NIEUWE „Nieuwsblad voor Tboien, Zuid- en Noord-Beveland. fl fl ar» No. 46. Dingsdag- 18? 2. Zevende Jaargang. RoosendaalV l Wouw I Bergen op Zoom... I Woeusdrccht 1 "Rilland.. 1 Krabbendijke Kruiningen 1 *Vlake I Goes I '8 Heer Arendskcrke 8,41 Arneinuidcn8,54 MiddelburgA 9,— 8,45 12,8 ca fcfl cd 4,48 8,25 8,57 12,18 5,2 8,35 'O 9,17 12,28 rt 5,26 8,44 9,27 12,38 -.2 5,39 8,53 Q 9,40 12,51 s 5.56 9,6 9,46 12,57 6,4 - 9,12 9,56 1,7 6,16 9,22 10,1 1,12 6,22 9,27 10,17 1,28 <1 6,89 9,40 8,33 10,26 1,38 3,30 6,59 9,48 10,34 10,47 10,53 2,6 3,51 3,57 7,9 7,27 7,35 Goes.. Biczelingc •Vlnke Krtribingen Krabbendijke •Rilland Woeosdrecht^i,.,. Bergen op Zoom- Wouw6,32 RoopendaalA 7,40 Aan deze balten wordt alléén gestopt, wanneerlüafr reingers.wordèn bpgénomën ofbitgélafen.' Deze Conrant verschijnt, Uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandags en Donderdags avonds. Prijs kwartaal f 0,85. fr. p. post/1,— Prijs der Advertcnticb 10 ct. per regel, groote letter» en vignetten naar plaatsruimte. Gcbbbrte-, „huwelijks- en doodberigten -?an 1- AJle Stnkken de redactie betreffende, gelieve men minstens één -dag vóór de uitgave {riffco toe te zenden aan den Uitgever A, - Inzending derAd verten tien tot desttitfniddags 3 ore. MiddelburgV 5,50 Arhemnidcn5,57 's Heer Arendskerkc 6,11 6,20 6,32 6,39 6,44 6,54 7 7.13 7,23 - 7.23 7,30 7,43 7,50 9,25, 12,33 5, 9,32 12,42 5,55 9,46 1,— 6, 9,55 1,17 6,17 10,7 1,33 6,8" 10,14 1,41 6,37 10,19 .1,47 6,42 10,29 1,59 6,52 10,35 2,5 6,58 I 10,48* 2,23 7,11 11,1 2,45 7,21 11,12 2,59 7,81 11,21 .3,10. 7,40. Afzondcrliike Nommera 5 ct. -5 regels 50 cent. c. de jonge-8iz. te Goes. 2ï so BekendmaMugen van bet Gemeente-bestuur. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES maken bekend, dat het ISRAËLLETISCH ARMBESTUUR, in deze gemeente, het voornemen heeft om op Vrijdag den 21 dezer, aan de huizen van alle ingezetenen eene Al ge nt eene CoUecte te doen ten behoeve van de armen, aan zjjne zorg overgelaten. Burgemeester en Wethouders uoodigen een ieder uit om door ruirae giften het genoemde Armbestuur in staat te stellen aan zijne verpligting te voldoen. Goes, den 15 Junij 1872. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBÉEN. Do Secretaris, HARTMAN. GEMEENTE-VERSLA^. BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau GOES,- brengen ter openbare kennis, dat het uitvoerig en be redeneerd Verslag van den tdestand der gemeente over 1871, hetwelk den 19 April jl. aan den raadde aangeboden, thans gedrukt en ter secretarie dor gemeente voor een ieder ter inzage nedergelegd is, terwnl exem plaren daarvan tegen betaling van f ,50 verkrijgbaar zgn, by de gemeente-drukkers F. Kleeuwens Zoon. Goes, den 15 Junij 1872. Burgemeester en Wethouders van Goes, i M. P; BLAAUBEÈN. De Secretaris, H A RTM A NWr K W E E K E tl! N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES brengen ter openbare kennis, dat aan de openbare school 3e klasse benoodigd is EEN KWEEKELING. Zjj noodigen diegenen uit, welke naar die betrekking waaraan eene belooning van vijftig gulden verbonden is, willeB diflgea om zich in dep.loop dezer week aan te mel den bp den hoofdonderwijzCT^Öer School, den heer D. H. C. Ittmann. Gobs, den 17 Junij 1872. Burgemeester en Wethouders voornoemd, m. l\ blaaubeen. Do Secretaris, hartman. 0f OSTBRU E.M. Vertrek der Landmail naar Oost-Indië. Via Marseille 21 Junij por eerste trein nitar lio- zeiidaal; EES BEDREIGD BELANG. ZooalB onzen "lezers bekeud is, werd in het afgeloopon jaar door de* Provinciale Staten aan genomen het voorstel tot het plaatsen van een steiger aan het Catsche veer. Vooral ter ver gemakkelijking der communicatie van Zierikzee met den spoor. Dus tot verbetering van commu nicatie. Nnauwelijks is echter de aanbesteding er yah openbaar gemaakt of, ^aar wij vernemen, hééft reedsde administratie der Middelburgsche stoombooten op Rotterdam een adres ingediend tot wijziging der concessie, in dier voege, dat zij niet meer aan den steiger te Wolfaartsdijk zul- ^leuÈ-lEtohoeven aan te leggen. Wanneer men nu nagaat dat door het mi nisterie van Binnenlandsche Zaken is. bepaald, dat overal waar een steiger is, de passagiers fiiet met bootjes aan de stoombooten zullen mo gen worden aan- en afgezet, Jan zou de ver gunning aan de Middelburgsehe booten om niet moer te behoeven aan te'leggen aan het steiger te Wolfaartsdijk, ten gevolge hebben, dat Wol faartsdijk zou ophouden een station- of halte voor die booted te zijn. Dan zouden passagiers en goederen in het vervolg naar het Catsche veer moeten gebragt worden om van de Middelburg sehe booten gebruik te kunnen maken. Het zal wel overbodig zijn er op te wijzen,, hoe door zulk eene wijziging de belangen van het geheele westelijk gedeelte van Zuid-Beveland op jammerlijke wijze zouden gekrenkt worden. Het is toch waarljjk geen kleinigheid wanneer men b. v. met vee een of anderhalf nur verder moet, eer "het op de boot kan. gebragt worden. Daarom deed het ons genoegen tevens te ver nemen dat reeds in onderscheidene gemeenten van dat westelijk deel van Zuid-Beveland, adrés- sen circuleren om te verzoeken, dat de.door de directie der Middelburgsehe booten gevraagde wijziging geweigerd moge worden en dat deze verpligt znïïen blijven om aan den steiger te Wol faartsdijk aan teHeggen. Maar wij hopen dat dit voorbeeld nog door anderen zal gevolgd wor den. Vooral op Noord-Beveland, want ook voor dit eiland is het van groot belang dat, bij de communicatie die van dat 'eiland met Goes voor verreweg het grpotste gedeelte over Wolfaarts dijk plaats heeft, Wolfaartsdijk geen geïsoleerd, van alle communicatie beroofd punt worde. Mogt de door genoemde directie gevraagde wijziging worden toegestaan, dan zon-'het plaat sen van eén steiger aan het Catsche veer juist het omgekeerde uitwerken als bedoeld was. Het voorstel er toe werd aangenomen om de com municatie te verbeteren, -en bij slot van rekening zou zij er door verminderen. Althans wat de een er door won, zou de andèr, in grootere mate nog ontnomen Vvorden. En moest dit het geval zijn, dan zouden wjj het plaatsen "van een steiger aan het Catsche veer betreuren. Vooral daar dit voor eëne ge- wenschte communicatie, van Zierikzee op den spoorweg niet bepaald onontbeerlijk was. De spoorboot zou als zoodanig even goed kunnen varen van Zierikzee naar het station Vlake aan het kanaal. Als communicatie met den spoor zou die route zelfs nog aanbeveling verdienen. Men zou dan aanleggen aan het station zelf, terwijl men nu nog ruim een uur per rgtuig moet afleggen. Moge dit feeds lastig en onaan genaam zijn voor passagiers, dubbel bezwaarlijk zal dit blijken voor het vervoer van goederen. Wel wordt daar tegen aangevoerd, dat dan bij vriezend weder, dus wanneer eene geregelde reis gelegenheid van* Zierikzee naar den vasten, wal de meeste waarde heeft, de communicatie spoe dig zou gestremd zijn, wanneer het kanaal mé£s ijs bedekt was, -maar wij voorzien dat wanneer daardoor de vaart op liet kanaal gestremd, zal zijn, deze Slechts weinige dagen langer open zal blijven op het Catsche veer. Vooral nu door den dam door het Sloe en de daardoor ontstane' verandering in den stroom het ijs juist op de hoogte van diet Catsche veer -meer zal big ven opeenhoopen. Al ware de vaart op het kanaal gestremd zou men' nagenoeg even goed te We- meldinge de '|mssagiers af kunnen zetten ais aan het Catsche veer. Wat dan nog altijd 50 pCt; digter bij den spoor zou zijn. Niettegenstaande die onmiskenbare bezwaren, hebben wjj indertijd de plaatsing van dén stei ger aan het Catsche veer niet bestreden. Wij deden dit toen niet, omdat wij meenden dat Zee land, wat de vervoermiddelen aanging, door de opening van den spoorweg tot Middelburg op een keerpunt stond. Wij achtten het wensehe- lgk dat aan dien hoofdweg, zijtakken verbonden werden naar die deelen der Provincie, dié door hare afgelegene toestanden het voorregt moesten missen om zelf van den spoorweg gebruikte kunnen maken. Dit was v.ooral het geval met het land van Zierikzee, én te billijker achtten^ wij de tegemoetkoming aan dat gedeelte van Zeeland, omdat deszelfs bewoners getoond heb ben, zelf ook- iets, zelfs veel voor eene goede communicatie óver, te hebben. Zelf bragten de belanghebbenden het geld bijeen om eene stoom boot in de vaart te brengen. Ofschoon, niet tegenstaande de jaarljjksche subsidie' der Pro vincie, te voorzien is, dat zij toch weinig of geen rente van dat geld zullen trekken. Maar die boot ineenden zij dat alleen in stand was te houden wanneer met het varen op den spoor te- véhs verbonden- werd eene directe vaart op Mid delburg. Het vervoer op den spoor alleen was' te weinig om die boot in de vaart te kunnen houden. En dat ouder die omstandigheden een steige? aan het Catsche veer voor de bewoners van Schouwen en' -Duiveland een groot voordeel, ja bijna een vereischte was, blijkt daaruit .dat tegenwoordig de communicatie met den spoor ook over het Catsche'veer "plaats heeft. Niettegen staande de passagiers daar met bootjes af- en aangezet "moetenworden; -en men hier toch de voorkeur aan geeft, boven het gebruik maken- van den steiger te Wolfaartsdijk. Om alle die redenen hebben wjj toen het plaatsen van een steiger aan het Catsche veer

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1872 | | pagina 1