstoestanden, maar een theoretisch te voorzien en fei telijk ingetreden gevolg ervan. VIII. Een der fundamenteele uitgangs punten bij iedere poging tot oplossing van het arbeidersvraagstuk is de gedachte, dat het geluk van den mensch niet van den stand zeiven, in welken hij geplaatst is, afhangt. IX. Een vreedzaam samenwerken tol op lossing van het arbeidersvraagstuk in "den zin der christelijke sociologie is op den duur onmogelijk, wanneer niet de christe lijke patroon door ernstige kennisname van de hangende sociale vraagstukken zijn eigen standpunt kritisch wil onderzoeken. In 't algemeen gaat spreker na het ont staan van kapitaal, en constateert uitdruk kelijk, dat ook kapitaal is ontstaan en nog ontstaat door spaarzaamheid, 'tls goed daar onder ons eens uitdrukkelijk op te wijzien. Dit. sluit niet uit dat wij met anderen, kunnen zeggen dat „eigendom diefstal is", althans in zeker opzicht. Vooral dan wan neer met het recht en de bestaansvoor waarden van den werkman geen rekening wordt gehouden, doch alles wordt be- heerseht door bruut-eigenbelang. Ook veroordeelt spreker scherp, wat hij noemt de „crimineele daden" van zekere kliek, die door valsche berichten en beurs- telegrammcn, dus door bedrog zich mees ter maken van veel geld. Een agieeren hiertegen mag niet genoemd worden een aantasten van 'den eigendom, daar anderen het recht hébhen niet uitge buit te worden. Ook van het welzijn der arbeiders 'hangt Zooveel af voor 'het welzijn van 'den staat, voor het bestaan van orde en vrede. Met voldoening haalt spreker aan de uitspraak van den leider der Zwitsersche socialis ten, Greulich, die gezegd heeft dat van de Encycliek van Paus Leo meer hervorm de kracht is uitgegaan dan van alle re voluties. Ook Mgr. von Ketteler verklaarde reeds „dat het loon van den arbeider zich moet aansluiten aan de werkelijke waarde van den arbeid." Dat zijn uitspraken van blijvende waar de. Er wordt veel geklaagd over de on dankbaarheid van de werklieden, maar sprekers ervaring is, dat, door die ondank baarheid wel wordt getroffen de dema goog doch zelden de democraat. (Teekenen v.an instemming). De nieuwe productiewijze is van ont zaggelijken invloed geweest op het arbei dersvraagstuk. En dat wel door het pro- duceieren in 't wilde, zonder eenigen band of regeling. Hierdoor kwamen in de eerste plaats veie! werkloozcn, omdat er geen voldoende .afzetmarkt was en geen koop kracht. De liberale leuze dal. het eigenbelang alles van zelf zou regelen is falikant uitgeko men. De liberale beginselen zijn geworden als een „stelsel van eigenbelang", want toen de liberalen zagen dat van den aan zich zelf overgelaten werkman niet te recht kwam, hebben ze toch voor cle or ganisatie van den werkman niets gedaan. Integendeel. Zoover is men zelfs gegaan dat men in zake armenzorg gewaarschuwd heeft voor overdrijving. Nu komt er reactie, men wil verbetering. Spreker behoort nu niet tot hen, die zeggen de socialisten maken de menschen onte vreden, neen de toestanden deugen niet, daardoor worden de menschen ontevreden. De socialisten hebben met anderen ge tracht verbetering te brengen. Maar ook heeft het socialisme veel tot de noodlottige ontwikkeling van het arbeidersvraagstuk bijgedragen, door de prediking van den klassenstrijd en de ontkenning van het feit dat de Christelijke werkman in haiv monie met zijn patroon kan leven. Ook de 'theorie der algemeene gelijkheid is niet mogelijk en ook niet noodig. Niet mogelijk om de ongelijkheid der menschen zelf, en omdat aan de'Maatschappij een machtige prikkel tot krachtsinspanning en vooruit gang zou worden ontnomen. Niet noodig omdat het geluk van den mensch niet van zijn staat en positie afhangt, maar hij in eiken stand gelukkig kan zijn, mits de noo- dige voorwaarden vervuld worden. STAAT EN MAATSCHAPPIJ. Onder de toejuiching der vergadering betrad de symphatieke „leermeester", Prof. Aengenent, den katheder, om zijn onder werp op zijn gewone bevattelijke wijze voor te dragen en de volgende stellingen te ver dedigen I. De staat, of de burgerlijke maatschap pij, is in zijn wezen een noodzakelijke maatschappij, d. w. z. de natuur zelf drijft den mensch aan om een dergelijke maat schappij te vormen. II. Het doel van den staat, door de na tuur zelf aangewezen, is het algemeen welzijn der burgers. Het algemeen welzijn is niets anders dan de som der voorwaar den, die noodzakelijk aanwezig moeten zijn, opdat ieder burger zijn eigen parti culier welzijn kan bereiken. III. Taak der staatsoverneid is het, te zorgen, ü&t <tie voorwaarden aanwezig zijn; daarom moet zij lo. alle rechten der burgere beschermen en 2o'. hulp verleenen bij het slneven der burgers naar lijdelijke welvaart. IV. De liberale staatsleer, die althans principieiel den omvang der s taaisbe voegdheid beperkt tot het beschermen der zuivere rechtsorde, is dus te verwerpen. V. Ook 't socialisme is in strijd met de katholieke staatsopvatting, omdat het de grenzen der staatsbievoegdheid te ver uit zet, daar het niet slechts hulp en bijstand maai- algeheele regeling van den staat eiseht op sociaal gebied; VI. In de sociale quaiestie heeft, de staat dus ook «en dubbele taak te vervullen. Vooreerst moet hij ook op dit terrein de rechten der burgers beschermen door het malcen eener goede sociale wetgeving. Vervolgens moet hij het particulier initia tief in het streven naar lijdelijke welvaart krachtig steunen; rechtstreeks ingrijpen is eerst dan geoorloofd, wanneer dit voor het algemeen welzijn volstrekt of zedelijk noodzakelijk is. In een helder betoog toonde hij aan dat in tegenstelling met de leer der onge- loovige moderne sociologie, en met de mo derne ©en oud-beideiische opvatting de staat er is om de burgers en de burgers er niet zijn om den staat. Het doel van den staat is, door wettelijke regelingen het particulier initiatief te steu nen, en eerst daar handelend op te tre den waar dit particulier initiatief te kort schiet. De staal moet echter ook de persoonlijke vrijheid eu de persoonlijke rechten be schermen, hij is daartoe met gezag bekleed en heeft zelfs het recht om in sommige gevallen de persoonlijke vrijheid te be korten. Zoo door onteigening van bezit en bet vaststellen van wetten die de zede lijkheid moieten bevorderen. Op economisch terrein moet die staat helpend optreden en maatregelen nemen die de algemeene welvaart bevorderen door het aanleggen van verkeerswegen, door het bevorderen van handelscontiiao ten, door verstandige toltarieven, door 't op richten van musea, enz. Ook mag de slaat zelf sommige Lakken van bedrijf zelf uit voeren, doch alleen dan wanneer het al gemeen belang zulks noodig maakt, en dan zonder dat winstbejag op den voor grond staat. Wij eischen van den staat, sociale wet- wetgevmg voor den arbeider-, midden- en landbiouwstand. Echter zoo, dat liet parti culier initiatief gehandhaafd blijft. Als particulieren bijv. goed zorgen voor allerlei verzekeringen hoeft d© slaat niet het recht te vorderen dat de arbeiders deiel zullen nemen aan z ij n verzekering enz. De staat beeft verder den plicht de rechten .der kerk te eerbiedigen en te hand haven, omdat hij allerminst het recht bezit de persoonlijke overtuiging van wien ook, geweld aan te doen, zootang deze niet in botsing komt met het algemeen welzijn. Ten slotte betoogt spreker, dat staats inmenging door ons niet gevraagd wordt als doel, doch als hulpmiddel zoolang het particulier initiatief te kort schiet.. Met be hulp van den staat moet weer een ge zonde toestand in 't leven worden geroe pen, ien is dit geschied, dan heeft de staat zich terug te trekken. Na de pauze trad Mgr. Boilings op. In een schitterende voordracht toonde hij aan hoe de kerk de sociale „verhoudingen" heeft vernieuwd. Hoe zij de slavernij heeft afgeschaft, hoe zij de vrouw uit de el lende heeft opgeheven, en in waardigheid de vrouw en moeder in 't huisgezin heeft hersteld. De loerlc heeft de ontfermende hand uit gestoken over de armen. Zij heeft door allerlei instellingen de ellende verzacht, door haai' lieMesaders het lijden gelenigd, door haar onderwijs de armen ontwikkeld. Zij heeft van zwakke vrouwen heldinnen van liefde gemaakt. Zij heeft de arbeid; in cere hersteld, de volkeren gewezen op het voorbeeld van den Christus, de kerk heeft de kunst beschermd, zij heeft kathe dralen gebouwd, den arbeid veredeld en gemaakl lot een bron van welvaart. De kerk kan de verbeterde toestanden bevestigen. Door haar algemeenheid heerschl ze over de aarde. Als zij beveelt, wordt dat gehoord en opgevolgd. De berk heeft den klassenstrijd getem perd gn bezit de middelen in den gods dienst ,haar door haar Stichter gegeven, om de menschen steeds meer te volmaken. De vergadering van Maandagmiddag werd bijgewoond door den anarchist Do- mela, Nieuwenhuijs. Ver gad. van Dinsdagmorgen. Inleider kapelaan v. d. Marck over het landbouwvraagstuk. •Op enkele uitzonderingen na zijn de ver slaggevers der groote bladen, ondanks de warmte trouw op hun post. Ook de ver gadering van heden morgen is goed bezet. Op elke vergadering zijn steeds eenig© hon derden aanwezig. Een werkelijk prettig ge zicht is, als deze mannen mét ernst en, aandacht den spreker te zien volgen: In de pa.uze stroomt alles, zooals begrijpelijk is, den tuin )in, om echter op het eerste sein der bel hun plaats weer in te nemen. Deze vergadering kenmerkt zich door de aanwezigheid van vele landbouwers uit alle oorden van ons land. Uit Friesland is bijv. aanwezig de bekende Hettinga van Corajvm, laatstelijk candidaat voor de 2de Kamer in Leeuwarden. Ook uit Brabant, en Limburg, uit Noord- en Zuid-Holland zijn vele boeren aanwezig. In den Eerw. heer v. d. Marck vinden deze ©en kraehtigen verdediger hunner belangen, die in zijn goed doorwrochte uiteenzetting toont ernstige studie van hel landbouwvraagstuk gemaakt te hebben. Als een verblijdend toeken wijst hij op het feit der ontzaglijke toename der machi nerieën in gebruik bij den landbouw, van de meerdere en verbeterde opbrengst van den bodem tengevolge van een meer we tenschappelijke bearbeiding. De organisa ties der boeren hebben in dit opzicht zeer veel ten goede gewerkt. Te betreuren is. liet zeker dat deze organisaties nog lang niet algemeen zijn, Want al is er verbete ring merkbaar, de nood is toch nog hoog. Dit blijkt vooral uit de geregelde afname van het getal eigenaren, cu het toenemen van het aantal pachters. Veel schuld heeft hieraan de 'ongelijke verhouding tot het buitenland, onze landbouwers vinden de grenzen gesloten. Een groot euvel is verder het gnoot-grondbezit met uitwonende eige naren, die hun goederen door rentmees ters laten heheeren. Verder de hoog© pacht sommen, zoodat vaak de pachters hun eigen geld nog steken in het land van an deren en tot totale armoede vervallen. Daarom moet de pacht berekend worden volgens de opbrengstwuarde. In 't buitenland wierkt men bovendien den landbouw meer in de hand. Zoo b.v. Se prijzen voor "het vervoer per spoor ïu Amerika, belangrijk goedkooper. Dat is voor verbouw van eenigen omvang va;n groote faeteekenis. Vervolgens dringt hij aan op verbod van den termijnhandel en beursspeculatiën, Al deze oorzaken samen, werken tol. verval van den boerenstand in de hand, en bevorderen den onzaligen trok naar de steden. Op het land kan men met hard werken niet meer vooruit komen, nu tracht men het te vinden in de stad. Als middelen Ler verbetering geeft de spreker aan, be vordering van klein grondbezit. De middagvergadering was minder goed bezocht, ofschoon uit den omtrek Ver schillende nieuwelingen, per fiets of tram waren komen opdagen. In het vervolg op zijn morgenrede be toogden preker, dat tot verbetering van den toestand ten eerste moest worden in gevoerd, een goed grondcrediet, tegen lage rente. Raffaisen. Bovendien is bij de boerenbonden in studie een ontwerp- landelijke hypotheekbanken. Wijziging van het. erfrecht is mede dringend noodig, om- dal. bij menig sterfgeval, door oneenig- heid onder de familie, hét. tot verkoopen komt, en dan is er weer een elgengeërfde boer minder. Over regeling bij testamen taire beschikking beveelt hij aan de lezing der brochure van notaris Van DaJsum. Ook is aanbeveling waardig een hoogere belasting voor het groot grondbezit. In Amerika bestaat bovendien een wet diet hel. klein grondbezit onaantastelijk ver klaart. Kan men nu in ons land het klein grondbezit nog niet zoodanig beveiligen, tol, overweging verdient, toch zeker, dat men tracht door een goed pachtstelsel den kleinen landbouw te steunen. Een der eerste middelen daartoe is, de pachtsom te doen vaststellen, door een commissie buiten pachtheer en pachter om, en het geven der gronden in erfpacht. Als een goed systeem beveelt spreker aan het Ier- sche stelsel. Doch vooral moei ook nadruk gelegd worden op het onderlinge vertrou wen tusschen pachtheer en pachter. Dit. kan echter niet verkregen worden dan door een eerlijke humane behandeling, en een eerlijke trouwe plichtsbetrachting. Moet het afgekeurd worden dat pachters zich arm houden om aan verhoogde pacht te ont komen, evenzeer en nog meer verdient af keuring, dat telkens de pachters worden opgeslagen wanneer de boer, met. hard werken en groote inspanning den grond heeft verbeterd. Daarom acht kapelaan van der Marck verschillende wijzigingen in onze wetge ving noodig, om misbruiken tegen te gaan. In Engeland is sinds jaren een wet van kracht, die schadevergoeding vasttelt voor verbetering, aangebracht aan den bodem voor aanplanting van vruchtboomen, het aanleggen van aspergebedden enz. Een nieuw systeem van pacihtcontracten is in den laatsten tijd uitgedacht, name lijk „een collectief pachtcontraet" van de gezamenlijke pachters met hun uitwonende landbezitters. In hoeverre dit uitvoerbaar is en dien toestand verbeteren zal, dient afgewacht, Intusschen is een machtig middel om den toestand onmiddellijk te verbeteren, de landbouw-coöp-eralie. Veel is reeds daardoor tot stand gebracht, eu zal bij deugdelijke inrichting nog tot stand ge bracht 'worden. Ook hooger landbouwonderwijs verdient in navolging van België, waai' reeds een hooge school voor den landbouw bestaat. Ten slotte moet er komen een afzonderlijk wetboek van den landbouw. Er is zoo veel te regelen en vast te stellen, dal dit zeer zeker moet komen. Ook vooral met het oog op den toestand van den land arbeider, die dikwijls bij ongevallen, ziekte enz. aan zijn lot. wordt overgelaten. Daarom is ook vooral noodig eene orga nisatie van de landarbeiders in flinke bon den en wel onafhankelijk van de boeren. Organisatie is noodig om te voorkomen dat ook de landarbeiders met de revolutio naire beweging meegaan. De slakingen van landarbeiders beginnen ook al te komen, getuige onlangs in Friesland. In een prachtige opwekking tot hande len volgens Christelijke beginselen besluit spreker zijn herhaaldelijk en vooral in slot krachtig toegejuichte rede. Een woord van bijzonderen lof verdient kape laan van der Marck voor de meesterlijke wijze waarop hij zijn onderwerp uiteen zette, en daarmede tevens toonde, een uit gebreide studie van het vraagstuk gemaakt te hebben. De landbouwers bezitten in hem een flink pleitbezorger. (Wegens plaatsgebrek moet de avond vergadering achterwege blijven.) Diocesaan-Katholiekendag te Delft. In ons nummer van Zaterdag 18 Augus tus deelden wij de conclusies mede, welke door den Z.Eerw, Hooggel. Heèr Dr. Th. M. Vlaming en den Iloogedelgeslr. Heer Mr. E. R. H. Regout zijn gesteld met. be trekking tot de door tien op den Delftschen Katholiekendag in te leiden onderwerpen. De Voorz tter van het uitvc erend comité, Mr. J. N. J. E. Thijssen, heeft ons thans uitgenoodigd mededceling te doen van de bij hem ingediende amendementen op be doelde conclusies, welke amendementen hierna volgen Amendementen op de conclu sie van II r. Vlaming. I. De hoeren J. W. Smit en B. Dam mers, beiden te Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1