1 Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland Tiende Jaargang. J s S ca ca 'M Honend. 7 Wouw 1 Berg. op 1. l Wocnidr l*Rfflmnd.... I Krabbend. lKrniningen /•Vlake-i, \Biexelinge^. /Goes;;;J J'»H.Arend» JArnemmd. Middelt. YliBdng. a|lO 9iiiSS 9,10 12. 8.20 i, 8,80 ;7 TliMiflgt 7,80 9,80 12,60 5,48 9,10 12. 8,20 5, 9,24 12,118.82 5,12 9,Sl 12.25 3,42 5,30 9,40 12,35 5,41 9,54 12.51 5,57 10, 12,58 6,4 10,14 1,10 6,16 10,19 1,16 6,22 10,#0 1,27 6,84 iO,39 1,38 6,48 10,47 1,46 6,58 11,4 2,8 7,15 „41,10 2,9 7,22 11.14 2,13 7,29 Ylifising. 6, Arneinuid. 8,21 "»H. A/eui»- 8.87 Goes........ 8,50 Bieselinge. 7,4 *Vl»ke7,1S Kroiningea 7,19 Krabbend.. 7,81 •Rilland^ 7.89 Woenidr^W 7,85 Berg. op 1. 8,15 Wtoneer Wouw 7,80 9,80 12,50 5,45 7,40 9,88 12,68 TL 9,40 1,2 5,57 1,9 aAi 8,4' 1,2#.—, 8,19 1.34 8,27 6,40 10,2 1,4§ -W 1,58 1,67 2,7 2,13 2,27 10,46 2,40 2,58 4,19 7,50 1M 8.1 4,80 8, - 8,10 8,40 8,45 8,62 0,7 9,15 "4,7 6,47 6,52 7,2 7,8 7,23 7,86 9,4810.10 9,52 10.15 *Aan de*e balten wordt alWéngeitopi; 1 7.4010, 10,?5_^daatreix^r«>orden opgenomen dt»its^laten. -EoosCHd.A 8.40 Drrt Coorant re» «cTnjot, nitgeionderd op CbriatelijVe fee»tcUgen/dé» Jkmdndafk én pomdtrdff* «rüiU*.;— IVij* 2**rtnaWi 0,85.£<p. peat/l,—f AI»ondefli>ke Mocnaera S ct» Pry» der Adrertentien 10 èt. per regal, grootê letteTi eBnrï^detten'naarïplaatmiifate.-VGeboorU-, hnwdlijk»- en doodharigten Tan 1—5 regel» 50. «jent. - AHe Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens eén dag rtót de aitgaye/fxanco'tee te zenden aan-den Ditgever A.C.DE JOifGJK 83*. te Goea. Intending der Ad verten, tf ca tot den namiddags .3 are, - I S r» 5 s POSTERIJEN Staat van brieven, geadresseerd aan onbekenden, over.de le helft'der maand October 1875, ten post kan tore Goes. ■lv; G. Bouterse te Amsterdam. 2.' F. J. Preijer te Arnhem. 8. J. A. de Groot te 'a Gravenhage. 4. Jekel Go. te Zaandam. Van het Hulpkantoor: t8 Heer Arendskkrke, Giljee te Middelburg. Kapelle, P. Motte te Yzendijke. Vertrek der Landmail naar Oost-Indië. Via Triëst, 30 November. OPPOSITIE VOEBEK. Ter beoordeeling van den waren constifcutionee- len zin, in eenigen staat is voorzeker niets meer geschikt, dan bedaard en kalm de handelingen der verschillende partgen gade te slaan. Aan de vruchten toch leert men het best den boom kennen. En vooral is de houding eener oppo sitie daar leerzaam voor. Slaat men die gade in Engeland, zoo zalmen zien, dat aUeen bij die wetsontwerpen, waar de beginselen bij in toepassing komen, strijd en oppositie gevoerd wordt'. Het algemeen belang, naar eigen overtuiging, niet het hunkeren naar het bewind en het daarom zijn tegenstander onaangenaam maken, is daar de rigtsnoer.Dik-- wgls ziet men dat een ministerie daar in moeie- lflken toestand, openlijk krachtig gesteund wordt door de oppositie. Hoe geheel verschillend dat vaak in Neder land is, leerden weder de Jaalstè dagen. Altijd vitten, onaangename insinuaties uitdenken, chi caneren om het een andersdenkend ministerie toch maar onaangenaam te maken, aanmerking maken om toch maar aanmerkingen te maken, ziédaar schering en inslag der oppositie, ook weder in de laatste dagen. Zoo b. v. met de wijziging der kiestabel. Nu bjjna een jaar ge leden werd zij door het ministerie ingediend het voorloopig verslag steeds uitgesteld; tal van aanmerkingen, niets deugde er, nataurlgk met de noodige insinuaties, zoo binnen ah buiten de kamer. De minister doet wat hij kan, wjj- zigt overeenkomstig de geuite verlangens zoo-r veel mogelijk, en waar het bjj hem geen spe culatie op kunstmatigheid van indeeling is, wgzigt hg het eindelijk bijna geheel overeenkom; Btig den wensch van. het «liberale» orgaan, do Nieuwe Rottèrdamsche Courant! Nu zal het toch wel eindelgk tot eene be slissing komen? 0 neen, de liberalen verlangen een hernieuwd onderzoek in de sectienofschoon de voorgestelde indeeling feiteljjk reeds van alle kanten beschouwd is. Weer volle twee graan den wachtens op het verslag van het onderzoek, en daarbij ,i... weer afkeuren van hetgeen men zelf eerst .verlangd had, omdat het nu door het ministerie wordt voorgesteld. W eer tal van aan merkingen, kennelijk om aanmerking te maken. Zoo althans kan men alleen beschouwen de wijze waarop thans door de Commissie van Rappor teurs wordt voorgesteld' het district Goes uit elkander te scheuren. Vroeger goldt steeds het denkbeeld om die streken die gemeenschappelijke belapgen hidden, die met elkaar veel punten van- aanraking had den bjjeen te voegen; en tè régt, Dé «libe rale» heeren rapporteurs denken et* anders over. Losgerukt wat bg elkander behoort; saamge- flanst wat niets met elkander te maken heeft. Hoe kan men anders beoordeelen bét feit dat thans wordt voorgesteld Noord-Beveland van Goes te scheiden en bjjihet district Middelburg te brengen, en daarentegen het geheele eiland Tholen bij het district Goes te laten. Noord-Beveland wordt gescheiden van Goes, waarmede het in alle opzichten punten van aan raking heeft en gevoegd bij Middelburg waar mede het die hoegenaamd niet. heeft. Tholen, waarvan vooral het zuidelgk deel van het eiland uitfluitend met Bergen-op-Zoom in aanraking komt, wordt hiervan afgescheurd en gevoegd bg Goes, waarmede het hoegenaamd geen gemeenschappelijke belangen heeft. Dit kan, alleen gezegd worden der noordelgk gelegen gemeenten Scherpenisse én St. Maartensdijk, die door het. veer te Gorishoek aairZazd-Böveland en den Zeeuwschen spoorweg verbonden zgi. Wjj hopen dan ook dat de Tweede Kamer wijzer zal blijken, dan om zoodanig, door niets gewettigd amendement aan te 'nemen. BINNENLAND. Goes, 4 November 1875. Dinsdag heeft de Eerste Kamer hare werk zaamheden hervat. De wetsontwerpen, door de Tweede Kamer aangenomen, waaronder die be treffende de wijzigingen in de reehterljjke organi satie en de spoorwegen, zjjn ingekomen en tot on derzoek naar de afdeelingen verzonden. Er zijn vele "adressen ontvangen uit Groningen, Drentbeen Limburg, houdende bezwaren tegen het ontwerp tot opheffing der" Provinciale Gerechtshoven. De Tweede Kamer is tot hervatting harer werkzaamheden bijeengeroepen tegen 9 November. Het regeerings-antwoord op het jongste verslag der kiestabel is verschenen. De Minister bestrjjdt het voorstel der commissie van rapporteurs en brengt nog enkele wijzigingen in het ontwerp. De regeering vindt in deze 'tabol-herziöning gee nerlei aanleiding tot kamerontbinding. De Minister van Financiën bréngt ter kennis van belanghebbenden, dat ter opleiding voor telegrafist, in de maand December aanslaande «en tiental leer lingen bg den Rijkstelegraaf knnnen worden toe gelaten, aanvankelgk op een daggeld van éen gulden. Deze .leerlingen kunnen, na voldoende bljjken van geschiktheid gegeven te hebben, dingen naar de be trekking van telegrafist der tweede 'klasse, aan welke betrekking aanvankelijk eene bezoldiging van negen honderd gulden 'ajaars is verbonden. Na dere opgaven geeft de St. Crt. no. 258. Volgens het TJtrechUch Volksblad zon te 'sGra- venbage. sprake zjjn van de aftreding van den Mi nister van oorlog en zjjne vervanging door den generaal We it zei. x De Arnh. Cr. bericht, dat dr. A. P. Fokker alhier, is benoemd tot geneesheer aan het badhuis: te Loag-Sooren (Gelderland). De door ons vroeger medegedeelde zaak van do Phönix, zou op aanstaanden Zaterdag voor do Rechtbank te Middelburg worden behandeld, döoh *s op verzoek der reeders zes weken uitgesteld. Maandag is op de scheepstimmerwerf »Mid- delburgsch Welvaren" te Middelburg, de kiel ge legd van een fregatschip, groot 1000 Java-lasten, dat den naam zal voeren van Burgemeester Scho- rer" en gebouwd wordt voor rekening eener reede- .rjj, onder directie der heeren van Zejjlen Dec ker aldaar: Verder verneemt men, dat binnen eehige dagen aldaar wordt verwacht het fregat schip California", groot p. m. 1000 Java-lasten, thans liggende te Antwerpen. Dit schip, aange kocht door genoemde firma, 'zal aldaar worden na gezien- en uitgerust. LI. Zaterdag had op, de Wester Schelde voor OsseniBBe, bg Walsoorden, een droevig ongeval plaats. Door een onvoorzien toeval werd aldaar eene werkboot, bemand met vijf personen', door den sterken vloed omgeslagen, ten gevolge waarvan 2 verdronken, nalatende weduwen eg een aantal kin deren, terwjjl de drie overigen, reeds door den Btroom medegevoerd, met levensgevaar en inspan ning van alle krachten, met eene boot zjjn gered door den schippersknecht M. Leunis, van Neuzen. Ton gevolge van het afbreken der diplomatie- Jce boirekkingen met de Nederlandsche Regeering, door den Venezuelaanschen ge tan t b§ het Neder landsche Hof, is de vertegenwoordiger van Z. M. regeering uit Caracas teruggeroepen. Hg heeft Venezuela reedB verlaten. St. Cr. Op de door Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant opgemaakte voordracht ter benoeming van een hoofd-ingenieur voor don Provincialen Water staat, komto. m. voor de heer B. A. A. Deenik, sectie-ingenieur te Middelburg. Dezer dagen is in druk verschenen de »Wa- terbouwlocomotièf", èene Nederlandsche uitvinding betreffende het■".vervoer te water met gelyke snel heid als op de Bpoörwegen, door A. Huet, inge nieur, leeraar aan. do polytechnische school, welke uitvinding reeds éenige jaren geleden in verschil lende. tijdschriften werd besproken. Zjj heeft ten doel, om de scheepvaart en stoom- bootvaarfc dezelfde snelheden te verzekerei^, bg bet gebruik van een kleiner voortstuwingsvermogen," of ook, bg gebruik van hetzelfde voortstuwings vermogen, groote snelheden te doen verkrggen. Het middel, waardoor dit doel bereikt moet wor den, beBtaat in het gebruik make# van bolle, aan alle zgdon gesloten, drijvende cilinders of andere omwentelingslichamen, die zoodanig", aan het schip bevestigd zjjn, dat het gewicht van het vaartuig door het drjjfvermogen van dè cilinders wordt ge dragen, en dat tevens die cilinders de vrgheid j behouden, om hun assen rond te wentelen, even als de wieion onder een wagen. Het aantal van deze drjjvende cilinders en hunne afmetingen moet voor ieder vaartuig in het bizonder worden bepaald, en het schjjnt duidelgk, dat men door eene eenvou dige berokening de inrichting zóo kan treffen, dat, het vaartuig beladen zijnde; «Jo cilinders nog niet tot aan hun assen worden-^Ondergedompeld. Wordt nu een alzoo ingericht vaartuig voort bewogen, hetzjj door den \rind, stoom of op welke wjjze ook, dan zullen bg die voortgaande bewe ging 'de drjjvonde cilinders, die bet vaartuig dra gen, door don tegenktynd .der wrjjving van het water langs *hun oppervlakte eene wentèlende'her weging verkrjjgon, in' he^ttaél.overeenkomstig met de omwenteling van dewielen v&h gewone wa gens te land.Vaartuigen op 'doze wjjze ingericht, zullen dus bjj do voortbeweging in het water niet meer deiF-tegenstand der slepende, maar dien van de rollende' wrjjving ondervinden, Groote en menigvuldige transporten jjzeren

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1875 | | pagina 1