voor Zeeuwsck-Vlaandereii. No. 219. Zaterdag 7 December 1895. 5e jaargang ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden 40 centsfranco per post 45 cents. Voor Amerika 2.90 per jaar bij vooruitbetaling. Abonnementen worden aangenomen bij alle BoekbandelarenBrievengaarders en den Uitgever. A 1) V E R T E N T I E P R IJ S De rijwielbelasting. FEUILLETON. MISLEID. „Hm! En nu?" vraagde de rechter, ter wijl hij het blad naast zich op de tafel lei en de pen opnaui. NIEUWSBLAD Van 1 tot en met 4 regels 25 cents; elke regel meer 5 cents. Bij abonnement aanmerkelijk vermin derd tarief. Groote letters naar plaatsruimte, Advertentiën worden ingewacht tot Vrijdagnam. 1 ure. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Bresken». a, De voorstellers hebben zich vooial ook be roepen op de belasting van de paarden, die immers inede een deel vormt van het per soneel. Maar misschien ware het ook wel beter voor de paardenbelasting een regeling te hebb.en bij afzonderlijke wet. Dat men die daarvoor nu niet heelt is toch geen reden om dan voor de rijwielen dezelfde fout te begaan, Voor het overige gaat een te nauwgezette gelijkstelling van paarden en rijwielen niet op. liet luxepaard is een voorwerp van weelde voor enkele verinogen- den het rijwiel is een voorwerp van een voudig genoegen voor vele eenvoudigen. Prijzen- vaii paarden en van rijwielen zijn niet te vergelijken en de kosten van onder houd r.eelemaal niet. Men vreest dat het gebruik van paarden en rijtuigen verminde ren zal door het rijwiel en dat dus de be- lastiag naar die eerste grondslagen op den duur veel minder opbrengen zal. Dat moge in een enkel geval voorkomen, dat zal zoo een vaart niet loopen. Paardenliefhebbers voelen voor een levend paard toch nog iets heel anders dan voor een dood rijwiel. Een rijtuig kan altijd en op bijna iederen weg gebruikt worden. Het gebruik van een rij wiel is gebonden aan harde wegen en af hankelijk van weer en wind. Een afzonderlijk geregelde rijksbelasting, naar een matig cijfer, zonder eenige vrees voor opcenten, en voor alle rijwielen gelijk, is in. i. de eenige billijke niet alleen, maar Op zekeren da ghad Beier, die niet tegen - staande al het gebeurde zijn opgeruimdheid nog niet verloren had en het eenzame leven, zoo goed het met een goed geweten en eeu zak vol geld m.gelijk was, voortsleepte, trek in eeu gerookte schol en riep daarom den .oppasser. Al heel spoedig werd hein door het luik- in de deur een flinke visch, netjes in papier gewikkeld, benevens peper en zout, een snee brood en eene flesch bier toegeschoven. Nadat Beier aan het ontbijt alle eer be wezen had, stak hij een sigaar op en begon van verveling in de vette courant te lezen. Het was een blad van de volkscourant, waarin juist het nieuws van den dag stond. In het eerst las hij slechts verstrooid, plot seling zag hij echter iats dat zijn aandacht trok hij las en las een en hetzelfde bericht wel vijf, zesmaal, de sigaar was reeds lang ook de eenvoudigste. De eenvoudigste. Men kan hierbij twee wegen volgen of een belasting van den ei genaar met merkteekenen op het rijwiel waar voor betaald isot een belasting voor het gebruik, zoodat ieder gebruiker tijdens het rijden altijd gedekt moet zijn door een per soonlijk vergunningsbewijs. Deze laatste wijze van heffing is zeker verreweg de eenvoudigste. Z'j is ook die van Frankrijk. Het is er dan mee als met de jachtakte die de jagers bij zich dragen en op d« eerste vordering vertooncn moeten. Te Pakijs ontvangt men een dergelijke kaart op linnen geplakt, zóó gevouwen dat inen haar gemakkelijk bij zich kan dragen zij luidt op naam en uien heeft zijn handtcekening er op te stellen. De wielrijder kan dus door de beambten worden aangehouden om zijn kaart te toonen. Dat kan onder omstandig heden belemmerend zijn. Doch in de om streken van zijn woonplaats of ill streken waar hij dikwijls komt, zal hij al spoedig bekend zijn. De vordering van vertoon zal dus meest op grooter afstand plaats vinden en dau allicht op plaatsen waar de rijders toch pleisteren. Dat bezwaar is zoo groot niet. Ontduiking door het gebruik van eens anders kaart is mogelijk, maar wordt-—men men vrage de handteekening c-makkelijk gemakkelijk ontdekt. Bovendien is op gave van éeu vaischen naam aan de be ambten reeds op zichzelf strafbaar. Vallen eenige veroordeelingen w egens dergelijke ont duikingen, dan worden zij niet licht meer gewaagd. Deze wijze van heffing heeft dan ook nog het voordeel dat zij niet meebrengt uitgegaan en onrustig liep hij met het vette blad inde hand de kleine kaïner op en neer. Wel een uur lang had hij zoo geloopen, steeds met het blad in de hand en nu en dan half luid lezend eindelijk scheen bij een vast besluit genomen te hebben. Hij vouwde het blad zorgvuldig toe, stak het in zijn zak en klopte den oppasser. „Ik verlang oogenblikkelijk den rechter te spreken,'- zeide bij kortaf tegen den beamb te, die hem vraagde wat hij begeerde. Een half uur later werd hij in do verboor- zaul gebracht. „Nu?', met dit woord ontving de jechter van instructie hem glimlachend. //Hebt ge eindelijk besloten eene eerlijke en oprechte bekentenis af te leggen »Het kouit er maar op aan, wat u daar onder «erstaat," antwoordde Beier ernstig, terwijl hij het vette blad papier uit ziju zak haalde en het geopend den rechter toereikte. „Wil u zoo goed zijn dit eens in te zien De rechter nam hot blad en las half luid „Nadat er nu reeds vijf jaar vcrloopen zijn, schijnt er eindelijk eenig licht te komen in zake van den op den 5den Mei 187 een belasten van de verhuurders voor rijwie len die zij ter verhuring in voorraad heb ben, terwijl het anders altijd onzeker zou blijven of de verhuurders haar op een vol doend aantal huurders zouden kunnen af wentelen. Blijft de rijwieleubelasting een onderdeel uitmaken, van bet personeel, dan is deze weg natuurlijk niet te volgen, maar moeien de eigenaars worden belast en de wielen ge merkt. Dat is dan ook liet denkbeeld der voorstellers. Vele rijders zullen met die merken of nummers weinig ingenomen zijn. Waar zullen die uurken worden aangebracht? Rijwielen bestaan uit onderscheiden stukken waarvan dikwijls bij grootere reparaties som mige door nieuwe worden vervangen andere niet. Dit geeft ot last voor de controle, bf ook aanleiding tot ontduiking. Bovendien zal van iederen aankoop van een ander rij wiel of ruil door iemand die reeds belast was, aangifte bij de administratie moeten worden gedaan. Ook dat is omslag en last voor de ambtenaren en voor het publiek, Tot dc eenvoudigheid die hij voorstaat, zal ook behoore» een belasting van ieder gebruik. Vrijstellingen of remissies van be- teekenis passen niet in het kader. Men kan kinderen beneden 12 jaren vrijstellen en hen die rijden moeten in hun ambt, als postbo den cn militaire wielrijders. Maar verder moot inen niet gaan. Is de heffing matig, dan is er geenerlei reden om gebruik in be roep, vooral niet om gemengd beroep te ontlasten. Wat is ook rijden voor beroep of buiten beroep Rijdt een arts die zijn patiënten bezoekt, in zijn beroep En een aan de weduwe van den rentenier V geboren Seeman in de B. straat Nr. 5 ge- pleegden uioord. „Er bevinden zich namelijk op dit oogeu- blik in hechtenis twee jonge mannen, die met aanzienlijke geldmiddelen uit Califortiië zijn teruggekomen, en waarvan de een, een zekere Methlow, goboortig uit Qollup, in het bezit is van 't toenmaals ontvreemde ouderwet- sche gouden heerenhorloge Nr. 20 816. Zijne opgaven, hoe hij in het bezit ervan ge komen is, zijn zoo romantisch, dat de meest onpartijdige bepordeelaar deze inlichtingen niet alleen in twijfel trekken moet, maar ter- stond inoet erkennen, dat ze slechts uitge dacht zijn Niettegenstaande alle aangewen- 'de pogingen om ze de waarheid te doenspre- ken, blijven beide gevangenen hardnekkig aan hunne eerste opgaven vasthouden, en bcroe- pen zich op een geschrift, dat zij den Duit- schen consul te New-York overhandigd heb ben en dat de zaak moet ophelderen. Naar wij vernemen, zijn reeds gerpiinen tijd bij het consulaat te New-York stappen gedaan, om of in hel bezit van het bewuste stuk te komen of deze qitvlucht als leugen te kun nen betitelen. Wij zullen niet nalaten deze kantoorbediende die er moe naar het kan-, toor rijdt, niet? Of een ouderwijzer die naar de school gaat En dan een school jongen is diens wiel niet in gemengd ge-, brnik, omdat hij. nog geen beroep heeft® Haarkloverijen. Wordt bet gemengd ge bruik bevoorrecht, dan zal wel ieder een ge- mengd gebruik kunnen aantoonen, Eenvoud, eenvormigheid, en een matig bedrag, Naar dat recept moge de Neder- landsche rijwielbelasting ingericht zijn, Dan zal zij geen kwaad doen-aan de burgerij e» toch nog een goed ding zijn vqor den staat, Nadat liet vorenstaande epistel versche nen was, zijn door de heeren Rutgers van Rozenburg u. s, op de regeling dezer belas ting amendementen voorgesteld. Allereerst om van elk dén-persoonsrijwiel ƒ3 en fh voor elk rijw iel ingericht voor méér dan eón- persoon en dragen thans voor eene bepa ling, strekkende ten bate van hen, die, door den aard van hun beroep of bedrijf, vaak in de noodzakelijkheid ziju gebracht belangrijke afstanden af te leggen, (geneeskundigen, winkeliers, werklieden, boerenarbeiders, open bare beambten), zich daarom een rijwiel aan schaften en, zonder deze gunstige bepaling, ten volle belastingplichtig zouden worden, of nooit tot vermaak van dat rijwiel zouden kunnen gebruik maken, Voorts stellen zij eene vrijstelling voor ter voorkoming van het inin-wenschelijk belas ten van rijwielen van jonge kinderen, tevens ten bate komende van de bezoekers der la gere school, vooral ten plattenlande. Met eene gedeeltelijke vrijstelling, door het vijftal voorgesteld, wordt bedoeld den aangelegenheid waarin de gehcele bevolking van Berlijn belangstelt, in 't oog te houden en hopen onze lezers binnen kort iets naders daaromtrent te kunnen mcdedeelen." „Ik weet niet .mijnheer," begon Beier, na even gezwegen te hebben, „of die wijze, waar op gij tegen mij hebt meenen te moeten handelen, gerechtigd en nog veel minder, ot het het juiste middel was, om in eene zog donkere en ingewikkelde zaak licht te bren gen. Had ik van het begin aan geweten, waarvan er eigenlijk sprake was, dan zou ik ine bij u.ijne bekentenissen nog veschillende bijzaken herinnerd hebben, zonder iets te ver zwijgen, tot in de kleinste bijzonderheden, hoe zij in Berlijn gekomen waren, de bekend- makerij van den moord aan de pilaren ge lezen hadden, welke opmerkingen hij daar ge maakt had, hoe laat het geweest was, enz. Verder het onderzoek op de „Lconie," zoo nauwkeurig mogelijk, het vergaan van het vaartuig, de redding, waardoor hunne »oor. genonien reis van richting was veranderd ge. worden, huil leven als goudgraveis ep hit

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1895 | | pagina 1