voor ZEEUWSCH
VLAANDEREN.
Nota MitfuMsJiei Vssïmosr.
ZEVEN MILLIOEN.
No. 72.
Zate I'd au 11 Februari 1893.
l jaargang.
FEUILLETON.
O'
ABON N E M E X T S P R IJ S
Per '1 maauden 40 ets; franco per post 45 ets.
Voor Amerika f 2.90 per jaar bij vooruitbeta
ling. Abonnementen worden aangenomen bij alle
Boekhandelaars, Brievengaarders en den Uitgever.
BLAD
A D V E It T E N T I E P II 1.1 8
Van 1 tot en met 4 tegels 25 ets.; elke regel
meer 5 ets. Oroofe letters worden naar plaats
ruimte berekend. Advertentiën worden ingewacht
tot Vrijdagnamiddag 1 uur bij den Uitgever.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Brexkens.
Door het Huofdhvstuur der Nederlandsehe Veree-
niging tot bescherming van dieren is, naar aanleiding
van verschillende ingekomen klachten, een onderzoek
ingesteld naar de wijze waarop hier te lande het vee-
vervocr geregeld is, en naar dc maatregelen welke
eouden zijn te nemen om verbetering in den bestaan-
den toestand te brengen.
Bij dc uitvoering van die taak is getracht een ge
heel practisch standpunt in te nemen, doordrongen
als men was dat hij de scherpe concurreutie welke
tegenwoordig in alle takken van bedrijf wordt gevoerd,
den handel niet dan dc hoogst neodigc lasten mogen
worden opgelegd. Niet minder echter is voor oogen
gehouden dat het welbegrepen eigenbelang van land
bouwer en handelaar vordert, dat de wijze van ver
voer zoodanig zij geregeld, dat het vee tijdens den
overtocht niet door te langdurig vervoar of slechte
verzorging in waarde vermindert.
fioedkoop cn snel vervoer in goed ingerichte wagens,
vordert het belang van den veehandelaar an voldoet
tevens aan de eischen uit een humanitair oogpunt te
stellen.
lil de volgende artikelen is er naar gestreefd aan
te toonen dat, zoo ooit, hier de werkelijke belangen
van handel eu landbouw met die der dieren bescher
ming samengaan.
Van eene bepaalde regeling van liet vervoer hier
te lande kan moeilijk spiake zijn.
Het verioer per scheepsgelegenheid ontsnapt ten
eenenmale aan elke wettelijke controle. De eenige
bepaling welke men hier genomen in het belang
van het vervoerde dier als geldend zou kunnen
noemen, is het bekende verbod in het Wetboek van
Strafrecht, dat geen dier vervoerd mog worden op
«ene noodeloos kwellende of pijnlijke wijze. Al mag
hierin eene loffelijke poging van den strafwetgever
gezien worden om al te groote wreedheden bij het
NOVELLE VAN
MAX RING.
Zeven millioenDie gedachte had iets liedivel-
onends en betooverends. Voor zulk een grooten rijk-
,dom moesten alle bedenkingen zieli oplossen. Voor
zulk een koogen prijs had reeds menig eerwaardig
man, menig flink kameraad, zooals hij zichzelven be
kennen moest, zijne vrijheid en zijne idealen opge
offerd.
Zeven millioenWaarheen hij zich ook begaf, o-
veral vervolgde hem het lied der moderne sirenen,
die hem alle genietingen des levens, de vervulling
zijner stoutste wenschen, macht, aanzien, genot en ge
noegen in onuitputtelijke volheid aanboden en hem
met hare tooverliederen verlokten.
Zeven millioen herinnerde hem zijne moeder, bei
don zijne broeders en zusters, fluisterde de zelfzucht,
ried het eigenbelang en de eerzucht, smeekte zelfs de
stem der kinderlijke liefde.
En toch haastte hij zich niet om zich van het ge
vervoer tegen te gaan, het valt niet te ontkennen dat
deze wetsbepaling maar al te gebrekkig wordt nage
leefd. Doch zelfs, al was liet mogelijk door eene stipte
handhaving van dit verbod alle noodelooze kwellingen
bij het transport te keeren, dan nog elk voorschrift
om een uit een sanitair en humanitair oogpunt
ondoelmatig en slecht geregeld vervoer, waardoor het
vee in waarde vermindert, te voorkomen.
Omtrent het vervoer per spoor vindt men in liet
Algemeen Reglement voor het vervoer op de spoor
wegen eenige bepalingen welke het bier besproken
onderwerp raken(in wel in het derde Hoofdstuk van
dat Reglement, handelende over liet vervoer van le
vende dieren, lijken, voertuigen eni.
De hierbedoelde artikelen van liet Algemeen Re
glement regelen echter uitsluitend de verhouding tus-
«ehen bevrachter en vervoerder en laten bet belang
van het voorwerp van vervoer buiten bescliuuwing.
Voor de Spoorwegmaatschappij wordt het ten ver
voer aangenomen vee met elke andere koopwaar
zelfs wat b. trelt den leveringstij.l gelijk gesteld.
Aan lieni die het vee ter vervoer aanbiedt en hem
die het bij aankomst in ontvang-d neemt, wordt alle
zorg voor het laden, lossen, vastbinden en losmaken
overgelaten. Aan den bevrachter is de verplichting
opgelegd zieli voor liet vertrek te overtuigen dat de
door hem verzonden dieren behoorlijk zijn vastgebon
den. Uitdrukkelijk is de vervoerder (art. 38 van het
reglement) niet aansprakelijk gesteld voor schade die
ontstaan is uit het bijzonder gevaar, dat voor de dieren
aan het vervoer verbonden is. Wat nu ouder dit
bijzonder gevaar gerekend wordt, vindt men in het
zelfde artikel opgesomd, n.l. verlies of beschadiging
door wegspringen, vallen, stooten, slaan, tijdens liet
vervoer of bij liet oponthoud op liet station veroorzaakt.
Deze opsomming bewijst voldoende dat de steller
van bet reglement overtuigd is geweest, dat door den
vervoerder niet genoeg zorg wordt of kan genomen
worden; liet wekt echter bevreemding dat daartegen
over geen enkele poging is gedaan om van overheids-
luk, dat hein aangeboden werd, meesier te maken.
Den gcheelen dag overdacht en overwoog hij den
gewichtigen stap, bestormd door de tegenstrijdigstc
gedachten, teruggehouden als door eene geheime kracht,
niet in staat, een bepaald besluit te nemen.
Terwijl Koert nog zoo aarzelde en draalde, gevoelde
de arme Flora alle smarten cn pijnen ecner verradene
liefde. Sedert dc ontmoeting in den wolfskuil had
zij eene innige neiging opgevat voor den luitenant,
die hare liefde scheen te. beantwoorden cn te ver
dienen.
Zijne geheele handelwijze op de réunie moest haar
nog in het geloof aan zijne onbaatzuchtigheid en in
haar vertrouwen in zijn edel karakter versterken.
Reeds hoopte zij eindelijk den man gevonden te heb
ben, die zich niet als die anderen door de macht van
het geld liet verleiden en aan de arme gezelschaps
juffrouw de voorkeur gaf boven de rijke erfgename.
Des te smartelijker was haar nu de gedachte, dat
ook Koert haar bedrogen en hare liooge verwachtin
gen teleurgesteld had, waarvoor zij de zekerste be
wijzen meende te hebben. Lag hij niet, evenals graaf
Randau en de overige hceren aan de voeten der rij
ke erfgename Was niet het uitzicht op het groote
vermogen voldoende, om al zijne grondstellingen aan
het wankelen te brengen Had niet zijne moeder
de tante op zijn aanzoek voorbereid en zoo goed als
wege aan dit bezwaar te gemoet te komen. Onge
lukken ontstaan door vallen, stooten, slaan, en stikken
kunnen voor een groot deel door doelmatig ingerichte
wagens voorkomen worden.
Bij de beoordeeling van liet reglement zal evenwel
in liet oog gehouden moeten worden, dat het dagtee-
kent van het jaar 1.8*75, cn dus werd ontworpen in
een tijd dat de begrippen omtrent „Staatsbemoeiing"
geheel agilere waren dan de thans lieerscliende. Meu
is toen waarschijnlijk uitgegaan van de meening dat
het eigenbelang vau den vervoerder de beste prikkel
zou zijn oui de noodige zorg en voorzichtigheid te
betrachten, doch gelijk op zoo velerlei gebied, heeft
ook hier liet vertrouwen op de werking van het eigen
belang gefaald. De tot het uiterste gedreven con
currentie dwingt tot besparing van kosten op elk ge
bied de verkooper en kouper van vee staan in den
regel als de zwakste partij tegenover de groote Spoor
wegmaatschappijen die als vervoerders optreden.
Hooge transportkosten nopen tot overlading vau
wagens, om zoodoende den vrachtprijs over een grooter
annlal stuks vee te kunnen omslaan; eu dwingen aan
de andere zijde tot het aannemen van slecht ingerichte
onoverdekte wagens, waar het vee, onbeschut tegen
wind, regen, sneeuw en soms vonken van de locomo
tief, dagen in moet verblijven, omdat weder ter be
sparing van kosten, het vervoer per goederentrein in
plaats van per gewonen trein moet geschieden.
Men zal hiertegen wellicht opmerken, dat de be
vrachter wel degelijk in staat is oin aan de zoo even
genoemde bezwaren, meer dan hij thans doet, te ge-
moet te komen. Zeker, goed ingerichte wagens zijn
verkrijgbaar, maar tot verhoogden prijs; met gewone
treinen kan het vee vervoerd worden, maar daardoor
nemen de uitgaven opnieuw toe, eu eindelijk kan het
noodige personeel worden medegezonden om het vee
tijdens den overtocht te verzorgen en van voedsel en
drinken te voorzien.
Zoodanige wijze van vervoer is echter slechts voor
luxe-paarden en zeer waardig fokvee mogelijk; en
in zijn naam de hand van mejuffrouw Richter ge
vraagd
Neen 1 Hij was niet beter, maai nog slechter dan
de. anderen, die tenminste niet, zooals hij, liefde huic
helden, niet logen en bedrogen, een arm meisje niet
misleidden en gevoelloos aan den afschuwelijken Mam
mon opofferden.
Daarom meed Flora hem, zooveel zij ko ndaarom
wilde zij nu vluchten, toen zij hem zag in den tuin,
waar zij dacht alleen te zijn met hare smart.
In gedachten verzonken, bemerkte Koert eerst nu,
toen zij, hem zieide, opstond en zich haastig wilde
verwijderen, de gezelschapsjuffrouw, wier vreemde, bij
na vijandige handelwijze hem zoozeer krenkte en griefde,
dat hij al zijne gewichtige voornemens vergat en haar
iu den weg trad, zoodat zij zich genoodzaakt zag, hem
aan te hooren,
„Vergeef mij, mejuffrouw," zeide hij zichtbaar op
gewonden, „als ik u lastig val, maar ik zie mij he
laas genoodzaakt u eene verklaring te vragen uwer
handelwijze jegens mij."
„Eene verklaring 1" hernam zij verbleekcnd. „Ik
begrijp niet, mijnheer v. Bergen, hoe u daartoe
komt
„Ik wil u niet ophouden en dus kort zijn. Wat
heb ik gedaan, dat gij verbitterd op mij zijt en mij
zelfs op eene beleedigendc wijze zoekt te ontwijken