.1
1
No. 47.
ii 1871.
Zesde Jaargang.
Nieuwsblad voor Tholen,Zuid- en Noord-Bevéland.
Belangrijk Böiigt. v i
j X
1
Èiae .Courant vurgcliftnt, itutj^imdewiop.Chri^ö^® jféestóageïi, <1$
.11 Mwadagtt pa,-Doaderdjffl,yoatU»,- I
Priji y.kwsrtaalfl,—fr.pLpMt/'l,39. i^WBderUikeNammera',5 p^ nf;y
Brfti.der Adrortentifin 10eL.pet.regal.-gioota.Iettjur» exLvignBtten'-^ o'.
naar plaatsrniinte,Ci?QAöpd44,^S»'^il'W- en doodberigten
zegtl» 50 ceel:pf a®Bl
SPOQHWE0 HOES - HOOS EI DAAL
Goe« »,l» 1,23 0,18 VBoosend." MS 4,*0. 8,80
ïM8li»M »,2l 1,88 6,26
vwaqq 8,88 1,47 8,88 -'
iMi'JKnOlib*.. 8,88 1,68 6,88,
Sriiijoil. «,88 8,7 6,48
.RBniÓm 8,88 8,18 6,64
f, JIÖ», 7.8 8,88 7,7i.
0 :;&JfWÏ7.18 8,88 7,17
«'WdSl) 7,82 '8jl 17,87
Wf«w 8,87 <50 <80
Bewpn-op-Z; '4,58 5,8 8,58
.Wdionadnieht 10,6 5,18 0,86
Rilland C*)10,28 5^6 9^2
Krabbeadyke 10,31 5;82, 9,28
Krninmgan 10,44 5,43 ,9,5?
VttkeO 10,50 5,47 9,84
Bieselinre 10,59 5.54 "9.42
Gom A. 11,9 6,2 8^2
fioaeodJ A.7,80' 3;10 :?>ii
Aap.wanneer dsarreojgérs jhu-
J?*«j
aan'bet TooS?«und
lénden mq dm Vltgtrer A.C.DK JOTOïï
'rv- r.>v j^'v- yrii^tDfi
Hie Stukken da nèat&S irètróffeildc.i gel^rtf w
ADyEB«araEK en .Abqïi^^^t^ .TOr^Tv^r j3^i^hl^yI(ïteB^t^WTW:Z,,!«4n«l4öd'aÉ^oötaen1 &Mt-deNHR* HM&EN8TEEN YOGLER, te Hamiax»,'Lufaeck,
1_^_JsjLiLCTAA(.iirnM.,. ff.ifi'Wfi'ii.i .AiJiMiirrrfiti,.'".!.. '■■ntiiii !'.- '•'i-',...'"."'- jij'.'ff.';'"-
'ir- 'Wè afoietfó tóené>me&3 'dfeMét "jfl' liét'dén
"'Uitgever mogelijkden pi^s idé8ei'lÖoüi/tïtit !tè Vj&ït-
^'^iTTJTVplt.'Riy ,f..- J. <>i
af 1 ihim •fcv ad'faö-,l?%-!«éru,|r. G>Bi
pörtdrie maaflden &i 4ö \lrtad;
-*TliÖ»'0fir&iieb"'pat'.:ptjsb£ .y-f;' 'u":.vV-'
Ook zaldé Ck>üraatWatt'dien1:|tgd-^af op'Beter
papierworden gedekt;'
Zij die zich voor'het volgendkwartaal 'ét>#nè4
ren krjjgen de nog in ditkwartaal"' vérschjjhéhdé
nnmmers GBATlB.f!;v' 'K'^ v"-y'
OPENBARE VERGADERING - v
-VAlH. DEN. V i' i -,n
GEMEENTE RAAD; T E G O ES
-u[ ten raadhaize aldaar, f);!>
Op Woensdag den 28 Junjj; 187:l;i
;dös avoodjEf-rto? ïl^nre. O
1. Mededeejingen ingekomeu stukken.:
2. yerao.^k vM .L. öelel (zip vorige ver^^ering) mei
advies 'van'ë.'eh "Wl i.
8. Idem van J. F. Vv. van den Dtingen (alshoven.)
4. Idem van Dr H. G. Ifctmann (ala vbiWrni'i) -wt1
5,Bepaling der jaarwedden van het Onderwijzend
personeel aan de nieuwe SohooL' i;'.t
6i Adres van ingezetenen omtrent de kermis.
,7. Oninbare posten; H. O. en belasting op de Hon
den 1870.
ÏERTfiEK TAB DE OOST IBDISCHE LABDIAI1.
Via' Triest', 28 Juüi| pet eersten trein naar RozendaaL
Via Brïndigi 3d Junp per laatsten trein' naar Rozepdaal.'
EEN GROOT BEIAHG,
Waar het beginselen geldt, kannen wj,
wg behoeven het onaen leiers naaavielijka te ver
zekeren, slechts zelden, of liever nimmer, niét
olize dodere zuster, dé Goessche Courant, medo
gaan. Vrij natuurlijk, daar wjj geheel tegen
overgestelde bogiuseion zgn toegedaan. Maar
hoe groot het verschil van beginselen moge
zjjn, dat tusscheu haar en ons bestaat, één. doel
jagen wjj toch boide na. Bet doel om ook de
stoffelijke belangen, zoowel van Ne^etlund in
het algemeen, als van deze landstreek in het
bijzonder,' te bevorderen. Ofschoon Vaak huigs
zeer verschillende wogen. Daarom aarzelen, w)j
echter niet haar do hand te reiken, wanneer
wjj met eenige beschouwing van.haar kunaon
instemmen. En dit was het geval, toen zg in
hare beide laatste nummers «dringende Zeeuw-
sche belangen» besprak. 'I
Zg herinnert boe volgens bet ontwerp van
dei dam door het Sloe, naast dé spoorbaan
een njucy zal komen, dio Zuïd-Bevefand mot
Walcheren verbindt. Zooda^meh voortaan, zoo
noodig, met rjj-en voertuig, van Goca naar
Middelburg zal kunnen gaan. Zjj wgat or op,
hoe, dank zü don onvermooidon ijver van den
Commissaris des Konings iii dozo provincie on
de medewerking van don Dirooteur dor regie-
tratlo, dib dam, uiottcgouslnnndo het opont
houd, ih don beginne' ondervonden, nég oezen
zomer ziil voltooid worden. Mate «0 'wjjaT'fo
tovcus op, van hooveol belang ,bet zon zun^
indien ook dio weg' hout do. spoorbaan, vdér
do» winter bruikbaar werd. Z\j vorlungt daarom,
vooral mot het oog op verzakking, niet dat
'U.r..T T"i. ,/C. j'ïjl'Jtl I ï:',;fCiq.jtStJ. U";K7h",
rpeds .V007. .den winter Meen, broeden weg wordt
aaugelegd. i .Bitl znucWatiite-voortvarend zijn,
Dmirbij minden noodig^ omdat Ook dat deci des
damsj dtaaroj) die rijweg1zou konteni -Vóoè bet
grootste déél' hit plaatsend bestaat. Wat die
vveg over dch daïu zélfTjrtteft, verlangt zij dua
dat de passage' daaróVér, althans voor voctgan-
gera, m$p ged^jtoden.idfn .aanstaanden winter
brojkéUar '4* "I r
rl3 i6aarfle ondersteunen wjj .de poging, ter. be-
vorderinglihietvanvcdDor'de; 0$ O. gediau'j Ook
ivjj achteni 1 zdodatiige; Communicatie hoogst wen-
écheiök.,M Minder no^ vioot"';Z; Beveland d6n
mor WalclreTén. VoorZ'. Bévcland tóch zöh hét
alleeh' t,<ëéj'beiaiig.zgii'jtféjor de cómmnnlcatie
beren, buhalvo voor
sIa»^,.,jok;yoorbe
iöe$; Mjai
'de commuui
met .Brabaut,' en, ttolland- m
In den afgeloopoBuwintmi hebben wij toch onr
derVonden, hoe d» commumfcatibmet Walehéren,
bijstrenge vorst»: vaak0hoogst: beswarand 'int
Deze bezwaren ?.ollcn 'ophouden, wanneer men
voortaan, zij het ook slechts te voet, over den
dam van het eene eiland naar het andere kan
gaan. Moge de communicatie dan al niet 'ont
verbetérljjk zjjn, het zal reeds eene groote aan-
winét zpn, indïeii men ïri.' plaats van verklen-
mepd. van- ineen schuifje,uren
tusscheu de psséi^taen door te brengen,'in een
kwartier;, uurs do» damkan overloopen. Niet
alleen 'zal men dan reeds veel winnen in tijd,
maar men zal minder te ljjden hebben van de
strenge koude.
.-. Evenwel, po»'ow; dern dam te gaan,- moet
men er eerst op kannen komen. Ën dat zal
men niet koiinenc Wanneer'daar geen noodige
maatregelen voor' genomen worden. - Om hét
nemen dier noodige maatregelen te bévordereii,
'stfefcf' tyóbl-al de 'besthodWiiig in da ff. C.
Sjm 'iDKJj» IfjlfHffljjlfëlXfc 'nT!.]nen. in' den
winter, wanneer de biunenwegeu zoo veel te
wenschen qverjlpjtept; ypn den Rijke postweg
niet bp dsn daifikunnen komen. Daartoe moet
Qpyermijdelijk een weg worden aangelegd, dio
den postweg aan den dam verbindt. Met de
O. Ci dringen svp hierop mot den lueoston na
druk aan, Zofader zoodanigén verbindings-weg
zal de mogelijkheid van'eene passage op den
dam Oha weinig baten. Ën toen is ïie,pas«age
juist v6ór het' rjjdcn der apóorwogeu dubbel
yan belang. Is de ,lnn 6o«sYlüsiitgo» een
maal in exploitatie, dan Zal bet voorzeker van
jtrootbelong; tyij v<m, dgtdo diup ook idoor
voetgangers en voertuigfm jkan werden overgo-
gfWW,,m»»s dan,j«,er toch in elk geval reeds'
eenposnage door kot speer. •ju,,:
j Ook zoiider don wegicnooat do spoorbaan'
zal mon dus van het oeno eiland naar het an-
doro kunnoh gaan;! DoUr dien weg naast da
rrbsnn, S»r>mte du» 'olbénlgk tweo comrdu-
^tö-midjtjeleW, 'hebben: ïl^r na sjd men^
'wlsiesn trVi'iake'li UW'
kimiteu gebruiken», WM" <*s« wcleeu weg sjju,
muur menizal er niet op kunnenkumen.
'^ok wS achten1 mét Se G. C. daartbe het
best om een keiweg te leggen van den- Rjlts-
tmsbvég, over. den binnenberm langs den wa-
terkéerenden 'lijk van den Jaeobpolder naar den
dam. Eon keiweg; vooral met het oog op de
zware vrachten, die er hoogst vermoedelijk in
het vervolg over vervoerd zullen worden, wan
néér de passage oyer den, dam ;ook voor voer
tuigen zaC openstaan. Dan toch is het te, voor
zien, dat veel landbouw-voortbrengselen naar
Walcheren zullen vervoerd worden. 1
Reeds in Januug dezes jaars, drong deKa
mer van Koophandel en Fabrieken te jMiddét-
burg, bjj den Minister vaii Binnenlandschó'. za
ken aan op zoodanigen verbindingsweg. In Mei
nog geen antwoord ontvangende, hernieuwde
zg haar verzoek.; Het antwoord op dit her-
haald verzoèk luidde«Omtrent die verbindingu-
«Wegen is deh betrokken eerstaanwezend' in-
«genienr, bjj »j)Mi 'auiiiaijte
«onderzoek opgedragen, maar nog mets bea&t.
«Vó'ór* eene aanbeHlofling viui ie werï^ii Iran
«op dit oogenlilik nog niets worden bepaald.
«Intusschen is het met waarschijnlgk d»t de
«vordering van het werk der afdamming van
«het Slee zullentoelaten, dat op bet werk reeds
«voor den winter reeds een rgweg aangelégd,
«en voor het verkeer geopend woide."
Zoodanig antwoord, zal ieder bjj eenig na
denken' toestemmon, dat géeh afdoend bézwaiir
inhoudt tegen het door ons Verlangde.
Wf fl vragen niet,«dat er reeds véór den win-
«ter een rijweg over den dam worde aangelegd
«en voor het verkeer geopend." Ons verlan
gen is veel nederiger. Wg willen voor den aan
staanden winter alleen: passage althans voor
voetgangers Over, Sen dém, maar om dit te kun
nen yerktggen, een .verbindii^sw^' tusuohen
dep RaJle pêptwég én 'Sjén duro. Dié .ypirjiin-
Singsweg moet er over één of niterljjjc twee Ja
ren toch komen. Alleen vragen wjj, laat dien
weg nóg voor den winter:aanleggen..
Een onderzoek naar de meest geschikte ge
legenheid is spoedig 'afgeloopen. Er is geen
dag Voor noodig. Alleen een kort onderzoek in
loco, waar die, weg het bcét té leggen is, WaKt»
peer do Minister yénjBinnenliuidsche zaken deze
onbetwistbaar hoogst nöttige zsAk slechts wil
bevorderen, bostest er nog alle gelegenheid' h«*r
lot een goed einde te brengen. Er mogen even
wel geen maanden meer verloren gaan, blSax nn
Ja bet nog bjj tjjds. Daarom hopen wjj dat ook
de Walchcrscho nieuwsbladen - welke hunne
rigting ook njj liiet "do Zuid-Bcvolandsoho
do hsnden ineen znllen slonn tor beroikening
vyn dat dqol.
BINNENLAND,
Po
Doos, 20 Jang 1871.
Twoodo Kamor ia 1
ockoiuon, dook keelt), daar -minir dan ge helft der
lodenafwezig, waren, geen zitting kannen,hóuden.
Door den voonlttor ia aUosn mèdodeeUng gedaan
der, Ingekomen stukken, waaronder de aanbeveling
voor don Hoogon raad tor bonooming van oen lui
9