NIEUWE
„Nieuwsblad voor Tboien, Zuid- en Noord-Beveland.
fl
fl
ar»
No. 46.
Dingsdag-
18? 2.
Zevende Jaargang.
RoosendaalV
l Wouw
I Bergen op Zoom...
I Woeusdrccht
1 "Rilland..
1 Krabbendijke
Kruiningen
1 *Vlake
I Goes
I '8 Heer Arendskcrke 8,41
Arneinuidcn8,54
MiddelburgA 9,—
8,45
12,8
ca
fcfl
cd
4,48
8,25
8,57
12,18
5,2
8,35
'O
9,17
12,28
rt
5,26
8,44
9,27
12,38
-.2
5,39
8,53
Q
9,40
12,51
s
5.56
9,6
9,46
12,57
6,4
- 9,12
9,56
1,7
6,16
9,22
10,1
1,12
6,22
9,27
10,17
1,28
<1
6,89
9,40
8,33
10,26
1,38
3,30
6,59
9,48
10,34
10,47
10,53
2,6
3,51
3,57
7,9
7,27
7,35
Goes..
Biczelingc
•Vlnke
Krtribingen
Krabbendijke
•Rilland
Woeosdrecht^i,.,.
Bergen op Zoom-
Wouw6,32
RoopendaalA 7,40
Aan deze balten wordt alléén gestopt, wanneerlüafr reingers.wordèn bpgénomën ofbitgélafen.'
Deze Conrant verschijnt, Uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandags en Donderdags avonds. Prijs kwartaal f 0,85. fr. p. post/1,—
Prijs der Advertcnticb 10 ct. per regel, groote letter» en vignetten naar plaatsruimte. Gcbbbrte-, „huwelijks- en doodberigten -?an 1-
AJle Stnkken de redactie betreffende, gelieve men minstens één -dag vóór de uitgave {riffco toe te zenden aan den Uitgever A,
- Inzending derAd verten tien tot desttitfniddags 3 ore.
MiddelburgV 5,50
Arhemnidcn5,57
's Heer Arendskerkc 6,11
6,20
6,32
6,39
6,44
6,54
7
7.13
7,23
- 7.23
7,30
7,43
7,50
9,25, 12,33 5,
9,32 12,42 5,55
9,46 1,— 6,
9,55 1,17 6,17
10,7 1,33 6,8"
10,14 1,41 6,37
10,19 .1,47 6,42
10,29 1,59 6,52
10,35 2,5 6,58 I
10,48* 2,23 7,11
11,1 2,45 7,21
11,12 2,59 7,81
11,21 .3,10. 7,40.
Afzondcrliike Nommera 5 ct.
-5 regels 50 cent.
c. de jonge-8iz. te Goes.
2ï
so
BekendmaMugen van bet Gemeente-bestuur.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES
maken bekend,
dat het ISRAËLLETISCH ARMBESTUUR, in deze
gemeente, het voornemen heeft om op Vrijdag den 21
dezer, aan de huizen van alle ingezetenen eene Al ge
nt eene CoUecte te doen ten behoeve van de armen, aan
zjjne zorg overgelaten.
Burgemeester en Wethouders uoodigen een ieder uit
om door ruirae giften het genoemde Armbestuur in staat
te stellen aan zijne verpligting te voldoen.
Goes, den 15 Junij 1872.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBÉEN.
Do Secretaris,
HARTMAN.
GEMEENTE-VERSLA^.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau GOES,-
brengen ter openbare kennis, dat het uitvoerig en be
redeneerd Verslag van den tdestand der gemeente
over 1871, hetwelk den 19 April jl. aan den raadde
aangeboden, thans gedrukt en ter secretarie dor gemeente
voor een ieder ter inzage nedergelegd is, terwnl exem
plaren daarvan tegen betaling van f ,50 verkrijgbaar
zgn, by de gemeente-drukkers F. Kleeuwens Zoon.
Goes, den 15 Junij 1872.
Burgemeester en Wethouders van Goes,
i M. P; BLAAUBEÈN.
De Secretaris,
H A RTM A NWr
K W E E K E tl! N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES
brengen ter openbare kennis, dat aan de openbare school
3e klasse benoodigd is EEN KWEEKELING.
Zjj noodigen diegenen uit, welke naar die betrekking
waaraan eene belooning van vijftig gulden verbonden
is, willeB diflgea om zich in dep.loop dezer week aan te mel
den bp den hoofdonderwijzCT^Öer School, den heer D.
H. C. Ittmann.
Gobs, den 17 Junij 1872.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
m. l\ blaaubeen.
Do Secretaris,
hartman.
0f OSTBRU E.M.
Vertrek der Landmail naar Oost-Indië.
Via Marseille 21 Junij por eerste trein nitar lio-
zeiidaal;
EES BEDREIGD BELANG.
ZooalB onzen "lezers bekeud is, werd in het
afgeloopon jaar door de* Provinciale Staten aan
genomen het voorstel tot het plaatsen van een
steiger aan het Catsche veer. Vooral ter ver
gemakkelijking der communicatie van Zierikzee
met den spoor. Dus tot verbetering van commu
nicatie. Nnauwelijks is echter de aanbesteding er
yah openbaar gemaakt of, ^aar wij vernemen,
hééft reedsde administratie der Middelburgsche
stoombooten op Rotterdam een adres ingediend
tot wijziging der concessie, in dier voege, dat zij
niet meer aan den steiger te Wolfaartsdijk zul-
^leuÈ-lEtohoeven aan te leggen.
Wanneer men nu nagaat dat door het mi
nisterie van Binnenlandsche Zaken is. bepaald,
dat overal waar een steiger is, de passagiers
fiiet met bootjes aan de stoombooten zullen mo
gen worden aan- en afgezet, Jan zou de ver
gunning aan de Middelburgsehe booten om niet
moer te behoeven aan te'leggen aan het steiger
te Wolfaartsdijk, ten gevolge hebben, dat Wol
faartsdijk zou ophouden een station- of halte voor
die booted te zijn. Dan zouden passagiers en
goederen in het vervolg naar het Catsche veer
moeten gebragt worden om van de Middelburg
sehe booten gebruik te kunnen maken.
Het zal wel overbodig zijn er op te wijzen,,
hoe door zulk eene wijziging de belangen van
het geheele westelijk gedeelte van Zuid-Beveland
op jammerlijke wijze zouden gekrenkt worden.
Het is toch waarljjk geen kleinigheid wanneer
men b. v. met vee een of anderhalf nur verder
moet, eer "het op de boot kan. gebragt worden.
Daarom deed het ons genoegen tevens te ver
nemen dat reeds in onderscheidene gemeenten
van dat westelijk deel van Zuid-Beveland, adrés-
sen circuleren om te verzoeken, dat de.door de
directie der Middelburgsehe booten gevraagde
wijziging geweigerd moge worden en dat deze
verpligt znïïen blijven om aan den steiger te Wol
faartsdijk aan teHeggen. Maar wij hopen dat
dit voorbeeld nog door anderen zal gevolgd wor
den. Vooral op Noord-Beveland, want ook voor
dit eiland is het van groot belang dat, bij de
communicatie die van dat 'eiland met Goes voor
verreweg het grpotste gedeelte over Wolfaarts
dijk plaats heeft, Wolfaartsdijk geen geïsoleerd,
van alle communicatie beroofd punt worde.
Mogt de door genoemde directie gevraagde
wijziging worden toegestaan, dan zon-'het plaat
sen van eén steiger aan het Catsche veer juist
het omgekeerde uitwerken als bedoeld was. Het
voorstel er toe werd aangenomen om de com
municatie te verbeteren, -en bij slot van rekening
zou zij er door verminderen. Althans wat de
een er door won, zou de andèr, in grootere
mate nog ontnomen Vvorden.
En moest dit het geval zijn, dan zouden wjj
het plaatsen "van een steiger aan het Catsche
veer betreuren. Vooral daar dit voor eëne ge-
wenschte communicatie, van Zierikzee op den
spoorweg niet bepaald onontbeerlijk was. De
spoorboot zou als zoodanig even goed kunnen
varen van Zierikzee naar het station Vlake aan
het kanaal. Als communicatie met den spoor
zou die route zelfs nog aanbeveling verdienen.
Men zou dan aanleggen aan het station zelf,
terwijl men nu nog ruim een uur per rgtuig
moet afleggen. Moge dit feeds lastig en onaan
genaam zijn voor passagiers, dubbel bezwaarlijk
zal dit blijken voor het vervoer van goederen.
Wel wordt daar tegen aangevoerd, dat dan bij
vriezend weder, dus wanneer eene geregelde reis
gelegenheid van* Zierikzee naar den vasten, wal
de meeste waarde heeft, de communicatie spoe
dig zou gestremd zijn, wanneer het kanaal mé£s
ijs bedekt was, -maar wij voorzien dat wanneer
daardoor de vaart op liet kanaal gestremd, zal
zijn, deze Slechts weinige dagen langer open zal
blijven op het Catsche veer. Vooral nu door
den dam door het Sloe en de daardoor ontstane'
verandering in den stroom het ijs juist op de
hoogte van diet Catsche veer -meer zal big ven
opeenhoopen. Al ware de vaart op het kanaal
gestremd zou men' nagenoeg even goed te We-
meldinge de '|mssagiers af kunnen zetten ais aan
het Catsche veer. Wat dan nog altijd 50 pCt;
digter bij den spoor zou zijn.
Niettegenstaande die onmiskenbare bezwaren,
hebben wjj indertijd de plaatsing van dén stei
ger aan het Catsche veer niet bestreden. Wij
deden dit toen niet, omdat wij meenden dat Zee
land, wat de vervoermiddelen aanging, door de
opening van den spoorweg tot Middelburg op
een keerpunt stond. Wij achtten het wensehe-
lgk dat aan dien hoofdweg, zijtakken verbonden
werden naar die deelen der Provincie, dié door
hare afgelegene toestanden het voorregt moesten
missen om zelf van den spoorweg gebruikte
kunnen maken. Dit was v.ooral het geval met
het land van Zierikzee, én te billijker achtten^
wij de tegemoetkoming aan dat gedeelte van
Zeeland, omdat deszelfs bewoners getoond heb
ben, zelf ook- iets, zelfs veel voor eene goede
communicatie óver, te hebben. Zelf bragten de
belanghebbenden het geld bijeen om eene stoom
boot in de vaart te brengen. Ofschoon, niet
tegenstaande de jaarljjksche subsidie' der Pro
vincie, te voorzien is, dat zij toch weinig of geen
rente van dat geld zullen trekken. Maar die
boot ineenden zij dat alleen in stand was te
houden wanneer met het varen op den spoor te-
véhs verbonden- werd eene directe vaart op Mid
delburg. Het vervoer op den spoor alleen was'
te weinig om die boot in de vaart te kunnen
houden. En dat ouder die omstandigheden een
steige? aan het Catsche veer voor de bewoners
van Schouwen en' -Duiveland een groot voordeel,
ja bijna een vereischte was, blijkt daaruit .dat
tegenwoordig de communicatie met den spoor ook
over het Catsche'veer "plaats heeft. Niettegen
staande de passagiers daar met bootjes af- en
aangezet "moetenworden; -en men hier toch de
voorkeur aan geeft, boven het gebruik maken-
van den steiger te Wolfaartsdijk.
Om alle die redenen hebben wjj toen het
plaatsen van een steiger aan het Catsche veer