jjwezcu juist voor a met geheel .mus in zijn wes- l April 1893 een ,iand heeft, waarover de nandel thans reeds hoor- rekenen met een dubbelen tijd _j langzamerhand gewend geraakt, maar .1 is werkelijk de. wensch, onzen Amster- ilainsclien tijd te behouden, ongemotiveerd. Immers ook deze wijkt reeds tweemaal per jaar 16 minuten van den waren zonnetijd af, en is bovendien voor plaatsen als Groningen en Vlissingen inderdaad evenzeer als een an dere tijdregeling een kunstmatige. De mi nister van binnenlandsche zaken heeft dan ook den 23 Maart 1892 in de Tweede Ka mer verklaard „de opname der nieuwe tijds bepaling in het burgerlijk leren kan wel worden vertraagd, maar moet ten slotte toch geschieden." Het is dus maar do vraag welke tijdrege ling gekozen moet wordan. liet publiek heeft reeds den Greenwiohtijd geweigerd, en de reeds opgedane ervaring heeft geleerd, dat het zulks terecht deed. Dat de invoering van den midden-Europeeschen tijd hier te lande evenmin bezwaar kan opleveren als in Duitschland, wordt duidelijk wanneer men bedenkt, dat ons Winschoten verder oostelijk ligt dan 1 Vezel, Dusseldorf, Keulen, Trier, Aken en Metz en dat beide laatstgenoemde plaatsen op denzelfden meridaan liggen als Zulten, dichter dus bij den meridaan van Greenwich dan Assen, Groningen, Enschedé en Oldenzaal. Wat Belgic betreft, ook daarmede zullen wij dan spoedig eenheid van tijd hebben. Immers heeft eenmaal Nederland, door het aannemen van deu midden Europeeschen tijd, het goede voorbeeld gegeven, dan zal in Bel gië de aandrang niet uitblijven, om het han delsbelang van Antwerpen niet bij Amster dam en Rotterdam te laten achterstaan, maar hoe eer hoe liever van het Greenwich-uur op het midden Europeesche uur over te gaan. BRESKENS, 8 December 1893. liet aandeel der gemeenten in de lich ting der nationale militie voor 1891 is door Ged. Staten voor de gemeenten ill Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen vastgesteld, alB volgt Aardenburg 7, Biervliet 9, Bresken» 4, Cadzand 3, Eede en St. Kruis 3, Groede 8, Hoofdplaat 4, Nienwvlict 1, Oostburg 6, Re trenchement 3, Schoonttijkc 6, Sluis 6, Wa terlandkerkje 2, IJzendijke (i en Zuidzande 3. Het totale aantal voor dc geheele pro vincie bedraagt 514. De heer F. Breen, cand. te Nicuwer- Amstel, heeft het beroep naar de 'Ned. Herv. gem. te Cadzand aangenomen. bosschen, waarin men hier en daar eeue sier lijke villa gewaar werd, als een van de ove rige verdwaald lam- Langzaam reeddeiocts de hoogte af en spoedig ging het verder op den straatweg langs; dc reizigers waren in llmenau en hielden spoedig op voor dc reads per brief gehuurde woning, welker eigenaar zich naar buiten spoedde om de badgasten te ontvangen. Voor een der naburige huizen zat een groepje heeren en dames van verschillenden leeftijd, die de zooeven aangekomenen met opmerkzaamheid gadesloegen- Alleen een onde heer liet zich niet storen in het lezen zijner courant; achterover in «ijn tuinstoel gezeten en de bcenen over elkander geslagen, was hij geheel en al in de staatkundige berichten van zijn dagblad verdiept. „Twee dames met hunnen beschermer, waarschijnlijk de echtgenoot en papa," zeide de dame, die naast den ouden heer zat, op spijtigen toon. „Er zijn al genoeg dames en oude heeren in llmenau Het gelaat dar spreekster zou men schoon hebben kunnen noemen, als het op dit oogen- blik niet misvormd was geworden door een opvallend hoogmoedigen trek om de lippen. f.11 'ordt vervolgd) Omtrent liet te Ter Neuzen gezonken vaartuig van schipper Clement van Hoofd plaat, vernemen we nader dat de lading zoo veel mogelijk geborgen is, terwijl aangewende pogingen om het schip door middel van 2 tjalken en 2 kleinere vaartuigen te lichten, geheel mislukten. De schuit was oud en is reeds als wrak uit elkander gewerkt. Jl. Zondag namiddag deed Ds. A. van der Linden zijne intrede bij de Chr. ger. kerk te Schoondijke met eene rede naar aanleiding van psalm 122 8 en 9, na des voormid dags door ds. Bouina van Ter Neuzen be vestigd te zijn met de woorden van II Tim. 4 1 en 2. Beide godsdiensloeleningen wer den door een groote schare belangstellenden bijgewoond. IJzendijke. De trammaatschappij heeft naar men verneemt het voornemen om van af deu 15 December a. s. slechts drie trei nen naar Schoondijke te laten loopen wegens de ongunstige omstandigheden, waarin zij blijft verkeeren. De eerste van 6.17 vm. de vierde van 1.03 nm. en de zesds van 5.49 nm. komt te vervallen, zoodat de eerste trein daardoor te Schoondijke des vm. te 8.52 aankomt en de laatste van daar te 4.45 nm- vertrekt. Het broodkarretje der posterijen zal dus weder in dienst moeten worden gesteld, het geen te bejammeren is voor onze oude trou we postbode. Sluis. Tot kerkvoogden bij de Ned. herv. gein. alhier zijn herbenoemd de heeren J. du Burek en J. C. Stern. Sluis. Bij gelegenheid van het St. Nico- laasfeesl werden deze week de behoeftige kinderen der openbare en bijzondere scholen alhier -onthaald op koek, waarbij zij nog ont vingen kleedingstukken en speelgoed-; voor dit doel hadden lijster, gecirculeerd. HelUe. Bij gelegenheid dat jl. Zaterdag .L Versluis alhier zijn gouden huwelijksfeest her dacht, waartoe hij o. a. in staat gesteld was door milde bijdragen van belangstellenden, maakte zekeren F. d. B. zich verdienstelijk om door het lossen van eenige geweerscho ten de feestvreugde te verhoogen. De poli tie echter deelde niet in de verhoogde vreug de, want zij nam het geweer in beslag en een procesverbaal wegens overtreding der wa penwet is er denkelijk het gevolg van. Heille. Door P. Graineel is bij de politie aangifte gedaan van ontvreemding van eene partij aardappelen tijdens zijne afwezigheid. Zij doet onderzoek. Aardenburg. Bij gelegenheid van het -St. Nicolaasfeest, gaf de heer Kuipers van Rot terdam, voor kinderen boven de 10 jaren in de sociëteit eene voorstelling in de goochel kunst. Draaibrug. Ilet St. Nicolaasfeest werd onder de bevolking van ons .gehucht opvrij animeerende wijze gevierd. Het dienstperso neel van de tram en de overige bewoners be ijverden zich om door circulatie van eene lijst eeuige gelden bijeen te verkrijgen om daar voor de kosten van dit feest, ten bate der kinderen, te bestrijden. Dit jaar beliep de inteekening ruiin ƒ31, waarvoor aan 49 kinderen beneden dc 12 jaren een gcuoege- lijken avond kon worden verschaft, mede door het uitreiken van eenige versuaperingen, waartoe de kinderen in de herberg „de Ster" bijeengekomen waren. Een „St. Nicolaas" met zijn knecht deden de uitdeeling, waar bij door de kleinen het welbekende„'t Heer- 'lijk avondje is gekomen" enz. werd aange heven. Eenige vertooningen met een iooverlantaarn droegen bijzonder bij om het genoegen te verhoogen. Jl. Maandag is de najaarszitting der Prov. Staten van ZeelaDd voortgezet, waarin de eindstemming plaats vond over het voor stel van Ged. Staten lot toekenning eener subsidie uit de provinciale fondsen aƒ250.000 aan het tramcomité Brouwershaven-Steenber gen, waarover in de zitting van 22 Novem ber de stemmen staakten (19 tegen 19), naar aanleiding der nota van den h«er Huvers tot niet-tockenning dier subsidie. In dc laatste zitting is het voorstel van Ged. Staten aangenomen met 20 tegen 19 stemmen. Voor de heeren De Jonge, Snij ders, Hammaeher, Van Teijlingen, Van Dein- se, Fokker, J. A. Bolle, Ilennequin, De Ca- sembroot, De Smidt, Van Waesberglie Jans sen», De Bats, Van der Lek de Clercq, Van der Bilt, Fruijtier, M. Bolle, Van Woelde- ren, Kakebeeke, Van Lynden en Heijse. Tegen de heerenVan Uje Pieterse, Hu- vers, Van Voorst Vader, Vader, Porape van Meerdervoort, Moes, Moerdijk, Dronkers, Noor- dijke, Hollestelle, Siegers, IJsebaert, Thomaes, Van Buuren, Lucasse, Van Itoiupu, Den Boer, Van der Meer en Van der Buke Cal- lenfels. In deze zitting waren afwezig de heeren Buteux en Otto Risseeuw, terwijl de heer B. G. van der Have aan de stemming geen deelnam. Blijkens het officiéél verslag van de zit ting van 22 Nov., heeft de heer II. G. Ham maeher, afgevaardigde voor het district Sluis, zijne stem voor hef voorstel van Ged. Sta ten, in de volgende rede gemotiTCerd. „Mijnheer dc Voorzitter. Ik moet begin nen met hulde te brengen aan het uitstekend en uitvoerig algemeen verslag der afdeelin- gen, waarin het voor en tegeu deze zaak aangevoerde zoo duidelijk is uiteengezet Op den voorgrond stel ik dat het hier geldt eene quaestie, zoo gewichtig als in lan gen tijd in deze vergadering niet is behan deld, de verbinding namelijk met het spour- en tramwegennet van Nederland van een deel onzer provincie, dat door zijne natuurlijke ligging zoolang van die aansluiting verstoken bleefeene verbinding die, hoe meer het ver keer over spoorwegtn en tramwegen elders toeneemt, des te noodzakelijker wordt voor dit afgelegen deel van Zeeland, zuodat ik met volle overtuiging onderschrijf wat de voor standers dezer liju in Schouwen van de ge dachte verbinding zeggen, namelijk dat zij is eene levensquaestie voor de betrokken streek. Er zijn tegen het voorstel van Ged. staten in de afdeelingen bezwaren geopperd en wel voornamelijk omtrent de levensvatbaarheid van de lijn, de hoegrootheid der subsidiën van gemeenten en polders, en de door het comité opgemaakte begrooting en raming. De levensvatbaarheid My ne ondervinding met de Maatschappij Brcskens-Maldi ghem heeft mij geleerd dat te voren weinig hier omtrent te voorspellen valt. Ik herinner mij zeer goed, dat, niettegenstaande wij ons indertijd goede verwachtingen van die lijn vormden, -toch steeds bij ons de groote vrees bestond dat de uitkomst ons zou bedriegen deze heeft gelukkig geleerd dat wij on» ten onrechte Bezorgd hebben gemaakt; maar op merkelijk is het, en hierop wil ik in deze eens nadrukkelijk wijzen, dat juist ouze ver wachtingen veel hoogcr stonden bij het in ternationaal «n doorvoer-verkeer dan bij het lokaal-verkeer, en dat op allerlei goede ge gevens deze verwachting was gegrond, terwijl juist het omgekeerde heeft plaat» gehad; het lokaal-verkeer is het fond van onze Maat schappij; ik heb dit ook in de afdeeling, waarvan ik de eer had deel uit te maken, medegedeeld en er op gewezen dat te weinig waarde werd gehecht door de tegenstanders van de lijn Brouwershaven-Steenbergen aan het lokaal-verkeer eu ik stel mij voor dat dit ook bij deze lijn de voornaamste bron van inkomst zal blijken tc zijn; o. a. werd aan gevoerd dat het vervoer van suikerbieten naar Noord-Brabant eene illusie zou blijken tc zijn, omdat men Bie niet kon doen doorgaan zon der overlading aan het Zijpe; doch o«k ik stel mij hiervan weinig of niets voor; het vervoer van suikerbieten zal plaats hebben van uit het binnenland van het eiland naar de havens Brouwershaven, Zierikzee eu Brui- nisse; men mag daar niet tegen aanvoeren dat de afstanden tusschen verschillende dor pen en de havens zoo gering zijn, want wat zie ik hij Breskens-Maldeghemdat tot zelfs van Schoondijke, op een uurtje afstand van Breskens gelegen, bijna alle suikerpenen per tram naar Breskens zijn vervoerd, en het ver voer per tram heeft langzamerhand alle an der vervoer per as, tot zelfs op kleine afstan den verdrongen. De ontwerpers van de tram Brcskens-Maldegem hebben dit nooit durven veronderstellen, toch is het zoo gcwordenl s En dit doet mij gegronde hoop koesteren dat ook bij de onderhavige lijn het Jokaal-j vervoer van goederen en personen zal blijken J een machtige factor te zijn, een factor die nu door de tegenstanders te veel w ordt over hen hoofd gezien, terwijl tc veel waarde wordt] z gehecht aan het doorgaand verkeer. Op de- zen grond kom ik tot de conclusie dat met c evenveel en meer recht dan de tegenstanders ,1 aan de levensvatbaarheid tw ijfelen, ik van die levensvatbaarheid goede verwachtingen mag q hebben, en dat ook in dezen weder zal blij- ken dat juist de gelegenheid den dief maakt, 0. m. a. w.. dat men een dergelijk vervoermid- Vl del, als waarvan hier kwestie is, niet moet scheppen omdat er vervoer is, maar opdat er vervoer zal komen. Men heeft op het gevaarlijke van subsidi- eeren gewezen met het oog op eene mogelij ke décadenee van de zaak na eenige jaren, doch dit mag geen reden zijn om de subsi- g, die te weigeren; immers, gesteld dat na een vj zeker aantal jaren, 4, 5, 6 jaron, die in 't n: leren te roepen maatschappij zich genood- Te zaakt Zag te liquideeren, wat zou er dan ge- (js beuren? De aandeelhouders zouden hun geld Te kwijt zijn, maar de lijn zou zeer vermoede— Le lijk blijver, liggen en door anderen, die ze L kochten, verder geëxploiteerd worden; in hel t0 ergste geval, van opbreken der lijn, zou do [e provincie alleen zoovele jaren subsidie kwijt Jj( zijn, maar daarvoor zouden dan ook de in- [0 woners van de streek in kwestie die jaren het genot van de lijn hebben gehad. Bij het steunen van zaken als deze moet men niet ,e te angstvallig zich verdiepen in de details. |e De te geringe subsidiën. Ieder, die weet wat liet kost voor eene zaak als deze, waar van het nut en gemak voor dc naastbelang hebbenden als voor liet grijper, ligt, den noo- digen plaatselijken steun te verkrijgen en ik meen te mogen zeggen dat ik hiervan ondervinding heb, zal mij toestemmen B dat men geen al te groote waarde mag hech- ten aan de voorwaarde van steun der naast- belanghebbenden. Ook hier zal wel 't een r en ander achter ds coulissen te zien zijn wat niet zoo direct voor openbaarheid vatbaar is. Ging men teveel vasthouden aan die voor- waarden, er zou niets van dezen aard tot 'J stand komen. Zie slechts alweder naar de tram Breskens-Maldeghemeen bewijs hoc moeilijk subsidiën worden verkregen van pol- '1 ders en gemeenten is toch wel dat deze lijn voor bijna 113 van de gansche lengte loopt door niet-subsidiëerende poldersBreskens, Groede en Prins Willem, en daarbij voor een aanzienlijk deel door de nict-subsidiëe- rende gemeente Groede. Toch is indertijd de provinciale subsidie verleend. Ik meen l! dus dat, al zijn de door Zierikzee en ande re gemeenten of polders toegezegde subsidiën onderling niet evenredig en in veler oog te gering, trouwens ook in mijn oog, dit toch geen argument mag zijn dat gelden mag voor het niet toestaan der provinciale subsidie. De begrooting van hotten van aanleg en exploitatie. Ook hieromtrent zijn bedenkin gen gerezen als zouden de kosten van aan- leg en exploitatie te laag, de geraamde inkomsten te hoog zijn genomen. Wat de ze laatste betreft, verwijs ik naar hetgeen ik straks omtrent de levensvatbaarheid heb ge zegd, dit is een greep in het onzekere, en mijns inziens zijn de inkomsten daarenboven door het comité niet overschat; wat de kos ten van aanleg betreft, ik meen dat de Sta ten zich hierover niet behoeven in bereke ningen te verdiepen, wat toch niet helpen zou daar met het oog op de op en neer gaande ijzer- en staalprijzen te voren hiervan niets met zekerheid is te zeggen, maar bo vendien, en dit acht ik geheel afdoendede subsidie zal worden verleend tot zoodanig be drag als blijken zal dat de aanleg zal vor deren onder toezicht door van viegt Gcdepu~ tserde staten, verminderd met ƒ480.000, en met dien verstande dat de subsidie niet meer zal bedragen dan ƒ260.000. Met de we tenschap dat het bedoelde toezicht met on zen hootd-ingenieur in goede handen is, durf ik gerust aan dezen uitstekenden technicus overlaten wat in dezen in het belang der provincie te doen of te laten zal zijn. Mynheer de voorzitter! Ik wenschte de

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1893 | | pagina 2