voor ZEEUW SCH-VLA ANDEREN. De niero IM op 1M Sajaaissiormcn, No. 28. Zaterdag 9 April 1892. 1' jaargang. Postkantoor Breskens. FEUILLETON. ABONNEMENTSPRIJS: Prr S maanden 10 ets; franco per post 45 ets. Voor Amerika f 2.90 per jaar bij vooruitbeta ling. Abonnementen worden aangenomen bij alle Boekh., Brieveng. en J. Tak Jr. te Schoondijke. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 tot en met 4 regels 25 ets.; elke regel nicer 5 ets. Groote letters worden naar plaats ruimte berekend. Advertentiën worden ingewacht tot Vrijdagnamiddag 3 uur bij den Uitgever. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdagavond bij den Uitgever C. DIELEMAN, te Groede. RIJKSPOSTSPAARBANK. Aan het postkantoor Breslen* en de, daar onder ressortcerende, hulpkantoren werd gedu rende de maand Maart 1892 ingelegd/"2751.88 en terugbetaald f 2254.74. liet laatste, door dat kantoor uitgegeven, boek je draagt het nummer 1346. Van af den le Mei a. s. zal de geheele spoor wegdienst geregeld zijn naar den West-Euro- peeschen tijd en ook post en telegraaf zullen dan naar den nieuwen tijd gaan rekenen. De Minister van Waterstaat heeft de spoorwegon dernemingen gemachtigd daartoe over te gaan. Een wijziging van de reglementen voor den dienst op de gewone, en op de loeaalspoorwegen is op handen, en wel in die zin dat, waar fprake is van den Amsterdamsehen tijd, daar voor de middelbare tijd von Greenwich in de plaats zal komen. Ten einde stoornissen te vermijden in het burgerlijk leven is de Minister van Binnenland - sche Zaken van oordeel geweest, dat de gemeen- teklokken in overeenstemming behooren te zijn niet de op de spoorwegen en bij het post— en tclegraalVcrkeer aangenomen tijdsbepalingen. Daarom gaf hij aan Gedeputeerde Staten in overweging; lc om den gemeentebesturen van die plaatsen, waar telegraafkantoren gevestigd zijn, te verzoeken, de geineenteklokken naar de aan het telegraafkantoor verstrekte opgaaf van den nieuwen tijd te regelen 2c hunne tusschen- komst te verleenen, dat gemeentebesturen van plaatsen, waar geen telegraafkantoor is, intijds mededecling ontvangen van den nieuwen tijd en doott II. BRAM. Verzonken in deze beschouwingen, die alles behalve opwekkend waren, had de fabrikant, zonder het te bemerken, de plaats bereikt, waar de weg zich in tweeën verdeelde. De weg rechts volgde den loop der beek tot aan de fabriek, het pad links boog zich om den voet van den heuvel, liep achter langs do fabriek en kwam uit op de straat naar het dorp Herms. Rei- mann was gewoon nu eens den eenen, dan weder den anderen weg in te slaan, daar beide tamelijk even lang waren. Ook nu liet hij aan zijn paard de keus, dat juist den weg rechts zou inslaan, toen een luid geroep den fabrikant uit zijne gedachten deed opschrikken oogenblik- kelijk deed hij zijn paard stilstaan. Juist aan de scheiding stond een flink jong- mensch van ongeveer twintig jaar, wiens rood gelaat en hijgende borst te kennen gaven, dat zooveel mogelijk op 1 Mei ook die gemeente- klokken den nieuwen tijd aangeven. Veel, zeer veel is reeds over het vóór en te gen van deze nieuwe regeling gesproken en ge schreven en het oordeel is daarover nogal ver schillend. Niets is gemakkelijker, zoo wordt gezegd, dan in den nacht van 30 April op 1 Mei alle klok ken in ons lieve vaderland 20 minuten te doen stilstaan, om zoo gelijk te komen met den West- Europeeschen tijd. Maar van andere zijde wordt gevraagd, of 't wel zoo gemakkelijk is om zulk een maatregel zonder meer in te voeren, daar zooveel in de maatschappij van minuten af hangt. Nog anderen zijn van gevoelen, dat de meeste gemeentebesturen wel zullen doen, door zonder dralen in dezen mee te gaan. Wel kan de zaak enkele weken of maanden worden tegengehou den, maar de onverbiddelijke spoortijd en de nauwgezette post- en telegraafdienst zullen er toe. dwingen. Het ligt in den aard der zaak, dat hier en daar wel iets gewijzigd zal moeten worden. Het etensuur, het schooluur en menig ander tijdstip zal, hoewel het naar den nieuwen tijd gerekend, feitelijk 20 min. later op den dag komt dan vroeger, op veel plaatsen kunnon blijven, zoo als 't is. Nu brengt natuurlijk het belang der spoor- wegmi) en alle andere maatschappijen, die in onderling verkeer doen. mede, dat zij zongen dat beurs-, kantoor-, markt bezoekers enz. op den juiste,n tijd aankomen en weer vertrekken. Maar hier zijn juist bezwaren. De spoorwegmaatschap pijen kunnen dan geen aansluiting krijgen met het buitenland, als zij blijven rijden op uren, opgegeven in de vroegere dienstregeling, want, zeggen zij, dan komen we overal 20 min. te laat. Zeker zal daarin moeten voorzien worden, door hij hard geloopen had. Do fabrikant herkende den zoon van den ouden opzichter Möller, een van de degelijkste werklieden bij de machine. «Wat is er, Karei vraagde hij haastig, aangegrepen door een bang voorgevoel. «Is er wat voorgevallen De werkman nam zijne muts af, «Nog niet, mijnheer Reimann," zeide hij bij na ademloos, «maar ieder oogenblik kan er wat gebeuren' De werklieden spannen samen op het plein, en slechts met moeite houdt mijn vader ze nog in bedwang hij vreest, dat ze de fabriek zul len vernielen. Burmeister staat aan het hoofd en stookt de anderen op. Mijn vader heeft mij bevolen u tegemoet te loopen, en u te verzoeken zoo haastig mogelijk te komenhij alléén kan er niet meer voor in staan." De fabrikant had de laatste woorden niet eens meer afgewacht. Hij wist genoeg, om in te zien, dat hier de grootste haast noodig was. «Ik dank u, Karei 1" riep hij den jongen man nog toetoen zette hij het paard de spo ren in de zijde, en jaagde in gestrekten draf voorwaarts. Zoo ver was het dus reeds dat overtrof de spoorweg—dienstregelingen voor den aanstaan de zomer geheel op nieuw te bewerken. Er zal overleg en goede wil noodig zijn, om dit vóór 1 Mei geschikt te krijgen. En toch hoewel het niet te ontkennen valt, dat zich lastige vraagstukken inderdaad zullen voordoen, toch zal de overw eging, dat men eer lang tot de nieuwe tijdregeling zal moeten ko men en het sprekende voorbeeld van het bui tenland dringen tot een definitieve regeling op 1 Mei 1892 over te gaan. In Zuid-Duitsch- land en Oostelijk-Hongarije, waar sedert 1 Oct. 1891 spoorwegen, post en telegraaf naar den nieuwen tijd geregeld werden, hebben tal van groote steden de klokken 20, ja zelfs 36 mi nuten verzet en zich uit vrije beweging bij de nieuwe regelin g aangesloten. Ook in de Vereenigde Staten hebben zeer groote steden den nienwen tijd aangenomen. Ja ren te voren gingeu Zweden en Engeland er toe over, en Rusland, België en Zwitserland staan op 't punt mee te gaan met de nieuwe wijzi ging- De ZrooUche Courant schrijft betreffende deze zaak nog 't volgende «Het schijnt dat de nieuwe tijdregeling een taak is die, wat te laat begonnen, nu overhaast en voor sommigen bij verrassing moet worden doorgezet. Zal men misschien nog niet besluiten om voorloopig de openbare tijdw ijziging onveranderd te laten, maar nu reeds, dus minstens een half jaar vooruit, vaststellen dat met 1893 de nieu we tijd behalve voor de spoorwegen ook voor de openbare uurwerken zal gelden p Het zou toch verkieselijk zijn met een nieuw jaar te be ginnen. Hoeveel moet er b. v. niet in de al manakken veranderendie zouden nu allen van Mei tot het einde des jaars fout zijn. Men zou dan ook tijd hebben om autoriteiten op rechts kundig gebied hun gevoelen te laten zeggen en het ergste, dat hij gevreesd had. Hij moest zich haasten, wilde hij nog bijtijds komen, om door zijn gezag de orde te herstellen, of ten minste het ergste af te wenden. Na verloop van enkele minuten was hij uit het bosch. Dicht vóór hem lag de fabriek, Uit de groote schoorstoenen dwarrelde dichte rook, die zich als een donkere sluier over den omtrek uitbreidde maar noch van geweld, noeh van vernieling was iets te merken. In korten tijd had Reimann .den atstand, die hem nog van de gebouwen scheidde, afgelegd, en reed langs het groote, vrijstaande achterge bouw, waar in den linkervleugel het kantoor was, het plein op. Hier bevonden zioh al de werklieden, die iu druk gesprek en met veel beweging in groepen bij elkander stonden. Bij Reimanns aankomst zwegen ze plotseling stil en aller oogen werden vol verwachting op hem gericht. De jonge fabrikant steeg van het paard, wierp een jongen den teugel toe, en liet toen zijne oogen onderzoekend over de menigte arbeiders gaan. Hij bemerkte vele misnoegde en kwaadwillige gezichten, maar ook vele, die zich bij zijne ver-

Krantenbank Zeeland

Nieuwsblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1892 | | pagina 1