ibüon deze toch reodB ton gevolge gehad Fransche bezettingen, door de oorlogvoe- jn aangevallen, en Frankrijk een betrek- ij talrijke troepenmacht derwaarts beeft enden. 3, 11 Juni. Bene uitbarsting vau den Vesu- zich heden ochtend geopenbaardzjj neemt id in'hevigheid toe. IMENGOE BERICHTEN nmiddag ontlastte zich een zwaar onWëtier stad, zonder ongelukken te veroorzaken, men voor brand vreesde toen de klok oui in plaats van om zeven uur begon te hoogst gevaarlijk persoon, Johannes Cor- nen, oud 58 jaren, is te Breda in becb- omen. Van het jaar 1841 af heeft deze onafgebroken tengevolge van 6 tegen bem vonnissen in de gevangenis verblijf getjoa- laatst was hij ontslagen op den 30stcn 79 ën hg had zich te Tilburg gevestigd, lidene diefstallen, die er plaats hadden, aderom vermoedens op hem vallen. De JSée spaarde nacbt nog dag moeite, om anden te krijgen, hetgeen spoedig gelakte, derdagavond II. het vermoeden ontstond, ich in den circns op -de Bredascbe kermis Dit vermoeden werd bevestigd en hg werd ird. IGEZONDEN STUKKEN igezwulen stukken is niet de Redactie, maar de inzender verantwoordelijk.) e brief aan de redactie van de (Oude) Hoe- lat ter de Redacteur,' dat u bet mg niet ten kwade duiden zal. dat agd u eeD een goede raad geet. Zjj luidt: voortaan voorzichtig uiet het opnemen van in uw blad, die door tusschenkomst van die anis uit 'a Gravenpolder u geworden, i ik u dieu raad geef? Omdat ik meen te .utoonen dat bedoelde berichtgever, althans ïgste schrjjven, bewezen heeft dat bjj ai zeer repen heeft van hetgeen hij heeft hooreo jor ds. Nonhebei eu mijn persoon, en hoven- end heelt zjjn verslag van onze bijeenkomst iet opmerkingen te moeten doorzaaien, die er aangelegd zijn om oob in de oogeo van het pu- icht te makeo. Ingeinoede moet ik u aanraden malsgjj oen bericht van dergeljjke satnenkoin- igt, te zorgen dat een persoon die wat meer van af weet en wat meer lojjaal is. verslag van het geeft Want ik vertrouw dat u toch niet willens .emand een slechten naam zou willen bezorgen, ft u correspondent gedaan? Hjj heeft onze ge- 6 weergegeven dat ieder die ons niet gehoord denken: daarbg zaaien is onzin verkocht; onzin met opzet, want wij sprekers waren vlgs. schr. 't was om de goede zaakdat wij zoo spraken; on- de mënschen zand in de oogen te strooien, jjn schrjjven hel» ik mg voorgenomen niets te be- ik niet tevens bewjjzeo kan. Als ik zeg de brief- list de bevoegdheid om in deze een pen op het setten, want zjjn geacbrgf is óéne doorloopende vergun mg dan dat ik u dit even vluchtig aan- Heer N, wordt gezegd, dat hg de katholieken iniag liet. Hg bad ze dan ook niet aoodig, volgt iddelijk daarna wordt geschreven: Wjj liberalen dan ook weer geducht van langs", wat betee- ian ook", ten tweedenmale? Niets. Als de Heer )ene alkeuring van het beginsel der liberalen uit- had, en er na de mededeeliug daarvan, gezegd beraleo kregen er dan ook geducht vau langs" t dan ook zin hebben. Maar nu is het onzio. volgt- »De grieven tegen de schoolwet zjjn be- fat beduidt die mededeeling? Wedeioui niets id. Ala er bjj stond. »wij behoeven dus-niet te wat de Heer N. daaromtrent zeide", dan zoude ders zjjn. i komt het mooiste nog Do verslaggever bo lt er weder op de beurzen van de belastingschul- wordeo gespeculee d, rekte de Heer Nonheüel in s uit, alsof hg kans zag een land zonder geld te re- als of er bjj Zendiogftfeeaten c. s. uooit op beur- ir broeders en zusters nog wel" wordt gespo- Het foutieve van dien zin zullen wjj niet in bet ïn, ieder voelt dat hier het werkwoord «uitrek- eerdelijk is gebezigd. Maar dit daargelaten. De denering is slechtweg belachelijk, er op de zendingfeesten wellrcht volgenB den door ds. N., op de beurzen der geloovigen wordt 3rd, daarom mist diezelfde Heer N. hot recht om eorcu op de baurzeu der belastingschuldigen af in de thans rogeerende partjj De pot venvjjt ketel dat zg zwart is, meeut do correspondent -agon wjj, wat heeft dan toch het heffen van belas- ikcu met het vragen, van eonc gave voor de zen- aat het dan zóó in ons rjjk toe hjj het inneu vau :n, dat de heeren ontvangers of anderen voor het 2den, het nut van de neutrale school aan het licht oog opgeven van bet goedo dat rloor de openbare >rdt gesticht, en icn slotte de burgers opwekken otrgk geld. veel geld te ge ven, opdat het in staat ins nutttige inrichting in stand te houdeu? Ging hot zoo toe. dan zou men dit mooie gepraat een speculeeren op de beurzen kunnen noemen, (al zoudèn wjj een ander woord gekozen hebben) indien men althans van meening was dat bot er zulk een redenaar met zjjn mooi gepraat slechts om te doeu was om de beurzen dor burgers open te maken. Maar de eenvoudigste mensch weet dat het apders gaat De ontvanger zendt eenvoudig een biljet aan degenon die belastingschuldig zjjn. Luistert men daar niet Daar en be taalt men niet op tgd, dan stnurt hjj eene waarschuwing, helpt dat niet, dan een dwangbevel enz Men moet ten slotte betalen, of alles wat de achterstallige bezit wordt verkocht. Maar wie kan op een zendingfeest maar een enkel mensch dwingen óm ook'maar een enkele cent te geven in het collecte zakje? Ieder, ook degene die met de tegenwoordige regeling van het onderwjjs niet ingenomen is. wordt evenwel ge noodzaakt voor de neutrale school geld te geveo, en als de nieuwe wet in werking mocht treden, veel meer geld; nog eens inag de heer N. dit niet zeggen, omdat hg zelf aan >broeders en zusters," dus aan gelijkgezinden, een vrjjwillig offer vraagt voor eeoe zaak die élk christen ter harte moet gaan? Ik voor mg zou wel wenschen, dat zg, die voor eene godsdienstige school waren, de fondsen tot hare instand houding op dezelfde wjjze moesten zien te krjjgou. als de christenen" dat moeten doen voor de zending en de chris telijke school Maai dat is voorloopig nog een pium. votum (vrome wensch). Mjjnheer de Red. als gjj eerljjk uwe meening moest zeggen, zoudt gjj dan niet moeten erkennen dat uw'goe de kenuis een grooto «"blunder" gemaakt heeft Vervolgens lezen wjj: Maar wjj deden dog meer; Wjj gaven Zondags muziek en liefhebbery komedies." Om het .onjuiste van de uitdrukking van muziek en komedie geven, wil ik den schrjjver niet aanvallen. Wel wil ik aan- tooned dat hg den draad der redeneering niet gevat heeft- Immers niet als eene beschuldiging tegen de liberalen is ingebracht, dat zjj op Zondag muziek lieten maken, en komedie lieteD spelen voor het volk. Het betoojf van ds. N. was volgender wjjze: »de toestand van Nederland is niet gunstig. Ook de liberalen erkennen dit, en trachten ver betering daarin te brengen. Sommige meeoen dat dit met meer en verbeterd onderwjjs te doen is, anderen leggeo er zicb op toe om het volk vermakeljjkheden te geven ook op den dag des Heeren. in de verwachting dat veredelde ver maken ook het' volk veredelen 7ou." Beide middelen tot opheffing van ons volk werden daarna door spr. beoordeeld en als met afdoende bevondeD Di. N. betoogde: Onderwjjs zonder opvoeding, en op- voeding zonder By bel, baat niets; muziek en komedie ver edelen het volk niet, maar doen het verwilderen. Zoo was de gang van de redeneeriug. Men moge het er niet mede eens-zjjn. dat staat ieder vrg, maar men behoort toch de woorden van een spreker niet uit het verband te rukaen, en ze zoo iets te doen' zeggen, wat niet is gezegd. Waarljjk als ik lust en tjjd genoeg had, het zou mg Diet moeiljjk vallen om zin voorzin van het verslag te ontleden en tetoonendat zin voor zin foutief is,'of eene valsche voorstelling van de zaken die besproken zjjo, geeft. Wjjl dit laatste niet aan het opzet maar aan de onknnde van den verslaggever; maar mijuheer de redacteur, doe uw blad en u zeiven dan tocb geon ondienst door zulke korres- pondeutieo op te Demen. Vergun mg met een enkel woord je nog te bewjjzen dat ik niet maar-besch uldigingen uit de lucht grijp. De verslaggever schrjjft: «Hateïjjk was weer de opmerking tegenover Rome en ik zag er opnieuw uit hoe vroegere vriendschapsbetuigingen aan de Katholieken nooit anders zgn en zul en wezen dan ter bevestiging van het spreekwoord Om der wille van hel smeer, likt de de kat den handeleer". Nog meer bevestigd vond ik dit, toén de heer Winckél die wel zal weten hoe drijven tegenwoordig in de Prolestant- sche kerk naam geeft, dorst beweren, dat er met het kiezen van ooderwgzereook wordt geknoeid; niet hjj, die de mees te pnoton heeft verkregen, wordt gekozen, muar »men heeft alfijd nog keus", zoodat men een jood ot Roomsche zou kun nen krjjgen; hjj wilde de wet uiet voorgeschreven worden uit den Haag. maar naar iedere consciëntie." Quot verbatot err or esW at beduidt dat weer: W as aan getoond dat ik reeds hateljjk geweest was? Welke was de opmerking die ik tegenover Rome maakte Welke waren die vroegere vriendscbaps betuigingen Wie had ze go- uit Toch niet ik Ik verzeker u dat ik aan Rome nooit eenige vriendschap betuigd heb. De anti-revolutionaire partjj Ik kan het tegendeel bewjjzon. althans van de leiders. Maar al ware dit niet het geval, ben ik er dan voornan9prakelgk Nu die vkoegkkb vriendschapsbetui gingen, zijn (let wel zijn) nooit, anders en ZU&M5N kooit andeks wkzen dan ter bevestiging van het spreekwoord: Om der wille van het smeer likt de kat de kandeleerWat beteekent dit anders. «A's er stond dienen tot niets anders, dan zou anders niet misplaatst zjjn. Maar nu is de geheele zin onzin geworden Schrjjver bedoelt toch njet de vroe gere vriendschapsbetuigingen zyn nooit van anderen aard en zullen nooit van anderen aard zjjn dan ter bevestiging van het bekende spreekwoord. Maar dan is het nog erger wartaal! Nog meer bevestigd vond ik dit, staat or verder wat vond schr. meer bevestigd Dat die vroegere vriend schapsbetuigingen (die ik nooit heb geuit) het bekende spreekwoord bevesliqen. Eene bevestiging nog eens beves tigd. Enfin 'tis mjj wel. Waardoor? Doordat ik beweer heb dat er met het kiezen van onderwgzers ook geknoeid j werd. Wat beteekent dit ook. Wederom niets boege- imamd. En nit hetgeen schr. verder beweert bljjkt dat hjj ons niet begrepen heeft. De zaak is immers deze. 1 Nadat ik aangetoond hnd waartoe de neutrale school lei- don moest, had ik opgemerkt dat dit ook door de goed- gezioden niet algemeen wordt begrepen Dit ia hieraan te wjj ton tlat op vele gemeenten onderwgzers zjjn van Letterljjk zoovele woorden, zoovele dwalingen de neu.rale school, die in den geest van de gemeenfe werk zaam zjjn, en dus niet neutraal kunnen genoemd worden. Maar hoe komt het dat dit aldus is 1 Het zou niet moge- ljjk zijn indien er niet bjj de benoeming van een onderwg- zer werd geknoeid. Vooruit staat bjj den gemeenteraad meestal vast dat die of die de man moet worden. Het voor geschreven vergelgkend examen ia dan eigen:ljjb niet veel meer dan een wassen neus. Het geval kan zich voordoen dat in een uitsluitend ProtestaDtsche gemeente cenjood ot ka tholiek no. 1 gehaald heeft op het examen. Zou hg in znlk eene gemeente worden benoemd? Neen de knapste als hjj geen Protestant was, zog weinig kans hebben. Ten slotte zegt dé verslaggever dat ik het Zeeuwsche volk beleedigd heb, door het te vergelgken met eon meelzak Is dit eene beleediging? Heb ik daardoor gezegd tot bet volkgijzijt meelzakkenf Neen ik heb er mede te kennen willen geven dat er nog vee'goeds in het Zeeuwsche volk zit. In het volk is meel, maar het is omsloten door een zak. En zal het blgken dat er meel in zit dan moet er op geklopt dan stuift het meel er vit. Daar zit in ons volk eerbied voor den Hg bel, daar ligt io ons volk de bewustheid (al iB het dan ook eene duis tere,)»lat door het gehoorzamen aan den geopenbaarden wil Gods, alleen de genezing van alle maatschapjroljjke kwa len te wachten ismaar dat wordt nog niet genoeg open baar: door liberale machtspreuken of ook door Joden, daartoe door liberalen uitgezonden en betaald, laten velen zich medeslepen; men weet nog niet genoeg waar het liberalisme heen voert, en daarom wilden wjj wer ken, wilden wg kloppen, opdat liet volk wakker worde, opdat het meel, het goede dat er in het Zeeuwsche volk zit. aan den dag kome. Dit is dus niet het Zeeuwsche volk uitschelden, maar juist bet tegendeel; iels zeggen tot zijne eer. Als er in de Schrift staat dat de Zoon des menscben zal komen als een dief inden nncbt.dan denkt niemand er aan om te zeggen, dit is tot oneer van den Heiland ge zegd. Daarmede is bedoeld dat hjj onverwacht komen zal. Maar men dient op het punt van vergelijking te letten. En dat beeft de verslaggever nocb u gedaan, daar n bljj- kens een uwer laatste artikelen, gemeend heeft dat het reloveeren van de uitdrukking «meelzak", een goed wa pen was om de kiezers afkeerig te maken van een can didal, die door zulke "klerikale jjventure als wjj zjjn, aanbevolen wordt Ik geloof niet dat bet u gelukt is. Nog eene opmerking, beeft zeker over bet hoofd gezien, datjjg~dre--iegen ons schreef, zich in zjjn schrjj ven nieb"re8pectabel genoeg betoonde, om naar hem te luisteren. Want hg tracht door verdachtmaking van mjjn persoon mede zgn doel te bereiken. Hjj zegt, dat ik»wel zal weten hoe dry ven in de Proteslantsche kerk naam geeft." Is het edel om mg zulke bedoelingen toe te dichten met ronde woorden wordt wel niet gezegd gij hebt eerzuchtige bedoelingen bij al uw drijven, hetgeen ik zeker nog royaler zou gevonden hebben, n^aar men kan het er uit halen en men kan het er niet uithalen. Ik wilde eiudeljjk nog iets io het midden brengen over het comunisme, dat ik genoemd heb het noodwendig uit vloeisel van het liberalisme, en over de Bexngele moraal van Van Houten; ik zou daarbjj den verslaggever wel in bedenking willeu geven of by niet eens zou trachten ach ter de beteeken is van de woorden van »pari" en van ovatie" te komen; maar ik meen dat hjj voorloopig ge noeg heeft om eens na te denken. Niet gedreven door bitterheid nam ik de pen op, maar om te laten zien dat men maar niet alles zeggen kan wat men wil, en ook om u bet te doen beseffen, dat men het nienws niet altjjd van «goede kennissen" hebben moet. In trouwe beveel ik ten slotte uw veralaggover aan, om eens iets van Groen van Prinsteren te lezen: Vooral Ongeloof en Revolutie", dan behoeft hg niet langer te vragen wie vol- geus de Cbristeljjk-Historischen de «almacht" in Ne derland hebben moet. En nu wil ik ten slotte niet tot den Verslagscbrjjver zeggen: «wie kaatst moet den bal verwachten." Maar wie inziet dat hjj slecht kaatste, zorge er voor dat hjj voortaan juister en eerljjker spele, óf.— het kaatsen ge heel nalate. Ik noem mjj uw dienaar, W. A WINCKEL. PS. Nog eene opmerking. Ik vergat iets in dezen brief te reloveeren. dat mij niet weinig in bot schrjjven van uw correspondent gehinderd heeft. Sprekende over muziek en komedie op Zondag, zegt hjj.daarvan weet ik niet dat men Beveland veel last heett^ als er ten minste van last sprake kan wezen Daardoor verraadt de schrjjver geheel van welken geest bij ie. Bjj beseft niet da f bet iemand, dio ons-valk-bef beeft werkeljjk aan bet hart moet gaan. dat de dag des Heeren ontheiligd wordt. 'T is waar. de godvruchtige kan op Zondag t huis bljjveD en niet aan Sabbatschennis mede doeD. toch moet het bem smarten, dat anderen er zich aan schuldig maken, omdat daaruit bljjkt dat ons volk den vromen zi'd der vaderen ver liest. Geloot mij, daarom zjjn de publieke vermakeljjkhe den feest en bal op den dag der rusto. waarljjk een last voor beD, die meenen dat «gerechtigheid eeD volk ver- boogt en dat de zonde een schandvlek der natiën is W. (Dit stuk kon wegens te late ontvangst niet In hot vo rige Dommer worden opgenomen.) VERKOOPINGEN, ENZ. 14Juni Klavers te Velde. 's Heer Arendskerke. Pilaar. IS Woonhui» enz. Kapelle. Paardekooptr- 18 p Woonhuis enz. Ond-Sabbinge. Paardekooj>er. 18 p Woonhuis enz. Heinkenszand. Knrseboom. 19 p Timinerinanserve. Kapelle. Paardekooprr, 20 p Boereninspsn. 's H. Abtskerke. Karseboöra. 24 Wind-oliemolen. Goes. Pilaar. 29 Wind-Korenmolen z Middel borg Wootewn. 8 Juli Boereninspan enz. St. Philipsland. F. A. Wugtbó, 9 Jnli Hofstede enz. Ovezand. Liebert. 17 Juli Hofstede. Wissenkerko, r. d. Moer.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1879 | | pagina 7