den gezagvoorder der stoomboot proces-verbaal lieoft laten opmaken wegens bet to Hanswoort aan boord nemen en overbrengen naar Walsoorden van twee reizigers. Zjjn wij wol ingelicht, dan bestaat bjj ge noemden pachter het voornemen elk vervoer van passagiers of goederen, ingenomen te Hapsvreort, bij proces-verbaal te doen 'constateeren. G. C. De Middelbnrgsche courant meldt bet vol gende aangaande de nieuwbenoemde Commissaris des Konings in Zeeland: *Oaze bekendheid met den benoemde bepaalt zich tot de wetenschap, dat bij iemand is van mid delbaren leeftgd en aan de hoogescbool te Utrecht in de rechten gestudeerd beeft, waar hg in 1861 promoveerde op eene dissertatie: Over dé deelbaar heid der verbintenissen in one burgerlijk recht. In 1864 verscheen nog van zgne band een vlugschrift Ter toelichting van de Limburgsche quaeetie. In Juni 1861 trad hg in de diplomatieke loopbaan, door zgne benoeming tot attaché bjj het ministerie van buitenlandBche zaken. In 1865 werd hg benoemd tot secretaris van bet gezantschap te Washington, waar de heer Roest van Limburg destgds de waar digheid van buitengewoon gezant en gevolmachtigd Minister bekleedde. In -1866 vinden wij. hem se cretaris van legatie te Parjjs, in 1868 ais honorair raad van legatie te Berljjn. In 1870 verbond de Minister Roest van Limburg bem als raad van le gatie aan bet kabinet van den Minister van bui- tenlandsche zaken. In deze betrekking bleef bij, na tot minister-resident benoemd te zgn, tot in 1876, toen hg zgne tegenwoordige betrekking te Stokholm aanvaardde. Op bet oogenblik bevindt bij zich te 's Gravenhage. Do plechtigheid der opening van de zitting der Staten-Generaal werd Maandag door prachtig weder begunstigd, zoodat een ontelbare menigte op de been was. Z. M. de Koning werd vergezeld door Prins Fre- derik. De Prins en 'Prinses von Wied en 's Prin sen moeder, benevens de Kroonprins van Zweden woonden de opening bg. De Commissie, die Z. M. den Koning bg de opening der zitting van de Kamers aan den in- gang van het gebouw beeft ontvangen, was samen- gesteld nit deheeren: Huydecoper, Van Maarsseveen, Nobel, Borsius, Van Voorthugzen, Van Rgckevor- sel, Vos de Wael, leden der EerBte KamerPatgn, Van der Feltz, Mees, Brouwers, Borret, Barge, De Savornin Lobman, De Kuiter Zjjlker, Vening 'Meineaz én De Beaufort, Loden van de Tweede Kamér. Behalve do effecten-belasting zullen, naar wjj vernemen, door de Begeering nog worden inge trokken de wetsontwerpen betreffende de belasting op goederen in de doode hand, de schatkistpro messen, de regeling eener vaste bgdrage uit de Indische middelen en den generalen staf. (Vad.) De Afdeelingen der Eerste Kamer hebben tot voorzitters gekozen de bh. Beerenbrook, Hein, Pal- landt en Dugmaer. Tot leden der commissie voor bet adres van antwoord waren gekoz"njdö hb. BorBius, Van Voorthugzen, Buchner en Huijdecoper. Te Antwerpen heerscht een strike onder de werklieden aan de schepen- Deze komt Middelburg en VliBsingen ten goede. Zondag is namelgk in het droogdok te Middelburg gezet bet te Falmouth te huis beboerende en van Antwerpen naar hier gokomen 3 m. schip George Bell, gezagvoerder Allen. Iu het dok te Vlissingen verwacht men deze week een Frtoische bark en ook worden in eerstgenoemde plaats vreemde schepen tegeinoetgezien. "De nieuwbenoemde Commissaris deB Konings in Zeeland, jhr. nr. Van Karnebeek, hoeft Dins dag Middelburg bezocht De Minister van Binnealandscbe zaken heeft den Commissarissen des Konings in de provincie11 verzocht, hem op te geven de gemeenten, waar d0 oefeningen van de schutterijen plants hebben de8 Zondags, met opgaaf welke redenen iu elk dier ge* meenten, voor deze oefeningen de voorkeur aan voor melden dag hebben doen. geven, alsmede of deze nog steedB van overwegend gewicht zgn. - - De Liverpool Salvage Association bericht' het volgende omtrent het stoomschip Overijssel Men heeft eene overeenkomst getroffen met het stoomschip Neera om zich bij de kunst te houden en alles te laden wat mocht voorkomen'tegen 20 per dag. Men verwacht groote moeitë en onkosten om de 'geborgen lading der Overijssel van de Somali's terug te orlangon, zelfs nog meer dan het bergen van dat wat nog in het gestrande schip zit, de- wgl- onze agent rapporteert dat zonder twijfel het grootste gedeelte in den grond is gestópt of diep het land ingebracht. Hetschgnt dat dëFransche duikers en handels firma Mosb. Pinchard en Snel, die zich to Guar- J dafui gevostigd heeft om goederen cn schepon te bergen, eene overeenkomst met den Sultan der Somali's gemaakt hebben en dat du lading, die in bot bezit der Somali's is, door hunne tusschen- ko'mst geborgen werd. Genoemde firma heelt onze agenten aangeboden om Bamen te werken en van de Somali's zooveel als mogeljjk is van do geborgen lading terug to krjjgon en tevens te trachten van de lading te bergen, die nog aan boord is en het schip af te brengen tegen 50 pet. der waarde van het gebor- geno of, zooals later is aangeboden, halve winst of verlies te deelen. Onze agenten te Aden beschouwen het onmogelijk om iets zonder den bijstand van deze boeren te verrichten, die met don Sultan en de kustbewo ners bevriend en hunne taal machtig zjjn. De beer Wimshnrst, geheel in overeenstemming met den heer Ganslandt, onze plaatselijke agent, waren van meening dat geene andere schikking te maken is, en overtuigd dat het met onze duikers en vaartuigen ondoenlijk was te werken, hebben zij in hot laatste voorstel toegestemd. Do heer Pinchard is daarop naar do étrandingsplaats ver trokken en nog niet teruggekeerd. Zooals men zich zal herinneren moest aan don sultan 2400 pond sterling betaald worden voor do bescherming -en overlevering van het geborgene. Zooals men. weet, worden in ons land de af drukken, door mitfdel van de hectograaf verkre gen door do post niet als drukwerk aangenomen. Reeds vroeger is dé opmerking gemaakt, dat het weining steek houdt een afdruk van geschreven schrift op steen wél, maar op ljjm niet als druk werk te beschouwen. Ook in het buitenland heerscht verschil van gevoelen daaromtrent. Terwijl Enge land bectografische afdrukken als drukwerk aan neemt en zo ook naar ons land verzendt, willen Dnit8chland en Rusland zulke autografische afdruk ken met aniline-inkt niet op óéne lijn plaatsen met gelijksoortige afdrukken met vette drukinkt. Thans bevat de Belgische Monileur van den 27 Au gustus jl. eene beslissing voor dat land, waarbij het juste milieu wordt in acht genomen. Alle af- di ukken namelgk, verkregen door middel van papy-. poly-, becto-, folio-, óhromograaf en andere gelijk soortige toestellen met uitzonderimg van de ge wone kopieerpers worden als drukwerk aange nomen, onder voorwaarde evenwel, dat minstens 20 exemplaren daarvan,- geheel aan elkander goljjk, op de post worden bezorgd. Bjj de Commissie van oppertoezicht en be heer der Kweekschool voor zeevaart te Leiden zal op Maandag 29 dezer eene keuring plaats hebben van jongens, die eene verbintenis in s' rijks zee dienst wen8oben aan te gaan. - Wij voldoen gaarne aan het verzoek om het ..volgende te plaatsen: Eene groote vereenvoudiging bij het verzenden van kleine pal'jes naar Belgie is verkregen door hel sedert 1 September ingevoerde uniformta rief voor bestelgoederen van 5 KG. en minder naar en van Belgische stations van en naar alle Neder- landBcbe stations (uitgezonderd Yenlo-MaaBtricht). Men brengt zoodanig pakje, voorzien van een dui delijk adreB en vergezeld van een aan do spoorweg stations en bestolkantoren te vorkrijgen gelen vracht brief en mot de noodige douane-papieren aan het station en betaald (frankeeren is verplichtend) 48 ct. onverschillig naar welk Belgisch station het pakje bestemd is. Do Belgische geadresseerde betaalt dan voor bet bestellen nog 20 centime (in Brussel 25 centime). Wil men de waarde aangeven (hetgeen aan te bevelen is 'zoo het pakje meer dan 7,50 frank per kilo waard is), dan betaalt men boven do vracht voor iedere eenheid van j 472.50 waarde eene premie van 12 cent. Hier te.lande betaalt men, voor aankomende, pak jes, in plaatsen waai de spoorwegmaatschappijen be stellen 10 cent bestelloon en in andere plaatsen de gebruikelijke kosten van bostellen. De inklaring aan de grenzen geschiedt kosteloos, zoodat men tnsschenpersonen geheel kan ontberen en daardoor eene groote bezuiniging verkrijgt, ge heel ten bate van bat publiek. Voor handelaars en winkeliers, die veel pakjes van 5 KG. en minder naar Belgie verzenden of van daar ontvangen, is dit nieuwe tarief eene groote verbete ring, en daarom meenen wjj wel te doen, door hunne aandacht er speciaal op te vestigen. Kerk- en s»chooluiouwH. Ned. Herv. Kerk. L' Beroepen te Zierikzee, P. E. H. Bodel Bienfait, vte Tilborg. Db. De Pree alhier is No. 1 van bet drietal voor de Ware Holl. Gom. tt&Grand Rapids, Michigan in Amerika. Bedankt voor het beroep naar Kollum door: ds{ J. P. Nonhobcl, pred. te Middelburg. Landbouw en Yeeteelt. De hoer C. De-Vos te Hazerswonde spreekt in Sieboldia van oen schoono nieuwigheid, die hot be wijs levert dat het rozongesiacht al zjjn kracht nog met hoeft -"uitgeput om nieuwe pracht ten. toon to spreiden. Het is een variöteït van de Gloire de Dijon. Zij is gewonnen door den boomkweeker' P. Van Heiningen, te Boskoop. Al de bladeren, zgn goudgeel, -groen geaderd en gevlekt, en bg volwassenheid aan de onderzijde een rosetint aan-' nemende. De bloem is volkomen gelgk aan die der hoofdsoort. Do heer De Vos plaatBt baar naast de Weigelia Looynansii aurea. STATEN-GENERAAL. In het laatst van 1878 is in de beide Kamers dor Staten-Generaal ter sprake gekomen een advies van den advocaat-fiscaal in Indié, waarbjj, volgenB een Indisch dagblad, de stelling zou zijn verde digd, dat militaire delicten, begaan, aan boord van', oorlogschepen, in de wateren van Atjeh gestatio neerd, niet moesten beschouwd worden als te zgn gepleegd in tijd van oorlog. Dienaangaande kan thans het navolgende worden medegedeeld. Reeds in 1876 is door de Indische autoriteiten van gedachten gewisseld over de vraag, in hoe verre voor NederlandBch In dié in het algemeen," dan wel voor onze strgdkraenten in Atjeh in 't bizonder, de oorlogstoestand moest geacht worden "aanwezig te zgn. De Indische Regeoring heeft zich toen vereonigd met het advies van den directeur van justitie (dd. 13 September 1876), hoofdzake lijk hierop noderkomende: dat,' aangezien - de strijd togen Atjeh van localen aard was, niet geheel Ne- derlandsch Indié gezegd kon worden in staat van okrlog te vorkeeren, maar alleen de tot de expe ditionaire land- ofzeemacht boboorendo troepen moes ten beschouwd worden op voet van oorlog te zjjn dat derhalve, voor zooveel de marine betrof, een matroos, bohooronde tot de bemanning van een der schepen die deel uitmaakten van de ma ritieme middelen in do -wateren van Atjeh, wan neer hij deserteerde, strafbaar was wegeDS deser tie >in tijd van oorlog", doch dat de ze qualificatie niot kon te pas komen in geval een matroos van een elders gestationeerd oorlogschip deserteerde. Toen een jaar later een matroos zicb schuldig maak te iian feitelijke insubordinatie aan boord van een schip ter roede van Edi, won do fiscaal bij den zeekrijgsraad, met het oog op de omstandigheid dat genoemd landschap zich aan het Nederlandscb ge—- zag onderworpen had, bet gevoelen van den advo caat—fiscaal in over de vraag, of in casu het mis drijf geacht moest worden in tijd van oorlog ge ploegd te zgn. De advocaat-fiscaal gaf als zijn ge voelen te kennen dat er van een staat van oorlog geen sprake kon zijn, waar strijd -werd gevoerd tegen een Inlandsch rijk, dat, al mocht het zgn grondgebied kunnen verdedigen, evenwel niet bij machte was om den oorlog naar buiten te verplaat sen en onze bezittingen in'IndiS in gevaar te bren gen, veel minder om iets, wat ook, tegen Neder land te ondernemen. Ook kon, zjjnB inziens, niet gezegd worden dat bedoelde insubordinatie »voor den vijand" was gepleegd, omdat het schip zich in casu niet voor den vijand bevond, al behoorde het dan ook tot oen eskader dat wel in dit geval ver keerde. Nadat de Indische Regeering met dit ad vies bekend was geworden, heeft zij aan den ad vocaat-fiscaal doen weten dat zij aan de in 1876 genomen beslissing w.enschte vast te houden. Omtrent de vooruil zichten van het havenwerk' van Tandjong Priok wordt bericht, dat, als de ver wachtingen van den met de uitvoering belasten hoofdingenieur vervuld worden, reeds in den west--', moesson van 1880 dé gelegenheid zal bestaan om&. vóór Tandjong Priok in stil water (achter de zee hoofden) schepen te lossen wanneer de reede van Batavia daarvoor te onlstuimig is, terwgl tegen het eind van 1882 (dus omstreeks 51 jaar na den aan vang der werken) de haven in gebruik gesteld zal kunnen woiden, en in 1883 alleen nog het bag- werk zal moeten worden voltooid. (In het oor spronkelijke ontwerp was gerekend op voltooiing in 7-jaren.) Volgens eene zeer voorzichtige ra- ming zullen de kosten ruim f i millioen beneden het aanvankelijk geschatte bedrag blijven. De aanleg van dokken is, gelijk men weet, niet in bet bestek der havenwerken begrepen. Daar bet echter f.oo al3 bij de behandeling der Indi sche begrooting voor 1879 ook van de zijde der Tweede Kamer is opgemerkt voorzeker wenscbe- lijk is dat-tegelijk met de haven ook goede dokken voor groote stoomschepen in gebruik knnnen wor den gesteld, is do RegeeriDg er op bedacht om bij tijds ook in die behoefte te voorzien. De vraag,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1879 | | pagina 4