Katholiek Orgaan voor de Zeeuwsche Eilanden. Zaterdag 11 November 1905. Eerste Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-. WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND, OOSTERBAAN LE COINTRE, 1J G O E S. Te jen de onzedelijkheid. UIT DE PERS. BUITENLAND. BINNENLAND. i\T0. 133. Een en ander dit blad betreffende te zenden: wat aangaat de Redactie a. d. Redacteur; al het overige a. d. Uitgevers. •Abonnementsprijs: per 3 maanden Voor het buitenland verhoogd met de meerdere porto's. Afzonderlijke nommers (bij vooruitbetaling) —95 —05 Drukkers-Uitgevers: ftdverfenfiën: van 1—6 regels —.60; iedere regel meer 10 ets. Grootere letters of cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Eenzelfde advertentie driemaal geplaatst, wordt tweemaal berekend. Bij een groot aantal regels of bij abonnement speciale prijs. Dienstaanbiedingen: 25 ets. per advertentie van hoogstens 5 regels. Reclame-berichten: 25 ets. per regel. Het valt wel niet tegen te spreken, dat de Katholieke Kerk in onze dagen een bit teren en moeilijken strijd te voeren heeft; een strijd, dien zij zelve niet zoekt, maar die haar wordt opgedrongen en dien zij niet ontwijken mag, zonder aan haar ver heven roeping ontrouw te worden. Aan haar zijn de geest ljjke goeder n van ge loof en zedelijkheid Ier bewaking toever trouwd, en zij zou den naam van het recht, om Christus' Kerk te heeteu, ver beuren, indien zij zonder verweer die goe deren liet roovc-n of schenden. Zoolang de Katholieke Kerk dan de Kerk van Christus is, zal zij ter verdediging der haar toe vertrouwde goederen hebben te strijden. En laat het nu al waar zijn, dat zij voor brandstapels en worstelperken, voor galg en rad niet meer behoeft te vreezen, niet minder waar is het, dat haar tot in de diepste gronden van haar bestaan een ont zettend geweld wordt aangedaan, waar tegen zij niet bestand zou zijn, indien zij de belofte niet had van haren goddelij- ken Stichter. Welke middelen worden er al niet aan gewend om, wat de Kerk opbouwt, te vernielen. Boeken en geschriften, week en dagbladen, tooneelvoorstellingen en an dere openbare vermakelijkheden, en wat al niet meer, worden dienstbaar gemaakt aan de vernietiging van wat de Katho lieke Kerk het heiligst en dierbaarst is. Wat een waakzaamheid, wat een onver zettelijkheid, wat een vasthoudendheid aan de eeuwige en onveranderlijke beginselen van waarheid en recht is er dan in de Kerk niet noodig, om tegenover dat alles pal te staan 1 Nieuwe gevaren vorderen nieuwe waakzaamheid; nieuwe strijdmid delen vorderen nieuwen tegenweer. Die de bewegingen van het hedendaagsche leven gadeslaat, hij ziet den strijd in vollen gang. Tegenover de dwaling wordt de eene en onvergankelijke waarheid gepredikt en ver dedigd, niet alleen van de kansels in de' Katholieke Kerken, maar ook in de dag en weekbladen, in vlugschriften en volks vergaderingen. Daar dreigt geen gevaar voor het Katholieke volk en zijn geeste lijke belangen, of het waarschuwend woord gaat daartegen uit. Geen schand daad van aanranding der Katholieke be ginselen van eer en deugd wordt er ge pleegd, of de kerk protesteert er tegen als tegen schending van haar heiligste rechten. Waarlijk, de strijd is er en over de ge- heele linie. Maar en hierop mag wel eens de aandacht gevestigd waken en waarschuwen en protesteerenhet is alles heel mooi, maar wij komen er niet ver der mee. Wij hebben mooi klagen over de schandelijkheden, waarmede de wereld overstroomd wordt. Wanneer wij niet daad stellen tegenover daad en geweld tegen over geweld Is het niet te bejammeren, dat de Kerk ten slotte nog meer te treuren heeft over de trouweloosheid harer eigene kinderen, dan over de rechtskrenking harer vijan den? Dat hare eigene kinderen misschien haar ergste vijanden zijn? Wie koopen en lezen de slechte, zedelooze boeken en ge schriften? Wie steunen en bevorderen een slechte en zedelooze dagbladpers Zijn het niet voor een groot deel de Katholieken zeiven Wie zijn laf genoeg, nm te mid den der hedendaagsche zedenbedervers aan hun heilloos en schandelijk bedrijf mede te doen Wie bezoedelen de on schuldige, argelooze, maar ook zoo licht ontvlambare jeugd door hun zedekwetsen- den scherts? Zijn het niet vaak de Ka tholieken zeiven? Zijn zij het niet, die zelfs hun eigene, betere geloofsgenooten durven bespotten Wat een laffe moed En wat baten daartegen de waakzaam heid en de waarschuwingen en de pro testen der Katholieke Kerk? Te wapen I Te wapenVoor eer en deugd en tegen de onzedelijkheid. Een keurbende van Katholieke jongelingen moet er ge vormd, die den strijd aandurven, die de kracht in zich gevoelen om aan het steeds verder voortwoekerend zedebederf paal en perk te stellen, die den mooed hebben hunner overtuiging, en den zedebedervers van onzen tijd durven toeroepenHalt Tot hiertoe en niet verder! Katholieke jongelingen, op u rust een heilige en verheven taak. Hetzij gij woont in de stad of op het land, aan u de taak, maar ook de eer, om het Katholieke ter rein vrij te houden van het vuil der on zedelijkheid en alzoo de glans te bevorde- van de Katholieke Kerk als de eerste en krachtigste verdedigers van eer en deugd J. T. De sociaal-democraten onder ling. Even naar Duitschland. Daar zijn onlangs een zestal redacteurs van het sociaal-democratische hoofdor gaan, de „Vorwarts" ontslagen. Hier ging het 'dus wel: „vorwarts marsch" 1 Hoe kwam dat zoo? Er is rumoer in de hut bij de Duitsche sociaal-democraten. Het meerendeel der „Vorwarts"-redac teuren eener en het partijbestuur en de perscommissie anderzijds zaten niet op één stoel. En op de parlijvergadering te Jena zou afgesproken zijn, dat zoo spoedig moge lijk aan het verschil in opvatting een eind moest komen. En nu meenden het partijbestuur en de perscommissie niet beter te kunnen doen, dande zes redacteuren naar huis te zen den. Maar er zijn heel wat „partijgenooten", ie aan de zijde van de ontslagen redac teurs staan. De pennen zijn geducht in beweging, en men weet, als een sociaal-democratische pen eenmaal voortkrast, dan is er vaak geen houden aan. Er heeft al heel wat inkt gevloeid en er zal nog veel moeten vloeien, eer de ge moederen tot :rust komen, vóór het krakeel tot rust komt. Men leze b.v. maar eens, wat de „Mün- chener Post", het orgaan van den Beier- schen socialist Von Vollmar na de heen zending der zes redacteuren schreef: „De brutaalste geweldenaar had het niet erger kunnen maken dan de blijkbaar met blindheid geslagen partijgenooten van het bestuur en de perscommissie. Hoe kun nen Duitsche arbeiders nog met succes tegen de patroonsbent strijden, wanneer het bestuur van de sociaal-democratische partij zich gewetei loozer gedraagt dan de meedoogenlooste vijand Her arbeiders Dat zal wel overal in de partij de bange vraag zijn. Gelukkig is het bestuur de partij niet, en deze zal er zich voortaan uit alle ge weld tegen verzetten, dat het bestuur de democratische idéé in 't gezicht slaat. Noch voor absolutisme noch voor dictatuur is ruimte in de partij; en als het bestuur dit mocht denken, dan zal het spoedig uit den droom geholpen worden." Lang niet malsch zal de lezer zeg gen. En hij heeft gelijk. Herhalen we nog even. :„Het bestuur van de sociaal-democra tische partij gedraagt zich gewetenloozer dan de meest meedoogenlooze vijand der arbeiders." Dat is één. „Het bestuur slaat de sociaal-democra tische idee in 't gezicht." Dat is twee. „Het bestuur maakt zich aan absolu tisme en dictatuur schuldig." Dat is drie. „Een vriend, die mij mijn feilen toont." Het is geen liberaal, geen clericaal, geen „bourgeois", die hier „aan het woord is, neen, het is een „broeder", die aldus spreekt." Heel de politiek der sociaal-democraten is er een van geweld en onderdrukking. Ook onder elkaar, en daar niet het minst. Wij zullen maar hopen, dat het „geluk" in den sociaal-democratischen toekomst staat te smaken, nog een poosje wegblijft. N. D. Crt. Crimineele anthropologic of is er dan tóch een antithese? Voor de studentenvereen. te Gronin gen trad zaterdag 28 Oct. in haar eerste openbare bijeenkomst van dit seizoen op dr. Aletrino, privaat docent te Amsterdam, met het onderwerp Crimineele anthropo logic, welke vreemde term het best te vertalen is door Kennis van den misda- digen mensch". Wat deze kennis ons leert Dr. A. trok uit de tot nu toe gedane waarnemingen de conclusiën, dat misda dige aanleg in vele gevallen erfelijk is, dus op dezelfde wijze als de aanleg voor tuberculose, drankzucht en dergelijke van ouders op kinderen overgaat. Voorts dat misdadigers dikwijls in hun uiterlijk een afwijkend type veitoonen, afwijkend van den mensch van normalen aanleg in door snede En in de derde plaats, dat de misdaad dikwijls berust op storingen in het zenuwloven, op krankzinnigheid. Bepalen wij ons hier maar eens toe, dan zien wij, dat de misdadige aanleg niet alleen is een erfelijke- of familie-kwaal, maar dat zij ook in verband staat met den vorm van het menschelijk lichaam, of gevolg is van ziekelijke toestanden. Hij spreekt nu wel van zelf, dat de misdager in een groot aantal gevallen niet verantwoordelijk voor zijne misdaad kan gesteld' worden. H ij kan het toch niet helpen, dat hij bedeeld is met dien aangeboren of verkregen misiadigen aan leg Kan h ij het helpen, dat hij geboren is met een hoofd met klein schedel gedeelte en een grooten breeden kaak Zoo is de crimineel antropoloog al dade lijk waar hij wezen wil Straffeloosheid van de migdaad, want zij is zuiver uit de omstandigheden geboren 1 Tot die omstan digheden behoort natuurlijk ook de omge ving, waarin de misdadiger opgroeit of zich bevindt. Daar kan de stumper ook al niets aan doen. En wat is nu eigeulijkde misdaad Eenvoudig oen afwijking van hetgeen de gemeenschap overeengekomen is zedelijk en goel te noemen. Dat kan de misdadiger natuurlijk ook niet helpen. Was de gemeenschap toevallig overeenge komen, dat stelen en moorden zedelijk en goed is, dan was de misdadiger van tegen woordig juist de normale mensch, en de gene die niet steelt of moordt, was dan de afwijkende type. Misschien is dus de misdadiger van tegenwoordig alleen zijn tijd maar een beetje vooruit. De juristen moesten het bij Dr. A. ge ducht ontgelden. O. a. moesten zjj het straffen van het kwaad niet zoo op den voorgrond stellen, maar zij moesten meer ten doel hebben den misdadiger te ver beteren. Dus de handelingen van den misdadiger meer in overeenstemming trach ten ti brengen met het geen .de gemeen schap overeengekomen is „zedelijk en goed te noemen. Men moest meer trachten „den misdadiger te begrijpen" zeide Dr. A. Natuurlijk, de drijfveeren van den misdadiger kunnen wel een hoogeren zedelijker grondslag hebben danwij gewone menschen op heden in staat zijn te begrijpen. Als een man zijn vrouw vermoordt, om dat zij hem verveelt en hij wtl eens ruilen wil met een andere, wie zal dat den man kwalijk nemen als men hem maar b e g r ij p tAls iemand uit wraak, of zelfs uit pure baldadigheid eens anders huis in brand steekt, wel, men straffe zoo iemand niet, men traohte hem te b e g r ij p e n! En zoo meer. Diefstal is toch ook zoo heel kwaad nog nietde dief tracht door zijn daad zelfs iemand (zichzelf toevallig) te bevoordeelen, en wat kan daar nu in het algemeen tegen zijn Als men het maar b e g r ij p t Stellen wij daar nu eens tegenover de uitspraken der H. Schrift, naar welke de Christenen trachten te leven. Het heet daarGij zult niet stelen 1 Gij zult niet doodslaan Gij zult niet echtbreken 1 En De Overheid is Gods dienaresse, zij draagt het zwaard niet tevergeefs. Wat dunkt u? Zou er dan geen tegenstelling zijn tusschen de -Christelijke levensopvatting en die van den crimineel anthropoloog Op de vraag Is er dan tóch een antithesse, moet het antwoord dus luiden: Ja er is een anti these en wel zoo scherp mogelijk. En zij is door Dr Kuyper niet uitgevonden, nóch verscherpt N. P r o v. Gron Crt RUSLAND. Telegrammen uit het binnenland berich ten, dat het rijk weder tot rust komt. Po gingen tot plundering en het verwekken van onlusten, die in verschillende stre ken voorkomen, worden onmiddellijk door krachtige maatregelen onderdrukt. Een regeerings-communiqué zegtDa laatste berichten uit verscheiden deelen van Rusland gewagen van algemeenen te rugkeer der rust De regeering kan onmo gelijk tegenspreken, dat de tragische ge beurtenissen der laatste week, die als een spontane reactie der conservatieven tegen de misschien overdreven betoogingen der radicalen moeten worden opgevat, in vele gevallen door agenten der plaatselijke be sturen begunstigd zijn; de regcering zou anders op den ouden weg voortgaan in plaats van op dien der vooruitgang. Het is moeilijk, terstond alle takken van be stuur te bezetten met ambtenaren, die de weldaden eener liberale regeering weten te waardeeren. In alle gevallen, waar de verdenking zou kunnen opkomen, dat amb tenaren van het plaatselijk bestuur daden van geweld hebben gesteund, hebben de ambtenaren der justitie tot plicht een on derzoek in te leiden. Uit Odessa komen telkens nog nieuwe bijzonderheden over de gruwelen die daar gepleegd zijn. Zoo seint Reuter, dat een joodsch huis in de Prochorofskaja-straat door 46 werk lieden verdedigd werd, toen een compag nie infanterie met een officier van politie aan het hoofd, opdaagdede soldaten scho ten de verdedigers dood, en daarop drong het gepeupel in de huizen door en ver moordde allen die er in waren. Een bende trok naar een joodsche meis jesschool om te plunderen. De directrice gaf al wat zij had, op voorwaarde, dat het leven van de 35 weezen, die er woon den, gespaard zou blijven. De bende ver dween toen, maar weldra kwamen er een aantal terug, die de school plunderden, de vluchtende kinderen nazetten en acht ervan vermoordden. Een andere bende, door een politieagent geleid, martelde een rabbijn om hem de sleutels van een brand kast te laten afgeven, waarin het geld van een liefdadigheidsvcreeniging zich be vond. Eerst toen een van de hooswichten een bijl nam, om den man het hoofd van den romp te slaan, kwam de vrouw van den rabbijn hissohonbeido en gaf de plun deraars hun zin. Dezen namen de 2200 roebels uit de brandkast mee, plunderden het huis, en vermóórdden den rabbijn en zijn vrouw,- voordat zij heengingen. Nu fnAdt het te Kroonstad weer bar toegaan. Er is7 oprocA onder de troepen uitgebroken, die de bevolking berooven en doodschieten. Er heerschl een algemeene paniek. Da inwoners vluchten uit de stad. Ee.i wafhlnpig gevecht werd g. leverd tus schen twee partijen matrozen en soldaten. De oorlogsschepen hebben ordej^ gekregen buiten de ha?ven te ankeren.* De matrozen jler vlpol aijn ook in.op- stand. fT De telegrammen beschrijven den toe- stand als uiterst ernstig. Soldaten en ma trozen hebben mei de werklieden gemeene zaak gemaakt om te plunderen en te moor den. De straten zijn bedekt met plassen bloed. Een aantal lansiers is van Peterhof af gezonden, maar de eerste lansiers, die aan wal kwamen, werden aan de bajo net geregen. De overblijvenden voegden zich bij de oproerlingen. De halve stad staat in brand. Hotels, winkels en particuliere huizen zijn geplun derd. Omtrent de totstandkoming van een stoomtram van Bergen-op-Zoom naar Roo sendaal vernemen wij dat hieromtrent nog volstrekt geen zekerheid bestaat. Wel heeft zich-een consortium gevormd en zijn plannen in overweging genomen, doch tot eene beslissing zal men vooreerst nog wel niet komen. Ook bij de betrokken ge meentebesturen is nog geen concessie aan gevraagd; van deze concessie schijnt men evenwel verzekerd. De totstandkoming zal grootelijks daarvan afhangen of de lijn wel rendeeren zal. Door den „Zeeuwschen Werkmansbond" worden op het oogenblik pogingen in het werk gesteld om tot een betere regeling en tevens eene billijke verhooging der loo- nen van de veldarbeiders en arbeidsters te geraken. Daarom heeft bedoelde Bond zich ge wend tot de besturen der landbouwver- eenigingen in Zuid-Beveland, met btleefd verzoek op eene vergadering ter sprake te willen brengen dat de „Zeeuwsche Bond" van meening is dat het landbouwbedrijf is een der minst loonende bedrijven: dat, wil de landarbei der aan zijn eerste levensbehoefte voldoen, zijn loon in verhouding tot de tijdsomstan digheden moet geregeld zijn; dat er door de verandering an het bedrijf, evenveel, ja soms meer, van den werkman of de werk ster gevergd wordt, dan in menig lichter en beter' bezoldigd bedrijf; dat het gevaar voor ongelukken in iet bedrijf grooter is dan vermoed wordt; dat de Bond van meening is daf daar-' om het dagloon op de navolgende wijze diende geregeld te worden, wilde de veld- arbeider eenigszins gelijk slaan met do overige groepen van werklieden der maat schappij; en wel: van 1 Jan.1 Maart f 1.25 voor mannen en f 0.60 voor vrouwen en verder respectievelijk van 1 Maart— 1 Mei f 1.40 en f0.70, van 1 Mei1 Juli f 1.60 en f0.80, van 1 Juli1 Sept. f 1.75 en f0.90, van 1 Sept.1 Nov. fl.60 en f0.80 en van 1 Nov.1 Jan. f 1.25 en f 0.60. Ook de Z.Eerw. heer J. M. J. van Rooy, Rector te Rotterdam, is lid van het hoofd bestuur van de vereeniging „Voor eer en deugd". De Roomsche Kerk gehuldigd. In een zaakkundig artikel, 't welk „Het Vaderland" wijdt aan „Onze Antillen" treffen we volgende uitspraak aan „Het werk der Roomsche Kerk in oor den als Curasao vertoont een sterk ele ment van onbaatzuchtige naastenliefde''. j. y ,v r

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1905 | | pagina 1