Nieuwsblad voor id- en Noord-Beveland. Vrijdag November 1871. Zesde Jaargan: Deze Conrant verschijnt, nitgezonderd op Christelijke feestdagen; des M aandngs en Donderdags avonds. Prija kwartaal f 0,85.'fr. p. post/1,Afzonderlijke Nommers 5 ct. Prys der Advertentien lO ct. per regel, groote letters en vignetten naar plaatsruimte Geboorte-, huwelijks- èn doodberigten van 1—5 regels 50 cent. V. Qoos1 6.23 1.28 - 6,18 Biezolinge 6,31 - 1,39 6,26 Vlake 6,38- 1,47 6,33 Krniping. 6,43 1,54 6,38 Krabbend. 6,63 2,7 6.48 - KiHaiidH $>59 6,54 Woensdr. 7,12 2,82 7,7 BeVg.-op-Z 7>222,48 7,17 Wouw 7,32 '3J 7,27 Bosend. A.7,40 3,10 7,85 SPOORWEG GOES -r- ROOSENDAAL V BöÓdéilÜ.- 8,55 4,40 8,80 Wödw 9,7 4,50.'8, Bergen-op-Z.9,28 5,8 8,53. Woensdrecht 9,36' 5.t3-1 9,3 1 1 HillandO 9,53 6,26 9,16: Krabbendyke 10,1 5,32 9,22', Kruiningen 10, H - 5,42' 9,82 1 Vlake O 10,20. 5,47' 9,37- Biezelinge 10,29 5,54 9,44^ Goes WA." 10,89 '6,2 9,5*" Aan deze halten,wordt alleen gestopt, wanneer-daar reizigers wo?!1 nert opgenomen of uitgelaten deréizi^rszyn.verpligt", vödr iet ver.trek ia.SflJliliAt.Vdiïfafvnflnil: slatinn mart Aan yjrn'AnniAn*. totinïo in»oi n,--j .j 'V v 1 «vuti v fdéö;trtittaan:Jbeitöbr%aand:aiationa«n d»ó eondnoi«Br'kebnia té^gevehi Allo otuKKöii de redactie Defcrelrenae, gelieve men, minstens ééa dag: vóór de uitgaxc ff an öo ~tö&t& zenden' aanden- lHtgeyfei-A>C«nE.JOKQEflJg-:.tfl Gnool 'AnuLi'i.iVmi'.-'_'l .i. i. Inzending. derAdvertenjtiën totdes iianjiddags are._^' ,0: V- Advebtehtibu- en Aboknéweiiten worden voor Dmte^bland, Oostebryk en Zwitserland aangenomen dobrtië HË'.HAASENSTEIN VQGT )KRl: itoTTfl-mhiirfr, TmWV;) Frankforta/M,, Berlyn, Leipzig, Dresden,. Breslatl, Keulen,..Stuttgarfct, Weeiien, Praag, Baael,.S^.^aÜ'en;fG,enèye.ed'I^'Qfla3Mie; AANGIFTE YAN VËKHGBING. BTOQEMEESTER en. WETHOUDERS van GOES herinneren do ingezetenen aau de bepalingen van deartt. 4 en 5 der verordening tot vërdéeling der gemeente in ■wijken enz., volgens welke, op verbeurte eener boete van een tot drie gulden, ieder ingëzeten, die binüeü de gemeente verhuist, verpligt is.binaenveórfcien dagen daar na ter secretarie vanzjjne verhnizing konnls te' geven, xnet opgaaf van de letter en .b^) nommer der verlaten en der betrokken woning, terwijl de Jioofden dor huia- gezinnen aansprakelijk zijn voor' hunne vrouwen, inwo nende kinderen, bloed- of aanverwanten "en inwonende dienst-; ofwerkboden. Burgemeester en Wethouders vertrouwen, dat deze herinnering thans vooral nu dé vórhuistijd aanstaande is Voldoende^ zal zjjn, om tót eene. getróuwè. nakoming; dtr voorschriften aanfcesporen. Goés,den 2 November 1871. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBËEN. De Secretaris, HARTMAN. IDEM HOS EODEM. Één doel, maar door verschillende middelen- én wegen. Hoe verschillend ook in de aange wende pogingen om dat doel te bereiken, heb ben de weidenkenden der verschillende rigtingeïi in den Staat één gemeenachappelijken wenscb bevordering van het welzijn van het algemeen veredeling en verheffing van den menschhet lot van den minder bevoorregte te verzachten. Deze onmiskenbare waarheid spraken wij reeds eenige weken geleden uit, en wjj achten het zoo wensehelijk, zoo onmisbaar, dat on^ lezers' van die waarheid ten volleovertuigd en door drongen zijn, dat wij ook ditmaal, en welligt later er nog meer op zullen terugkomen. Die waarheid is de onmisbare sleutel tot begrip der verschillende theorien, de even onmisbare toets steen waarnaar de houding en pogingen der ver schillende rigtingeïi moeten beoordeeld worden, ter oplossing der zoogenaamde «sociale questie»,- Hot gaat niet aan, ieder andersdenkende, alleen omdat hij andere inzigten heeft van «kwadei trouw» te, verdenken en te beschuldigen. Kwade trouw moet blijken, en mag niet worden, veron dersteld voordat zij duidelijk zigtbaar is. Zoo danige miskenning en verdachtmaking der be doelingen van andersdenkenden, vóórdat die kwa rt o trouw hljjkt, kan alleen zyn oorsprong vinden óf in onbekendheid met, in gemis van voldoende kennis van de zaak waarover men handelt óf iii eigen kwade trouw, d. i. dqor willens en wetens, doch zbndor voldoenden grond, zijn tegenstander te bestrijden, door verdachtmaking zyncr bedoe lingen, om hem zoo mogelijk op die wyze iü minachtiug to brengen bjj het publiek en daar door zyne boweringen onschadelijk te maken. *En die verschillende wegen en middelen door do onderscheidene rigfcingen gebezigd, zy zyn het onmiddolyk on noodzakelijk gevolg van het ken merkend verschilin" beginselendien ';rigfctngen. i Beschavingi •ontvid^fe'êfing,' veredeling, van den! ménsch «in> ofUbnitén» God-; door «ontwikkeling! van godsdienstzin» öf: wel Van «louter maatschap-! pèlyké' dèugdèn.i; JN.atuürlijk 'dat .dit kenmerkend verschil weder fivepeéus een; onmisbaar gevolg is van het al of niet' overtuigd zijn van en geloovèn, in een Al- "magtög: Dpperbéstunrder, die Zich en Zijnen wil, al of. niét aan het menschdom hééft geopenbaard.] Gelooft mén niet aan een Almagtig God,- gelooft men nief "aan Zyne uitdrukkelijke openharing 'Van Zijnên jvil; ahhr' der inéhschcn, natuurKjk':dat voör 'dje.nlet <^elo oven den elk beroep op zoódd-i nige goddelyke openbaring, zonder kracht en zon-; der invloed is: Waar zy, die gèlooven aan eehe öpéhbarihg, aan eene hékendmaking van den. Goddelijken wil, die openbaring tot nitgangs- punt en toetssteen nemen van hun pogen, zullen lyke, mensche^keTeschouwingen en "VTénscl tot grondsl^ hunner pogingen nemen. Natuurlyk dat zoodanig verschil in beginsel len zijn grooten invloed blijft uitoefenen in alle omstandigheden, waar die beginselen te pas ko- En toch is het een hoogst opmerkelyk ver schijnsel, dat de voorstanders dier zoo verschil lende beginselen toch een en hetzelfde doel wil len bereikén. Maar langs verschillende wegen en middelen. Idem non eodem. De een, om dat hij het overeenkomstig'acht met dé door hem geëerbiedigde goddelijke' openbaring de andere omdat hij 't voor zich het wenschelykst acht. Een paar voorbeelden ter verduidelyking. Beide rigtingen willen ontwikkeling van den mensch, ontwikkeling van het volk, ontwik keling en verheffing ook van den minst gegoed- den stand: Maar waar de eene rigting daartoe allés verwacht van het onderwijs, van den in vloed van de wetenschap, daar is de andere rig ting met dat onderwijs alleen, hoe wenschelyk, hoe voortreffelijk op zich zelf, niet te vreden. ï)eze laatste verwacht het meest, fande ont wikkeling van godsdienstzin, van den heilzamen invloed van den godsdienst. Bpido rigtiiigen willen den dienstbaren stand reden verschaffen tot tevredenheidmaar de eene rigting verwacht weder alles van sfcoffelyke vei* betering van hun toestand, door meeïder loon, minder werk enz.; de andere is daar niet mede te vreden, en verwacht het meeste; ja alleen heül en bemoediging voor dien werkenden stand, van de Overtuiging, dat een liofderyk Albestuorder die boter dan de menschen, hoe knap ook, Weet wat voor ieder wenschelyk en heilzaam ia, met wyto hedoolingen Verschil van Btanden heeft ver- ordend. Die overtuigiüg zal den werkman; meer blij moedigheid vèrSchaffeir,dan een wéiyig uneer- der: lobnióf minder arbeid. V' Niét dat dé méergégoedèn stand daar misbruik van mag;-- maken, en zeggen j :gij'hébt genoeg wanneer, gy maar niet yan.'honger onikomt^Duf zy verréT- boewel hët door1 soimmigen wel. eens wordt voorgesteld;- alsof de aieèrgêgoeclen het er maar op toeleggenoni dèn mindergèg'oeden stand te verdrukken-- én uit te zuigen,vén vooral doin te houden. Waarlijk, voor. ben .die gelooven, ddt ook die.:meërgègoedea eenmaal irekenschapznl- len moeten: géven; overdé wijze» waarop zy (limine goederen besteed hebben,staat het vast dat die méergégoedèn. h'ühhe verpligtiügeh hébben tegen over de mindergegbeden. Dat zij! deze moéten helpen en ondérsteunen walar zy kunnen. Maar in de beschouwing der wyze waarop die hulp,en onderstand verleend moet" worden; treedt dat kè^grkeiid^ verschil der beide hooffirigtingen gegoeden «door de wet» te noodzaken*tot; cïie hulp, de andere wil dat r die hulp eehe toèpassiög zy van den godsdienst wier het hoofdbeginsel is «HebtGod lief bovenalles, en uwen naasten als u zei ven.» Men zal welligt antwoorden, dat onderscheid in stand wil ook de andere rigting, de rigting" der 19de eeuw, willen zelfe de communisten, of meest consequenieu der radicalen. Deze ver langen dat persoonlijk eigendom aphoude, maar dat alles eigendom worde van den t Staat. Dat hét èxfiregt veryalle, en dat hetgeen een ouder nalaat,, niet aan zyne kinderen,.maar aan den Staat kome. En zoodanig consequent denkenden zyn er onder de liberalen, meer dan men' wel ligt vermoedt. Zij wenschen dian dat de - Staat aan ieder zyn stand en betrekking aanwyze, naar inate de geschiktheid van bet individu. Kortom, zy willen volgens hunne inzigten dóen, wat volgens de tegehovergéstelde rigting daor Gód wijsselyk zoo is verordend. JEritis Sicut Deüs. Gy zult.Gode gelyk worden. Zich te verheffen totr hét Goddeïyk standpunt, zich op ééne lyn met, ja zelfs in de plaats te stel len van God, ziedaar het streven der conse quente modern-liberale rigting der 19de eeuw. Ofschoon velen niet beseffen, dat deze consequen tie het onmisbaar gevolg ia hunner beginselen. En ter verdediging van dat streven doen zy een beroep op de mènsobelyke gevoeligheid, Is het niet wreed, kan hét inde' bedoélifag van een liefdelyk Opperwezen, leggen, de een in groote weelde, de andere in diepe armoede te doen geboren wordën èn voortleven? Maar zou dit niet eveneen? fyet gevolg' ayh yuh hhime menachelyke inzigten Zou ook dan hieji' net ?M ki. i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1871 | | pagina 1