iBRON, issingen, Katholiek Orgaan voor de Zeeuwsche Eilanden. No. 55. Donderdag 11 Mei 1905. Eerste Jaargang. del FEUILLETON. BUITENLAND. 11 Heckscher senr. stelling Parii a, Den Haag. Verschijnt eiken /AAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Drukkers-Uitgevers: OOSTERBAAfi LE COINTRE, -4 G O E S. 4" Liberalisme en Godsdienst. Hereenigd. SIEDE i De prijzen zijn iELUK door d. Staat IAND. gegarandeerd deelneming in de den Staat Hamburg Iroote Geldloterij, |u zeker J25,120 Mark loeten worden. Ivan deze voordeelige lende, namelijk 1 prijs is in het ge- 00 Mk. I prijs van 40.000 Mk- I 30.000 Mk. T prijzen «en 20.000 Mk. 15.000 Mk. 10.000 Mk. 5.000 Mk. I prrji II prijzen 03 .000 Mk. - 2.000 Mk. 415 I.OOO Mk. 552 300 Mk. 140 200 Mk. evat deze loterij, die aat, 85,000 loten met premien, zoodat bijna alle loten een prijs teutie verdient de aan- iring van het plan der de speler in staat is ie, niet als tot nog toe ite klasse, maar reeds innen. prjjs der lste klasse Jlukkigste geval 50,000 2° kl. tot 55,000 M., |,000 Min de 4° tot 5° tot 78,000 M., in PO M., in de 7de en 600,000 Mark. irijstrekking, die officieel 1st leel lot slechts fl 3.50 ïeel lot slechts fl 1.75 eel lot slechts fl —.90 In voor de volgende lals de juiste lijst der langegeven in het offi- plan, voorzien van bet fetaat, welk plan ik op yrzend. ner in de loterij ont gd onmiddellijk na de hebbende trekking de tslijst, verzending van prijzen bij direct en prompt aan nder de strengste geheim stelling kan men eenvoudig issel opgeven, ook tegen cht verzoek ik beleefd mij van dit blad te melden [e zich dus met de aanvraag nding van loten voor de ilaats hebbende trekking Big mogelijk of uiterlijk tot 16 MEI huwen tot pselkantoor in HAMBURG, Duitschland. REN. O Koloniën: 16 cents .13 Wateren. Cylinders met beste •oeibaar Koolzuur, ter Een en ander dit blad betreffende te zenden: wat aangaat de Redactie a. d. Redacteur; al het overige a. d. Uitgevers. Jtbonnementsprijs: per 3 maanden —.95 Voor het buitenland verhoogd met de meerdere porto's. Afzonderlijke nommers (bij vooruitbetaling)—.05 ftdvertentiën: van 1—6 regels —.60; iedere regel meer 10 ets. Grootere letters of cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Eenzelfde advertentie driemaal geplaatst, wordt tweemaal berekend. Bij een groot aantal regels of bij abonnement speciale prijs. Dienstaanbiedingen: 25 ets. per advertentie van hoogstens 5 regels. Reclame-berichten: 25 ets. per regel. Aan den hemel onzer politiek, aan welken dit jaar voor de staatkundige sterrenkijkers heel wat bijzonderheden vallen waar te nemen, vertoonen zich enkele dwaalster- retjes, die opdoemen in een licht, wat het hunne niet is, en daardoor eenige verwarring zouden kunnen veroorzaken. Met die dwaallichten bedoelen wij da verschillende, zich noemende Katholieke schrijvers der ingezonden stukken in de „Nieuwe Rotterdamsche Courant". Over deze penvoerders, die de meerdere wenschelijkheid betoogen van het samen gaan der Roomsch-Katholieken met de liberalen, dan met de anti-revolutionairen, hopen wij iets te zeggen in een volgend artikel; hun verschijning echter aan den politieken trans op een oogenblik zoo kort aan de verkiezingen voorafgaande, ge voegd bij de misvatting van enkele Katho lieken, die geen kwaad meenen te zien in het aanhangen van het liberale stelsel, doen het ons nuttig oordeelen bovenge- titeld onderwerp te behandelen. Het liberalisme, de vage naam, waaronder men de moderne beginselen als een stelsel samenvat, doet zich gelden op elk gebied van menschelijk denken en doen, op godsdienstig, zedelijk, wijsgeerig, staatkundig, maatschappelijk gebied. Wij beginnen uitdrukkelijk te verklaren, dat wij niet spreken over de menschen, die zich liberalen noemen. Wanneer wij het liberalisme brandmerken als eene ge vaarlijke dwaling, die op een volslagen omverwerping van alles moet uitloopen, dan is het niet ons oogmerk, den liberalen, die immers vaak oneindig veel beter zijn, dan de beginselen van hun stelsel, iets leolijks aan te wrijven. Wij keeren ons alleen tegen het stelsel zelf. Christendom en liberalisme staan tegen over elkander als ja en neen, zoodat eene verzoening van beide stelsels volstrekt 7) „Ik heb haar niet gemist, meneer. Gis terenavond was ze er nog en van morgen was ze d'r niet meer, en daarom heb ik gezeid, dat ze weg is„. „Hm", zeide de rechter, met een enke len blik de geheele kamer rondziende, terwijl elk om zich heen keek, alsof hij plot seling een deur had ontdekt in een blin den muur. „Waar sliep dat meisje?" Op deze vraag zag de keukenmeid, die druk bezig was haar voorschoot te ver frommelen, omhoog. „Wij slapen allemaal met elkaar op zol der, meneer". „In één kamer?" „Ja, meneer", klonk 't bedeesd. „Is zij gisterenavond naar boven geko men om te gaan slapen?" „Ja, meneer". „Hoe laat?" „Het was tien uur, toen we allemaal samen naar boven gingenik heb de klok nog hooren slaan". „Hebt ge iets bijzonders aan haar ge merkt?" „Ze had erge kiespijn, meneer". „Zoo, kiespijn. Hoe kwam dat zoo. Zeg mij eens precies alles wat zij gedaan heeft". Op deze vraag brak de keukenmeid in een luid snikken en klagen uit. „Ze het niks gedaan, meneer. Gelooft u me, ze het niks gedaan. Hannah is een braaf meizie, meneer, en eerlijk als goud. Zij ging alleen naar beneden om aan miss Eleonore droppels te vragen voor de kies- onmogelijk is. Het Christendom predikt 's menschen volkomen afhankelijkheid van God. Ofschoon het Christendom hoog houdt de vrijheid van den wil, waardoor de mensch verantwoordelijk is voor zijne daden en vrijwillig zijne ver plichtingen al dan niet nakomt, acht het hem toch jzedelijk verbonden aan alle wetten, die hem door of namens God worden gesteld. En ook erkent het Christendom wel in 's menschen rede het edele vermogen, dat hem onderscheidt van en verre ver heft boven de geheele zichtbare schep ping, maar het erkent die rede niet als hoogste rechtbank, die in laatste instan tie heeft te beslissen. Het liberalisme daarentegen roept de autonomie der indiv'dueele rede uit. Volgens het stelsel dus heeft ieder mensch voor zich eigenmachtig uit te maken, wat hij voor waar en goed zal houden, en wat niet. In het kader van het liberalisme is ieder voor zich zelf onafhankelijk van een Goddelijk gezag. Die autonomie, die algeheele onafhan kelijkheid heet vrijheid. Welnu, die vrijheid in denken en doen, welké in geen richting beperkt wordt, geeft het grondbeginsel aan, hetwelk het liberalisme op elk gebied tracht door te voeren. Dit stelsel vindt zijn oorsprong in de reformatie, waartoe o. a. de renaissance den weg had gebaand. Deze onttrok den mensch aan het ker kelijk gezag en leverde de openbaring over aan ieders persoonlijk goeddunken. De vader van het politiek liberalisme, dat alle Goddelijk gezag uit den staat bande, js J. J. Rousseau, die in zijn i^jhorisme: „l'homme essentiellement bon n'a qu'a suivre les tendances de la nature", (de mensch, die wezenlijk goed pijn, omdat ze 't zoo erg te kwaad had; en o meneer „Al genoeg", viel de rechter haar in de rede, „ik heb Hannah immers van niets beschuldigd. Ik heb je alleen gevraagd wat zij gedaan heeft nadat ze de kamer verlaten had. Ze ging naar heneden, zegt ge, hoe lang daarna kwam ze weer boven?" „Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, meneer; maar Molly zeit...." „Wat Molly zegt, kan me op het oogen blik niet schelen. Heb jij haar niet de trap zien afgaan?" „Neen, meneer". „Heb je haar ook niet zien terug komen?" „Neen, meneer". „Heb je haar van morgen ook niet gezien?" „Neen, meneer; dat kon immers niet want ze was er niet meer". „Maar je hebt gezien, dat ze gisteren avond lijdende was aan kiespijn?" Ja, meneer". „Vertel me dan nu eens, hoe en wan neer je voor 't eerst vernomen hebt, dat mijnheer Leavenworth vermoord was". De keukenprinses begon dadelijk met zoo veel mogelijk op deze laatste vraag te ant woorden, maar zij verwarde het een zoo zeer met het ander en zeide ten slotte zoo weinig belangrijks, dat de rechter op 't punt was haar te laten gaan, toen het kleine jury-lid naar aanleiding van een deel harer inlichtingen, waar zij gezegd had, dat zij miss Eleonore eenige oogen- blikken, nadat het lijk was weggedragen, uit de bibliotheek had zien komen, haar vroeg of haar meesteres op dit oogenblik ook iets in de h,and ha'd. is, heeft slechts de neigingen der natuur te volgen) een basis legde voor een nieuwe moraal. Het is duidelijk, dat dit stelsel van volkomen onafhankelijkheid wij her halen, dat wij alleen over het stelsel sproken noodzakelijk het atheïsme als onderlaag veronderstelt. Zelfs een zoogenaamd gematigd libe ralisme, dat wel zegt een God te erkennen, maar dan een God met beperkt gezag, kan zich daarvan niet losmaken. Op godsdienstig en zedelijk gebied ont moeten wij het liberalisme als ratio nalisme: de onbeperkte heerschappij der rede schenkt aan ieder de volstrekte vrijheid van denken. Geen dogmata, geen overlevering. Het zijn de v r ij denkers, 't is „het denkend deel der natie", dat te hoog staat om rekening te houden met anderer meening. Natuurlijk hangt hiermede nauw samen do vrijheid om eigen meeningen en be ginselen te verkondigen. Hoedanig die begrippen ook zijn, hoe goddeloos en onzedelijk, hoe stootend voor anderen, hoe a andruischend togen orde en gezag, de oppermachtige rede heeft ze uitgebroed. En zoo is het begrijpelijk, waarom men straffeloosheid vordert voor het ver spreiden der ergerlijkste leoringen, waar om de verkondiging der gevaarlijkste theo rieën verdedigers vinden en waarom ge ijverd wordt voor de verdediging dei- meest zedelooze stellingen. De absolute vrijheid van denken moet wel schromelijk zijn in hare gevolgen. Endan is het ook te bevatten, dat het liberale stelsel onverzoenlijk staat tegenover de Katholieke Kerk, de Kerk, die gebiedt zijn verstand te onderwerpen aan de openbaring Gods en zich a f h a n- k e 1 ij k te toonen van zijn Schepper. „Ik weet het niet, meneer. Maar ja, wacht", ging zij voort, zich eenklaps be denkende. „Als ik mij niet vergis, had ze een stukje papier in de hand. Jawel ik herinner me nu heel goed, dat ik 't haar in den zak zag steken". De volgende was Molly, het kamer meisje. Molly O'Flanagan, zoo heette het meisje, was een achttienjarige deerne, met roos kleurige wangen en donkerbruin haar.. Het is echter bekend, dat vrees en angst den moedigsten harten dikwijls parten kun nen spelen; en zoo kwam het, dat Molly, toen ze door den rechter werd voorge roepen, er alles behalve brutaal uitzag; haar roode wangen verbleekten op het eerste woord, dat tot haar gericht werd, en zij liet het hoofd op zoo treurige ma nier op de borst zinken, dat niemand er aan twijfelde of deze angstvalligheid en be schroomdheid waren wel degelijk echt en volstrekt niet gemaakt. Daar deze getuigenis hoofdzakelijk be trekking had op Hannah en hetgeen zij wist omtrent hare merkwaardige verdwij ning, zal ik mij bepalen tot een kort uit treksel er van. Voor zoover zij, Molly, wist, was Han nah datgene, waarvoor zij zich had uit gegeven een weinig beschaafd meisje van lersche afkomst, dat van buiten was ge komen om bij de jonge dames Leaven worth als kamenier en strijkster dienst te doen. Zij diende eenigen tijd langer bij de familie dan Molly, en hoewel zij van nature zeer afgetrokken was en weinig vertelde omtrent haar verleden, mocht nochtans ieder in huis haar gaarne lijden. Zjj was echter niet. slechts afgetrokken, maar ook droomerig en dweepziek van OORLOG. De „Daily Telegraph," de „Standard" en de „Times" bevatten telegrammen uit Tokio, waarin melding gemaakt wordt van de steeds wassende verontwaardiging in Japan over Frankrijfe's zoogenaamde onver schilligheid voor zijn onzijdigheidsplichten. Het artikel van de „Times" zegt dat als er niet spoedig een uitweg gevonden wordt uit dit moeielijke geval, de toestand zeer hachelijk worden zal. Frankrijk moet er aan denken dat men in Engeland geen keus heeft, indien de toestand inderdaad zoo is als Japan beweert en indien Japan dan verlangt dat de verplichtingen van het verbod nagekomen worden. Uit Godsiadan wordt dd. 4 dezer gemeld Langs het geheele front is een levendige beweging van de vijandelijke patrouilles te bemerken. Op den rechter vleugel van de Japanners hebben voetvolk en ruiterij Sanligau genomen. De kozakken trokken voor de Japansche ruiterij en Choenchoezen op den linkeroever van de Doenliaoho terug. Chineezen verzekeren stellig dat een groote Japansche afdeeling van de kust van Korea af in de richting van Girin trekt. FRANKRIJK. Havas seint, dat de „Osservatore" een drietal „inlichtingen uit Rome" tegen spreekt, die een Parijsch blad daar inge wonnen zou hebben, dat n.l. een verdeeling van de Fransche diocesen voorbereid zou worden om de Katholieke geestelijkheid na de scheiding te organiseeren, dat de H. Stoel plannen had om de scheiding aan te bevelen na de veelvuldige tegen spraken, was het haast onnoodig dit nog eens te herhalen en dat Pius X toe stemming zou gegeven hebben voor een bezoek van keizer Frans Joseph te Rome. De ..Osservatore" herinnert bij deze ge legenheid aan de nota, door den H. Stoel aan de Mogendheden gezonden, bij gelegen heid van het bezoek van president Loubet aan Rome. Het blad verklaart, dat die nota nief persoonlijk tegen Loubet gericht was, maar dat zij geheel overeenstemde met de houding altijd door den H. Stoel aange nomen en door den Paus in de toekomst aard; zij kon soms heele nachten zitten peinzen en naar de maan kijken, „precies alsof het een jonge dame was", zei Molly. Daar deze gewoonte nog al vreemd was voor een meisje uit Hannah's stand, wer den pogingen aangewend om van de ge tuige hieromtrent iets meer te vernemen. Maar Molly hield vol, dat zij er niets meer van wist te vertellen. Hannah zat dikwijls 's avonds laat uit het venster te kijken en te peinzen; dat was allés wat zij er van wist. Vervolgens werden vragen gedaan in een andere richting, waarbij duidelijk bleek, dat Molly in gewone omstandig heden niet op haar mondje was gevallen. Zij getuigde dat Hannah reeds gedurende eenige dagen had rondgeloopen met een dik gezicht en dat de kiespijn den vorigen avond zoo hevig was geworden, dat zij zich had aangekleed „geheel aange kleed", antwoordde Molly op eenige vra gen hieromtrent een kaars had opge stoken en gezegd had dat zij naar beneden ging om den bijstand te vragen van miss Eleonore. „Waarom van miss Eleonore?" vroeg een der jury-leden. „Zij was het die altijd de medicijnen aan de dienstboden uit reikte". Gevraagd om hieromtrent nog iets meer te vertellen, antwoordde zij, dat haar niets meer op dat punt bekend was. Hannah was niet teruggekeerd, en was den volgenden morgen toen er ontbeten moest worden ook nergens te vinden. „Zij nam een kaars mede, zegt gij", vroeg de rechter, „nam zij die los mee of in een kandelaar?" „Neen, meneer, zoo maar los in haar hand". altijd te houden, ten opzichte van de Kat holieke Staatshoofden, die in de gegeven omstandigheden zich naar Rome begeven, „hetzij zij president eener Republiek of keizer zijn." De H. Stoel, voegt de „Osser vatore* er aan toe, zou van deze gedrags lijn nooit kunnen afwijken, zonder schade te doen aan het prestige van zijn gezag. AMERIKA. Een brutale verdediging der wanverhou dingen op sociaal en finantieel gebied, die de Ver.-Staten ontsieren, heeft onlangs een jonge Rockefeller, toekomstig bezit ter van eenige honderde millioenen, in een speech voor studenten aangedurfd. Er is niet lang geleden door de Ameri- kaansche bloemisterij een roos gekweekt de beauty rose, die alles wat de natuur tot nu toe te zien gaf we zijn in Amerika natuurlijk verre overtrof. Het exemplaar dat aldus de voortreffelijkheid van Amerika boven de overige deelen der schepping bewees, was verkregen doordat van een struik die 1000 knoppen toonde, er 999 waren weggesneden en men slechts ééne tot ontwikkeling had laten komen. Welnu, verklaarde de heer Rocke feller junior, op dezelfde wijze moeten in het sociale leven 999 kleinere zaken plaats maken voor een groot-ondernemer opdat deze dan het bedrijf in alle volheid ontvouwen kan. Deze cynische wreedheid is toch zelfs den Amerikanen te sterk en van alle zijden wordt daartegen geprotesteerd. Rustig evenwel gaan de trusts steeds door met deze koude berekening in prak tijk door te voeren. De staaltrust bijv. die Carnegies mil lioenen en het vredespaleis opleverde, heeft gedurende de eerste drie maanden van 1905, bijkans tien millioen dollars meer verdiend dan in hetzelfde tijdsverloop van het vorige jaar, terwijl nog meer dan vijf en een half millioen ton staal, welke be steld zijn, moeten geleverd worden, een hooger bedrag dan ooit tijdens eenig k war taal geboekt werd. En terwijl Roosevelt doet wat hij kan om den vleesohtrust, die zoovele ge zinnen geld afperst, te weerstaan, heeft deze nog onlangs ten voordeel der deel hebbers alle vleeschprijzen verhoogd en verklaard, dat die regeeringsmaatregelen „Waarom nam zij een kaars mee. Wordt er dan 's avonds geen gas gebrand in de gangen „Ja, meneer, maar wij hadden het gas uitgedraaid toen wij boven kwamen, en Hannah is bang in het donker". „Wanneer zij een kaars heeft meege nomen, moet die ergens buiten het huis te vinden zijn. Heeft een van u daar ook een stuk kaars gevonden?" „Voor zoover ik weet, niet, meneer". „Kan dit het wezen?" vroeg een stem achter mij. Het was mijnheer Gryce, dié een half opgebrande waskaars in de hoogte hield. „Ja, meneer; lieve hemel waar hebt u die gevonden?" „In het gras dicht bij den stal, halver wege tusschen de keukendeur en de straat, antwoordde hij kalm. Er ontstond een algemeene spanning. Eindelijk had men dan toch een aanwij zing. Er was een voorwerp gevonden dat dezen geheimzinnigen moord met de bui tenwereld in verhand scheen te brengen. De in het gras gevonden kaars deed niet slechts vermoeden dat Hannah het huis had verlaten, kort nadat zij de trap was afgestegen, maar gaf met genoegzame zekerheid aan, dat zij vertrokken was door de achterdeur, die slechts eenige schreden verwijderd was van het ijzeren hek dat uitgang gaf naar de zijstraat. Toen even wel Thomas nogmaals ondervraagd werd, herhaalde hij zijne verzekering, dat hij zoowel de achterdeur als alle ramen aan de straat des morgens te zes uur be hoorlijk had gesloten gevonden. Hieruit moest dus onvermijdelijk volgen, dat iemand de deur achter het meisje had gesloten, nadal zij er was uitgegaan, maar

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1905 | | pagina 1