Nieuwsblad voor Tholen
-en Noord-Beveland.
jS;o. 81. Vrijdag 20 October 1871.Zesde Jaargang.
Deze Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des
31undags en Donderdags avonds. /J;'-
Prijs P kwartaal f 0,85. fr. p. post/i,-^.-4izonderliike Nommsra 5 ct.
Prijs der Advertentien 10 et. per regel, groote letters en vignetten
naar plaatsruimte. Geboorte-, huweftjks- en doodberigten van 15
regels 50'«ent...
V. GOGS 6,13 Ïj28 6,18
BiezeIiuKe-6,21 1,39 6,26
VUté 6,28 1,417 6,33
Krurninsr. 6,331,64 -0,88
Krabbend. 6,43 2,7 6,48 A
HiflandO 6,49 2,14 6,54
Woeusdr. 7,2 3,32 7,7'-
Berg.*>p-Z 7,12 ^48 7,17
Wouw .7,23 3,1. 7,27
Rosend. A.7,80 3,10 7,35
Aan de»I
SPOORWEG GOES ROOSENDAAL
7 JBoosend. 9,23 4,40 8,80
r Wnnw 9.37 .4,50 8,40
Bérgen-op-Z. :9,53 5,3 ,,«,5.3
- WbeUsdrecht 10,6 - .5,18 J 9,30
Rilland 10,28* 5^261.9,12
.Krsbbendijke 10,31 5,32 9,22
- Kruiningén10,44:5,42 9,37
7 9,34
Biezelinge .10,6a 5.54 9,42
A11,9 6,2 9,52
^wauwwrdMrrejzi^ra
nen opgenomen «rfaïtgefefenj ft mug^^B veipf^.'VtórhsVveitrek
.i Van den trejnaan het yooréfgsarid ataflon^au jen conducteur^ kennis te'g^fen'
Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstons dén dag vóór .de uitgave franco toe tè zenden aan denUitgever A.C.DE J0?RJK »Jz: tëGpe&<T:
Inzending der Advertentien tot des namiddags 3-ore. I,
Advertentien en Abonnementen worden voor DuifecblandOostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTKIN-VOGLKE7 to Hïónburg, Lubeck,
Frankfort a/M., Berlin, Leipzig, Dresden, Breslau, Kenlen,- Simfctgartt,Weenen, Praag,'Bazel, St. Gallen., Gènèveren;Lau8ann0. v
BEKENDMAKINGEN
van liet gfemeenté-'bestuur.
OPENBARE VERGADERING
van den
GEMEENTERAAD T.E GOES
ten raadhuize aldaar,
Op Vrjjdag den. 20 October 1871,
des avonds ten 7f ure. -
eunten van behandeling:
1. Mededeéling, Ingekomen slakken.
2. Benoeming Van een hoofdonderwijzer.
3. Idem van twee hulponderwijzers.
4. "Wijziging der verordening omtrent de commissie van
classificatie der schoolkinderen.
5. Su^letoir kohier van den Hoofdeljjken Omslag Voör
6. Idem van de belasting op de honden voor 1871.
7. Begrooting van bet Armbestuur voor 1872.
8. V oorstel meisjesschool.
9. Veréifening der administratie Gasthuis.
10. Plan tot conversie der gemeenteschuld.
badden tot'eene stoomvaart van Rotterdam op
New-York; dat 'de toestand van onzp schat
kist zoodanige subsidie niet toeliet/eneindelijkj
dat men geene zekerheid^had, dat< wanneer die
10 jaren vporbij waren, niet weder om verleg
ging der subsidie zon worden gevraagd.
De reden dat er reeds, een stoomvaart .van
'Rottegam op .New^Yor^J^ebrganiseerd wér&j
was''kennelijk een locaar argument, een akgd-
mentr, niet in het belangvan den algemeehen
ban 3ël,r maary^or Rotterdam. Niet alleen toch
dat de 'daarvoor gebezigde (stoomschepen,, zoo
dra er slechts eenigzints strenge vorst komt,
zullen moeten stil liggen en tde communicatie
daardoor gestremd worden, maar bovendien kun
nen tot Rotterdam slechts stoomschepen opva
ren van hoogtens 15Q(j tonnen, teTwjjl te Ylis-
singen die stoomschepen nimmer door hetjjs
héléfc ''te YaYen, én, ,'dhar
stoomschepen van 3000 tem met gemak kun
nen binnen vallen. Het voordeel van groote sche
pen valt dadelijk in het oog, wanneer men na
gaat, dat in verschillende opzigten de onkosten
niet veel zullen verschillen,, of een schip 1500
of 8000 ton meet, mep heeft slechts een
kapitein, evenveel stuurlieden,enz.noodig, maar...
men kaneeri dubbele ontvangst hebben.
Het argument 'dus dat. te Rotterdam reeds
zoodanige «stoomvaart reeds zoodanige stoom
vaart georganiseerd wercl, is bljjkbaar een plei
dooi,in het belang'van Rotterdam. tt
De'redenen dat d& flnantièle toestand van Ne
derland niet1 toeliet zulk eeno subsidie tb waar-
borgeri-, heeft meer schijn voor zich. Maar
men vergete niet, dat tegenover die uitgaven
van zes ton 'sjaars eene belangrijke ontvangst
stond, ten voordeele van het Rjjk. Niet alleen
dat de "Stajit dan kan eischen dat het brie
venvervoer om niet plaats, had, maar de op
brengst der zuideljjke Ijjh van de staatsspoor
wegen zou aanmerkelijk gerezen zijn. En dan
nog, hebben «1 die léden, die nu om'die-reden
tegen 'de. subsidie vnh tonnen stemden, ook ge
stemd tegen do rmMnxmcn, dio gevraagd wór
den voor één verbeterden waterweg nnar Rot
terdam? Een waterweg, dio volgens gönehte
deskundigen of nooit nau .de vorwachting zal
voldoen, of althans weer spoedig teu gevolge
vau verzandingen aan de uitmonding onbruik
baar zal worden'. Integondeel, verschillende le
den, die toen met do hartroerèndsto bewoordin
gen, die-millioenon traohten te besteden in hot
belang van Rotterdam,'stomden nu .togóri do
subsidie in het belang van het algemeen.
En dan het - dorde argument, dat, wanneer (le
10 jaren voorbij zyd, welligt om verlenging,
van subsidie zou gevraagd \yqrdon. Maar dan
was men immers altijd bevond, die nadere
aanvraag te weigeren. Daarbij waren de voor-
nitzigten van eepe; stoomvaart van - Ylissingen
op New-York zoo veel belovend, dat men voor
het gevaar .eenerv langere subsidié wel niet be
vreesd behoefde te zfln.Het voordeel van zoo-
danige stoomvaart' wórdt; irrhët buitenland betér
begrepen; - Naauwelijks -werd' het bekend dat de
snbsidië vóór dé lijd Vhsaingen-New«Ydrkj^
tot ètahd W^'rgëkblnén pm' één .s^o^yató
het leven te roepen van Antwerpen qj.'
York. Ofechoon niet zoogoéd. gelegen als Yli^-
singen,. bestaat er voor Antwerpen tqch. altijd
veel meer kans vsn slagen dan voor Rotterdam,
zoowel wat de toestand' vair 'de Schelde betreft,
waardoor veel grootere schepen, te Antwerpen kun-
nen^bföfléfl-daft W ÉótiterSmaW? door
den minderen afstand die de goedérèn en land
verhuizers uit Doitschland hebben af té legden.
Ddor eén t verkeerd begrip1 vèn zuinigheid of
misgeplaatst streven voor het locale belang van
Rotterdam zal Nederland dua verstoken blijven
van .de voorregten eener belangrijke transito
handel,, die zich onwedersprekelijk over Ylisain-
gen zou gerigt hebben, doch waarvan thans
Antwerpen de voolrdeeleh zal trekkén. Om
die zelfde reden zal de Staat thans de voortdu
rende meerdere Opbrengst moeten derven der.
zuidelijke Ijjnen van de staatspóorwegén, terwijl
men, bjj aanneming van het voorstel tot sub
sidie slechts tijdelijk daarvoor zich eenige uit
gaven zou moeten getroost hebben.
Toeu wij in ons vorig no. 'onze beschouwing
mededeelden over de patentbelasting, moesten
wjj uit plaatsgebrek onder meérdero^ook eene
opmerking onbesproken laten, dezer dagen ook
vermeld in de JRotterdamsche Courant. Zjj is déze,
dat bij afschaffing van het patent volo kleine
winkeltjes zullen te voorschijn komen, die, of
schoon men er van moet verwachten, dat ijj
niet, genoeg voordeel zullen afwerpen om een
bestaan op te leveren» zullen worden opgezet
door mannon, dio het gemakkelijker vindeu
handel te drjjveü dan te werken. Een natuur
lijk govolg zal zjjn het ontstaan of althans vor-
raeorderon van een behooftigou burgorstand.
Niet mindor zal dit vorooraaakt worden, door
dat het to vóórzien ia, dat tal vau timmermahs-
on metselaarsknechts, enz. zioh als bazen zullen
voatigom Hoe wonsohelijk wjj hot op-zich zelf
achten, dat een i\\jvero'Jiandworkaiuaii do gele
genheid worde geopend om vooruit to komen,
vreezon wjj dat het vostigen vau zoovele, als wjj
hot zoo noomon mogen «ulloonloopondó* bakeiii
JLöm 0PHERRIBGEB.
Tot ons leedwezen hebben wij onzen lezers
reeds moeten mededeelen, dat de Kamer het
voorstel van den hepr 's Jacob e.n vier anderen,
om gedurende 10 jaren eene subsidie van zes
ton 'sjaars te verleenen, ten behoeve van eene
directe stoomvaart van Vlissingcn pp New-
York, heeft verworpen. - Reeds vroeger hebben
wij do redenen uiteengezet, waarom zoodanige
stoomvaart-verbinding, niet alleen hoogstwen-
achelyk was voor .onzen, handel, maar tevens
waarom wij meenden met goeden grond ...te
mogen Veronderstellen, dat zoodanige onderne
ming op den duur goede zaken zou maken.
Als algemeen bezwaar tégen het gevraagd sub
sidie werd aangevoerd, dat het te protectionis-
lisch zou zjjn, d. i. te veel in strijd met het
beginsel «help zelve». Altieemt men echter
aan dat de Staat alleen dan mag tnsschen'belde
treden, - wanneer particuliere veerkracht te kort
schiet, dan nog ware dit argupiont in dezen
geenafdoend. In andere landen toch als-.zelfs
Engeland on Amerika, is do Staat altjjd begon
nen niet zulke ondernemingen subsidie te ver-
leorion omdat men begreep dat zonder dio, het
do krachten van particulieren zou te hoven gaan
zoodanig eene onderneming op touw te zetten.
Bovendien zijn or in Nederland reeds verschil
lende voorbeelden, (lat do Staat vnn dat begin
sel van «help u zelve» afweek. Mohdenke aon den
verbeterden waterweg van Rotterdam naar zee
nan do posterijen,, aan hot schoolwezen waar
- van overheidswege de particuliere veerkvuoht
zelfs wordt onderdrukt maar vooral aan do
rttaatsspoorwegon ynn welke, een atoomvaart op
Amerika, de kroon op het work! zou goweoBfe z\jn.
Do redenen die hobfdzakol\jk worden aange
voerd tor bostryding van hot voorstel, waven,
dat oenigo particulieren zich reeds vovbopden