voor ZEEUWSCH VLAANDEREN. Nota MitfuMsJiei Vssïmosr. ZEVEN MILLIOEN. No. 72. Zate I'd au 11 Februari 1893. l jaargang. FEUILLETON. O' ABON N E M E X T S P R IJ S Per '1 maauden 40 ets; franco per post 45 ets. Voor Amerika f 2.90 per jaar bij vooruitbeta ling. Abonnementen worden aangenomen bij alle Boekhandelaars, Brievengaarders en den Uitgever. BLAD A D V E It T E N T I E P II 1.1 8 Van 1 tot en met 4 tegels 25 ets.; elke regel meer 5 ets. Oroofe letters worden naar plaats ruimte berekend. Advertentiën worden ingewacht tot Vrijdagnamiddag 1 uur bij den Uitgever. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Brexkens. Door het Huofdhvstuur der Nederlandsehe Veree- niging tot bescherming van dieren is, naar aanleiding van verschillende ingekomen klachten, een onderzoek ingesteld naar de wijze waarop hier te lande het vee- vervocr geregeld is, en naar dc maatregelen welke eouden zijn te nemen om verbetering in den bestaan- den toestand te brengen. Bij dc uitvoering van die taak is getracht een ge heel practisch standpunt in te nemen, doordrongen als men was dat hij de scherpe concurreutie welke tegenwoordig in alle takken van bedrijf wordt gevoerd, den handel niet dan dc hoogst neodigc lasten mogen worden opgelegd. Niet minder echter is voor oogen gehouden dat het welbegrepen eigenbelang van land bouwer en handelaar vordert, dat de wijze van ver voer zoodanig zij geregeld, dat het vee tijdens den overtocht niet door te langdurig vervoar of slechte verzorging in waarde vermindert. fioedkoop cn snel vervoer in goed ingerichte wagens, vordert het belang van den veehandelaar an voldoet tevens aan de eischen uit een humanitair oogpunt te stellen. lil de volgende artikelen is er naar gestreefd aan te toonen dat, zoo ooit, hier de werkelijke belangen van handel eu landbouw met die der dieren bescher ming samengaan. Van eene bepaalde regeling van liet vervoer hier te lande kan moeilijk spiake zijn. Het verioer per scheepsgelegenheid ontsnapt ten eenenmale aan elke wettelijke controle. De eenige bepaling welke men hier genomen in het belang van het vervoerde dier als geldend zou kunnen noemen, is het bekende verbod in het Wetboek van Strafrecht, dat geen dier vervoerd mog worden op «ene noodeloos kwellende of pijnlijke wijze. Al mag hierin eene loffelijke poging van den strafwetgever gezien worden om al te groote wreedheden bij het NOVELLE VAN MAX RING. Zeven millioenDie gedachte had iets liedivel- onends en betooverends. Voor zulk een grooten rijk- ,dom moesten alle bedenkingen zieli oplossen. Voor zulk een koogen prijs had reeds menig eerwaardig man, menig flink kameraad, zooals hij zichzelven be kennen moest, zijne vrijheid en zijne idealen opge offerd. Zeven millioenWaarheen hij zich ook begaf, o- veral vervolgde hem het lied der moderne sirenen, die hem alle genietingen des levens, de vervulling zijner stoutste wenschen, macht, aanzien, genot en ge noegen in onuitputtelijke volheid aanboden en hem met hare tooverliederen verlokten. Zeven millioen herinnerde hem zijne moeder, bei don zijne broeders en zusters, fluisterde de zelfzucht, ried het eigenbelang en de eerzucht, smeekte zelfs de stem der kinderlijke liefde. En toch haastte hij zich niet om zich van het ge vervoer tegen te gaan, het valt niet te ontkennen dat deze wetsbepaling maar al te gebrekkig wordt nage leefd. Doch zelfs, al was liet mogelijk door eene stipte handhaving van dit verbod alle noodelooze kwellingen bij het transport te keeren, dan nog elk voorschrift om een uit een sanitair en humanitair oogpunt ondoelmatig en slecht geregeld vervoer, waardoor het vee in waarde vermindert, te voorkomen. Omtrent het vervoer per spoor vindt men in liet Algemeen Reglement voor het vervoer op de spoor wegen eenige bepalingen welke het bier besproken onderwerp raken(in wel in het derde Hoofdstuk van dat Reglement, handelende over liet vervoer van le vende dieren, lijken, voertuigen eni. De hierbedoelde artikelen van liet Algemeen Re glement regelen echter uitsluitend de verhouding tus- «ehen bevrachter en vervoerder en laten bet belang van het voorwerp van vervoer buiten bescliuuwing. Voor de Spoorwegmaatschappij wordt het ten ver voer aangenomen vee met elke andere koopwaar zelfs wat b. trelt den leveringstij.l gelijk gesteld. Aan lieni die het vee ter vervoer aanbiedt en hem die het bij aankomst in ontvang-d neemt, wordt alle zorg voor het laden, lossen, vastbinden en losmaken overgelaten. Aan den bevrachter is de verplichting opgelegd zieli voor liet vertrek te overtuigen dat de door hem verzonden dieren behoorlijk zijn vastgebon den. Uitdrukkelijk is de vervoerder (art. 38 van het reglement) niet aansprakelijk gesteld voor schade die ontstaan is uit het bijzonder gevaar, dat voor de dieren aan het vervoer verbonden is. Wat nu ouder dit bijzonder gevaar gerekend wordt, vindt men in het zelfde artikel opgesomd, n.l. verlies of beschadiging door wegspringen, vallen, stooten, slaan, tijdens liet vervoer of bij liet oponthoud op liet station veroorzaakt. Deze opsomming bewijst voldoende dat de steller van bet reglement overtuigd is geweest, dat door den vervoerder niet genoeg zorg wordt of kan genomen worden; liet wekt echter bevreemding dat daartegen over geen enkele poging is gedaan om van overheids- luk, dat hein aangeboden werd, meesier te maken. Den gcheelen dag overdacht en overwoog hij den gewichtigen stap, bestormd door de tegenstrijdigstc gedachten, teruggehouden als door eene geheime kracht, niet in staat, een bepaald besluit te nemen. Terwijl Koert nog zoo aarzelde en draalde, gevoelde de arme Flora alle smarten cn pijnen ecner verradene liefde. Sedert dc ontmoeting in den wolfskuil had zij eene innige neiging opgevat voor den luitenant, die hare liefde scheen te. beantwoorden cn te ver dienen. Zijne geheele handelwijze op de réunie moest haar nog in het geloof aan zijne onbaatzuchtigheid en in haar vertrouwen in zijn edel karakter versterken. Reeds hoopte zij eindelijk den man gevonden te heb ben, die zich niet als die anderen door de macht van het geld liet verleiden en aan de arme gezelschaps juffrouw de voorkeur gaf boven de rijke erfgename. Des te smartelijker was haar nu de gedachte, dat ook Koert haar bedrogen en hare liooge verwachtin gen teleurgesteld had, waarvoor zij de zekerste be wijzen meende te hebben. Lag hij niet, evenals graaf Randau en de overige hceren aan de voeten der rij ke erfgename Was niet het uitzicht op het groote vermogen voldoende, om al zijne grondstellingen aan het wankelen te brengen Had niet zijne moeder de tante op zijn aanzoek voorbereid en zoo goed als wege aan dit bezwaar te gemoet te komen. Onge lukken ontstaan door vallen, stooten, slaan, en stikken kunnen voor een groot deel door doelmatig ingerichte wagens voorkomen worden. Bij de beoordeeling van liet reglement zal evenwel in liet oog gehouden moeten worden, dat het dagtee- kent van het jaar 1.8*75, cn dus werd ontworpen in een tijd dat de begrippen omtrent „Staatsbemoeiing" geheel agilere waren dan de thans lieerscliende. Meu is toen waarschijnlijk uitgegaan van de meening dat het eigenbelang vau den vervoerder de beste prikkel zou zijn oui de noodige zorg en voorzichtigheid te betrachten, doch gelijk op zoo velerlei gebied, heeft ook hier liet vertrouwen op de werking van het eigen belang gefaald. De tot het uiterste gedreven con currentie dwingt tot besparing van kosten op elk ge bied de verkooper en kouper van vee staan in den regel als de zwakste partij tegenover de groote Spoor wegmaatschappijen die als vervoerders optreden. Hooge transportkosten nopen tot overlading vau wagens, om zoodoende den vrachtprijs over een grooter annlal stuks vee te kunnen omslaan; eu dwingen aan de andere zijde tot het aannemen van slecht ingerichte onoverdekte wagens, waar het vee, onbeschut tegen wind, regen, sneeuw en soms vonken van de locomo tief, dagen in moet verblijven, omdat weder ter be sparing van kosten, het vervoer per goederentrein in plaats van per gewonen trein moet geschieden. Men zal hiertegen wellicht opmerken, dat de be vrachter wel degelijk in staat is oin aan de zoo even genoemde bezwaren, meer dan hij thans doet, te ge- moet te komen. Zeker, goed ingerichte wagens zijn verkrijgbaar, maar tot verhoogden prijs; met gewone treinen kan het vee vervoerd worden, maar daardoor nemen de uitgaven opnieuw toe, eu eindelijk kan het noodige personeel worden medegezonden om het vee tijdens den overtocht te verzorgen en van voedsel en drinken te voorzien. Zoodanige wijze van vervoer is echter slechts voor luxe-paarden en zeer waardig fokvee mogelijk; en in zijn naam de hand van mejuffrouw Richter ge vraagd Neen 1 Hij was niet beter, maai nog slechter dan de. anderen, die tenminste niet, zooals hij, liefde huic helden, niet logen en bedrogen, een arm meisje niet misleidden en gevoelloos aan den afschuwelijken Mam mon opofferden. Daarom meed Flora hem, zooveel zij ko ndaarom wilde zij nu vluchten, toen zij hem zag in den tuin, waar zij dacht alleen te zijn met hare smart. In gedachten verzonken, bemerkte Koert eerst nu, toen zij, hem zieide, opstond en zich haastig wilde verwijderen, de gezelschapsjuffrouw, wier vreemde, bij na vijandige handelwijze hem zoozeer krenkte en griefde, dat hij al zijne gewichtige voornemens vergat en haar iu den weg trad, zoodat zij zich genoodzaakt zag, hem aan te hooren, „Vergeef mij, mejuffrouw," zeide hij zichtbaar op gewonden, „als ik u lastig val, maar ik zie mij he laas genoodzaakt u eene verklaring te vragen uwer handelwijze jegens mij." „Eene verklaring 1" hernam zij verbleekcnd. „Ik begrijp niet, mijnheer v. Bergen, hoe u daartoe komt „Ik wil u niet ophouden en dus kort zijn. Wat heb ik gedaan, dat gij verbitterd op mij zijt en mij zelfs op eene beleedigendc wijze zoekt te ontwijken

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1893 | | pagina 1