m w 1 Stelsel willen invoeren als het restitutiestelsel en dat wei alleen omdat bet, wat echter geheel onwaar is 3 jnillioen zouden kosten 5 Dit achtte die uitnemende financier zoo belachelyk, dat bij het der moeite waard oordeelde openlijk cene lans te breken met die be spottelijke „heeren clericalen." De brochure, vangt aldus aan „Tot de opmerkelijke eigenaardigheden van onzen IStaatkundigen toestand behoort voorzeker bet suprème dédain, .waarmede tegenwoordig financieele vraag stukken worden behandeld, in volmaakte tegenstelling van de warme belangstelling welke men vroeger daaraan schonk." De schrijver dacht echter niet dat die woorden toepasselijk zouden worden op zijne eigen vrienden Keen, zo werden toepasselijk gemaakt op de heeren clericalen, wien hij de volgende les wilde geven wij Myne Heeren, aan deze zijde, hebben zo geloof ik, niet noodigtoch kan bet zijn nut hebben ze in deze Kamer mede te deelen): „Men zou dua f3 000 000 'sjaars te restuceren hebben Wie moet dat betalen Die vraag brengt eene ko mieke zyde van het restitutiestelsel aan het licht, waaruit ten duidelijkste blijkt, hoe treurig de cleri- cale heeren de plank misslaan, als zij aan het door draven zijn „Noch. de Staat, nocli de gemeente zijn kapitalisten of grondeigenaars, die uit de renten van hun kapitaal de .publieke uitgaven kunnen bestrijden. Het geld, daarvoor benoodigd, moet de overheid uit den zak der contribuabelen weten te halenhet regent niet uit den hemel, gelijk mana in de woestijn." Ik kon niet nalaten deze nuttige les ook in het jaar 1880 even in herinnering te brengen. Drie millioen, dat was eene dwaasheid, en thans vraagt men zes milioenEn waarvoor P Voor eene- problematieke verbetering. Niet voor de gebeele natie, maar een deel der natie*. En wat het ergste isniet voor eene wet die aan het gebeele land voldoet, niet den vrede aan het land teruggeeft. Neen, men vraagt die som voor eene wet die de soheuring zal doen toe nemen I En, wanneer het gelukken zal de vrye school to gronde te richten ik zeg' niet dat dit de be doeling is, maar dit kan toch het gevolg zyn van uwe handelwijze, een gevolg dat gij zelf moet wen- schen, omdat slechts daardoor het bewys geleverd wordt van de waarheid uwer bewering, dat uwe school voldoende is voor allen wanneer die vrije scholen zullen zyn te gronde gericht, dan zullen die milliocnen die men nu voor het onderwys wil uitgeven, patuur- lyk nog verdubbeld worden, want dan zullen op uwe acbool ook al diegenen kómen, wier opvoeding wy thans met onze spaarpenningen bekostigen. Is die nieuwe schoólwet jaarlijks zes millioen waard Kan men voor dat geld niet iets doen dat voor het vaderland nuttiger is? Wat baat al dat lager onder wijs wanneer niet tevens de verdere opvoeding van het volk verzekerd wordt? Wat baat liet, dat het ge- heele_ Nederlandsche volk leert lezen en schrijven en „stil zitten" golyk de lieer Groen er bijvoegde, wan neer niet tevens gezorgd wordt voor dc ontwikkeling der notie ook .op verderen leeftijd? Maar daarvoor zijn dan geen milliocnen meer aanwezig, want om nog eens de woorden van den Minister vati Bossche te bezigen „bet regent geen geld uit den hemel I" Daarom mogen wij, moogt ook gij, Mijne Hccrcn, die zes millioen niet toestaan, vooral niet wanneer dot alles wat dc wet ons voorspiegelt to verkrijgen is langs ccnen anderen weg. Indien cr ccnc vrije school was, waarin alles zoo zuinig mogclyk geschieden moet in dien dc Staat alleen helpende -tusschcnbeidc kwant, dan zou men inct veel minder milliocnen meer tot stand brengen, en zou cr vrede in den lande zijn. Ik meen, Mijnheer dc Voorzitter, mij uaukcurie: aan het onderwerp lo hebben gehouden, dat thans in behan deling is ik meen goede redenen te hebben opge geven waarom ik mijne stem outhquden zal oau elke begrooting die strekt tot vermeerdering van uitgaven ten cindo dc nieuwe schoolwet in to voeren. Ik meen dat gedaan te bobben in kalme bewoordingen, zonder iemand to kwetsen, Maar ik weet dat- mijne redovoe- ring niemand overreden zal. Men is gronden óan antecedenten. Daarom verzoek ik, deze rede slechts te beschouwen als een protest cn als niets anders Maar wanneer het nageslacht zal beoordcelcn wat in dezen tijd door dc liberale partij gedaan is, dnn 2al het zich over haarverbazen, over eene partij die niet geschroomd heeft, millioenen op milliocnen te werpen in den bodemloozen put van dc openbare lagere school*en dit alles om een onbereikbaren ideaal een Christendom boven geloofsverdeeldheid, tc bereiken I Ik zal er bet ministerie geen verwijt van maken, dat het dit wetsontwerp invoert,, evenmin als de na komelingschap dat zal doenwant ieder die onze hedendaagsche geschiedenis beoordeelt, zal erkennen, dat het Ministerie, 't welk thans hier aan de groene tafel zit, ipets anders is of zijn kan, dan dienaar van dc meerderheidin de kamer. Men zal zich alleen afvragen waren er voor het verrichten van dien dienst geen mannen van minder allooi dan deze te vinden? De volle verantwoordelijkheid echter voor hetgeen thans in Nederland geschiedt, berust alleen op de liberale partij. Zij is bet die ons hiertoe dreefzij is het die den vorigen Minister van Binnenlandsche Zaken er toe bracht, om op onjuiste gegevens en daadzaken den Koning tot de onderteekeniug der schoolwet te adviseeren, .en zij is het ook die nimmer cene ernstige poging gedaan heeft om de grieven, die bij een zoo groot gedeelte der natie bestaan, weg te nctnen. .Op haar alleen ruste do verantwoordelijkheid Ik eindig, Mijnheer de Voorzitter! Ik zou willen besluiten met een woord dat gesproken is door Hem, wiens naam niet genoemd mag worden in de openbare volksschooleen woord, dat ik in deze Kamer niet wil herhalen, maar dat op andere wijze is uitgedrukt door een Hcidensch schrijver, toen hij deze woorden sprakquos Jupiter pcrdcre vult., prius dementat t (Jupiter verblindt dengenen, die hij verderven wil.) Men schrijft aan de Middelburgsche Courant uit Walsoorden De directie., van den apoorbootdienst Walsoorde Vlakc laat onder hare advertentie van de zomeruienst- regeling met vette letter drukken: „Door eene nieuwe aanlegplaats in de buitenhaven te Hnosweert is de geregelde correspondentie met den staatsspoorweg op gemakkelijke wijze ten allen tijde verzekerd." Bij alle erkenning van de waarde dezer verbelcriog en zelfs met inachtneming van de nog grooter ver betering, welke, dank ziy de beschikking in de jongste zitting onzer provinciale staten, verkregen zal worden, zoodra de aanlegplaats ten zuiden der spoorwegbrug te Vlake tot stand zal zijn gekomen, moet ieder, die dcu toestand kenV toch toegeven "dat de bedoelde directie wol wat veel honig uit dat enkele bloempje tracht te zuigen. Wat toch wordt verkregen door den steiger te Hans weert? Vooreerst een* zeer gemakkelijk op- en aflaten van reizigers, alsmede laden en lossen van vee en goederen, wanneer da boot, om welke reden dan ook, te Hansweert moet blijveir liggen. Tot dusverre was dat alles ellendig slecht. Verder wordt een aanmerkelijke winst in tijd verkregen, zoodra het schutteu te Hansweert te lang zou duren om tijdig den trein te Vlake te halen. Dit is zeer veel waard. Doch het grootste bezwaar komt achteraan. Indien de boot Vlake om genoemde reden niet tydig kan be reiken, hoe moeten de passagiers en' de goederen dqu te Vlake komen en hoe moeten zy bij de boot komen van Vlake af? Dit heeft uu hoegenaamd geen bezwaar voor hen, die vlug ter been zyn en dus, als ze geeu kniesooreD zyn of rcglementenslnven, niet zullen opzien tegen een 'marsch ven 20 minuten. Doch by slecht weer voor allen en bij goed ook voor kinderen, ouden van dagen, vrouwen en reizigers met veel bagage, is dat wel degelijk een bezwaar. Volgens het reglement kan men, 't is waar, de directie pressen om voor hare rekening over dien aistand tc wotdón vervoerd, doch daarvan zal wel nltyd weinig gebruik gemaakt worden eu iri dc meeste gevallen zal daartoe ook de tyd of de gelegenheid ontbreken. De directie zal daarom bovenstaande bcwcriug alleen ten volle tnogen uitspreken, wanneer aan de behoefte van eon vervoermiddel tusschcn Hansweert en Vlakc voldanti is. Ze kan cn zal ook wnarschijulyk weten, dat door veel handelsreizigers van hart boot gebruik wordt gemaakt cn dat tlczo reeds meermalen groot ongerief hebben ondervonden, als de boot te Hansweert moest blyven liggen. Aan schryver dezes is een voor beeld bekend, dat een handelsreiziger f 1,20 moest betalen voor 't kruien zijner kisten van Vlake naar Hansweert. Iloc voorkomend en dienstwillig de be manning der boot ook is, dit bezwaar kan zij door linnr dienstijver niet opheffen. De examens lqt verkrijging der nkton voor lager onderwijs, zullen voor zoover de piovincie Zeeland betreft, ditmaal plaats licbbou op 29 September en volgende dagen. Een. versje in het klachten bock der Maatschappij Zeeland bewijst hoe ingenomen een Engclschmim niet den dicnsUop die lijn is. Het luidt, vertaald als volgt: Neen dnt's geen man die 't veel op reizen hevft begrepen, I Dó'mail die nu nog niet voldnnn is niet dee/.' scliej cn, Wnt zijn. de kooi,ie» ruim. hoe zindelijk en hoe net Kajuiten flink cn friscli, niet minder dan het bed! De meester van 't buffet, een man van zessen klaar, En dan dc vrouw is 't niet een waardig paar Docli waartoe lofs nog meer, 'tzij vragen ot 't zij gissingen 'k Beveel u allen tuit» dén weg van Kent naarVlisEingen. De plaats: van afvaart, Queensborough, ligt in het graafschap Keut. {Zuiden.) Men deelt uit Amsterdam mede, dat er daar sprake is van dc camlidatuur van den heer Kappeync voor de Tweede Kamer, ter vervulling vau de vacature, die dcor het overliyden vau de heer Van Heukelom is ontstaan. Behalve enkele ontwerpen van minder aaubelapg, zijn bij de Tweede Kamer aanhangig gebleven de volgende wctsvoordrachtcn, als1. tot rcgeÜDg van het auteursrecht2. omtrent dc verjaring van bij verstek gewezen vonnissen 3. tot vaststelling van een nieuw strafwetboek 4. strafbepalingen tot beteugeling van desertie van zeevisschcrs 5. tot hef fing van een rentebelasting6. tot intrekking van art. 92 R. O.; 7. betrekkelijk ./Je zeevisscherijcnmaatre gelen tot beteugeling van het misbruik van sterken drank9. tot regeling van de Indische bijdrage 10. bepalingen omtrent den zout-accijns11. wijziging van de hooger onderwijswet12. betreffende de maten en gewichten.; 13; wijziging van dc spoorweg politiewet: en 14. herziening van de artt. 264, 265 en 266 der gemeentewet. Z. M. do Koning der Nederlanden heeft, naar aan leiding van het tot siand komen der conventie betref fende het kanaal van Terncuzcn naar Gent cn den spoorweg AntwerpenHolland, aan eenige Belgische staatslieden en hooge ambtenaren, die daarbij gewichtige diensten hebben bewezen, onderscheidingen toegekend. Tot grootkruis der orde van den Ncderlandschen Leeuw zyn benoemd de heeren G. Rolin Jacquemijns, minis ter van binnenlandsche zakeD, en Oh. Sainctclctte, minister van openbare werkentot kommandeurs derzclfdo orde de heeren De Kerkhove de Denterghem, burgemeester der stad Gtnl; Leopold Orban en F. Van der Sweep,- laatstgenoemde administrateur-presi dent der Staalsspoorwegmaatschappijlot riddersde heeren Simon, hoofdingenieur; De Grelle, rattd van legatie tc 's-IIagc; Brockhans, 1'iot, Verhaeghe de Naeijer en Willequet, allen hoofdambtenaar in Bel gischen dienst. De Nederlandsche Financier, in een artikel over „belastingen" schrijft, met betrekking tot het roeke loos en onverstandig opdrijven in sommige groote gemeente a. het volgende „Slaat men 's lands toestand nauwkeurig gade, dan zien wy hoe vooral in ons Parlement alle fiuaucicëte verbeteringen in den regel vyandig worden geweerd daarentegen wordt een program van uitgayen opge steld, dat perk noch paal kent. Ook onder dat opzicht zijn de stedelyke Besturen met blindheid geslageo. Toon de opening van het Noordzcekanaal to Amster dam nabij was, ontwaarde iedereen, dat er gebrek was aan steigers voor de lossing van groote schepen. Elk Amsterdammer schreeuwde om het hardst, de Kamer van Koophandel, de leden vaD den Gemeen teraad, in één woord dc gebeele Amsterdarasohe beurs, en dat wil wat zeggen I Ieder besefte de oniuiddelijke behoefte aan losplaatsen de gngelukkige. die van een ander advies mocht zyiügeweest, kende de behoefte van Amsterdam niet. En als met den stormpas wer den zeven ton toegestaan om twte steigers aau te leggen 1 Zeven toneen nietigheid daar waar het gold het to ke or not to van de hoofdstad. En de steigers werden in baast gebouwd, gereed cn klaar.... maar ziet, Dieraand maakte er gebruik van! Zoojuist en diep was de blik, dien geheel Amsterdam in zyn eigen dringende behoefte had geslagen i „Die steigers zijn ongeluksvogels voor Amsterdami •na gedurende eenige jareu Diets te hebben opgebracht zijn zij nu door tusschcukomst van de Rijnspoorweg* directie legen een jaarlijkschc buur van vier duizend gulden, in banden gespeeld van een Fransche Maat schappij, die vin Havre en met Staatssubsidie tegen de Mnntscbnppij Nederland een concurrentie op lovcu cn dood op do lijn BataviaAmsterdam, vin'Suez, met bet begin van het volgend jaar op tc-uw gaat zetten. nlAiissez fairl laissez passer f „Wnt in Botterdam is voorgevallen, ligt nog versch ill het geheugen. „Ofschoon schijnbaar buiten ons onderwerp liggende wijzen wij op het gebeurde te Amstetdatn cn te Rotterdam, om het bewijs tc leveren hoe onze rcec- riiigspersonen van stad en land zich kenmerken door absoluut gemis aan beleid en doorzicht iu hun be heer, en bijgevolg bóc weinig cr dient gelet Ie wor den op de adviezen, die van dien kant. worden uitge bracht, Aan 'den waan van den dag danken da mannen in het bestuur de autoriteit van hun positie, e» zij zijn des te hardnekkiger in hun streven, naar mate zc zich minder van het verouderde hunner economische beschouwingen kunnen losmaken." Een publicatie uit de vorige eeuw. In de vorigo eeuw bezat ieder eenigszins nnnzienlyk Frirschdorp ctj.1 dorpsherberg, maar ook niet meer dan deze céne. Tapperyen waren zeer zeldzaam. Ilel drankverbruik was zeer gering in verhouding van lliaiis,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 2