reld! iven, Holland. Kruis" len. JNo. 69. Donderdag 14 Juni 1906. Tweede Jaargang. Co. el burg. ETT1NG. A te Goes. [horst. UNI 1906, bestuur. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. )ERING V, Goes. ik. s De plicht der Katholieken. UIT DE PERS, italië. BINNENLAND. Itltevendc leden lit „V. O. V" uren. prden, geve men den avond der bureaulist of aan Abonnementsprijs per 3 maanden Afzonderlijke nummers a contant Geïllustreerd Zondagsblad, alléén abonné's per 3 maanden de 0.95 0.05 0 37i/s MAANDAG- VERSCHIJNT eiken WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Advertentiën van 15 regels f0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. ReclameberioUten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. )TE Goesche Watersnood-Comité. Vorige opgaaf f 9522.28" Collecte Catechisatie Lochem - 10.75 Gereformeerde Kerk te Sheboygan (N. Amerika) - 45.48 Collecte Studenten Amsterd. restant- 5. zqn BVUld itsen, lat ras, fs .S-g-o v3c.S U-i C/3 g tuk, lollen, kgelqk Boons tachtig prd en Igezui- \en, 1 Lotton piqué |eluw), extra ÜGEN. cA fc.-® O -tJ -i§o -IJ tO £-3 cg.ï2 3 te co 8®-| «SfRjc; 5 n g'S £1 O *,02 ij Ö£t R O g c k-4 «2 G <D w wV 2; .15 -»J ÖD w 2 S O 3^ OW s n O w> Jverd worden, is tot nden. Verscheidene En bewijzen de voor- ■Kieming. verdienen, p. jaar, REIMACHINE. aar sokken breit, vindt. Onnoodlij oals anderen willen doen. ;N, Tilburg; I CHINE COUPON Y Ltd LOUD' verkocht. f 9583.511 Aan 't Prov. Com. afgedragen f 9000 Nog in kas f 583.51' JOS. WITKAM, Penningmeester. (Slot.) Het vorig .artikel eindigde met Jiet woord van dr. Schaepman z.g., dat hijl wenschte werklieden inet jdegelijke kennis en rots vast geloof. Deze twee eigenschappen, aldus verder de eerw. spreker op den Katholiekendag te Echt, wenschte ik te zien niet enkel in de werklieden maar in eiken strijder van Christus. Degelijke kennis. Kennis van ons heilig geloof. Is ze niet meer dan ooit nood zakelijk in onze dagen, in onzen tijd, die roemt op kennis en hooge ontwikkeling? Hoort den triumfkreet„de hemelen heb ben voor ons geen hoogte, en de aarde heeft voor ons geen diepte meer. Wij' heb ben alles idoorzocht, alles nagegaan, en de slotsom jis deze: „e.r is geen plaats voor den God der Christenen". Niet enkel in godslasterende blaadjes van het minste allooi klinkt deze kreet, neen, ze wordt uitgebazuind van de leer stoelen onzer .hoogescholen, ja, van de kansels klinkt die kreet uit den zalvenden mond van -gebefte hoeren, die zich de dienaars der waarheid noemen. Daartegenover sta de ontwikkelde Chris ten, die wete, dat geloof en wetenschap niet vloeken -tegen elkander, maar twee lingzusters zijn. Twee stralen uitgaande van dezelfde izon, onderling vereenigd, zon der elkander te vernietigen, doch niet uit gaande op dezelfde wijze, ten einde twee kringen van waarheid eeuwig te- verlichten. De ontwikkelde Christen wete, dat zijn geloof niet (hangt in de lucht, niet enkel een gevoelswerk is, maar steunt op de rede. Hij -wete op welks gronden hij ge looft. Voor hem sta het geloof, zich hou dend .aan de rede, zooals Broere het zoo schoon uitdrukte, naar het Opperste beeld der vereeniging der Godheid en menschheid in Christus, die met blijvend onderscheid en verschil der twee naturen, waarlijk God en waarlijk menseh is. En daarom: ernstige studie van ons geloof, daarom jbrenge men vereenigingen van Geloof en Wetenschap, cursussen over de (geloofsleer, enz., tot hooger bloei, waar ze xijm, richte men ze op, waar ze nog niet zijn opgericht. En hier geldt het weder: 'tsteunen der goede pers. Uw geloof zult ge zeker niet loeren kennen uit liberale tijdschriften. Wel heb ben velen, helaas en die niet de eersten de besten waren, door het lezen van slechte bladen hun geloof verloren. Jongelingen, hier tegenwoordig, bestu deert de 'brochures, die worden verspreid door de Apologetische vereeniging, die verschijnen onder den titel van „Geloof en Wetenschap", onder redactie van pater Bonman. Hoe hooger de positie is, die gij later moet bekleeden, hoe hooger gij zult staan, hoe zwaarder jvoor u de verplichting is uw geloof grondig te kennen, hoe zwaar der voor ;u de verplichting uw geloof te kunnen verdedigen. Toont aan de waan wijze vijanden van ons geloof, dat de Christus nog zijn verdedigers, dat de Christus nogKijn soldaten heeft.. Mannen van kennis ook op sociaal gebied. Waarom zouden er nog zoovelen zijn tegen bonden tegen werkliedenvereenigiii- gen. Waarom vindt de priester bij1 katho lieke patroons nog zoo weinig hulp, nog zooveel bestrijding? Waarom zijn er, die nog altijd den werkkring der priesters wil len beperkt zien tot de Kerk en Sacristie? Ik ken maar één uitleg, elke andere zou voor die heeren te grievend, zou ver pletterend zijn, en die uitleg, de meest zachte, isonwetendheid. Men spreekt over de Encycliek „Reram Novarum" en Gra ves de Communi re", en hoevelen van die heeren zouden die Encyclieken, ik zeg niet bestudeerd, maar aandachtig gelezen heb ben? Hoevelen zouden eenige studie heb ben gemaakt van de brandende quaestie van dezen dag? Hoevelen zouden ons zoo goed .geredigeerd „Katholiek Sociaal Weekblad" geregeld lezen? En toch handelen ze of ze alwetend waren, en daarom verlammen zij het werk van priesters en leeken: hun geheele wetenschap bestaat in: zooals het was in den beginne zoo nu en in der eeuwigheid Amen. Zij gelijken op dien boer, waarvan S ta ring verhaalt, die nog altijd met groote laarzen tot de heupen door slijk en mod der plaste, terwijl toch een nieuwe brug gebouwd was. De voorouders hadden zoo gegaan, dus hij ging ook zoo. Bouwt gij uw 'brug om droog te gaan, ik kom er ook met laarzen aan. Maar die hoofdige boer hinderde toch anderen niet de brug te betreden, en he laas, ge weet het beter dan ik, die vast houdende heeren verlammen alle sociale werk en zien niet in dat ze onze werk lieden -naai- de socialisten drijven. Heeft dan de geschiedenis die lui niets geleerd? Heeft dan do stem van Paus en bisschoppen niet krachtig weerklonken? Met den besten wil van de wereld twijfel ik, of die heeren zich ooit zullen bekeeren, de laarzen schijnen aan hunne voeten vast gegroeid, -maar ons jonge geslacht, zij, die de mannen der toekomst zijn, zij, van wier opvoeding en denkwijze een toe komst 'afhangt, dat zij onderlegd worden op sociaal gebied, dat zij later niet ploe teren door modder en slijk, maai- de brug durven betreden, dat zij1 optreden, niet met wantrouwen in de ziel tegen alles wat niet is als voorheen, maar met het volle 'bewustzijn, dat men de bakens moet weten te verzetten naar het getij', dat men geen stroom stuit in de machtige vaart, maar Ze een goede bedding moet geven. Mannen, Voor wie het kindschap Gods geen ijdele klank is, maar die in daden toonen, dat ook de werkman is een kind van Gods geslacht, en dus een broeder in Christus, die met ons opgaat naar een zelfde Vaderland! En daarom, steunt het „Katholiek So ciaal Weekblad". Tracht hot te versprei den in breed-en kring, 'tls vooral voor onze jongeren zoo dringend noodig, dat ze smaak in die studie krijgen, en hot zal hun zeker voordeeliger zijn, dan dat ze juist weten, hoeveel branden er ge weest zijn, of hoeveel armen en boenen er in den loop der week zijn gebroken Mannen van sociale actie hier in ons midden, priesters en leeken, zwaar is uw taak I Niet enkel van do zijde der vijanden, ook Van de zijde der broeders klinkt tegen u zoo dikwijls een .anathema. Een last rust ep uwe schouders, die soms zoo zwaar kan drukken, een last, die zou ver pletteren, als ge niet wist, dat de last een plicht is, een heilige plicht. Op te offeren hebt ge misschien veel, voor het menschelijk hart ontzettend veel. Golgotha is het wachtwoord, nog altijd Golgotha, maar ge werkt mede, opdat het lied van Bethlehem bewaarheid wordehet lied, dat vrede beloofde aan; die van goeden wille zijn. Ge draagt uw kruis na Hem, dien men den hittereten spot, den vreeselijksten hoon niet heeft gespaard, en na Golgotha, o ik ben er zeker van, 'tis mijn vaste over tuiging, zal eenmaal het wachtwoord „Thabor" zijn. Ons geloof besture al onze handelingen 1 Katholiek in het inwendig, katholiek in het openbaar leven! Het geloof hebben wij niet te toonen als de eerste christenen voor wreede rechters, in het aangezicht van gloeiende Toosters en wreede pijnbanken en afschu welijk foltertuig, bij het brullen van tijgers en leeuwen, en toch onverschrokken ston den ze daar-, dikwijls nog zwakke kinderen en teedere maagden; maar wel moeten we dat geloof toonen voor een wereld, die twijfelt, voor een wereld, die spot, voor een wereld, ja, die tot ons roept, ik zal u alles geven, als ge neervalt en mij' aan bidt. Dat geloof niet enkel getoond, in onze binnenkamers, dat geloof toone zich daarbuiten in de groote maatschappij, dat geloof toone zich ook en laat ik zeggen niet het minste in uwe sociale actie. Dan behoeven wij niet te vreezen Room- schen te ontmoeten, die ©en liberaal dagblad met alle plechtigheid ontvouwen in spoortrein en café, omdatja, omdat het zoo deftig staat. Ze durven geen Roomsch blad te vragen, ieder ziet zoo dadelijk dat je Roomsch zijl. Ik zeg met Dr. Schaepman: ik wou, dat ze die lui maar van hunne verplichtingen in hopen baar ontsloegen, 'tls me nog al een eer om met zulke Roomschen Roomsch te zijn. Dat zijn lafaards, menschen die ont zettend veel kwaad doen aan de goede zaak, ze zijn erger dan de echte vijanden zeiven. Dat volkje sterve onder de rotting slagen van de algemeen© verachting. Toont dat onze Kerk geen klein kapel- leke is van enge menschen met hekrom pen geest en bekrompen wil. Uw Kerk is de groote Kerk, die katholiek is, naar haar eigen Griekschen naam: Passend op alle tijden, passend op alle landen, passend op alle wetenschap en waarheid, passende pp allen plicht, pas send op alle recht, passend op alle deug den, passend op allen nood, passend op alle kunst, passend op geheel de mensch heid, alleen niet passend op onwaarheid en kwaad. Waar b 1 ij f t h ij De vraag is van „Onze Courant", die haar als volgt nader toelicht: Waar blijft toch de heer Van Rij? De knappe rekenmeester uit den Gelderschen achterhoek? Die niet slapen kon vanwege ICuyper's stuitende partijdigheid hij be noemingen? Die de vrijzinnige bladen vul de niet des christelijken ministers euvele daden Waar blijft hij Zelhem ligt vlak in z'n buurt; is er over wegend anti-revolutionnair; had een ant.i- revolutionnair burgemeesterbezat ©en in woner, die tot het ambt bekwaam was En anti-revolutionair was Zevenhonderd ingezetenen vragen per adres eerbiedig hem te benoemen; hij is de begeerde man een liberaal krijgen ze thuisgestuurd! Nu moest Kollumerland een burgemees ter hebben. Weer zéér overwegend ortho dox en anti-revolutionair. Wacht, denken de Friezen vragen zullen we d'r niet om; dat maakt den minister misschien boos; net of wij 'm leeren moeten, wat hij zelf wel weet. Ze hoopten, hooptenEn kregen een volbloed vrijzinnige ten loon. Slaapt ge, Van Rij? Of kunt ge het juiste woord niet vinden, scherp genoeg voor dit gedoe der zoenlie- vende ministers? Of schaamt ge u? Waarom de heer Van Rij nu niet precies evenveel spectakel maakt als onder 't vorig Kabinet, is misschien wel uit le vinden. Hij slaapt niet en schaamt zich ook niet; maar 'tgaat 'nu naar zij n zin; al wat hij doet is 'zich in de handen wrijven van genot; hij is niet tegen partijbenoemingen, als de 'benoemingen maar enkel vrijzinnig zijn. SPANJE. De Koningin-Moeder van Spanje heeft den Paus verlof gevraagd het huis, waaruit de bom geworpen is, te veranderen in een kapel om op die wijze de wonderbare redding te vereeuwigen. Z. H. de Paus schonk per telegraaf zijn goedkeuring. Pierre I'Erm i t e, de bekende Fran- sche priester-schrijver, spreekt in de C r o i x over den aanslag op het Spaansche konings paar. Terwijl de liefde van heel een volk in de straten en op de openbare pleinen zich in geestdriftige toejuichingen uitte,ter wijl men bloemen strooide, terwijl men vlaggen wapperen liet en tapijten ontvouw de kerken illumineerde, sloten zich enkele meters van daar wezens met het uiterlijk van een menseh in een kamer op en goten de nitroglycerine in het gla zen buisje en verborgen de bom in een ruiker. ,En dat zonder wroeging, zonder een trilling van medelijden voor die jeugd, voor die onschuld,... voor die moeder, wier werk vernietigd werd,... voor het land, dat men in rouw ging dompelen,... voor die volks menigte, wier bloed de feestkleederen zou gaan besmetten. .Neen. Zij dachten maar aan één ding: zal de bom op het juiste oogenblik springen Dat is de haat in heel zijn ontzettende gruwzaamheid... De anarchist is er mede doortrokken als een spons met vitriool... Knijp Zoo'n man samen en uit al zijn atomen zal haat druipen,... haat tegen alles wat schittert., haat tegen alles wat het niveau te boven gaat door zijn verbeisterd denken gesteld Over een aanslag op den Paus bevat de Eclair het volgende bericht uit RomeDe politie te Rome heeft een paar dagen geleden de sporen ontdekt van een complet dat men tegen het leven des Pausen gesmeed had- De uitvoerders waren twee mannen en een vrouw, alle drie Franschen. Voor een week ongeveer in Rome aange komen, hadden zij om de politie op een dwaalspoor te helpen driemaal van hotel en naam veranderd, nu eens lieten zij zich doorgaan voor hertogen, dan weer graven of markiezen. Opeens zijn ze echter uit Rome verdwenen zouder een spoor achter te laten De politie heefc gegevens verkregen dat de aanslag gepleegd zou worden bij gele genheid dat de Paus Zondag in de St. Pieter zou komen om er persoonlijk alle plechtig heden der zaligverklaring te leiden. Blijk baar was geheel hun gedrag er op inge richt de vrouw spreidde een groote gods vrucht ten toon om zich toegang tot het Vaticaan te verschaffen en aldus een plaats te bekomen op de tribunes, die zoo dicht mogelijk langs den weg, door den Paus te gaan gelegen waren. De vrouw zou voorwenden in zwijm te vallen om de aan dacht der omgeving af te leiden en zoo doende haar medeplichtigen vrij spel geven. Dit is de hypothese, welke de politie van den beraamden aanslag geeft en die hier groote ontsteltenis gewekt heeft. De Momento van Turijn heeft dezelfde bizonderheden maar gelooft dat het een valsch gerucht is, het blad voegt er echter bij dat alle voorzorgen genomen zijn. Daaronder behoorende een streng toe zicht op de bezoekers van St. Pieter, die Zondag de zaligverklaring van pater Bona- veutura van Barcelona bijwoonden. Maar alles verliep naar wensch. De Osservatore Romano verhaalt het volgende „In het dorp Tittignano' bij Pisa, droomde een klein meisje sedert eenigen tijd vrij dikwijls, dat het lijk van een heilige begraven was onder de keuken van het huis harer ouders. In het eerst zag men haar aan als iemand, die aan overspanning leed, maar op den duur was men toch getroifen door het volhardend aandringen om den vloer der keuken te onderzoeken, en eindelijk ging tnen over tot het opbreken van den vloer. Op een paar meter diepte vond men een ongeschonden lichaam in slapende houding. De ontroering was groot. Specialiteiten kwamen bijeen, onderzochten het lijk en kwa men tot de eindconclusie hier te staan voor het lijk van de Gelukzalige Cherardesca, te gen het jaar 1200 in de omstreken van dit dorp gewoond hebbende. Het aldus teruggevonden lichaam zal binnenkort naar Pisa worden overgebracht, waar bij deze gelegenheid plechtige feesten zullen worden georganiseerd. AMERIKA. De Amerikaansche vleesc fa- schandalen. Te Wilmington (Delaware N A.) is bij 5 personen vergiftiging geconstateerd door het gebruik van geconserveerd vleeseh. Hun toestand is ernstig. Een nieuwe bron van verontwaardiging bij het publiek vormt de publicatie in een der New-Yorksch bladen van een brief van dhr. Milnes, eud-regeerings-inspecteur der abattoirs, in welken brief hij den minister van landbouw, Wilson beschuldigt van par tijdigheid en omkoopbaarheid. Dr. Milnes, had namelijk al een jaar geleden den mi nister op de hoogte gebracht van wat er in de slachtplaatsen en vleeschpakhuizen gebeurt en hij vertelt er bij dat de „beef- pakkers" die boos op hem waren om do onthullingen die bij gedaan had, al hun in vloed hebben aangewend om hem uit den regeeringsdienst te doen ontslaan, iets waar in ze dan ten slotte geslaagd zijn, Het mag bevreemding wekken dat een groot deel der leden van de beide Kamers tegen het nemen van maatregelen opzien. Of de vleeseh trusts ook wat te zeggen hebben in Amerika Maar president Roosevelt laat niet los. Wanneer het congres niet doortast, zal hij alie rapporten officieel inaken en het Con gres dwingen de maatregelen te nemen die noodig zijn om een einde te maken aan den viezen toestand. TWEEDE KAMER. Besloten is Vrijdagvoormiddag te be handelen het onderwerp betrekkelijk de bedijking van den Bathpolder. Arbeidscontract. Geheel den dag is gedebatteerd over het artikel tot toeken ning van schadevergoeding bij tusschen- zijdsche veroreking der dienstovereenkomst. De Minister wijzigde het voorstel in dien zin dat bij werkstaking de patroon, en bij uitsluiting de arbeider aanspraak kan doen gelden op schadevergoeding, ook al zouden zij in de staking of uitsluiting geen reden zien om de dienstbetrekkfng te verbreken. De Minister ontkende dat het regeerings- artikel stakingen verhindert en bestreedt de amendementen welke de werkstakingen en uitsluitingen geheel of gedeeltelijk willen uitzonderen van deze bepaling en even eens verzette hij zich tegen het voorstel- Limburg om den rechter bevoegd te ver klaren tot geheele of gedeeltelijke kwijt scheiding der schadeloosstelling. De heeren Troelstra, De Klerk, en Lim burg verdedigden nader hunne amendemen ten, welke weder bestreden werden door de heeren Van Nipsen, Taltna en Van Idsinga, terwijl de heer Lohman betoogde dat het amendement-Limburg krachteloos zou maken het artikel waarbij schadeloos stelling voor den arbeider is gefixeerd. Na verwerping van de amendementen is het artikel goedgekeurd. Bedijking Bathpolder, In een nota naar aanleiding van het verslag der Tweede Kamer, omtrent het wetsontwerp ter voorziening van den dijk in den Bathpolder, geeft de minister van waterstaat o. a. nog te keunen Door de verzwaring van den spoorwegdam welke is aanbesteed en vóór den winter moet zijn opgeleverd, zal geenszins een even afdoende bescherming van dien dam ver kregen zijn, als verkregen zal worden, in dien tevens de polderdijk weder tot zijn oude profiel wordt opgewerkt. De Minister acht uit het oogpunt van 's Rijks belang, er zeer veel aan gelegen, de bedijking nog dit jaar opnieuw te sluiten. Of uit de aanbesteding der herdijking van den Tweeden Bathpolder door de combinatie, die de bezittingen van de in staat van liquidatie verkeerende ven nootschap heeft overgenomen, mag worden overgegaan, al mocht het aangevraagd subsidie niet worden verleend, is de Minister niet in staat mede te deelen Het lag, naar het hem voorkomt, niet op zijn weg, met de bedoelde combinatie in gedachten wisse ling te treden omtrent hetgeen geschieden zou, indien dit wetsontwerp bij de Staten- Generaal bezwaar mocht ontmoeten. De Commissaris der Koningin in Zeeland maakt bekend, dat in het jaar 1906 de jacht op waterwild wordt geopend op 2 Juli Opzetteugel voor paarden. De afdeeling Utrecht van de Ned. Ver eeniging tot bescherming van dieren tracht haar streven op allerlei wijze ingang te doen vinden. Zoo is thans door hare zor gen tegen een muur aldaar een heel groot bord aangebracht, waarop in een aanschouwe lijke voorstelling geijverd wordt voor af schaffing van den opzetteugel bij paarden en waar erop gewezen wordt, dat gebruik van den opzetteugel, verlies van kracht, van sierlijkheid en van vrijheid voor 't paard medebrengt. In antwoord op een desbetreffend schrij- ven van dr. J. van den Brink heeft 4e minister van buitenlandsche zaken hem bericht, dat blijkens bij de Belgische re geering ingewonnen inlichtingen het bevel van den minister van politie d.d. 16 Mei jl. om het Belgisch grondgebied te verlaten niet medebrengt dat aan aJressant voor goed de toegang tot België wordt ontzegd. Intusschen zou hij wederom uitgewezen worden, indien hij als vreemdeling op kies- vergaderingen het woord zou voeren. (Het Volk). De bloièi der Boerenleen ban ken. Verschenen is het verslag der Cen trale Boerenleenbank te Eindhoven, waar bij alle Boerenleenbanken van Limburg zijli aangesloten.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1