HET MIËUWSBLAD voor Gravin Ilario. No. 422 Zaterdag 16 September 1899. 8' jaargang. Verplicht Onderwijs. FEUILLETON. Abonnementsprijs: Per 3 maanden 50 centsfranco per post 55 cents. Voor België f 2.50 en voor Amerika 3.30. Abonnementen worden aangenomen bij de Agenten, alle Boekbandelaren, Brievengaarders en bij de Administratie te Bresken s. Advertentieprijs: Van 1 tot en met 4 regels 25 centselke gewone regel meer 5 cents. Bij abonnement lager tarief. Groote letters en vignetten naar hunne plaatsruimte. Advertentiën worden franco ingewacht uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagnamiddag ééu ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij C. DIELEMAN, te Breskens. Nadat reeds geruiinen tjjd dit punt aan de orde is, en het door den minister van binuen- llsndscho Zaken aangeboden ontwerp aan een :ïeer ernstige critiek van de tegenstanders Iheeft bloot gestaan, zijn in de afdeelingen der Tweede Kamer, waar het ontwerp voorloopig is «edcrzocht, zoodanige bedenkingen geopperd, dat de minister of het geheele ontwerp zou moeten terugnemen, bt die wijzigingen aan brengen als zooveel mogelijk strookt met die bestrijding. De minister heeft het laatste gekozen en verschillende wijzigingen aangebracht, die ech- iter door de tegenpartij ook weer niet voldoen ds g8aoht worden. Tsgen de thans gemaakte opmerkingen heelt de minister zich andermaal verzet, doch na is, blijkens de memorie van antwoord op het voor loopig verslag, van toegeven geen sprake meer. Aan de voornaamste der nieuwe wijzigingen, ontleenen we het volgende Het onderwijs in de eerste oefeningen van het bandteekenen en dat in <le nuttige hand- verken voor meisjes is weggelaten. Voorts is mogelijk gemaakt, dat een geliee- len dag kan worden verzuimd, zonder dat zulks tot eeue berisping aanleiding geeft. Met betrekking tot gemoedsbezwaren acht de minister dit ontwerp vrijgevig genoeg. Mede komt 't hem voor dat het gewone cate chetisch godsdienst-onderwijs beschouwd wordt 48. Uit het Italiaansch vertaald DOOR II. Ik weet hettoch zullen een paar maan den, aldaar in mijn bijzijn doorgebracht, u wel gerae twee eeuwen toeschijnen Alles daar boezemt mij weerzin in, tot "Ifs de rentmeeater. Mijn persoontje zal u den rentmeester doen vergeten. Innocenza Zal ik u vertellen waar- om gij er op aandringt te doen wat mij niet Unstaat Maar met evenveel recht zou ik kunnen 'fsgen waarom gij niet een mijner wenseliea silt bevredigen. Omdat die buitensporig, bespottelijk is... I Bespottelijk I Ja, bespottelijk, barstte de graaf los. I. Bij voorkeur iets te begeeren wat leelijk Is "0T,n hetgeen mooi is, ziedaar een ver- 'Ugen dat ik niet den naam bestempel van 'pottelijk. O, mevrouw de gravin 1 ver als eene vervulling van godsdienstplicht!'. Bene bepaling tegen ïiet tewerkstellen kinderen, die nog aan den leerplicht onderwo, pen zijn, behoort volgens het oordeel van den minister bij de Arbeidswet thuis. Ten slotte handhaaft de minister, het voorstel tot invoering van verplicht herhalingsonderwijs. Hij doet dit ook met het oog op den vroe ger kenbaar geinaaklen sterken aandrang bij de regeering om het wetsontwerp met een voorstel tot verplicht herhalingsonderwijs aan te vullen, maar hoofdzakelijk op grond van zijne vroegere verklaring, dat het onderwijs op de gewone la gere school, zelfs indien de leerlingen tot het dertiende jaar blijven, niet genoeg geeft en herhalingsonderwijs niet alleen wenschelijk maar noodzakelijk moet worden geacht. Daarbij herinnert hij aan zijne toenmaals uit gesproken couclusie, dat er alleen dan geen bezwaar kan zijn het verplicht herhalingsonder wijs in deze wet op te nemen, indien lo. nu reeds aan de gemeentebesturen zonder voorbe houd de bepaalde verplichting wordt opgelegd herhalingsonderwijs te verstrekkeu 2o. voor de verpliohting om aan dat on derwijs deel te nemen eene lange overgangs termijn in de wet wordt neergelegd. Bij de beantwoording der bedenkingen komt de minister ook op de vraag, of de in casu aangenomen overgangstermijn wel lang genoeg is. Daaraan zou tegemoet gekomen kunnen wor den door de verplichting nog een jaar langer op te schorten waartegen de minister op volgde hij spottenderwijze ik ken u veel te goedgij wilt onder den dekmantel eener begeerte den eenen of anderen inneriijken af keer verbergen Gij hebt een doel voor oogen, waaraan gij gewillig uw aangeboren gezond verstand opoffert En dit doel zou zijn viel Innocenza op ijskouden toon hem in de rede. U met uwe beschermeling aan de nood zakelijkheid te onttrekken oin vriendelijk te moeten wezen jegens mijn jongske... Ik zeg met opzet in ij n, om niet in gebreke te blij ven bij u, lieve Innocenza, die de dochter der bedelares de uwe noemt 1 De gravin was eene openhartige vrouw, die zich boven zinspelingen en dubbelzinnigheden verheven gevoelde. Doordringend, maar hartelijk zag zij haar mail aan en gevoelde behoefte om liet ijs te breken door haar hart uit te storten. Ja, Rodolto, evenzeer als ik u innig ge negen ben, zóó waar is liet ook, dat ik geen lust gevoel altijd een klein kind voor mij te zien, dat gij met de grootste voorkomendheid behandelt, terwijl gij mijne arme Santinella steeds donker aanziet. Luister ééns voor al ot gij moei u onpartijdig gedragen bf ik weiger het knaapje om mij heen te hebben. Wat mij aangaat, gij kent mij. besloot zij met de gjin standpunt geen overwegend bezwaar zou i ihébMii maar vooralsnog kan hij bezwaarlijk 1 inzien, d&i dit noodig is. ju j.„ l Uitvoerig'/behandelt de memorie de beden- door"' vélé Udell tegen de verplichting tot Neming tót^üètAethipingsonderwijs geopperd di het geVaar' dat' hét samen naar school weK si'vVah' school kómen voor jongens en „aan t it* tot 15 jaar in 'du avonduren mei«ies v tt.' zedelijkheid zal opleveren, uit een oor 4fe minister bepaalde- Te dien aa. de tad.'"» T.^rLufk ma.r zijne leiding k" «ene klasse zip mogelijke te het zijn plicht za.' achten al het ':ngen bij doen om te voorkomen, dat zijn Jeerii -htig. het verlaten der sehool zich aan ongerei heden, handtastelijkheden, onzedelijkheid schu. dig maken 2o. dat de leerlingen in groepjes de school verlaten en contróle op elkander oelenen, en dat, waar ongerechtigheden of onzedelijke han delingen voorvallen, dit in den regel niet ge schiedt waar meerderen huiswaarts gaan, maar op een tijd en onder omstandigheden, dat ze aan alle contiö'e ontsnappen. Op grond van die ervaring, op tal van plaat sen opgedaan, komt hij tot de conclusie dat het genieten van voortgezet onderwijs ook bij avond de onzedelijkheid niet doet toe nemen, maar veeleer ook nit dat oogpunt een invloed ten goede oefent. Doch aangenomen al, dat het samen naar haar eigene zachtmoedigheid ik zal hen bei den even liethebben. Beiden even liefhebben 1 herhaalde de graaf, zjjns ondanks diep bewogen door da goedhartigheid zijner voortreffelijke vrouw. Welnu, ja dan, Innocenza; ik zal mijn best doen minder donker te kijken als ik dat leelijke gezichtje ontmoet van hij glimlachte en omhelsde zijne vronw. Welk kwaad heeft dit arme kind toch berokkeud en wat voor goeds heeft u dat an dere toch gedaan vroeg de gravin radeloos. Ik bemin in Ilario Ach, ik had zijn naain vergeten 1 sprak de gravin peinzende. Het was de wil van den ongelukkigen stervende, antwoordde de graaf en wendde den blik af. En juist de herinnering aan den over ledene is oorzaak, dat ik mij zoo gehecht heb aan dat kindje. De herinnering is mij heilig. Hij kuste zijne vronw, en voldaan dat hij overwonnan had, hernam hij Geene orders dus voor de valeibinnen weinige dBgen trekken wij naar ons Eden in de bossclien. Wat mij behaagt, doet ook u genoegen, dat weet ik, dat verlang ik gij zijt mijne goede, mijne lieve, mijne dierbare Inno cenza I (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1899 | | pagina 1