Nieuwsblad voor Tholen -en Noord-Beveland. jS;o. 81. Vrijdag 20 October 1871.Zesde Jaargang. Deze Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des 31undags en Donderdags avonds. /J;'- Prijs P kwartaal f 0,85. fr. p. post/i,-^.-4izonderliike Nommsra 5 ct. Prijs der Advertentien 10 et. per regel, groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huweftjks- en doodberigten van 15 regels 50'«ent... V. GOGS 6,13 Ïj28 6,18 BiezeIiuKe-6,21 1,39 6,26 VUté 6,28 1,417 6,33 Krurninsr. 6,331,64 -0,88 Krabbend. 6,43 2,7 6,48 A HiflandO 6,49 2,14 6,54 Woeusdr. 7,2 3,32 7,7'- Berg.*>p-Z 7,12 ^48 7,17 Wouw .7,23 3,1. 7,27 Rosend. A.7,80 3,10 7,35 Aan de»I SPOORWEG GOES ROOSENDAAL 7 JBoosend. 9,23 4,40 8,80 r Wnnw 9.37 .4,50 8,40 Bérgen-op-Z. :9,53 5,3 ,,«,5.3 - WbeUsdrecht 10,6 - .5,18 J 9,30 Rilland 10,28* 5^261.9,12 .Krsbbendijke 10,31 5,32 9,22 - Kruiningén10,44:5,42 9,37 7 9,34 Biezelinge .10,6a 5.54 9,42 A11,9 6,2 9,52 ^wauwwrdMrrejzi^ra nen opgenomen «rfaïtgefefenj ft mug^^B veipf^.'VtórhsVveitrek .i Van den trejnaan het yooréfgsarid ataflon^au jen conducteur^ kennis te'g^fen' Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstons dén dag vóór .de uitgave franco toe tè zenden aan denUitgever A.C.DE J0?RJK »Jz: tëGpe&<T: Inzending der Advertentien tot des namiddags 3-ore. I, Advertentien en Abonnementen worden voor DuifecblandOostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTKIN-VOGLKE7 to Hïónburg, Lubeck, Frankfort a/M., Berlin, Leipzig, Dresden, Breslau, Kenlen,- Simfctgartt,Weenen, Praag,'Bazel, St. Gallen., Gènèveren;Lau8ann0. v BEKENDMAKINGEN van liet gfemeenté-'bestuur. OPENBARE VERGADERING van den GEMEENTERAAD T.E GOES ten raadhuize aldaar, Op Vrjjdag den. 20 October 1871, des avonds ten 7f ure. - eunten van behandeling: 1. Mededeéling, Ingekomen slakken. 2. Benoeming Van een hoofdonderwijzer. 3. Idem van twee hulponderwijzers. 4. "Wijziging der verordening omtrent de commissie van classificatie der schoolkinderen. 5. Su^letoir kohier van den Hoofdeljjken Omslag Voör 6. Idem van de belasting op de honden voor 1871. 7. Begrooting van bet Armbestuur voor 1872. 8. V oorstel meisjesschool. 9. Veréifening der administratie Gasthuis. 10. Plan tot conversie der gemeenteschuld. badden tot'eene stoomvaart van Rotterdam op New-York; dat 'de toestand van onzp schat kist zoodanige subsidie niet toeliet/eneindelijkj dat men geene zekerheid^had, dat< wanneer die 10 jaren vporbij waren, niet weder om verleg ging der subsidie zon worden gevraagd. De reden dat er reeds, een stoomvaart .van 'Rottegam op .New^Yor^J^ebrganiseerd wér&j was''kennelijk een locaar argument, een akgd- mentr, niet in het belangvan den algemeehen ban 3ël,r maary^or Rotterdam. Niet alleen toch dat de 'daarvoor gebezigde (stoomschepen,, zoo dra er slechts eenigzints strenge vorst komt, zullen moeten stil liggen en tde communicatie daardoor gestremd worden, maar bovendien kun nen tot Rotterdam slechts stoomschepen opva ren van hoogtens 15Q(j tonnen, teTwjjl te Ylis- singen die stoomschepen nimmer door hetjjs héléfc ''te YaYen, én, ,'dhar stoomschepen van 3000 tem met gemak kun nen binnen vallen. Het voordeel van groote sche pen valt dadelijk in het oog, wanneer men na gaat, dat in verschillende opzigten de onkosten niet veel zullen verschillen,, of een schip 1500 of 8000 ton meet, mep heeft slechts een kapitein, evenveel stuurlieden,enz.noodig, maar... men kaneeri dubbele ontvangst hebben. Het argument 'dus dat. te Rotterdam reeds zoodanige «stoomvaart reeds zoodanige stoom vaart georganiseerd wercl, is bljjkbaar een plei dooi,in het belang'van Rotterdam. tt De'redenen dat d& flnantièle toestand van Ne derland niet1 toeliet zulk eeno subsidie tb waar- borgeri-, heeft meer schijn voor zich. Maar men vergete niet, dat tegenover die uitgaven van zes ton 'sjaars eene belangrijke ontvangst stond, ten voordeele van het Rjjk. Niet alleen dat de "Stajit dan kan eischen dat het brie venvervoer om niet plaats, had, maar de op brengst der zuideljjke Ijjh van de staatsspoor wegen zou aanmerkelijk gerezen zijn. En dan nog, hebben «1 die léden, die nu om'die-reden tegen 'de. subsidie vnh tonnen stemden, ook ge stemd tegen do rmMnxmcn, dio gevraagd wór den voor één verbeterden waterweg nnar Rot terdam? Een waterweg, dio volgens gönehte deskundigen of nooit nau .de vorwachting zal voldoen, of althans weer spoedig teu gevolge vau verzandingen aan de uitmonding onbruik baar zal worden'. Integondeel, verschillende le den, die toen met do hartroerèndsto bewoordin gen, die-millioenon traohten te besteden in hot belang van Rotterdam,'stomden nu .togóri do subsidie in het belang van het algemeen. En dan het - dorde argument, dat, wanneer (le 10 jaren voorbij zyd, welligt om verlenging, van subsidie zou gevraagd \yqrdon. Maar dan was men immers altijd bevond, die nadere aanvraag te weigeren. Daarbij waren de voor- nitzigten van eepe; stoomvaart van - Ylissingen op New-York zoo veel belovend, dat men voor het gevaar .eenerv langere subsidié wel niet be vreesd behoefde te zfln.Het voordeel van zoo- danige stoomvaart' wórdt; irrhët buitenland betér begrepen; - Naauwelijks -werd' het bekend dat de snbsidië vóór dé lijd Vhsaingen-New«Ydrkj^ tot ètahd W^'rgëkblnén pm' één .s^o^yató het leven te roepen van Antwerpen qj.' York. Ofechoon niet zoogoéd. gelegen als Yli^- singen,. bestaat er voor Antwerpen tqch. altijd veel meer kans vsn slagen dan voor Rotterdam, zoowel wat de toestand' vair 'de Schelde betreft, waardoor veel grootere schepen, te Antwerpen kun- nen^bföfléfl-daft W ÉótiterSmaW? door den minderen afstand die de goedérèn en land verhuizers uit Doitschland hebben af té legden. Ddor eén t verkeerd begrip1 vèn zuinigheid of misgeplaatst streven voor het locale belang van Rotterdam zal Nederland dua verstoken blijven van .de voorregten eener belangrijke transito handel,, die zich onwedersprekelijk over Ylisain- gen zou gerigt hebben, doch waarvan thans Antwerpen de voolrdeeleh zal trekkén. Om die zelfde reden zal de Staat thans de voortdu rende meerdere Opbrengst moeten derven der. zuidelijke Ijjnen van de staatspóorwegén, terwijl men, bjj aanneming van het voorstel tot sub sidie slechts tijdelijk daarvoor zich eenige uit gaven zou moeten getroost hebben. Toeu wij in ons vorig no. 'onze beschouwing mededeelden over de patentbelasting, moesten wjj uit plaatsgebrek onder meérdero^ook eene opmerking onbesproken laten, dezer dagen ook vermeld in de JRotterdamsche Courant. Zjj is déze, dat bij afschaffing van het patent volo kleine winkeltjes zullen te voorschijn komen, die, of schoon men er van moet verwachten, dat ijj niet, genoeg voordeel zullen afwerpen om een bestaan op te leveren» zullen worden opgezet door mannon, dio het gemakkelijker vindeu handel te drjjveü dan te werken. Een natuur lijk govolg zal zjjn het ontstaan of althans vor- raeorderon van een behooftigou burgorstand. Niet mindor zal dit vorooraaakt worden, door dat het to vóórzien ia, dat tal vau timmermahs- on metselaarsknechts, enz. zioh als bazen zullen voatigom Hoe wonsohelijk wjj hot op-zich zelf achten, dat een i\\jvero'Jiandworkaiuaii do gele genheid worde geopend om vooruit to komen, vreezon wjj dat het vostigen vau zoovele, als wjj hot zoo noomon mogen «ulloonloopondó* bakeiii JLöm 0PHERRIBGEB. Tot ons leedwezen hebben wij onzen lezers reeds moeten mededeelen, dat de Kamer het voorstel van den hepr 's Jacob e.n vier anderen, om gedurende 10 jaren eene subsidie van zes ton 'sjaars te verleenen, ten behoeve van eene directe stoomvaart van Vlissingcn pp New- York, heeft verworpen. - Reeds vroeger hebben wij do redenen uiteengezet, waarom zoodanige stoomvaart-verbinding, niet alleen hoogstwen- achelyk was voor .onzen, handel, maar tevens waarom wij meenden met goeden grond ...te mogen Veronderstellen, dat zoodanige onderne ming op den duur goede zaken zou maken. Als algemeen bezwaar tégen het gevraagd sub sidie werd aangevoerd, dat het te protectionis- lisch zou zjjn, d. i. te veel in strijd met het beginsel «help zelve». Altieemt men echter aan dat de Staat alleen dan mag tnsschen'belde treden, - wanneer particuliere veerkracht te kort schiet, dan nog ware dit argupiont in dezen geenafdoend. In andere landen toch als-.zelfs Engeland on Amerika, is do Staat altjjd begon nen niet zulke ondernemingen subsidie te ver- leorion omdat men begreep dat zonder dio, het do krachten van particulieren zou te hoven gaan zoodanig eene onderneming op touw te zetten. Bovendien zijn or in Nederland reeds verschil lende voorbeelden, (lat do Staat vnn dat begin sel van «help u zelve» afweek. Mohdenke aon den verbeterden waterweg van Rotterdam naar zee nan do posterijen,, aan hot schoolwezen waar - van overheidswege de particuliere veerkvuoht zelfs wordt onderdrukt maar vooral aan do rttaatsspoorwegon ynn welke, een atoomvaart op Amerika, de kroon op het work! zou goweoBfe z\jn. Do redenen die hobfdzakol\jk worden aange voerd tor bostryding van hot voorstel, waven, dat oenigo particulieren zich reeds vovbopden

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1871 | | pagina 1