voor Zeeuwsck-Vlaandereii.
No. 219.
Zaterdag 7 December 1895.
5e jaargang
ABONNEMENTSPRIJS
Per 3 maanden 40 centsfranco per post 45 cents.
Voor Amerika 2.90 per jaar bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden aangenomen bij alle
BoekbandelarenBrievengaarders en den Uitgever.
A 1) V E R T E N T I E P R IJ S
De rijwielbelasting.
FEUILLETON.
MISLEID.
„Hm! En nu?" vraagde de rechter, ter
wijl hij het blad naast zich op de tafel lei
en de pen opnaui.
NIEUWSBLAD
Van 1 tot en met 4 regels 25 cents; elke regel meer
5 cents. Bij abonnement aanmerkelijk vermin
derd tarief. Groote letters naar plaatsruimte,
Advertentiën worden ingewacht tot Vrijdagnam. 1 ure.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Bresken».
a,
De voorstellers hebben zich vooial ook be
roepen op de belasting van de paarden, die
immers inede een deel vormt van het per
soneel. Maar misschien ware het ook wel
beter voor de paardenbelasting een regeling
te hebb.en bij afzonderlijke wet. Dat men die
daarvoor nu niet heelt is toch geen reden
om dan voor de rijwielen dezelfde fout te
begaan, Voor het overige gaat een te
nauwgezette gelijkstelling van paarden en
rijwielen niet op. liet luxepaard is een
voorwerp van weelde voor enkele verinogen-
den het rijwiel is een voorwerp van een
voudig genoegen voor vele eenvoudigen.
Prijzen- vaii paarden en van rijwielen zijn
niet te vergelijken en de kosten van onder
houd r.eelemaal niet. Men vreest dat het
gebruik van paarden en rijtuigen verminde
ren zal door het rijwiel en dat dus de be-
lastiag naar die eerste grondslagen op den
duur veel minder opbrengen zal. Dat moge
in een enkel geval voorkomen, dat zal zoo
een vaart niet loopen. Paardenliefhebbers
voelen voor een levend paard toch nog iets
heel anders dan voor een dood rijwiel. Een
rijtuig kan altijd en op bijna iederen weg
gebruikt worden. Het gebruik van een rij
wiel is gebonden aan harde wegen en af
hankelijk van weer en wind.
Een afzonderlijk geregelde rijksbelasting,
naar een matig cijfer, zonder eenige vrees
voor opcenten, en voor alle rijwielen gelijk,
is in. i. de eenige billijke niet alleen, maar
Op zekeren da ghad Beier, die niet tegen -
staande al het gebeurde zijn opgeruimdheid
nog niet verloren had en het eenzame leven,
zoo goed het met een goed geweten en eeu
zak vol geld m.gelijk was, voortsleepte, trek
in eeu gerookte schol en riep daarom den
.oppasser.
Al heel spoedig werd hein door het luik-
in de deur een flinke visch, netjes in papier
gewikkeld, benevens peper en zout, een snee
brood en eene flesch bier toegeschoven.
Nadat Beier aan het ontbijt alle eer be
wezen had, stak hij een sigaar op en begon
van verveling in de vette courant te lezen.
Het was een blad van de volkscourant,
waarin juist het nieuws van den dag stond.
In het eerst las hij slechts verstrooid, plot
seling zag hij echter iats dat zijn aandacht
trok hij las en las een en hetzelfde bericht
wel vijf, zesmaal, de sigaar was reeds lang
ook de eenvoudigste.
De eenvoudigste. Men kan hierbij twee
wegen volgen of een belasting van den ei
genaar met merkteekenen op het rijwiel waar
voor betaald isot een belasting voor het
gebruik, zoodat ieder gebruiker tijdens het
rijden altijd gedekt moet zijn door een per
soonlijk vergunningsbewijs.
Deze laatste wijze van heffing is zeker
verreweg de eenvoudigste. Z'j is ook die van
Frankrijk. Het is er dan mee als met de
jachtakte die de jagers bij zich dragen en
op d« eerste vordering vertooncn moeten. Te
Pakijs ontvangt men een dergelijke kaart op
linnen geplakt, zóó gevouwen dat inen haar
gemakkelijk bij zich kan dragen zij luidt
op naam en uien heeft zijn handtcekening
er op te stellen. De wielrijder kan dus door
de beambten worden aangehouden om zijn
kaart te toonen. Dat kan onder omstandig
heden belemmerend zijn. Doch in de om
streken van zijn woonplaats of ill streken
waar hij dikwijls komt, zal hij al spoedig
bekend zijn. De vordering van vertoon zal
dus meest op grooter afstand plaats vinden
en dau allicht op plaatsen waar de rijders
toch pleisteren. Dat bezwaar is zoo groot
niet. Ontduiking door het gebruik van eens
anders kaart is mogelijk, maar wordt-—men
men vrage de handteekening c-makkelijk
gemakkelijk ontdekt. Bovendien is op
gave van éeu vaischen naam aan de be
ambten reeds op zichzelf strafbaar. Vallen
eenige veroordeelingen w egens dergelijke ont
duikingen, dan worden zij niet licht meer
gewaagd. Deze wijze van heffing heeft dan
ook nog het voordeel dat zij niet meebrengt
uitgegaan en onrustig liep hij met het vette
blad inde hand de kleine kaïner op en neer.
Wel een uur lang had hij zoo geloopen,
steeds met het blad in de hand en nu en
dan half luid lezend eindelijk scheen bij
een vast besluit genomen te hebben.
Hij vouwde het blad zorgvuldig toe, stak
het in zijn zak en klopte den oppasser.
„Ik verlang oogenblikkelijk den rechter te
spreken,'- zeide bij kortaf tegen den beamb
te, die hem vraagde wat hij begeerde.
Een half uur later werd hij in do verboor-
zaul gebracht.
„Nu?', met dit woord ontving de jechter
van instructie hem glimlachend. //Hebt ge
eindelijk besloten eene eerlijke en oprechte
bekentenis af te leggen
»Het kouit er maar op aan, wat u daar
onder «erstaat," antwoordde Beier ernstig,
terwijl hij het vette blad papier uit ziju zak
haalde en het geopend den rechter toereikte.
„Wil u zoo goed zijn dit eens in te zien
De rechter nam hot blad en las half
luid
„Nadat er nu reeds vijf jaar vcrloopen
zijn, schijnt er eindelijk eenig licht te komen
in zake van den op den 5den Mei 187
een belasten van de verhuurders voor rijwie
len die zij ter verhuring in voorraad heb
ben, terwijl het anders altijd onzeker zou
blijven of de verhuurders haar op een vol
doend aantal huurders zouden kunnen af
wentelen.
Blijft de rijwieleubelasting een onderdeel
uitmaken, van bet personeel, dan is deze weg
natuurlijk niet te volgen, maar moeien de
eigenaars worden belast en de wielen ge
merkt. Dat is dan ook liet denkbeeld der
voorstellers. Vele rijders zullen met die
merken of nummers weinig ingenomen zijn.
Waar zullen die uurken worden aangebracht?
Rijwielen bestaan uit onderscheiden stukken
waarvan dikwijls bij grootere reparaties som
mige door nieuwe worden vervangen andere
niet. Dit geeft ot last voor de controle, bf
ook aanleiding tot ontduiking. Bovendien
zal van iederen aankoop van een ander rij
wiel of ruil door iemand die reeds belast
was, aangifte bij de administratie moeten
worden gedaan. Ook dat is omslag en last
voor de ambtenaren en voor het publiek,
Tot dc eenvoudigheid die hij voorstaat,
zal ook behoore» een belasting van ieder
gebruik. Vrijstellingen of remissies van be-
teekenis passen niet in het kader. Men kan
kinderen beneden 12 jaren vrijstellen en hen
die rijden moeten in hun ambt, als postbo
den cn militaire wielrijders. Maar verder
moot inen niet gaan. Is de heffing matig,
dan is er geenerlei reden om gebruik in be
roep, vooral niet om gemengd beroep te
ontlasten. Wat is ook rijden voor beroep
of buiten beroep Rijdt een arts die zijn
patiënten bezoekt, in zijn beroep En een
aan de weduwe van den rentenier V
geboren Seeman in de B. straat Nr. 5 ge-
pleegden uioord.
„Er bevinden zich namelijk op dit oogeu-
blik in hechtenis twee jonge mannen, die
met aanzienlijke geldmiddelen uit Califortiië
zijn teruggekomen, en waarvan de een, een
zekere Methlow, goboortig uit Qollup, in het
bezit is van 't toenmaals ontvreemde ouderwet-
sche gouden heerenhorloge Nr. 20 816.
Zijne opgaven, hoe hij in het bezit ervan ge
komen is, zijn zoo romantisch, dat de meest
onpartijdige bepordeelaar deze inlichtingen
niet alleen in twijfel trekken moet, maar ter-
stond inoet erkennen, dat ze slechts uitge
dacht zijn Niettegenstaande alle aangewen-
'de pogingen om ze de waarheid te doenspre-
ken, blijven beide gevangenen hardnekkig aan
hunne eerste opgaven vasthouden, en bcroe-
pen zich op een geschrift, dat zij den Duit-
schen consul te New-York overhandigd heb
ben en dat de zaak moet ophelderen. Naar
wij vernemen, zijn reeds gerpiinen tijd bij
het consulaat te New-York stappen gedaan,
om of in hel bezit van het bewuste stuk te
komen of deze qitvlucht als leugen te kun
nen betitelen. Wij zullen niet nalaten deze
kantoorbediende die er moe naar het kan-,
toor rijdt, niet? Of een ouderwijzer die
naar de school gaat En dan een school
jongen is diens wiel niet in gemengd ge-,
brnik, omdat hij. nog geen beroep heeft®
Haarkloverijen. Wordt bet gemengd ge
bruik bevoorrecht, dan zal wel ieder een ge-
mengd gebruik kunnen aantoonen,
Eenvoud, eenvormigheid, en een matig
bedrag, Naar dat recept moge de Neder-
landsche rijwielbelasting ingericht zijn, Dan
zal zij geen kwaad doen-aan de burgerij e»
toch nog een goed ding zijn vqor den staat,
Nadat liet vorenstaande epistel versche
nen was, zijn door de heeren Rutgers van
Rozenburg u. s, op de regeling dezer belas
ting amendementen voorgesteld. Allereerst
om van elk dén-persoonsrijwiel ƒ3 en fh
voor elk rijw iel ingericht voor méér dan eón-
persoon en dragen thans voor eene bepa
ling, strekkende ten bate van hen, die, door
den aard van hun beroep of bedrijf, vaak in
de noodzakelijkheid ziju gebracht belangrijke
afstanden af te leggen, (geneeskundigen,
winkeliers, werklieden, boerenarbeiders, open
bare beambten), zich daarom een rijwiel aan
schaften en, zonder deze gunstige bepaling,
ten volle belastingplichtig zouden worden, of
nooit tot vermaak van dat rijwiel zouden
kunnen gebruik maken,
Voorts stellen zij eene vrijstelling voor ter
voorkoming van het inin-wenschelijk belas
ten van rijwielen van jonge kinderen, tevens
ten bate komende van de bezoekers der la
gere school, vooral ten plattenlande.
Met eene gedeeltelijke vrijstelling, door
het vijftal voorgesteld, wordt bedoeld den
aangelegenheid waarin de gehcele bevolking
van Berlijn belangstelt, in 't oog te houden
en hopen onze lezers binnen kort iets naders
daaromtrent te kunnen mcdedeelen."
„Ik weet niet .mijnheer," begon Beier, na
even gezwegen te hebben, „of die wijze, waar
op gij tegen mij hebt meenen te moeten
handelen, gerechtigd en nog veel minder, ot
het het juiste middel was, om in eene zog
donkere en ingewikkelde zaak licht te bren
gen. Had ik van het begin aan geweten,
waarvan er eigenlijk sprake was, dan zou ik
ine bij u.ijne bekentenissen nog veschillende
bijzaken herinnerd hebben, zonder iets te ver
zwijgen, tot in de kleinste bijzonderheden,
hoe zij in Berlijn gekomen waren, de bekend-
makerij van den moord aan de pilaren ge
lezen hadden, welke opmerkingen hij daar ge
maakt had, hoe laat het geweest was, enz.
Verder het onderzoek op de „Lconie," zoo
nauwkeurig mogelijk, het vergaan van het
vaartuig, de redding, waardoor hunne »oor.
genonien reis van richting was veranderd ge.
worden, huil leven als goudgraveis ep hit