Nieuwsblad voor Tliolen, Zuid- en
Vryliig 7 februari, 1873,
V
I K00sendaai.---V.gg4p
■Wouw.v~. J*g-
Bergen op Zoom..: aJS:
I *,S3
9,48
v.-a, 9,te
fca» |*Rillaad.i, .....V..... 3-f5*" 10,7'
J- 1 Krabberidy ke2jf 10J3:
55 jKraininreji.......... 10,28
VVlakeSJ.S -;10#8
Bie»linge.-'10,89
jGoea...„,?;18 10,49
's Heer Arendukeflcë; 8,26 10,57
Arnemuidett..'8,"4Ö 11,12
'J'- M«- U.18
JttiaaelDnrg......y g)50 11>21
ui*am v*^.-n,80
Dmo
8,50
4,55 G
6,12 - 9,16
1,13
9.85
6,45
1,41
10,8
1,51
10,16
1,59
7,57
10,29
2,14
8,30
10,85
*A«n dew.hi
da» rci*5e;era t
10,86
8,40'
10,45
2^8
8,55
V
ygriecog enso yio
assoilly vleefvmo
6.40S 9,10P12;80 G 8,lOB6;2Ö&£Ö>g|B8ir WÉd
ïfo
A«empides;...7, 9,28 1,4' W ds'Iiia
's Heer Areudskeirke 7,14 9,48 1,28 ftMbv-f- r.
Goes...7,21 9,52 1.49' 6,1 ,-
Biezelinge7,82 10,8 2,6 '0;18J
♦Vlflke7,89 10,15 2,15 6,26;V.
10,22 1 2,24 0J3&
10,82 2,40 6,42
10,88 2,47 6,48-
10,68 8,10- 7.4
7,89
7,44
7.58
7.59
&12
Kniiiiingen
Xrabbandyke.
•Killana
Woênsdrecht...—
Bergen, op Zoom.. 8,2a -;.134 3,45 7,17
Uil.7 1,28
rw f^8enaafit..;,:;Vi 8/4o.:aii8tf y42$s
Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandag» en Donderdag*avond*. Brps kwari.tal f 0,86.fr. p. poit/l,r-. AfaoiiderHike Nommers 6 «rt,
Prijs der Advertentien 10 ct. per regel, groote letters en vignetten nssr plsatsrnimtê.' Geboorte-, huwelijks-- en. doodberigten van 1—5 regels 50 cent.
Alle Stukken de redactie Betreffende, gelieve men minstens éen dag vdór de nitgave franco toe te zenden aan den Uitgever a.c. de jonge sjz. te Goes.
- Inzending der Advertentien tot des namiddags 3 ate.
JS'c. 11.
lOCAAL-SPOORWEGEB.
Bij de beraadslaging over de begrooting voor
den aanl.eg van staatsspoorwegen, werd door
den minister van Binnenlandscbe Zaken de me-
dedeeling gedaan, dat het voornemen bij het
ministerie bestond, om, wanneer de ontworpen
lijnen van het staatsspoorwegnet voltooid zullen
zijn, op Staat8kpsteu nog loeaal-spborweglijnen
aan te leggen. Geen wonder voorzeker, dat na.
deze mededeeling op verschillende plaatsen de
oocaffi^espitst werden. Op vele plaatsen' zon
men i|||rzeker gaarne zien, dat die plaats door
een locaalspoor aan het groote net vereenigd
werd. Zoodanig verlangen is op zich zelf na
tuurlijk. Maar is het daarom in den regel
wenschelijk dat er gevolg aan gegeven worde
Is bet te wenschen dat het voornemen van bet
tegenwoordig ministerie volvoerd worde, óm op
Staatskosten locaalspoorwegen aan te leggen?
Er behoort in den tegenwoordigen tijd een
zekere moed toekom zelfs, op bezwaren te wijzen,
van iets, dat de leus «vooruitgang» tot vlag
beeft. Maar de vlag dekt geen contrabande.
Men moet niet alleen op de vlag, maar ook op
den aard van hetgeen daaronder vervoerd wordt,
letten. En wanneer men dit bij deze hoogst
gewigtige vraag doetwanneer men het. nut
van locaalspoorwegen, afgescheiden van de leu
zen waaronder zij worden voorgesteld, bedaard
overweegt; wanneer men met bedaard nadenken
overweegt of hét nat van locaalspoorwegen op
weegt tegen de bezwaren daaraan verbonden,
dan twijfelen wij niet of onze lezers zullen ons
toestemmen dat de Staat zich wel tweemaal mag
bedenken, eer zij dien weg inslaat.
Wij noemen het eene"hoogst gewigtige vraag,
want, gaat men eenmaal dipn weg op; begint
de Staat eenmaal met aanleg van locaal-spoor-
wegen, dan weet men wel het begin.maar niet
het einde; dan weet men alleen dat het eene
zaak is, die jaren lang millioenen en millioenen
zal kosten. Eene omstandigheid die bij den te
genwoordigen toestand van 's Rijks finantiën'wel
ec°e naauwkeurige overweging dubbel verdient.
üaargelaten de groote inoeijelijkheiil van eene
wet, waarbij bepaald wordt welke locaal-spoor-
wegen zullen worden aangelegd. Worden alle
spoorweglijntjes in een ontwerp vereenigd voor
gesteld, dan geraakt men op een onzuiver terrein,
in locale bezwaren. Dan is het te voorzien dat
menig vertegenwoordiger er grootelijks bezwaar*
in zal zien om tegen eene wet te stemmen, die
voordeelig is .yoor het district, dat hem afvaar
digde, ofschoon in die wet tevens uitgaven worden
voorgesteld, waarvan het nut, op zich zelf
beschouwd, niet opweegt tegen de lasten. Wordt
daarentegen voor eiken locaal-spoorweg een af
zonderlijk pntwerp ingediend, dan geraakt men
zeker op zuiverder terrein. Dan kan de wen-
schelijkheid van elk op zich zelf beschouwd
worden. Ofschoon ook deze wijze ontegenzeg
gelijk hare bezwaren heeft, zouden wij in elk
geval aan deze verreweg de voorkeur geven. Juist
omdat men dan zuiver de vraag kan beant
woorden weegt het nut van die bepaald voorge
stelde lijn op tegen .de uitgaven die ze'vereischt.
Dit mög alleen de vraag zijn die ovër bet
vóór of tegen beslist. Maar, wil men die vraag
ook in opregtheid stellen en beantwoorden, na-
melijk of de Staat als zoodanig er genoeg belang
bij heeft,- dan gelooven. wij, dat in den- regel
het antwoord ontkennend moet zijn. Heifis
een onwedersprékelijk feit, dat in den regel van
een spoorweglijn alleen dan eene voldoende op
brengst en dus ook een voldoend gebruik te
verwachten is, wanneer zij begint of eindigt bij
eene zeehaven of althans bij eene bloeijende fa
briekstad. Zonder dat zullen de inkomsten niet
opwegen tegen de uitgaven. Yan daar dan ook
dat de lÖcalitëlten zélve, die èr toch het eerste
en. meeste belang bij hebben, er slechts hoogst
zelden toe overgaan óm Tocaal-spoorlijnen aan
te leggen. En wat voor de verschillende loca-
liteiten in het bijzonder waar is, is. eVen waar.
voor de vereenigde localiteiten gezamenlijk. Het
gaat toch niet aan om wat men zelf niet over
heeft, voor het gehot dat men er van trekt, door
anderen te.laten betalen.
Nu weten wij wel, dat dit beginsel in den
tegenwoordigen tijd, dat ..het'meer en meer ge
woonte wordt, zijn töevlugt te nemen tot de
groote ruif,, te leunen op de schatkist van den
Staat, in de oogen van velen een gruwel is,
maar het is toch op waarheid gegrond.
Tot opheldering een paar voorbeelden. Liefst
uit onze eigene provincie om ons niet van be-
vooroordeeling te laten beschuldigen. Het zou
zeker voor de bewoners dier plaatsen heel aan
genaam zijn, indien er, vooral 's zomers, wasbeer
het badsaizoen open is, een locaal-spoor van
Domburg op Middelburg liep, of wel een van
Breskens langs Schoondijke, Oostburg naar
Aardenburg en Sluis. Maar nu leert de onder
vinding, dat er tusschen die plaatsen Zelf geen
diligence- of omnibus-dienst kan bestaan, veelmin
dus een spoorweg. De locaal betrokkenen zullen
er dus niet over denken om op eigen kosten
zulk een spoorlijn aan te .leggen. Kannen zij
dan met eenigen grohd van regt vorderen dat
het Rijk dit voor hen laat doen Immers neen.
Maar, zal men welligt zeggen, wanneer zulke
Jocaal-spoorwegen nu door het geheele land
worden aangelegd, dan heeft het geheele rgk
reden om tevreden te zijn. Dan wascht de
eene hand den anderen. Ja, maar ten kQ3te
van nog anderen. Wanneer elke locaal-spoorweg
op zich zelf niet genoeg opbrengt om de nood
zakelijke uitgaven te bestrjjden, dan is dit zelfde
het geval voor alle locaal-spoorwegcn Vereenigd.
Dan zal het ontbrekende moeten wordën.opge-
bragt door de bewoners van die streken 'waar
geen locaal-spoorweg komt, en dat schuivep van
de lasten op anderen, terwijl men zelf er de
vruchten vau trekt, achten wij onbillijk.
Bovendien achten wij- het hoogst bedenkelijk
dien last op den Staat te schuiven; nu deze waar-r,:
lijk reeds genoeg te doen heeft otn evenwigt
te houden tnsschen inkomsten en uitgaven.
Naar onze raëening althans, kan dit alieëii wor
den voorgestaan door hen, door wie, wanneer
een zaak op zich zelf wenschelijk is, dé uitgaven
slechts eene bijzaak zijn, die zich geen rekenschap
geven of de lusten opwegen tegen de lasten.
Achtste Jaargang.
BINNENLAND.
Goes, 5 Februari) 1873.
.De Min. van Oorlog brengt ter kennis van be-
langbebbendè, dat o,p 1 Oct. van dit jaar wederom
jongelieden zullen worden toegelaten om,'bij het
garniz.-hospitaal to Amsterdam te worden opgeleid
tot officier van gez. voor 'de dienst hiér te lande en
in de koloniën, en'tot militaire apothekers hier te
lande. Zie voorwaarden enz. St. Ct. vanA Febr.
Ten .einde de reizigers op den. laatsten trein uit
en naar Belgie, bij hun oponthoud te Roosendaal,
in do gelegenheid te stellen om, zoo noodig, nog
van den telegraaf gebruik th maken, is de dienst
tijd van het Telegraaf kant. der Maatsch. van den
Belg. Grooten Cenlraalsp. op het station aldaar,
zoowel op Zón-als werkdagen, verlongd tot 9 ure
namiddags.
Gisteren middag zijn twee kinderen die zich op
het brooze ijs waagden er door gezakt, doch door
spoedig aangebragte hulp gelukkig gered.
In den avond van 23 Januari) jk is door H,
J, huisvrouw van 'J. Bi modiste te Tiel, in de brie
venbus van het postkantoor aldaar gestoken een
brief, geadresseerd aan den hoer B. A. W. te Am
sterdam, bevattende, 1 bankbiljet van f25: O, no.
4531, en 5 muntbiljetten van f 10: "W". W., no. 752,
P. F. no. 533, E. O. no. 310, V". S. no. 311 en
O. K. no. 669, welke brief niet aan het adres is
bezorgd. De officier van Justitie te Tiel ver
zocht opsporing, aanhouding en berigt.
Op den tentoonstelling teWeenenzal niet enkel eene
school in volle werking te zien zijn, maar ook do druk-
kerij eener Oostenrijksche courant, mot de „daar
bij bohoorende" redactie. De hoofdredacteur, ré-
dacteurs, verslaggevers, zetters, drukkers oh'rond-
brengers, kortom alles, geljjk zjj iri de werkeljjkhöid
bestaan, zullen te Weenen wordengeëxposeerd in
een groot glazen gebouw, zooals bgen in ééne
doorschjjnendo korf. De hoofdredacteur geeft zjjn
onderwerpen op, ziet artikels na, en past de beken
de methode toe op hetgeen hjj' niet gopdkedrt; N$e
traditionole-snippormand voort hjj met zich.
Medewerkers ziet men aan hun arbeid! dié van
den moest verschillenden aard is. Sommige séhrjj-