voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Sola Mreffiöfi tel Timmer. ZEVEN MILLIOEN. No. 74. Zaterdag 25 Februari 1893. 2® jaargang. FEUILLETON. N ieuwsblad A B O N N E M E X T SI» li IJ S jjÉÊ&r A D v E R T E N T 1 E p R U S •- Per 3 „maanden 40 cents; franco per post 45 cents. Van 1 tot en met 4 rebels 25 cents; elke regel meer Voor Amerika 2.90 per jaar bij vooruitbetaling. 5 cents. Bij abonnement aanmerkelijk vermin- Abonnementen worden aangenomen bij alle derd tarief. Groote letters naar plaatsruimte. BoekhandelarenBrievengaarders en den Uitgever. Advertentiën worden ingewacht tot Vrijtlagnam. 1 ure. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te freshens. Het zal geen nader betoog bohoeven dat een *00 langdurig verblijf in deu spuortreiu een zeer ungunitigen invloed beeft op liet vervoerde dier. De Kamer vau Koophandel en Fabrieken te Hoogezand en Sappenneer heelt in haar laatste jaarverslag over 1891 de aandacht hieioi gevestigd. Men leest daar //De Kamer ontving klachten dat «edert 1 Juni 1891 op spoorwegen van de .Staatsspoorwegmaatschappij het vee. niet anders dan met goederentreiixei mag worden verzonden, terwijl vdér dat tijdstip ook vee met personentreinen mocht worden vervoerd. Die maatregel heeft ten gcvulge dat het vee veel te lang onderweg blijft en somtijds ter verkoopplaats in zowdauig ver moeiden en uitgeputten toestand aankomt, dat liet bijna onverkoopbaar is, tot groote schade voor de afzenders." Het is zee r noodig dat in het Algemeen Reglement op da Spoorwegen afzonderlijk', bepalingen worden opgenomen omtrent het veevervoer. Daarbij moet worden gebroken met h d stelsel waarbij vee wat den duur van liet vervoer betreft, met gewoon vracht goed wordt gelijkgesteld. Vervoer per gewonen trein, zonder dat daardoor de vrachtprijzen te hoog warden, zou in dit opzicht reeds veel verheteriug aan brengen. Wordt aan den eisch van meerdere snel heid voldaan, dan kan voor ons laad eene regeling omtrent de verzorging onderweg (verschaffen van v.edsel en water) achterwege blijven, wanneer slechts, en dit is noodig, aan de stations vanwaar geregeld ve.vervoer plaats heeft, de noodige inrichtingen worden gemaakt 0111 het vee aldaar van water te voorzien. Op de terreinen voor lading en lossing van vee aangewezen zullen ruime, steeds van zuiver water voorziene, drinkbakken aanwezig moeten zij.11, «pdut het vee direct na aan komst, voordat het aaar de markt wordt ver voerd, na eene langdurige reis verfrischt kan worden. Slechts dan wanneer de noodige inrichtingen op het emplacement aanwe-zig zijn, is het mogelijk bij het lussou of voor het inladen het vee Se laten drinken. Bij groote transporten is het natuurlijk niet mo gelijk de bersten stuk \eor stuk uit emmert te laten drinken. I11 Duitschland is voor stations vanwaar g.regeld een groot verver- voer plaats vindt, het maken van zoodanige ïnriohtingcn op of in de nabijheid van het emplacement voorgeschreven. Bovendien moeten daar inrichtingeno- verilckte plaatsen zijn, om het vee b(j aankomst tijdelijk te kunnen onderbrengen. W at ten slotte het vervoer van gevogelte betreft, hieromtrent vindt men in het Alge meen Reglement voor liet vervoer op de spoorwegen eene bepaling, welke doet ver moeden dat de wetgei er hier aan het belang van het vervosrdr dier gedacht heeft. Mrn leest in art. 89 n.l. «Levende dieren van kleine gestalte en gevogelte, gesloten in man dril en kooien (luchtig, en voldoend ruiine hokken) worden zonder begeleiding teil ver voer aangenomen." In de tnsschen haakjes geplaatste woorden ligt c.n eisch opgesloten, waaraan echter zeer onvoldoende gevolg wordt gegeven. Zoolang niet aan de stationschefs is opge- Het tweede en derde gedeelte van het on derzoek moet zich uitstrekken over de zorg ^hier bedoeld in den zin van zorg voor voed- ael en water) tijdens het vervoer en den duur van het vervoer. Met het oog op dell nau- wen samenhang welke tnsschen buide punten bestaat, zal liet wensclielijk zijn die gelijktij dig te behandelen. Indien toch het vervoer met de noodigs snelheid geschiedt, kan de regeling der ver zorging tijdens deu overtocht zeer eenvoudig worden. Aan het voeden en drenken van het vee onderweg, noodig indien de transporten niet binnen 24 uur hunne eindbestemming be reiken, zijn zeer groote bezwaren verbonden. Nochtans schrijven dc Duiteche en Zwit— sersche Verordeningen uitdrukkelijk voor, dat indien een transport langer dan een etmaal onderweg is, op een tussclienstation het vee Van water moet worden voorzien. in ons land kunnen de aan zoodanige ver zorging verbonden moeilijkheden men deuke slechts aan het bezwaar van uit- en wedtr-iulading van het vee, of aan de ge vallen dat liet vervoer iu geplombeerde wa gens geschiedt zeer goed ontgaan worden, indien men slechts let op dc bijzondere om standigheden waaronder hiel te lande het vervoer plaats vindt. Reeds sedert jaren is de invoer van vee om sanitaire redenen verboden en ook door voer kan teil gevolge van dc maatregelen in het buitenland gcnoin.ii slechts zeer zelden ia. NOVELLE VAN MAX RING. «E» welk beroep denkt ge da. te kiezen vraagde zij bezorgd. «Gij zelve," antwoorade hij, «hebt mij door de belangwekkende schildering van uw Op- per-Silezisrh vaderland de gedachte ingege ven, het mijnwezen te kiezen. Als ingenieur meen ik de rereischte voorloopige kennis te bezitten, *00 dat ik hopen mag in korten tijd ook d. noodige te.hnische kennis te ver werven. Nbtuurlijk zou ik voor dat doel het liefst naar Oppor-Sileziö gaan, om in uwe nabijheid te zijn. Hoe bevalt u dit plan?" «Uitstekendriep Flora zicliftiaar ver heugd uit en slechts met moeite een schelmsch lachje onderdrukkend. «Ge hebt mijnen ge heimen wensch geraden en kont gtcne bete- xe keus doen. Ik ben er volkomen mee eens, plaats h.bbcii. Het vervoer bepaalt zich dus wat liet vee betreft het vervoar van paarden geschiedt zelden iu zeer groote hoeveelheden tcg.lijk en dan is de verzorging gemakkelijker lo. tot vervoer Tan de eene plaats binnens lands naar de andere 2o. tot vervoer van eenig. plaats hier t. lande naar het buitenland, in welk geval de zorgen van N'ederlandschr zijde zich slechts tot aan dc grenzen zullen kunnen uitstrek ken. Dc betrekkelijk korte afstanden waarover het vervoer binnenslands of tot aan de gren zen ges«hiedt moesten het mogelijk maken het vee in ieder geval binnen 24 uur aan de plaats van bestemming 0. q. aan de gren zen te h.blien gebracht. Aan dezen eisch wonlt editor in zeer vele gevallen niet voldaan. Het vervoer b. v. van Botterdam naar een der stations aan de Zeenwsche lijn kan in vele gevallen niet in één dag plaats hebben tenzij men ook voor de kleinste hoeveelheid de vracht voor eene volle wagonlading betaalt. Onder deden van wagons kunnen alleen worden verzonden per goederentrein, die onderweg overnachten cn eerst den volgenden dag de bestemming bereiken. Vee des morgens van Groningen of Leeuwarden naar Rotterdam verzonden kan des avonds aldaar aankomen, zeker is dit echter volstrekt nietde reis duurt wel eens twee dagen. I11 omgekeerde richting kan een wagen vee de» morgens ongeveer half tien van Rotterdam gezonden in den rtgel eerst den anderen dag des avonds te Groningen zijn. dat ge, naar Oppcr-Sileziii komt en iu mijne nabijheid wilt blijven. Groote bezwaren zal liet niet voor h hubb -n, daar ik met den directeur van da Maria-ij'.ergieterij bevriend ben en u een. aanbeveling aan hem geven kan." «Ik vrees «cht.r, dat ge u onaangenaanv heden op den hals zult halen, wanneer me juffrouw Richter verneemt «O daar ben ik vulsir -kt niet bang voor daarvoor behoeft ge geen zorg te hebben." «Maar wat zal er van u worden, als zeu ontslaat en gij om mij uwe betrekking ver liest «Dan zal ik wel gemakkelijk ergens an ders een onderkomen vinden, daar ik in den omtrek vele vrienden heb, en ook niet zoo arm en verlaten bon, als gij denkt." «Toch houd ik het voor beter, dat wjj voorloopig uw» tante en ook mijne moeder niets mededeclen, tot ik mijne aangelegen heden geregeld en mijn oitslag genomen heb." «Daar hebt ge gelijk in. Niemand behoeft nog te weten, dat wij elkander beminnen." Nog lang zaten beiden in de beschuttende Vinnen tent verborgen en spraken van huune toekomst, onbekommerd om de wereld en den strijd en de zorgen die hen wachtten, doch waarvoor Koert niet terugschrikte. «Binn.il één, hoogtens twee jaar," zeide hij, «denk ik alle hinderpalen overwonnen te hebben en u weliswaar geen schitterend, maar toch een voldoend bestaan te kunnen aanbieden." «Meer wensch ik niet," antwoordde Flora «Naar ik wel «ens gehoord heb, kan men met eeuige duizenden guldens er wel komen en recht aangenaam leven." «Fenige duizenden guldens riep Koert verwonderd uit. «Ge spreekt zulke groote woor len zeer bedaard uit. Ge wilt zeker zeggen, eenige honderden." «Vergeef me," hernam zij verlegen. «Ik heb me v.rgist, en meende dat we met eonige honderden guldens wel zullen toekomen, als we ons een weinig bekrimpen." «Men kan wel zien," schertste Koert, «dat gc iu gezelschap leeft van eene schatrijke dame, voor wie eenige duizendon guldens eene kleinigheid ziju. Dan vergeet men maar al te spoedig de waarde van het gold. Doch dat zal wel terecht komen." «Dat nare geld zuchtte Flora. «Ik Zou het liofst er niets van zien en hooren. Ik kan u niet zeggen, hoe onverschillig en ver achtelijk mij al die prullenboel is en hoe ongaarne ik over geldzaken spreek.» «Men kan echter,* hernam hij ernstig, «het geld gemakkelijker verachten dan ont beren, daar ons bestaan, onze onafhankelijk heid en zelfstandigheid, de vervulling onzer dierbaarste wenschen er vaak van afhangen. Als ik nu op dit oogenblik maar een klein vermogen, slechts eenige duizenden guldens bezat, dan hadden we niet noodig te wachten en konden reeds binnen eenige weken brui loft houden.» W eder speelde er een moedwillig spotachtig lachje om haren mond en weiler was zij het niet met aich zelve eens, of zij hem niet iets toevertrouwen zou, dat zij tot nu toe met opzet voor hem verzwegen had. Na kort beraad vond zij het echter beter een geschikter tijd af te wachten, daar zij bij de gedachte aan zijn prikkelbaar eerge voel en zijn al te gevoeligen trots eene lichte vrees niet vermocht te onderdrukken. Y. Hoewel Koert 0111 de redenen, die hij ep

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1893 | | pagina 1