Katholiek Orgaan voor de Zeeuwsche Ei No. 126. Donderdag 26 October 1905 Eerste Jaargang. yEüTLLETOHr Verschijnt eiken fl\AANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Lezing van Pater Cyrillus. Hereenigd. UIT DE PERS. Een en ander dit blad betreffende te zenden: wat aangaat de Redactie a. d. Redacteur; al het overige a. d. Uitgevers. Abonnementsprijs: per 3 maanden —.95 Voor het buitenland verhoogd met de meerdere porto's. Afzonderlijke nommers (bij vooruitbetaling)—.05 Drukkers-Uitgevers: OOSTERBAAK LE COINTRE, G O E S. Adverfenfiën: van 1—6 regels —.60; iedere regel meer 10 ets. Grootere letters of cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Eenzelfde advertentie driemaal geplaatst, wordt tweemaal berekend. Bij een groot aantal regels of bij abonnement speciale prijs. Dienstaanbiedingen: 25 ets. per advertentie van hoogstens 5 regels. Reclame-berichten: 25 ets. per regel. Wegens den feestdag van Allerheiligen zal ons nummer op Woensdag 1 Nov. niet ver schijnen, doch op Dinsdag 31 October. H.H. correspondenten en adverteerders ge lieven hiermede rekening te houden. Gisteravond werd door dezen Capucijn, uitgenoodigd door de R. K. kiesvereeni- ging, eene lezing gehouden, die tot inhoud had het noodzakelijke van nauwe aan eensluiting onder de Katholieken aan te toonen en daardoor voor een goed deel ook de werking der Kath. soc. actie be vatte. Een eerste vereischte, zeide spr„ is, dat wij een goed begrip moeten hebben van de zaak „Actie van onwetenden is het eenige dat slechter is dan niets doen", zeide mr. Aalberse. De drie woorden Katholieke-Sociale- Actie, wèl begrepen, geven een juist denk beeld der geheele zaak. „Actie", beteekent handelen, werken; actie haat alle ledigheid. Zij verlangt dat de mensch ziels- en lichaamskrachten zal aanwenden om op alle gebied een mensch- waardig bestaan te bekomen. Door sociale actie wordt verstaan, de arbeid, die wordt aangewend, om de verkeerde toestanden, die er op stoffelijk gebied in de maatschappij bestaan zooveel mogelijk weg te nemen. Zij is het edel moedig streven van onzen tijd, dat aan iedere klas van menschen welvaart tracht te verzekeren, dat overal de nooden op spoort en die door eendrachtige samen werking tracht te lenigen. Allen voor één en één voor allen is hare leus. En omdat wij. Katholiek zijn, gaan wij in ons streven naar stoffelijke welvaart tot Hem, Die ons de waarheid en het leven is komen brengen; wij gaan te werk naar de voorschriften van den Paus en de Bis schoppen. De taak der Christelijke Sociale Actie is door het bevorderen van een Christelijk vereenigingsleven, dat beantwoordt aan de eigenaardige nooden des tijds, de ontwrich- 71) De heer Leavenworth zat op zijn gewone plaats aan de schrijftafel. „U zult mij wel willen verontschuldi- digen", zeide ik, toen hij opzag, ik mis mijn portefeuille en als ik mij niet vergis, heb ik haar verloren op den overloop, bij 't krijgen van den wijn". Hij knikte even en ik liep snel langs hem heen naar de wijnkast en voorts naar het slaapvertrek. Daar haalde ik gauw den re volver uit de lade der waschtafel, keerde terug en voordat ik bijna wist wat ik deed, stond ik achter hem, legde aan on gaf vuur. Het gevolg is u bekend. Zonder een zucht te slaken viel hij voorover met het hoofd op de tafel, en Marie Leaven worth was de eenige bezitster van al zijn schatten. Mijn eerste gedachte na het plegen der misdaad was, mij meester te maken van den brief dien hij bezig was te schrijven. Ik ging naar de tafel, trok den brief onder zijn armen uit, overtuigde mij, dat het wer kelijk was wat ik vermoedde, namelijk een schrijven aan zijn notaris, en stak dien brief met dien van Clavering, dien ik een êirvd verder met bloed bespat op de tafel zag liggen, in mijn zak. Eerst nu begon ik aan mij zeiven te denken en aan de ge- te maatschappelijke samenleving weer in hare voegen te zetten; de arbeiders en den arbeid beiden te verheffen; voor den abnormalen- weer den normalen toestand in de plaats brengen. Paus Leo XH1 z.g. heeft de Katholieke wereld wakker geschud en den leiddraad gegeven, die men in het streven naar lots verbetering te volgen had. Met vereende krachten moeten alle af zonderlijke vereenigingen samenwerken zij moeten niet los, naast en door elkander staan, niet vreemd zijn voor elkaar, maar ieders werk leeren kennen en waardeeren. Een comité samengesteld uit verschillende bestuursleden van allerlei vakken, kent den nood, de middelen van handelen en optreden. Het doorluchtig Episcopaat van Neder land heeft zulk een vereeniging opgericht, welker einddoel is „de practische activi teit der Katholieken op sociaal gebied te vergrooten en te versterken. De opperheerschappij dezer vereeniging is geen achteruitgang der overige bonden, maar eenjonmisbaar middel om de krachts uiting der afzonderlijke vereenigingen nieuw leven in te pompen. Iedere hond blijft op zich zelf, zooals hij vroeger was. De nieuwe organisatie moet echter worden het groote vliegwiel, dat maakt, dat de geheele machinerie goed en vlugger loopt. De nieuwe vereeniging is niets anders dan een algemeen hoofdbestuur, samengesteld uit leden van verschillende bonden, die ieder hun eigen bestuur en reglementen blijven behouden, maar die allen te zamen door een algemeen bestuur geregeld wor- 'den, gelijk het leger door zijn generaal. Niets is verpestender voor het vereeni gingsleven dan onderlinge verdeeldheid en niets geeft meer kracht en hoop op over winning dan waardeering van elkanders hulp en vaste aaneensluiting der afzonder lijke gelederen. Er wordt niet naar ge streefd om de eene actie boven de andere te bevoordeelen, maar men verlangt, dat de eene de steun der overige zij. Eendracht maakt kracht, maar twee dracht breekt kracht. Dat was de laatste volgen, welke zonden kunnen veroorzaakt zijn door den knal van 't schot. Ik legde de revolver op den grond naast den stoel, met het voornemen, om als soms iemand mocht binnen komen, te zeggen, dat de heer Leavenworth zich zelf van het leven had beroofd. Gelukkig echter behoefde ik die dwaasheid niet te begaan; men had het schot niet gehoord of althans daarop geen acht geslagen. Er kwam niemand en ik kon dus ongestoord mijn gang gaan. Een vluchtig onderzoek van de wond, door den kogel veroorzaakt, was voldoende om mij te overtuigen, dat met geen mogelijkheid aan zelfmoord kon gedacht worden, noch aan overrompeling door een dief. Ieder, die van dergelijke zaken konnis heeft, zou onmiddellijk kunnen zien, dat hier een moord was gepleegd met voorbedachten rade. Het eenige wat ik nog kon beproeven was, de misdaad even geheimzinnig te ma ken, als zij overlegd was, door elk spoor tot de beweegreden daartoe te doen ver dwijnen. Ik nam dus de revolver weer op en begaf mij naar de andere kamer, met het doel om haar schoon te maken; maar niets vindende wat daartoe zou kunnen dienen, keerde ik terug om den zakdoek te halen, dien ik mij herinnerde te hebben zien liggen naast den leuningstoel van mijn slachtoffer. Het was de zakdoek van miss Eleonore, maar ik bemerkte dit niet, dan nadat ik den loop van de revolver had schoongemaakt en toen ik daar mede gereed was, viel mijn oog op haar les van een stervenden vader. Hij liet tot voorbeeld van zijn kinderen een bundel van 7 staven brengen, die wel afzonderlijk maar niet tegelijk konden ge broken worden. De feiten van den tegenwoordigen tijd, zij dwingen ons tot handelen, tot krach tige daden, vooral op sociaal gebied. Nu is de vraag maar: hoe moet onze actie zijn? Onze actie moet vóór en boven alles christelijk zijn; wij moeten dn alles han delen als ijverige Katholieken, bij wie de godsdienst de eerste en voornaamste plaats inneemt. De grondbeginselen van ons H. Geloof zullen juist de oorzaak zijn van het geluk, ook het stoffelijke, waarnaar wij streven. Men vindt daar de ware rechtvaardigheid, de naastenliefde en de edelmoedige offervaardigheid. Het is dan ook de eerste zorg der val- sche volksvrienden den menschen hun ge loof te ontnemen. Professor Pottier, de groote Belgische socioloog getuigt: de fei ten wijzen het onbetwistbaar uit, dat naar mate het geloof vermindert, het socialis me stijgt; herleeft het geloof, het socia lisme daalt. In de werkliedenvereenigingen moet dus gesproken worden over godsdienst, huis gezin, eigendom, gezag. Maar daar volgt niet uit, dat onze ver- eenigingslokalen catechismuskamers moe ten zijn. Wèl, dat er nu en dan de christelijke beginselen moeten behandeld worden, opdat allen hun godsdienst gron dig zullen kennen. En vooral moet bloei en de eerbied voor en de gehoorzaamheid aan het geestelijk gezag en de christelijke naastenliefde. God heeft den Paus, de Bisschoppen en Priesters tot ons gezonden als Zijne plaatsbekleeders, wier taak het is het volk te onderrichten en te leiden. Waar het volk den priester eerbiedigt door woord en daad, daar bloeit én geeste lijke èn stoffelijke welvaart. Daarentegen, waar de priester verstooten wordt, daar treedt de geest van verdeeldheid en on- naamletters en dit bracht mij zoo in de war, dat ik niet meer dacht aan het schoonmaken van den cylinder, maar al leen hoe ik het best kon voorkomen, dal men ontdekte tot welk doel die zakdoek gebruikt was. Daar ik niet geraden vond hem mee te nemen buiten het vertrek, overlegde ik of er geen middel bestond om hem te vernietigen, maar daar ik er geen kon bedenken, vergenoegde ik mij voorloo- pig met hem diep tusschen de kussens van een der stoelen te stoppen, in de hoop den volgenden dag in de gelegenheid te komen om hem te verbranden. Na dus den doek zoo zorgvuldig mogelijk verbor gen te hebben, laadde ik de revolver op-- nieuw en maakte mij vervolgens gereed om het vertrek te verlaten. Nu echter beving mij die naamlooze angst, die altijd volgt op een bloedige daad en maakte mij in de eerste oogenbhk- ken onzeker van mijn handelingen. Bij het verlaten der kamer sloot ik de deur, dat ik nooit zou gedaan hebben, wanneer ik in 't volle bezit van mijn zinnen was ge weest. Toen ik weer bijna boven was, begreep ik wat ik- gedaan had, maar nu was het te laat, want met een brandende kaars in de hand en met een gelaat, waar op de grootste verbazing te lezen was, stond Hanna, het kamermeisje, boven aan de trap op mij neer te zien. „Lieve hemel, mijnheer, waar is u ge weest?" vroeg zij op gedempten toon en met een wantrouwenden blik op den sleu- tevredenheid binnen; daar komt ruw ge weld armoede, verlatenheid in het men- schenhart, dat redding meende te vinden buiten zijn herders. Het droeve voorbeeld van Frankrijk moge de waarheid hiervan doen inzien en het besluit doen vormen immer eer bied te hebben voor den Gezalfde des Heeren, hem gaarne in uwe vergaderingen toe te laten, en hem de geestelijke leiding daarvan te vertrouwen. (Slot volgt.) E-e n ernstig teeken. „Jan van Holland" schrijft in de „Sticht- sche Courant" Wat, 'n ernstig teeken des tijds is toch de ontreddering en ontwrichting van de rechte verhoudingen op het terrein van den arbeid. En d?.t wordt men nu juist niet het beste gewaar uit krantenberichten of brochures of openbare vergaderingen. Neen, de betrokken personen zelf moet ge er eens over hooren praten in een ver trouwelijk gesprek. Dan voelt ge, dat we de sociale revolutie met groote schreden tege moet gaan. De zedelijke banden raken hoe langer hoe meer los in de arbeiderswereld, vandaar al de tegenwoordige ellende. Hoo- ger loon, korter arbeidsdag, ongevallen-, ouderdoms-, ziekteverzekering; 'tis alles noodig en nuttig. Maar de kwaal der ar beiderswereld neemt ge er niet door weg. Ja, soms ben ik geneigd te zeggen: mis schien wordt de hoofdwonde, waaruit de arbeiderswereld bloedt, er nog door ver ergerd. Dezer dagen werd ik daarin weer versterkt. Ik had nl. een gesprek met twee jonge artsen, die veel door hun praktijk met de arbeiderswereld in aanraking ko men; én vanwege de ongevallenwet, én vanwege hun armenpraktijk. De een was werkzaam in Den Haag; de ander in Am sterdam; en beiden heusch! geen aarts conservatieven, noch kapitalisten. Integen deel, Christen-democraten, in den goeden zin des woords. Maar de blik, dien zij had den op de arbeiderswereid in onze groote steden, was zeer somber. De onsoliditeit en zedelijke achteruitgang nam onder haar, volgens hun zeggen, hand over hand toe. Het verantwoordelijkheidsgevoel voor zich zelf, voor vrouw en kind, voor patroon en werkman, vermindert al meer. Brutaal heid en speculeeren ojp publieke kassen en instellingen neemt hand over hand toe. En tel, dien ik in de hand had. „U ziet er uit alsof u een geest hadt gezien!" Het. was mij alsof ik onverwacht bij de keel werd gegrepen. Haastig stak ik den sjentel in mijn zak en ging naast haar staan. „Tk zal u zeggen, wat ik gezien heb, wanneer gij mij naar beneden wilt volgen", fluisterde ik; „de dames zullen in hun rust gestoord worden, als wij hier blijven praten". Tegelijk zette ik mijn ge laat in zoo opgeruimd mogelijke plooi en trok haar naar mij toe. Waarom ik dit deed, kon ik mij-zelven nauwelijks verkla ren, maar toen ik de uitdrukking waar nam, welke zich bij de aanraking van mijn hand op haar gelaat vertoonde en bemerk te ,dat zij dadelijk bereid was mij te vol gen, vatte ik moed, temeer, daar ik rnij herinnerde, reeds vroeger bij haar een sterke neiging voor mij' te hebben waar genomen. Ik besloot om dadelijk van deze omstandigheid partij te trekken. Ik bracht haar beneden, achter in de groote receptiezaal, en verleide haar daar op de zachtst mogelijke wijze, wat er was gebeurd met den heer Leavenworth. Zij was op 't hooren hiervan natuurlijk zeer verschrikt, maar daar het vreemde van haren toestand waarschijnlijk niet minder invloed op haar maakte dan mijne mede- deeling bleef zij zich in zoover meester, dat zij haar angst niet in luide kreten lucht gaf. Hierdotr zeer gerustgesteld, zei de ik haar, dat ik niet wist, wie de daad bedreven had, maar dat men mij' voor den wie hun het meeste voordeel voorspiegelt heeft hen aan zijn snoer. Vandaar dat de meesten, al weten ze overigens niets van het Socialisme af, toch' meeloopen aan der Socialisten leiband in vakvereeni- ging en in dagen van verkiezing. Kortom, deze beide artsen waren volkomen aan alle illusie gespeend omtrent den tegen woordigen socialen arbeid en wetgeving, die tegenwoordig alle partijen op hun pro gram hebben prijken. „Maar wat wilt ge dan", zoo vroeg ik. „Voor alle dingen, zedelijke en geSStelgke bewerkihg van de massa, die nu in onze groote volksbuurten, in dit opzicht aan haar lot is overgelaten". En toen verhaal den zij mij eenige typische staaltjes, hoe door tusschenkomst van een pastoor, de verdere verwildering in een gezin gestuit was geworden. „Over het algemeen", zoo sprak de Amsterdamsche arts, doet de Roomsche kerk meer arbeid in de groote volksbuurten, dan welk ander kerkgenoot schap ook. Bij ziekten, schokkende gebeur tenissen in 't gezinsleven, sterfbed en be grafenis, geboorte en huwelijk, aanneming en communie, komen Roomsche leeken althans daadwerkelijk met hun kerk en haar dienaren in aanraking. Maar bij de Protestanten is het in dit opzicht treurig gesteld. Als ze nog eens met hun kerk in aanraking komen, is 'tzoo oppervlak kig, dat de nawerking van die aanraking gelijk nul is". Het „Bloc." De hoofdredacteur der „Nieuwe Courant," de heer mr. Plemp van Duiveland, heeft in de jtngste vergadering van de vereeni ging „de Jonge Liberalen1' te's-Graven- hage een rede gehouden over den politieken toestand. De gematigd liberale spreker trachtte nog eens te betoogen dat na de Juni-ver kiezingen een program .voor een gemengd ministerie (Links en Rechts) zeer goed ware te maken geweest en ook de sociale wetgeving in dat geval niet had behoeven stil te staan Thans, zeide de heer P. v. D. is er een Kabinet gevormd, uit twee groepen der Vrijzinnigen de derde, dik der vrije libe ralen, heeft daaraan niet medegewerkt. Het ministerie heeft dus feitelijk een minderheid achter zich en de hoofdredac teur der „Nieuwe Courantschijnt er be-' hagen in te scheppen, telkens met de on afhankelijke houdÏDg zijner groep te pralen. Evenwel, al moge die groep niet hebben medegewerkt tot de vorming van het ka binet, dat zij in haar houding tegenover schuldige zou houden, wanneer het bekend werd, dat ik daar was gezien op de trap met den sleutel der bibliotheek in de hand. „Maar ik zal 'taan niemand zeggen", fluis terde zij, bevende van angst en ontstel tenis, „ik zal zwijgen en als ze mij vra gen, zal ik zeggen, dat ik niemand ge zien heb". Ik overtuigde haar echter spoe dig, dat zij die belofte nimmer zou kun nen houden, wanneer zij ondervraagd zou worden door de politie, en nadat ik haar nu een weinig gevleid en haar angst ge sust had, kreeg ik haar eindelijk zou ver, dat zij er in toestemde het huis te ver laten, totdat de storm zou zijn overge waaid. Niet zoo gemakkelijk ging het ech ter haar te overreden, zich onmiddellijk op weg te begeven, zonder eenige bagage en alles achterlatende zoo als het was. Eerst toen ik haar beloofde haar later te zullen trouwen, wanneer zij nu slechts deed, wat ik verlangde, begon zij de zaak flink in te zien. „Juffrouw Belden zou mij misschien wel logies willen geven", zeide zij, „wanneer ik maar eerst te R was. Zij is voor iedereen even gastvrij en zij zal mij bovendien niet weigeren, wanneer ik zeg, dat ik gezonden ben door miss Marie. Maar van avond zal 'ttoch in elk geval niet gaan". Ik haastte mij haar te verzekeren, dat 'tnog wel zou gaan. De laatste trein zou eerst over een half uur vertrekken, en zij kon gemakkelijk in een kwartier naar het naast bijzijnd station loopep. Maar zij had

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1905 | | pagina 1