Nieuwe ZUIDEN, Goesche Courant, fa geheele ree BINNENLAND. 13550. Zaterdag 23 October. iwee en reriocbt. half Verschijnt el ken Maandag, vVoevsdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50. Enkele nómraers- 0,05. Uitgever: t\ Gr. WIJTMAN; tb MXDDElbBTTiRG-. Pbijs dee Advkrtentiën: Per regel 10 ets.; Familie-berichten van 1- regel3 1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 6 cents per regel. (Jktre fjrojessorale rede. Souvereinileit in riffen kring. Rede ter inwijding der P~rije Universiteit, door dr. A. Kuyper. We gaan onder dezen titel de, waarlijk ver van gemakkelijke proef wagen, om de massieve rede van dr. Kuyper, Woensdag voor een (alrijke schare van hoorderessen en hoorders uitgesproken, ook voor onzen kkring zoo duidelijk mogelijk te vertalen. f Het feit dat aanleiding gaf tot het uitspreken dezer rede, niet minder dan de inhoud leggen ons den plicht tot bekendmaking op. Souvereinileit in eigen kring. Wat is souvereiititeit Het gezag dat recht bezit, i plicht heeft en macht oefent, om eiken weerstand i tegen zijn wil te breken cn te wreken. De oorspron- kelijke, volstrekte souvereinileit berust bij geen roensch, maar bij God. Dour God is de Souvereinileit overge- 1 dragen aau den Messias. Hij trad op, met macht in deh hemel, met macht over de natuur, met macht over alle volk, ovqr de consciëntie,over het gelo >f 'gelfs. Hier is volstrekte Souvereiniteit, maar ook hier itlleen. J In ons veelzijdig, samengesteld menschelijk leven treden allerwege groepen, kringen op. Die dueling in kringen log in de ordening der schepping, in het be stek van ons menschelijk leven. Er is een kring des zedelijken, maaischappelijken, huiselijken, wetenschap, j peli.kea en kerkdijken levens. Men spreekt van cene I kunstwereld, wetenschappelijke wereld. Elk dezer krin- j gen heelt een eigen geliied, allen gehoorzamen aan .1 een eigen levenswet. Door deze kringen omstaat het rijke, veelzijdige, veelvormige mcnschcnleven, maar i ontstaat ook het gevaar dat de eenc kring den anderen i bemoeilijke, beperke. in zijn vrijheid. Daarom is het de taak van het Staatsgezag alle die kringen te be schermen, hen alle, voor zoover ze naar buiten optre den, 1e houden binnen de palen van het recht. Souvereinileit in eigen kring en Staatssouverciniteit gjn van nature elkanders vijanden. _Nu deze, dan gene Óeester, dat is het beloop van 's werelds historie. In ie oudheid won het Cacsarisme het pleit. Vrijheden waren verloren, volkeren bestonden niet meer, er was een wereldrijk,, den allesbcbeerschcnde staat. Jezus van Nazareth schiep, weer eigen kringen cn in die kringen eigen Souvereiniteit. In Zijn „Volbracht"- was ook een wereld van vrijheden begrepen. Zijne vol gelingen een eigen kring vormendekomen op nienw met de Staatssouverciniteit in botsing. Eeuwen van vervolging kunnen het souvereiu geloofs beginsel niet uitdelgen. Christus wint, voor het cene wereldrijk komen koninkrijken, met eigen koningen, en op hel gebied dier koningen eigen kringen, en in die kringen eigen vrijheden. Rijker werden de vrij heden, talrijker de kringen, tot orden en. gilden, ko ninkrijken en vrijheden, aan het einde van een tijdperk van misbruik van koninklijke macht, door de Volks- souvereiniteit, die de Revolutie bracht, werden ver nietigd. Vernietigd door de Jacobijnenclub, en door Napoleon, zoowel als door den alverzorgenden en alver mogen den Staat. Ook nu weder was het de Messias die redde, gena, vrede en geloof schonk, door een andere macht dan" den Staat te doen aanbidden, - door te wekken tot evangliesatie, tot werken der barmhartigheid, tot ijveren onder het volk, tot stneeken voor* den troon, i tot pleiten in de raadzaal. Souvereiniteit in eigen kring, ODder Jezus' souve- reine hoogheid hield, wat ook verdeelen mocht, een broederkring bycen. Omdat in de school de Souve reiniteit des gewetens, des huiselijken, geestelijken en paedagogiscben levens werd miskend, daarom trok de christelijke partij, baars ondanks een nationale partij geworden, ten strijde op. Ook nu blijft de Slaat, d, i. d« kring der kringen, bedacht op sterking van eigen macht en op hel keeren »an machtsuitzetting van eigen kringen. De lijn een maal door Caesar, den wereldbeheerscher, getrokken, geldt nog als staatsmanswysheid; denk slechts aan B:smarck, a'an Napoleon IIL -aan Gambetta. Vrijheid, onze vrijheid, de vrijheid der kringen wordt bedreigd door dn Staatsmacht, maar niet minder door de zonde. De gloed van hartstocht, de spranken der zonde verzwakken de zedelijke levenskracht, alzoo if het aan een wereld beheerscher' mogelijk in te trappen wat vermolmd was. En als ook door dien druk niet telkens weer uit God nieuwe levenskracht in die ontzielde kringen indaalde, dan zou men op het graf der vrijheid kunnen schrij ven „Zij rust". Ecu der verweermiddelen tot handhaving der vrij heden, is dé wetenschap. 'Ook de wetenschap vormt een eigen levenskring, die ouder Staatsvoogdy of onder kerkelijke curatcele elcchta verbasteren kan. In vrijheid moet het huis der wetenschappen groeien. Souvereiniteit in eigen kring, geen tak van staatsdienst dat is het .ide-.nl waarheen tb stichting der Vrije Uni versiteit een schuchicre poging waagt. Voor wetenschap en volksleven ligt in deze stichting en hare erkenning een schoone profetie. Souvereiniteit in eigen kring geldt als koninklijk beiling voor alle wetenschap.&Wclnu, men gunne bet ook aan ons Gereformeerd beginsel. Gereformeerd, daarmee is niet anders of niets minder bedoeld dan het qebte, zuivere christendom. De koop man spreekt van netto gewicht, de monter van fijn goud, de zilversmid van graote keur, de schrift van onvervalschten nardus, cn de Hsarlemeche Courant noemt zich „de oprechte." Alzoo willen wij r.aar taalgebruik en historie met den Gereformeerden naam onderscheiden het Christendom «lat naar den Woorde Gods is. Gereformeerd-, daarom werl iu. deze rede op het voetspoor van Calvijn. de souvereiniteil Gods op den. voorgrond gesteld, en Souvereiniteit in eigen kring naar- de Schrift bepleit, cn ook voor ons eigen be ginsel Souvereiniteit gevraagd in e.igen wctcnschap- pelijken' kring. Om de souvereiniteit in eigen kring te bewaren, mogen we, niet op verdrag van neutra liteit, met de wetenschap die uit een ander beginsel leef', meegaan. Voor ons staat als feit in Christus vast, wat voor anderen geen feit is. Het geloof aan den Woorde Gods, onfeilbaar in de Schrift ons door den Heiligen Geest geboden dat geloof trekt de scheidingslijn. In elke wetenschap, in elke faculteit en bij eiken onderzoeker keert de rac-nsch, in zijn tegenstelling van gevallen zondaar of zich ontplooiend natuurwezen, als voorwerp dat denkt of als onderwerp dat tot denken noopt weder, Christus, die aller Souverein is eisebt geheel óns menschelijk leven op. Om aan die roepstem gehoor te geven werd deze school gesticht. Dit éene we geven dit prachtige slot in de eigen woorden van den redenaar terug „Dit ééne slechts bid ik u, ook al waart ge onze felste tegenpar'.ijder, onthoud aan de geestdrift die onsbezielt den tol van nw eerbied niet. Want immers, die belijdenis, waar wij weer het stof van wegvaagden, war eens de zielskreet van een vertrapte natie; die Schrift, voor wier gezag wij buigen, heeft als onfeilbaar Godsgetuige eens de bedroefden getroost in uw eigen "geslachten; en die Christus wiens naam we in deze Stichting eeren, is hij" niet de Bezieler, de Verkorcne, de Aangebedene uwer eigen vaderen geweest? Siel dus al, dat, naar reeds in de studeer cel geschreven en in de hoogovens nagezongen wierd, stel dat naar nw eigen credo, bet dan wezenlyk met de Schrift uit en het Christendom een overwon nen standpunt ware, Ook dan vraag ik: Is dan toch dat Christendom ook iu uw oog, historisch, niet een te imposant, een te majestueus, een te heilig ver- sehijnsel geweest, om smadelijk in een te zinken en om te vallen zonder eer? Of is er dan geen No blesse oblige meer? Eu mocht een banier, als we van Golgotha meedroegen, dan ooit in 's vijands banden vallen, zoolang niet' hel uiterste was beproefd, nog één pijl onvcrscholen bleef, en er nog een lyf- garde hoe klein ook van dien door GoIgoth8 gekroonde op deze erve leeft? Op die vraag, en hiermee beslui; ik, M. H.op die vraag'heeft een„Bij God, dat nooit!" in onze ziel weerklonken. Uit dat: „Nooit" is deze Stichting geboren. En op dal „Nooit," als eed van trouw aan hooger beginsel, vraag ik een ecbo, mocht het een Amen zijn, aan elk vaderlandsch hart Ziedaar een kort veel te kort, resumé van de rede, die waard is gelezen, en meermalen Aerlczen te worden. Teruggeven van die kloeke taal en die zwaar gebouwde volzinnen is onmogelijk. Gelijk de vorm aan de in druk verschenen rede gegeven, alzoo is haar inhoud... massief. - De heer tut. J. Snijder, oud-burgemeester van Veere en Vrouwepoldcr, heeft wegens vertrek naar eldes, zijn ontslag genomen als lid der Provinciale Staten van Zeeland. Tot districts-schoolopzieners rijn, voor zoover de provincie Zee'and betreft, benoemd.: Middelburg jbr. oir. D. G. van Teylingen, te Mid delburg; Oostourg J. G. Gerritsen, te Breskens; Axel, H. A. barron Collot d' Escury, te Honlcnissc; Goes, rar. C. de Witt Hamer,, te Goes, Zierikzec, mr. J. W. A. Schneiders van Greiffenswerth, te Zierikzee; Tholen rar. L. A. Bijbau, te Colijnsplaat. Op verscheidene plaatsen in Zeeuwech-Vlaanderen, en vooral te Oostburg, zal dezer dagen nog al eens in herinnering gebracht worden, welke onrustige tijden vóór 50 jaar aldaar bele»fd werden, door inval len van gewapende Belgen, die meenden bij de 'be woners dezer landstreek steun te vinden in bet afwerpen van het wettig Nederlandsch gezag. Toen zij zich hierin deerlijk teleurgesteld zagen, vooral door het kloekmoedig verzet op 221 tetoberle Oöstburg, werden die strooptochten door do krijgsmacht, welke vervol gens die landstreek aan de grenzen bezette, weldra gekeerd, maar moest men toch -van tijd 'tot tijd nog getuige zijn van hevigen strijd op verscheidene punten. DoorJT. te- Zaamslag was eene' vordering ingesteld tegen den commissaris d<-s konings in Zeeland en den burgemeester van Ziams'ag, ter zake van een voetpad, dat loopt over "de gronden vau den eiscber en volgens zijn beweren ten onrechte op het tableau der buurtwegen gebracht is De rechtbank te Middelburg heelt, alvorens ten princi pale te beslissen, overeenkomstig de conclusie van het O.M. den gedaagden commissaris des konings toegelaten door getuigen t» -bewijzen, dat het voet pod sinds- menscben beugenis als zoodanig door het publiek, zonder iemaods- tegenspraak, als openbaar voetpad wordt gebruikt, dat het administratief gezag sindj-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 1