voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Gravin Ilario. No. 445. Woensdag- 6 December 1899. 9" jaargang. Onderwijs. FEUILLETON. HET NIEUWSBLAD Abonnementsprijs: Per 3 maanden 50 centsfranco per post 55 cents. Voor België f 2.50 en voor Amerika f 3.30. Abonnementen worden aangenomen bij de Agenten, alle Boekhandelaren, Brievengaarders en bij de Administratie te Breskens. Advertentieprijs: Van 1 tot en met i regels 25 centselke gewone regel meer 5 cents. Bij abonnement lager tarief. Groote letters en vignetten naar hunne plaatsruimte. Advertentiën worden franco ingewacht uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagnamiddag één ure. I)it blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Breskens. IV. (S L O T.) De wetgever heeft het onderwij» niet be- ichouwd als eene betrekking die naar vaste re gelen te leiden is. Het onderwijs is eene lei ding van kinderen met jeugdige harten. Zij be- linden zich in eeu toestand, waarin de eerste indrukken soms van blijvendeu aard zijn. Daar- mede moet do opvoeder der jeugd rekening bonden. Doch opdat hij daar rekening mêe kunne houden, mag hij niet aan zich zelf overgelaten worden, en mag hij vooral niet in den waan verkeeren of blijven verkeeren, dat zijn onder wijl in alle opzichten onberispelijk is, ook ala daman nog iets hapert. Geregelde omgang met in een geregeld bezoek van bekwame deskun digen moet eeu gunstigen invloed uitoefenen, mits onpartijdig wordt opgetreden. We zullen dit punt nu maar niet tot den laatsten naad nitpiuiun, omdat we te veel van ons onder werp zouden afdwalen en ons op eau te parti culier terrein zouden moeten begeven. Ie een en ander, zooals we dat schetsten voor verandering vatbaar Dal is een vraag die reeds vele pennen in beweging gebracht en vele tongen los gemaakt keelt. Eene reorganisatie van ons onderwijs is reeds door zeer velen aangeprezan. Er is meermalen aangedrogen om liet onder wijl rijkstaak te maken. 71. Vit het Italiaanach vertaald DOOK H. C. Welk eau ontzettend* rampMen behoeft geene moedar te wezen om den drukksndeu lut te gevoelen die het hart pijnigt by het «en van hel lijden van ven klein kindje. Den voortging der ziekte sluiten, had de dokter ge- Mgd en eene zorgvuldige oppassing aanbevo len; doch niettemin was bij zijn tweede bezoek de kwaal verergerd, en de dokter, die nog eens 'ddr den nacht terug zou komen, verborg zijne teleurstelling niet. Dt graaf weigerde hat middagmaal te ge- bruiken hield vol dt kamer niet uit te willen, tn '«tocht zijne vrouw hem alleen te lsten. Eijne volslsgen moedeloosheid msskte op de gj'vm een even diepen indruk sis ds ramp, die het jongske boven het hoofd hing. Zij door eg met haar fijngevoelig hart en haar gezond oordeal, dat de drosfheid van haar echtgenoot Om de enurme kosten, die deze regeling nu zich zou sleepen, is eene zoodanige herziening achicr onmogelijk geacht. Eu toch zegt onze Grondwet dat het open baar onderwijs een voorwerp is van de aanhou dende zorg der regeering. Maar de zorg, die van overheidswege aan onze onderwijs-regeling wordt besteed, beeft toch niet kannen beletten, dat daaraan zooda nige gebreken kloven, dat door tal van deskun digen een reorganisatie hoogst wenschelijk, ia noodzakelijk wordt geacht. De regsering wil het onderwijs nog dieper tot ons volk laten doordringen, door het aan iedereen te doen verstrekken, en het ontvangen er van verplichtend te srellen. Door zeer velen, wordt deze regeling toege juicht, als een redmiddel van ons lagbr onder wijs. Maar het is toch niet hel middel dat een radicalo genezing tengevolge zal hebben. Het innerlijke van ons onderwijs zal er niet op verbeteren. Wo willen de goeden niet te na spreken, maar wat daadwerkelijke vrucht is er te ver wachten van de leiding van 18jarige onderwij zers of onderwijzeressen. Kunnen dezulken over eene voldoende leiding beschikken tot vorming van kinderen Is er een voldoende waarborg dat zulke jeug dige opvoeders in den waren zin des woords opvoeders der jeugd zijn Ze hebben een examen afgelegd en in alle te onderwijzen vakken een voldoend aantal pun ten gehad. Maar de stelselmatige, soms ingepompte weten schappen zijn volstrekt niet altijd een waarborg hem tot in het diepst zijner ziel trof, en zij gevoelde behoefte hem nabij te zijn in zijne eenzaamheid bij het doodzieke kind, op welks hoofdjo de bittere tranen nedervielen van een man wien zij nimmer tranen had zien storten. Graaf Ilario, als schaamde hij zich, weende ter sluiks, zonder zich de oogen af te drogen, zon der den mond te openen. Dan staande, dan ge knield had hij sinds twaalf uren dat wiegje niet verlaten, en toen de gravin, na een oogenblik afwezig te zijn geweest, wederom binnentrad, vond zij hein roerloos, met het gelaat in de handen verborgen, de haren verward van het voorhootd gestreken, met stokkende» adem, ge lijk iemand die in eene vreeaelijke worsteling het onderspit gedolven had en nu nog mei wat hem overschoot aan krachten bleet worstelen. Innocenza raakte zijn schouder aan eu zeide op gedempten toon Rodolfo Hij schrikte op. Wat doet gij hier riep hij doodsbleek uit. Ik wil bij u blijven. Ik heb medelijden met u Rodolfo I Laat mij alleen. Onmogelijk. van een goed onderwijzer. Er wordt ook te weinig aandacht geschonken aan den aanleg van een candidaat, en te veel aan zijn kennis. Het is immers treurig als iemand druipt voor zijn examen, omdat hij de bloedsomloop van ceri kikvorsch niet volledig kan verklaren, noch omdat bij precies weet hoeveel blaadjes eeu tuinroos bevat. De opvoedkunde, getoetst aan do leiding is een zeer belangrijk punt, in de onderwijszaak. Zooals de inrichting van ous onderwijs nu is, komt dat niet tot zijn volle recht, omdat er te veel bijomstandigheden zijn, cu soms niet weinig partijdigheid in het spel is, dat een ver keerdheid in het onderwijs niet gekeerd durtt worden tegenover den persoon van den onder wijzer, of dat deze te hoog wordt opgevat om den in ongenadestaanden onderwijzer te treffen. Wie met de geschiedenis van het plattelands leven hekend is, zal daaruit voldoende stof kun nen putten om tot de juistheid van deze be wering te kunnen komen. Met de voorgestelde leerplicht was het gewenscht een algeheele reorganisatie van ons onderwijs te komen tot wegneming van verschillende ver keerdheden, die we achtereenvolgens aanstipten. Op welke wijze, laten we aan bevoegden over. De groote beweging ook op onderwijsgebied reeds lang op touw gezet, zal menige aanwij zing daartoe kuunen opleveren. Toen de dokter 's nachts om twaalf uur te rugkwam was de kranke ruslig. Ia er hoop vroeg ds graaf. Dat kunnen wij eerst morgen ochtend be slissen. De hand van den graaf omklemde als een ijzeren band des dokters pols. Indien gij dit kind redt Zjjne oogen ontmoetten die van de gravin en hij bleef in zijne woorden «teken. Indien gjj dit kind redt, vervolgde zij levendig, de uitdrukking ven het gelaat van haar echtgenoot tot de hare makende, dan zal onze dankbaarheid onuitwischbaar zijn. Ja, red hein bracht de graaf met moeite uit en sloeg de handen in elkaar. Een licht, getemperd door een ballon van donker gekleurd glas, verlichtte het vertrek de gordijntjes van de wieg waren opgeslagen, op dat het kneepje, welks fijn, wit gezichtje op zijde tegen hef liooge kuisentje lag, ineer lucht zou krijgen. De gravin, in een grooten leuningstoel geze ten, met de voeten in een bont kleed gewik keld, volgde met de slape.rige oogen elke be weging van haar echtgenoot. Nauwelijks was de dokter de deur uit, of

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1899 | | pagina 1