Buitenland.
Binnenland.
bondenheid in liet oog springt.
Wil men per sd eene oplossing
van deze kwestie dan wagen we 't,
op gevaar af, dal men ons wijsneu
zig zal noemen, het navolgende on
der de aandacht van autoriteiten te
brengen.
Er zijn drie booten die, behou
dens uitzonderingen dat ze schoon
gemaakt moeten worden, geregeld
0111 de bturt kunnen varen.
Het schoonmaken schijnt echter
nog al tijd in beslag te nemen,
doch in elk geval is voor elke
boot eene volledige bemanning.
Wanneer de dienst werkelijk
veel te lang is, en ook de vacantie
veel korter zijude, meer wenschelijk
was, dan zou een meer evenredige
dienst en een korte afwisseling van
vrijheid weldadig op het geheel
moeten werken.
We veronderstellen dat deze
regeling te treffen zou zijn, indien
van de drie equipages om beurte
ieder éen dag gtheel vrij was, ter
wijl de beide overigen dan de
wederkeerige diensten op Breskens
en Ter Neuzen waarnamen.
Dan zou de dienst in geen geval
afmattend genoemd worden en de
langdurige vacantie evenmin tot
lediggang doemen.
't Is mogelijk dat hieraan be
zwareu verbonden zijn, die wij niet
kennen en eene zoodanige regeling
onmogelijk maken. Ook geven we
onze meening gaarne voor beter,
doch in elk geval geven wc onze
gedachte ter overweging aan de
commissie van toezicht.
Indien bovendien de oplossing
aldus kon geschikt worden, dan
zou o. i. daaraan de eisch moeten
verbonden worden, dat de Zondags
dienst geheel evenredig zij aan die
in de week.
Want hoe loffelijk het ook moge
genoemd worden dat d6 commissie
een open oog heelt voor het perso
neel ten opzichte van den Zondag,
de beperkte dienst komt ons voor
meer geregeld te zijn overeenkom
stig de gemakkelijke aansluiting van
de Belgen dan van de ingezetenen
van de beide Zeeuwsch-Vlaanderens.
Ditzelfde geldt ook aangaande de
gewijzigde regeling van de boot
van 3.15 u. van Vlissingen.
Immers de heer Van Koinpu
heeft duidelijk gezegd, liever te
zien dat de aansluiting te I uur
naar Holland wordt gehaald dan
voor het gelaat en mompelde
Constance, Constance, gij
hebt mij nameloos ongelukkig ge
maakt.
Meent gij Zeg liever, dat
gij het zelf gedaan hebt. Zij legde
hare hand op zijn schouder en
voegde er bij
Totii uwe moeder mijn hart
verbrijzelde, kwam geen enkel woord
van klacht over mijne lippen
bespaar gij mij dus het armzalig
schouwspel van een man, die niet
in staat is, het lot te dragen, dat
hij zich zeiven geschapen heelt.
Toon ten minste, dat gij liet ka
rakter van een man bezit, al zijt
gij dan een man zonder waarachtig
gevoel van eer.
Constance maakte eene diepe
buiging voor de gravin, waarna zij
het vertrek verliet.
Toen zij weg was, vloog Ivar op
en riep op heiligen toon uit
O, moeder, gij liadt mij niet
moeten dwingen, mij te gedra.en
als een man, die iedere edeie vrouw
het recht heeft te verachten.
tWordt vervolgd.)
die naar Breskens.
We nemen de vrijheid hieraan
toe tc voegen dat, als de redenee
ring van den heer Van Bompu
steekhoudend met de bewering dat
er toch nog een late boot (te G.fO)
gaat, men er evengoed op kan
wijzen dat de correspondentie naar
Holland met üie zelfde late buot
van uit Breskens nog even goed te
halen is.
In de onrust, die zoowel de
oorlog in Zuid-Afrika als de toe
stand in China teweegbracht is een
kleine verademing gekomen, door
het bericht dat de Engelsehen in
de onmiddellijke huurt van Pretoria
belangrijk klop hebben gehad.
Na etn gansche dag te hebben
gevochten hebben de Boeren Ni-
tralsnek met het garnizoen over
meesterd en gevangen genomen.
Roberts vreest, dat de verliezen
voor de Engclschen ernstig zijn.
Nu als ze er zoo rond voor uit
komen, dan behoeft men er zeker
niet aan te twijfelen.
De toestand in China wordt hoe
langer hoe onzekerder.
Het wordt nu zoo, dat men op
de berichten niet meer vertrouwen
kan. Immers alles wat Peking aan
gaat, is voor de buitenwereld als
gehuld in duisternis.
De nieuwe berichten zijn nu weer
treuriger dan ooit. De gezantschaps
gebouwen in Peking moeten dooi
de Boksers zijn ingenomen, terwijl
alle. vreemdelingen gedood zijn.
Omtrent den toestand te Tient
sin luiden de laatsie berichten iels
gunstiger.
De stelling der Chineezen ten
zuidwesten van de Kolonie werd
Woensdagmorgen te 4 uur aange
vallen. De Japanners dreven door
een omtrekkende beweging, den
vijand uit zijn stelling en namen
4- kanonnen.
De cavalerie vervolgde den. vij
and en deed hem in wanorde, wij
ken, waarbij een groot aantal Chi-
neesche soldaten en Bokseis gedood
werden.
De verbonden troepen beschoten
en bezetten het westelijk arsenaal
en maakten twee kanonnen buit.
Daar de verbonden troepen niet
in «taat waren hei arsenaal bezet
te houden, werd liet in brand ge
stoken. De Chineezrn verloren 350
man; de verliezen der verbondenen
zijn gering.
Ook in Engelsch-Indië is het
voor de Engelschen niet erg zuiver.
Niet alleen dat ze de opstand
aan de Goudkust niet kunnen dem
pen, maar thai,a wordt de stout
moedige bergstam, de Alïidis on
rustig. Reeds kort geleden hadden
ze met deze 1 aidjes zooveel te
stellen.
Hebben ze voorloopig de Afgha-
nen, de bondgenooten der Engel
schen aangevallen, het laat zich
aanzien, dat ze van de gelegenheid,
dat Engeland in Transvaal de han
den gebonden zijn, zullen willen
profiteeren.
In de zitting van de Provinciale
Staten werd eene interpellatie aan
gekondigd door den heer Pompo
van Meerdervoort, nopens de voor
waarden waaronder door Ged. Sta
ten vergunning wordt verleend tot
het beryden van de openbare we
gen met motorrijtuigen.
Aan deze voorwaarden wenschte
de interpellant. nog toe te voegen
de bepalingen, dat de velgen van
bedoelde rijtuigen van caoutchouc-
banden moeten voorzien zijn en
dat liet verboden is te rijden over
wegen die minder dan 7 meter
breed zijn.
Namens het Ged. college werd
door den heer Siegers geadviseerd,
dat er bezwaren bestaan om deze
bepalingen aan die voorwaarden te
verbinden. Ten eerste zijn de velgen
van een motorrijtuig zoo algemeen
van caoutcbouc-bunden voorzien, dat
een dergelijke bepaling een komi-
schen indruk moet maken en daar
om overbodig mag geacht worden,
terwijl het berijden van wegen die
7 of meer meter breedte hebben,
werkelijk een algeheel verbod ten
gevolge zou hebben.
De heer Pouipe van Meerder
voort zijne interpellatie toelichtende
wees er op, dat, als werkelijk alle
motorrijtuigen van zulke banden
voorzien zijn er inderdaad geen
gevaar is voor een dergelijke bepa
ling, wijl het te veel in dit geval
niet schaadt.
Hij was tot het doen van dit
voorstel gekomen, door de. berichten
uit het noorden van ons land, dat
dc wegen totaal stuk gereden waren
door motor-rijtuigen. Ter voorko
ming daarvan had hij als plicht
gesteld caoutchouc-banden.
Ten opzichte van de wegbreedte
van 7 meter, gaf hij te kennen,
dat niet de bedoeling is, die breed
te te stellen voor den rijweg, maar
voor den geheelen weg, dus ook
met de zijkanten. Bovendien had
bij er geen bezwaar legen, de
breedte te stellen op meter.
De i»eer Hom bach begon met te
wijzen op dc omstandigheid, dat in
ons land een viertal motorrijtuigen
worden aangetroifen zonder caont-
chaucbanden. Of het stuk rijden
van wegen echter daaraan te wij -
ten zou zijn, betwijfelde hij. Tin—
mers de zwaarte van zoo'n rijtuig
is zelis niet te vergelijken bij die
van geladen wagens, inzonderheid
die bestemd voor het vervoer van
bieten.
Hij deed eenige mededcelingmi
van het gewicht van dergelijke
geladen wagens in verschillende
deelen der provincie, waaruit bleek
dat sommigen een gewicht hebben
van 2000—2500 KG.
Sommige onzer wegen, kunnen
niet aan de gestelde eischen van 6
meter breedte voldoen het zou
dus een globaal verbod worden. Er
zijn zélfs wegen die meer dan 0
meter breed zijn, doch op andere
punten 5 en nog minder.
De angst voor het gebruik dez- r
rijtuigen spruit dan ook meer voort
uit onbekendheid. Als men zi«l
dat met zulke rijtuigen in de
grootste steden met hunne veeltijds
nauwe doch nrukke straten op
onberispelijke, wijze gemanoeuvreerd
wordt, ja zelfs dat ze dkar verkie
selijker zijn, dan paarden, rijst- de
vraag ot liet niet meer dan onge
hoord zou zijn, indien hier eene
bepaling werd gemaakt, die het
gebruik op vaak eenzame wegen
onmogelijk zou maken.
Hij zou wel gaarne zien, dit de
bepalingen nog meer verscherpt
werden, door er o. a. aan* toe te
voegen, dat niemand een motor
rijtuig uiocht besturen, zonder een
afgelegd bewijs daarmee volkomen
vertrouwd te zijn, doch hoopte stel
lig dat de vergadering niet zou
mêewerken om op zulk eene wijze
het rijtuig der toekomst in onze
provincie den pas af te snijden.
De heer Pompo van Meerder
voort kon door de rede van den
lieer Hombach zich niet anders dan
versterkt achten in zijn idee.
Diens mededeeling, dat er inder
daad motor-rijtuigen zonder caout-
chouc-banden zijn, maakte de aan
vulling van de voorwaarden met
die bepaling nog meer aannemelijk.
De druk die motor rijtuigen op
de wegen uitoefenen, in tegenstel
ling met boerenwagens, die naar
boven getrokken worden, pleit al
mede voor die bepaling.
liet tweede, punt betreffende de
breedte van den weg, handhaaft hij
ten sterkste.
Indien de Staten zijne meening
n et deelen, dan heeft hij voor zicii
toch het bewustzijn zijn plicht te
hebben gedaan en acht zich niet
verantwoordelijk voor mogelijke on
gevallen, waarvan het gevolg wel
eens zou kunnen zijn dat men dan
de put ging dempen, nadat het
kalt verdronken was.
Het eerste punt van zijn voorstel
werd verworpen met IS tegen 17
stemmen en het tweede met 21
tegen 13 stemmen.
BRESKC.V*, 17 Juli 11)00.
Nadat reeds enkele dagen dc
thermometer een hoog cijfer had
aangewezen en het gisteren snik
heet was, barstte tegen een uur of
half zes een kort doch zeer zwaar
onweder los vooralgegaan door een
hevige wervelwind en vergezeld van
een slagregen.
Op de weide van den landbou
wer M. Manneke moesten enkele,
boomen het ontgelden, terwijl .in
het dak van de Cons sloriekamtr
een gat waaide en in het dak van
het achterhuis van den heer N.
Valk ontstond door dc geweldige
wind eveneens een opening.
Op het Drngonderdijkje is de
bliksem in een boom geslagen die
gedeeltelijk uitbrandde. Ook sloeg
hij in de woning van den landbou
wer E. V. de Milliano te Groede,
alwaar wel weinig schade aange
richt werd, doch waarbij de vrou.v
en een der kinderen even werden
aangeraakt.
De schuur van den landbouwer
P. 3. Modde te Schoondijke werJ
door het hemelvuur totaal in de
asch gelegd, waarbij een zeug en
drie biggen en enkel hooi verbrand
den.
Eenige vlast rekkers, die in de
schnur schuilden, hadden deze even
voor het uitbreken van den brand
verlaten.
Het blusscliingswerk schijnt uiél
bijzonder vlug gegaan te zijn.
Bij den landbouwer Haartscn
woei de schoorsteen van liet hu»
al.
Ook dc schuur van den land
bouwer J. de Keuninck te Cadzand
werd door den bliksem getroffen
en brandde eveneens geheel af.
Ken loods van oen der kotters
tc Vlissingen op de Schelde zijnde
werd blind geslagen.
Aan het station aldaar sloeg een
telegraafdraad al.
Door het postkantoor Breskens
werd gedurende de le helft der
maand Juli de navolgende on be-1
stelbare brief verzonden
Van Breskens Comelis Maas te
Rotterdam.
In den toestand der werksta
king van de bootwerkers te Rot
terdam is nog geene verandering
gekomen.
In eene gisteren gehouden vei F