1
Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland
Tiende Jaargang.
J
s
S
ca
ca
'M
Honend. 7
Wouw
1 Berg. op 1.
l Wocnidr
l*Rfflmnd....
I Krabbend.
lKrniningen
/•Vlake-i,
\Biexelinge^.
/Goes;;;J
J'»H.Arend»
JArnemmd.
Middelt.
YliBdng. a|lO 9iiiSS
9,10 12. 8.20 i, 8,80 ;7 TliMiflgt 7,80 9,80 12,60 5,48
9,10 12. 8,20
5,
9,24 12,118.82
5,12
9,Sl 12.25 3,42
5,30
9,40 12,35
5,41
9,54 12.51
5,57
10, 12,58
6,4
10,14 1,10
6,16
10,19 1,16
6,22
10,#0 1,27
6,84
iO,39 1,38
6,48
10,47 1,46
6,58
11,4 2,8
7,15
„41,10 2,9
7,22
11.14 2,13
7,29
Ylifising. 6,
Arneinuid. 8,21
"»H. A/eui»- 8.87
Goes........ 8,50
Bieselinge. 7,4
*Vl»ke7,1S
Kroiningea 7,19
Krabbend.. 7,81
•Rilland^ 7.89
Woenidr^W 7,85
Berg. op 1. 8,15
Wtoneer Wouw
7,80 9,80 12,50 5,45
7,40 9,88 12,68 TL
9,40 1,2 5,57
1,9 aAi 8,4'
1,2#.—, 8,19
1.34 8,27
6,40
10,2
1,4§
-W 1,58
1,67
2,7
2,13
2,27
10,46 2,40
2,58 4,19 7,50
1M 8.1 4,80 8,
- 8,10
8,40
8,45
8,62
0,7
9,15
"4,7
6,47
6,52
7,2
7,8
7,23
7,86
9,4810.10
9,52 10.15 *Aan de*e balten wordt alWéngeitopi; 1
7.4010, 10,?5_^daatreix^r«>orden opgenomen dt»its^laten. -EoosCHd.A 8.40
Drrt Coorant re» «cTnjot, nitgeionderd op CbriatelijVe fee»tcUgen/dé» Jkmdndafk én pomdtrdff* «rüiU*.;— IVij* 2**rtnaWi 0,85.£<p. peat/l,—f AI»ondefli>ke Mocnaera S ct»
Pry» der Adrertentien 10 èt. per regal, grootê letteTi eBnrï^detten'naarïplaatmiifate.-VGeboorU-, hnwdlijk»- en doodharigten Tan 1—5 regel» 50. «jent. -
AHe Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens eén dag rtót de aitgaye/fxanco'tee te zenden aan-den Ditgever A.C.DE JOifGJK 83*. te Goea.
Intending der Ad verten, tf ca tot den namiddags .3 are,
- I S
r»
5
s
POSTERIJEN
Staat van brieven, geadresseerd aan onbekenden,
over.de le helft'der maand October 1875, ten post
kan tore Goes.
■lv; G. Bouterse te Amsterdam.
2.' F. J. Preijer te Arnhem.
8. J. A. de Groot te 'a Gravenhage.
4. Jekel Go. te Zaandam.
Van het Hulpkantoor:
t8 Heer Arendskkrke, Giljee te Middelburg.
Kapelle, P. Motte te Yzendijke.
Vertrek der Landmail naar Oost-Indië.
Via Triëst, 30 November.
OPPOSITIE VOEBEK.
Ter beoordeeling van den waren constifcutionee-
len zin, in eenigen staat is voorzeker niets meer
geschikt, dan bedaard en kalm de handelingen
der verschillende partgen gade te slaan. Aan
de vruchten toch leert men het best den boom
kennen. En vooral is de houding eener oppo
sitie daar leerzaam voor.
Slaat men die gade in Engeland, zoo zalmen
zien, dat aUeen bij die wetsontwerpen, waar de
beginselen bij in toepassing komen, strijd en
oppositie gevoerd wordt'. Het algemeen belang,
naar eigen overtuiging, niet het hunkeren naar
het bewind en het daarom zijn tegenstander
onaangenaam maken, is daar de rigtsnoer.Dik--
wgls ziet men dat een ministerie daar in moeie-
lflken toestand, openlijk krachtig gesteund wordt
door de oppositie.
Hoe geheel verschillend dat vaak in Neder
land is, leerden weder de Jaalstè dagen. Altijd
vitten, onaangename insinuaties uitdenken, chi
caneren om het een andersdenkend ministerie
toch maar onaangenaam te maken, aanmerking
maken om toch maar aanmerkingen te maken,
ziédaar schering en inslag der oppositie, ook
weder in de laatste dagen. Zoo b. v. met de
wijziging der kiestabel. Nu bjjna een jaar ge
leden werd zij door het ministerie ingediend
het voorloopig verslag steeds uitgesteld; tal van
aanmerkingen, niets deugde er, nataurlgk met
de noodige insinuaties, zoo binnen ah buiten
de kamer. De minister doet wat hij kan, wjj-
zigt overeenkomstig de geuite verlangens zoo-r
veel mogelijk, en waar het bjj hem geen spe
culatie op kunstmatigheid van indeeling is,
wgzigt hg het eindelijk bijna geheel overeenkom;
Btig den wensch van. het «liberale» orgaan, do
Nieuwe Rottèrdamsche Courant!
Nu zal het toch wel eindelgk tot eene be
slissing komen? 0 neen, de liberalen verlangen
een hernieuwd onderzoek in de sectienofschoon
de voorgestelde indeeling feiteljjk reeds van alle
kanten beschouwd is. Weer volle twee graan
den wachtens op het verslag van het onderzoek,
en daarbij ,i... weer afkeuren van hetgeen men
zelf eerst .verlangd had, omdat het nu door het
ministerie wordt voorgesteld. W eer tal van aan
merkingen, kennelijk om aanmerking te maken.
Zoo althans kan men alleen beschouwen de wijze
waarop thans door de Commissie van Rappor
teurs wordt voorgesteld' het district Goes uit
elkander te scheuren.
Vroeger goldt steeds het denkbeeld om die
streken die gemeenschappelijke belapgen hidden,
die met elkaar veel punten van- aanraking had
den bjjeen te voegen; en tè régt, Dé «libe
rale» heeren rapporteurs denken et* anders over.
Losgerukt wat bg elkander behoort; saamge-
flanst wat niets met elkander te maken heeft.
Hoe kan men anders beoordeelen bét feit dat
thans wordt voorgesteld Noord-Beveland van
Goes te scheiden en bjjihet district Middelburg
te brengen, en daarentegen het geheele eiland
Tholen bij het district Goes te laten.
Noord-Beveland wordt gescheiden van Goes,
waarmede het in alle opzichten punten van aan
raking heeft en gevoegd bij Middelburg waar
mede het die hoegenaamd niet. heeft.
Tholen, waarvan vooral het zuidelgk deel van
het eiland uitfluitend met Bergen-op-Zoom in
aanraking komt, wordt hiervan afgescheurd en
gevoegd bg Goes, waarmede het hoegenaamd
geen gemeenschappelijke belangen heeft. Dit
kan, alleen gezegd worden der noordelgk gelegen
gemeenten Scherpenisse én St. Maartensdijk, die
door het. veer te Gorishoek aairZazd-Böveland
en den Zeeuwschen spoorweg verbonden zgi.
Wjj hopen dan ook dat de Tweede Kamer
wijzer zal blijken, dan om zoodanig, door niets
gewettigd amendement aan te 'nemen.
BINNENLAND.
Goes, 4 November 1875.
Dinsdag heeft de Eerste Kamer hare werk
zaamheden hervat. De wetsontwerpen, door de
Tweede Kamer aangenomen, waaronder die be
treffende de wijzigingen in de reehterljjke organi
satie en de spoorwegen, zjjn ingekomen en tot on
derzoek naar de afdeelingen verzonden. Er zijn
vele "adressen ontvangen uit Groningen, Drentbeen
Limburg, houdende bezwaren tegen het ontwerp
tot opheffing der" Provinciale Gerechtshoven.
De Tweede Kamer is tot hervatting harer
werkzaamheden bijeengeroepen tegen 9 November.
Het regeerings-antwoord op het jongste verslag der
kiestabel is verschenen. De Minister bestrjjdt het
voorstel der commissie van rapporteurs en brengt
nog enkele wijzigingen in het ontwerp.
De regeering vindt in deze 'tabol-herziöning gee
nerlei aanleiding tot kamerontbinding.
De Minister van Financiën bréngt ter kennis van
belanghebbenden, dat ter opleiding voor telegrafist,
in de maand December aanslaande «en tiental leer
lingen bg den Rijkstelegraaf knnnen worden toe
gelaten, aanvankelgk op een daggeld van éen
gulden.
Deze .leerlingen kunnen, na voldoende bljjken van
geschiktheid gegeven te hebben, dingen naar de be
trekking van telegrafist der tweede 'klasse, aan
welke betrekking aanvankelijk eene bezoldiging van
negen honderd gulden 'ajaars is verbonden. Na
dere opgaven geeft de St. Crt. no. 258.
Volgens het TJtrechUch Volksblad zon te 'sGra-
venbage. sprake zjjn van de aftreding van den Mi
nister van oorlog en zjjne vervanging door den
generaal We it zei. x
De Arnh. Cr. bericht, dat dr. A. P. Fokker
alhier, is benoemd tot geneesheer aan het badhuis:
te Loag-Sooren (Gelderland).
De door ons vroeger medegedeelde zaak van
do Phönix, zou op aanstaanden Zaterdag voor do
Rechtbank te Middelburg worden behandeld, döoh
*s op verzoek der reeders zes weken uitgesteld.
Maandag is op de scheepstimmerwerf »Mid-
delburgsch Welvaren" te Middelburg, de kiel ge
legd van een fregatschip, groot 1000 Java-lasten,
dat den naam zal voeren van Burgemeester Scho-
rer" en gebouwd wordt voor rekening eener reede-
.rjj, onder directie der heeren van Zejjlen Dec
ker aldaar: Verder verneemt men, dat binnen
eehige dagen aldaar wordt verwacht het fregat
schip California", groot p. m. 1000 Java-lasten,
thans liggende te Antwerpen. Dit schip, aange
kocht door genoemde firma, 'zal aldaar worden na
gezien- en uitgerust.
LI. Zaterdag had op, de Wester Schelde voor
OsseniBBe, bg Walsoorden, een droevig ongeval
plaats. Door een onvoorzien toeval werd aldaar
eene werkboot, bemand met vijf personen', door den
sterken vloed omgeslagen, ten gevolge waarvan 2
verdronken, nalatende weduwen eg een aantal kin
deren, terwjjl de drie overigen, reeds door den
Btroom medegevoerd, met levensgevaar en inspan
ning van alle krachten, met eene boot zjjn gered
door den schippersknecht M. Leunis, van Neuzen.
Ton gevolge van het afbreken der diplomatie-
Jce boirekkingen met de Nederlandsche Regeering,
door den Venezuelaanschen ge tan t b§ het Neder
landsche Hof, is de vertegenwoordiger van Z. M.
regeering uit Caracas teruggeroepen. Hg heeft
Venezuela reedB verlaten. St. Cr.
Op de door Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant opgemaakte voordracht ter benoeming van
een hoofd-ingenieur voor don Provincialen Water
staat, komto. m. voor de heer B. A. A. Deenik,
sectie-ingenieur te Middelburg.
Dezer dagen is in druk verschenen de »Wa-
terbouwlocomotièf", èene Nederlandsche uitvinding
betreffende het■".vervoer te water met gelyke snel
heid als op de Bpoörwegen, door A. Huet, inge
nieur, leeraar aan. do polytechnische school, welke
uitvinding reeds éenige jaren geleden in verschil
lende. tijdschriften werd besproken.
Zjj heeft ten doel, om de scheepvaart en stoom-
bootvaarfc dezelfde snelheden te verzekerei^, bg bet
gebruik van een kleiner voortstuwingsvermogen,"
of ook, bg gebruik van hetzelfde voortstuwings
vermogen, groote snelheden te doen verkrggen.
Het middel, waardoor dit doel bereikt moet wor
den, beBtaat in het gebruik make# van bolle, aan
alle zgdon gesloten, drijvende cilinders of andere
omwentelingslichamen, die zoodanig", aan het schip
bevestigd zjjn, dat het gewicht van het vaartuig
door het drjjfvermogen van dè cilinders wordt ge
dragen, en dat tevens die cilinders de vrgheid
j behouden, om hun assen rond te wentelen, even
als de wieion onder een wagen. Het aantal van
deze drjjvende cilinders en hunne afmetingen moet
voor ieder vaartuig in het bizonder worden bepaald,
en het schjjnt duidelgk, dat men door eene eenvou
dige berokening de inrichting zóo kan treffen, dat,
het vaartuig beladen zijnde; «Jo cilinders nog niet
tot aan hun assen worden-^Ondergedompeld.
Wordt nu een alzoo ingericht vaartuig voort
bewogen, hetzjj door den \rind, stoom of op welke
wjjze ook, dan zullen bg die voortgaande bewe
ging 'de drjjvonde cilinders, die bet vaartuig dra
gen, door don tegenktynd .der wrjjving van het
water langs *hun oppervlakte eene wentèlende'her
weging verkrjjgon, in' he^ttaél.overeenkomstig met
de omwenteling van dewielen v&h gewone wa
gens te land.Vaartuigen op 'doze wjjze ingericht,
zullen dus bjj do voortbeweging in het water niet
meer deiF-tegenstand der slepende, maar dien van
de rollende' wrjjving ondervinden,
Groote en menigvuldige transporten jjzeren