.1 1 No. 47. ii 1871. Zesde Jaargang. Nieuwsblad voor Tholen,Zuid- en Noord-Bevéland. Belangrijk Böiigt. v i j X 1 Èiae .Courant vurgcliftnt, itutj^imdewiop.Chri^ö^® jféestóageïi, <1$ .11 Mwadagtt pa,-Doaderdjffl,yoatU»,- I Priji y.kwsrtaalfl,—fr.pLpMt/'l,39. i^WBderUikeNammera',5 p^ nf;y Brfti.der Adrortentifin 10eL.pet.regal.-gioota.Iettjur» exLvignBtten'-^ o'. naar plaatsrniinte,Ci?QAöpd44,^S»'^il'W- en doodberigten zegtl» 50 ceel:pf a®Bl SPOQHWE0 HOES - HOOS EI DAAL Goe« »,l» 1,23 0,18 VBoosend." MS 4,*0. 8,80 ïM8li»M »,2l 1,88 6,26 vwaqq 8,88 1,47 8,88 -' iMi'JKnOlib*.. 8,88 1,68 6,88, Sriiijoil. «,88 8,7 6,48 .RBniÓm 8,88 8,18 6,64 f, JIÖ», 7.8 8,88 7,7i. 0 :;&JfWÏ7.18 8,88 7,17 «'WdSl) 7,82 '8jl 17,87 Wf«w 8,87 <50 <80 Bewpn-op-Z; '4,58 5,8 8,58 .Wdionadnieht 10,6 5,18 0,86 Rilland C*)10,28 5^6 9^2 Krabbeadyke 10,31 5;82, 9,28 Krninmgan 10,44 5,43 ,9,5? VttkeO 10,50 5,47 9,84 Bieselinre 10,59 5.54 "9.42 Gom A. 11,9 6,2 8^2 fioaeodJ A.7,80' 3;10 :?>ii Aap.wanneer dsarreojgérs jhu- J?*«j aan'bet TooS?«und lénden mq dm Vltgtrer A.C.DK JOTOïï 'rv- r.>v j^'v- yrii^tDfi Hie Stukken da nèat&S irètróffeildc.i gel^rtf w ADyEB«araEK en .Abqïi^^^t^ .TOr^Tv^r j3^i^hl^yI(ïteB^t^WTW:Z,,!«4n«l4öd'aÉ^oötaen1 &Mt-deNHR* HM&EN8TEEN YOGLER, te Hamiax»,'Lufaeck, 1_^_JsjLiLCTAA(.iirnM.,. ff.ifi'Wfi'ii.i .AiJiMiirrrfiti,.'".!.. '■■ntiiii !'.- '•'i-',...'"."'- jij'.'ff.';'"- 'ir- 'Wè afoietfó tóené>me&3 'dfeMét "jfl' liét'dén "'Uitgever mogelijkden pi^s idé8ei'lÖoüi/tïtit !tè Vj&ït- ^'^iTTJTVplt.'Riy ,f..- J. <>i af 1 ihim •fcv ad'faö-,l?%-!«éru,|r. G>Bi pörtdrie maaflden &i 4ö \lrtad; -*TliÖ»'0fir&iieb"'pat'.:ptjsb£ .y-f;' 'u":.vV-' Ook zaldé Ck>üraatWatt'dien1:|tgd-^af op'Beter papierworden gedekt;' Zij die zich voor'het volgendkwartaal 'ét>#nè4 ren krjjgen de nog in ditkwartaal"' vérschjjhéhdé nnmmers GBATlB.f!;v' 'K'^ v"-y' OPENBARE VERGADERING - v -VAlH. DEN. V i' i -,n GEMEENTE RAAD; T E G O ES -u[ ten raadhaize aldaar, f);!> Op Woensdag den 28 Junjj; 187:l;i ;dös avoodjEf-rto? ïl^nre. O 1. Mededeejingen ingekomeu stukken.: 2. yerao.^k vM .L. öelel (zip vorige ver^^ering) mei advies 'van'ë.'eh "Wl i. 8. Idem van J. F. Vv. van den Dtingen (alshoven.) 4. Idem van Dr H. G. Ifctmann (ala vbiWrni'i) -wt1 5,Bepaling der jaarwedden van het Onderwijzend personeel aan de nieuwe SohooL' i;'.t 6i Adres van ingezetenen omtrent de kermis. ,7. Oninbare posten; H. O. en belasting op de Hon den 1870. ÏERTfiEK TAB DE OOST IBDISCHE LABDIAI1. Via' Triest', 28 Juüi| pet eersten trein naar RozendaaL Via Brïndigi 3d Junp per laatsten trein' naar Rozepdaal.' EEN GROOT BEIAHG, Waar het beginselen geldt, kannen wj, wg behoeven het onaen leiers naaavielijka te ver zekeren, slechts zelden, of liever nimmer, niét olize dodere zuster, dé Goessche Courant, medo gaan. Vrij natuurlijk, daar wjj geheel tegen overgestelde bogiuseion zgn toegedaan. Maar hoe groot het verschil van beginselen moge zjjn, dat tusscheu haar en ons bestaat, één. doel jagen wjj toch boide na. Bet doel om ook de stoffelijke belangen, zoowel van Ne^etlund in het algemeen, als van deze landstreek in het bijzonder,' te bevorderen. Ofschoon Vaak huigs zeer verschillende wogen. Daarom aarzelen, w)j echter niet haar do hand te reiken, wanneer wjj met eenige beschouwing van.haar kunaon instemmen. En dit was het geval, toen zg in hare beide laatste nummers «dringende Zeeuw- sche belangen» besprak. 'I Zg herinnert boe volgens bet ontwerp van dei dam door het Sloe, naast dé spoorbaan een njucy zal komen, dio Zuïd-Bevefand mot Walcheren verbindt. Zooda^meh voortaan, zoo noodig, met rjj-en voertuig, van Goca naar Middelburg zal kunnen gaan. Zjj wgat or op, hoe, dank zü don onvermooidon ijver van den Commissaris des Konings iii dozo provincie on de medewerking van don Dirooteur dor regie- tratlo, dib dam, uiottcgouslnnndo het opont houd, ih don beginne' ondervonden, nég oezen zomer ziil voltooid worden. Mate «0 'wjjaT'fo tovcus op, van hooveol belang ,bet zon zun^ indien ook dio weg' hout do. spoorbaan, vdér do» winter bruikbaar werd. Z\j vorlungt daarom, vooral mot het oog op verzakking, niet dat 'U.r..T T"i. ,/C. j'ïjl'Jtl I ï:',;fCiq.jtStJ. U";K7h", rpeds .V007. .den winter Meen, broeden weg wordt aaugelegd. i .Bitl znucWatiite-voortvarend zijn, Dmirbij minden noodig^ omdat Ook dat deci des damsj dtaaroj) die rijweg1zou konteni -Vóoè bet grootste déél' hit plaatsend bestaat. Wat die vveg over dch daïu zélfTjrtteft, verlangt zij dua dat de passage' daaróVér, althans voor voctgan- gera, m$p ged^jtoden.idfn .aanstaanden winter brojkéUar '4* "I r rl3 i6aarfle ondersteunen wjj .de poging, ter. be- vorderinglihietvanvcdDor'de; 0$ O. gediau'j Ook ivjj achteni 1 zdodatiige; Communicatie hoogst wen- écheiök.,M Minder no^ vioot"';Z; Beveland d6n mor WalclreTén. VoorZ'. Bévcland tóch zöh hét alleeh' t,<ëéj'beiaiig.zgii'jtféjor de cómmnnlcatie beren, buhalvo voor sIa»^,.,jok;yoorbe iöe$; Mjai 'de commuui met .Brabaut,' en, ttolland- m In den afgeloopoBuwintmi hebben wij toch onr derVonden, hoe d» commumfcatibmet Walehéren, bijstrenge vorst»: vaak0hoogst: beswarand 'int Deze bezwaren ?.ollcn 'ophouden, wanneer men voortaan, zij het ook slechts te voet, over den dam van het eene eiland naar het andere kan gaan. Moge de communicatie dan al niet 'ont verbetérljjk zjjn, het zal reeds eene groote aan- winét zpn, indïeii men ïri.' plaats van verklen- mepd. van- ineen schuifje,uren tusscheu de psséi^taen door te brengen,'in een kwartier;, uurs do» damkan overloopen. Niet alleen 'zal men dan reeds veel winnen in tijd, maar men zal minder te ljjden hebben van de strenge koude. .-. Evenwel, po»'ow; dern dam te gaan,- moet men er eerst op kannen komen. Ën dat zal men niet koiinenc Wanneer'daar geen noodige maatregelen voor' genomen worden. - Om hét nemen dier noodige maatregelen te bévordereii, 'stfefcf' tyóbl-al de 'besthodWiiig in da ff. C. Sjm 'iDKJj» IfjlfHffljjlfëlXfc 'nT!.]nen. in' den winter, wanneer de biunenwegeu zoo veel te wenschen qverjlpjtept; ypn den Rijke postweg niet bp dsn daifikunnen komen. Daartoe moet Qpyermijdelijk een weg worden aangelegd, dio den postweg aan den dam verbindt. Met de O. Ci dringen svp hierop mot den lueoston na druk aan, Zofader zoodanigén verbindings-weg zal de mogelijkheid van'eene passage op den dam Oha weinig baten. Ën toen is ïie,pas«age juist v6ór het' rjjdcn der apóorwogeu dubbel yan belang. Is de ,lnn 6o«sYlüsiitgo» een maal in exploitatie, dan Zal bet voorzeker van jtrootbelong; tyij v<m, dgtdo diup ook idoor voetgangers en voertuigfm jkan werden overgo- gfWW,,m»»s dan,j«,er toch in elk geval reeds' eenposnage door kot speer. •ju,,: j Ook zoiider don wegicnooat do spoorbaan' zal mon dus van het oeno eiland naar het an- doro kunnoh gaan;! DoUr dien weg naast da rrbsnn, S»r>mte du» 'olbénlgk tweo comrdu- ^tö-midjtjeleW, 'hebben: ïl^r na sjd men^ 'wlsiesn trVi'iake'li UW' kimiteu gebruiken», WM" <*s« wcleeu weg sjju, muur menizal er niet op kunnenkumen. '^ok wS achten1 mét Se G. C. daartbe het best om een keiweg te leggen van den- Rjlts- tmsbvég, over. den binnenberm langs den wa- terkéerenden 'lijk van den Jaeobpolder naar den dam. Eon keiweg; vooral met het oog op de zware vrachten, die er hoogst vermoedelijk in het vervolg over vervoerd zullen worden, wan néér de passage oyer den, dam ;ook voor voer tuigen zaC openstaan. Dan toch is het te, voor zien, dat veel landbouw-voortbrengselen naar Walcheren zullen vervoerd worden. 1 Reeds in Januug dezes jaars, drong deKa mer van Koophandel en Fabrieken te jMiddét- burg, bjj den Minister vaii Binnenlandschó'. za ken aan op zoodanigen verbindingsweg. In Mei nog geen antwoord ontvangende, hernieuwde zg haar verzoek.; Het antwoord op dit her- haald verzoèk luidde«Omtrent die verbindingu- «Wegen is deh betrokken eerstaanwezend' in- «genienr, bjj »j)Mi 'auiiiaijte «onderzoek opgedragen, maar nog mets bea&t. «Vó'ór* eene aanbeHlofling viui ie werï^ii Iran «op dit oogenlilik nog niets worden bepaald. «Intusschen is het met waarschijnlgk d»t de «vordering van het werk der afdamming van «het Slee zullentoelaten, dat op bet werk reeds «voor den winter reeds een rgweg aangelégd, «en voor het verkeer geopend woide." Zoodanig antwoord, zal ieder bjj eenig na denken' toestemmon, dat géeh afdoend bézwaiir inhoudt tegen het door ons Verlangde. Wf fl vragen niet,«dat er reeds véór den win- «ter een rijweg over den dam worde aangelegd «en voor het verkeer geopend." Ons verlan gen is veel nederiger. Wg willen voor den aan staanden winter alleen: passage althans voor voetgangers Over, Sen dém, maar om dit te kun nen yerktggen, een .verbindii^sw^' tusuohen dep RaJle pêptwég én 'Sjén duro. Dié .ypirjiin- Singsweg moet er over één of niterljjjc twee Ja ren toch komen. Alleen vragen wjj, laat dien weg nóg voor den winter:aanleggen.. Een onderzoek naar de meest geschikte ge legenheid is spoedig 'afgeloopen. Er is geen dag Voor noodig. Alleen een kort onderzoek in loco, waar die, weg het bcét té leggen is, WaKt» peer do Minister yénjBinnenliuidsche zaken deze onbetwistbaar hoogst nöttige zsAk slechts wil bevorderen, bostest er nog alle gelegenheid' h«*r lot een goed einde te brengen. Er mogen even wel geen maanden meer verloren gaan, blSax nn Ja bet nog bjj tjjds. Daarom hopen wjj dat ook de Walchcrscho nieuwsbladen - welke hunne rigting ook njj liiet "do Zuid-Bcvolandsoho do hsnden ineen znllen slonn tor beroikening vyn dat dqol. BINNENLAND, Po Doos, 20 Jang 1871. Twoodo Kamor ia 1 ockoiuon, dook keelt), daar -minir dan ge helft der lodenafwezig, waren, geen zitting kannen,hóuden. Door den voonlttor ia aUosn mèdodeeUng gedaan der, Ingekomen stukken, waaronder de aanbeveling voor don Hoogon raad tor bonooming van oen lui 9

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1871 | | pagina 1