HET ZUIDEN, leuwe Goesche Courant, a «ai». Christelijk'historisch blad voor Zeeland. Groote Blijdschap? I Saterdag- 2S December. IV". 691. Verschjjnfcelkea Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 are, behalve op Christelijke feestdagen Prijs pér drie maanden franco 1,50. Enkele nommers - 0,05. Uitgever: <i. WIJTM AlN, tb MlDDSLBURa Paus der Advertentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. Neen, er was geen reden tot groote blijdschap in het land en den tijd, waarheen zich in deze dagen de blikken der gansche christenheid richten. Wel rustte het oorlogszwaard, wel was te Rome de tempel van Janus gesloten, omdat niemamï er heenging om te bidden of te offeren voor den voorspoed van geliefde'betrekkingen te velde, wel heerschte er in het onmetelijk rijk der Cesars een algemeenen godsdienstvrede, en had Jehovah zelfs eene plaats gekregen in het Panthéon (aller goden tempel) der wereldhoofstad; paar zoo ïkort was het uog geleden, dat alle strijd om de Opperheerschappij, alle verzet der onderworpen nationaliteiten in bloed was gesmoord, dat nu pas Keizer Augustus zich aau werken des tredes kon wijden, en door eene algemeene volkstelling kon trachten een overzioht ie krijgen van zijn gebied. Br was vrede op aarde tusschen de natiën, maar slechts mokkend-bogen zjj zich onder de macht, die alom door vreemd garnizoen en door tollenaars werd vertegenwoordigd. Werd toen niemand in spanning of vreeze gehouden, door hetgeen men tegenwoordig bni- tenlandsche politiek noemt, er was voor de toenmalige bewoners van Palestina reden genoeg om te vergeten, dat zij in het Land der Belofte woonden, en al heel weinig reden om te ver moeden, dat eeuwen later hun land het Heilige Land zou genoemd worden. Regeerde daar niet, gesteund door Romeinsche macht, de Edomiet Herodes, wiens bijnaam de Groote slechts beteekeois kreeg, wanneer men er dwingeland of wreedaard .achter voegde? Hij toch had honderden ter dood doen brengen, en daaronder zijne eigene gemalin, de onver getelijke Mariarame, de laatste dochter van net roemrijk geslacht der Makkabeën, daaronder ook zijne en hare zonen, de bij het volk zoo beminde prinsen Aristobulus en Alexander. Wel nam Herodes den schijn aan, als wilde hij, even als David, niet wonen in een prachtig paleis, zonder den Heere een huis te houwen, dat het paleis in heerlijkheid overtrof; wel kwamen, reeds 14 of 15 jaar lang, felkeDS de feestgangers vaa Jeruzalem terug, met berichten omtrent de vordering der. bouw- en versierings- werken/- die voortgingen zonder dat de luister rijke tempeldienst een oogenblik werd verstoord maar de feestgangers en offeraars, die telkens in groofceren of kleineren getale, als levende dagbladen, het hieuw3 uit de hoofdstad het heele land door verspreidden, brachten ook andere berichten mede, die het volk niet tot blijdschap konden stemmen. Zij konden verbalen van het prachtige theatergebouw, waar heidensche spelen en vertooningen, herinnerend aan. den heilig schenner Jason en aan den wreeden vervolger Antiochué, door Herodes werden ingevoerd, zoodra de laatste vorstin van Makkabeescben stam was vermoord. Zij konden verhalen van eene overal ooren hebbende geheime politie, gesteund door bloeddorstige dienaars des on rechts, en van de pijnbank op den tempelburg Antonia. Hoorde niemand welke bekentenissen daar aan de slachtoffers van den argwanenden vorst werden outperst, uit talrijke gevangenne mingen bleek dagelijks, dat bijna elke verborgen zinspeling op den dwingeland daar geopenbaard werd, en als majesteitsschennis werd uitgelegd. Heel het land door, maar voornamelijk in Jeruzalem, stonden de partyen der Farizeën en Sadduceën scherp tegenover elkander; de eersten onder het waarnemen van wettelijke en wetti sche voorschriften het leven naar de wet verge tend en verzuimend; de anderen zich slechts bekommerend om het goede des aardschen le vens, en slechts begeerig naar geestelijke macht, om al het geestelijke uit? den godsdienst.te ver bannen, gesteund door de Herodianen, de huur lingen, partijgangers, tafelschuimers en fortuin zoekers van bet hof. Geen wonder dat er toen Verkeerde verwach tingen ontstonden, bij het verlangen naar de komst' van den langboloofden Vorst uit Davids huis!: Verwachtingen ja, werden gekoesterd, door vromen, die beteekenis hechtten aan hetgeen den priester Zacbarias was wedervaren, en blijdschap werd er gevonden bij hen, die met den lofzang van Zacharias konden instemmen. Maar groote blijdschap was er in dat land en in dien tijd niet. Groote blijdschap werd daar op eens verkon digd, groote blijdschap al den volke; eene blijd schap, mede gevoeld en bezongen door eene menigte des hemelschen heirlegers, en toch slechts verkondigd aan een kleinen kring van nederige herders. Groote blijdschap over de geboorte van een kind, dat werd vereerd door een enkelen Simeon en eene enkele Anna, dat werd aangebeden door eenige rijke reizigers uit het verre Oosten, wier komst en navraag wel den kbning, en heel Je ruzalem tnetTiem, deed ontroeren, maar niemand naar Bethlehem dreef, dan eenigen uit de bloed dorstige handlangers van Herodes. Groote blijdschap in sommige harten, in -som mige woningen bewaard, maar weder voor een dertigtal jaren als het ware verstommend. Groote blijdschap, in juichtoonen eenergroote schare eindelijk uitbarstend by het wuiven der palmtakken en het hosanna van oud en jóng, maar bij velen overgaande in een even luid kruist hembij anderen in bittere tranen. Groote blijdschap daarna byomtrent honderd en twintig, vijfhonderd, drie duizend, vijfduizend tjjd- en landgenopten. Groote blijdschap al den volke? Klinkt het u als een paradox, als eene won derspreuk Zeg dan waarheen gij uwe blikken gerichthebfc. Richtte nw zoekende blik zich 't meest naar Londen, Parijs, Berlijn, Petersburg,Dul- cigno misschien, om ergens het zwaartepunt der politiek van Europa te ontdekken Trok Ierland het eerst uwe aandacht, en de stryd tusschen ryk en armof Frankryk, en -de strijd tusschen priesterheerschappijreirongeloof of Duitschland,. en de strijd tusschen Semmiefc en Germaan, tusschen »jood" en christen"? Hebt .gij u 't meest bezig gehouden met de Amerikaansche markt, en de waarde van den vaderland8chen grond Stonden 's lands wet, 's lands schatkist, 's lands vergaderzaal n 't? meest voor oogen Zjjt gij opgegaan in den strijd tusschen vast immers onvernietigbare n 't reglementair geknutsel j van één dag? Gij hebt dan geen reden tot blijdschap, neeDf veeleer tot ergernis gehad. Dan verklaart gij 't u gemakkelijk, hoe wei nig er is waargenomen van de groote blijd schap, die al den volke van Israël wezen zouf hoe er zoo weinig harten door zjjn ontgloeid. Dan kunt gjj u verplaatsen te Jeruzalem, toen de komst der wijzen er sensatie, opzien verwekte. Dan denkt gjj er niet aan, wat de oude Anna wel zou gezegd hebben tot allen die.;..... Maar dan begrijpt gij tevens-hoe niemand tjjd of lust had, om naar Bethlehem te gaan. Voor ^blijdschap moet er plaats zjjn in't harte. Voor groote blijdschap veel plaats, een groot ledig. Blijdschap moet ook de proef kunnen door staan eene oogenblikkelyke opwelling van vreugde is nog geen blijdschap ie noemen. De grootte der blijdschap wordt het best ge meten. naast teleurstellingen én verdrietelijk heden. En wat is in uw oog nu het grootst: het verdrietelijke, het ergerlijke der wereldsche din gen, of de blijdschap dat u geboren* is do is Christus, de Heere?

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 1