Nieuwsblad voor Tliolen, Zuid- en Vryliig 7 februari, 1873, V I K00sendaai.---V.gg4p ■Wouw.v~. J*g- Bergen op Zoom..: aJS: I *,S3 9,48 v.-a, 9,te fca» |*Rillaad.i, .....V..... 3-f5*" 10,7' J- 1 Krabberidy ke2jf 10J3: 55 jKraininreji.......... 10,28 VVlakeSJ.S -;10#8 Bie»linge.-'10,89 jGoea...„,?;18 10,49 's Heer Arendukeflcë; 8,26 10,57 Arnemuidett..'8,"4Ö 11,12 'J'- M«- U.18 JttiaaelDnrg......y g)50 11>21 ui*am v*^.-n,80 Dmo 8,50 4,55 G 6,12 - 9,16 1,13 9.85 6,45 1,41 10,8 1,51 10,16 1,59 7,57 10,29 2,14 8,30 10,85 *A«n dew.hi da» rci*5e;era t 10,86 8,40' 10,45 2^8 8,55 V ygriecog enso yio assoilly vleefvmo 6.40S 9,10P12;80 G 8,lOB6;2Ö&£Ö>g|B8ir WÉd ïfo A«empides;...7, 9,28 1,4' W ds'Iiia 's Heer Areudskeirke 7,14 9,48 1,28 ftMbv-f- r. Goes...7,21 9,52 1.49' 6,1 ,- Biezelinge7,82 10,8 2,6 '0;18J ♦Vlflke7,89 10,15 2,15 6,26;V. 10,22 1 2,24 0J3& 10,82 2,40 6,42 10,88 2,47 6,48- 10,68 8,10- 7.4 7,89 7,44 7.58 7.59 &12 Kniiiiingen Xrabbandyke. •Killana Woênsdrecht...— Bergen, op Zoom.. 8,2a -;.134 3,45 7,17 Uil.7 1,28 rw f^8enaafit..;,:;Vi 8/4o.:aii8tf y42$s Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandag» en Donderdag*avond*. Brps kwari.tal f 0,86.fr. p. poit/l,r-. AfaoiiderHike Nommers 6 «rt, Prijs der Advertentien 10 ct. per regel, groote letters en vignetten nssr plsatsrnimtê.' Geboorte-, huwelijks-- en. doodberigten van 1—5 regels 50 cent. Alle Stukken de redactie Betreffende, gelieve men minstens éen dag vdór de nitgave franco toe te zenden aan den Uitgever a.c. de jonge sjz. te Goes. - Inzending der Advertentien tot des namiddags 3 ate. JS'c. 11. lOCAAL-SPOORWEGEB. Bij de beraadslaging over de begrooting voor den aanl.eg van staatsspoorwegen, werd door den minister van Binnenlandscbe Zaken de me- dedeeling gedaan, dat het voornemen bij het ministerie bestond, om, wanneer de ontworpen lijnen van het staatsspoorwegnet voltooid zullen zijn, op Staat8kpsteu nog loeaal-spborweglijnen aan te leggen. Geen wonder voorzeker, dat na. deze mededeeling op verschillende plaatsen de oocaffi^espitst werden. Op vele plaatsen' zon men i|||rzeker gaarne zien, dat die plaats door een locaalspoor aan het groote net vereenigd werd. Zoodanig verlangen is op zich zelf na tuurlijk. Maar is het daarom in den regel wenschelijk dat er gevolg aan gegeven worde Is bet te wenschen dat het voornemen van bet tegenwoordig ministerie volvoerd worde, óm op Staatskosten locaalspoorwegen aan te leggen? Er behoort in den tegenwoordigen tijd een zekere moed toekom zelfs, op bezwaren te wijzen, van iets, dat de leus «vooruitgang» tot vlag beeft. Maar de vlag dekt geen contrabande. Men moet niet alleen op de vlag, maar ook op den aard van hetgeen daaronder vervoerd wordt, letten. En wanneer men dit bij deze hoogst gewigtige vraag doetwanneer men het. nut van locaalspoorwegen, afgescheiden van de leu zen waaronder zij worden voorgesteld, bedaard overweegt; wanneer men met bedaard nadenken overweegt of hét nat van locaalspoorwegen op weegt tegen de bezwaren daaraan verbonden, dan twijfelen wij niet of onze lezers zullen ons toestemmen dat de Staat zich wel tweemaal mag bedenken, eer zij dien weg inslaat. Wij noemen het eene"hoogst gewigtige vraag, want, gaat men eenmaal dipn weg op; begint de Staat eenmaal met aanleg van locaal-spoor- wegen, dan weet men wel het begin.maar niet het einde; dan weet men alleen dat het eene zaak is, die jaren lang millioenen en millioenen zal kosten. Eene omstandigheid die bij den te genwoordigen toestand van 's Rijks finantiën'wel ec°e naauwkeurige overweging dubbel verdient. üaargelaten de groote inoeijelijkheiil van eene wet, waarbij bepaald wordt welke locaal-spoor- wegen zullen worden aangelegd. Worden alle spoorweglijntjes in een ontwerp vereenigd voor gesteld, dan geraakt men op een onzuiver terrein, in locale bezwaren. Dan is het te voorzien dat menig vertegenwoordiger er grootelijks bezwaar* in zal zien om tegen eene wet te stemmen, die voordeelig is .yoor het district, dat hem afvaar digde, ofschoon in die wet tevens uitgaven worden voorgesteld, waarvan het nut, op zich zelf beschouwd, niet opweegt tegen de lasten. Wordt daarentegen voor eiken locaal-spoorweg een af zonderlijk pntwerp ingediend, dan geraakt men zeker op zuiverder terrein. Dan kan de wen- schelijkheid van elk op zich zelf beschouwd worden. Ofschoon ook deze wijze ontegenzeg gelijk hare bezwaren heeft, zouden wij in elk geval aan deze verreweg de voorkeur geven. Juist omdat men dan zuiver de vraag kan beant woorden weegt het nut van die bepaald voorge stelde lijn op tegen .de uitgaven die ze'vereischt. Dit mög alleen de vraag zijn die ovër bet vóór of tegen beslist. Maar, wil men die vraag ook in opregtheid stellen en beantwoorden, na- melijk of de Staat als zoodanig er genoeg belang bij heeft,- dan gelooven. wij, dat in den- regel het antwoord ontkennend moet zijn. Heifis een onwedersprékelijk feit, dat in den regel van een spoorweglijn alleen dan eene voldoende op brengst en dus ook een voldoend gebruik te verwachten is, wanneer zij begint of eindigt bij eene zeehaven of althans bij eene bloeijende fa briekstad. Zonder dat zullen de inkomsten niet opwegen tegen de uitgaven. Yan daar dan ook dat de lÖcalitëlten zélve, die èr toch het eerste en. meeste belang bij hebben, er slechts hoogst zelden toe overgaan óm Tocaal-spoorlijnen aan te leggen. En wat voor de verschillende loca- liteiten in het bijzonder waar is, is. eVen waar. voor de vereenigde localiteiten gezamenlijk. Het gaat toch niet aan om wat men zelf niet over heeft, voor het gehot dat men er van trekt, door anderen te.laten betalen. Nu weten wij wel, dat dit beginsel in den tegenwoordigen tijd, dat ..het'meer en meer ge woonte wordt, zijn töevlugt te nemen tot de groote ruif,, te leunen op de schatkist van den Staat, in de oogen van velen een gruwel is, maar het is toch op waarheid gegrond. Tot opheldering een paar voorbeelden. Liefst uit onze eigene provincie om ons niet van be- vooroordeeling te laten beschuldigen. Het zou zeker voor de bewoners dier plaatsen heel aan genaam zijn, indien er, vooral 's zomers, wasbeer het badsaizoen open is, een locaal-spoor van Domburg op Middelburg liep, of wel een van Breskens langs Schoondijke, Oostburg naar Aardenburg en Sluis. Maar nu leert de onder vinding, dat er tusschen die plaatsen Zelf geen diligence- of omnibus-dienst kan bestaan, veelmin dus een spoorweg. De locaal betrokkenen zullen er dus niet over denken om op eigen kosten zulk een spoorlijn aan te .leggen. Kannen zij dan met eenigen grohd van regt vorderen dat het Rijk dit voor hen laat doen Immers neen. Maar, zal men welligt zeggen, wanneer zulke Jocaal-spoorwegen nu door het geheele land worden aangelegd, dan heeft het geheele rgk reden om tevreden te zijn. Dan wascht de eene hand den anderen. Ja, maar ten kQ3te van nog anderen. Wanneer elke locaal-spoorweg op zich zelf niet genoeg opbrengt om de nood zakelijke uitgaven te bestrjjden, dan is dit zelfde het geval voor alle locaal-spoorwegcn Vereenigd. Dan zal het ontbrekende moeten wordën.opge- bragt door de bewoners van die streken 'waar geen locaal-spoorweg komt, en dat schuivep van de lasten op anderen, terwijl men zelf er de vruchten vau trekt, achten wij onbillijk. Bovendien achten wij- het hoogst bedenkelijk dien last op den Staat te schuiven; nu deze waar-r,: lijk reeds genoeg te doen heeft otn evenwigt te houden tnsschen inkomsten en uitgaven. Naar onze raëening althans, kan dit alieëii wor den voorgestaan door hen, door wie, wanneer een zaak op zich zelf wenschelijk is, dé uitgaven slechts eene bijzaak zijn, die zich geen rekenschap geven of de lusten opwegen tegen de lasten. Achtste Jaargang. BINNENLAND. Goes, 5 Februari) 1873. .De Min. van Oorlog brengt ter kennis van be- langbebbendè, dat o,p 1 Oct. van dit jaar wederom jongelieden zullen worden toegelaten om,'bij het garniz.-hospitaal to Amsterdam te worden opgeleid tot officier van gez. voor 'de dienst hiér te lande en in de koloniën, en'tot militaire apothekers hier te lande. Zie voorwaarden enz. St. Ct. vanA Febr. Ten .einde de reizigers op den. laatsten trein uit en naar Belgie, bij hun oponthoud te Roosendaal, in do gelegenheid te stellen om, zoo noodig, nog van den telegraaf gebruik th maken, is de dienst tijd van het Telegraaf kant. der Maatsch. van den Belg. Grooten Cenlraalsp. op het station aldaar, zoowel op Zón-als werkdagen, verlongd tot 9 ure namiddags. Gisteren middag zijn twee kinderen die zich op het brooze ijs waagden er door gezakt, doch door spoedig aangebragte hulp gelukkig gered. In den avond van 23 Januari) jk is door H, J, huisvrouw van 'J. Bi modiste te Tiel, in de brie venbus van het postkantoor aldaar gestoken een brief, geadresseerd aan den hoer B. A. W. te Am sterdam, bevattende, 1 bankbiljet van f25: O, no. 4531, en 5 muntbiljetten van f 10: "W". W., no. 752, P. F. no. 533, E. O. no. 310, V". S. no. 311 en O. K. no. 669, welke brief niet aan het adres is bezorgd. De officier van Justitie te Tiel ver zocht opsporing, aanhouding en berigt. Op den tentoonstelling teWeenenzal niet enkel eene school in volle werking te zien zijn, maar ook do druk- kerij eener Oostenrijksche courant, mot de „daar bij bohoorende" redactie. De hoofdredacteur, ré- dacteurs, verslaggevers, zetters, drukkers oh'rond- brengers, kortom alles, geljjk zjj iri de werkeljjkhöid bestaan, zullen te Weenen wordengeëxposeerd in een groot glazen gebouw, zooals bgen in ééne doorschjjnendo korf. De hoofdredacteur geeft zjjn onderwerpen op, ziet artikels na, en past de beken de methode toe op hetgeen hjj' niet gopdkedrt; N$e traditionole-snippormand voort hjj met zich. Medewerkers ziet men aan hun arbeid! dié van den moest verschillenden aard is. Sommige séhrjj-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1873 | | pagina 1