Ckristelijk-historisch blad voor Zeeland Dinsdag 2 November. i«UO. Verschijnt eiken .Maavdag, vVokmsgaO en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen per diuk xtaa.vok.v franco f 1,50. Enkele nommers - 0,05. ÖBMBBNTB-BBSÏÜUR. G. WIJTMAN, Paus der Advkrtentiün.' Per regel 10' ets.; Familie-berichten van 10 regels f 1, Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents pér regel. V E E M AKKT P V. VRGEMEESTEIt en WETHOUDERS vijq^GOES maken bij deze bekend, W .ZffijflE dat tederen Dinsdag {behalve den eerstenin de maand November aanstaande, zijnde den 16, 23 en 30 dier maand, binnen deze gemeente de gewone Veemarkt zal gehouden worden. Goes, den 30 October 1880. Burgemeester cn Wethouders voornoemd, J. G. DE WTTT HAMER. De Secretaris, habtma N. Herhalingsschool, BURGEMEESTER en' WETHOUDERS van 'GOES brfengen ter openbare kennis, dat de avondschool der School 3e klasse, een aanvang zal nemen met 15 Novem ber aanstaande, dagelijks, met 'uitzondering van den Zaterdag cn den Zondag, van 5 tot 7 uren, en bestemd is voor vohvaHsenon, althans voor dezulken, die min sten» den leeftijd van Mjaren hebben bereikt; alsmede dat in een der lokalen van het raadhuis op Woensdag 10 November- ft. a., des middags tc 12 uren, tot het aannemen van leerlingen voor gemeldo school zitting zal gehouden worden, Goes, den 30 October 18S0. Burgomecfltcr en Wethouders voornoemd, J. G DB WITT HAMER. I)c Secrotari", IIART M A a. Souvereiniteit in-„eigen kring. In deze-woorden door de jongste stichting op Christelijk gebied populairgeworden, is wel het best de verhouding geteekend tusschen moederland en koloniën. Bestaat er slechts écu koninkrijk der Neder- landen, maar ten dcelc in Europa en ten deele in Azië, gelijk men hot zoo menigmaal doet voorkomen? Immers neen? Zyu Java en Suri name, Celebes en Borneo provinciën als Holland en Zeeland? Zijn Atjehors eu Uajakkers ais Friezen eu Brabanders in een rjjk samen te -tollen? Hoeft Sumatra en Borneo, Batavia en Paramaribo dim vertegenwoordigers op het Bin nenhof? Wie meet het verschil dat tusschen de ixiwone'ra van Nederland en ,(Tie zijner kolo niën bestaat, in afkomst, geschiedenis, volks aard, klimaat, kleur, godsdienst en wat niet al? Gelden hier cn ginds dezelfde wetten, hetzelfde bestuur De prnctijk móet, hoe schoone theoriën over eenheid verkondigd worden, in beginsel ook in dit opzicht wel komen tot de erkenning van >S<>uveroiniteit in eigen kring." De gezamenlijke bezittingen der voormalige Oost-Indische Compagnie zjjn in 1789 door het Uylc mot allo schulden (die vele waren)' en aile baten (die woinigo waron) tot zich genomen en verklaard te z\ju bezittingen van don Staat. De Oost-Indische Compagnie was een lichaam I tegen vjjanden van buiten en tegen kwaad- uit do natie voortgekomen, dnt ruim twoo eeuwen willigen in eigen boezem. Maar het worde dan lang in Indië veroveringen haa gemaakt, dat naast het vele door haar gestichte kwade eene roeping had vervuld, die gewichtig was. In 1595 was door de Hollanders de weg naar Java gevonden, van 1798 af was de Nederlandsche Staat heer over die schoone landen »die zich om den evenaar slingeren als een gordel van Smaragd." Hoe Nederland zijne roeping heeft opgeva? teekenden we in ons vorig nómmer in 't kort. Het Cultuurstelsel leende zich bij uitnemendheid om geld in "s rijks schatkist te brengen, het liberale" stelsel erkende ten deele Souvereiniteit in eigen kring" döar vrije cultures te scheppen, pi aar ruimde het oude Cultuurstelsel, dat toch altijd machtiger bleek, niet op, en begon het Oosten naar Wesierscho begrippen te besturen. Neutraliteit in School en Kerk werd het parool. Neutraliteit die zich weldra zelfs verliep in het meêdoen, door mannen- van den hoogsten, rang, aan de inwijding van Moliainmedaan- sche bedeliuizeu, on in meêdoen aan ontduiveiing van een locomotief op Moham- medaansche wijze. Zending, christelijke zen ding werd niet zelden door gezaghebbender! onvriendelijk aangezien, door inlandsche hoofden tegengewerkt zelfs. Indien Souvereiuiteit in eigen kring" meer de leuze wordt die ons begrip omtrent de koloniën meê bepaalt, dau zal de staat aflaten daar ginds een kerk te steunen, die in geestelijke armoe haar weerga zoekt, en zal hij er wel nooit toe komen eene neutraliteit als bij ons sinds 25 jaren opgeld dóet, te copiëeren. Bekendmaking van het Evangelie aan die gindsche volken is de eerste en duurste plicht voor hen die gelooven dat koning Jezus' heerschappij krachtige ont luiking, van edele krachten wekt, dat bekeering tot het christelijk levensbeginsel ook aan de bewoners van onze koloniën uitzicht kan ojie- uen óp ontwikkeling in hoogeren zin. Door den loop "lier geschiedenis heeft ons kleinevaderlandonder de stemmen Europa's schier de kleinste plichten van voogdij te vervullen over eene bevolking 5 en 10 maal sterker dan zijn eigene. Daartoe moet een'troe- pcnmacht op do been gehouden worden erv een vloot in zee, daartoe moot een aanzienlijk deel van onze maatschappelijke krachten jaarlijks geleverd worden, daartoe beloopt men alle kwade kansen die getuige Aljeh koloniaal bezit ons berokkenen kan. Op ons vuderland rust de taak de onmondige volken aan zjjn gezag onderworpon, te bescher- meer en meer eene voogdijschap die, in 't waar belang van den pupil leiden kan tot eindelijke meerderjarig verklaring. Knellende banden, die nog steeds het vrije leven belemmeren in eigen kring met bezadigd heid en goeden wil los te maken, dat is een der eerste en noodzakelijkste plickten.'Gemeeji- telijk of persoonlijk grondbezit neme de plaats der Gouvernements-cuUures ia, landrente en heerendiensten, die kanker voor de welvaart van Java's bevolking, wórden vervangen door een anderen vorm vau belasting, die minder gelegenheid tot misbruik aan dessah-hoofden en ambtenaren .biedt. Opium-pacht, nu nog op ge zag der regeeriug in stand gehouden, worde, als het verkoopen van vergif in bot moederland, verboden Niet wat Indië ons opbrengt, maar wat wjj goeds voor Indië doen kunnen, zal de eerste vraag moeten wordeu, voor ieder die in ons ge zag over Indië nog geen lastpost ziet. Brengt Indië ons geen voordeel aan in den vorm van millioenen in de schatkist, voordeel in den zin van werkzaamheid, van een ver heffend levensdoel, blijft toch wel zeker bestaan, haast zoovele indirecte voordeden die koopman schap, zeevaart en ambtenaarsstand ten goede komen. Het goede (lat we voor Indië kunnen doen, lost zich naar het begrip van den antirevolu tionair iu hoofdzaak op in het langzamerhand, steeds meer. eerbiedigen, van Souvereiniteit in eigen kring als een recht, afkomstig van Hem, die voor zwarten en blanken een eigen levenskring schiep. BINNENLAND. De verkiezing voor twee feilen van den gemeente raad te Vlissingnn zal plaats hebben op 15 Novem ber c. k. - In de Vrijdag gehouden vergadering van den gemeen teraad vnn Middelburg is besloten zich te wenden tot den Minister van oorlog, met verzoek om terug'te willen komcu op zijne voordiaoht om Middelburg als garnizoensplaats op tc heffen. Voorts zal door den go- raccnteraiul eene getdlecning van f 400,000 worden gesloten tegen een rente vau 4 pot. Do gemeentebe- grooting is vastgesteld op f 560,128,06l/s in ontvang, cn uitgaaf. De Tweede Kamer vordert rnet ongelooflijken spoed aan haar reusachtigen arbeid, het vastsiellcu van hot strafwetboek. De schaduwzijden van dezen haast zjjn wel de oppervlakkigheid wnnrmeê het werk bchandéld wordt eu de voortdurend» afwezigheid vnn vele lodén. Reeds Vrijdag dun vijfdon dag dor behandeling kon de Vergadering eersteen uur later dan gewoonlijk geopend'worden en was slcohts oven hot aantal léden aanwezig om ccno wettige beslissing to nemen. Do billijkheid vordert echtor by hot vermelden van

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 1