Nieuwsblad voor Iliolen, Zuid- eu Noord-Beveland. binnenland. Goes, 30 Januarij 1873. Inde zitting der Eerste kamer van 16 Januarijzeide de heer Messchèrt van VollenhovehMijnheer do Voorzitter, bij het intreden vaneen nieuwen jaarkring is ieder staatsburger en bovenal een volksvertegen woordiger geroepen tot ernstige overweging. Voor iedereen is het een gewigtig tijdstipdo verloren tijd moet ingehaald, verzuimde pligten moeten vervuld worden, enwie onzer, welke Regering, welke volksver tegenwoordiging," welk volk heeft zich geen verloren tijd, geen verzuimde pligten te verwijten Bij gelegenheid van de behandeling der Staatsbc- grooting, 'waarbij zoo vele meer en milder belaugiij- ke onderwerpen ter sprake komen, acht ik het niet ongepast over eenige vei-zujmde pligten te spreken.; niet om tot de Regering of tot wie ook een verwijt te rigten ik gevoel te zeer dat ik mij zeiven het meest te verwijten hebmaar om te voorkomen dat wij ons bij het einde van dit jaar dezelfde verwijten zouden moeten-doen. Ik vind te mindv-r bezwaar om hier toe over te gaan, omdat, ten gevolge van allerlei om standigheden de algemeene beschouwingen uit don aard der zaak meer retrospective geworden zijn. In de eerste plaats vraag ik, wat er gedaan is om het Nederlandsche volk tot de vreeze Gods, tot de dienst van God op te leiden I Verwonder u niet, mijnheer de Voorzitter, dat ik deze vraag in eene staatkundige vergadering als deze behandel. Meer en meer wint de overtuiging veld bij de'uitstekendste staatslieden van alle-landen, dat hot bevorderen van de vreeze Gods het eenig middel is om de uitspattingen van allerlei aard, welke voort durend toenemen, tegen te gaan. Hu moge hier of daar een waanwijze gevonden worden, die beweert dat God en zijn., dienst ligt^buiten de bemoeijingen van den Staat, gij zult met te min met mij, mijnbeer de Voorzitter, den zoodanige den eerenaara van staats man wel'onthouden. Wanneer ik zeg, dat de uit spattingen van allerlei aard toenemen,op schrikba rende wijze, dan behoef ik niet ver te zoeken naar bewijzen. Ongebondenheid <?n ontucht vraag liet aan de politie, aan de gasthuizen, aan de genees kundigen in onzè groote steden vrees'selijk en toenemend, boven alle denkbeeld toenemend, grijpt de ziekte om zich heen, die gebeele gezinnen tot in verre geslachten met de akeligste kwalen bezoekt. Misdaden van den gruwelijksten' aard. Is het noe men van de residentie, van Aardenburg,.vau Kloos terhaar, van Leiden, niet voldoende? Brengen ons de dagbladen niet dagelijks nieuwe siddering en schokken aan Dronkenschap zien wij die niet bij den dag toenemen en 'duizende huisgezinnen tot dierlijkheid en armoede gebragt? Maar waar zou ik eindigen als ik al de'uitspat tingen van den materialistiscben en zinnelijken geest des tijds - wilde schetsen? Ik acht het -ook onnoó- digieder die de zaak ernstig nagaat is pr van over tuigd. En niet alleen bij ons volk, neen, overal, maar misschien in mindere maté, ontwaart men dat onbe- zorgde, onbeteugelde vooitleven zonder zin voor ede ler genieting en buiten Gods gebod. Geen wonder dat zelfs de voornaamste staatslieden met bezorgdheid de toekomst te -gemoe.t gaan, en naar middelen omzien öm aan die schromelijke af wijkingen paal en perk.te stellen. Geen wonder dat zij meer en meer voor hunne overtuiging uitkomen, dat alleen bet herstel en de bevordering van de vreeze Gods verandering kan aanbrengen. De bekende de Bonald schrijft«La révolution a commencé par la proclamation des droits de Thorn - me, elle ne finira que par les proclamations des droits de Diou.» Dat komt niet voor in een theologisch werk maar in een staatsweten'schappelijk werk, getiteld «Demonstration philosophiqne du principe consti- tutif de la société.» Het zijn merkwaardige woorden, les droits de Diew, die moeten op nieuw ingeprent en ten top verhe ven worden. Dan eerst is verbetering en herstel van den kranken en vaischeu toestand te wachten. De- regteu van den mensch, daar heeft ieder den mond en het hart vol van, maar de pligtln van den mensch bE regten van God wie bekommert zich om die oude en verouderde vooroordeelen van zwakken en onkundigen Kan een echt beschaafd, een humaan man een anderen weg gaan dan die zijne rede, zijne voortgaande ontwikkeling hem aanwijzen? Zie, Mijnbeer de Voorzitter, dat moet anders wor den en dan alleen is er, met Gods hulp, genezing te wachten. Maar wil men die genezing in waarheid, dan moet ook dat getuigenis niet gesmoord, niet angstvallig hier ,en daar vooropgezet, niet als mot opzet in 's lands Vergadering vermeden worden. Keen, neen, van de daken moet bet gepredikt; het moet, zoo als de Bonald zegt, geproclameerd, w&ar het kan verkondigd en, vooral door wie hoog ge plaatst is met des te meer kracht en klem gehand haafd worden. Het is v'alscbe schaamte om bij do behandeling, van Staatsaangelegenbeden, de voor naamste, die, waarvan het zielenheil van het ons dierbaar volk afhangt, en zonder- welke noch orde noch zedelijk te wachten zijn, te verzwijgen en op- fcettelijk buiten behandeling te laten. Het is niet .alleen valsche schaamte, maar in mijn - oog pligtverzuim. Men zegge niet dat de godsdienst eene teedere zaak is, waaromtrent de gevoelens verschillen Mijn heer de Voorzitteiy- ik spreek niet over kerkelijke toestanden, gelobfeverschillen en dergelijken. Hieromtrent moét aan ieder de meest, volkomen vrijheid gelaten wórden. Maar ik spreek alleen van die onomstootelijke waarheid dat er een «God Be staat, de Schepper van Hemel en aarde, die bet lót van menschen en volken bestuurt, en van Diens regten. Mag ik niet aannemen dat "Protestanten, Katholieken en Joden, hieromtrent eenstemmig zijn? of zijn wij. reeds een Staat athée? Maar vraagt 'gewat kan de Staat, wat kan de Regering doen om de vreeze Gods en Zijn dienst te bevorderen De Regering, Mijnheer, de Voorzitter, kan veel, zeer veel, doenen moet" veel, zeer.-veel latenom in dit'opzigt hare roeping 'te vervullen. Met eenige weinige voorbeelden wensch ik dit op te helderen. De Regering moet eerbied betoonen voor alles wat het geweten betreft; do consciëntie is de kiem van alle bekeering ten goede. Maar het is een teedere plant die zorgvuldige behandeling eischt en geen ruwe gedoogt of zij dreigt verstikt te worden. Daarom is alle consciëntiedwang njet de meeste zorg te vermijden. Daarom vooml is de vaccine- dwang zoo te betreuren; bet geweten wordt in bot sing gebragt met de overheid, en daardoor wordt het. openbaar gezag geknakt. De Regering moet ook de instellingen steunen die ten doel hebben de godsdienst te bevorderen en uit te breiden. Zij n?oet. die steunen ook door ha ren zoogonaamden morelen ipvloed; niet angstval lig eénige duizende guldens beknibbelen die tot dat doel bestemd zijn en daartoe kunnen medewerken. De Regering moet aan dé kerkgenootschappen be- scherming verleenen in den meest uitgebreiden'zin, zoo als art. 165 der Grondwet niet alleen toelaat maar voorschrijft. l)at woord- bescherming heeft-uit», gebreider beteek«nis dan do prakrijk daaraan bocht. Ook dnt de Grondwet, zelfs die van J 848, hecht er aan No. 9. Vrijdag .31 Januarij Achtste Jaargang. dat de kerkgenootschappen door den Staat worden beschermd. De 'Regering moet de scholen waar de vreeze Gods den grondslag uitmaakt van het onderwijs, zooveel van haar afhangt, als uitstekende hulpmiddelen tot bereiking van het groote doel erkennen, dankbaar steunendus haar bestaan 'en hare uitbreiding niet bemoeijelijken door bovenmatige bogunstiging van de Staatsschool; en dus niet balstarrig weigeren regt -te doen en onregt te herstellen. Zij moet bij benoemingen van bare ambtenaren belast met het schooltoezigt- en met het onderwijs, in de eerste plaats letten op ,de zedelijkheid en wat daarmede zamenhangt, meer nog dan op kennis en geschiktheid in andere opzigten. - In een onzer verslagen hebben eenige leden reeds de aandacht der Regering gevestigd «op do noodza kelijkheid om bij de benoeming van leeraren niet enkel op hunne bekwaamheid, maar ook op hunne streng zedelijke beginselen te letten.» De Regering •geve geen'enkele gunst, geen enkele eer, geen en kele benoeming aan erkende godloochenaars; zij were die krachtig ovoral, maar vooral hij het on derwijs, opdat zij niet door hun vuilen adem het jeugdige hart bezoedelen. De Regering moet ver der weren al wat. de godsdienstige ontwikkeling van het volk in den wog staat, ontucht beteuge len, de gelegenheid daartoe verminderen, bemoei jelijken, met den stempel der verachting brand merken; waar bet gevoel van zedelijkheid in bet openbaar gewold wordt aangedaan, met de kracht en het gezag der wet tnsschenboide komen. Met open oog en warm hart bespiede zij elk ontwa ken tot een edel streven, tot eene ernstige levens-, opvatting, waardoor, nog menig goed zuad, dat nn verstikt-, tot wasdom komen kan. Die betere ad- spiratien van den volksgeest, als ik ze zoo noe men mag, moet de Regering gretig aangrijpen, zorgvuldig kweeken, tot rijpheid brengen: dat is de weg om de regten van God wederom ingang te doen. vinden. i "Nu zegge men nietdo meerderheid wil dien weg nog niet op; wij zullen wachten tot zij zich in dien' geest verklaart, Mijnbeer de Voorzitter, dat beginsel.maar bet is gten beginsel, die uitvlugt is dezer dagen reeds meermalen ter sprake gebragt en veroordeeld. De Regering bedenke toch wat reeds do ouden zeiden: Pessinia respnblxca ubi plurimum valentplurimi. Heen," ik herhaal hot, de hoogstgeplaatsten moeten door hun voorbeeld, door de kracht hunner overtuiging, door den invloed' hunner scheppen, niet zich er laatste geval inderdaad 'nemen zij aan zich zei ven, en aan elke Regering dat gezag. Neen waar de minderheden iets ten goede ondernemen, moeten zij steun vinden bij dat gezag. "Wilt gij voorbeelden, ik zal er een paar noemen, - Slot volgt.). Z. M. de Koning heeft een prijs beschikbaar ge steld voor de deelnemers aan den scherpschutters- wedstrijd, dit jaar te Assen te houden. Men schrijft uit den Haag aan de Amh. Courant, dat, behalve dejheer van Voorthuijzen, hog twee le den van de Tweede Kamer der Staten-Generaal het plan hebben bun mandaat neder te leggen, en wel «twee zeer geachte leden der liberale partjj.» Men'schrijft ons nit den Haag: Nadat tie commissaris van politie Benkman, verr RoosendaalV I Wouw.... Bergen op Zoom... Woensdvc ebt •Rilland krabbendijke Kruisingen •Vlake Biczelinge Goes 's Heer Arendske rke 8,26 Arnemniden8,40 1,18 {Middelburg'v 8"5() Ylissingen A 9, 9,20p 12,5 P i 4,55 G 8,50 9,30 12,19 5,13 8,59 9,43 12,42 5.55 9,8 9,52 "12,52 6,12 9,16 10,7 1.7 6,32 9,29 10,13 1,13 *6,45 9,35 10,23 1,23 7,3 9,44 10,28 1,28 7,9 9,49 10,39 1,41 7,27 10,- 10,49 1,51 7,44 10,8 10,57 1,59 7,57 10,16 11,12 2.14 8,22 8,30 10,29 11.18 2,20 10,35 i 1,21 2.24 4,20 8,40 10,36 11.30 2,35 4,30 8,55 10,45 Vlissingen V 6,40S Mi«ObnrS-, 9.10P12.30 G3.10P5.20P 9.25P 9,19 12,41 3,20 5,29 9,85 6,50 Arnemniden7,' 's,Heer Arendskerkc 7,14 Goes....7,21 Biczelinge7,3: •Vlflke7,39 hruiningeu7,44 Krabbendijke7,53 •Rilland7.59. Wo< nsdrecht8,12 Bergen op Zoom.. 8,20 •Aan deze halten wordt alléén gestopt, wanneer Wouw8,31 daar reizigers worden Opgenonn- uitgelaten. RoosendaalA 8,40 Deze Conrant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke leesidaeen, fles Haandags eo Donderdags avonds Prijs kwanta! I 0,85. Ir. p. post/l,Afzonderlijke Hommers 5 et. Prijs der Advertontien 10 et. per regélgroote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- en doodbeiigten van 15 regels 50 cent. Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens dén dag vóór de uitirave franco toe te zenden aan den Uitgever A.C. DE JONGE SJz. te Goes. Inzending der Advertentien tot des namiddags 3 are." 9,28 9,43 9,52 10,8 10,15 10,22 10,32 10,38 10,53 11,6 11,17 11,26 1,4 1,28 1.49 '2,6 2,15. 2,24 2,40 2,47 3,10 3,45 4,2 4,15 5,32 5,89 5,54* 6.3 6,18 6,26 6,82 6,42 6,48 7.4 7,17 7,28 7,37'

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1873 | | pagina 1