M2EIÏWE. IOISSÏÏII COUMHÏ
Nieuwsblad voor Tbolen, Zuid- en Noord-Beveland.
No. 88,
i Jiiitrsdiisjr
O D
12 November 1872.
Zevende Jaar^an^.
O O
I RoosendaalV Ï4 4
Wouw
1 Bergen op Zoom... s I
L Woensdrccht
l'RillaudS'S'"
1 Krabbendijke-12
IKruiningenJo
/•Vlake c£|51
j Biezelinge*5^
jGocs8,
I's Heer Arcndskcrke 8,8
f Arneznuidcn,8,21
I A 8,27
[Middelburg'v 8'30
VJissijigen A 8,40
Vlfspingcn v 6,
Middelburgy
Arncmuiden6,15
's Heer Arendskerkc 6,26
Goes..6,33
Biezeliflge6,45
'Vlflke6,52
Kruiningen6,57
Krabbendijke7,5
•Rilland7.11
Woeosdrecbt7,22
Bergen op Zoom.. 7,30
Wouw7,38
RoosendaalA 7,47
9, 11,55
9,8 12,5
9,10 12.15
9,17 12,23
9,30 12,41
9,39 12,55
9,52 1,11
•Aan de^e halten wordt alléén gestopt, wanneer
daar reiziger» worden opgenomc-u i uitgelaten.
Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandags en Donderdags avonds. Prijs kwartaal f 0,85. fr. p. post f 1.
Prijs der Advertentien 10 ct. per regel, groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijk»- «n doodberigten van
All'* Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens één dag vóór de uitgave franco toe te zonden aan den Uitgever
Inzending der Advertentien tot des namiddags 3 ure.
9,59
10,4
10,14
10,20
10,33
10,48
11.—
11,10
1,19
1,27
1,41
1.47
2,8 -
2,40
•2,57
$10
3,— 5.9 8,30
3,10 5,17 8,40
5,19
5,26 -
5,39
5,47
6,11
6,21
6,27
6,41
6,51
Afzonderlijke
15 regels 50
A. C. DE JONGE
- 7,11
Nommers 5
cent.
BJz. te Gc
(Economische Spijsuitdeeling.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES
brengen bij deze ter kennis van de ingezetenen: dat
de commissie tot de (Economische Spijsuitdeeling, be
staande uit de heeren: J. A. A. FRANSEN tan du
PUTTE, voorzitter, F. S. A. KNITEL, N. VERVENNE
Puz., M. J. HARLN'CK, Mr. J. G. de WITT HAMER,
J. KOOMAN Az.,M. J. de JONGH, P^OHANNISSEN,
C. DE FOUW en mr. P. J. A. van DaM, secretaris en
thesaurier, bare hoogst nuttige werkzaamheden voor
den aanstaanden winter weder heeft aangevangen, en
dat zij aan de huizen der ingezetenen biljetten heeft
doen rondbrengen, op welke inschrijvingen tot instand
houding van deze weldadige inrigting worden ver
zocht.
De heilzame strekking van deze instelling, voorna
melijk door de ruime deelneming en ondersteuning der
ingezetenen opgerigt en gedurende vele jaren stlfande
gehouden, is te algemeen bekend en in de vorige win
ters gebleken om niet op haar. als een krachtig middel
van voorziening tegen nijpend gebrek, bet oog te
vestigen. Een ieder zal toch overtuigd zijn. dat de
uitdeeling van eene verwarmende en voed-
Z8JU8 S08J)) gedurende den ophanden zijnden winter,
voor de arhien eene onmisbdve behoefte iB.
Burgemeester en Wethouderm-gevoelen zich daarom
bjj vernieuwing gedrongen de ingezetenen tot ruime
giften op te wekken, en hen tevens ;met allen ernst
aan te manen, om geene handreiking aan bedelaars
te doen, als zjjnde een verderfelijk middel om de lui
heid te voeden en de zorgeloosheid bij de behoeftige
klasse te bevorderen.
Goes, den 11 November 4872.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
M. P. BLAAÜBEEN.
De Secretaris,
HARTMAN.
P O T E R IJ E JS.
Vertrek der Landmail naar Öost-Indië.
Via Triest, den 12 November, per laatsten trein
naar Rozendaal.
Via Brindisi, den 15 November, per trein
van 9,39 m. naar Rozendaal.
DE SLÜISGELDE8 ES HET KANAAL DOOR
WALCHEREH.
Zoo als onzen lezers bekend is, is sints kort een
gedeelte van het kanaal door Walcheren, en wel
van Veero tot Middelburg voor do scheepvaart ge
opend. Op zich zelf is dit kanaal in vergelijking
van de vroegere communicatie voor de binnenvaart
geen verbetering. Het is waar, dat men nu wei-
ligt minder aan het tij gebonden is om binnen te
komen, maar aan den anderen kant heeft men nu
het bezwaar van het passoren der sluizen en het
daardoor veroorzaakte oponthoud. Niet dat wij hier
mede zouden willen beweren dat het nieuw gegra
ven kanaal geeno nuttige zaak is, verre van daar,
maar "wij beweren dat dat kanaal voor de kleine
schipperij, voor de binnenvaart niet zulk eene aan
winst is. Wat meer zegt, voor do binnenvaart is
het in vele opzigten belemmerend. De stoomboo-
ten b. v. van en op Middelburg met Holland cor
responderende, hebben veel langer tijd noodig, .door
het oponthoud der sluizen.
Bij het openen van het. kanaal meende men ech
ter voor dit oponthoud eene vergoeding te zullen
hebben. Vroeger werd te Middelburg voor het on
derhoud der haven een havengeld geheven; daar
van meende men, zou men even als op het kanaal
door Zuid-Beveland bevrijd zijn. Men meende dat)
waar beide kanalen bun ontstaan] aan dezelfde oor
zaak te danken" hadden, namelijk den aanleg van
den spoorweg, beide ook op gelijke wijze en onder
gelijke voorwaarden, dus kosteloos, zouden, kunnen
bevaren worden.
Groot was dan ook de teleurstelling, toen als
uit do lucht kwam vallen: een tarief voor sluisgel-
den, oneindig hooger dan vroeger, op het bevaren
der Middelburgsche haven geheven was. De Mid-
delburgsche stoombooton b. v., die juist door het
kanaal, zoo als wij reeds zeiden, in slechter toe
stand gekomen waren, zullen nu f 1300, tegen vroe
ger ruim f 500 moeten betalen. Evenzoo de door
de provincie gesubsidieerde spoorboot. Ware hun
toestand verbeterd, waren die Btoombooten door het
kanaal in eene betere en snellere verbinding met
Middelburg gekomen, wij zonden er in berusten.
Maar het omgekeerde is waar, zij zijn in een slecb-
teren toestand. Men meene toch niet dat wij het
bezwaar van bet oponthoud vérgrooten want wie
dit mogt meenen, wijzen wij op het feit, dat de
Middelburgsche stoomboot nagenoeg anderhalf uur
en soms nog langer iföüdig" heeft om de sluizen te
Veero to passeren.
Eu ook voor de kleine schipperij, waaronder wij
beurtschepen enz. verstaan, heeft bet kanaal veel
bezwaren. Vroeger liepen zij met opkomend tij do
haven binnen en kwamen dan zonder eenige kosten
te Middelburg. Thans missen zij in bot kanaal de
medewerking van bet tij, zoodat zij, bij do hooge
dijken aan weerszijde van het kanaal, niet kunnen
zeilen, zich zullen moeten laten trekken. En toch
zullen zij thans meer havengeld moeten betalen
dan vroeger.
Een ieder zal begrijpen welke groote hinderpaal
dit Rijks-tarief voor den binnenhandel op Mid
delburg in het algemeen en voor deze gemeente
in bet bijzonder is. En voor deze gemeente be
treuren wij het dubbel, omdat deze zich in den
laatsten tijd toch reeds zulke ontzettende offers ge
troost heeft, ter verbetering van de gelegenheden
tot handel en scheepvaart.
Daarom juichen wij het toe, dat zoowel de ge
meenteraad van Middelburg als Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland, zich xnefc adressen gewend heb
ben tot den Koning, om zoo mogelijk opheffing,
of althans wijziging van het tarief te verkrijgen.
Doordrongen van het groote belang, hechten wij
uit volle overtuiging onze adhaesie aan die adres
sen. Mogten bijzondere personen, zoowel die er
direct belang bij hebben, ah die, ofschoon er. geen-
direct belang bij bobbende, maar alleen door hun
gevoel voor regt en billijkheid gedrongen zijn er
toe kunnen hesluiten, eveneens van hunne instem
ming met die adressen te betuigen.
BINNENtANID.
Gpes, 11 November 1872.
De Minister van Binnenlandsche Zaken brengt
ter kennis Van belanghebbenden, dat in de eerste
helft der maand Jannarij 1873, ter benoeming van
één of meer adspirant-ingenieurs bij den Waterstaat,
een vergelijkend onderzoek zal plaats hebben. Tot
dat onderzoek worden toegelaten Nederlanders, die
een voldoend examen als civiel-ingenieur hebben
afgelegd aan do voormalige Koninklijke academie
of aan de Polytechnische school te Delft, mits zij,
op I Februari) 1878 don ouderdom van 27 jaar
niet hebben bereikt.
Zij, die zich ann het vergelijkeud onderzoek wen-
schen te onderwerpen, moeten vóór 15 December
a. s. daarvan aan hot Departement van Binnen
landsche zaken doen blijken bij op zegel geschre
ven adres, bevattende naauwkeurigo opgave van
naam, voornaam en woonplaats. Verdere bijzon
derheden dienaangaande, zijn te vinden in de Staats
courant van Zaturdagavond 9 dezer.
Niet minder dan 89 adressen zijn bij de Eerste
Kamer ingekomen, houdende bezwaren tegen het
wetsontwerp betrekkelijk besmettelijke ziekten, on
wel met bet oog op de daarin bij de Tweede Ka
mer aangenomen bepaling, waarbij de inenting van
schoolgaande kinderen wordt verpligtend gemaakt.
Aan de Eerste Kamer der Staten-G eneraal is o.
m. een adres verzonden tegen de gedwongen vac
cinatie, onderteekend door 2 onderwijzeressen en
34 onderwijzers 'te 'sHage.
Men verneemt dat het plan bestaat tot het leg
gen van een tweede brug over den Oceaan, door
den Nederlandschenindustrieel bij uitnemendheid, den
beer W. A. Scbolten, die concessie heeft aangevraagd
voor een stoombootdienst tusschen Rotterdam en
■New-York. De te bezigen stoombooten, die de co-
lossale inhoudsruimte zullen bezitten van ongeveer
4000 ton, zullen tijdelijk, tot de waterstand verbe
terd is, tusschen Vlissingen en New-York in de
vaart worden gebragt. Het voornemen is, om eene
vereeniging te vormen met een kapitaal van 3
millioen, waarinde heer SchoRen voor 8 ton, des
noods renteloos, zal deel nemen.
De Haagsche Afdeeling der Internationale hield
Zondag middag der vorige week, eene openbare
vergadering in de zaal Concordia in de Lombard-
straat. «Burger» van der Hout de reizende Apos
tel genoemd -- hield de openingsrede. Daarna
voerde de meubelmakersgezel Hoeks van Amster
dam het woord, die de zaak der internationale in
verband zocht te brengen met den Christelijken
Godsdienst, (iets wat, dunkt ons, voor zijne veree
niging geen eer kkn zijn, nu op de laatste verga
dering in Dalrust te Amsterdam uitgemaakt is,
dat het Evangelie hand aan hand gaat met de
slavernij). Beide sprekers handelden ook nog over
het kiesregt en het vrijhandelstelsel. Ten slotte
sprak zekere de Bruin, die beloofd had de zaak
der bakkersgezellen, ter zelfder ure elders verga
derd, in deze bijeenkomst te zullen behartigen. [Hoe
hij dit deed en welke de vrucht "dezer gansche bij
eenkomst was, weten wij niet te zeggen. W.)
De poging om de «Batavier» Maandag op de
Theems te ligten, door het schip met kettingen aan
9 ligters te verbinden, die door het springtij moes
ten rijzen, is mislukt, dóordie» een der
brak. In 't wralc schijnt te veel modder
te zijn.