Christelijh-historiseh blad voor Zeeland.
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- Uitgever: - Prijs der AdVbetbntiën:
JVOÏO tuil 8 are, behalve op Christelijke feestdagen O. W IJ T M A. NP^rregellO ets.FamiUe-berichte'n van 1 8
V PrSs P°r UMB maamibn francof 1,50. n regels ƒ1,—Iedere regel meer 15 cents
Enkele nommers- 0,05. MIDDELBURG. Liefdegaven G cents per regel
GEMEENTE-BESTUUR.
Personeel©' Belasting.
De BURGEMEESTER van GOES brengt bij deze ter
kennia van een ieder wie het aangaat, dat de kohieren
ho 3 en 4 vai. het personeel voor deze gemegnte, over liet
dienstjaar 1880—1881, op heden ter invordering zijn ge
steld in handen zan den ontvanger dier belasting bin
nen deze gemeente.
■'Goes, den 13 November 1880.
De Burgemeester voornoemd,
J. G. DE WITT HAMER.
AANBESTEDING.
Kloodinjj der Politieagenten.'
1 BURGEMEESTER' en WETHOUDERS van GOES
lallen op Zaterdag 27'November 1880, des namiddags
to één uor, in hunne vergaderkamer ten raadhufzc, bij
- inschrijving trachten- aan te bestedon
Het leveren der kleeding van de politieagenten voor
1880, bestaande in
zes Uniformjassen,
zes Overjassen,
twaalf Lakcnache Pantalons,
en zes Petton.
De modellen der kleedingstukken en de-monsters
van bet laken, liggen met het beBtck ter visie van
belanghebbenden ter Secretarie der gemeente van hedon
tot den dtig der aanbestoding op eiken werkdag, van
des 'Voor middags negen tot doB namiddags-twee uren.
Goes, 17 November 1380, -J
Burgemeester eu Wethonder8%oornoomd,
J. G. DE WITT HAMER.
De' Secroteris,
gARTMAN.
NATION A'A JL.
Het optreden der bell-ringers muzieklief
hebbers, die do,or groote vaardigheid aan eón
aantal tafelschellen eene wonderlijke, buitenge
woon welluidende mnziek weten te ontlokken
heeft, aanleiding gege,ven tot veel geschrijf; en
'tis er nog niet meê uit.
Het spijt, ons dat wij niet in de gelegenheid
üjjn geweest hunne uitvoering te hooren, maar
tiiji de verschillende berichten weten wy dat die
vier vreemde muziekanten hoogst fatsoenlijke
Engelschen zijn, die met hunne talenten woe
keren ten voordeele van chriatelyk-liofdadigo
instellingen. Wij vernemen ook dat de lui, die
naar hunne uitvoering zyn gegaan, in de ver-
Wachting dat het iets zou zijn als een-bid
stond, zijn teleurgesteld. De bcll-ringers toch
hadden zich eénige grappen" veroorloofd, maar
niemand heeft nog aangetoond dat deze»grap
pen" van onstichtonden of kwetsenden aard
Waren. Ten overvloede hooft Ds. Adama van
Scheltema, dien* wy hoogachten om zyn atrjjd
togen den sterkon-drank on togen hot liederlijk
straatgezang, dien we eeron om het vele goodo
dat hy onder het Amstordnmsch volk toweog-
bracht, deze Engolsche hoeren don steun van
fcyh invloodryken naam verjeend, en na go-
boc po beschuldiging zolfs, hunne grappen"
vrzjjno rekening gonomou.
't Zal dus zoo heel erg niet geweest zijni
Betuigt nu een blad als de N. Rotterdamsche
zijne verwondering over het weinig christelyk"
karakter der muziekuitvoering van de bell-rin
gersdan behoeven onze vrienden zïcb niet dade
lijk door zoo'n vijandig blad in eens in den
somberen hoek te lateü dringen.'fc Is al erg ge
noeg dat de vijandige pérs ons en de onzen
als heel somber gestemd voorstelt, maar laat
zij er toch niet in slagen pxtt ons akelig-aomber
tc maken!
't Is ook voor ons nóg de vraag of De
Standaard wèl deed door dadelijk de kwestie te
stellen Engelsch. of Nationaalen den indruk
te geven datonwaardige luchthartigheid aan
gene, en gepaste ernst aan deze zydq der Noordzee
de. Christenen kenmerkt.
Wij dweepen 1) niet met al wat van Engel
schen oorsprong is. Ds. Schèltema boude ons
ten goede dat wy in niet-drinken en niet-rooken
niet, zoo ais sommigen, een der eerste kenmer
ken van een geloovige zien. Wy zien er. zelfs
e.enig gevaar in, dat een p-e/weJ-onthouder zich
om.zyne onthouding, om zijn zelfbedwang verder
op den weg des Jheils zou kunnen wanen dan.
hij werkelijk is.
Maar evënmin dvreepen wij met eene stroef
heid, welke nationaal, genoemd wordt, en Welk6
men tot een nationaal kenmerk zou willen ver
heffen,
Zeker, "er is onderscheid tusschen landaard
landaard, er is. onderscheidtusschen de kerk
genootschappen aan deze en aan gene zyde der
zee, maar als wij belijden* te gelooven. eene
heilige algemeenc Christelijke, korjr, dan hebben
we- als Christenen eerder internationaal dan uit
sluitend nationaal zijn.
Maar dit daargelaten, 'tfs nog de groote
vraag of onze gereformeerde vaderen wel zoo
diep .ernstig waren in alle' omstandigheden^. als
wy 'fc ons dikwyls -hooren voorstellen.' -
Denken wij aan het röomrijk verleden, toen
de vroomsto eu geleerdste mannon uit vaderland
en buitenland zich bezighielden mét -de'groote
waarheden der Christelijke leer zoo goed en
duidelijk zjj konden te omschrijven, om do
gereformeerde kerk zoo vast mogé]ykpositie
to doen nemen tegenover dp dwalingen van
vole eeuwen, tegon over do dwalingen- van oen
veelbewogen" tjjdpork vau overgang, denkeri
wy aan do roemrijke dagen vau Pordt, dan
stellen zich voor onzen goest de groote god
geleerden, die zich jaren aaneen verdiepten
in do vergelijking der meest gewichtige Sclirif-
1) Omdat wo Ztcouwon zijn blyvpn wo dit woord piot
ee schrijven, 't klinkt mot éun e zoo onyorstoanbaw.
tuurplaatsen, en we zeggen die mannen speelden
niet met tafelbellen en maakten geen grap pén".
Maar zon er daarom in 1618 en '19 te
Dordt, in kerkelijke kringen zelfs, nóóit iets
boertigs, gezegd af gedaan zijn? Wie dat, ge
looft heeft nooit dominés gekend, en maakt
zich van hen eene heel saaie voorstelling.
Terecht wordt er over geklaagd dat de gilden
de gebreken daarvan wenschen we niet
terug zyn verdwenen, Er was toch veel goeds
-te dié uitingen van der vaderen volksleven,
dat in de tegenwoordige, erkénde of niet-erkènde
vereenigingen nog niet geheel is wedergekeerd.
Vraagt men nu of het. in de burgerkringeh
onzer met hart en ziel gereformeerde vaderen
.zoo ernstig en deftig toeging als in eene ver
gadering der groote Synode, dan hebben We
slechts te wjjzëh op de gilden-vergaderingèn
met de daarvan nog bewaarde drinkbekers, op
de gehouwen, door de vaderen tot hun verblaak
gesticht en gebruikt, zooals daar nog Jbier te
Middelburg staan: Stl Joris, 't Schuttershof en
de tegenwoordige ^Infirmerie, zonder nóg te
spreken van de vele'kblftuintjes, die op een óf
twee na verdwenen zjjü; dan bobben we te
wijzen op de liedekens, waarin de vaderen niet
zelden hnn hart lncht gaven, zeffs in dróeVe
dagen, hunne vyanden kiezende tot doelen"
voor de pylon, van hun' cUchterlyk vernuft. En
Zonder nu: Jan Steen te noèmèn jtls schilder
der gereformeerde zeden, vinden we in de
meesterstukken der óud-bollandsche schilder
school toch bewyzen genoeg,' dat vroolijk ver
keer, luini ep boert door de vaderen volstrekt
niet werden versmaad.
Wil men op zijn beeldstorm er s allés >reirii-
nigenl', dan vindt wfi vernamen het nóg
deze week zelfs het beeldje van de godin
der vyetensohap op den "Staf van den pedel
(bode) der Vrjje Universiteit gëen genade meer,
en ,mooé er (zie Standaard 18 Nov.) óp ge-
Wezen wórden dat de Leidscho Universiteit
op 8 Febr. 1575 werd"ingowyd/o, ft. met ver
toon vfin den god dor dichtkunst on denegen
Muzen.
Komen wo echter tot de praktische zyde van
het vraagstuk, dan moeten we ons heriunërön
dat wyzolven jong geweest zyn, dan moeten
we f»et oog slaan op onze kinderen, wier hart
uitgaat naar genot.
Het is een voorrecht als men, zooals de dich
ter van Psalm 11.9, „al zyn vorinaak.kaifl stéllen
in de Wet Gods. Wie den Heer dient, en onder
zoekt wat ter Zjjner eer door Hem zelf ih ge
schapen, doör^jjno uïeüaron is verricht,'door
,mann«Mi .vol dos goloofs en dos Heiligen Geesten
wmtiLtoi wtMntt ft*»»»».1
■i
V