p
1
No. 32.
Vrijdag 28 April ,1871.
Zesde Jaargang.
Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland.
Deze Courant rerschijnt, ritgèfanderd op Christelijke feestdagen, des
-Maandags èri Donderdags avonds.
■Prqs ^kwartaal f li~.fr. p. post ƒ1,80. Afzonderlijke Nommcra 5 ct.
Pryfdiü^A^i verten tien. 10 ct. per regel, groo te letters en vignetten
naar pUateruïmioGeboorte-, huwelijks- en doodberigten van. 15
regels 50 cant.
V. Goes 6,23 1,23 6,18
Biezeh'oge 6,31 1,39 6,26
Vlake 6,88 1,47 6,88
Krnining. 6,48 1,54
Krabbend. 6,58? 2,7
Rilland6,59 2,14
Woensdr. 7,12 2,32
Berg.-op-Z 7,22 2,48
Wouw 7,82 8,1
Rosend. A.7,40 8,10
SPOORWEB BOES - ROOSENDAAL
6.48
6,54
7,7
7,17'
7,27
7,85
V Boosend. 8,55
Wónw 9,7
Bergen-op-Z. 9,28
WoensdrecHt 9,86
Rilland 9,58
Krabbendijke .10,1
Kruiningen 10,14
Vlake O 10,20
Biezélinge 10,29
Goes A. 10,89
4.40 8,80
4,SÖ 8,40
5,8 8,58
5.18 9,86
5,26 9,12
5,82 9,22
6,42 9,87.
5j47 9,84
5,64 9,48
-9,5
Ann deze halten wordt alléén gestopt, wanneer daar reizigers wor-
•<»>-' fk :ri'nenopSegopaenofnitgeiatenidereixigerazijnverpligt,'vóórjietvertrek
^tw/d'en tréinjifui hot voorafgaand atAtioaïOm dencondoetonr -kenni» t« geveo.
AÜe Stukken de reductie betreffende, gelieve men minstens dén-dag'V66r de nitgave francoj toè te renden aan den Uitgever a. O. de JOHGÊ 6Jz. te Goes, 4
Inzending dér Advertentie» tot de$ namiddags 3 are.
Advzrtkntien en Abonnementen worden voor Duitschland, Oostenrijk eri Zwitserland aangenomen door de HE., HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg, Lubeck,
Frankfort a/M., Berlijn, Leipzig, Dresden, Breslau, 'Keulen, Stuttgartt, Weenen, Praag, Bazel, St. Gallen, Genève en Lausanne."
L- -
JS E K E N D HI A KIN GE N
van fret gemeente-bestuur.
ÜIDDEIBAAR OSDERV/IJS.
-BURGEMEESTER ES WETHOUDERS vis GOES,
tekend, dat de Commissie van Examen volger»
"ffler wet tot regeling van bet middelbaar onder
st met hét afnemen van het Eindexamen
iJBfJirger- (avond-) School te Goes, daartoe
re zitting, zal houden in het gebouw-,de*
joiiderdag" den 11 Mei 1871 des voormid-
ot 12 ure' eri des namiddags van 1 tot 4
de uitslag' van het examen terzelfder plaat
se mede in iet openbaar later zal worden hekend gemaakt.
Zjj noodigen alle belangstellenden tot bijwoning van
dit exameö uit en heu, diezich aan het examen ter ver
krijging vanhet getuigschrift bij art. 66 der wét be
doeld wenscbeiÉfe onderwerpen, om zich voor don 6den
•Mei e. k. aan tö^nelden by den Voorzitter der Commis
sie, don heer ®^|>- van dek MEER MOHR te. Goes.
Gedaan te Goes", den 27 April 1871.
Burgemeester en IVet'iouders voornoemd,
M..E. .BLA4.U15EEN.
De Secretaris,
HARTMAN.
EEQ VERJONGINGSKUUR VOOR DEN NEDER-
LANDSCHEH HANDEL
Dezer dagen, werd ons ter recensie toegezon
den eene te Amsterdam uitgekomen brochure,
tot titel hebbende het bovenstaand opschrift.
Het daarin behandeld onderwerp, de stoomvaart
van Vlissingen op Amerika, achten wij zoó be
langrijk, dat wij gaarne in plaats van eene hoofd-
beschouwjng den indruk weergeven, die deze
brochure op ons maakte.
- *Xhiers zoo vangt de brochure karakte
ristiek aan «heeft den eersten termijn der1
«oorlogschatting aan de Duitschers betaald en
«de gansche vyf honderd millioen zijn hem tegen
«hooge renten hier uit Amsterdam verstrekt;
«zóo vertelde men elkander een paar weken ge-
rieden.»
Het feit dat dit gerucht, hoewel spoedig ge
logenstraft, f toch door velen geloofd werd,
de mógelijkheid dus dat dit gerucht waar kon-
zijn, bewpst volgens den schrijver, wat do.Ne-?i
derlandsche kapitalisten vermogen wanneer zij
de handen ineen slaan, maar het is ook eèn
bewijs tot welke doeleinden de Nederlandgche
kapitalen veelal gebezigd worden. Om te leenen
tegen hooge renten. Om *t even of het is ban
Rykèn';die öp hunne grondvesten "waggeieh.' £foe
meer waggelend, tboei hooger renten er .bedongen,
kunnen worden;
"En tóch is het 'tè bétréuren dal die?ëlfde ka-
-pitalisten, dieerniet' tègeri opzien óm hbn^ej
schatten in; soms zoo weinig: vertrouwbare fond-r.
sen' te stekón, diezich daardöör voor een oogen-
bïikköljjk hóo^éh' ihtèrest aah', het 'gevaar bTóot-
st^ljer^, om hunn,e schatten geheel to verliezen,,
dat die kapitalisten zogt hij er maar niet
toe kunnen besluiten om eén kléin gedeelte van
die schatten bijeen te brengen om zulk eene
nationale zaak als eene stoomvaart van Neder
land op Amerika tot stand te brengen, die, moge
zij welligt al in den beginne geeji zekerheid van
voldoende rente opleveren, to®h in het vervolg
hoogst waarschijnlijk zeer zal bloeijen.
Maar dó ondervinding leert dat dit nu een
maal zoo ia,^erri,daarom verheugt de schrijver er
zich over dat de beer 's Jacoben vier andere
leden der Tweede Kamer er toe besloten hebben,
om een voorstal feL veet te do^n, om eene sub
sidie, van staatswege te verleenen om zoodanige
stoomvaart tot stand te brengen.
Zal ieder, volgens den schrijver moeten toe
stemmen, dat het groote: nat van zulk eene
stoomvaart boven bedenking verheven is, dan doet
zich alleen nog', ,4e. yraag rvpof, uit welke plaats
in Nederland zullen de stoombooten moeten ver
trekken. En dit is in het oog van dén schrijver
niet twijfelachtig. Wanneer men nagaat, dat
het doel van zoodanige stoomvaart moet zijn
niet alleen te kunnen concurreren met reeds be
staande buitenlandsche maatschappijen, maar om
zelfs het personen- en goederenvervoer dat te
genwoordig, óver die buitenlandsche maatschap
pijen plaats heeft over Nederland te krijgen.
Daartoe bestaat alleen vooruitzigt, indien tie
stoombooten die in de vaart zullen gebragt wor
den, wat grootte, snélvarendheid en verdere
goede inrigting betreft zullen kunnen wedijveren
met de buitenlandsche; eij zulke schepen kunnen
voor het tegenwoordige alleen uit Vlissingen afva
ren. Later wanneer de verbeterde waterwegen
van Rotterdam en Amsterdam in gereedheid zul
len zijn, za\ hét welligt ook uit deze plaatsen
kunnen geschieden, maar wanneer zal dit zijn
Daarbij kunnen volgens 's scbrjjvers meening,
die lijnen best nevens elkander bestaan. Ook
acht hjj de lijp' Venlo-Vlissiugen zoo uitnemend
gelegen voor- vervoer van goederen uit een groot
deel van Duitschland, dat hij ook daarom de
voorkeur aan Vlissingen zóu geven. En het
geldt hier te veql een nationaal belang dan dat
men te veel moet of mag hechten aan-het locale
belang van Rotterdam, van welke stad, ook na
de verbeterde waterweg, de schepen toch.' tni$.
bij ijsgang zullen kunnen uitvaren.,i v....
Maar; vraagt men eindeljjk ion hét geoorloofd;
zijn bij deö tegépwoóïdigdn toestatid der èc^aU.
'kist, aan zulk'ee^e onderneming yap ista^tswegé
(eene ,Buhai'die/[te.flyerleenen van 600,000 ge~
dttrende-' tóen jaren \- -
De sóhrèver; ótkènlt dat" dft. eèn,zjj hét oök
hét eemge,'rhez>yaar is. Maar meent dit toch,
niet vanboo t>Yerwegend bezwaar, dat daarom'
alleen de oprigting van zoodanige stoomvaart
moet worden -achterwege gelaten. Vooreerst
toch vergete men niet, dat de staat reeds dade
lijk een groot'gedeelte zou terug lcrijgen door
het brievenvervoer dat deze stoomvaart gratis
voor het Rijk zou, doen. Daarenboven zou dé
lijn .Venlo-Viissingen der staatsspoor oneindig
meer opbrengen wanneer er wél zulk een stoom
vaart was als niet, en dus ook de staat - zjjn
aandeel*daarin erlangen. Maar daarbij zóurdéze
subsi|iie niet 'in vergelijking komen bp het'voóbr
deel der algemeene ontwikkeling of bevordering
van den handel, waarvan de staat ook weder
indirect voordeelen zal genieten door hoogere
opbrengsten der belastingen.
r'f Om al deze redenen acht. de schrijver dat
jjet wetsvoorstel 8 Jacob c. 3. de ondersteuning
van alle weidenkenden in hooge mate verdient.
MeL .yeel genoegen-lazen wp hetibpekske^-
zoowel om de heldere, duidelijke wp ze'waarop
de schrijver zijne denkbeelden uiteen zette, hls
om "die denkbeelden zelf,' en gaarne raden wij
ieder die in dit belangrijk onderwerp, belapg
stelt aan dit werkje ie lezen, waarvan wij nit
den aard der zaak slechts de hoofdtrekken kón
den mededeelen. Dé' omstandigheid ecbtèr dat'
nit Nederlands eerste koopstad stemmen opgaan,
om aan te toonen dat Vlissingen de aangewe
zene plaats 'voor afvaart op Amerika is; achten
wij wel een groot bewijs voor de onpartijdige
strekking er van.
BINNENLAND,
Goob, 27 April 1871.
In do zitting der Tweede Kamer van Maandag
is eon' begin gemaakt met de algemeene', beraad--
slagingen over de S.taatsbegrooting .van 1871.
Do ongunstige toestajid. onzor finantiün, daor den
heer van Nispon besprokon; en ,dopr de meesto na-
bom sprokondo leden oven zoo beschouwd; .gaf spufri
inigen aanleiding op nieuw hunne stem te verhejEfen;
tegen do ontzaggelijk opgedreven uitgaven -in In-,
dié; anderen tot eepe spoedige geheele herzienjngf
van obs belastingstelsel. Tot deze laatste» bohoori»!
do nieuwe afgevaardigde pit Asapm griffier- der .stap
ten van Drenthe, de boer Smidt; die de hervorming:
van het belastingpteleql wonscht te doen .plaata
hebben voor dat do voor stéil en tot, wprig^ug in
den census, die door het ministerie tegen het vol
gende zitting)apr.zjjn aangekondigd,' worden - be
handeld. *.ji K
Do hoor Brodius, hot Dordrechtsche Kamprifd)
merkto in den donkoren toestand twee lichtpun
ten op1°. dat onze finantiöla. toestand .niet
slecht is als sommigen' boweréÜ-' 2?.'' d«tdé'
Bosso alé Minister vér/ .KólbiiiBiü' 'fö ópj
waaruit, volgons gohoérndé '^fceviÜiifa
maken ia; dat^dezolme.K^éhhüe'bbèi^-
höér'v.' B. als imode-redaótqur ^ï'W l
Ned. InfhO vèrkóndigdó/hu iK ffófc'V*1
leh'lie^rschon. "P2 -v-„i-L
niet zéér helderyt
van den hoor
voortaan mot rust zal laten, omdat 'Pruiflson in