nter n Katholiek Orgaan voor de Zeeuwsche Eilanden. urg. Idelen KUÏPER Goes, ine kleuren, schoenen. No. 26. Donderdag 2 Maart 1905. Eerste Jaargang. MAAT. omtre, (Joes. aoes. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Drukkers-Uitgevers: OOSTERBAAN LE COINTRE, G O E S. <t~- Rede van Mgr. Konings. FEUILLETON. Anne Diéu-le-Veut. Ma rkfgesch reeuw. te Rotterdam, rillian, eni. kt. Middelburg. sscherij, sn Ververij UNGr" N. e v e r e n aan en natte was- icht voor uit en verven van NJ STOFFEN. R MAAT - COUPEURS, - ARANDEERD. J y, GOES. iitgevers van rtis) DERS r AN. vera BIJ omade zig. ik rabat. e, Aanaarder. ■EN, EGEN, enz NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Een en ander dit blad betreffende te zenden: wat aangaat de Redactie a. d. Redacteur; al het overige a. d. Uitgevers. Abonnementsprijs: per 3 maanden —.95 Voor het buitenland verhoogd met de meerdere porto's. Afzonderlijke nommers (bij vooruitbetaling)—.05 Adverfentlën: van 1—6 regels —.60; iedere regel meer 10 ets. Qrootere letters of cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Eenzelfde advertentie driemaal geplaatst, wordt tweemaal berekend. Bij een groot aantal regels of bij abonnement speciale prijs. Dienstaanbiedingen: 25 ets. per advertentie van hoogstens 5 regels. Reclame-berichten: 25 ets. per regel. iz. enz. Zij, die zich tegen het 2e kwar taal, I APRIL a.s., wenschen te abonneeren, ontvangen de deze maand ver schijnende Nos gratis. OE ADMINISTRATIE. In het Vincentiusgebouw te Vlissingen sprak gisteravond Mgr. Konings uit Amsterdam, met het doel het vestigen eener afdeeling der Katholieke So ciale Actie. De uitgenoodigde besturen der ver schillende R. K. vereenigingen, ook van Middelburg, waren trouw opgekomen. Nadat mgr. Konings welkom was ge- heeten door den heer Houbaer, zeide mgr. dat deze vergadering was belegd met het bekende doel, om te komen tot een afd. der K. S. A. Hoe is die K. S. A. ontstaan? In de dagen der staking is er behoefte gevoeld een band van eenheid te smeden. Toen hebben personen in Nederland door sa menkomst en besprekingen de K. S. A. opgericht. De katholieke sociale actie wil zich be wegen op sociaal terrein; zij wil werken midden in de maatschappij; zij wil een open oog hebben voor alle bestaande misstanden; zjj wil het hart warmer doen kloppen. En niet volgens eigen begrip wil zij handelen, maar in den geest der pause lijke Encyclieken over de sociale vraag stukken. De K. S. A. wil, dat alle R. K. ver eenigingen, betrokken bij het sociale vraag stuk, zich wederom vereenigen en daar door eenheid van handelen krijgen. Zij wil niet zjjn eene vereeniging, die de andere vereenigingen op zij zet, maar zij waarborgt zelfstandigheid aan iedere vereeniging. De besturen komen samen om met Een. verhaal uit de XVIIe eeuw. 25) „Mag men dan niet weten, kind, dat gq hier zijt?" vroeg de moeder angstig, doch sloot niettemin de bovendeur en liet een grof stuk doek voor het kleine ven ster vallen; alleen de schijn van het vuur tje verlichtte nu nog het vertrek. „Ja wel," luidde het antwoord, „maar ik kan slechts eenige oogenblikken hier vertoeven; ik ga dan weer heen en nie mand hoeft te weten dat ik hier geweest ben." „Heengaan? Uwe moeder verlaten? Is het dan waar wat men mij eenige jaren geleden gezegd heeft?" „Wat zeide men, moeder?" „Dat mjjn zoon een zeeroover gewor den was." „Dwaasheid, moeder; zoo noemt men rnjj als men mij benadeelen wil." „Laurens," en de moeder greep zijne beide handen vast, „er is in uw vader land een vloek tegen u opgegaan." „Ik weet het, doch do republiek heeft ongelijk en ik zal mij eens van den blaam zuiveren, dien men ten onrechte op mij nen naam geworpen heeft." De stem van Laurens beefde toen hij die woorden sprak; hij verdraaide ook eenigszins de waarheid, om zijne moeder niet te zeer te bedroeven. „Dan zijt ge uwen geboortegrond niet elkaar te overleggen en zoo in gemeen schap samen te werken. Door de vorming der K. S. A„ zal er meer voeling blijven t.usschen de verschil lende vereenigingen. We sluiten ons an ders misschien te veel in de eigen ver eeniging op, waardoor er ook weer te veel critiek wordt uitgeoefend tusschen de vereenigingen onderling, eene dikwijls misplaatste critiek, omdat men elkanders werk niet kent. Daar komt nog bijwanneer we langen tijd lid zijn eener vereeniging laten we het bootje te veel dobberen op de baren, we blijven to veel op denzelfden stroom, we doen te weinig ontdekkingsreizen en er wordt te veel gelet op het oude. Daar om is het ook goed, dat de verschillende besturen onderlinge besprekingen houden. Er wordt op sociaal gebied veel gelief hebberd en veel valsche stappen worden gedaan. Voor de zieke maatschappij vindt men honderden doktoren zonder graad en kwak zalvers. Er wordt te veel over de sociale quaestie gepraat en er wordt te weinig gedaan, omdat men de beginselen niet kent. Daarom is bij de K.-S.-A. het ver spreidon van kennis een der eerste punten. En die kennis wil zij niet doen verkrijgen door middel van moeilijk te doorworstelen folianten, maar door de verspreiding van brochures en vlugschriften. Daardoor kan men krijgen kennis der vraagstukken van den tijd, kan men middelen bekomen ter voorziening, kortom, kunnen wij trachten te bewerken, dat er in Nederland komt eene algemeene actie in hetzelfde spoor, die geleid wordt door het hoofd der kerk, om weerstand te bieden, waar het gevor derd wordt. In onze dagen is dit nood zakelijk. Wij hebben behoefte van Katho lieke zijde de waarheid te bezien en het is noodig, dat we van Katholieke zijde wor den gewezen op wat ons kan prikkelen onwaardig geworden, zoon?" hervatte de moeder angstig. „Neen, zeker niet, moeder. Ik voer oor log op zee tegen Spanje, ja, dat is waar; ik voer het bevel over schepen en wakkere mannen, die den Spanjaard doen beven en hem te land en ter zee terugdeinzen doen, en datzelfde Spanje, dat mij als roo- ver wil brandmerken, heeft mij onlangs aan geboden, met den titel van vice-admiraal in zijnen dienst over te gaan." „Maar ge zijt niet in dienst van uw eigen land!" „Neen, ik ben in dienst van den koning van Frankrijk, en die koning heeft mij, in hoedanigheid van Franschman, den titel van majoor in het leger en dien van gouverneur zijner bezittingen in de West- Indiën gegeven!" zeide Laurens met fier heid. „Gij zijt hoog, zeer hoog geklommen, zoon," zeide de moeder kalm; „maar lie ver zag ik u als een arme hollandsche pekbroek, gelijk uw vader was, dan in het met goud bestiktc vreemde kleed." „Het toeval, moeder, heeft eene groote rol in mjjn leven gespeeldmorde Laurens eenigszins verlegen. „Ik weet het, Laurens; ik weet dat gij door honderde gevaren heen in de samen leving naar boven zijt geklommen, maar voor mij ligt de groote waarde van dit alles in de vraag, of de weg daarheen, de eerlijke weg was? Gij zegt mij, dat gij nooit van dien weg zijt afgeweken. Welnu, dat gij een eerlijke jongen gebleven zijt, is in mijn oog de hoogste roem, de schoon ste titel, de rijkste schat," en bij die woorden drukte zij de hand van haar zoon. Deze kreeg het inderdaad wel wat tot goede daden. Wij moeten een welge ordend leger zijn, dat het commando kent en in hetwelk ieder de plaats kenne, die hem is aangewezen. De K. S. A. wordt een besluur, ge vormd uit het bestuur van andere Kath. vereenigingen. Iedere vereeniging kan tot de Actie toetreden en ontvangt dus de vruchten en voordeelen der K. S. A. Een voorbeeld: Stel er komt in uwe gemeente een geval voor, dat de ergernis wekt. Dan is het aan de K. S. A. die ergernis weg te nemen of te voorkomen; en wanneer die K. S. A. dan alle R.-K. vereenigingen omvat, zal dat met vrucht gebeuren. Laat ons door aansluiting toonen, dat wo zijn Katholieke Nederlanders, die al hun kracht ook veil hebben voor 't wel zijn der maatschappij, het hoöfd van den Staat en ons dierbaar Nederland. De korte, maar krachtige rede vond veel bijval. In beginsel trad*n alle vereenigingen toe; zij, die nog geen mandaat hadden, zouden later definitief toetreden. De volgende vereenigingen waren ver tegenwoordigd De Vincentiusvereeniging, de R.-K. Volksbond, het Ondersteuningfonds, Me taalbewerkers, Jongelingsvereeniging, Mili taire vereeniging, Armbestuur, R.-K. Spoor-i wegvereeniging en de R.-K. Leesvereeni- ging, alle te Vlissingen; en van Middel burg de Vincentiusvereeniging, de St. Petruskring, de Jozefkring en de Katho lieke kring. Uit de afgevaardigden van elke vereeni ging zal een bestuur gekozen worden. Daarna werd nog op duidelijke wijze het reglement uitgelegd. De Zeereerw. heer pastoor bedankte voor het kloeke, hartelijke woord van den spreker en zei, dat het hem een eer was, dat Walcheren het eerst was toegetreden. warm; die arme vrouw zag met onver schilligheid neer op al de eer, op al den roem, dien haar zoon met zooveel moeite en gevaren had weten te bekomen. Zij bekommerde er zich niet om; zij vroeg enkel: „Hebt gij al die grootheid eerlijk verkregen Indien zij eens te weten kwam door welk een zee van bloed, door welke woestijn van rookende puinen, over welken stapel van lijken heen, haar zoon die aardsche schatten was meester geworden Gelukkig voor haar wist zij er niets van. „Streelt het dan ook uwe eigenliefde niet, moeder," vroeg de blonde man, „dat uw zoon een gravin tot vrouw koos?" „God zegene haar, Laurens. Hebt gij kinderen „Neen, nog niet." „Mocht gij er hebben, om des te geluk kiger te zijnHoe is de naam uwer vrouw?" „Anne Dieu-le-Veut." „Hoe zegt gij?" „Dieu-le-Veut." „Zeg haar, dat de oude moeder voor Anne bidt; haar van zal ik wel nooit kunnen onthouden „En nu, moeder, vergeet niet dat ik rijk ben, en gij slechts te spreken hebt om te bezitten." „Lieve jongen, uwe oude moeder heeft niets noodig, vooral niet nu zij u gezien heeft!" en zij staarde haar kind liefdevol in de oogen, en hield zijne beide handen weer in de hare geklemd. „Ik heb u drie jaar geleden geld ge zonden, moeder." „Ja, het ligt nog altijd daar „Hoe! Hebt gij er geen gebruik van ge- Hel blad der socialisten te Middelburg heeft ook te Goes iemand, die meent in dat blad zijn licht te moeten laten schijnen. Dat laten-schijnen-van-licht let wel bestaat alleen in het opdisschen van een macht van verre van liefelijke betitelingen tegen de kerk, de priesters en niet het minst tegen onze courant. Wij gaven onlangs het blaadje den raad wat minder te schetteren en wat meer te b e w ij z e n. En het antwoord is nu, dat er geen plaats bestaat, om al onze leugens en laster te bespreken 1 Het blad schijnt ook uit te gaan van de gedachte, dat wij alles maar voor zoete koek moeten aannemen en onzen lezers mededeelen, wat socialistische bladen als verweer aanvoeren tegen ons. Zoo mal zijn we niet. Wat het „VoIk" of partijgenoot Beer- block, of de citalen-fabriekers Tak en L o o p u i t beweren, lijkt ons en dat om reden! niet van vertrouwbaar ka liber genoeg om er onze lezers op te vergasten. En heeft soms zooals beweerd wordt Tak of Loopuit b.v. in zake de citaten-quaestie iets „weerleg d„ 'n Raar soort van weerlegging het waar dige stilzwijgen van Loopuit en de halve verontschuldiging met het hulpeloos verweer van Takl Intusschen moeten wij het socialistisch blad uit één oogpunt dankbaar zijn: dat geschetter en schelden tegen ons is het verheugend bewijs, dat wij juist in de goede richting zjjn! Tot slot een greep uit het. scheid-reper toire J. K. in dat soc. blad schrijft: „Dit immoreele kapitalisfen-hlad, (dit maakt?" „Neen," aarzelde de moeder. „Men had mij gezegd Laurens voelde dat hij beurtelings bleek en rood werd. „Zoon, verzekert ge mij, dat er geen bloed aan dat geld kleeft?" „Maar, moeder, alle soldatengeld wordt met eene zekere gewelddadigheid ge wonnen." „Och," zeide de oude vrouw mijmerend weer, „ik had liever dat gij maar een arme pekbroek, een goede oud-holland sche jongen waart, en een arme visschers- dochter tot vrouw had genomen." Een wonderlijk gevoel maakte zich van Laurens meester; hij had op dat oogenblik al zijnen rijkdom, al zijn faam, al het gedruisch dat hij in het loven gemaakt had, willen afstaan voor het geluk van vergeten te zijn. „Ja," mompelde hij, „dat ware mis schien beter geweest." „Laurens, beste jongen, bidt gij nog wel eiken avond den goeden God op uwe knieën? Ja? Welnu, leer dat ook aan uwe kinderen, indien gij er ooit hebben zult." „Dit zou een goed werk voor u zijn, moeder!" antwoordde Laurens eenigszins vroolijk. „Vertrek met mij en gij zult el ders gelukkig en vereerd leven." De oude vrouw schudde het hoofd. „Neen," zeide zij, „dit huis betrok ik met uw vader en sleet er gelukkige dagen hier kreeg ik de tijding van uws vaders dood; hier heb ik mijn zoon verloren, hem beweend, hem na jarenlange afwe zigheid weergevonden; hier ook wil ik sterven. Ik verlang naar geen geld, naar geen weelde. Ik ben gelukkig, zoon, u moet onze courant verbeelden) dat de brandkast moet beschermen tegen het socialisme is een tegenstander om 'n trap te geven met een woord van ver achting; niet een bestrijder, die je met je knuisten aanpakt." Bang voor „trappen" als we zijn, sloeg de schrik ons om 'thart, toen we dat lazen. We zullen dat gebluf van een jongen in de lummeljaren toch niet te hoog op nemen. Wanneer, zooals ons verzekerd werd, J. K. in de wandeling Jan Kakelaar geheeten wordt, draagt hij dien naam met eere, wanteieren leggen doet hij niet! Kom, ventje, wees nu niet zoo opvlie gend; gebruik een kalmeerend drankje: spoedig immers wordt snel verbruikte kracht! gesloopt. En dat zou zoo jammer zijn. Wees nu zoet, als een brave jongen, want werkelijk, als het socialisme er zou moeten komen, zal het er zonder tali auxilio, zonder dergelijke hulp, eerder zijn. En pas opspreek vooral niet van „trappen" of „met je knuisten aanpakken" Hè, dat staat zoo kinderachtig, 'tis zoo opsnijerig. Zie je, 'tis ook te realistisch uitgedrukt, zelfs voor onzen tijd. Denk er nu toch eens aan, dat het een verschijnsel is bij kinderen (vooral bij ver wende) om, wanneer ze hun zin niet kun nen krijgen, op den grond te gaan liggen spartelen en trappen. En geloof ook, dat daardoor weinig verkregen wordt, hoor! Stoute kinderen worden uit de huiska mer verwijderd en krijgen straf. Kereltje, wees nu toch wijzer. Wij kunnen weer eens van een geval van de eeuwige socialistische ontevreden heid melding maken. gezien te hebben. Ge gaat nu weer naar zee, niet waar? Blijf dan niet zoo lang meer uit als vroeger." „Maar, moeder, gij woont hier zoo een zaam." „Was ik van mijne kindsche dagen niet alleen? Dochter van een visscher, zag ik mijn vader heengaan, terugkeeren, weg blijven; bruid van een visscher, onderging ik hetzelfde lot, totdat eens uw vader wegging en ook niet meer terug kwam moeder van den zeeman, ken ik nog niets anders dan eenzaamheid." „Moeder!" „En als gij eens terugkomt en mij tus schen vier planken genageld vindt, denk dan dat ik eindelijk daar lig waar men ten slotte rust heeft." „Beloof mij in alle geval niet meer te werken, moeder." „Wees gerust, kind, uwe moeder werkt voor haar dagelijksch brood; doch dat werk wordt lichtelijk gedragen." Een stille glimlach speelde over het we zen der vrouw. „Ik heb nu het hoogste geluk genoten dat ik wenschen mocht, ik heb u gezien, en als uwe roeping elders is, kindlief, zal ik er mij in troosten. Bleef u echter een oogenblik over, ik zou verlangen dat gij onzen ouden pastoor gingt bezoeken, en hem danken voor het goede dat hij uwer moeder deed." „Hoe, is die nog altijd aan 't hoofd dei- gemeente?" „Ja, wij zijn nog altijd een handvol katholieken, die, nu eens hier, dan eens daar, nooit tweemaal op dezelfde plaats, vergaderen om in gemeenschap te bidden; wij worden hier in Zeeland niet geduld

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1905 | | pagina 1