ntvacgen- ^laar nu bon ik uitgepreekt als of het te veel was, om rizo - zijd'-'-. Het drie Jagen tor kerke to gaan. Bn daur, to Brighton V Into, souvoi'einc I'ionduizondon zijn er tien dagen lang van des m°rgens ^alf 7 tot des avonds kalf 10.ure bijeen ^erbobnng in geweest;njet zoo als in do kerk, dat men haakt ér is geschied naar bet einde, maar in klimmende mate van be iers van Jezus langstelling. Des morgens kwartier over zessen niafc. V°1 vaü zag uien reeds onderscheidene personen, meest nd en juicaend, stedelingen, die in Engeland gewoonlijk niet vóór hebben» en zijn ten 8 of 9 ure ^opstaan, zich naar de vergadering igfu, wat groote beg0ven. Ik heb heoren en dames zien worstelen Een enkele jg om c<?ne plek. -En dan werd er gebeden zonder geft daar ©ene °enige stijfheid van vormen maar vrij, geheel naar e*gen begeerte. En als men 's morgens half slapend kjvam,— geen kwartier was men aanwezig of de oogen tintelden van gloed. En or Werd gesproken. Ik weet, hoe vermoeijend het spreken is. Als ik driemaal in de week preekte, "Was het mij gonoeg en meer was mij vrijwel on mogelijk- Daar heb ik eeno reeks van mannen ge zien, die soms 4 of 5 maal daags spraken; zelfs oen sprak in de i() dagen 53 'maal, en toeh ik hem. sprak, betuigde hij, dat- hij zieh nog frisscber gevoelde als toen het begon. Hoe geheel anders als hier. Aig het kersmis is en de Zondag roet de nieuwjaarsdag volgt, dan. is de predikant moede on mat, dan is hij >af" en moet er «fens uit, om wat te bekomen; maar daar, boe meer men'sprak, des te opgewekter werd men, Wat de uitwerking der bijeenkomsten was? Boerend. Er waren Dnitsehers en EranscheD.,^daf laatsten oorlog,,,•vuufèn. stroo. En bet is ggfjmwd, dat er een. opafond, een Franschman, ?°g al uit den Elzas, de landstreek, die van Frank rijk afgenomen en aan Duitscbland gegeven is, en hij sprak: >jk heb en Y-glen pot mij haat gekoes terd- - tegen de Dnitsehers, %n ik dacht dat dit mogt, omdat zij ons zooveel leed berokkend hadden, maar ;Jk gevoel thans, dat ik kwaad heb4 gedaan en ik r°ep al. mijne Franscbe broeders op, om de hand der verzoening uittestéken en alle ba^t to ver bannen!" En toen kwamen de Dnitsehers en be tuigden hetzelfde i.- en het werd een verbond van liefde en j Van verbroedering, zóoals men zich niet kan. voorstellen. Zoo werkte-de kracht des Oeestes. En Zondags daarop werd or avondmaal gehouden voor dé .Eranschen en de Duitschórs en de Hollan ders en ^onderling wei'd de hand gedrukt en bij. de'teekenpn van brood en-wijn»werd de. verzoening Bezegeld. - - De laatste dag-»' .van ons zamenzijn verhaalde een °"d man, dut'hij 8eVraagd bad, om ook deel te mogen 'Vnenien en. dat ,'hem -^as geantwoordJezus vraagt niet naai* 0pd ójjongl waarop hij had uitgeroepen "ddn, ben ik gélukkig met mijn Jezus.» Een jong Meisje mn 16 pf 17- jaar riep daarop overluid in do vergadering: aderVader! is dat waar?" O dan heb het hoogst geluk gevonden En zij om helsde dejf ouden man, terwijl hij betuigde,-dat het. bUe8 waar was. Het was of een electrieko schok door de jjeheele. vergadering ging. Ieder gevoelde :t .jozus is in ons midden. Dat is niet voor monschen en door menschen, niaar dat is de Almagtige God, die deze dingen doet Voor zondaars,'die reeds door hom getrokken zijn. Ep vraagt 'gé: Of een-'ïnonsch, als bij bekeerd is, nóg dets ondervinden moet? Dan antwoord ik'; Ja. Dat ,"w'ist-en en erkenden alle vromen van vroeger en later tijd.De.' opvolger van -deh hoogleeraar ybetsius to Utrecht zegt: er is nóg eén tweede -Jevendmaking, waarin do kracht Gods den mensch maakt-tot daden. Dat is de inplanting in Christus, de verzegeling der bekeering-, zooals onze vromen bet noemen. Dat is bet werk van dén vrijniagtigen God en mijne bede is, dat die heerlijkheid over uwe ziel moge komen. Ofrdat dan niet met de leer van onze kerk ip. strijd is? Neen," geenszins: onze kerk heeft geleerd, .dat niemand in de zonde mag blijven liggen, maar dat wij zijn geroepen tot bekoeving^ en heiligmaking. .Wat leert-kalvijn? Dat er vier vrachten zijn waaraan de bekeering kan gekend worden.: hartgrondig bo- rouw, regtvaardigbeid, Christelijk leven en gebed. Het ieVpnvaq den Christen inoe.t een en al zelf verloochening zijn, én ,dio zolverloochoning is bot, die -men te Brighton uitdrukte ruet.dat woord.*. consecratie. En Calvijn zegt ook, dat een verloste ziol aan God behoort, en dat, wie er nog iets van wil hebben, diefstal pleegt.- Wie herinnert zich niet de schoohe woorden uit onB doópsformulier ^Als wö Somtijds uit zwakheid in zonden vallen, 2oo moeten wij nan Gods genade niet vertwijfelen, Poch in de zónde blijven liggen, overmits do doop een zegel en ongetwijfelde getuigenis H, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben." En zoo dikwijls, wij aan het Avondmaal gaan, wat doen wjj dan anders, dan pleiten op Gods belof ten, opdat wij door don Geest met hem waarach tige. gemeenschap hebben zouden en van al zjjno goederen deelachtig worden. Do fout is allgen, «lat.wij te veel van ons zólven fc vorig ;bt Gods ge°pen- byeen geWeestj den - Beer® 'jydenis, dat i l'djio- gebleven mn had ge°pen- in Ëögoland at zij de bgen óeger geen ge' .vaten ook eenige jjn teruggeheerd en ?.aamgeroepen k dagen achter- de kracht.Gods, Is- de beweging aar Zwitserland; feopa. #0»thans er de openbaring a oude boeken dt maar nimmer 'buiten gestaan. die yertrouWen pg GodSj niaar g- der gebeden i °ude toon der lof is nog niet ene tweede ver- p'rs. hebben aan De Heere.heeft «lie vergadering aren, dat alles poffen hééft ;;dat, n gekomen van yokkendé» 5t-'in t ik vroeger niet en. Heere» maar testand, waarin1, ar daar i®, ook' de overtuiging éid.gèopeubaaéd, geschied door m. gezang- Het 3 duizenden bij zig - te zieu hou den in stilheid: ot 'een kwartier ziel; het gebed iarvan men g0- ryfv'eer- was. Er •zoo. Jatw men Ïiu. hét gr°qtst0. imtï O ja. ^ij, uiaar hc' helpt, ingrijpt* Een ing, dat °r oen loet. geschieden, ppénlyk konden Wat de Engel- - mpt het w.oord ^e," bét Joggen lieve vrouwen goed; want dat 1 Jezus 0u het -Wijkwamen té hemen- Wij En zio, door troom over qBg dat wjj h°t het gén 0n het be-. Kby?... el kander. Dan maar; "daar, het de broeders bef 'raagt gw:L Wat. Verveelt - het al 8 ter kerke te g spreekt, blijkt. 'ten 5p bet horo- e kofkdagen wat zogf .menigeen hebben verwacht. Wij moeten alleen aan Jezus vragen, of hij het voor ons doen wil. Als het op heiligmaking aankomt, dan denken wij, dat wij wel iets kunnen doen. Dit is mis, want wij moe ten alles van Jezus hebben, door bet geloof. En «le indruk van het voorgevallene to Brighton? Er zijn tweeërlei soort van schilders: de klad schilder en de kunstschilder. Een kladschilder zret naar zijne beurs en maakt wat voor den broode. Zulk een schilder krijgt voor zijn beste stukken nog geen hondord gulden, omdat het genie niot in hem werkt. Do kunstschilders daarentegen zijn de slechtste financierszij geven maar uit en' vragen niet of er brood is. Zij schilderen als het genie hun aandrijft en ontvangen voor hunne stukkon soms tien, twintig, ja veertig duizend gul den. Dat is omdat zij niet, zorgen,-maar zich al leen door het genie laten bezielen. l)o onverzegelde Christen is de broodschildef; de verzegelde daarentegen denkt: dat is Jezus zaak; hij gaat en denkt alleen op de blazing van Jezus Geesthij is de kunstschilder. Ik benvroegor ook onverzegeld geweestik dacht ik zal wel overwinnen; ik zal er wel komen, door het woord maar aan en op te nomen, flet was een dorren toestand, en mijn roepen om kracht baatte niet. En toen was bet, alsof langs mij een boot kwatn henenglijden, met Jezus er in, en alsof hij riepkom bij mijl -Én ik ging iff do boot en nu was het mij rustig en wel. In dat gevoel houdt men het wel tien dagen uit. Maar als onze ziel niet is als een kanaal, waar hot water uit do fon teinen des heils doorstroomt, helpt ons klagen en roepen niet. Ik ben overtuigd, dat eer wij een jaar verder zijn, velen uit u «ja en amen» op mijne ondervinding zullen zeggen. Op de zending heb ik ook een anderen blik ge kregen. De zending moot eene overstrooming zijn. Als°het water al hoogor en hooger komt en over de dijken en dammen h eens tijgt, dan is er geen keeren aan, maar overstelpt 'het alles, waar het maar heen vliet. Welnu.: bet stroomgebied is de kerk; de muren zijn do dijken het water moet over de dijken en aller zielen doorstroomen. Het moet worden als by en met den Nijl. Onze zendingsfees- ton moeten het overstroomingssysteem van den Nijl in acht nemen. Wij hebben ons.yaderland en onze maatschappij lief. Wij zijn niét gekomen om op do nog niet belijdende maatschappij een verwijt te rig- tenmaar als de kracht van «len Almagtige en den Getrouwe ook tot ons komt, dan zullen zij noder- vallen en getuigen, dat dezelfde God van voor drie eeuwen nog leeft en onze erve tot zich terugbren gen wil. Dat ook uwo oogen, - eer zij zich sluiten in het graf, dat aanschouwen mogen dat zij zien mogen dié kracht van JezusOnze krachten zijn wel de trechters en kanalen, maar de verborgen, mystieke verbinding met Jezus moet ons deel worden. God geve dat ons zajnénzyn van dozen dag'daar- aan. bevorderlijk zij! Talrijke blijken van ontfer ming over ons land zijn er reedswaarom zou Zee land achterblijven? Zeeland, dat in de' eeuw der Hervorming zulk oeno kracht heeft betoond, waar din zou hét niet voorgaan in het gebod Gij weet dat de'eerste, die de Kaap óm hot Zuidland omvoer eeiï Zeeuw was; welnu, op de -boot van Engeland, sprak ik een kapitein, die ook de Zuidkaap was om- gparen, en deze betuigde mijik heb eerbied ge- kregen voor den, man die er het oorst is omgevaren; die donkere ijsbergen, en zonder kaartendat moei een man van karakter geweest zijn. Die kaap van het Zuiden daar komt het op aan. De wereld kan geen eerbied voor ons hebben, als wij geen kracht van Jezus hebben. Maar hobt. Ge die, dan kimt Gij koningrijken overwinnen. V* Mogt dan ook ui,t Zeeland de eerste man opstaan, om "de geestelijke kaap om .-te zielen! Wat ik hier sprak is sléchts; eene eenvoudige mededeolingvan .wat do. Heere heeft gedaan! Aan Hem om er U met.de ziel naar'te doen dorsten; opdat Gij dezen da<* vooi* zijn vriendelijk aanschijn moog.t door brengen, tot verheerlijking van Zijnen Heiligen Naam." Dr. Kuyper had lang gesproken. Van daar, dat dadelijk daarop de andere toespraken moesten vol gen. Op spreekplaats no. 2was het Dr. Ph. J. Hocdemcücer, predikant te Botterdam, die het woord tot do verzamelden rigtte, en met de hoop dat ,dr. Kuyper in het vervolg wat korter zijn zal, te kennén gaf, een soort van vervolg op diens woorden te willen geven. Do hoor tloedeuwker drukte zich- ongeveer volgen derwijze uit. »Als ik hier sta, gevoel ik dat een half uur zeer kort is vóör zulke belangrijke mededeeliugou als ik te doen heb: ik zal spreken over Moody on Sankoy. Voor uenigo jaren zag ik in een Engolsch tijd- sokrijft oon spotprent, waarvan het doel 'was, om den overdreven zendingsijver belagchcfijk to maken. De maagd van Groot Brittanniëp^éfond aan het strand te kijken door ^jen verpekijker naar de wilden op een eiland, die smeektpn hen te redden, ter wijl eenige menschen aarfiiaro voeten in ellendigen toestand nederlagen. /Daar onder stond: de ware liefde begint te huis. Engeland verdient die be spotting niot. De Engelschen sluiten de oogen niet voor hunne ongelukkige laudgenooten. Toch is er waarheid in die prent. Het is niet hetzelfde, wie evangeliseert, welk Christendom wij aan de Heidenen brengen- Laat Christus geest stroomen door alle aderen van het ligchaam, en alle deelen zullen worden opgewekt. Ge bebt niet alleen te letten op de uitwendige zending, -maar. allereerst op u zeiven. Wanneer een vaartuig op de wijde zee ligt, zonder ademtogt van den windwanneer dan de blik wordt geslagen naar het luchtruim, dan komt do wenscb naar wind in ons opmaar dan blijkt onze magteloosbeid. Ik was zeer verheugd, toen ik in Londen zag, dat Moody en Sankoy zouden spreken. .Het was doorgrooteaanplakbilletten aan gekondigd en in ieder nieuwsblad vond men oen overzigt van hetgeen den vorigen avond gesproken was. Ik was verblijd, toén ik in die vergadering van 8, 10, 15 20000 menschen kwam, entoen ik zag, hoe zij verlangden naar woorden van Jezus. Misschien ia de wijze van Evangelie prediking daar niet geschikt voor ons volk en.onzen tijd, maar het is wel hetzelfde evangelie, dat ons volk noodig heeft. Gij vraagt: is er dan iets bijzonders aan de pre diking van M. en S.? Ja. Die bijzonderheid is niet gelegen in welsprekendheid, niet in rijke gaven; maar daarin, dat het mannen zijn, die zich geheel hebben toegewijd aan Jezus leer. John Wesley zegt«met 30 man wil ik do citadel van den duivel innemen,» hoeveel te eerder .dan mot zulk eene groote schare. Dr. Kuyper heeft vooral aan getoond, welke de vruchten zijn van do kracht Gods dat wil - ik nietik wil eenvoudig spreken over M. en S. Wordt vervolgd. Dó or de volo aanvrage zullen wij dit verslag afzonderlijk verkrijgbaar stellen, netjes, ingenaaid in omslag a ƒ0,25 por exemplaar. Zij die reeds het eerste no. ont vingen, zullen wij zoo' vrij zijn als inteekenaren aan to merken, en pntvangen alsda"n een compleet exemplaar. 1 5 BINNENLAND. Goes, 28 Junij 1875. Wij kunnen thans met zekerheid mededeolen» dat Jonkh. J. L. de Jongete Ziorikzeo, de benoe ming tot lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal heeft aangonomen. Door den Minister van Finantiën en Gede puteerde Staten dezer Provincie zijn benoemd to-} leden van de commissie tot herziening van de bo-- lastbare opbrengst der gebouwde eigendommen, voor de werkzaamheden-' der her schatting, in de controle Hansweert, de hoeren C. D. Tiolenius Kruijthoff, to Middelburg on J. J. Ochtman to Goes. Hot programma van het vijfde noordelijk Evangelisch Zondingsléest in het Winschoterbosch, op Woensdag don léden Julij dozes jaars, is in 't licht verschenen. De lijst der sprekers is als volgt: 10 uur. Openingsrede, dhr. L. J. van Rhijn, van. Wassenaar. Daarna: dhr. A. W. Bronsveld, van Haarlem, onderwerp: De zending «m onze natio naliteit. Dhr. J. Poshutnes Meijes, van Amster dam, onderwerpde Bbijusche zending in onze "Koloniën. Dhr. Sporleder, van Einbden, onderwerp: Dozending op Madagascar. Dhr. SI. J. Dermout van -;Sciioveningen, onderworp: Mohammedanisme. Dhr. Beuker, van Amsterdam, onderwerpHet Evangelie dóór zijn eigen kracht overwinnende. Dhri L- van der Valk, van. Delft, onderwerp: De zending in het Heilige land. Dhr. I. van Andel, van Wijbo, onderworp: Het Koninkrijk van Chris tus over dc volken. Dhr. H. J. van Lummel, van Utrecht, onderwerp: "de. jeugd van den zendoling John Williams. Dhr. A. Kuyper, van Amsterdam, slotrede voor de feestreizigërs die- met de foest- tveinen naar Harlingen en Hcerouveen vertrekken, ondorwerp: De zending en de zendinggenootschap pen. Dhr. T. M. Looman, van Amsterdam, alge- nieene slotrede. Stand. Met I Julij zullen do miliciens van de lif ting van 1874, voor zoover zij nog in dienst staan, met onbepaald verlof huiswaarts keerende plaats vervangers bij het reg. veld-art. zullen mede dien dag met onbepaald verlof gaan. Aan de hoogoschool te Leiden zijn bevordehl tot doctoren in de regten, do heeren W. C. van Benthem Jutting en W. H. Suouck Iiurgronje, beide gob. te Middelburg. Op 1 Julij zali nenlandsehe zaken w van eene buiten-slui: marinesluis te Vli&s: gedeelte der marineli toe bcboorendo vvert ten is f 923,000. D 1 Dec. 1877 gereed De vergadering verbranding zal don van te Amsterdam g De Amsterdam voordragt van Burge: fende de plaatsing Keguliersplein, zonde nomen. De juiste p] gekozen in overleg m het zal niet op deze Rembrandt's Stand be Ingevolge eene Maatschappij der St namen van dhcv EI maanden geléden to gevolgen van een T schadevergoeding uitj Bij arrest van Gelderland, van der vonnis der Arrondiss bij W. G. én 27 a verwoesten van oogs tot 6. maanden en den cellulaire gevang klaagden, ter zake v de eerste tot zes we dagen cellulaire gov 28ste der kosten. Het betrof hier o< kelijko twisten te Op Verdediger mr. K vocaat bij den Hoog Donderdag moi monts regtbank te I belangrijk vonnis g was op 5 Maart 18' had hij een testament ris R. te Zutphen. Di testamenten .van 18 voor Notaris mr. namen van Bijl will der laatste testamen toen ter tijd kranks tot testateren onbe R. afschrift van het gerde dit. De eiscl W. v. Regtsv. en A ling, regt op zulk t de belanghebbenden onbevoegd te acbt< van oen testament, wilde, dat dit nooi rige refereerde hij v bank. Eischers ecb zulk een testament dig te zijn, en da' den Notaris stond. De regtbank stel< overwoog dat erfgei langbobbenden zijn erflater; dat in dit onaangename próco< weton of zij volgen bij al dan niet g« en dat daarvoor ju de gansche vraag r die telkens anders or volgens de wet belang bij eene ac grontl in het ongel kosten. Maandagavon geregeldheden plaa' verbod van den Bi vernement, oin bi houden. Do Burg< geworden. Dingsc militaire rnagt te Woensdag m ongeluk plaats in ge werklieden had* nen bet bereik e vrouw. Deze nam op te klimmen e gen, waardoor'zij In de jongste derl. Letterkunde te nenlandsehe en 7 t Onder deze merkt loei-aar aan de 11.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1875 | | pagina 4