Christelijh-historiseh blad voor Zeeland. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- Uitgever: - Prijs der AdVbetbntiën: JVOÏO tuil 8 are, behalve op Christelijke feestdagen O. W IJ T M A. NP^rregellO ets.FamiUe-berichte'n van 1 8 V PrSs P°r UMB maamibn francof 1,50. n regels ƒ1,—Iedere regel meer 15 cents Enkele nommers- 0,05. MIDDELBURG. Liefdegaven G cents per regel GEMEENTE-BESTUUR. Personeel©' Belasting. De BURGEMEESTER van GOES brengt bij deze ter kennia van een ieder wie het aangaat, dat de kohieren ho 3 en 4 vai. het personeel voor deze gemegnte, over liet dienstjaar 1880—1881, op heden ter invordering zijn ge steld in handen zan den ontvanger dier belasting bin nen deze gemeente. ■'Goes, den 13 November 1880. De Burgemeester voornoemd, J. G. DE WITT HAMER. AANBESTEDING. Kloodinjj der Politieagenten.' 1 BURGEMEESTER' en WETHOUDERS van GOES lallen op Zaterdag 27'November 1880, des namiddags to één uor, in hunne vergaderkamer ten raadhufzc, bij - inschrijving trachten- aan te bestedon Het leveren der kleeding van de politieagenten voor 1880, bestaande in zes Uniformjassen, zes Overjassen, twaalf Lakcnache Pantalons, en zes Petton. De modellen der kleedingstukken en de-monsters van bet laken, liggen met het beBtck ter visie van belanghebbenden ter Secretarie der gemeente van hedon tot den dtig der aanbestoding op eiken werkdag, van des 'Voor middags negen tot doB namiddags-twee uren. Goes, 17 November 1380, -J Burgemeester eu Wethonder8%oornoomd, J. G. DE WITT HAMER. De' Secroteris, gARTMAN. NATION A'A JL. Het optreden der bell-ringers muzieklief hebbers, die do,or groote vaardigheid aan eón aantal tafelschellen eene wonderlijke, buitenge woon welluidende mnziek weten te ontlokken heeft, aanleiding gege,ven tot veel geschrijf; en 'tis er nog niet meê uit. Het spijt, ons dat wij niet in de gelegenheid üjjn geweest hunne uitvoering te hooren, maar tiiji de verschillende berichten weten wy dat die vier vreemde muziekanten hoogst fatsoenlijke Engelschen zijn, die met hunne talenten woe keren ten voordeele van chriatelyk-liofdadigo instellingen. Wij vernemen ook dat de lui, die naar hunne uitvoering zyn gegaan, in de ver- Wachting dat het iets zou zijn als een-bid stond, zijn teleurgesteld. De bcll-ringers toch hadden zich eénige grappen" veroorloofd, maar niemand heeft nog aangetoond dat deze»grap pen" van onstichtonden of kwetsenden aard Waren. Ten overvloede hooft Ds. Adama van Scheltema, dien* wy hoogachten om zyn atrjjd togen den sterkon-drank on togen hot liederlijk straatgezang, dien we eeron om het vele goodo dat hy onder het Amstordnmsch volk toweog- bracht, deze Engolsche hoeren don steun van fcyh invloodryken naam verjeend, en na go- boc po beschuldiging zolfs, hunne grappen" vrzjjno rekening gonomou. 't Zal dus zoo heel erg niet geweest zijni Betuigt nu een blad als de N. Rotterdamsche zijne verwondering over het weinig christelyk" karakter der muziekuitvoering van de bell-rin gersdan behoeven onze vrienden zïcb niet dade lijk door zoo'n vijandig blad in eens in den somberen hoek te lateü dringen.'fc Is al erg ge noeg dat de vijandige pérs ons en de onzen als heel somber gestemd voorstelt, maar laat zij er toch niet in slagen pxtt ons akelig-aomber tc maken! 't Is ook voor ons nóg de vraag of De Standaard wèl deed door dadelijk de kwestie te stellen Engelsch. of Nationaalen den indruk te geven datonwaardige luchthartigheid aan gene, en gepaste ernst aan deze zydq der Noordzee de. Christenen kenmerkt. Wij dweepen 1) niet met al wat van Engel schen oorsprong is. Ds. Schèltema boude ons ten goede dat wy in niet-drinken en niet-rooken niet, zoo ais sommigen, een der eerste kenmer ken van een geloovige zien. Wy zien er. zelfs e.enig gevaar in, dat een p-e/weJ-onthouder zich om.zyne onthouding, om zijn zelfbedwang verder op den weg des Jheils zou kunnen wanen dan. hij werkelijk is. Maar evënmin dvreepen wij met eene stroef heid, welke nationaal, genoemd wordt, en Welk6 men tot een nationaal kenmerk zou willen ver heffen, Zeker, "er is onderscheid tusschen landaard landaard, er is. onderscheidtusschen de kerk genootschappen aan deze en aan gene zyde der zee, maar als wij belijden* te gelooven. eene heilige algemeenc Christelijke, korjr, dan hebben we- als Christenen eerder internationaal dan uit sluitend nationaal zijn. Maar dit daargelaten, 'tfs nog de groote vraag of onze gereformeerde vaderen wel zoo diep .ernstig waren in alle' omstandigheden^. als wy 'fc ons dikwyls -hooren voorstellen.' - Denken wij aan het röomrijk verleden, toen de vroomsto eu geleerdste mannon uit vaderland en buitenland zich bezighielden mét -de'groote waarheden der Christelijke leer zoo goed en duidelijk zjj konden te omschrijven, om do gereformeerde kerk zoo vast mogé]ykpositie to doen nemen tegenover dp dwalingen van vole eeuwen, tegon over do dwalingen- van oen veelbewogen" tjjdpork vau overgang, denkeri wy aan do roemrijke dagen vau Pordt, dan stellen zich voor onzen goest de groote god geleerden, die zich jaren aaneen verdiepten in do vergelijking der meest gewichtige Sclirif- 1) Omdat wo Ztcouwon zijn blyvpn wo dit woord piot ee schrijven, 't klinkt mot éun e zoo onyorstoanbaw. tuurplaatsen, en we zeggen die mannen speelden niet met tafelbellen en maakten geen grap pén". Maar zon er daarom in 1618 en '19 te Dordt, in kerkelijke kringen zelfs, nóóit iets boertigs, gezegd af gedaan zijn? Wie dat, ge looft heeft nooit dominés gekend, en maakt zich van hen eene heel saaie voorstelling. Terecht wordt er over geklaagd dat de gilden de gebreken daarvan wenschen we niet terug zyn verdwenen, Er was toch veel goeds -te dié uitingen van der vaderen volksleven, dat in de tegenwoordige, erkénde of niet-erkènde vereenigingen nog niet geheel is wedergekeerd. Vraagt men nu of het. in de burgerkringeh onzer met hart en ziel gereformeerde vaderen .zoo ernstig en deftig toeging als in eene ver gadering der groote Synode, dan hebben We slechts te wjjzëh op de gilden-vergaderingèn met de daarvan nog bewaarde drinkbekers, op de gehouwen, door de vaderen tot hun verblaak gesticht en gebruikt, zooals daar nog Jbier te Middelburg staan: Stl Joris, 't Schuttershof en de tegenwoordige ^Infirmerie, zonder nóg te spreken van de vele'kblftuintjes, die op een óf twee na verdwenen zjjü; dan bobben we te wijzen op de liedekens, waarin de vaderen niet zelden hnn hart lncht gaven, zeffs in dróeVe dagen, hunne vyanden kiezende tot doelen" voor de pylon, van hun' cUchterlyk vernuft. En Zonder nu: Jan Steen te noèmèn jtls schilder der gereformeerde zeden, vinden we in de meesterstukken der óud-bollandsche schilder school toch bewyzen genoeg,' dat vroolijk ver keer, luini ep boert door de vaderen volstrekt niet werden versmaad. Wil men op zijn beeldstorm er s allés >reirii- nigenl', dan vindt wfi vernamen het nóg deze week zelfs het beeldje van de godin der vyetensohap op den "Staf van den pedel (bode) der Vrjje Universiteit gëen genade meer, en ,mooé er (zie Standaard 18 Nov.) óp ge- Wezen wórden dat de Leidscho Universiteit op 8 Febr. 1575 werd"ingowyd/o, ft. met ver toon vfin den god dor dichtkunst on denegen Muzen. Komen wo echter tot de praktische zyde van het vraagstuk, dan moeten we ons heriunërön dat wyzolven jong geweest zyn, dan moeten we f»et oog slaan op onze kinderen, wier hart uitgaat naar genot. Het is een voorrecht als men, zooals de dich ter van Psalm 11.9, „al zyn vorinaak.kaifl stéllen in de Wet Gods. Wie den Heer dient, en onder zoekt wat ter Zjjner eer door Hem zelf ih ge schapen, doör^jjno uïeüaron is verricht,'door ,mann«Mi .vol dos goloofs en dos Heiligen Geesten wmtiLtoi wtMntt ft*»»»».1 ■i V

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 1