HET ZUIDEN,
leuwe Goesche Courant,
a «ai».
Christelijk'historisch blad voor Zeeland.
Groote Blijdschap?
I
Saterdag- 2S December.
IV". 691.
Verschjjnfcelkea Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 are, behalve op Christelijke feestdagen
Prijs pér drie maanden franco 1,50.
Enkele nommers - 0,05.
Uitgever:
<i. WIJTM AlN,
tb
MlDDSLBURa
Paus der Advertentiën:
Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1-
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 6 cents per regel.
Neen, er was geen reden tot groote blijdschap
in het land en den tijd, waarheen zich in deze
dagen de blikken der gansche christenheid richten.
Wel rustte het oorlogszwaard, wel was te Rome
de tempel van Janus gesloten, omdat niemamï
er heenging om te bidden of te offeren voor
den voorspoed van geliefde'betrekkingen te velde,
wel heerschte er in het onmetelijk rijk der Cesars
een algemeenen godsdienstvrede, en had Jehovah
zelfs eene plaats gekregen in het Panthéon (aller
goden tempel) der wereldhoofstad; paar zoo
ïkort was het uog geleden, dat alle strijd om de
Opperheerschappij, alle verzet der onderworpen
nationaliteiten in bloed was gesmoord, dat
nu pas Keizer Augustus zich aau werken des
tredes kon wijden, en door eene algemeene
volkstelling kon trachten een overzioht ie krijgen
van zijn gebied.
Br was vrede op aarde tusschen de natiën,
maar slechts mokkend-bogen zjj zich onder
de macht, die alom door vreemd garnizoen en
door tollenaars werd vertegenwoordigd.
Werd toen niemand in spanning of vreeze
gehouden, door hetgeen men tegenwoordig bni-
tenlandsche politiek noemt, er was voor de
toenmalige bewoners van Palestina reden genoeg
om te vergeten, dat zij in het Land der Belofte
woonden, en al heel weinig reden om te ver
moeden, dat eeuwen later hun land het Heilige
Land zou genoemd worden.
Regeerde daar niet, gesteund door Romeinsche
macht, de Edomiet Herodes, wiens bijnaam de
Groote slechts beteekeois kreeg, wanneer men
er dwingeland of wreedaard .achter voegde? Hij
toch had honderden ter dood doen brengen,
en daaronder zijne eigene gemalin, de onver
getelijke Mariarame, de laatste dochter van net
roemrijk geslacht der Makkabeën, daaronder ook
zijne en hare zonen, de bij het volk zoo beminde
prinsen Aristobulus en Alexander.
Wel nam Herodes den schijn aan, als wilde
hij, even als David, niet wonen in een prachtig
paleis, zonder den Heere een huis te houwen,
dat het paleis in heerlijkheid overtrof; wel
kwamen, reeds 14 of 15 jaar lang, felkeDS de
feestgangers vaa Jeruzalem terug, met berichten
omtrent de vordering der. bouw- en versierings-
werken/- die voortgingen zonder dat de luister
rijke tempeldienst een oogenblik werd verstoord
maar de feestgangers en offeraars, die telkens
in groofceren of kleineren getale, als levende
dagbladen, het hieuw3 uit de hoofdstad het heele
land door verspreidden, brachten ook andere
berichten mede, die het volk niet tot blijdschap
konden stemmen. Zij konden verbalen van het
prachtige theatergebouw, waar heidensche spelen
en vertooningen, herinnerend aan. den heilig
schenner Jason en aan den wreeden vervolger
Antiochué, door Herodes werden ingevoerd,
zoodra de laatste vorstin van Makkabeescben
stam was vermoord. Zij konden verhalen
van eene overal ooren hebbende geheime politie,
gesteund door bloeddorstige dienaars des on
rechts, en van de pijnbank op den tempelburg
Antonia. Hoorde niemand welke bekentenissen
daar aan de slachtoffers van den argwanenden
vorst werden outperst, uit talrijke gevangenne
mingen bleek dagelijks, dat bijna elke verborgen
zinspeling op den dwingeland daar geopenbaard
werd, en als majesteitsschennis werd uitgelegd.
Heel het land door, maar voornamelijk in
Jeruzalem, stonden de partyen der Farizeën en
Sadduceën scherp tegenover elkander; de eersten
onder het waarnemen van wettelijke en wetti
sche voorschriften het leven naar de wet verge
tend en verzuimend; de anderen zich slechts
bekommerend om het goede des aardschen le
vens, en slechts begeerig naar geestelijke macht,
om al het geestelijke uit? den godsdienst.te ver
bannen, gesteund door de Herodianen, de huur
lingen, partijgangers, tafelschuimers en fortuin
zoekers van bet hof.
Geen wonder dat er toen Verkeerde verwach
tingen ontstonden, bij het verlangen naar de
komst' van den langboloofden Vorst uit Davids
huis!:
Verwachtingen ja, werden gekoesterd, door
vromen, die beteekenis hechtten aan hetgeen
den priester Zacbarias was wedervaren, en
blijdschap werd er gevonden bij hen, die met
den lofzang van Zacharias konden instemmen.
Maar groote blijdschap was er in dat land en
in dien tijd niet.
Groote blijdschap werd daar op eens verkon
digd, groote blijdschap al den volke; eene blijd
schap, mede gevoeld en bezongen door eene
menigte des hemelschen heirlegers, en toch slechts
verkondigd aan een kleinen kring van nederige
herders.
Groote blijdschap over de geboorte van een
kind, dat werd vereerd door een enkelen Simeon
en eene enkele Anna, dat werd aangebeden door
eenige rijke reizigers uit het verre Oosten, wier
komst en navraag wel den kbning, en heel Je
ruzalem tnetTiem, deed ontroeren, maar niemand
naar Bethlehem dreef, dan eenigen uit de bloed
dorstige handlangers van Herodes.
Groote blijdschap in sommige harten, in -som
mige woningen bewaard, maar weder voor een
dertigtal jaren als het ware verstommend.
Groote blijdschap, in juichtoonen eenergroote
schare eindelijk uitbarstend by het wuiven der
palmtakken en het hosanna van oud en jóng,
maar bij velen overgaande in een even luid kruist
hembij anderen in bittere tranen.
Groote blijdschap daarna byomtrent
honderd en twintig, vijfhonderd, drie duizend,
vijfduizend tjjd- en landgenopten.
Groote blijdschap al den volke?
Klinkt het u als een paradox, als eene won
derspreuk
Zeg dan waarheen gij uwe blikken gerichthebfc.
Richtte nw zoekende blik zich 't meest naar
Londen, Parijs, Berlijn, Petersburg,Dul-
cigno misschien, om ergens het zwaartepunt
der politiek van Europa te ontdekken
Trok Ierland het eerst uwe aandacht, en de
stryd tusschen ryk en armof Frankryk, en -de
strijd tusschen priesterheerschappijreirongeloof
of Duitschland,. en de strijd tusschen Semmiefc
en Germaan, tusschen »jood" en christen"?
Hebt .gij u 't meest bezig gehouden met de
Amerikaansche markt, en de waarde van den
vaderland8chen grond
Stonden 's lands wet, 's lands schatkist, 's lands
vergaderzaal n 't? meest voor oogen
Zjjt gij opgegaan in den strijd tusschen vast
immers onvernietigbare
n 't reglementair geknutsel j van
één dag?
Gij hebt dan geen reden tot blijdschap, neeDf
veeleer tot ergernis gehad.
Dan verklaart gij 't u gemakkelijk, hoe wei
nig er is waargenomen van de groote blijd
schap, die al den volke van Israël wezen zouf
hoe er zoo weinig harten door zjjn ontgloeid.
Dan kunt gjj u verplaatsen te Jeruzalem, toen
de komst der wijzen er sensatie, opzien verwekte.
Dan denkt gjj er niet aan, wat de oude Anna
wel zou gezegd hebben tot allen die.;.....
Maar dan begrijpt gij tevens-hoe niemand
tjjd of lust had, om naar Bethlehem te gaan.
Voor ^blijdschap moet er plaats zjjn in't harte.
Voor groote blijdschap veel plaats, een groot
ledig.
Blijdschap moet ook de proef kunnen door
staan eene oogenblikkelyke opwelling van
vreugde is nog geen blijdschap ie noemen.
De grootte der blijdschap wordt het best ge
meten. naast teleurstellingen én verdrietelijk
heden.
En wat is in uw oog nu het grootst: het
verdrietelijke, het ergerlijke der wereldsche din
gen, of de blijdschap dat u geboren* is do
is Christus, de Heere?