Katholiek Orgaan voor de Zeeuwsche Eilanden. No. 39. Zaterdag 1 April 1905. Eerste Jaargang. Bil' öit Nommer behoort m Bjjvoepl. Verschijnt eiken fllAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Drukkers-Ulfjevers: OOSTERBAAN LE COINTRE, G O E S. c— Godsdienst en Socialisme. BUITENLAND. Van onze Eilanden. NIEUWE ZEEUWSCHE COUP Een en ander dit blad betreffende te zenden: wat aangaat de Redactie a. d. Redacteur; al het overige a. d. Uitgevers. JtbonnemcntfprlJc per 3 maanden—.95 Voor het buitenland verhoogd met de meerdere porto's. Afzonderlijke nommers (bij vooruitbetaling)—.05 fidverlentlën: van 1—6 regels —.60; iedere regel meer 10 ets. Grootere letters of cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Eenzelfde advertentie driemaal geplaatst, wordt tweemaal berekend. Bij een groot aantal regels of bij abonnement speciale prijs. Dienstaanbiedingen: 25 ets. per advertentie van hoogstens 5 regels. Reclame-berichten: 25 ets. per regel. In het socialistische kamp weerklinkt gestadig en voortdurend de kreet, die moet dienen om de Christenen te verlokken: godsdienst en socialisme sluiten elkaar volstrekt niet uit. In pamfletten en strooibiljetten der soci alisten kan men zinnetjes lezen als: „laat dan Godsdienst en Gemeen schapszin samenwerken om een betere samenleving te bereiken". Zinnetjes, die verleidelijk en bedriege- lijk als ze zijn, moeten medewerken om de onervarenen te verschalken. „Godsdienst en Gemeenschapszin" het zon een parool kunnen heeten voor de Katholieken; een leuze in den geest van onzen grooten Paus Leo XIII zg., welke do socialisten zich eigen maken om de goedgeloovigen te bedotten. Het woord van Leo XIII„Arbeiders der wereld vereenigt u", wordt door hen gretig te baat genomen om het verzinsel rond te bazuinen als zou de vorige Paus een wegbereider zijn geweest voor het socialisme. Daarbij wordt begrijpelijkerwijze totaal weggelaten, dat dezelfde Paus o.a. het het socialisme de p e s t en den kanker der maatschappij noemde. In 'tkort willen we nogmaals het on- vereenigbare van godsdienst en socialisme aantoonen. Dat het zoogenaamd „wetenschappe lijk" socialisme den godsdienst vijandig is, blijkt o. a. le. uit zijn materialistische opvatting der geschiedenis, welke geen persoonlij ken God en geen hiernamaals kent; 2e. uit de zuiver aardsche opvatting van het menschelijk leven; 3e. uit de verwerping van het recht en der van God komende macht; 4e. uit de verwerping van het privaat eigendom, want het is een met het chris tendom strijdige leer, dat ieder eigendom „diefstal" is; 5e. uit zijn verlangen naar geweldda dige omverwerping der rechtens bestaande maatschappelijke orde. De meest bekende sociaal-democraten steken hun godsdiensthaat niet onder stoe len of banken, maar hebben vaak wel gevallen in ruwe godslasteringen. Wanneer men het durft te wagen met citaten aan te komen van socialistische voormannen, dan klinkt onmiddelijk de tegenspraak: wij zijn niet tegen den gods dienst; godsdienst is privaat zaak. Maar zelfs de soc.-dem. Welker noemde die leuze: huichelarij. En ook kan men er gerustelijk aan toevoegen, dat het wel opmerkelijk is, dat terwjjl de voormannen zich uitspreken tegen den godsdienst, er nog geen socia list is opgestaan, om zijn stem er voor te verheffen. Het geeft dus een „socialistische angst", wanneer men citaten der leiders aan haalt; desniettemin willen we nog eenige nieuwere geven, die al zjjn ze kwet send voor Katholieke ooren, toch in het belang der zaak dienen te worden aan gehaald. De Berlrjnsche „Vorwarts" het. officieele soc. partijorgaan, schreef: „Wij gelooven niet aan een Verlosser, wel aan de ver lossing. Geen mensch, geen God in men- schengedaante kan de menschheid redden. De menschheid kan alleen de menschheid redden en slechts de arbeidende mensch heid". Een andere keer schrijft hetzelfde blad „Bedreigingen met een hel hiernamaals moet men bespotten, aanduidingen om trent een hemel echter verachten, want in 'teerste geval spreekt de dweeper, in 't laatste geval de speculant". Carl Marx laat in zijn geschriften geen gelegenheid onbenut voorbij gaan tot een open of verborgen aanval op het chris tendom. Hij houdt den godsdienst voor een „verkeerd wereldbewustzijn", voor de „fantastische verwezenlijking van het men schelijk wezen". „De mensch maakt den dienst, niet de godsdienst den mensch". B e b e 1 verklaarde in den Rijksdag „Wij streven naar datgene, wat men tegen woordig het godsdienstig gebied noemt, naar het atheïsme. De bekende socialist Anseele sprak in de Belgische Kamer: Wanneer men ons socialisten vraagt, welke onze gods dienstige denkbeelden zijn, dan zullen wij met Liebknecht antwoordenwij zijn godloochenaars. De Belgische „Vooruit" schreef: „Wij zijn materialisten en wij belijden nederig, dat wij God niet begrijpen en er daarom ook niet aan gelooven. In het soc. blad „de Klok" lezen wij Wij socialisten moeten ook den godsdienst ondermijnen, omdat deze een machtig wa pen is om deze maatschappij in stand te houden. In „het Volk" van 15 Nov. 1903 kwam een plaat voor met tot onderschrift het volgend godslasterlijk versje: „Wij zitten vreeselijk in den nood, Mijn jongste zus is bijna dood. Dat geeft een mondje minder weer Hoe goed toch is ons Lieve II e e rl" En die vreeseljjke, schandelijke woorden legt de redactie in den mond van een kind. En het Zondagsblad, waar het in voorkomt is tevens kinderkrant! De bekende sociaal-democratische ster renkundige, dr. P a n n e k o e k uit Leiden, schreef in „de Nieuwe Tijd"„Een Katho liek, die ernstig voor het socialisme pro pageert, zal voor de keuze gesteld worden tusschen dit en de kerk". Adres aan Dr. Jan van den Brink! En verder schrijft dezelfde heer: „De socialistische partij moet noodzakelijk godsdienstloos wezen. Wij kunnen echter dat, wat tegen de vooroordeelen indruischt, zoo noodig wat verber gen, zij het alleen maar om aan het woord te kunnen komen". Qpj. te onthouden, arbeiders 1 De soc.-dem. F. van der Goes (Nieuwe Tijd Nov. 1902) raadt aan om het ongodsdienstige van het socialistisch stelsel vooreerst nog voor de geloovige arbei ders bedekt te houden. En nu werpen de heeren sociaal-demo craten tegen: maar in ons program staat toch „godsdienst is privaatzaak", d. w. z., dat wij niemand om zijn godsdienst zullen lastig vallen. Met uw welnemen! „Godsdienst is pri vaatzaak" beteekent heel iets anders. Dat woord heeft ook een politieken zin. In „Het Volk" van 5 Juni 1903 hebben wij gelezen: „Godsdienst is privaatzaak. Van deze stelling is de politieke toepassing deze, dat de Staat zich met den godsdienst niet bemoeit, is de toepassing: scheiding van Kerk en Staat". En dan mag er hier nog wel eens aan herinnerd worden, dat Mr. Aalberse in het „Kath. Soc, Wkbl." jaargang 1903, blz. 278 enz., dit artikel van „Het Volk" uitvoerig besprekende, eenige conclusies getrokken heeft, waarop „Het Volk" hoe wel v ij f m a a I gesommeerd te antwoor- woorden, tot op den huidigen dag heeft gezwegen als een mof! Die conclusies waren deze: De sociaal-democraten zeggen: wij zijn niet tegen den godsdienst, maar willen alleen scheiding van Kerk en Staat, d. w. z. de Staat, moet zich met den godsdienst in 't geheel niet bemoeien. Wat wil dat in hun mond zeggen? De Staat mag zich niet met den gods dienst bemoeien, moet dus net doen, of er geen God en geen godsdienst bestaat. Maar diezelfde sociaal-democraat wil te- tegeljjk óok le. „afschaffing van alle staatsbijdragen voor kerkelijke en gods dienstige doeleinden", en 2e. t e v e n s „dat het bijzonder eigendom (privaatbezit) van de productiemiddelen grond, mij nen, grondstoffen, werktuigen, machines, verkeersmiddelen, in maatschappelijk eigendom moet worden omgezet". (Erfur- ter Program). Let nu eens goed op, op 't verband tus schen die twee eischen: de Staat moet worden de eenige grondeigenaar, en de Staat mag zich niet met den godsdienst bemoeien, en geen bijdragen geven voor keikelijke doeleinden. Is 'tnu niet voor een kind om te begrij pen, dat de sociaal-democraten, die deze twee dingen tegel ij k en tezamen eischen, feitelijk eischende afschaf fing van alle gemeenschappelijke gods dienstoefening, de sluiting van alle kerken, opheffing van het ambt der geestelijken, sluiting van alle kloosters, enz., of in één woordde dood van allen godsdienst, de dood in 't bijzonder van de Katholieke Kerk? Dit is dan ook in Frankrijk gebleken onder een bestuur, tijdens hetwelk de so cialisten het heft in handen hadden. En dan die onschuldige socialistjes, die ons met tranen in de oogen bezweren, dat ze toch heusch niets tegen den godsdienst hebben I En dat spreekt dan met verontwaardi ging over de „h u i c h e I a r jj" der chris telijke leiders! Ten slotte: er zijn onder de socialisti sche woordvoerders wolven in schapevach ten en het zijn de meest gevaarlijke, tegen wie terdege dient gewaarschuwd, die de arbeiders zand in de oogen trach ten te strooien door, wijzende op jam merlijke en erbarmelijke toestanden, hen in naam der menschelijkheid en zelfs in Christus' naam, tot de socialistische dwaal leer willen lokken. Wij niet minder, erkennen veel jammer en ellende in de maatschappij en ijveren ook naar verbetering, maar niet willen wij zooals de socialisten die verbeteringen verkrijgen door omverwerping en revolutie, wél volgens de helaas soms verkeerd be grepen Encycliek „R e r u m N o v a r u m" van Z. H. Leo XIII, zg. den Paus, die een open oog en een warm hart bezat voor do arbeidende klasse; die ook de nooden lenigen wilde en zich daardoor den on- sterfelijken naam waardig maakte van Paus der werklieden. OORLOG. Van het oorlogsterrein valt ook ditmaal weinig bijzonders te melden. Van beide zijden schijnt men zich rustig te houden. Volgens een telegram uit Goentsjoelin hebben de Russen het station Sjoeanmi- outsi ontruimd. De Japanners dringen op. De Russische intendance berekent het verlies der na de nederlaag bij Moekden verbrande of achtergelaten proviand op een waarde van drie millioen roebel. Maar zij verzekert, dat er niettemin nog genoeg voor het leger over is. Volgens vertrouwbare inlichtingen van de Roeskoje Slowo zal een vierde eskader, aan welks uitrusting hard wordt gewerkt en dat veel sterker zal zijn dan aanvanke lijk het plan was, in April klaar zijn om uit te zeilen. De „Standard" verneemt uit Petersburg De Tsaar heeft besloten, in Finland de werving voor het leger, krachtens het be ruchte edikt, voor drie jaar te schorsen, mits Finland f 6,000,000 in het jaar be taalt als bijdrage voor den oorlog. Wat het uitzicht op vredesonderhande lingen betreft, is de toestand, voor zoover kan worden nagegaan, als volgt: de voor waarden, die Rusland aannemelijk zou achten zijn in ministerieele kringen tot in bijzonderheden besproken en de basis, waarop Rusland zou toestaan dat een be spreking werd aangevangen, is in omtrek aangegeven. Het allereerste begin athans van de onderhandelingen zou waarschijn lijk worden gevoerd door toedoen van een derde partij of derde partijen, en Frank rijk en de Vereenigde Staten worden ge noemd als mogelijke tussehenpersonen. Men zegt te Washington dat Japan door een onzijdige mogendheid dringend ge waarschuwd is, zich te wachten voor elk aanbod tot bemiddeling, en te eischen, dal vredesonderhandelingen rechtstreeks te Petersburg gevoerd worden. De correspondent van de „Associated Press,, te Petersburg seint aan zijn agent schap, dat hij in staat is te melden, dat reeds de eerste stappen gedaan zijn naar den vrede. Rusland zou zijdelings aan Japan de negatieve voorwaarden hebben doen kennen waarop de vrede gesloten kan worden, te wetengeen afstand van grondgebied en geen schadeloosstelling. Rusland laat het aan Japan over, te be slissen of men op dien grondslag onder handelingen kan aanvangen. Van Japan is geen antwoord ontvangen. De Petersburgsche correspondent van de New York Herald beweert, dat de Tzaar ter zake van de vredesgeruchten, gezegd zou hebben„Als ik gedwongen word, een vredesverdrag te sluiten, kan ik niet langer keizer blijven." RUSLAND. Voor eenige maanden maakte de Czaar aan alle katholieke bisschoppen zijn ver langen kenbaar om te weten, welke her vormingen zij noodzakelijk of nuttig acht ten voor de vrijheid van de Katholieke Kerk. De bisschoppen hebben nu in een memorie de gewenschte hervormingen sa mengevat en aan den Czaar opgezonden. Het gaat alleen over zuiver, kerkelijke za ken, van practischen aard, die zoo spoe dig mogelijk een regeling behoeven. Mgr. Izembeck, aartsbisschop van Motulen, en metropolitaan van de Katholieke Russische kerk gaat naar Rome om met den H. Stoel te onderhandelen. Sommigen toonen zich zeer sceptisch ten opzichte der bereidwilligheid der regee ring om aan de voorstellen der bisschoppen gehoor te geven; zij beschouwen de zaak alleen maar als een handigheid om de katholieken kalm to houden gedurende het onrustig tijdperk van heden. Toch geloovep wij, dat men zoo aan het feit niet alle beteekenis moet ontnemen. GOES. Raadsvergadering van jl. Woens dag 29 Maart (voorzitter de burgemeester) Afwezig met kennisgeving de heer Donner. Nadat de notulen zijn voorgelezen en eenige ingekomen stukken voor kennis geving zijn aangenomen, komt in behan deling het voorstel van de heeren Raads leden J. F. van der Leeuw, J. H. C. JIoll- mann en W. Kakebeeke om de verorde ning op de heffing van schoolgeld voor school A, zoodanig te wijzigen, dat voor taan ook kinderen kunnen worden toege laten tegen een schoolgeld van f 0.40 per maand. Volgens de vigeerende verordening is het laatste bedrag van schoolgeld f 0.60 per maand. De heer Fransen van de Putte zou als lid van de financieele commissie gaarne het gevoelen kennen van de hoof den van de scholen A en B, waarop de voorzitter te kennen geeft, dat deze heeren zich er zeer goed mee kunnen vereenigen. De heer Dekker vraagt of de aanvragen voor 40 cent alleen toegestaan worden wanneer plaats op de school over is, wat door den voorzitter wordt toegestemd. Hieron wordt het voorstel zonder hoofdei, stemming aangenomen. Het verzoek van de firma G. van der Hoek om afkoop van cijns groot f3, rus tende op de perceelen sectie C no. 179, 180 en 181 a.d. Ganzepoorlstraat en Kei- zersdijk, wordt ingewilligd en als afkoop som bepaald het 25 voud van de cijns, of f75. De heer Hollmann maakt nog de op merking, dat het 25 voud te veel is, het is altijd het 20 voud geweest. Geen enkel persoon die een dergelijk hoog bedrag vraagt. De Voorzitter zegt, dat Goes altijd het 25 voud heeft ontvangen. Het vorig jaar in Februari is nog tegen dit bedrag af gekocht. Aan A. Luijk, wordt op zijn verzoek vergunning verleend tot het hebben van uitweg voor zijn woning aan den West singel tegen een jaarlijksche retributie van f 1. Benoemd wordt tot onderwijzer aan school B, met 6 stemmen de heer J. A. M. Augustijn, onderwijzer de Manderveen gem. Tubbergen, no. 3 der voordracht, de heer van Strien bekomt 4 stemmen en de heer de Visser 1 stem, terwijl 1 stem in blanco is uitgebracht. Aan den heer G. den Herder wordt op zijn verzoek rooilijn aangewezen volgens teekening, voor te bouwen perceelen aan den Westwal. Bij de behandeling van dit punt wijst de heer v. d. L e e u w er op, indien aan den Westwal gebouwd wordt, dat daar dan ook bestraat moet worden. De heer Temperman vraagt of het reeds bekend is welke gebouwen er zullen verrijzen, vroeger is de vergunning ver leend om aan de Westwal te bouwen, onder voorwaarde, dat er huizen met een bepaalde minimum huurwaarde kwamen. De Voorzitter zegt, dat het nu gaat over aanwijzing van rooilijnhet bouwplan moet later aan de goedkeuring van het college van B. en W. worden onderwor pen, bij welke gelegenheid hierop zal wor den gelet. Overeenkomstig het voorstel van B. en W. wordt besloten om, met 'toog op de Rijkssubsidie de verordening betrekkelijk het herhalings onderwijs zoodanig te wijzi gen dat voortaan vóór 1 Jan. 12 weken onderwijs wordt gegeven en eene vacantie blijft van Kerstmis tot Nieuwjaar. Over het bezwaarschrift tegen het ont trekken van grond aan den openbaren dienst, in verband met het Raadsbesluit van 16 Februari j.l. tot het geven van grond in erfpacht gelegen aan den Oostwal

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1905 | | pagina 1