HET MIËUWSBLAD
voor
Gravin Ilario.
No. 422 Zaterdag 16 September 1899. 8' jaargang.
Verplicht Onderwijs.
FEUILLETON.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden 50 centsfranco per post 55 cents.
Voor België f 2.50 en voor Amerika 3.30.
Abonnementen worden aangenomen bij de Agenten,
alle Boekbandelaren, Brievengaarders en bij de
Administratie te Bresken s.
Advertentieprijs:
Van 1 tot en met 4 regels 25 centselke gewone
regel meer 5 cents. Bij abonnement lager tarief.
Groote letters en vignetten naar hunne plaatsruimte.
Advertentiën worden franco ingewacht uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagnamiddag ééu ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij
C. DIELEMAN, te Breskens.
Nadat reeds geruiinen tjjd dit punt aan de
orde is, en het door den minister van binuen-
llsndscho Zaken aangeboden ontwerp aan een
:ïeer ernstige critiek van de tegenstanders
Iheeft bloot gestaan, zijn in de afdeelingen der
Tweede Kamer, waar het ontwerp voorloopig is
«edcrzocht, zoodanige bedenkingen geopperd,
dat de minister of het geheele ontwerp zou
moeten terugnemen, bt die wijzigingen aan
brengen als zooveel mogelijk strookt met die
bestrijding.
De minister heeft het laatste gekozen en
verschillende wijzigingen aangebracht, die ech-
iter door de tegenpartij ook weer niet voldoen
ds g8aoht worden.
Tsgen de thans gemaakte opmerkingen heelt
de minister zich andermaal verzet, doch na is,
blijkens de memorie van antwoord op het voor
loopig verslag, van toegeven geen sprake meer.
Aan de voornaamste der nieuwe wijzigingen,
ontleenen we het volgende
Het onderwijs in de eerste oefeningen van
het bandteekenen en dat in <le nuttige hand-
verken voor meisjes is weggelaten.
Voorts is mogelijk gemaakt, dat een geliee-
len dag kan worden verzuimd, zonder dat zulks
tot eeue berisping aanleiding geeft.
Met betrekking tot gemoedsbezwaren acht de
minister dit ontwerp vrijgevig genoeg.
Mede komt 't hem voor dat het gewone cate
chetisch godsdienst-onderwijs beschouwd wordt
48.
Uit het Italiaansch vertaald
DOOR
II.
Ik weet hettoch zullen een paar maan
den, aldaar in mijn bijzijn doorgebracht, u wel
gerae twee eeuwen toeschijnen
Alles daar boezemt mij weerzin in, tot
"Ifs de rentmeeater.
Mijn persoontje zal u den rentmeester
doen vergeten.
Innocenza Zal ik u vertellen waar-
om gij er op aandringt te doen wat mij niet
Unstaat
Maar met evenveel recht zou ik kunnen
'fsgen waarom gij niet een mijner wenseliea
silt bevredigen.
Omdat die buitensporig, bespottelijk is...
I Bespottelijk
I Ja, bespottelijk, barstte de graaf los.
I. Bij voorkeur iets te begeeren wat leelijk
Is "0T,n hetgeen mooi is, ziedaar een ver-
'Ugen dat ik niet den naam bestempel van
'pottelijk. O, mevrouw de gravin 1 ver
als eene vervulling van godsdienstplicht!'.
Bene bepaling tegen ïiet tewerkstellen
kinderen, die nog aan den leerplicht onderwo,
pen zijn, behoort volgens het oordeel van den
minister bij de Arbeidswet thuis.
Ten slotte handhaaft de minister, het voorstel
tot invoering van verplicht herhalingsonderwijs.
Hij doet dit ook met het oog op den vroe
ger kenbaar geinaaklen sterken aandrang bij de
regeering om het wetsontwerp met een voorstel
tot verplicht herhalingsonderwijs aan te vullen,
maar hoofdzakelijk op grond van zijne vroegere
verklaring, dat het onderwijs op de gewone la
gere school, zelfs indien de leerlingen tot het
dertiende jaar blijven, niet genoeg geeft en
herhalingsonderwijs niet alleen wenschelijk maar
noodzakelijk moet worden geacht.
Daarbij herinnert hij aan zijne toenmaals uit
gesproken couclusie, dat er alleen dan geen
bezwaar kan zijn het verplicht herhalingsonder
wijs in deze wet op te nemen, indien lo. nu
reeds aan de gemeentebesturen zonder voorbe
houd de bepaalde verplichting wordt opgelegd
herhalingsonderwijs te verstrekkeu
2o. voor de verpliohting om aan dat on
derwijs deel te nemen eene lange overgangs
termijn in de wet wordt neergelegd.
Bij de beantwoording der bedenkingen komt
de minister ook op de vraag, of de in casu
aangenomen overgangstermijn wel lang genoeg
is.
Daaraan zou tegemoet gekomen kunnen wor
den door de verplichting nog een jaar langer
op te schorten waartegen de minister op
volgde hij spottenderwijze ik ken u veel
te goedgij wilt onder den dekmantel eener
begeerte den eenen of anderen inneriijken af
keer verbergen Gij hebt een doel voor oogen,
waaraan gij gewillig uw aangeboren gezond
verstand opoffert
En dit doel zou zijn viel Innocenza
op ijskouden toon hem in de rede.
U met uwe beschermeling aan de nood
zakelijkheid te onttrekken oin vriendelijk te
moeten wezen jegens mijn jongske... Ik zeg
met opzet in ij n, om niet in gebreke te blij
ven bij u, lieve Innocenza, die de dochter der
bedelares de uwe noemt 1
De gravin was eene openhartige vrouw, die
zich boven zinspelingen en dubbelzinnigheden
verheven gevoelde.
Doordringend, maar hartelijk zag zij haar
mail aan en gevoelde behoefte om liet ijs te
breken door haar hart uit te storten.
Ja, Rodolto, evenzeer als ik u innig ge
negen ben, zóó waar is liet ook, dat ik geen
lust gevoel altijd een klein kind voor mij te
zien, dat gij met de grootste voorkomendheid
behandelt, terwijl gij mijne arme Santinella
steeds donker aanziet. Luister ééns voor al
ot gij moei u onpartijdig gedragen bf ik weiger
het knaapje om mij heen te hebben. Wat mij
aangaat, gij kent mij. besloot zij met de
gjin standpunt geen overwegend bezwaar zou
i ihébMii maar vooralsnog kan hij bezwaarlijk
1 inzien, d&i dit noodig is. ju j.„
l Uitvoerig'/behandelt de memorie de beden-
door"' vélé Udell tegen de verplichting tot
Neming tót^üètAethipingsonderwijs geopperd
di het geVaar' dat' hét samen naar school
weK si'vVah' school kómen voor jongens en
„aan t it* tot 15 jaar in 'du avonduren
mei«ies v tt.' zedelijkheid zal opleveren,
uit een oor 4fe minister bepaalde-
Te dien aa.
de tad.'"» T.^rLufk ma.r
zijne leiding k" «ene klasse zip mogelijke te
het zijn plicht za.' achten al het ':ngen bij
doen om te voorkomen, dat zijn Jeerii -htig.
het verlaten der sehool zich aan ongerei
heden, handtastelijkheden, onzedelijkheid schu.
dig maken
2o. dat de leerlingen in groepjes de school
verlaten en contróle op elkander oelenen, en
dat, waar ongerechtigheden of onzedelijke han
delingen voorvallen, dit in den regel niet ge
schiedt waar meerderen huiswaarts gaan, maar
op een tijd en onder omstandigheden, dat ze
aan alle contiö'e ontsnappen.
Op grond van die ervaring, op tal van plaat
sen opgedaan, komt hij tot de conclusie dat
het genieten van voortgezet onderwijs ook
bij avond de onzedelijkheid niet doet toe
nemen, maar veeleer ook nit dat oogpunt een
invloed ten goede oefent.
Doch aangenomen al, dat het samen naar
haar eigene zachtmoedigheid ik zal hen bei
den even liethebben.
Beiden even liefhebben 1 herhaalde de
graaf, zjjns ondanks diep bewogen door da
goedhartigheid zijner voortreffelijke vrouw.
Welnu, ja dan, Innocenza; ik zal mijn
best doen minder donker te kijken als ik dat
leelijke gezichtje ontmoet van hij glimlachte
en omhelsde zijne vronw.
Welk kwaad heeft dit arme kind toch
berokkeud en wat voor goeds heeft u dat an
dere toch gedaan vroeg de gravin radeloos.
Ik bemin in Ilario
Ach, ik had zijn naain vergeten 1 sprak
de gravin peinzende.
Het was de wil van den ongelukkigen
stervende, antwoordde de graaf en wendde den
blik af. En juist de herinnering aan den over
ledene is oorzaak, dat ik mij zoo gehecht heb
aan dat kindje. De herinnering is mij heilig.
Hij kuste zijne vronw, en voldaan dat hij
overwonnan had, hernam hij
Geene orders dus voor de valeibinnen
weinige dBgen trekken wij naar ons Eden in
de bossclien. Wat mij behaagt, doet ook u
genoegen, dat weet ik, dat verlang ik gij zijt
mijne goede, mijne lieve, mijne dierbare Inno
cenza I
(Wordt vervolgd.)