BINNENLAND.
G-OJSy, den as Ser/[en^ 18a0.
De Voorzitter der i»!, AW hesa mct do
gende rede bot pres,-^ M|lW
Mijne Heeren
anneer ik deze zaal rondzie, dan mis ik daar mannen
trier langdurig lidmaatschap in deze Kamer bij alien
voorzeker indrukken van hoogachting en vriendschap
nebben gevestigd, die blijvende zullen zijn, ook al
hebben zij ons verlaten. JScno eervolle welverdiende
rust moge neg lang hun deel zijn.
Aan u, Alijne Hceren, die of opnieuw of voor het
eerst vereerd zijt met het vertrouwen der Staten van
uw gewest, en als leden' der. vergadering toegelaten
zijt, bied ik mijn welgemeendcn welkomstgroet, met
den wensch dat gij de verplichtingen aan uwe belang
rijke betrekking verbonden met de meeste zelfvoldoe
ning zult mogen waarnemen.
Mijne Heercn Andermaal door den Koning geroe
pen dezen voorzittersloel in te nemen en uwe bijeen
komsten te leiden, behoef ik wel niet te verklaren dat
ik mij daardoor gevleid en boogelijk vereerd gevoel. Ik
neem deze gewichtige taak op unj met erkentelijkheid
voor dit vernieuwd blijk van vertrouwen, en met
goeden moed. V.
Met goeden moed, Mijne Heeren omdat uwe wel
willende medewerking en steun, die ik onlangs on
misbaar noemde, en steeds zal blijven noemen, mij
reeds aanvankelijk ten deel is gevallen in meerdere
mate dan ik durfde verwachten.
De rede van het geëerbiedigd hoofd van den Staat
waarmede gisteren de vergadering van de Statcn-
Generaal geopend is, geeft het uitzicht dat wij een
werkzame en belangrijke zitting tezemoet gaan.
Moge ons onder Hoogercn Zegen het voorrecht
worden gegund die-, werkzaamheden met zorg, beza
digdheid en met rijpen rade te behandelen en ten einde
te brengen, opdat zoodoende het bij de Grondwet
gewilde gemeen overleg tusschcn ïlegeexing en Ver
tegenwoordiging heilzame vruchten voor bet ons allen
dierbare vaderland moge afwerpen.
En hiermede, Mijjie Hceren I verklaar ik het voor
zitterschap der Eerste Kamer le hebben aanvaard.
De heeren Van Dcdem, Van Rees en Gleichman
namen gisteren als leden der Tweede Kamer zitting.
Op de candidatenlijst voor het voorzitterschap werd
geplaatst, sis eerste candidaat de heer Dullert, met
50 van de 62 stemmen.
Als tweede candidaat werd na langdurigen strijd
tusschen de heeren Cremers, Miraudolle en Van Nis-
pen, de heer MirandolJe gekozen met 29 stemmen
tegen 22 op dzn heer Cremers, terwijl 11 stemmen
blanco werden uitgebracht.
Als derde candidaat werd bij vierde stemming dc
heer Cremers gekozen met 38 stemmen, tegen 22 op
den heer»Kcuchenius.
Uit het rapport der staatscommissie, belast met
het onderzoek omtrent de verbetering van den water
weg van Rotterdam naar zee, blijkt o. a., dat het
hoofdbeginsel i?: breken voor altijd en voorgoed met
het 'stelsel van uitschuring door den stróoin tot vor
ming van den waterweg. Deze uitspraak berust op
de geschiedenis van den waterweg.
De te maken werken zijnlo normaliseering der
rivier, van krimpen tot den mond in zee2o kunst
matige vorming, door* uitbaggering, van de genorma
liseerde rivier tot den mond, en dus ook tusschen de
dammen in zee; 3o verlioogiug van de bestaands
dammen in zee minstens tot boven de hoogte van
springvloed; 4o verlenging der bestaande dammen
op zoodanige wijze, dat de koppen der beide dammen
liggen in eene lijn, evenwijdig aan de hoofdrichting
der getijstroomen in zee, en reiken volgens de kortste
richting, dat is ongeveer rechthoekig op die stroomen
tót de dieptelyn van 9 M. onder laag water.
Over die evenwijdigheid der koppen van de dam
men bestond verschil van gevoelen. Het is de vaste
overtuiging der commissie, dat met deze aangeduide
werken het doel, de verkrijging van een waterweg
van Rotterdam naar zee voor schepen van 6-50 M.
diepgang bij laag water geheel zal worden be
reikt,- en dat de toestand na den aanleg dier werken
ten eenenmale verschillen zal van dien, waarin de
waterweg heeft verkeerd en thans nog verkeert.
Zie hier de recapitulatie der kosten met inbegrip
van risico enz.: lo de scheiding van de scheur der
Jfieawé Maas en Botlek met schutsluis f917,300;
2o rivierverbptering KrimpenRotterdam f 1,905,200;
3o idem Rotterdampunt Rosenhurg f2,391,400; 4o
idem punt v. Rosenburg-^-begin hoofden aan den
Hoek van Holland f 11,357,000; 5o norroaliscering
tusschen de bestaande hoofden f2,273,600; 6o ver
lenging en verhóbging der hoofden f 10,150,809;
7o onvoorziene werken, kosten van toezicht, enz.
f 995,700; totaal £<30,000,000.
De duur van bet geheele werk is gesteld op acht
jaren.
sWoensdag namiddag 2 uur had in het gebouw
van het Kon. Instituut voor dé marine te Nieuwediep
onthulling plaats van het gedehkteeken, opgericht
door zceofliciercn cn oud-zcco(Bcicrcn ter nagedachte
nis aan wijlen den admiraal der vloot Z. K. H.
prins Hendrik.
Dc plechtigheid werd bijgewoond door tal van zee
officieren cn belangstellenden, terwijl de vice-adiniraal
E. L. de Haes, directeur en kommandant der marine,
ia kernachtige woorden aantoonde, wat dc beminde
admiraal voor hel vaderland in het algemeen cn voor
de zeemacht in het bijzonder was geweest. De staf-
couziek der marine luisterde de plechtigheid op.
Het Utrechtsch Dagblad schrijft
Nu voortdurend do vraag gedaan wordt door be
langstellenden, die de modellen voor het standbeeld
van Graaf Jan van Nassau komen bezichtigen, of het
ontwerp, dat den eersleu prijs verwierf krachtens de
uitspraak der daanoe uitgenoodigde jury, uitgevoerd
zal worden, kan het in het belaug der zaak zijn, nu
reeds daarop eenig antwoord te geven.
Art. 10 van het programma zegtIngeval tot de
ujtvoeriug overgegaan kan worden, zal liij daartoe in
de eerste plaats in aanmerking komen, wiens ontwerp
bekroond is.
Mocht bet met den eersten prijs bekroonde ont
werp tot uitvoering komen, dan zouieu daarin nog
eerst wijzigingen gebracht worden. Het gewijzigde
ontwerp zal, wanneer zulks mogelijk is, opaieuw voor
bef publiek tendon gesteld worden. Daar bet voor
het comité van het hoogste gewicht is, de roeening
van deskundigefi over dc ontwerpen te weten, kan
openlijke bespreking in dagbladen of langs anderen
weg daarvan voor het comité niet dan nuttig zijn. De
modellen zullen derhalve nog enkele, dagen ter be
zichtiging blijven, wanneer het ten minste blijkt, dat
er nog belangstellenden zijn, die ze wenschen te
komen zien. In de zaal, waar zich de modellen be
vinden, zijn ook enkele photograpbische afbeeldingen
van portretten van Graaf Jan tentoongesteld. Het
comité zal er zooveel mogelijk naar streven, den ma-,
ker van het standbeeldbehulpzaam !c zijn in het
weergeven der trekken van Graaf Jan cn dat wel op
den leeftijd, dien hij bij het sluiten der Unie bereikt
had. Hij was toen 45 jaren oud. Wat de plaatsing
van het standbeeld aangaat, dienaangaande is nog
niets met zekerheid te zeggen.
De reis van de Willem Barents.
Aan boord van de Willem Barents.
Hammersfeat, 4 September 1880.
Hoog Edelgestr. lieer
Telegrammen hebben u bij de ontvangst dezes reeds
onze behouden aankomst en getroflen ongeluk gemeld.
Ik heb de eer u hiermede een kort verslag vnu onze
reis na het verlaten vaa ^ardo ,aan te bieden. Door
oponthoud bij de ontvangst van water en stilte werd
den 8en Juli Vardo eerst verlaten en koers gezet naar
Karmakoli, dat den 16- verkend werd. Voor do nauwe
straat, die naar de ankerplaats voert, begon liet uit
het Z. O. zoo hard te waaien, dat wij 2 dagen lang
moesten bijleggen en daardoor eer^t den 19 ten anker
kwamen. Tot niet geringe teleurstelling was het station
verlaten wij vonden slechts één Samojecd met vrouw
cn kind. Gelukkig waren zij iu staat ons het geheele
etablissement te laten zien, maar geen woord kan met
hen gewisseld worden. Tusschen het eiland cn Nova-
Zcmbla lagen een zestal Russische schoeners, die op
de witvisch'vangst uit waren en met wier kapitein wij
ook te vergeefs getracht hebben een diskours te voe
ren. Na inname van water en ballast, opname van
het station, magnetische cn astronomische waarnemin
gen, werd een aan den commandant,van het station
en aan het comité gericht schrijven achtergelaten en
den 20, 'savouds de baai verlaten.
Dikke mist en O. N. ON. O. wind vergezelden
ons op onzen tocht naar het ys. Op 76 gr. N. Br.
en 42!/i gr. O. L. ujordt bel eerste ijs ontmoet. Door
de geheerscht hebbende N. O winden is het zeer
verspreid, zoednt zonder moeite vier mijlen Noord
waarts gekoerst wordt, toeu het dichter begon te
worden. Met Z. O. koers waren wij er spoedig uiten
nu werd de ijsgrens gevolgd tot de 51 gr. O. b. Hier
is het ondoenlijk door Z. O. te sturen uit liet ijs te
geraken. Met W. en Z. IV. komen wy in open water
en zien nu, dat de ijsgrens zich om de Zuid buigt,
hetwélk mij reeds deed vreezen het ijs te zullen vin
den als Wood en Lutke.
Den 1 Aug. wordt in kruisbaai geankerd en als
naar gewoonte magnetische en sterrekucdige iraarnc-
mingeci gedaan, water en ballast ingenomen, bericht
in een cairn achtergelaten en den 3dcn de baai ver
laten en Noord gekoerst. Op den morgen van 7 Aug.
wordt - eerst dc branding legen het ijs gehoord cn
enkele stukken gezien. Dikke mist belctie iets van het
overige waar te nemen. Wij waren op 7.6 gr. 40 min.
N. Br. en 5G O. L. Nu ik hier het ijs zóó Noorde
lijk vond, WQ9 mijn plan gemaakt. Ik wilde nl. IJs-
kaap rondom en zoo trachten IJshaven te bereiken.
Sedert 14 Juli hadden wij aanhoudend O. en N. O.
wind gehad en ik vermoedde, dat het ijs in het Oos
ten opgebroken, zich door dc Barentzee verspreid had
en de vaart bemoeilijkte, zooals het ons gedaan had.
Er werd naar Bercheilnud gestuurd, om dit voorne
men, door het plaatsen van bericht in een rnirn ken
baar te maken.
Bij Bercbland gekomen wordt het flauw en de wind
Z«v., terwijl dc stroom NO. ze?. By stilte werd ver
loren, wat met eeu doorkomend briesje gewonnen
was. Wij- Ioodefi 60 en 40 vm., waardoor wij door
ankeren bet gewonncnc niet konden behouden. Op de
E, W. wordt wat gevorderd en hopend dat dit zou
blijven en noordelijken wind, ten minste verandering
verwachtende, ging ik kwart voor 12 naar.de kooi,
mot het vooruitzicht vopr het gat te zijn, als ik op
stond. Op de H. V/. stelt Frackers, mij voor, uit de
kust te houtjtfcn, daar er ondanks een aardig biiesjó
verloren wordt- Ilij verwacht verder in zee minder
stroom, Mij daarmede kunnende vereenigen, wordt
ver hoven Kruiseilandcn NW. gestuurd. Wel wordt
verleierd, maar het rif is goed te zien. Te 12i/4 op
de bak met het wachtvolk staande nit te kijken eu
zich reeds boven het rif denkende, jcag hij te loevért
lichte branding en onmiddellijk daarna stootte het
schip. Het rif steekt onder water minstens 7- geogr.
mijl vérder uit dan op de kaart staat. Zeilen werden
geborgen, rond gelood', sloepeu uitgezet, een stopan
ker uitgebracht, stoom gestookt en een zwaar anker
achteruit gebracht. Het schip stootte hevig eu rondom
dreven looze .«tukken kiel en dubbelbuid. Te vergeefs
wordt op de ankers gehiewd bet schip valt over zijde
en moet gestut wordende ketting van hel zwaar
anker wordt stuk gedraaid en het water valt. Do
wind cn branding nemen toe, ik begin het ergste te
vreezen. Met ryzend water wordt ballast en steenko-
len uit het voorschip over boord gegooid en te 11V»
uur kwam het sohip na eeuige harde stooten vrij.
Het anker moet ik laten slippen en "zoo spoedig mo
gelijk gehaald op het stop, dat in 7 vaam Irg. Ge
lukkig was htt schip dicht gebleven. De wind neemt'
toe en ik kou hier niet blijven liggen. Wij ziju ge
noodzaakt met een spring onder zeil le gaan en zij
daarna buiten dadelijk gevaar, maar hebben alleen een
werpanker als eenig grendtakef. E«n sloep om het
schip te lichten, kon door de intusschen toegcuomen
zee niet van boord. In de ruimte wilde ik eerst het
te verwachten slechte weder verdovenen daarna zien
of cr geen ankers terug te krijgcu waren. Dit slechte
weder bleef niet uit, ondanks de hooge rrfbeieüjkc zee
bleef het schip droog en uit stelde ons niet weinig ge
rust. Allen, zoowel officieren als bemanning hebben
met loffelijkeu ijver gewerkt.
Den 15 kon naar Kruiseiland gezeild worden om
te trachten dc ankers te visschen, Tot nu toe had
dikke mist ons daarin verhinderd.
Bij de plaats, waar onze ankers lagen, stond, hoe- j
wel de zee vrij kalm '.va«, nog zóóvjeel branding, dat
wij 'reeds blijde waren het stopauker terug te krijgen.
En nu geen cogenhlik langer op deze gevaarlijke
plaats gebleven cn den steven gewend eerst N- later
N.O. en op 70 gr. NB. ONO. Geen ijs werd ont
moet behalve de ijsbergen. Des morgens van den 17
bij ijskaap zijnde, zagen wij gesloten pak. vlak baai
op, zich strekkende N1V. en ZO. In het Noorden
"was het ijs vrij. in het NO. en Oosten, deed hello
ijsblink onderstellen, dat het met het ijs uit dc Kara-
zee één was en het laatste tegen de Oostkust opge
stopt zou zijn. IJshaven te bereiken achte ik ondoen
lijk, maar Oranje-eilanden hoopte ik te balen. De ge
denksteen werd opgehaald cn alles gereed gemaakt
dien te plaatsen. Een vrij plotselinge ONO. storm
uoodzaakte voorloopig dit plan te laten varen en om
de West te vluchten. In dikke mist werd nu te mid
den van eene menigte ijsbergen gelensd, maar telkens
bijgestoken, als te dik werd, om vrij van ijsklippen te
blijven.
Bij bet ophalen van den steen was het ontdekt
geworden, dat een kielbout 8 cM. boveu het zaadhout
uitstak en 2 een weinig gelicht was. Nu was het ze
ker, dat op deze plaats behalve dc grenenhouten looze
kiel ook de eikenhouten ontbrak, maar obk nog on
geveer 13 c.M- van de kiel zelf af moest zijn.
Doordien het schip in slecht weder zich zoo goed
gehouden had, dacht ik in de» beginne niet aan sta
king der expeditie, hoewel de handelbaarheid veel ver
minderd was. Wenden deed de Barents alleen in dood
cn slecht water.
Nu kon ik ook nog niet tot terugkeereu besluiten.
Ik wilde zoo gaarne ten minste eerst den steen op
Oranje-eiland plaatsen en het laatste gedeelte der
instruktic opvolgen.
Door den ONO. storm zouden vooreerst de Oranje-
eilanden in het ijs zitten, dal wij er benoorden vau
gezien haddenik wilde daarom in Russenhaven
loopen, zoo mogelijk liet schip nazien, ballast en
water innemen en eene gunstige gelegenheid afwachten
mijne geluk opnieuw te beproeven. Het schip had
wel geleden en was verzwakt, dat merkte ik goed aan
eigenaardige golvingen en schokken in het achterschip
bij werkzaamheden in het tuig, of aanschieten van
een zee, zooal3 ik die vroeger nooit had waargenomen
maar het schip was dicht gebleven in stormweder
met boogc zee.
Sedert wij IJskaap verlaten hadden, had dikke mist