voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
Gravin Ilario.
No. 445. Woensdag- 6 December 1899.
9" jaargang.
Onderwijs.
FEUILLETON.
HET NIEUWSBLAD
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden 50 centsfranco per post 55 cents.
Voor België f 2.50 en voor Amerika f 3.30.
Abonnementen worden aangenomen bij de Agenten,
alle Boekhandelaren, Brievengaarders en bij de
Administratie te Breskens.
Advertentieprijs:
Van 1 tot en met i regels 25 centselke gewone
regel meer 5 cents. Bij abonnement lager tarief.
Groote letters en vignetten naar hunne plaatsruimte.
Advertentiën worden franco ingewacht uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagnamiddag één ure.
I)it blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Breskens.
IV.
(S L O T.)
De wetgever heeft het onderwij» niet be-
ichouwd als eene betrekking die naar vaste re
gelen te leiden is. Het onderwijs is eene lei
ding van kinderen met jeugdige harten. Zij be-
linden zich in eeu toestand, waarin de eerste
indrukken soms van blijvendeu aard zijn. Daar-
mede moet do opvoeder der jeugd rekening
bonden.
Doch opdat hij daar rekening mêe kunne
houden, mag hij niet aan zich zelf overgelaten
worden, en mag hij vooral niet in den waan
verkeeren of blijven verkeeren, dat zijn onder
wijl in alle opzichten onberispelijk is, ook ala
daman nog iets hapert. Geregelde omgang met
in een geregeld bezoek van bekwame deskun
digen moet eeu gunstigen invloed uitoefenen,
mits onpartijdig wordt opgetreden. We zullen
dit punt nu maar niet tot den laatsten naad
nitpiuiun, omdat we te veel van ons onder
werp zouden afdwalen en ons op eau te parti
culier terrein zouden moeten begeven.
Ie een en ander, zooals we dat schetsten voor
verandering vatbaar
Dal is een vraag die reeds vele pennen in
beweging gebracht en vele tongen los gemaakt
keelt.
Eene reorganisatie van ons onderwijs is reeds
door zeer velen aangeprezan.
Er is meermalen aangedrogen om liet onder
wijl rijkstaak te maken.
71.
Vit het Italiaanach vertaald
DOOK
H. C.
Welk eau ontzettend* rampMen behoeft
geene moedar te wezen om den drukksndeu
lut te gevoelen die het hart pijnigt by het
«en van hel lijden van ven klein kindje. Den
voortging der ziekte sluiten, had de dokter ge-
Mgd en eene zorgvuldige oppassing aanbevo
len; doch niettemin was bij zijn tweede bezoek
de kwaal verergerd, en de dokter, die nog eens
'ddr den nacht terug zou komen, verborg zijne
teleurstelling niet.
Dt graaf weigerde hat middagmaal te ge-
bruiken hield vol dt kamer niet uit te willen,
tn '«tocht zijne vrouw hem alleen te lsten.
Eijne volslsgen moedeloosheid msskte op de
gj'vm een even diepen indruk sis ds ramp,
die het jongske boven het hoofd hing. Zij door
eg met haar fijngevoelig hart en haar gezond
oordeal, dat de drosfheid van haar echtgenoot
Om de enurme kosten, die deze regeling nu
zich zou sleepen, is eene zoodanige herziening
achicr onmogelijk geacht.
Eu toch zegt onze Grondwet dat het open
baar onderwijs een voorwerp is van de aanhou
dende zorg der regeering.
Maar de zorg, die van overheidswege aan
onze onderwijs-regeling wordt besteed, beeft
toch niet kannen beletten, dat daaraan zooda
nige gebreken kloven, dat door tal van deskun
digen een reorganisatie hoogst wenschelijk, ia
noodzakelijk wordt geacht.
De regsering wil het onderwijs nog dieper
tot ons volk laten doordringen, door het aan
iedereen te doen verstrekken, en het ontvangen
er van verplichtend te srellen.
Door zeer velen, wordt deze regeling toege
juicht, als een redmiddel van ons lagbr onder
wijs. Maar het is toch niet hel middel dat een
radicalo genezing tengevolge zal hebben.
Het innerlijke van ons onderwijs zal er niet
op verbeteren.
Wo willen de goeden niet te na spreken,
maar wat daadwerkelijke vrucht is er te ver
wachten van de leiding van 18jarige onderwij
zers of onderwijzeressen.
Kunnen dezulken over eene voldoende leiding
beschikken tot vorming van kinderen
Is er een voldoende waarborg dat zulke jeug
dige opvoeders in den waren zin des woords
opvoeders der jeugd zijn
Ze hebben een examen afgelegd en in alle
te onderwijzen vakken een voldoend aantal pun
ten gehad.
Maar de stelselmatige, soms ingepompte weten
schappen zijn volstrekt niet altijd een waarborg
hem tot in het diepst zijner ziel trof, en zij
gevoelde behoefte hem nabij te zijn in zijne
eenzaamheid bij het doodzieke kind, op welks
hoofdjo de bittere tranen nedervielen van een
man wien zij nimmer tranen had zien storten.
Graaf Ilario, als schaamde hij zich, weende ter
sluiks, zonder zich de oogen af te drogen, zon
der den mond te openen. Dan staande, dan ge
knield had hij sinds twaalf uren dat wiegje niet
verlaten, en toen de gravin, na een oogenblik
afwezig te zijn geweest, wederom binnentrad,
vond zij hein roerloos, met het gelaat in de
handen verborgen, de haren verward van het
voorhootd gestreken, met stokkende» adem, ge
lijk iemand die in eene vreeaelijke worsteling
het onderspit gedolven had en nu nog mei wat
hem overschoot aan krachten bleet worstelen.
Innocenza raakte zijn schouder aan eu zeide
op gedempten toon
Rodolfo
Hij schrikte op.
Wat doet gij hier riep hij doodsbleek
uit.
Ik wil bij u blijven. Ik heb medelijden
met u Rodolfo I
Laat mij alleen.
Onmogelijk.
van een goed onderwijzer.
Er wordt ook te weinig aandacht geschonken
aan den aanleg van een candidaat, en te veel
aan zijn kennis.
Het is immers treurig als iemand druipt voor
zijn examen, omdat hij de bloedsomloop van
ceri kikvorsch niet volledig kan verklaren, noch
omdat bij precies weet hoeveel blaadjes eeu
tuinroos bevat.
De opvoedkunde, getoetst aan do leiding is
een zeer belangrijk punt, in de onderwijszaak.
Zooals de inrichting van ous onderwijs nu
is, komt dat niet tot zijn volle recht, omdat er
te veel bijomstandigheden zijn, cu soms niet
weinig partijdigheid in het spel is, dat een ver
keerdheid in het onderwijs niet gekeerd durtt
worden tegenover den persoon van den onder
wijzer, of dat deze te hoog wordt opgevat om
den in ongenadestaanden onderwijzer te treffen.
Wie met de geschiedenis van het plattelands
leven hekend is, zal daaruit voldoende stof kun
nen putten om tot de juistheid van deze be
wering te kunnen komen.
Met de voorgestelde leerplicht was het gewenscht
een algeheele reorganisatie van ons onderwijs te
komen tot wegneming van verschillende ver
keerdheden, die we achtereenvolgens aanstipten.
Op welke wijze, laten we aan bevoegden over.
De groote beweging ook op onderwijsgebied
reeds lang op touw gezet, zal menige aanwij
zing daartoe kuunen opleveren.
Toen de dokter 's nachts om twaalf uur te
rugkwam was de kranke ruslig.
Ia er hoop vroeg ds graaf.
Dat kunnen wij eerst morgen ochtend be
slissen.
De hand van den graaf omklemde als een
ijzeren band des dokters pols.
Indien gij dit kind redt
Zjjne oogen ontmoetten die van de gravin en
hij bleef in zijne woorden «teken.
Indien gjj dit kind redt, vervolgde zij
levendig, de uitdrukking ven het gelaat van
haar echtgenoot tot de hare makende, dan zal
onze dankbaarheid onuitwischbaar zijn.
Ja, red hein bracht de graaf met moeite
uit en sloeg de handen in elkaar.
Een licht, getemperd door een ballon van
donker gekleurd glas, verlichtte het vertrek de
gordijntjes van de wieg waren opgeslagen, op
dat het kneepje, welks fijn, wit gezichtje op
zijde tegen hef liooge kuisentje lag, ineer lucht
zou krijgen.
De gravin, in een grooten leuningstoel geze
ten, met de voeten in een bont kleed gewik
keld, volgde met de slape.rige oogen elke be
weging van haar echtgenoot.
Nauwelijks was de dokter de deur uit, of