Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en
p-r-
-^0, 36.
Dingsdag 7 Mei 1872.
Zevende Jaargang.
Middelburg-V 5,35
Arriemuiden5,43
's Keer Arendskerke 5,58
Goes— 6,7
Bieielinge 6,24
Wlake6,31
Kpnningen6,36
Krabbehdyke6,46
•Rilland6,62
Woensdrecht.7,5
Bergen op Zoom.. 7,20
Wouw....6,31'
Rw^ndaaï^v,.^ A. .7#L-.
Ann deieBklten wordt ^ééb'ge«tóp^ «wneer c|Mr ^tn^iBrs worden dpg*Snomeno^al^la*e°*
De te Courant versebijOt,, afgezonderd op Christeiijke leeatdaeea. des 'Maandags'ea Donderdags avonds. Pry» y kwart»»] f 0,85. it. p. poat/1,—
Prijs der Advertentien 10 ct. per regel, groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- en doodberigten van 1—-5
Alle. Stukken de redactie betredende, gelieve men minstens e'en dag vóór dé uitgave franco toe te zenden aan den Uitgever A.C,
Inzendingder AdVerte^tien tot des riaroiddagB 3 nre.^ V
RoosendaalV
I Wouw
Bergen op Zoom
1 WoeuBdrecht
I'Riling
KrabboSBijke
Kruiningen....
*Vlake
Biezelinge
Goes8,28
's Heer Arendskerke 8,37
Amemuiden8,53
..Middelburg ...„,A A—
10.4
1,43
ïl.l
7,21
11,13
10,28
10,36
7,49
1.1.41
9,21 12,33 4,41
9,28 12,24 4,51 i
9,48 12,43 5,6
9,52 1,2 5;23
10,9 1,22 5',42 i
10,16 1.30 ,5,50 1
10,21 1,89 J5.57
10,31-1,54- 6^0-j
10,37 2,1 6,16 f
10,60 2,21 6,34
11,6 2,45 6,54
11,15 3,— 7,9
Aöonderiiike Nommer» 6 et»
regels.50 cent.
DE JOHGB 8J*. te does.
- Uithoofde rail den Hemelvaartsdag
zal Donderdag avond geen Courant worden
uitgegeven.
BekendmaJdngan van het Gemeente-bestuur.
JAGT en HSSCEEBIJ.
BURGEMEESTER eu WETHOUDERS, van GOES
brengen bij deze ter kennis van belanghebbenden in
deze gemeente, dat de blanco verzoek-bil letten, om acten
en vergunningen voor de JAGT EN YISSCHERIJ, ver
meld in art. 5 der wet van den 13 Juny 1857, (Staats
blad no. 871 van heden at, ter gemeente-secretarie, ^kos
teloos verkrijgbaar zullen zjjn en dat die verzoekschriften
bohoorljjk ingevuld en geteekend> »n den loop dezer maand
moeten worden ingediend by den burgemeester, ter op
zending aan den heer commissaris* des konirigs in deze
provincie.
Goes, den 4 Mei 1872.
Burgemeester en Wethouders voornoemd:
M. P. BLAAUBEEN,
J De Secretaris,
HARTMAN.
POSTERIJEN.
Vertrek der Landmail naar Oost-Indië.
Via Marseille, 10 Mei, per.eersten trein naar
Rozendaal.
DE S GRAVESPOLDERSCHE STRAATWEG.
Ieder voorzeker, die in de laatste maanden
den 's Gravenpolderschen straatweg gezien heeft,
zal meer dan ooit overtuigd zijn van het groote,
algemeene nut van goéde wegen. De groote
belemmeringen in het vervoer, ten gevolge van
den jammerlijken toestand van even genoemden
weg, zjjn er de sprekendste bewijzen voor
Onze lezers zullen zich wel herinneren dat
wij dit onderwerp reeds meermalen bespraken,
en tevens de oorzaak van den achteruitgang
van dien weg mededeelden.
Die oorzaak was, dat de gemeente Kloetin
ge, die de zorg voor het onderhoud ook van
dien weg had overgenomen van het voormalige
Middel van straten en wegen, en daar voor ook
haar aandeel ontving in de uitkeering der polders,
tot onderhoud der wegen, had goedgevonden den
's Gravenpolderschen straatweg aan zjjn lot over
te laten. Het besluit van Gedeputeerde Staten
om voor dat onderhoud een post op de Gomeen-
te-begrooting te plaatsen, werd door den Raad
van State vernietigd, nadat de belangen van
Kloetinge voor dat Collegie waren bepleit door
mr. J. ff, de Laat de Kanter. Het voorbeeld van
Kloetinge werd toen gevolgd door 's Gravenpol
der, er werd niets meer aan den weg gedaan
en waar de noodzakelijkste herstellingen betrek
kelijk weinig zouden gekost hebben, werd de weg,
bij gobrek aan dozo herstellingen spoedig onbruik
baar.
By de candidatuur van mr. J. ff. de Laat do
Kanter voor hot lidmaatschap der Provinciale
Staton, op het einde van 1S70 en begin van
1871, werd "als 'een middel om hem aan de!
goêgemeente aan te bevelen, ook gewezen op
hetgeen hij tot verbetering(V) van den 's Gra-|
venpöiderschen Straatweg, had toegebragi. In
hoever de bewoners van Zuid-Beveland hemi
daafvoor dank verschuldigd zijn, dan wel, of niet
integendeel door' al het gebeurde met den 's Gra
venpolderschen straatweg, de ware belangen der
bewoners van Zuid-Beveland opSchromelijke wp-i
ze benadeeld en prij9 gegeven zijn, bewijst de'
tegenwoordige toestand en de naaste toekomst,
en daarover laten wij het oordeel aan onze lezers.
Wjj achtten het niet geheel overbodig deze
korte opmerking even vooraf te laten gaan, op
dat onze levers een keer te meel* zonden zien,
welke staat men bp verkiezingen: 'kan maken
op de aanbevelingen van radicale W^de.
Ook deelden wij reeds vroeger mede, hoe de
onderhoudspligtigheid van dien 'straatweg een
onderwerp van beraadslagingmfmaaktè in dei
Provinciale Staten, die zich met algemeene stem
men vereenigdên met de conclusie in het rapport
van de met een onderzoek in deze belaste com
missie, welk onderzoek tót de conclusie geleid
had dat waar het onderhoud tot nog toe door
de gemeenten Kloetinge en 's Gravenpolder, be
rustte op eene overeenkomst de wettelijke on-
derhoudsph'gt niet' op de Provincie maar op het
Rijk rustte. Deze ineening was dan ook steeds
voorgestaan' door Gedeputeerde Staten. Ofschoon
mr. Fock en daarna mr. Thorbecke in den beginne
niets wilden hooren van eene verpligting tot
onderhoud door het Rijk, mogten Gedeputeerde
Staten de voldoening smaken, door hunne ijve
rige pogingen den minister van Binneniandache
Zaken en van Staat mr. Thorbeckete bewegen om
eene jaarljjksch subsidie van f 1000 toe te zeg
gen.
Na deze verkregen uitkomst schjjnen Gedepu
teerde Staten voornemens aan de Provinciale
Staten voor te stellen den weg in onderhoud te
aanvaarden. Maar op welke wjjze moet dan in
de onderhoudskosten voorzien worden? Daartoe
staan slechts 2 wegen openöf het plaatsen van
een tol, of dat die tol door eene jaarljjkscbe uit-
keering van belanghebbenden worde afgekocht.
De bezwaren verbonden aan eene tolheffing,
zouden naar onze meening zóó groot zjjn, dat
wjj hopen dat Zuid-Beveland daarvoor bewaard
moge bljjven. Wjj zoggen, Zuid-Beveland, want
wjj betwjjfolen niet of die last zou in waarheid
op geheel Zuid-Beveland drukken. Vooral om
dat wjj vreozen, dat, wanneer op den's Graven
polderschen straatweg een tol wordt geplaatst,
het tot nog toe gevolgd systeem om in het on-
hond dor wogen te voorzien, door een jaarljjk-
soho retributie door do grondeigenaren van 39
ets. per bunderin duigen zou vallen en allengs
overal tollen zouden te voorschijn komen. Wjj
vreezen dat wanneer de bewoners van die-gedeel
ten van Znid-Béveland, die »U zélf in het onder
houd der in hunne nabijheid gelegene wegen
voorzien zoodat het gebruik hunner wegen Voor
ieder, ook voor de bewoners van Kloetinge en
'sGtavenpolder kosteloos vrij stoats wanneer 'die
bewoners tol zullen moeten betalen op deii 'sGr%i
venpolderachen wég, zij allengs zullen gaan t**-
werenwanneer wjj van het gebrnii* der wegén
elders tol moeten betalen, dan moeten de be
woners van andere gedeelten het op onze wegen
ook maar doen- Wjj vreezen, zeggen wjj,. dat
dit «allengs» zal gebeuren, eerst door de bewo
ners van Hoedekenskerke enz., die den VGran.
venpölderschen straatweg moeten passeren' 'ójril
naar Goes te-komen en zop Veévölgèhs.
Daarom, omdat het een, wel i Waar voor
sommigen., indirect,- algeméén KëTang^odrZnidi
Beveland achten, hopen' wij, dat - in dé gege-
vene omstandigheden, ook alle gemeentebe
sturen zullen medewerken tot de door Gedepu
teerde Staten voorgestelde regeling vwi afkoop.
Het is waar, de eene gemeente bqeft meer di~
qe'ct belang bij den 's Gravenpolderschen straat-
weg dan de andere. Maar dit is evenzeer het
geval, b. v., van den Rijksweg van het Sloe
naar Yërseke, tot den af koop van tollen Waar
op ook alk gemeenten bjjdragen, ofschoon ook
bij dien weg de eene gemeente meer direct
belang heeft dan de andere.
Vooral in aangelegenheden als deze moet
«de eene hand de andere helpen». Wanneer
niet alle leden van Zuid-Bevelaud helpen, zal
het geheele ligchaarh lijden.
Wanneer toch op Zaid-Beveland bet stelsel
van tollen raogt worden ingevoerd zjjn, zon
men eerst al de ongerieven er wan gevoelen.
Niet het minst de uVeerdere kostbaarheid. Zoö-
als alles nu geregeld is, heeft mengeene «kos
ten van inning» te vergoeden. Wanneer er éch
ter tollen moesten worden daargeflteld, dan,zou
den die kosten van inning zeer groot wórden.
Op den 's Gravenpolderschen straatweg b. v, zou
de een of twee (halve) tollen geplaatst wor
den. Daarvoor zjjn bénoodigd een of -twee
tolhuizen' én tolbeambten, waarvoor men de
onkosten aan loon' van die beambten en onder
houd der gebouwen,, zeker op f 1000 per jaar
zou moeten berekenen. t W
Aan de eersto f 1000, die nan tolgeld geheven
werd, zou, men dan niets hebben tot onderhoud
van dien weg- En nu zal elk begrijpen tot
welke hoogte dë kosten van inning oventuöel
over gohüol Zuid-Beveland zouden stjjgen.'
Maar daarbjj komt nog èon andor bezwaar