Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland. No. 84. Dingsdag October. 1871. Zesde Jaargang. Di-zo Courant verschijnt-, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandags en Donderdags avonds. - Prijs. kwartaal f 0,85. fr. p. post/1,Afzonderlijke Nommera 5 ct. Prys der Advcrtcotien 10 ct; per regel, groote letter»"en vignetten «aar plaatsruimte Geboorte-, huwelijks- en. doodbtirigten van 15 regels 50 cent. SPOORWE8 GOES - ROOSENDAAL 1.2S 6,18 V V Boose^Ü. 8,55 Wouw ,9,7 Dergru-u|>rZ. 9,23 M'ocnsdrcciit -9,SG Rilland Krabücii'dijke Kruihingea- Vlake Jïiezelingo Goe9: V, Goes 6,23 Bïuzclinge 6,31 1,39 Vlakc 6,38 1,47 Kruinins. 6,43 1,54 Krabbend. 6.53 .2,7 iÜl!and(.»>.6,59 "^14 Wocnsilr. 7,22 2,32 .Bere.-op-Z 7,22 2,48 07 Wonw 7,32 - 3,1 7,27 Rosend. A.7,40 3,10 7,35 -v. Aan deze halten wordt alléén gestopt, wanneer daar reizigers wo; aen opj^nomen of nitzelatende reizigers zijnverpligt'voor hét vertrek tto**'k«t"Wnonrfgaand station aas. den. conducteur kennia-te. geten ,d.t>aniliiii Hon (tun IHfimvur A Y! T1V TflMOV ft.T* In (ïrtaa 6,26 6; 38 6,38 6,48 6.54 7,7. 9,53 10,1 10,14 10,20 10,29 10,39 4,40 8,8(7 4,50 -8,40 5,3 8,53 5.13 9,3 5,20 9,16 5,32 9,22 5,42 9,32 5,47 9,37 5,54 9,44 6,2 9,52 Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens een dag vóór de.nitgave franco toe te.zendcn dan den Uitgever A. C. DE JONGE SJa. te Goes. Inzending der Adverten tien tot des namiddags-3 are. Advkrxentien en Abonnementen worden voor Duitschland, Oostenrijk" en Zwitserland aangenomen door de HH; HAASENSTEIN VOGLLR.te Hamburg, Lubeck.' Frankfort a/M., Berljjn, Leipzig, Dresden, Breslan, Kenlcn, Stirttgartt, "VVTeenen, Praag, Bazel, St. Gallen; Geneve en Lausanne. éi m* BEKENDMAKINGEN van het gemeente-bestuur. AANBESTEDING-. BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GOES, brengen ter openbare kennis, dat- zij op Zaturdag den 4 November a. s. des namiddags ten een ure in hunne vergaderkamer ten raadhuize zullen trachten aantebesteden: - Het maken van eenige veranderingen en het doen van herstellingen aan het gebouw der Fransche Meisjesschool op de Beestenmarkt. Bostók en voorwaarden liggen tor lezing op ie- deron werkdag van dos voormiddags 9 tot dos na middags 2 ure ter secretarie der gemoonto. T Goes, deti' 28 October 1871. BurgomeeBtor en Wcthoudera voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. Do Secretaris, hartman. h POSTKRIJErV. Do DIRECTEUR van hot POSTKANTOOR te Goes, brengt ter konnis van het publiok dat tengevolge van het vroeger aankomen van den eersten Spoor trein uit Rozendoal, hot vertrok van do postkar naar Middelburg des morgens ton 11 ure p'.aüts vindt. Van af 1 Novombor zal do laatste bus-ligting /geschieden, voor hot eiland Walcheren en wat daar over Yorzondon wordt, benovons voor het gedeolto van Zuid-Bevoland, des morgens ton 10 uro 45 min. Voor K&ttendjjke, Kloetingeon do route van 'sGra- vonpolder naar Ellowoutsdyk, dos morgens ton li uur. In do ovorige ligtingon komt gceno veran-. doring. Het kantoor zaj goopond zijn dos morgens van 9 tot 1(H uur van lil tot 2'/a uur, des avonds van 4 tot 5 on van'9 tot 10 uur. Allo. workdagon voor vorzonden en ontvangen van postwissels van .9 tot lO'/a van li1/» uur tot 2'/a uur on van 4 tot 5 uur 's avonds. Gors, 30 October 1871. De .Directeur voornoemI, MEXJLINK. I)o DIRECTEUR vim liet POSTKANTOOR to Goes, -brengt tor konnis van hot publiok, dat mot 1 November oen hulpkantoor der bciuvonpostorjj zal gevestigd worden to CATS, alwaar gelegenheid zal bestaan tot hot ontvangen on vereenden van aaitge- teekende brieven on geldurtikelen, <»voroonkomstig do bestaande voorschriften. De Jiirectenr voornoemd, M E IJ L 1 N K. Vertrok dor brievenmaal naar Oost Indiö, 1 Via Triest den l November por oorato trein naar Iiotendatd. Via Briudini don 51 'November por l.ratston trein naar JioaendaaL EEN LANDBOUWEES BELANG. li\ ons vorig noiumor doolden wy motie, dut door Gedeputeerde SCuton oen voorstel by do Provinciale Staten „was gedaanter invoe ring van breedere velgen en ..banden aan de wielen, ook van wagens, bestemd ter. vervoer' van landbouw-voortbrengselen; Vergissen wij ons niet, dan zal dit nieuwtje door verschil lende landbouwers met weinig ingenomenheid vernomen zijn. En het is met te ontkennen, i dat de daaruit voortspruitende, noodzakelijke kosten voor velen een groot bezwaar zullen zijn. Daarom ware het welligt verkieselijker ge weest, die veralidering meer geleidelijk in te voeren, door een meer verwijderd tijdstip te bepalen, wauneer het uciAocZert/zou zijn otn met smallere velgen te'rijden. Ware dit het geval, dan zou de landbouwer geleidelijk de wielen die toch ecne herstelling moeste'n. ondergaan, door andere met breedere velgen kunnen doen ver vangen. De kosten waren dan niet in eens maar over vele jaren noodig geweest^ wat ze ker veel van het onloochenbare bezwaar zou hebben weggenomen. Ofschoon wij dus liet groote bezwaar voor de landbouwer^ niet over liet hoofd zien, ver bonden aan het aanschaften van nieuwe wielen niet zooveel breeder velgen, nieenen wij toch niet na te mogen laten, ook op de voordee- len dier verandering voor den landbouwer to wijzen. .-Mi Allereerst wijzen wij op het algemeen be lang, Wij twjjfelenniet of al onze lezers in Zeeland ve|heugen ziclf nog steeds in de groote verbeteringen, gedurende de laatste jaren ilan do Iandvycgon aaiigebragt. Waar nog weinige jaren geleden do mot oogst beladenö wagens, ipefc hoiten en stoten door bijna onberijbave kleiwegen werden getrokken, rollen diezelfde wagens thans over do grindwegen als over een' kolfbaan. Maar juist omdat wjj veronderstellen, dat onz'ü lezors in Zeeland nog onder den goeden indruk zjjn van die verbetoring dor wogen, veronder stellen wjj ook; dat zjj die goede wegen gaar ne zullen bljjvon behouden. En daartoe is de invoering van wielen mot breedo volgen onont beerlijk. Ieder die in het najaar by nat we de^ de verwoestingen ziet, vooral door de zwa re mot suikorpeon boladeno wagons aan do grindwegen toegobragt, zal beseffen dat hot hoogst wenscholyk is, nan die beschadiging t.o gomoet to komen. Want wordt daar niet in voorzien, dan zal do tjjd spoodig aanbrekon, dat do grindwogou grooto sommen zullen gaan vorderen voor onderhoud, iorwyl do telkens daarop aangebragto loaao grind het nangonamo van don weg zokor niet verhoogt, llojds voor hot behoud dus vau do goede wegen, is do invoering van, breedo velgen won- schelijk. Want, mogen wij het bezwaar erken nen, dat aan 'de invoering hiervan voor den landbouwer bestaat, wij twijfelen toch niét of \vanneer deze moest kiezen tusschen dé vroegere erbarmelijke wegen, en de .tegenwoordige goede, hij voor deze laatste wel dé aanschaffing van nieu we velgen zal over hebber?.. .Waar /na. die be tere wegeri zijn daargestekL op kosten van het algemeen, daar achten Wij liet billijk dat zij die er het meest gebruik van maken,* van bunnen kant allea aanwenden, om die wegen:in goeden slaat te houden. Maar behalve dat algemeen belang van de invoering der breedè velgen, beeft de landbou wer zelf daar ook direct persoonlijk belang bij. Ieder landbouwer toch zal er prijs op stellen, zijne paarden zooveel mogelijk te sparen, tl. i. bij zal er steeds op bedacht wezen, zjjné paar den bet werk té vergemakkelijken. Welüu, wil hij dit" in ëfhsff'iTan "'iè'tlé ï'üvnerin^Yön .breede velgen daar een rrtiddel toe. Ook in de provincie Noord-Brabant is het gebruik van de breede velgen verpligtend ge steld. Ook daar waren velen met die verande- ring. niet ingenomen. Men beweerde dat de Ik paarden veel harder zouden moeten .trekken bij wagens, mei breede dan met smalle velgen. Het' opperen van dit bezwaar had- ten gevolge dat proeven, genomen werden niet wagons, voorzien van wielen met breedo en mét smalle velgen. Die proeven werden genomen in tegenwoordigheid van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabahd on van den Hbofd-Ingenieur in die Provincie. Die proefneming leidde tot zulke opmerkeljjko uitkomsten, dat wjj gelooven onze landbouwende lezors geen ondienst te doen, een gedeelte me- detedeelen, van de door genoemden hoofd-ingo- niour van zjjno bevinding opgemaakt, «Nota betrekkelijk eoue proefneming, gedaan «to Meeuwen op jlen 9 Augustus 1871, ter be- «paling van do .trekkracht, benoodigd bjj een «viorwióligen wagen, mot wielen, voorzien van «9i centimeters breedo velgen en banden, in ver- «geljjking inet.een wagon, voorzien van wielen «met smalle velgen on banden. Da godtuiQ pvcH'fueuüug op don Oden Augustus 1871, kon 8loohts als oono voorloopigo bosohouwd worden, daar oen dér hoofdbezwaren ia, dat bjj vooh- tig weer in kloUandon (lo bodooldo broodo volgen en bandon onbruikbaar zullon bljjkon to zjjn, tor-. gonomon word op .oon braakland, dat van do hitte van do voomfgaandb da- waa opgodvoogd. J&' ipovoool was oohfcer vrjj diop omguploogd, daardoor «oor los en boïiofc mot Uoopon moot, zoo dat hot roodti <ion vrjj moojjoljjk to borjjden tor- roin daavtitoldo. Do proefnemingen, waarvan hieronder do uitohig

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1871 | | pagina 1