No. 28. Dinsdag 6 Maart 1906. Tweede Jaargaiig. BUITENLAND» i f fen leviots; gassen. - Goes. Courant". KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEÜWSCHE EILANDEN. BERICHT. SOCIALISME EN CHRISTENDOM. UIT DE PERS, ¥an onze Eilanden geerde •ndinjj naar Maat garantie van geleverd Ibt, liet len reeds een .ie GROSIX- ING in ge ele dankbe- aeetevreden) wer „durven wen ronduit 'szaak maar Gewoonlijk feen of andere in-aanbieding ipgedaan en er. Wanneer ering maakt DDENVER- licbzelf, mis- van guldens het geld i« ir zooveel van lantrouwen is j en De zaak [n grond-lag laagste pry- ndatie gesta- J bed dat vel - reclame en de nabestel- bekenden ge le vulling, de lending staan van knoei- is dus geen ,d is dus geen ;oed verpakte goed gesloten tyd door liet eeft U ze dus I dagen thuis. erzonden met t wil zeggen, al mag nazien in alle op- ft U ze maar om er verder ig te hebben >ningen komt, de heele en verzending 'eren eti U van i komen over- w volle ver estelling moei- is er wel een |ider, die U wel in wil. Het is I een Pres dent zich verp.icht met zoo iets I hun daarmee st bewees. Bed- piaats een ar- in en wanneer irtrouwde voor doet men een I dienst door die anders komen terecht. Ook de voor den kooper men koopt dan maakt geen lu toch ten slotie I er inlichtingen ze U gaa. ne ver- >en gewone be ledig stel is bet «en: „Zend mu ot 2 van f32. 5, lleen is het heel U gelegen spoor den, üaar men vlugste en goed- het beste weet. ng erg tevreden, bericht zeer <.p spi-eekt van zeil, persentusschen- terst lage pifjzon «orden gegeven ing is altijd ge- enopeenhooping kleine .irtr-ging eniddeld heelt U 6 dagen in huis oiling wordt de- I zoodat alle afne- eren voordenzeli- a. ERNARD VROOM, 56-68, BRONINGEN. NIH ZEEÜWSCHE COURANT Abonnementsprijs per 3 maanden Afzonderlijke nummers a contant Geïllustreerd Zondagsblad, alléén abonné's per 3 maanden de 0.95 0.05 0 37I/2 VERSCHIJNT eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. a contant. Reclameberiokten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Ter voorkoming of opheffing van ver keerde gevolgtrekkingen, doelen wij onzen abonné's mede, dat de late ontvangst van ons vorig no. is te wijten aan de om standigheid, dat de postadministratie de bijgevoegde lijst der dienstregelingen niet als bijvoegsel wilde erkennen. Te laat werden wij hiervan in kennis gesteld, om deze aangelegenheid nog Vrij dagavond te kunnen regelen, en moest de verzending tot ons leedwezen tot Zater dagmorgen wachten. De Administrative. Hen paganistisch verschijnsel. De gouverneur van Suriname, die een mooi voorbeeld heeft gegeven van den moed te bezitten zijner overtuiging, door het uitvaardigen van een rondschrij ven aan zijn ambtenaren, om aan de zede loosheid, die welig tierde, paal en perk te stellen, heeft een opvolger gekregen, en wel in den persoon van den liberalen burgemeester van Amsterdam. Deze, mr. Van Leeuwen, heeft ons ge leerd, dat er nog liberalen worden aan getroffen, die afgeschrikt door het ont zettende kwaad van den tijd, een dam willen liggen tegen den steeds krachtiger voortstuwenden stroom der zedeloosheid. Hij had den moed in den gemeenteraad te verklaren, dat hij streng toezicht oefent op de zedelijkheid der mannelijke, zoowel als vrouwelijke ambtenaren. Deze verklaring is geenszins naar den zin van eenige liberale en .socialistische bladen. Zoo stelt er bv. één aan den Amster- darnschen burgemeester de teekenende vraag, of h ij nog z o o 'n kind in w e- r e 1 d w ij s h e i d is, dat h ij niet weet, hoe menige vrije verbinte nis van edeler bedoeling en reiner opvatting is dan menig wettig h u w e 1 ij k, de overtuiging van den burgemeester een kruideniers-overtui ging noemende. Deze listige vergelijking gaat niet op. Menig wettig huwelijk 'tvalt niet te ontkennen wordt gesloten met een a£- keuringswaardige bijbedoelingom geld, positie, enz. Onzin echter is het te trachten daar mede een „vrije verbintenis" goed te pra ten, wat wij voor Katholieken niet be hoeven te bewijzen. Voor ons is slechts „moreel" het h u- we 1 ij k, gesloten uit-, en gegrond op wederzijdsche genegenheid en achting. Maar het feit, dat men het huwelijk en het huisgezin tracht aan te randen, door af te keuren en te laken de waar schuwingen van hen, die op de bres staan vo'.-r de goede zeden, is dat geen ver schijnsel, dat „paganistisch" genoemd worden moet? Het socialistisch Weekblad voor Zee land, onder het opschrift: „Schaapjes die afdwalen" melding makend, van de 20.000 gemengde huwelijken in de bisdommen Utrecht en Haarlem, vraagt: „Zouden deze huwelijken nu allen niet in den hemel gesloten zijn En als ze durfden, zouden ze dan ook hier consequent toepassen den tekst: „wat God saamgevoegd heeft, scheidc de mensch niet?" Wij weten het nog zoo zeker niet". De eerste vraag komt voort uit onwe tendheid; en, daar socialisten zich niet met godsdienst bemoeien(?) kunnen wij' de moeite hun opheldering te geven, achterwege laten. De tweede vraag begrijpen wij niet: dat komt omdat wij in socialistische opvattin gen van den Roomschen godsdienst niet genoeg thuis zijn. In „Stiminen a u s M a r i a-L a a c h" heeft P. Cathrein een belangrijk artikel ge schreven over bovenstaand onderwerp, dat kort en zakelijk de onverenigbaarheid in goed verdeelde rubriekjes bewijst. Het K. S. W. heeft het vertaald en wij laten er hier een gedeelte van volgen. Socialisme en Kerk. Er waren en er zijn nog Katholieken) al is hun getal niet zoo groot, die meen den, dat men zeer goad tegelijk christen en socialist zijn kon. Waarom, wordt nog wel eens hier en daar gevraagd, waarom kan ik geen goed katholiek blijven en mij aan sluiten bij de S. D. A. P. De hatelijk heden van socialisten tegen de Kerk en haar bedienaren keur ik ten sterkste af, maar dat behoort toch niet tot het soci alisme. Ik ben socialist om de economische leerstellingen dier partij. Ik steun die partij bij verkiezingen, omdat zij de belangen der arbeiders behartigt en do productie middelen, die nu in de handen van wei nigen zijn, aan het bezit der gemeenschap tot nut der gemeenschap terug wil brengen. Het is evenwel niet waar, dat ds econo mische eischen van het socialisme, ook al leen op zich zelf beschouwd, niet met de leer der Kerk in strijd zouden zijn. Zoo bijv. is de eisch „de productie-mid delen aan de gemeenschap" in strijd met het natuurrecht van ieder mensch om pri vaat-eigendom te verwerven en daarover vrij te beschikken. Met nadruk hebben Leo XIII en ook de nu regeerende Paus Pius X dit herhaaldelijk geleerd. Deze eisch is in strijd met het goddelijk recht der Kerk, om voor haar doeleinden, bis dommen, kloosters, seminaries, hospitalen eigendom te bezitten en daarover vrij te beschikken. De Kerk kan van dit recht geen afstand doen. De eisch, dat de gemeenschap de pro ductie geheel zal regelen, is niet te ver wezenlijken, zonder het recht, dat ieder mensch, ieder huisgezin heeft, om vrij een beroep te kiezen, geheel te vernietigen een ondragelijke slavernij zou bet gevolg ervan zijn. De onafhankelijkheid van hst huisgezin, het recht om kinderen op te voeden, zou in den socialisten-staat sterk bedreigd, zoo niet geheel weggenomen zijn. De eisch „algemeens en gelijke werkplicht voor allen" zou noodzakelijk leiden tot opheffing van het verschil in stand en tot groote onrechtvaardigheden tegen de Kerk. De Kerk kan en mag nooit toe staan, dat haar dienaars, Bisschoppen en priesters en kloosterlingen gelijk ais ande ren worden gedwongen deel te nemen aan de productie der stoffelijke goederen. De eischen van het socialisme, godsdienst- privaatzaak, verwereldlijking der scholen, zijn evenzeer in strijd met hetgeen de Kerk vraagt en vragen moet. De economische eischen van hetsocialisme van wetenschap pelijk standpunt. Maar ook al zouden de economisch© eischen van het socialisme niet met de leer der Kerk in strijd zijn, toch zouden wij op wetenschappelijk standpunt ons plaatsend, het socialisme moeten verwer pen. Want het socialisme is meer dan het antwoord op een paar economische vra gen, van utopie tot wetenschap gewor den, treedt het voor ons op als ©en weten schappelijk systeem, als een geheele we reldbeschouwing, welke haar eischen ook een wetenschappelijken grondslag tracht te geven. Het is derhalve onwetenschappe lijk, de oeconomische eischen van het so cialisme te beschouwen op zichzelf en los van het geheele wetenschappelijk systeem als men dit doet, kan men onmogelijk een goed oordeel vormen over het socia lisme. Vat men het socialisme op als een ge heel, een afgesloten systeem, dan moet men ziende blind zijn, om niet te zien, dat socialisme en christendom onverzoenlijk tegenover elkaar staan. In antwoord op een kritiek in de „Vor- warts" op de 8e uitgave van „Der Sozia- lismus", wil ik die tegenstelling nader aan- toonen en wel door de z.g. materialistische geschiedenisverklaring. Christendom en socialisme. Wanneer wij hier spreken van Christen dom, bedoelen wij daarmede niet het Chris tendom van sommige vooruitstrevende protestanten (a la Ds. v. d. Heijde, Biihler e. a.). Hun Christendom is misschien ver- eenigbaar met socialisme, maar niet bet Christendom der Katholieke Kerk of van orthodoxe Protestanten, die nog aan de godheid van J. Chr. gelooven. Onder socialisme verstaan wij het z.g. wetenschappelijke socialisme of marxisme, dat alom als het socialisme wordt ge predikt. De Vaders en Profeten van dit so cialisme zijn Karl Marx en Friadrich En gels, wier geschriften het Evangelie zijn van het socialisme. Twee zaken beweren wij 1. De materialistische verklaring der ge schiedenis is de grondslag van het weten schappelijke socialisme. 2. Deze verklaring der geschiedenis gaat uit van een monistische, materialistische wereldbeschouwing. (Wordt vervolgd.) Een waarschuwing. In „Het Volk" komt een uitvoerig artikel voor van het Kamerlid Schaper, waarin hij zijn parlijgenooten waarschuwt tegen te hoog gestemde verwachtingen. Vooral wijst hij op de reeds jarenlang gemaakte „fout", alsof de revolutie, de eindstrijd binnenkort komen zal, waardoor oen ijdele hoop wordt gewekt, waarvan te leurstelling het gevolg is. Onbarmhartig worden dan Gorter, Troel stra en anderen wegens hun schetterende phraseologie over „den dag der dagen", den „eindstrijd" etc. gecritiseerd, en de „onnatuurlijke opgeschroefde geestdrift", welke daaruit voortspruit, op de kaak ge steld. Het zijn ongetwijfeld heel verstandige woorden, die Schaper in dit artikel ten beste geeft. Zijn nuchtere geest verzaakt zich geen oogenblik. Maar of zijn vermaning veel indruk zal maken, is een andere vraag. Wat zou er van de S. D. A. P. worden zonder knallende rhetoriek, zonder oprui ende phrasen, zonder beloften, waarvan men wel weet, dat ze toch niet in vervul ling kunnen gaan Staat de eisch der propaganda niet bo ven alles? Worden de hevigste uitvallen niet ge dekt met het vergoelijkend woord „litera tuur" Schaper preekt in de woestijn. Maar met dat al is zijn artikel over de „oude fout" heel interessant en kan men er opnieuw en van onverdachte zijde uit leeren, hoe de volgelingen der S. D. A. P. door hun schetterende leiders wor den voorgelicht en „bewerkt"! (Centr.) FRANKRIJK. Er is heel wat geschreven over een verklaring, die generaal de Gallifet zou hebben afgelegd ten opzichte van de of ficieren, die weigerden te St. Servan de deuren van de kerk open te breken. Hij' zou gezegd hebben „dura lex sed lex, een harde wet, maar toch een wet". Aan het „Journal des Débats" schrijft nu echter generaal Gallifet een nieuwen brief, waarin hij zegt, dat hij de aange haalde woorden Wel gebezigd heeft, maar er nog wat aan heeft toegevoegd, n.l.„Indien ik rechter was, dan zou ik het niet durven wagen om Christelijke officieren te veroordéelen, die door deze wet gedwongen worden den God met voe ten'te treden, dien zij' zouden aanroepen zelfs op het oogenblik, dat zij zich zou den laten dooden voor de eer en het hei! van Frankrijk". Dat veranderd nog al iets aan den zin der eerst-gemelde woorden. De drie officieren, die dezer dagen bij de inventarisatie te Saint Servan weiger den hun soldaten bevel te geven tot het verrichten van inbrekerswvrkmajoor Hé- ry en de kapiteins Spiral en Langavant zijn voorloopig ontheven van hun com mando, doch zullen slechts vervolgd wor den wegens weigering om te voldoen aan een opdracht van de burgerlijke overheid. Een delict, waarop slechts een lichte straf staat, nl.drie; maanden vestingstraf, welke door den rechter ook kan worden veranderd in één dag gevangenisstraf. ITALIF. Kardinaal Sarto. „Het Offer" be vat een brief van dr. Nouwons die ver haalt: 'tWas in het jubeljaar 1900. Leo XIII regeerde met al den luister, waarmede hij zetelde op den Stoel van Petrus. Met bui tengewone plechtigheid had hij1 de „heilige deur" in Sint Pieter geopend, en in het voorjaar kwamen de pelgrims uit alle oorden der wereld naar Rome om den vollen jubilee-aflaat te verdienen. Ik studeerde toen te Rome, en maakte eiken dag mijne aanteekeningen. Menig maal heb ik mijne indrukken weergegeven in „Het Offer" en voor de lezers van dit tijdschrift zal ondergeteekende wel geen onbekende zijn. Zekeren dag ging ik naar St. Pieter. Er was weinig volk. Alleen een groepje pelgrims was neergeknield voor de Porta Santa; onder hen bevond zich een kar dinaal, die in allen eenvoud luidop de gebeden uitsprak. Ik informeerde en schreef in mijn notitieboekje: „Treffend schouwspel, kardinaal Sarto met eenige Venetiaansche boeren neergeknield voor de Porta Santa". Den volgende dag zag ik Z.Emin. nog de H. Mis lezen in St. Paulus buiten de muren. Had ik toen kunnen vermoeden, dat ik na 5 jaren dienzelfden kardinaal Sarto zou mogen begroeten als Paus Pius X? DUITSCHLAND. Prins en prinses Eitel Frederik hebben, nog vóór zij Huberlusstoek bereikten, bij na ©en ongeluk gehad. Toen het jonge paar op het station Werbellinse© aange komen was, zou de reis met een automo biel voortgezet worden. Reeds op een 59 meter van het station ontmoette men een vrachtwagen die niet snel genoeg kon uit wijken, daar de paarden verschrikten van de lichten van de auto. De twee wagens gingen zoo rakelings langs elkaar, dat een ruit van de auto ingedrukt werd. De prin ses was erg geschrikt, maar niemand kreeg letsel. GOES. Hot. bestuur onzer brandweer schijnt niet best te spreken te zijn geweest over hetgeen in de jongste gemeenteraads zitting aan zijn adres is gezegd, naar aan leiding van den „j a n b o e F' bij den brand op de Kleine Kade, alhier. Het heeft, al thans zijn ontslag aangevraagd. Het bestuur bestaat uit de volgende hee- ren: Generale brandmeester is de heer J. de Jonge Az., adjunct de heer J. 'VV. v. d. Weert. Brandmeesters zijn de hoeren L. de Beste, J. Adriaanse, J. Korstanje Lz. en G. van der Hoek. Wel is waar, waren de aanmerkingen in den gemeenteraad niet bijzonder liefe lijk, maar die gaven toch, o. i., de heeren geen gereede aanleiding hun ontslag aan te vragen. Te meer daar de fouten lang niet alleen aan den kant van het bestuur van de brandweer waren. Immers, het materiaal deugde niet, over de politie werd gemompeld, enz. Bij1 eene reorganisatie onzer brandweer, die hier te wachten is, ware het, onzes inziens, wenschelijker geweest, dat. het bestuur, het met de woorden in den raad minder nauw nemend, zich niet zóó ge blameerd hadde gevoeld om tot ontslag aanvrage over te gaan, en op zijn post ware gebleven. Zaterdag om half twaalf overleed de heer dr. G. H. Leignes Bakhoven, se dert 1899 directeur en leeraar aan de H. B. school alhier. De overledene, geboren 20 Aug. 1845 te Utrecht, waar hij zijn studiën voltooide, was doctor in de natuur- en scheikunde. Van 1870 tot 1899 was hij leeraar aan de II. B. school en het gymnasium te Kampen. De overledene was sedert eenige maan den lijdende. De begrafenis zal Dinsdag in allen eenvoud plaats hebben. Het nieuwe R. K. kergebouw nadert zijn voltooiing. Naar men ons mededeelt zal het hoogstwaarschijnlijk in do eerste week van April worden in gebruik ge nomen, na eerst te zijn ingezegend. De plechtige consecratie zal eerst later plaats hebben. MIDDELBURG. Alhier zijn twee adres sen ter teekening gelegd. In het eerste, dat aan den gemeenteraad zal worden ge zonden, wordt verzocht om aan het be stuur der vereeniging „de Ambachts school" de middelen te verstrekken, die noodig zijn voor het in stand houden der school. In het tweede, dat bestemd is voor het bestuur der ambachtsschool, wordt, ver zocht dit jaar nog nieuwe leerlingen toe te laten en de school niet op te heffen. (VI. CJ.) Uit den slaat der Zeeuwsche Hypo theekbank alhier van het boekjaar 1 Maart 190528 Februari 1906, blijkt dat op 28 Februari 1905 van kracht waren 233 lee ningen tot een bedrag van f 1,887,241.40. Van 1 Maart 190528 Februari 1906 wer den afgesloten 99 leeningen tot een bedrag van f 1,154,706.20, totaal f3,041,947.60. Afgelost werd in dit boekjaar een bedrag van f 296,728.55. Op 28 Februari 1906 stonden uit 303 leeningen tot een bedrag van f 2,745,219.05. Op 28 Februari 1905 stond uit aan Pand brieven een bedrag van f 1,876,900. In den loop van het jaar werd uitgegeven een bedrag van f 982,800, totaal f 2,859,700. Ingekocht werd een bedrag van f 147,100, zoodat op 28 Februari 1.1. uitstond aan Pandbrieven f 2,712,600. De jaarwedden van de agenten van politie zijn nu eindelijk definitief geregeld- De agenten zijn in 3 klassen verdeeld, nl. 3 van de le, 5 van de 2e en 17 van de 3e klasse. De jaarwedden bedragen voor een agent le klasse van f 650 tot f 760, 2e klasse f 600 tot f 625 en 3e klasse van f 550 tot f 590. De jaarwedde van den commissaris, de inspecteurs en de adjunct-inspecteurs is onveranderd gebleven. VLISSINGEN. Dinsdagmiddag te twee uren houdt de gemeenteraad alhier eeri openbare vergadering. Daarin zullen stukken overgelegd en mededeelingen gedaan worden. Verder komen aan de orde verkoop van gemeentegrond, het onderzoek der geloofs brieven van den heer P. Merckens en' voorstellen van burg. en weth. tot ont binding van een pachteontract met J. Wink en tot goedkeuring van een staat van ont heffingen wegens hoofdelijken omslag, dienst 1905. Zaterdagavond kwamen alhier van Brcmerhaven aan met den trein van 9.53 een 26-tal Chineezen, die er zeer vuil en armoedig uitzagen, sommigen blootvoets. Naar men zegt waren het zeelui die hun schip verspeeld hadden. Zij hadden reis biljetten tot Vlissingen en wilden verder met de nachtmailboot mede naar Londen, maar daar zij geen geld bij zich hadden werd hun dit geweigerd. Daarop werden zij door de politie alhier in „Elim" onder dak gebracht en 's morgens met den snel trein van 7 uur naar Rotterdam getran sporteerd naar den vice-consul van China. Zaterdag werd het stoffelijk overschot van den zoo ongelukkig om het leven gekomen machinist hij de Staatsspoor, Van der Meer, ter aarde besteld. De lijkbaar werd gevolgd door het personeel van de menggasfabriek en het atelier der Staats spoorwegen alhier. Verder werden opge merkt eenige leden van het Leger des Heils, waartoe de overledene behoorde. Men schrijft onsIn den nacht van Zaterdag op Zondag ontstond, door een onbekende oorzaak, brand in de boven woning van het café „Métropole" op den hoek van de Lange Walstraat en \Vage- naarstraat. De vlammen grepen zeer snel om zich heen, zoodat de bewoners, uit den slaap opgeschrikt, geen tijd hadden zich te kleeden en half in nachtgewaad moesten vluchten. De brand liet zich dan ook zeer ernstig aanzien en de gelegenheid om iets te kunnen redden ontbrak ten eenenmale. De brandweer, die vrij spoedig ter plaatse was, begon dadelijk met kracht het blusschingswerk ter hand te nemen, doch kon niet verhinderen, dat het per ceel, dat slechts enkele jaren geheel nieuw was opgetrokken, totaal uitbrandde. De muren, die neiging tot instorting be gonnen te vertoonen werden op last van de autoriteiten, togen den grond gegooid. Men wist evenwel toch het vuur tot het aangetast perceel te beperken, hoe wel natuurlijk de aanliggende gebouwen ook veel, vooral waterschade, bekwamen. Zondagmiddag sloeg af en toe nog rook uit de smeulende puinhoopen op. Het afgebrande perceel ligt in de on middellijk© nabijheid van het winkelhuis

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1906 | | pagina 1