voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
Sola Mreffiöfi tel Timmer.
ZEVEN MILLIOEN.
No. 74. Zaterdag 25 Februari 1893. 2® jaargang.
FEUILLETON.
N ieuwsblad
A B O N N E M E X T SI» li IJ S jjÉÊ&r A D v E R T E N T 1 E p R U S •-
Per 3 „maanden 40 cents; franco per post 45 cents. Van 1 tot en met 4 rebels 25 cents; elke regel meer
Voor Amerika 2.90 per jaar bij vooruitbetaling. 5 cents. Bij abonnement aanmerkelijk vermin-
Abonnementen worden aangenomen bij alle derd tarief. Groote letters naar plaatsruimte.
BoekhandelarenBrievengaarders en den Uitgever. Advertentiën worden ingewacht tot Vrijtlagnam. 1 ure.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te freshens.
Het zal geen nader betoog bohoeven dat
een *00 langdurig verblijf in deu spuortreiu
een zeer ungunitigen invloed beeft op liet
vervoerde dier. De Kamer vau Koophandel
en Fabrieken te Hoogezand en Sappenneer
heelt in haar laatste jaarverslag over 1891
de aandacht hieioi gevestigd. Men leest
daar //De Kamer ontving klachten dat
«edert 1 Juni 1891 op spoorwegen van
de .Staatsspoorwegmaatschappij het vee.
niet anders dan met goederentreiixei mag
worden verzonden, terwijl vdér dat tijdstip
ook vee met personentreinen mocht worden
vervoerd. Die maatregel heeft ten gcvulge
dat het vee veel te lang onderweg blijft en
somtijds ter verkoopplaats in zowdauig ver
moeiden en uitgeputten toestand aankomt,
dat liet bijna onverkoopbaar is, tot groote
schade voor de afzenders."
Het is zee r noodig dat in het Algemeen
Reglement op da Spoorwegen afzonderlijk',
bepalingen worden opgenomen omtrent het
veevervoer. Daarbij moet worden gebroken
met h d stelsel waarbij vee wat den duur
van liet vervoer betreft, met gewoon vracht
goed wordt gelijkgesteld.
Vervoer per gewonen trein, zonder dat
daardoor de vrachtprijzen te hoog warden,
zou in dit opzicht reeds veel verheteriug aan
brengen.
Wordt aan den eisch van meerdere snel
heid voldaan, dan kan voor ons laad eene
regeling omtrent de verzorging onderweg
(verschaffen van v.edsel en water) achterwege
blijven, wanneer slechts, en dit is noodig,
aan de stations vanwaar geregeld ve.vervoer
plaats heeft, de noodige inrichtingen worden
gemaakt 0111 het vee aldaar van water te
voorzien.
Op de terreinen voor lading en lossing
van vee aangewezen zullen ruime, steeds van
zuiver water voorziene, drinkbakken aanwezig
moeten zij.11, «pdut het vee direct na aan
komst, voordat het aaar de markt wordt ver
voerd, na eene langdurige reis verfrischt kan
worden. Slechts dan wanneer de noodige
inrichtingen op het emplacement aanwe-zig
zijn, is het mogelijk bij het lussou of voor
het inladen het vee Se laten drinken. Bij
groote transporten is het natuurlijk niet mo
gelijk de bersten stuk \eor stuk uit emmert
te laten drinken. I11 Duitschland is voor
stations vanwaar g.regeld een groot verver-
voer plaats vindt, het maken van zoodanige
ïnriohtingcn op of in de nabijheid van het
emplacement voorgeschreven.
Bovendien moeten daar inrichtingeno-
verilckte plaatsen zijn, om het vee b(j
aankomst tijdelijk te kunnen onderbrengen.
W at ten slotte het vervoer van gevogelte
betreft, hieromtrent vindt men in het Alge
meen Reglement voor liet vervoer op de
spoorwegen eene bepaling, welke doet ver
moeden dat de wetgei er hier aan het belang
van het vervosrdr dier gedacht heeft. Mrn
leest in art. 89 n.l. «Levende dieren van
kleine gestalte en gevogelte, gesloten in man
dril en kooien (luchtig, en voldoend ruiine
hokken) worden zonder begeleiding teil ver
voer aangenomen."
In de tnsschen haakjes geplaatste woorden
ligt c.n eisch opgesloten, waaraan echter zeer
onvoldoende gevolg wordt gegeven.
Zoolang niet aan de stationschefs is opge-
Het tweede en derde gedeelte van het on
derzoek moet zich uitstrekken over de zorg
^hier bedoeld in den zin van zorg voor voed-
ael en water) tijdens het vervoer en den duur
van het vervoer. Met het oog op dell nau-
wen samenhang welke tnsschen buide punten
bestaat, zal liet wensclielijk zijn die gelijktij
dig te behandelen.
Indien toch het vervoer met de noodigs
snelheid geschiedt, kan de regeling der ver
zorging tijdens deu overtocht zeer eenvoudig
worden.
Aan het voeden en drenken van het vee
onderweg, noodig indien de transporten niet
binnen 24 uur hunne eindbestemming be
reiken, zijn zeer groote bezwaren verbonden.
Nochtans schrijven dc Duiteche en Zwit—
sersche Verordeningen uitdrukkelijk voor, dat
indien een transport langer dan een etmaal
onderweg is, op een tussclienstation het vee
Van water moet worden voorzien.
in ons land kunnen de aan zoodanige ver
zorging verbonden moeilijkheden men
deuke slechts aan het bezwaar van uit- en
wedtr-iulading van het vee, of aan de ge
vallen dat liet vervoer iu geplombeerde wa
gens geschiedt zeer goed ontgaan worden,
indien men slechts let op dc bijzondere om
standigheden waaronder hiel te lande het
vervoer plaats vindt.
Reeds sedert jaren is de invoer van vee
om sanitaire redenen verboden en ook door
voer kan teil gevolge van dc maatregelen in
het buitenland gcnoin.ii slechts zeer zelden
ia.
NOVELLE VAN
MAX RING.
«E» welk beroep denkt ge da. te kiezen
vraagde zij bezorgd.
«Gij zelve," antwoorade hij, «hebt mij door
de belangwekkende schildering van uw Op-
per-Silezisrh vaderland de gedachte ingege
ven, het mijnwezen te kiezen. Als ingenieur
meen ik de rereischte voorloopige kennis te
bezitten, *00 dat ik hopen mag in korten
tijd ook d. noodige te.hnische kennis te ver
werven. Nbtuurlijk zou ik voor dat doel
het liefst naar Oppor-Sileziö gaan, om in
uwe nabijheid te zijn. Hoe bevalt u dit
plan?"
«Uitstekendriep Flora zicliftiaar ver
heugd uit en slechts met moeite een schelmsch
lachje onderdrukkend. «Ge hebt mijnen ge
heimen wensch geraden en kont gtcne bete-
xe keus doen. Ik ben er volkomen mee eens,
plaats h.bbcii.
Het vervoer bepaalt zich dus wat liet vee
betreft het vervoar van paarden geschiedt
zelden iu zeer groote hoeveelheden tcg.lijk
en dan is de verzorging gemakkelijker
lo. tot vervoer Tan de eene plaats binnens
lands naar de andere
2o. tot vervoer van eenig. plaats hier t.
lande naar het buitenland, in welk geval de
zorgen van N'ederlandschr zijde zich slechts
tot aan dc grenzen zullen kunnen uitstrek
ken.
Dc betrekkelijk korte afstanden waarover
het vervoer binnenslands of tot aan de gren
zen ges«hiedt moesten het mogelijk maken
het vee in ieder geval binnen 24 uur aan
de plaats van bestemming 0. q. aan de gren
zen te h.blien gebracht.
Aan dezen eisch wonlt editor in zeer vele
gevallen niet voldaan. Het vervoer b. v.
van Botterdam naar een der stations aan de
Zeenwsche lijn kan in vele gevallen niet in
één dag plaats hebben tenzij men ook
voor de kleinste hoeveelheid de vracht
voor eene volle wagonlading betaalt. Onder
deden van wagons kunnen alleen worden
verzonden per goederentrein, die onderweg
overnachten cn eerst den volgenden dag de
bestemming bereiken. Vee des morgens van
Groningen of Leeuwarden naar Rotterdam
verzonden kan des avonds aldaar aankomen,
zeker is dit echter volstrekt nietde reis
duurt wel eens twee dagen. I11 omgekeerde
richting kan een wagen vee de» morgens
ongeveer half tien van Rotterdam gezonden
in den rtgel eerst den anderen dag des avonds
te Groningen zijn.
dat ge, naar Oppcr-Sileziii komt en iu mijne
nabijheid wilt blijven. Groote bezwaren zal
liet niet voor h hubb -n, daar ik met den
directeur van da Maria-ij'.ergieterij bevriend
ben en u een. aanbeveling aan hem geven
kan."
«Ik vrees «cht.r, dat ge u onaangenaanv
heden op den hals zult halen, wanneer me
juffrouw Richter verneemt
«O daar ben ik vulsir -kt niet bang voor
daarvoor behoeft ge geen zorg te hebben."
«Maar wat zal er van u worden, als zeu
ontslaat en gij om mij uwe betrekking ver
liest
«Dan zal ik wel gemakkelijk ergens an
ders een onderkomen vinden, daar ik in den
omtrek vele vrienden heb, en ook niet zoo
arm en verlaten bon, als gij denkt."
«Toch houd ik het voor beter, dat wjj
voorloopig uw» tante en ook mijne moeder
niets mededeclen, tot ik mijne aangelegen
heden geregeld en mijn oitslag genomen
heb."
«Daar hebt ge gelijk in. Niemand behoeft
nog te weten, dat wij elkander beminnen."
Nog lang zaten beiden in de beschuttende
Vinnen tent verborgen en spraken van huune
toekomst, onbekommerd om de wereld en den
strijd en de zorgen die hen wachtten, doch
waarvoor Koert niet terugschrikte.
«Binn.il één, hoogtens twee jaar," zeide
hij, «denk ik alle hinderpalen overwonnen
te hebben en u weliswaar geen schitterend,
maar toch een voldoend bestaan te kunnen
aanbieden."
«Meer wensch ik niet," antwoordde Flora
«Naar ik wel «ens gehoord heb, kan men
met eeuige duizenden guldens er wel komen
en recht aangenaam leven."
«Fenige duizenden guldens riep Koert
verwonderd uit. «Ge spreekt zulke groote
woor len zeer bedaard uit. Ge wilt zeker
zeggen, eenige honderden."
«Vergeef me," hernam zij verlegen. «Ik
heb me v.rgist, en meende dat we met eonige
honderden guldens wel zullen toekomen, als
we ons een weinig bekrimpen."
«Men kan wel zien," schertste Koert, «dat
gc iu gezelschap leeft van eene schatrijke
dame, voor wie eenige duizendon guldens
eene kleinigheid ziju. Dan vergeet men maar
al te spoedig de waarde van het gold. Doch
dat zal wel terecht komen."
«Dat nare geld zuchtte Flora. «Ik Zou
het liofst er niets van zien en hooren. Ik
kan u niet zeggen, hoe onverschillig en ver
achtelijk mij al die prullenboel is en hoe
ongaarne ik over geldzaken spreek.»
«Men kan echter,* hernam hij ernstig,
«het geld gemakkelijker verachten dan ont
beren, daar ons bestaan, onze onafhankelijk
heid en zelfstandigheid, de vervulling onzer
dierbaarste wenschen er vaak van afhangen.
Als ik nu op dit oogenblik maar een klein
vermogen, slechts eenige duizenden guldens
bezat, dan hadden we niet noodig te wachten
en konden reeds binnen eenige weken brui
loft houden.»
W eder speelde er een moedwillig spotachtig
lachje om haren mond en weiler was zij het
niet met aich zelve eens, of zij hem niet iets
toevertrouwen zou, dat zij tot nu toe met
opzet voor hem verzwegen had.
Na kort beraad vond zij het echter beter
een geschikter tijd af te wachten, daar zij
bij de gedachte aan zijn prikkelbaar eerge
voel en zijn al te gevoeligen trots eene lichte
vrees niet vermocht te onderdrukken.
Y.
Hoewel Koert 0111 de redenen, die hij ep