NIEUWE SOESSCHE COURANT. >vs j No. 56. Vrijdag 23 Juli 1880. Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland. il\ s |5 s s 1 1 f3 g I F Vijitiende Jaargang - 3,5 7,8 7,57 Vlisa. hav.7,25 8,40 stad. —6,12,32 2,30 5,30 7,25 10,— 6,12 7,34 8,50 12,44 2,41 5,42 7,3710,10 g Jliddelb. Arnemuid6,20 6,36 6,47 7,8 S 7,14 - fc I Itooscnd. V. 7,44 8 4510,46 1,— 3,5 Si Wouw 7,549,1110,561,10 Berg. op Z. 8,109,2511,7 1,213,27 7,25 Woensdr. 8,24 11,161,30 •Rilland 8,37 11 291,43 3,50 Krabbend. 8,43 11.351,49 3,57 Kruiningen. 8,53 11,451,5 9 4,14 •Vloke 8,58 11,50 2,4 4,20 Biezelingc 9,7 12,2,15 4,32 Goes 9,18— 12,10 2;24 4,43 8,6 - 'a il.Arend-s. 9.26 12,18 2,32 4,53 Arnemuid 9,41 12,32 2,47 5,9 Middel b.9,52 J 2,41 2,56 5,20 8,35 9,6 lMfifl0,50 Vliss. stad.. 10,2 12,503,5 -=.«—sp. 10,35 11, hav. 5,30 8,45 9,15 Deze Courant verschijnt, uitgezonderd op Christolijko feestdagen, des.' Maandags en Donderdaqs aoonds. Prijs p. kw. f 0,85. fr. p. post f 1.Afz. Nommers f 0,05. Prijs der Advertertticn 10 ct p. regel, grootc letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten van 1—5 regels 50 et. Advcrtentièn kunnen op den dag der uitgave niet later dan om half twaalf uur des voormiddögs worden aangenomen. "A Allo Stukken de redactie betreffende gelieve men minstens één dag voor de uitgave franco toe te zenden aan de Uitgeefster Wed. A. C. de Jonge, te Goes. 'sH.Arends. Goes Biezelinge. •Vlake Kruiningen r Krabbend.. 7^25 ♦Rilland 7,32 H Woensdr. 7,47 BergopZ. 7,5 8,2 Wouw 7,19 8,14 9,57 12,51 2,48 5,50 7,44 1,5 3,0 6,6 7,b9 1,14 3,11 6,17 8,8 .',25 3,19 6,30 8,19 1.32 3,26 6,38 8,26 1,40 3,33 0/44 8,35 1,50 3,43 6.55 8,45 1.5G 3,49 7,2 8,51 2,9 4,2 7,17 9,4 2,22 4,15 7,32 9,18 2.33 7,46 9,31 Aan deze balten wordt alléén gestopt, wanneer ?uw ,19 8,14 2,33 7,46 9,31 daar reizigers worden opgenomen of uitgelaten. Koösend.A. 7,30 8,25 8,4510,11 2,42 4,30 7,67 J,4Ï -CS 13 SO 1 u» G E M EENTE-BE..STUUR PATENTRECHT. BURGEMEESTER van GOES brengt bij deze in is van een ieder, wien het aangaat, bet primitief tweede gedeelte kohier van het ITRECHT voor deze gemeente, voor het dienst- c, 188O1881, op heden ter invordering is gesteld u houden van.den ontvanger dier belastingen bihnen deze gemeente, en ieder verplicht is zijnen aanslag ten gestelde tijde te voldoen. Goos, den 22 Juli 1880. Do Burgemeester voornoemd, J. G. DE WITT HAMISR. BINNENLAND. GJ-OES, den 22 Juli 18SO. Vervolg der redevoering van den Gocsehcn nf- gevnargigdo mr. de Savomin Lokman, waarvan wij het tweede gedeelte hier overnemen. Ilicr sfaan wij voor de vraag wilt gij de onder wijswet, gelijk zy daar ligt, met de uitgaven die er hnnsb liggen Ik beschouw die beide zaken in verband cn stel dus de vraag: Is het goede, dat u door deze wet op. het lager onderwijs gegeven wordt, die uit gaven waard lulusschcn, na" de uitnemende redevoering, die wij ioo even hebben gehoord, en waarin zóo duidelijk wederom is uiteengezet, welke bezwaren onzorzyds a dc lager-onderwijswet bestaan, acht ik mij ont- •Vi van de taak, om op dat punt nader uwe nun- jl tc vestigen. Ik wil mij thans eenvoudig bepalen eene beschouwing van dc wet, zoo als zij daar »l, van uw standpunt. Mijue Ilecren van dc over- .ijdeGij hebt ohs eonigc verbeteringen beloofd, die voor uiij in geen geval vc/bctcringcn-.zijn, omdat dc hoofdzaak er aan ontbreekt: recht voor allen. Maar k zet dit punt ter zijde cn vraag welke verbeterin gen geelt nu die zoo zeer gezegende wet van 1878 aan de tintic, ook indien men acht dat wij niet tot die natie hehooren „Wij krijgen", zegt uij, „eene verbetering van het schooltoezicht." •I». «IH'iuis verbetering van dc trnc- tomenleu van inspeetenrs en vnu hen die in rang or op volgen; ik ken al. hunne titels niet uit het hoofd. Maar is dat verbetorde schooltoezicht zoo noodzake lijk? Zul hot zooveel beter werken dan hetgeen wij nu hebben? Is het onontbeerlijk liet ia vrij alge meen erkend, dat de vrijp school even good is als de openbare. Men heeft slechte bijzondere scholen, uinar ook ^oede. Zoo heeft men ook zeer goede, maar eveneens ,oor slechte' openbare scholenhet staat vrij wel gelijk. Hoe komt hot nu, dut de vrije scholen, 'ofschoon ij geen toezicht hebben, toch kunnen cortcurreeren net de openbare? Hul antwoord ia zoor eenvoudig, ju plaath van Staatstoezicht hebben zij do concur- re.nl»>* Wij mannen der Vrije school behoeven niet >n prikkel concr Rogoering die ons voortdurend» op vingers ziet bet eigen belang dringt cn dwingt om onze scholen goed in te richten. Ik- bo- tnij op flmt oordeel van allen die onze school nabij kennen, of dit ook niet ecu werkzaam middel is. Maar dit middel kost het land niets, on het land zou dit -middel ook kunnen bezigen, indien wij, in de. plaats van de openbare school, de vrije school hadden. Een ander voordeel dat men ons belooft, zyn de meerdere onderwijzers. Ik goef het toevoor geld, voor veel geld zal men langzamerhand hoe langer hoe meer menschep krijgen die wel onderwijs willen geven aan de jeugd. Maar zal dit een zoo groote zegen zijn" wanneer zij niet anders willen koinen dan voor geld P Voor de school is iets, auders uóodig dan de zucht om geld te verdienen. Het ligt in de eigenaardige roeping van den onderwijzer zich te wijden aan de jeugd. Ik heb meer dan een ambtenaar bij het opsnbaar onderwijs gesproken, die mij zeidc dat het grootste streven van zeer vele hulponderwijzers geen ander is dan om meer geld te verdienen het is bij velen maar te doen om steeds hooger traclement en einde lijk om hoofdonderwijzer te worden. Zal dit dan nu de zegen zyn, waarvoor wij jaarlijks de millioenen zullen moeten betalen Men heeft ons een derde voordeel toegezegdgroo- tere, ruimer» localcn. Maar ik vraag wederom zal dit ook een zegen zyn Zeer vele kinderen van óns volk zijn gewend en zullen geheel hun loven gewend moeten blyven om in kleine kamers te leven en vele gemakken moeten ontberen. Zal het nu gunstig werken, wanneer dié kinderen .in eenè soort palcis worden gehuisvest Het is eene verkeerde philantropie. Onze voorouders, waaronder -toch groote mannen waren te tellen, die zich misschien wel met het thans levende geslacht zouden kunnen meten, hebben vrij wat minder kubieke meiers schoollucht genoten dan onze kinderen, maar ik betwijfel of die meerdere hoeveelheid school lucht die wij -hun nu zullen verschaffen, wederom dio millioenen jaarlijks waard zal zijn. Een punt is, ik geef het toe, eene verbetering; de meerdere gelegenheid tot opleiding in en buiten de kweekscholen. Maar is ook hierin niet wederom eene schrikkelijke overdrijving? Is het niet de ouzinnighcid zelve, om overal tc eischen dal een onderwyzer niet meer dnri 40 kinderen tc gelijk zal onderwijzen P Dat is .volstrekt onuoodig, maar het is gedaan op'aan vraag .van mannen die zich verbeelden dat andera het onderwijs niet goed kan zyn. Do besto Duitschc on derwijzers hebben duarover wol „eens nüders gedacht! Nu vraagt men misschien: ziet gij dan over het hoofd de morecle gevolgen die de schoolwet Rebben zal Zal het volk niet verbeterd worden, waunoer het lager onderwijs verbeterd wordt? Veroorlooft mij op dit punt een Weinig acoptisch te zijn. Toen in 1857 de nieuwe schoolwet werd ingovoord, werd hetzelfde gezegd men redeneerde nldus-; nl wat men uitgeeft voor de scholen' zal op dc gevangenissen worden uit gespaard. Maar het is eene bittere ironie van'hotTot dut. in hejzelfde jaar waarin mon coito nieuwe school wet voorstelt, men te gelijk voorstelt cono wet op hot drank verbruik, niet omdat het Nederlnndsohe volk eindelijk is gaan Inzien dat hot draukverbruik slecht is, muur omdat het misbruik zoo aterk ia toegenomen dat de regeering niet langer heeft durven stil zitten. Dit gebeurde ten behoeve van eorio gcuoratio, dio op gegroeid is onder de working van de voortreffelijke schoolwet van 18571 Welke reden is er om van de nieuwe schoolwet iets betera te verwaohten? Maar laat ons voor een oogenblik aannemen dat althans op dit punt do natie beter zal worden, dan zeg ik nog: door deze schóól wet zult gij niet ver krijgen, wat toch wel eenig geld waard is, namelyk vrede in uw eigen land Dien vrede zult gy en kunt gij niet verkrijgen. Wy, die bezwaren hebbsn on be zwaren behouden legen de onderwijswet, zullen met des te meer kracht moeten werkou om onze scholen staande te honden tegenover de scholen, die door den Staat worden ingevoerd. Maar het gevolg daar van zal eene steeds toenemende verbittering in den lande zyn. Op hetzelfde oogenblik waarop het kleine Nederland al zyne kraohteh noodig heeft om staande ,te blyven togen de militaire, commercièele en indua- trieele krachten die het buitenland ontwikkelt, wordt eene wet ingevoerd die de reeds bestnan.de kloof nóg meer zal verwijden en wordt, om de middelen te vin den ten einde de vermeerderde uitgaven te dekken, eene belasting voorgesteld, die, om'de hatelijkheid van- invordering, wellicht nog tneerdcren vau hun land zal vervreemden dan de schoolwet reeds gedaan heeft: ik bedoel de rontebelasting. Wat Ae wet geeft en wat ze niet geeft heb ik met een enkel woord gezegd. Ik zal niet spreken over do ouderdeeich dor wet. Daarop is reeds gewezen door den geachten spreker die mij voorafging. liet is be kend dat vele deskundigen, ook zeer vele voorstandera van het openbaar onderwijs, tegen deze wet de grootste bezwaren hebben. Durft gij het laud eene uilgaaf van 6 roillioon opleggen om eene zoodanige wet uit te voeren Ik meen dat deze wet niet aangenomen zou zijn wanneer in 1878 bekend was geweest wat nu bekend is, namelijk dat die wet eene vermeerdering van uitgaven zal na zich slepen van' 6 millioenDe heer Knppeyne vaif dc Coppello zeide dat de wet zou kosten 2 l/ï en gaandeweg 4 millioen; „tpl een hoogor cijfer kon hij mot zyne berekening niet komen^. (Rede van 12 Juli 1878.) Deze Miuister van Bin- ncnlandscbe zaken is gelukkig geweestHij heeft een cyfer van 8 millioen verkregen, welk cijfer reeds bin-» nen eenigo jaren bereikt zal zyn Mag dit? [b men, zoo hniidelcnde, verantwoord,' tegenover het Nederlandsohe volk? Ik antwoord neen, en beroep my op een man, dia door de liberale partij tot hare uitnemendste mannen ger<jk|Dd is geworden. Op den Miuister van Bosso. Toen voor eenigo jaren van 'deze zijde werd voor gesteld, ter wegneming van vole grieven, het restitu- tieslelsel in te voeren, heeft dio Minister de Neder lnndsohe natie verrijkt u met eene brochure over dat onderwerp, waarin hy blijken geeft, dat-stelsel hoc- gonaamd niet begrepen to bobbon waarin bij allerlei fopten beging, dat niet alleen elke schooljongen, maar ook hij zelf zou hebben kunnen verbeteren, indien hy niet, oven als zoo vele heerou liberalen, bevoor oordeeld ware geweest tegenover ,pos, die in dip brochure „(lo heeren olcricalon" worden genoemd. In die brochure nu wordt met grooto minachting gesproken vnn do loden dozor zijtlo; dio een zuo dwaa^

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1880 | | pagina 1