M2EIÏWE. IOISSÏÏII COUMHÏ Nieuwsblad voor Tbolen, Zuid- en Noord-Beveland. No. 88, i Jiiitrsdiisjr O D 12 November 1872. Zevende Jaar^an^. O O I RoosendaalV Ï4 4 Wouw 1 Bergen op Zoom... s I L Woensdrccht l'RillaudS'S'" 1 Krabbendijke-12 IKruiningenJo /•Vlake c£|51 j Biezelinge*5^ jGocs8, I's Heer Arcndskcrke 8,8 f Arneznuidcn,8,21 I A 8,27 [Middelburg'v 8'30 VJissijigen A 8,40 Vlfspingcn v 6, Middelburgy Arncmuiden6,15 's Heer Arendskerkc 6,26 Goes..6,33 Biezeliflge6,45 'Vlflke6,52 Kruiningen6,57 Krabbendijke7,5 •Rilland7.11 Woeosdrecbt7,22 Bergen op Zoom.. 7,30 Wouw7,38 RoosendaalA 7,47 9, 11,55 9,8 12,5 9,10 12.15 9,17 12,23 9,30 12,41 9,39 12,55 9,52 1,11 •Aan de^e halten wordt alléén gestopt, wanneer daar reiziger» worden opgenomc-u i uitgelaten. Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandags en Donderdags avonds. Prijs kwartaal f 0,85. fr. p. post f 1. Prijs der Advertentien 10 ct. per regel, groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijk»- «n doodberigten van All'* Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens één dag vóór de uitgave franco toe te zonden aan den Uitgever Inzending der Advertentien tot des namiddags 3 ure. 9,59 10,4 10,14 10,20 10,33 10,48 11.— 11,10 1,19 1,27 1,41 1.47 2,8 - 2,40 •2,57 $10 3,— 5.9 8,30 3,10 5,17 8,40 5,19 5,26 - 5,39 5,47 6,11 6,21 6,27 6,41 6,51 Afzonderlijke 15 regels 50 A. C. DE JONGE - 7,11 Nommers 5 cent. BJz. te Gc (Economische Spijsuitdeeling. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES brengen bij deze ter kennis van de ingezetenen: dat de commissie tot de (Economische Spijsuitdeeling, be staande uit de heeren: J. A. A. FRANSEN tan du PUTTE, voorzitter, F. S. A. KNITEL, N. VERVENNE Puz., M. J. HARLN'CK, Mr. J. G. de WITT HAMER, J. KOOMAN Az.,M. J. de JONGH, P^OHANNISSEN, C. DE FOUW en mr. P. J. A. van DaM, secretaris en thesaurier, bare hoogst nuttige werkzaamheden voor den aanstaanden winter weder heeft aangevangen, en dat zij aan de huizen der ingezetenen biljetten heeft doen rondbrengen, op welke inschrijvingen tot instand houding van deze weldadige inrigting worden ver zocht. De heilzame strekking van deze instelling, voorna melijk door de ruime deelneming en ondersteuning der ingezetenen opgerigt en gedurende vele jaren stlfande gehouden, is te algemeen bekend en in de vorige win ters gebleken om niet op haar. als een krachtig middel van voorziening tegen nijpend gebrek, bet oog te vestigen. Een ieder zal toch overtuigd zijn. dat de uitdeeling van eene verwarmende en voed- Z8JU8 S08J)) gedurende den ophanden zijnden winter, voor de arhien eene onmisbdve behoefte iB. Burgemeester en Wethouderm-gevoelen zich daarom bjj vernieuwing gedrongen de ingezetenen tot ruime giften op te wekken, en hen tevens ;met allen ernst aan te manen, om geene handreiking aan bedelaars te doen, als zjjnde een verderfelijk middel om de lui heid te voeden en de zorgeloosheid bij de behoeftige klasse te bevorderen. Goes, den 11 November 4872. Burgemeester en Wethouders voornoemd. M. P. BLAAÜBEEN. De Secretaris, HARTMAN. P O T E R IJ E JS. Vertrek der Landmail naar Öost-Indië. Via Triest, den 12 November, per laatsten trein naar Rozendaal. Via Brindisi, den 15 November, per trein van 9,39 m. naar Rozendaal. DE SLÜISGELDE8 ES HET KANAAL DOOR WALCHEREH. Zoo als onzen lezers bekend is, is sints kort een gedeelte van het kanaal door Walcheren, en wel van Veero tot Middelburg voor do scheepvaart ge opend. Op zich zelf is dit kanaal in vergelijking van de vroegere communicatie voor de binnenvaart geen verbetering. Het is waar, dat men nu wei- ligt minder aan het tij gebonden is om binnen te komen, maar aan den anderen kant heeft men nu het bezwaar van het passoren der sluizen en het daardoor veroorzaakte oponthoud. Niet dat wij hier mede zouden willen beweren dat het nieuw gegra ven kanaal geeno nuttige zaak is, verre van daar, maar "wij beweren dat dat kanaal voor de kleine schipperij, voor de binnenvaart niet zulk eene aan winst is. Wat meer zegt, voor do binnenvaart is het in vele opzigten belemmerend. De stoomboo- ten b. v. van en op Middelburg met Holland cor responderende, hebben veel langer tijd noodig, .door het oponthoud der sluizen. Bij het openen van het. kanaal meende men ech ter voor dit oponthoud eene vergoeding te zullen hebben. Vroeger werd te Middelburg voor het on derhoud der haven een havengeld geheven; daar van meende men, zou men even als op het kanaal door Zuid-Beveland bevrijd zijn. Men meende dat) waar beide kanalen bun ontstaan] aan dezelfde oor zaak te danken" hadden, namelijk den aanleg van den spoorweg, beide ook op gelijke wijze en onder gelijke voorwaarden, dus kosteloos, zouden, kunnen bevaren worden. Groot was dan ook de teleurstelling, toen als uit do lucht kwam vallen: een tarief voor sluisgel- den, oneindig hooger dan vroeger, op het bevaren der Middelburgsche haven geheven was. De Mid- delburgsche stoombooton b. v., die juist door het kanaal, zoo als wij reeds zeiden, in slechter toe stand gekomen waren, zullen nu f 1300, tegen vroe ger ruim f 500 moeten betalen. Evenzoo de door de provincie gesubsidieerde spoorboot. Ware hun toestand verbeterd, waren die Btoombooten door het kanaal in eene betere en snellere verbinding met Middelburg gekomen, wij zonden er in berusten. Maar het omgekeerde is waar, zij zijn in een slecb- teren toestand. Men meene toch niet dat wij het bezwaar van bet oponthoud vérgrooten want wie dit mogt meenen, wijzen wij op het feit, dat de Middelburgsche stoomboot nagenoeg anderhalf uur en soms nog langer iföüdig" heeft om de sluizen te Veero to passeren. Eu ook voor de kleine schipperij, waaronder wij beurtschepen enz. verstaan, heeft bet kanaal veel bezwaren. Vroeger liepen zij met opkomend tij do haven binnen en kwamen dan zonder eenige kosten te Middelburg. Thans missen zij in bot kanaal de medewerking van bet tij, zoodat zij, bij do hooge dijken aan weerszijde van het kanaal, niet kunnen zeilen, zich zullen moeten laten trekken. En toch zullen zij thans meer havengeld moeten betalen dan vroeger. Een ieder zal begrijpen welke groote hinderpaal dit Rijks-tarief voor den binnenhandel op Mid delburg in het algemeen en voor deze gemeente in bet bijzonder is. En voor deze gemeente be treuren wij het dubbel, omdat deze zich in den laatsten tijd toch reeds zulke ontzettende offers ge troost heeft, ter verbetering van de gelegenheden tot handel en scheepvaart. Daarom juichen wij het toe, dat zoowel de ge meenteraad van Middelburg als Gedeputeerde Sta ten van Zeeland, zich xnefc adressen gewend heb ben tot den Koning, om zoo mogelijk opheffing, of althans wijziging van het tarief te verkrijgen. Doordrongen van het groote belang, hechten wij uit volle overtuiging onze adhaesie aan die adres sen. Mogten bijzondere personen, zoowel die er direct belang bij hebben, ah die, ofschoon er. geen- direct belang bij bobbende, maar alleen door hun gevoel voor regt en billijkheid gedrongen zijn er toe kunnen hesluiten, eveneens van hunne instem ming met die adressen te betuigen. BINNENtANID. Gpes, 11 November 1872. De Minister van Binnenlandsche Zaken brengt ter kennis Van belanghebbenden, dat in de eerste helft der maand Jannarij 1873, ter benoeming van één of meer adspirant-ingenieurs bij den Waterstaat, een vergelijkend onderzoek zal plaats hebben. Tot dat onderzoek worden toegelaten Nederlanders, die een voldoend examen als civiel-ingenieur hebben afgelegd aan do voormalige Koninklijke academie of aan de Polytechnische school te Delft, mits zij, op I Februari) 1878 don ouderdom van 27 jaar niet hebben bereikt. Zij, die zich ann het vergelijkeud onderzoek wen- schen te onderwerpen, moeten vóór 15 December a. s. daarvan aan hot Departement van Binnen landsche zaken doen blijken bij op zegel geschre ven adres, bevattende naauwkeurigo opgave van naam, voornaam en woonplaats. Verdere bijzon derheden dienaangaande, zijn te vinden in de Staats courant van Zaturdagavond 9 dezer. Niet minder dan 89 adressen zijn bij de Eerste Kamer ingekomen, houdende bezwaren tegen het wetsontwerp betrekkelijk besmettelijke ziekten, on wel met bet oog op de daarin bij de Tweede Ka mer aangenomen bepaling, waarbij de inenting van schoolgaande kinderen wordt verpligtend gemaakt. Aan de Eerste Kamer der Staten-G eneraal is o. m. een adres verzonden tegen de gedwongen vac cinatie, onderteekend door 2 onderwijzeressen en 34 onderwijzers 'te 'sHage. Men verneemt dat het plan bestaat tot het leg gen van een tweede brug over den Oceaan, door den Nederlandschenindustrieel bij uitnemendheid, den beer W. A. Scbolten, die concessie heeft aangevraagd voor een stoombootdienst tusschen Rotterdam en ■New-York. De te bezigen stoombooten, die de co- lossale inhoudsruimte zullen bezitten van ongeveer 4000 ton, zullen tijdelijk, tot de waterstand verbe terd is, tusschen Vlissingen en New-York in de vaart worden gebragt. Het voornemen is, om eene vereeniging te vormen met een kapitaal van 3 millioen, waarinde heer SchoRen voor 8 ton, des noods renteloos, zal deel nemen. De Haagsche Afdeeling der Internationale hield Zondag middag der vorige week, eene openbare vergadering in de zaal Concordia in de Lombard- straat. «Burger» van der Hout de reizende Apos tel genoemd -- hield de openingsrede. Daarna voerde de meubelmakersgezel Hoeks van Amster dam het woord, die de zaak der internationale in verband zocht te brengen met den Christelijken Godsdienst, (iets wat, dunkt ons, voor zijne veree niging geen eer kkn zijn, nu op de laatste verga dering in Dalrust te Amsterdam uitgemaakt is, dat het Evangelie hand aan hand gaat met de slavernij). Beide sprekers handelden ook nog over het kiesregt en het vrijhandelstelsel. Ten slotte sprak zekere de Bruin, die beloofd had de zaak der bakkersgezellen, ter zelfder ure elders verga derd, in deze bijeenkomst te zullen behartigen. [Hoe hij dit deed en welke de vrucht "dezer gansche bij eenkomst was, weten wij niet te zeggen. W.) De poging om de «Batavier» Maandag op de Theems te ligten, door het schip met kettingen aan 9 ligters te verbinden, die door het springtij moes ten rijzen, is mislukt, dóordie» een der brak. In 't wralc schijnt te veel modder te zijn.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1872 | | pagina 1