Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland.
No. 84.
Dingsdag
October. 1871.
Zesde Jaargang.
Di-zo Courant verschijnt-, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des
Maandags en Donderdags avonds. -
Prijs. kwartaal f 0,85. fr. p. post/1,Afzonderlijke Nommera 5 ct.
Prys der Advcrtcotien 10 ct; per regel, groote letter»"en vignetten
«aar plaatsruimte Geboorte-, huwelijks- en. doodbtirigten van 15
regels 50 cent.
SPOORWE8 GOES - ROOSENDAAL
1.2S 6,18 V V Boose^Ü. 8,55
Wouw ,9,7
Dergru-u|>rZ. 9,23
M'ocnsdrcciit -9,SG
Rilland
Krabücii'dijke
Kruihingea-
Vlake
Jïiezelingo
Goe9:
V, Goes 6,23
Bïuzclinge 6,31 1,39
Vlakc 6,38 1,47
Kruinins. 6,43 1,54
Krabbend. 6.53 .2,7
iÜl!and(.»>.6,59 "^14
Wocnsilr. 7,22 2,32
.Bere.-op-Z 7,22 2,48 07
Wonw 7,32 - 3,1 7,27
Rosend. A.7,40 3,10 7,35 -v.
Aan deze halten wordt alléén gestopt, wanneer daar reizigers wo;
aen opj^nomen of nitzelatende reizigers zijnverpligt'voor hét vertrek
tto**'k«t"Wnonrfgaand station aas. den. conducteur kennia-te. geten
,d.t>aniliiii Hon (tun IHfimvur A Y! T1V TflMOV ft.T* In (ïrtaa
6,26
6; 38
6,38
6,48
6.54
7,7.
9,53
10,1
10,14
10,20
10,29
10,39
4,40 8,8(7
4,50 -8,40
5,3 8,53
5.13 9,3
5,20 9,16
5,32 9,22
5,42 9,32
5,47 9,37
5,54 9,44
6,2 9,52
Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens een dag vóór de.nitgave franco toe te.zendcn dan den Uitgever A. C. DE JONGE SJa. te Goes.
Inzending der Adverten tien tot des namiddags-3 are.
Advkrxentien en Abonnementen worden voor Duitschland, Oostenrijk" en Zwitserland aangenomen door de HH; HAASENSTEIN VOGLLR.te Hamburg, Lubeck.'
Frankfort a/M., Berljjn, Leipzig, Dresden, Breslan, Kenlcn, Stirttgartt, "VVTeenen, Praag, Bazel, St. Gallen; Geneve en Lausanne.
éi m*
BEKENDMAKINGEN
van het gemeente-bestuur.
AANBESTEDING-.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GOES,
brengen ter openbare kennis, dat- zij op Zaturdag
den 4 November a. s. des namiddags ten een ure
in hunne vergaderkamer ten raadhuize zullen
trachten aantebesteden: -
Het maken van eenige veranderingen
en het doen van herstellingen aan het
gebouw der Fransche Meisjesschool op de
Beestenmarkt.
Bostók en voorwaarden liggen tor lezing op ie-
deron werkdag van dos voormiddags 9 tot dos na
middags 2 ure ter secretarie der gemoonto. T
Goes, deti' 28 October 1871.
BurgomeeBtor en Wcthoudera voornoemd,
M. P. BLAAUBEEN.
Do Secretaris,
hartman. h
POSTKRIJErV.
Do DIRECTEUR van hot POSTKANTOOR te Goes,
brengt ter konnis van het publiok dat tengevolge
van het vroeger aankomen van den eersten Spoor
trein uit Rozendoal, hot vertrok van do postkar naar
Middelburg des morgens ton 11 ure p'.aüts vindt.
Van af 1 Novombor zal do laatste bus-ligting
/geschieden, voor hot eiland Walcheren en wat daar
over Yorzondon wordt, benovons voor het gedeolto
van Zuid-Bevoland, des morgens ton 10 uro 45 min.
Voor K&ttendjjke, Kloetingeon do route van 'sGra-
vonpolder naar Ellowoutsdyk, dos morgens ton li
uur. In do ovorige ligtingon komt gceno veran-.
doring.
Het kantoor zaj goopond zijn dos morgens van
9 tot 1(H uur van lil tot 2'/a uur, des avonds
van 4 tot 5 on van'9 tot 10 uur.
Allo. workdagon voor vorzonden en ontvangen
van postwissels van .9 tot lO'/a van li1/» uur tot
2'/a uur on van 4 tot 5 uur 's avonds.
Gors, 30 October 1871.
De .Directeur voornoemI,
MEXJLINK.
I)o DIRECTEUR vim liet POSTKANTOOR to Goes,
-brengt tor konnis van hot publiok, dat mot 1
November oen hulpkantoor der bciuvonpostorjj zal
gevestigd worden to CATS, alwaar gelegenheid zal
bestaan tot hot ontvangen on vereenden van aaitge-
teekende brieven on geldurtikelen, <»voroonkomstig do
bestaande voorschriften.
De Jiirectenr voornoemd,
M E IJ L 1 N K.
Vertrok dor brievenmaal naar Oost Indiö,
1 Via Triest den l November por oorato trein naar
Iiotendatd.
Via Briudini don 51 'November por l.ratston trein
naar JioaendaaL
EEN LANDBOUWEES BELANG.
li\ ons vorig noiumor doolden wy motie, dut
door Gedeputeerde SCuton oen voorstel by do
Provinciale Staten „was gedaanter invoe
ring van breedere velgen en ..banden aan de
wielen, ook van wagens, bestemd ter. vervoer'
van landbouw-voortbrengselen; Vergissen wij
ons niet, dan zal dit nieuwtje door verschil
lende landbouwers met weinig ingenomenheid
vernomen zijn. En het is met te ontkennen, i
dat de daaruit voortspruitende, noodzakelijke
kosten voor velen een groot bezwaar zullen
zijn. Daarom ware het welligt verkieselijker ge
weest, die veralidering meer geleidelijk in te
voeren, door een meer verwijderd tijdstip te
bepalen, wauneer het uciAocZert/zou zijn otn met
smallere velgen te'rijden. Ware dit het geval,
dan zou de landbouwer geleidelijk de wielen die
toch ecne herstelling moeste'n. ondergaan, door
andere met breedere velgen kunnen doen ver
vangen. De kosten waren dan niet in eens
maar over vele jaren noodig geweest^ wat ze
ker veel van het onloochenbare bezwaar zou
hebben weggenomen.
Ofschoon wij dus liet groote bezwaar voor
de landbouwer^ niet over liet hoofd zien, ver
bonden aan het aanschaften van nieuwe wielen
niet zooveel breeder velgen, nieenen wij toch
niet na te mogen laten, ook op de voordee-
len dier verandering voor den landbouwer to
wijzen. .-Mi
Allereerst wijzen wij op het algemeen be
lang, Wij twjjfelenniet of al onze lezers in
Zeeland ve|heugen ziclf nog steeds in de groote
verbeteringen, gedurende de laatste jaren ilan
do Iandvycgon aaiigebragt. Waar nog weinige
jaren geleden do mot oogst beladenö wagens,
ipefc hoiten en stoten door bijna onberijbave
kleiwegen werden getrokken, rollen diezelfde
wagens thans over do grindwegen als over een'
kolfbaan.
Maar juist omdat wjj veronderstellen, dat onz'ü
lezors in Zeeland nog onder den goeden indruk
zjjn van die verbetoring dor wogen, veronder
stellen wjj ook; dat zjj die goede wegen gaar
ne zullen bljjvon behouden. En daartoe is de
invoering van wielen mot breedo volgen onont
beerlijk. Ieder die in het najaar by nat we
de^ de verwoestingen ziet, vooral door de zwa
re mot suikorpeon boladeno wagons aan do
grindwegen toegobragt, zal beseffen dat hot
hoogst wenscholyk is, nan die beschadiging t.o
gomoet to komen. Want wordt daar niet in
voorzien, dan zal do tjjd spoodig aanbrekon,
dat do grindwogou grooto sommen zullen gaan
vorderen voor onderhoud, iorwyl do telkens
daarop aangebragto loaao grind het nangonamo
van don weg zokor niet verhoogt,
llojds voor hot behoud dus vau do goede
wegen, is do invoering van, breedo velgen won-
schelijk. Want, mogen wij het bezwaar erken
nen, dat aan 'de invoering hiervan voor den
landbouwer bestaat, wij twijfelen toch niét of
\vanneer deze moest kiezen tusschen dé vroegere
erbarmelijke wegen, en de .tegenwoordige goede,
hij voor deze laatste wel dé aanschaffing van nieu
we velgen zal over hebber?.. .Waar /na. die be
tere wegeri zijn daargestekL op kosten van het
algemeen, daar achten Wij liet billijk dat zij die
er het meest gebruik van maken,* van bunnen
kant allea aanwenden, om die wegen:in goeden
slaat te houden.
Maar behalve dat algemeen belang van de
invoering der breedè velgen, beeft de landbou
wer zelf daar ook direct persoonlijk belang bij.
Ieder landbouwer toch zal er prijs op stellen,
zijne paarden zooveel mogelijk te sparen, tl. i.
bij zal er steeds op bedacht wezen, zjjné paar
den bet werk té vergemakkelijken. Welüu, wil
hij dit" in ëfhsff'iTan "'iè'tlé ï'üvnerin^Yön .breede
velgen daar een rrtiddel toe.
Ook in de provincie Noord-Brabant is het
gebruik van de breede velgen verpligtend ge
steld. Ook daar waren velen met die verande-
ring. niet ingenomen. Men beweerde dat de Ik
paarden veel harder zouden moeten .trekken bij
wagens, mei breede dan met smalle velgen. Het'
opperen van dit bezwaar had- ten gevolge dat
proeven, genomen werden niet wagons, voorzien
van wielen met breedo en mét smalle velgen.
Die proeven werden genomen in tegenwoordigheid
van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabahd on
van den Hbofd-Ingenieur in die Provincie.
Die proefneming leidde tot zulke opmerkeljjko
uitkomsten, dat wjj gelooven onze landbouwende
lezors geen ondienst te doen, een gedeelte me-
detedeelen, van de door genoemden hoofd-ingo-
niour van zjjno bevinding opgemaakt,
«Nota betrekkelijk eoue proefneming, gedaan
«to Meeuwen op jlen 9 Augustus 1871, ter be-
«paling van do .trekkracht, benoodigd bjj een
«viorwióligen wagen, mot wielen, voorzien van
«9i centimeters breedo velgen en banden, in ver-
«geljjking inet.een wagon, voorzien van wielen
«met smalle velgen on banden.
Da godtuiQ pvcH'fueuüug op don Oden Augustus
1871, kon 8loohts als oono voorloopigo bosohouwd
worden, daar oen dér hoofdbezwaren ia, dat bjj vooh-
tig weer in kloUandon (lo bodooldo broodo volgen
en bandon onbruikbaar zullon bljjkon to zjjn, tor-.
gonomon word op .oon braakland, dat
van do hitte van do voomfgaandb da-
waa opgodvoogd. J&'
ipovoool was oohfcer vrjj diop omguploogd,
daardoor «oor los en boïiofc mot Uoopon moot, zoo
dat hot roodti <ion vrjj moojjoljjk to borjjden tor-
roin daavtitoldo.
Do proefnemingen, waarvan hieronder do uitohig