ntvacgen- ^laar nu bon ik uitgepreekt als of het te veel was, om
rizo - zijd'-'-. Het drie Jagen tor kerke to gaan. Bn daur, to Brighton V
Into, souvoi'einc I'ionduizondon zijn er tien dagen lang van des
m°rgens ^alf 7 tot des avonds kalf 10.ure bijeen
^erbobnng in geweest;njet zoo als in do kerk, dat men haakt
ér is geschied naar bet einde, maar in klimmende mate van be
iers van Jezus langstelling. Des morgens kwartier over zessen
niafc. V°1 vaü zag uien reeds onderscheidene personen, meest
nd en juicaend, stedelingen, die in Engeland gewoonlijk niet vóór
hebben» en zijn ten 8 of 9 ure ^opstaan, zich naar de vergadering
igfu, wat groote beg0ven. Ik heb heoren en dames zien worstelen
Een enkele jg om c<?ne plek. -En dan werd er gebeden zonder
geft daar ©ene °enige stijfheid van vormen maar vrij, geheel naar
e*gen begeerte. En als men 's morgens half slapend
kjvam,— geen kwartier was men aanwezig of de oogen
tintelden van gloed.
En or Werd gesproken. Ik weet, hoe vermoeijend
het spreken is. Als ik driemaal in de week preekte,
"Was het mij gonoeg en meer was mij vrijwel on
mogelijk- Daar heb ik eeno reeks van mannen ge
zien, die soms 4 of 5 maal daags spraken; zelfs
oen sprak in de i() dagen 53 'maal, en toeh ik
hem. sprak, betuigde hij, dat- hij zieh nog frisscber
gevoelde als toen het begon. Hoe geheel anders
als hier. Aig het kersmis is en de Zondag roet
de nieuwjaarsdag volgt, dan. is de predikant moede
on mat, dan is hij >af" en moet er «fens uit, om
wat te bekomen; maar daar, boe meer men'sprak,
des te opgewekter werd men,
Wat de uitwerking der bijeenkomsten was?
Boerend. Er waren Dnitsehers en EranscheD.,^daf
laatsten oorlog,,,•vuufèn. stroo. En bet
is ggfjmwd, dat er een. opafond, een Franschman,
?°g al uit den Elzas, de landstreek, die van Frank
rijk afgenomen en aan Duitscbland gegeven is, en
hij sprak: >jk heb en Y-glen pot mij haat gekoes
terd- - tegen de Dnitsehers, %n ik dacht dat dit mogt,
omdat zij ons zooveel leed berokkend hadden, maar
;Jk gevoel thans, dat ik kwaad heb4 gedaan en ik
r°ep al. mijne Franscbe broeders op, om de hand
der verzoening uittestéken en alle ba^t to ver
bannen!" En toen kwamen de Dnitsehers en be
tuigden hetzelfde i.- en het werd een verbond van
liefde en j Van verbroedering, zóoals men zich niet
kan. voorstellen. Zoo werkte-de kracht des Oeestes.
En Zondags daarop werd or avondmaal gehouden
voor dé .Eranschen en de Duitschórs en de Hollan
ders en ^onderling wei'd de hand gedrukt en bij.
de'teekenpn van brood en-wijn»werd de. verzoening
Bezegeld. -
- De laatste dag-»' .van ons zamenzijn verhaalde een
°"d man, dut'hij 8eVraagd bad, om ook deel te mogen
'Vnenien en. dat ,'hem -^as geantwoordJezus vraagt
niet naai* 0pd ójjongl waarop hij had uitgeroepen
"ddn, ben ik gélukkig met mijn Jezus.» Een jong
Meisje mn 16 pf 17- jaar riep daarop overluid in
do vergadering: aderVader! is dat waar?" O dan
heb het hoogst geluk gevonden En zij om
helsde dejf ouden man, terwijl hij betuigde,-dat
het. bUe8 waar was. Het was of een electrieko
schok door de jjeheele. vergadering ging. Ieder
gevoelde :t .jozus is in ons midden.
Dat is niet voor monschen en door menschen,
niaar dat is de Almagtige God, die deze dingen doet
Voor zondaars,'die reeds door hom getrokken zijn.
Ep vraagt 'gé: Of een-'ïnonsch, als bij bekeerd is,
nóg dets ondervinden moet? Dan antwoord ik'; Ja.
Dat ,"w'ist-en en erkenden alle vromen van vroeger
en later tijd.De.' opvolger van -deh hoogleeraar
ybetsius to Utrecht zegt: er is nóg eén tweede
-Jevendmaking, waarin do kracht Gods den mensch
maakt-tot daden. Dat is de inplanting
in Christus, de verzegeling der bekeering-, zooals
onze vromen bet noemen. Dat is bet werk van
dén vrijniagtigen God en mijne bede is, dat die
heerlijkheid over uwe ziel moge komen. Ofrdat dan
niet met de leer van onze kerk ip. strijd is? Neen,"
geenszins: onze kerk heeft geleerd, .dat niemand
in de zonde mag blijven liggen, maar dat wij zijn
geroepen tot bekoeving^ en heiligmaking. .Wat
leert-kalvijn? Dat er vier vrachten zijn waaraan
de bekeering kan gekend worden.: hartgrondig bo-
rouw, regtvaardigbeid, Christelijk leven en gebed.
Het ieVpnvaq den Christen inoe.t een en al zelf
verloochening zijn, én ,dio zolverloochoning is bot,
die -men te Brighton uitdrukte ruet.dat woord.*.
consecratie. En Calvijn zegt ook, dat een verloste
ziol aan God behoort, en dat, wie er nog iets van
wil hebben, diefstal pleegt.- Wie herinnert zich
niet de schoohe woorden uit onB doópsformulier
^Als wö Somtijds uit zwakheid in zonden vallen,
2oo moeten wij nan Gods genade niet vertwijfelen,
Poch in de zónde blijven liggen, overmits do doop
een zegel en ongetwijfelde getuigenis H, dat wij
een eeuwig verbond der genade met God hebben."
En zoo dikwijls, wij aan het Avondmaal gaan, wat
doen wjj dan anders, dan pleiten op Gods belof
ten, opdat wij door don Geest met hem waarach
tige. gemeenschap hebben zouden en van al zjjno
goederen deelachtig worden.
Do fout is allgen, «lat.wij te veel van ons zólven
fc vorig
;bt Gods ge°pen-
byeen geWeestj
den - Beer®
'jydenis, dat
i l'djio- gebleven
mn had ge°pen-
in Ëögoland
at zij de bgen
óeger geen ge'
.vaten ook eenige
jjn teruggeheerd
en ?.aamgeroepen
k dagen achter-
de kracht.Gods,
Is- de beweging
aar Zwitserland;
feopa. #0»thans
er de openbaring
a oude boeken
dt maar nimmer
'buiten gestaan.
die yertrouWen
pg GodSj niaar
g- der gebeden
i °ude toon der
lof is nog niet
ene tweede ver-
p'rs. hebben aan
De Heere.heeft
«lie vergadering
aren, dat alles
poffen hééft ;;dat,
n gekomen van
yokkendé» 5t-'in
t ik vroeger niet
en. Heere» maar
testand, waarin1,
ar daar i®, ook'
de overtuiging
éid.gèopeubaaéd,
geschied door
m. gezang- Het
3 duizenden bij
zig - te zieu hou
den in stilheid:
ot 'een kwartier
ziel; het gebed
iarvan men g0-
ryfv'eer- was. Er
•zoo. Jatw men
Ïiu. hét gr°qtst0.
imtï O ja. ^ij,
uiaar hc' helpt,
ingrijpt* Een
ing, dat °r oen
loet. geschieden,
ppénlyk konden
Wat de Engel-
- mpt het w.oord
^e," bét Joggen
lieve vrouwen
goed; want dat
1 Jezus 0u het
-Wijkwamen
té hemen- Wij
En zio, door
troom over qBg
dat wjj h°t het
gén 0n het be-.
Kby?...
el kander. Dan
maar; "daar, het
de broeders bef
'raagt gw:L Wat.
Verveelt - het al
8 ter kerke te
g spreekt, blijkt.
'ten 5p bet horo-
e kofkdagen wat
zogf .menigeen
hebben verwacht. Wij moeten alleen aan Jezus
vragen, of hij het voor ons doen wil. Als het op
heiligmaking aankomt, dan denken wij, dat wij
wel iets kunnen doen. Dit is mis, want wij moe
ten alles van Jezus hebben, door bet geloof.
En «le indruk van het voorgevallene to Brighton?
Er zijn tweeërlei soort van schilders: de klad
schilder en de kunstschilder. Een kladschilder
zret naar zijne beurs en maakt wat voor den
broode. Zulk een schilder krijgt voor zijn beste
stukken nog geen hondord gulden, omdat het genie
niot in hem werkt. Do kunstschilders daarentegen
zijn de slechtste financierszij geven maar uit en'
vragen niet of er brood is. Zij schilderen als het
genie hun aandrijft en ontvangen voor hunne
stukkon soms tien, twintig, ja veertig duizend gul
den. Dat is omdat zij niet, zorgen,-maar zich al
leen door het genie laten bezielen.
l)o onverzegelde Christen is de broodschildef; de
verzegelde daarentegen denkt: dat is Jezus zaak;
hij gaat en denkt alleen op de blazing van Jezus
Geesthij is de kunstschilder.
Ik benvroegor ook onverzegeld geweestik dacht
ik zal wel overwinnen; ik zal er wel komen, door
het woord maar aan en op te nomen, flet was
een dorren toestand, en mijn roepen om kracht
baatte niet. En toen was bet, alsof langs mij een
boot kwatn henenglijden, met Jezus er in, en alsof
hij riepkom bij mijl -Én ik ging iff do boot en
nu was het mij rustig en wel. In dat gevoel houdt
men het wel tien dagen uit. Maar als onze ziel
niet is als een kanaal, waar hot water uit do fon
teinen des heils doorstroomt, helpt ons klagen en
roepen niet. Ik ben overtuigd, dat eer wij een
jaar verder zijn, velen uit u «ja en amen» op mijne
ondervinding zullen zeggen.
Op de zending heb ik ook een anderen blik ge
kregen. De zending moot eene overstrooming zijn.
Als°het water al hoogor en hooger komt en over
de dijken en dammen h eens tijgt, dan is er geen
keeren aan, maar overstelpt 'het alles, waar het
maar heen vliet. Welnu.: bet stroomgebied is de
kerk; de muren zijn do dijken het water moet over
de dijken en aller zielen doorstroomen. Het moet
worden als by en met den Nijl. Onze zendingsfees-
ton moeten het overstroomingssysteem van den Nijl
in acht nemen. Wij hebben ons.yaderland en onze
maatschappij lief. Wij zijn niét gekomen om op do
nog niet belijdende maatschappij een verwijt te rig-
tenmaar als de kracht van «len Almagtige en den
Getrouwe ook tot ons komt, dan zullen zij noder-
vallen en getuigen, dat dezelfde God van voor drie
eeuwen nog leeft en onze erve tot zich terugbren
gen wil.
Dat ook uwo oogen, - eer zij zich sluiten in het
graf, dat aanschouwen mogen dat zij zien mogen
dié kracht van JezusOnze krachten zijn wel de
trechters en kanalen, maar de verborgen, mystieke
verbinding met Jezus moet ons deel worden.
God geve dat ons zajnénzyn van dozen dag'daar-
aan. bevorderlijk zij! Talrijke blijken van ontfer
ming over ons land zijn er reedswaarom zou Zee
land achterblijven? Zeeland, dat in de' eeuw der
Hervorming zulk oeno kracht heeft betoond, waar
din zou hét niet voorgaan in het gebod Gij weet
dat de'eerste, die de Kaap óm hot Zuidland omvoer
eeiï Zeeuw was; welnu, op de -boot van Engeland,
sprak ik een kapitein, die ook de Zuidkaap was om-
gparen, en deze betuigde mijik heb eerbied ge-
kregen voor den, man die er het oorst is omgevaren;
die donkere ijsbergen, en zonder kaartendat moei
een man van karakter geweest zijn. Die kaap van
het Zuiden daar komt het op aan. De wereld kan
geen eerbied voor ons hebben, als wij geen kracht
van Jezus hebben. Maar hobt. Ge die, dan kimt
Gij koningrijken overwinnen. V*
Mogt dan ook ui,t Zeeland de eerste man opstaan,
om "de geestelijke kaap om .-te zielen! Wat ik hier
sprak is sléchts; eene eenvoudige mededeolingvan
.wat do. Heere heeft gedaan! Aan Hem om er U
met.de ziel naar'te doen dorsten; opdat Gij dezen
da<* vooi* zijn vriendelijk aanschijn moog.t door
brengen, tot verheerlijking van Zijnen Heiligen
Naam."
Dr. Kuyper had lang gesproken. Van daar, dat
dadelijk daarop de andere toespraken moesten vol
gen. Op spreekplaats no. 2was het Dr. Ph. J.
Hocdemcücer, predikant te Botterdam, die het woord
tot do verzamelden rigtte, en met de hoop dat
,dr. Kuyper in het vervolg wat korter zijn zal,
te kennén gaf, een soort van vervolg op diens
woorden te willen geven. Do hoor tloedeuwker
drukte zich- ongeveer volgen derwijze uit.
»Als ik hier sta, gevoel ik dat een half uur
zeer kort is vóör zulke belangrijke mededeeliugou
als ik te doen heb: ik zal spreken over Moody
on Sankoy.
Voor uenigo jaren zag ik in een Engolsch tijd-
sokrijft oon spotprent, waarvan het doel 'was, om
den overdreven zendingsijver belagchcfijk to maken.
De maagd van Groot Brittanniëp^éfond aan het
strand te kijken door ^jen verpekijker naar de wilden
op een eiland, die smeektpn hen te redden, ter
wijl eenige menschen aarfiiaro voeten in ellendigen
toestand nederlagen. /Daar onder stond: de ware
liefde begint te huis. Engeland verdient die be
spotting niot. De Engelschen sluiten de oogen niet
voor hunne ongelukkige laudgenooten. Toch is er
waarheid in die prent. Het is niet hetzelfde, wie
evangeliseert, welk Christendom wij aan de Heidenen
brengen- Laat Christus geest stroomen door alle
aderen van het ligchaam, en alle deelen zullen
worden opgewekt. Ge bebt niet alleen te letten
op de uitwendige zending, -maar. allereerst op u
zeiven. Wanneer een vaartuig op de wijde zee
ligt, zonder ademtogt van den windwanneer dan
de blik wordt geslagen naar het luchtruim, dan komt
do wenscb naar wind in ons opmaar dan blijkt
onze magteloosbeid. Ik was zeer verheugd, toen
ik in Londen zag, dat Moody en Sankoy zouden
spreken. .Het was doorgrooteaanplakbilletten aan
gekondigd en in ieder nieuwsblad vond men oen
overzigt van hetgeen den vorigen avond gesproken
was. Ik was verblijd, toén ik in die vergadering
van 8, 10, 15 20000 menschen kwam, entoen ik
zag, hoe zij verlangden naar woorden van Jezus.
Misschien ia de wijze van Evangelie prediking daar
niet geschikt voor ons volk en.onzen tijd, maar
het is wel hetzelfde evangelie, dat ons volk noodig
heeft.
Gij vraagt: is er dan iets bijzonders aan de pre
diking van M. en S.? Ja. Die bijzonderheid is niet
gelegen in welsprekendheid, niet in rijke gaven;
maar daarin, dat het mannen zijn, die zich geheel
hebben toegewijd aan Jezus leer. John Wesley
zegt«met 30 man wil ik do citadel van den
duivel innemen,» hoeveel te eerder .dan mot zulk
eene groote schare. Dr. Kuyper heeft vooral aan
getoond, welke de vruchten zijn van do kracht Gods
dat wil - ik nietik wil eenvoudig spreken over
M. en S. Wordt vervolgd.
Dó or de volo aanvrage zullen wij dit
verslag afzonderlijk verkrijgbaar stellen,
netjes, ingenaaid in omslag a ƒ0,25
por exemplaar. Zij die reeds het eerste no. ont
vingen, zullen wij zoo' vrij zijn als inteekenaren
aan to merken, en pntvangen alsda"n een compleet
exemplaar. 1 5
BINNENLAND.
Goes, 28 Junij 1875.
Wij kunnen thans met zekerheid mededeolen»
dat Jonkh. J. L. de Jongete Ziorikzeo, de benoe
ming tot lid van de Tweede Kamer der Staten
Generaal heeft aangonomen.
Door den Minister van Finantiën en Gede
puteerde Staten dezer Provincie zijn benoemd to-}
leden van de commissie tot herziening van de bo--
lastbare opbrengst der gebouwde eigendommen, voor
de werkzaamheden-' der her schatting, in de controle
Hansweert, de hoeren C. D. Tiolenius Kruijthoff,
to Middelburg on J. J. Ochtman to Goes.
Hot programma van het vijfde noordelijk
Evangelisch Zondingsléest in het Winschoterbosch,
op Woensdag don léden Julij dozes jaars, is in 't
licht verschenen.
De lijst der sprekers is als volgt:
10 uur. Openingsrede, dhr. L. J. van Rhijn, van.
Wassenaar. Daarna: dhr. A. W. Bronsveld, van
Haarlem, onderwerp: De zending «m onze natio
naliteit. Dhr. J. Poshutnes Meijes, van Amster
dam, onderwerpde Bbijusche zending in onze
"Koloniën. Dhr. Sporleder, van Einbden, onderwerp:
Dozending op Madagascar. Dhr. SI. J. Dermout
van -;Sciioveningen, onderworp: Mohammedanisme.
Dhr. Beuker, van Amsterdam, onderwerpHet
Evangelie dóór zijn eigen kracht overwinnende.
Dhri L- van der Valk, van. Delft, onderwerp: De
zending in het Heilige land. Dhr. I. van Andel,
van Wijbo, onderworp: Het Koninkrijk van Chris
tus over dc volken. Dhr. H. J. van Lummel, van
Utrecht, onderwerp: "de. jeugd van den zendoling
John Williams. Dhr. A. Kuyper, van Amsterdam,
slotrede voor de feestreizigërs die- met de foest-
tveinen naar Harlingen en Hcerouveen vertrekken,
ondorwerp: De zending en de zendinggenootschap
pen. Dhr. T. M. Looman, van Amsterdam, alge-
nieene slotrede. Stand.
Met I Julij zullen do miliciens van de lif
ting van 1874, voor zoover zij nog in dienst staan,
met onbepaald verlof huiswaarts keerende plaats
vervangers bij het reg. veld-art. zullen mede dien
dag met onbepaald verlof gaan.
Aan de hoogoschool te Leiden zijn bevordehl
tot doctoren in de regten, do heeren W. C. van
Benthem Jutting en W. H. Suouck Iiurgronje,
beide gob. te Middelburg.
Op 1 Julij zali
nenlandsehe zaken w
van eene buiten-slui:
marinesluis te Vli&s:
gedeelte der marineli
toe bcboorendo vvert
ten is f 923,000. D
1 Dec. 1877 gereed
De vergadering
verbranding zal don
van te Amsterdam g
De Amsterdam
voordragt van Burge:
fende de plaatsing
Keguliersplein, zonde
nomen. De juiste p]
gekozen in overleg m
het zal niet op deze
Rembrandt's Stand be
Ingevolge eene
Maatschappij der St
namen van dhcv EI
maanden geléden to
gevolgen van een T
schadevergoeding uitj
Bij arrest van
Gelderland, van der
vonnis der Arrondiss
bij W. G. én 27 a
verwoesten van oogs
tot 6. maanden en
den cellulaire gevang
klaagden, ter zake v
de eerste tot zes we
dagen cellulaire gov
28ste der kosten.
Het betrof hier o<
kelijko twisten te Op
Verdediger mr. K
vocaat bij den Hoog
Donderdag moi
monts regtbank te I
belangrijk vonnis g
was op 5 Maart 18'
had hij een testament
ris R. te Zutphen. Di
testamenten .van 18
voor Notaris mr.
namen van Bijl will
der laatste testamen
toen ter tijd kranks
tot testateren onbe
R. afschrift van het
gerde dit. De eiscl
W. v. Regtsv. en A
ling, regt op zulk t
de belanghebbenden
onbevoegd te acbt<
van oen testament,
wilde, dat dit nooi
rige refereerde hij v
bank. Eischers ecb
zulk een testament
dig te zijn, en da'
den Notaris stond.
De regtbank stel<
overwoog dat erfgei
langbobbenden zijn
erflater; dat in dit
onaangename próco<
weton of zij volgen
bij al dan niet g«
en dat daarvoor ju
de gansche vraag r
die telkens anders
or volgens de wet
belang bij eene ac
grontl in het ongel
kosten.
Maandagavon
geregeldheden plaa'
verbod van den Bi
vernement, oin bi
houden. Do Burg<
geworden. Dingsc
militaire rnagt te
Woensdag m
ongeluk plaats in
ge werklieden had*
nen bet bereik e
vrouw. Deze nam
op te klimmen e
gen, waardoor'zij
In de jongste
derl. Letterkunde te
nenlandsehe en 7 t
Onder deze merkt
loei-aar aan de 11.