BINNENLAND. G-OJSy, den as Ser/[en^ 18a0. De Voorzitter der i»!, AW hesa mct do gende rede bot pres,-^ M|lW Mijne Heeren anneer ik deze zaal rondzie, dan mis ik daar mannen trier langdurig lidmaatschap in deze Kamer bij alien voorzeker indrukken van hoogachting en vriendschap nebben gevestigd, die blijvende zullen zijn, ook al hebben zij ons verlaten. JScno eervolle welverdiende rust moge neg lang hun deel zijn. Aan u, Alijne Hceren, die of opnieuw of voor het eerst vereerd zijt met het vertrouwen der Staten van uw gewest, en als leden' der. vergadering toegelaten zijt, bied ik mijn welgemeendcn welkomstgroet, met den wensch dat gij de verplichtingen aan uwe belang rijke betrekking verbonden met de meeste zelfvoldoe ning zult mogen waarnemen. Mijne Heercn Andermaal door den Koning geroe pen dezen voorzittersloel in te nemen en uwe bijeen komsten te leiden, behoef ik wel niet te verklaren dat ik mij daardoor gevleid en boogelijk vereerd gevoel. Ik neem deze gewichtige taak op unj met erkentelijkheid voor dit vernieuwd blijk van vertrouwen, en met goeden moed. V. Met goeden moed, Mijne Heeren omdat uwe wel willende medewerking en steun, die ik onlangs on misbaar noemde, en steeds zal blijven noemen, mij reeds aanvankelijk ten deel is gevallen in meerdere mate dan ik durfde verwachten. De rede van het geëerbiedigd hoofd van den Staat waarmede gisteren de vergadering van de Statcn- Generaal geopend is, geeft het uitzicht dat wij een werkzame en belangrijke zitting tezemoet gaan. Moge ons onder Hoogercn Zegen het voorrecht worden gegund die-, werkzaamheden met zorg, beza digdheid en met rijpen rade te behandelen en ten einde te brengen, opdat zoodoende het bij de Grondwet gewilde gemeen overleg tusschcn ïlegeexing en Ver tegenwoordiging heilzame vruchten voor bet ons allen dierbare vaderland moge afwerpen. En hiermede, Mijjie Hceren I verklaar ik het voor zitterschap der Eerste Kamer le hebben aanvaard. De heeren Van Dcdem, Van Rees en Gleichman namen gisteren als leden der Tweede Kamer zitting. Op de candidatenlijst voor het voorzitterschap werd geplaatst, sis eerste candidaat de heer Dullert, met 50 van de 62 stemmen. Als tweede candidaat werd na langdurigen strijd tusschen de heeren Cremers, Miraudolle en Van Nis- pen, de heer MirandolJe gekozen met 29 stemmen tegen 22 op dzn heer Cremers, terwijl 11 stemmen blanco werden uitgebracht. Als derde candidaat werd bij vierde stemming dc heer Cremers gekozen met 38 stemmen, tegen 22 op den heer»Kcuchenius. Uit het rapport der staatscommissie, belast met het onderzoek omtrent de verbetering van den water weg van Rotterdam naar zee, blijkt o. a., dat het hoofdbeginsel i?: breken voor altijd en voorgoed met het 'stelsel van uitschuring door den stróoin tot vor ming van den waterweg. Deze uitspraak berust op de geschiedenis van den waterweg. De te maken werken zijnlo normaliseering der rivier, van krimpen tot den mond in zee2o kunst matige vorming, door* uitbaggering, van de genorma liseerde rivier tot den mond, en dus ook tusschen de dammen in zee; 3o verlioogiug van de bestaands dammen in zee minstens tot boven de hoogte van springvloed; 4o verlenging der bestaande dammen op zoodanige wijze, dat de koppen der beide dammen liggen in eene lijn, evenwijdig aan de hoofdrichting der getijstroomen in zee, en reiken volgens de kortste richting, dat is ongeveer rechthoekig op die stroomen tót de dieptelyn van 9 M. onder laag water. Over die evenwijdigheid der koppen van de dam men bestond verschil van gevoelen. Het is de vaste overtuiging der commissie, dat met deze aangeduide werken het doel, de verkrijging van een waterweg van Rotterdam naar zee voor schepen van 6-50 M. diepgang bij laag water geheel zal worden be reikt,- en dat de toestand na den aanleg dier werken ten eenenmale verschillen zal van dien, waarin de waterweg heeft verkeerd en thans nog verkeert. Zie hier de recapitulatie der kosten met inbegrip van risico enz.: lo de scheiding van de scheur der Jfieawé Maas en Botlek met schutsluis f917,300; 2o rivierverbptering KrimpenRotterdam f 1,905,200; 3o idem Rotterdampunt Rosenhurg f2,391,400; 4o idem punt v. Rosenburg-^-begin hoofden aan den Hoek van Holland f 11,357,000; 5o norroaliscering tusschen de bestaande hoofden f2,273,600; 6o ver lenging en verhóbging der hoofden f 10,150,809; 7o onvoorziene werken, kosten van toezicht, enz. f 995,700; totaal £<30,000,000. De duur van bet geheele werk is gesteld op acht jaren. sWoensdag namiddag 2 uur had in het gebouw van het Kon. Instituut voor dé marine te Nieuwediep onthulling plaats van het gedehkteeken, opgericht door zceofliciercn cn oud-zcco(Bcicrcn ter nagedachte nis aan wijlen den admiraal der vloot Z. K. H. prins Hendrik. Dc plechtigheid werd bijgewoond door tal van zee officieren cn belangstellenden, terwijl de vice-adiniraal E. L. de Haes, directeur en kommandant der marine, ia kernachtige woorden aantoonde, wat dc beminde admiraal voor hel vaderland in het algemeen cn voor de zeemacht in het bijzonder was geweest. De staf- couziek der marine luisterde de plechtigheid op. Het Utrechtsch Dagblad schrijft Nu voortdurend do vraag gedaan wordt door be langstellenden, die de modellen voor het standbeeld van Graaf Jan van Nassau komen bezichtigen, of het ontwerp, dat den eersleu prijs verwierf krachtens de uitspraak der daanoe uitgenoodigde jury, uitgevoerd zal worden, kan het in het belaug der zaak zijn, nu reeds daarop eenig antwoord te geven. Art. 10 van het programma zegtIngeval tot de ujtvoeriug overgegaan kan worden, zal liij daartoe in de eerste plaats in aanmerking komen, wiens ontwerp bekroond is. Mocht bet met den eersten prijs bekroonde ont werp tot uitvoering komen, dan zouieu daarin nog eerst wijzigingen gebracht worden. Het gewijzigde ontwerp zal, wanneer zulks mogelijk is, opaieuw voor bef publiek tendon gesteld worden. Daar bet voor het comité van het hoogste gewicht is, de roeening van deskundigefi over dc ontwerpen te weten, kan openlijke bespreking in dagbladen of langs anderen weg daarvan voor het comité niet dan nuttig zijn. De modellen zullen derhalve nog enkele, dagen ter be zichtiging blijven, wanneer het ten minste blijkt, dat er nog belangstellenden zijn, die ze wenschen te komen zien. In de zaal, waar zich de modellen be vinden, zijn ook enkele photograpbische afbeeldingen van portretten van Graaf Jan tentoongesteld. Het comité zal er zooveel mogelijk naar streven, den ma-, ker van het standbeeldbehulpzaam !c zijn in het weergeven der trekken van Graaf Jan cn dat wel op den leeftijd, dien hij bij het sluiten der Unie bereikt had. Hij was toen 45 jaren oud. Wat de plaatsing van het standbeeld aangaat, dienaangaande is nog niets met zekerheid te zeggen. De reis van de Willem Barents. Aan boord van de Willem Barents. Hammersfeat, 4 September 1880. Hoog Edelgestr. lieer Telegrammen hebben u bij de ontvangst dezes reeds onze behouden aankomst en getroflen ongeluk gemeld. Ik heb de eer u hiermede een kort verslag vnu onze reis na het verlaten vaa ^ardo ,aan te bieden. Door oponthoud bij de ontvangst van water en stilte werd den 8en Juli Vardo eerst verlaten en koers gezet naar Karmakoli, dat den 16- verkend werd. Voor do nauwe straat, die naar de ankerplaats voert, begon liet uit het Z. O. zoo hard te waaien, dat wij 2 dagen lang moesten bijleggen en daardoor eer^t den 19 ten anker kwamen. Tot niet geringe teleurstelling was het station verlaten wij vonden slechts één Samojecd met vrouw cn kind. Gelukkig waren zij iu staat ons het geheele etablissement te laten zien, maar geen woord kan met hen gewisseld worden. Tusschen het eiland cn Nova- Zcmbla lagen een zestal Russische schoeners, die op de witvisch'vangst uit waren en met wier kapitein wij ook te vergeefs getracht hebben een diskours te voe ren. Na inname van water en ballast, opname van het station, magnetische cn astronomische waarnemin gen, werd een aan den commandant,van het station en aan het comité gericht schrijven achtergelaten en den 20, 'savouds de baai verlaten. Dikke mist en O. N. ON. O. wind vergezelden ons op onzen tocht naar het ys. Op 76 gr. N. Br. en 42!/i gr. O. L. ujordt bel eerste ijs ontmoet. Door de geheerscht hebbende N. O winden is het zeer verspreid, zoednt zonder moeite vier mijlen Noord waarts gekoerst wordt, toeu het dichter begon te worden. Met Z. O. koers waren wij er spoedig uiten nu werd de ijsgrens gevolgd tot de 51 gr. O. b. Hier is het ondoenlijk door Z. O. te sturen uit liet ijs te geraken. Met W. en Z. IV. komen wy in open water en zien nu, dat de ijsgrens zich om de Zuid buigt, hetwélk mij reeds deed vreezen het ijs te zullen vin den als Wood en Lutke. Den 1 Aug. wordt in kruisbaai geankerd en als naar gewoonte magnetische en sterrekucdige iraarnc- mingeci gedaan, water en ballast ingenomen, bericht in een cairn achtergelaten en den 3dcn de baai ver laten en Noord gekoerst. Op den morgen van 7 Aug. wordt - eerst dc branding legen het ijs gehoord cn enkele stukken gezien. Dikke mist belctie iets van het overige waar te nemen. Wij waren op 7.6 gr. 40 min. N. Br. en 5G O. L. Nu ik hier het ijs zóó Noorde lijk vond, WQ9 mijn plan gemaakt. Ik wilde nl. IJs- kaap rondom en zoo trachten IJshaven te bereiken. Sedert 14 Juli hadden wij aanhoudend O. en N. O. wind gehad en ik vermoedde, dat het ijs in het Oos ten opgebroken, zich door dc Barentzee verspreid had en de vaart bemoeilijkte, zooals het ons gedaan had. Er werd naar Bercheilnud gestuurd, om dit voorne men, door het plaatsen van bericht in een rnirn ken baar te maken. Bij Bercbland gekomen wordt het flauw en de wind Z«v., terwijl dc stroom NO. ze?. By stilte werd ver loren, wat met eeu doorkomend briesje gewonnen was. Wij- Ioodefi 60 en 40 vm., waardoor wij door ankeren bet gewonncnc niet konden behouden. Op de E, W. wordt wat gevorderd en hopend dat dit zou blijven en noordelijken wind, ten minste verandering verwachtende, ging ik kwart voor 12 naar.de kooi, mot het vooruitzicht vopr het gat te zijn, als ik op stond. Op de H. V/. stelt Frackers, mij voor, uit de kust te houtjtfcn, daar er ondanks een aardig biiesjó verloren wordt- Ilij verwacht verder in zee minder stroom, Mij daarmede kunnende vereenigen, wordt ver hoven Kruiseilandcn NW. gestuurd. Wel wordt verleierd, maar het rif is goed te zien. Te 12i/4 op de bak met het wachtvolk staande nit te kijken eu zich reeds boven het rif denkende, jcag hij te loevért lichte branding en onmiddellijk daarna stootte het schip. Het rif steekt onder water minstens 7- geogr. mijl vérder uit dan op de kaart staat. Zeilen werden geborgen, rond gelood', sloepeu uitgezet, een stopan ker uitgebracht, stoom gestookt en een zwaar anker achteruit gebracht. Het schip stootte hevig eu rondom dreven looze .«tukken kiel en dubbelbuid. Te vergeefs wordt op de ankers gehiewd bet schip valt over zijde en moet gestut wordende ketting van hel zwaar anker wordt stuk gedraaid en het water valt. Do wind cn branding nemen toe, ik begin het ergste te vreezen. Met ryzend water wordt ballast en steenko- len uit het voorschip over boord gegooid en te 11V» uur kwam het sohip na eeuige harde stooten vrij. Het anker moet ik laten slippen en "zoo spoedig mo gelijk gehaald op het stop, dat in 7 vaam Irg. Ge lukkig was htt schip dicht gebleven. De wind neemt' toe en ik kou hier niet blijven liggen. Wij ziju ge noodzaakt met een spring onder zeil le gaan en zij daarna buiten dadelijk gevaar, maar hebben alleen een werpanker als eenig grendtakef. E«n sloep om het schip te lichten, kon door de intusschen toegcuomen zee niet van boord. In de ruimte wilde ik eerst het te verwachten slechte weder verdovenen daarna zien of cr geen ankers terug te krijgcu waren. Dit slechte weder bleef niet uit, ondanks de hooge rrfbeieüjkc zee bleef het schip droog en uit stelde ons niet weinig ge rust. Allen, zoowel officieren als bemanning hebben met loffelijkeu ijver gewerkt. Den 15 kon naar Kruiseiland gezeild worden om te trachten dc ankers te visschen, Tot nu toe had dikke mist ons daarin verhinderd. Bij de plaats, waar onze ankers lagen, stond, hoe- j wel de zee vrij kalm '.va«, nog zóóvjeel branding, dat wij 'reeds blijde waren het stopauker terug te krijgen. En nu geen cogenhlik langer op deze gevaarlijke plaats gebleven cn den steven gewend eerst N- later N.O. en op 70 gr. NB. ONO. Geen ijs werd ont moet behalve de ijsbergen. Des morgens van den 17 bij ijskaap zijnde, zagen wij gesloten pak. vlak baai op, zich strekkende N1V. en ZO. In het Noorden "was het ijs vrij. in het NO. en Oosten, deed hello ijsblink onderstellen, dat het met het ijs uit dc Kara- zee één was en het laatste tegen de Oostkust opge stopt zou zijn. IJshaven te bereiken achte ik ondoen lijk, maar Oranje-eilanden hoopte ik te balen. De ge denksteen werd opgehaald cn alles gereed gemaakt dien te plaatsen. Een vrij plotselinge ONO. storm uoodzaakte voorloopig dit plan te laten varen en om de West te vluchten. In dikke mist werd nu te mid den van eene menigte ijsbergen gelensd, maar telkens bijgestoken, als te dik werd, om vrij van ijsklippen te blijven. Bij bet ophalen van den steen was het ontdekt geworden, dat een kielbout 8 cM. boveu het zaadhout uitstak en 2 een weinig gelicht was. Nu was het ze ker, dat op deze plaats behalve dc grenenhouten looze kiel ook de eikenhouten ontbrak, maar obk nog on geveer 13 c.M- van de kiel zelf af moest zijn. Doordien het schip in slecht weder zich zoo goed gehouden had, dacht ik in de» beginne niet aan sta king der expeditie, hoewel de handelbaarheid veel ver minderd was. Wenden deed de Barents alleen in dood cn slecht water. Nu kon ik ook nog niet tot terugkeereu besluiten. Ik wilde zoo gaarne ten minste eerst den steen op Oranje-eiland plaatsen en het laatste gedeelte der instruktic opvolgen. Door den ONO. storm zouden vooreerst de Oranje- eilanden in het ijs zitten, dal wij er benoorden vau gezien haddenik wilde daarom in Russenhaven loopen, zoo mogelijk liet schip nazien, ballast en water innemen en eene gunstige gelegenheid afwachten mijne geluk opnieuw te beproeven. Het schip had wel geleden en was verzwakt, dat merkte ik goed aan eigenaardige golvingen en schokken in het achterschip bij werkzaamheden in het tuig, of aanschieten van een zee, zooal3 ik die vroeger nooit had waargenomen maar het schip was dicht gebleven in stormweder met boogc zee. Sedert wij IJskaap verlaten hadden, had dikke mist

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 2