den gezagvoorder der stoomboot proces-verbaal lieoft
laten opmaken wegens bet to Hanswoort aan boord
nemen en overbrengen naar Walsoorden van twee
reizigers. Zjjn wij wol ingelicht, dan bestaat bjj ge
noemden pachter het voornemen elk vervoer van
passagiers of goederen, ingenomen te Hapsvreort, bij
proces-verbaal te doen 'constateeren. G. C.
De Middelbnrgsche courant meldt bet vol
gende aangaande de nieuwbenoemde Commissaris
des Konings in Zeeland:
*Oaze bekendheid met den benoemde bepaalt
zich tot de wetenschap, dat bij iemand is van mid
delbaren leeftgd en aan de hoogescbool te Utrecht
in de rechten gestudeerd beeft, waar hg in 1861
promoveerde op eene dissertatie: Over dé deelbaar
heid der verbintenissen in one burgerlijk recht. In
1864 verscheen nog van zgne band een vlugschrift
Ter toelichting van de Limburgsche quaeetie. In Juni
1861 trad hg in de diplomatieke loopbaan, door
zgne benoeming tot attaché bjj het ministerie van
buitenlandBche zaken. In 1865 werd hg benoemd
tot secretaris van bet gezantschap te Washington,
waar de heer Roest van Limburg destgds de waar
digheid van buitengewoon gezant en gevolmachtigd
Minister bekleedde. In -1866 vinden wij. hem se
cretaris van legatie te Parjjs, in 1868 ais honorair
raad van legatie te Berljjn. In 1870 verbond de
Minister Roest van Limburg bem als raad van le
gatie aan bet kabinet van den Minister van bui-
tenlandsche zaken. In deze betrekking bleef bij,
na tot minister-resident benoemd te zgn, tot in
1876, toen hg zgne tegenwoordige betrekking te
Stokholm aanvaardde. Op bet oogenblik bevindt bij
zich te 's Gravenhage.
Do plechtigheid der opening van de zitting
der Staten-Generaal werd Maandag door prachtig
weder begunstigd, zoodat een ontelbare menigte op
de been was.
Z. M. de Koning werd vergezeld door Prins Fre-
derik. De Prins en 'Prinses von Wied en 's Prin
sen moeder, benevens de Kroonprins van Zweden
woonden de opening bg.
De Commissie, die Z. M. den Koning bg de
opening der zitting van de Kamers aan den in-
gang van het gebouw beeft ontvangen, was samen-
gesteld nit deheeren: Huydecoper, Van Maarsseveen,
Nobel, Borsius, Van Voorthugzen, Van Rgckevor-
sel, Vos de Wael, leden der EerBte KamerPatgn,
Van der Feltz, Mees, Brouwers, Borret, Barge,
De Savornin Lobman, De Kuiter Zjjlker, Vening
'Meineaz én De Beaufort, Loden van de Tweede
Kamér.
Behalve do effecten-belasting zullen, naar wjj
vernemen, door de Begeering nog worden inge
trokken de wetsontwerpen betreffende de belasting
op goederen in de doode hand, de schatkistpro
messen, de regeling eener vaste bgdrage uit de
Indische middelen en den generalen staf. (Vad.)
De Afdeelingen der Eerste Kamer hebben tot
voorzitters gekozen de bh. Beerenbrook, Hein, Pal-
landt en Dugmaer. Tot leden der commissie voor
bet adres van antwoord waren gekoz"njdö hb. BorBius,
Van Voorthugzen, Buchner en Huijdecoper.
Te Antwerpen heerscht een strike onder de
werklieden aan de schepen- Deze komt Middelburg
en VliBsingen ten goede. Zondag is namelgk in
het droogdok te Middelburg gezet bet te Falmouth te
huis beboerende en van Antwerpen naar hier gokomen
3 m. schip George Bell, gezagvoerder Allen. Iu
het dok te Vlissingen verwacht men deze week een
Frtoische bark en ook worden in eerstgenoemde
plaats vreemde schepen tegeinoetgezien.
"De nieuwbenoemde Commissaris deB Konings
in Zeeland, jhr. nr. Van Karnebeek, hoeft Dins
dag Middelburg bezocht
De Minister van Binnealandscbe zaken heeft
den Commissarissen des Konings in de provincie11
verzocht, hem op te geven de gemeenten, waar d0
oefeningen van de schutterijen plants hebben de8
Zondags, met opgaaf welke redenen iu elk dier ge*
meenten, voor deze oefeningen de voorkeur aan voor
melden dag hebben doen. geven, alsmede of deze
nog steedB van overwegend gewicht zgn.
- - De Liverpool Salvage Association bericht' het
volgende omtrent het stoomschip Overijssel
Men heeft eene overeenkomst getroffen met het
stoomschip Neera om zich bij de kunst te houden
en alles te laden wat mocht voorkomen'tegen 20
per dag.
Men verwacht groote moeitë en onkosten om
de 'geborgen lading der Overijssel van de Somali's
terug te orlangon, zelfs nog meer dan het bergen
van dat wat nog in het gestrande schip zit, de-
wgl- onze agent rapporteert dat zonder twijfel het
grootste gedeelte in den grond is gestópt of
diep het land ingebracht.
Hetschgnt dat dëFransche duikers en handels
firma Mosb. Pinchard en Snel, die zich to Guar-
J
dafui gevostigd heeft om goederen cn schepon te
bergen, eene overeenkomst met den Sultan der
Somali's gemaakt hebben en dat du lading, die in
bot bezit der Somali's is, door hunne tusschen-
ko'mst geborgen werd.
Genoemde firma heelt onze agenten aangeboden
om Bamen te werken en van de Somali's zooveel
als mogeljjk is van do geborgen lading terug to
krjjgon en tevens te trachten van de lading te
bergen, die nog aan boord is en het schip af te
brengen tegen 50 pet. der waarde van het gebor-
geno of, zooals later is aangeboden, halve winst
of verlies te deelen.
Onze agenten te Aden beschouwen het onmogelijk
om iets zonder den bijstand van deze boeren te
verrichten, die met don Sultan en de kustbewo
ners bevriend en hunne taal machtig zjjn.
De beer Wimshnrst, geheel in overeenstemming
met den heer Ganslandt, onze plaatselijke agent,
waren van meening dat geene andere schikking te
maken is, en overtuigd dat het met onze duikers
en vaartuigen ondoenlijk was te werken, hebben
zij in hot laatste voorstel toegestemd. Do heer
Pinchard is daarop naar do étrandingsplaats ver
trokken en nog niet teruggekeerd. Zooals men zich
zal herinneren moest aan don sultan 2400 pond
sterling betaald worden voor do bescherming -en
overlevering van het geborgene.
Zooals men. weet, worden in ons land de af
drukken, door mitfdel van de hectograaf verkre
gen door do post niet als drukwerk aangenomen.
Reeds vroeger is dé opmerking gemaakt, dat het
weining steek houdt een afdruk van geschreven
schrift op steen wél, maar op ljjm niet als druk
werk te beschouwen. Ook in het buitenland heerscht
verschil van gevoelen daaromtrent. Terwijl Enge
land bectografische afdrukken als drukwerk aan
neemt en zo ook naar ons land verzendt, willen
Dnit8chland en Rusland zulke autografische afdruk
ken met aniline-inkt niet op óéne lijn plaatsen
met gelijksoortige afdrukken met vette drukinkt.
Thans bevat de Belgische Monileur van den 27 Au
gustus jl. eene beslissing voor dat land, waarbij
het juste milieu wordt in acht genomen. Alle af-
di ukken namelgk, verkregen door middel van papy-.
poly-, becto-, folio-, óhromograaf en andere gelijk
soortige toestellen met uitzonderimg van de ge
wone kopieerpers worden als drukwerk aange
nomen, onder voorwaarde evenwel, dat minstens
20 exemplaren daarvan,- geheel aan elkander goljjk,
op de post worden bezorgd.
Bjj de Commissie van oppertoezicht en be
heer der Kweekschool voor zeevaart te Leiden zal
op Maandag 29 dezer eene keuring plaats hebben
van jongens, die eene verbintenis in s' rijks zee
dienst wen8oben aan te gaan.
- Wij voldoen gaarne aan het verzoek om het
..volgende te plaatsen:
Eene groote vereenvoudiging bij het verzenden
van kleine pal'jes naar Belgie is verkregen door
hel sedert 1 September ingevoerde uniformta
rief voor bestelgoederen van 5 KG. en minder naar
en van Belgische stations van en naar alle Neder-
landBcbe stations (uitgezonderd Yenlo-MaaBtricht).
Men brengt zoodanig pakje, voorzien van een dui
delijk adreB en vergezeld van een aan do spoorweg
stations en bestolkantoren te vorkrijgen gelen vracht
brief en mot de noodige douane-papieren aan het
station en betaald (frankeeren is verplichtend) 48 ct.
onverschillig naar welk Belgisch station het pakje
bestemd is.
Do Belgische geadresseerde betaalt dan voor bet
bestellen nog 20 centime (in Brussel 25 centime).
Wil men de waarde aangeven (hetgeen aan te
bevelen is 'zoo het pakje meer dan 7,50 frank per
kilo waard is), dan betaalt men boven do vracht voor
iedere eenheid van j 472.50 waarde eene premie van
12 cent.
Hier te.lande betaalt men, voor aankomende, pak
jes, in plaatsen waai de spoorwegmaatschappijen be
stellen 10 cent bestelloon en in andere plaatsen de
gebruikelijke kosten van bostellen.
De inklaring aan de grenzen geschiedt kosteloos,
zoodat men tnsschenpersonen geheel kan ontberen
en daardoor eene groote bezuiniging verkrijgt, ge
heel ten bate van bat publiek.
Voor handelaars en winkeliers, die veel pakjes van
5 KG. en minder naar Belgie verzenden of van daar
ontvangen, is dit nieuwe tarief eene groote verbete
ring, en daarom meenen wjj wel te doen, door hunne
aandacht er speciaal op te vestigen.
Kerk- en s»chooluiouwH.
Ned. Herv. Kerk.
L' Beroepen te Zierikzee, P. E. H. Bodel Bienfait,
vte Tilborg.
Db. De Pree alhier is No. 1 van bet drietal voor
de Ware Holl. Gom. tt&Grand Rapids, Michigan
in Amerika.
Bedankt voor het beroep naar Kollum door:
ds{ J. P. Nonhobcl, pred. te Middelburg.
Landbouw en Yeeteelt.
De hoer C. De-Vos te Hazerswonde spreekt in
Sieboldia van oen schoono nieuwigheid, die hot be
wijs levert dat het rozongesiacht al zjjn kracht
nog met hoeft -"uitgeput om nieuwe pracht ten.
toon to spreiden. Het is een variöteït van de Gloire
de Dijon. Zij is gewonnen door den boomkweeker'
P. Van Heiningen, te Boskoop. Al de bladeren,
zgn goudgeel, -groen geaderd en gevlekt, en bg
volwassenheid aan de onderzijde een rosetint aan-'
nemende. De bloem is volkomen gelgk aan die
der hoofdsoort. Do heer De Vos plaatBt baar naast
de Weigelia Looynansii aurea.
STATEN-GENERAAL.
In het laatst van 1878 is in de beide Kamers
dor Staten-Generaal ter sprake gekomen een advies
van den advocaat-fiscaal in Indié, waarbjj, volgenB
een Indisch dagblad, de stelling zou zijn verde
digd, dat militaire delicten, begaan, aan boord van',
oorlogschepen, in de wateren van Atjeh gestatio
neerd, niet moesten beschouwd worden als te zgn
gepleegd in tijd van oorlog. Dienaangaande kan
thans het navolgende worden medegedeeld.
Reeds in 1876 is door de Indische autoriteiten
van gedachten gewisseld over de vraag, in hoe
verre voor NederlandBch In dié in het algemeen,"
dan wel voor onze strgdkraenten in Atjeh in 't
bizonder, de oorlogstoestand moest geacht worden
"aanwezig te zgn. De Indische Regeoring heeft zich
toen vereonigd met het advies van den directeur
van justitie (dd. 13 September 1876), hoofdzake
lijk hierop noderkomende: dat,' aangezien - de strijd
togen Atjeh van localen aard was, niet geheel Ne-
derlandsch Indié gezegd kon worden in staat van
okrlog te vorkeeren, maar alleen de tot de expe
ditionaire land- ofzeemacht boboorendo troepen moes
ten beschouwd worden op voet van oorlog te zjjn
dat derhalve, voor zooveel de marine betrof,
een matroos, bohooronde tot de bemanning van
een der schepen die deel uitmaakten van de ma
ritieme middelen in do -wateren van Atjeh, wan
neer hij deserteerde, strafbaar was wegeDS deser
tie >in tijd van oorlog", doch dat de ze qualificatie
niot kon te pas komen in geval een matroos van
een elders gestationeerd oorlogschip deserteerde.
Toen een jaar later een matroos zicb schuldig maak
te iian feitelijke insubordinatie aan boord van een
schip ter roede van Edi, won do fiscaal bij den
zeekrijgsraad, met het oog op de omstandigheid dat
genoemd landschap zich aan het Nederlandscb ge—-
zag onderworpen had, bet gevoelen van den advo
caat—fiscaal in over de vraag, of in casu het mis
drijf geacht moest worden in tijd van oorlog ge
ploegd te zgn. De advocaat-fiscaal gaf als zijn ge
voelen te kennen dat er van een staat van oorlog
geen sprake kon zijn, waar strijd -werd gevoerd
tegen een Inlandsch rijk, dat, al mocht het zgn
grondgebied kunnen verdedigen, evenwel niet bij
machte was om den oorlog naar buiten te verplaat
sen en onze bezittingen in'IndiS in gevaar te bren
gen, veel minder om iets, wat ook, tegen Neder
land te ondernemen. Ook kon, zjjnB inziens, niet
gezegd worden dat bedoelde insubordinatie »voor
den vijand" was gepleegd, omdat het schip zich in
casu niet voor den vijand bevond, al behoorde het
dan ook tot oen eskader dat wel in dit geval ver
keerde. Nadat de Indische Regeering met dit ad
vies bekend was geworden, heeft zij aan den ad
vocaat-fiscaal doen weten dat zij aan de in 1876
genomen beslissing w.enschte vast te houden.
Omtrent de vooruil zichten van het havenwerk'
van Tandjong Priok wordt bericht, dat, als de ver
wachtingen van den met de uitvoering belasten
hoofdingenieur vervuld worden, reeds in den west--',
moesson van 1880 dé gelegenheid zal bestaan om&.
vóór Tandjong Priok in stil water (achter de zee
hoofden) schepen te lossen wanneer de reede van
Batavia daarvoor te onlstuimig is, terwgl tegen het
eind van 1882 (dus omstreeks 51 jaar na den aan
vang der werken) de haven in gebruik gesteld zal
kunnen woiden, en in 1883 alleen nog het bag-
werk zal moeten worden voltooid. (In het oor
spronkelijke ontwerp was gerekend op voltooiing
in 7-jaren.) Volgens eene zeer voorzichtige ra-
ming zullen de kosten ruim f i millioen beneden
het aanvankelijk geschatte bedrag blijven.
De aanleg van dokken is, gelijk men weet,
niet in bet bestek der havenwerken begrepen. Daar
bet echter f.oo al3 bij de behandeling der Indi
sche begrooting voor 1879 ook van de zijde der
Tweede Kamer is opgemerkt voorzeker wenscbe-
lijk is dat-tegelijk met de haven ook goede dokken
voor groote stoomschepen in gebruik knnnen wor
den gesteld, is do RegeeriDg er op bedacht om bij
tijds ook in die behoefte te voorzien. De vraag,