p 1 No. 32. Vrijdag 28 April ,1871. Zesde Jaargang. Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord-Beveland. Deze Courant rerschijnt, ritgèfanderd op Christelijke feestdagen, des -Maandags èri Donderdags avonds. ■Prqs ^kwartaal f li~.fr. p. post ƒ1,80. Afzonderlijke Nommcra 5 ct. Pryfdiü^A^i verten tien. 10 ct. per regel, groo te letters en vignetten naar pUateruïmioGeboorte-, huwelijks- en doodberigten van. 15 regels 50 cant. V. Goes 6,23 1,23 6,18 Biezeh'oge 6,31 1,39 6,26 Vlake 6,88 1,47 6,88 Krnining. 6,48 1,54 Krabbend. 6,58? 2,7 Rilland6,59 2,14 Woensdr. 7,12 2,32 Berg.-op-Z 7,22 2,48 Wouw 7,82 8,1 Rosend. A.7,40 8,10 SPOORWEB BOES - ROOSENDAAL 6.48 6,54 7,7 7,17' 7,27 7,85 V Boosend. 8,55 Wónw 9,7 Bergen-op-Z. 9,28 WoensdrecHt 9,86 Rilland 9,58 Krabbendijke .10,1 Kruiningen 10,14 Vlake O 10,20 Biezélinge 10,29 Goes A. 10,89 4.40 8,80 4,SÖ 8,40 5,8 8,58 5.18 9,86 5,26 9,12 5,82 9,22 6,42 9,87. 5j47 9,84 5,64 9,48 -9,5 Ann deze halten wordt alléén gestopt, wanneer daar reizigers wor- •<»>-' fk :ri'nenopSegopaenofnitgeiatenidereixigerazijnverpligt,'vóórjietvertrek ^tw/d'en tréinjifui hot voorafgaand atAtioaïOm dencondoetonr -kenni» t« geveo. AÜe Stukken de reductie betreffende, gelieve men minstens dén-dag'V66r de nitgave francoj toè te renden aan den Uitgever a. O. de JOHGÊ 6Jz. te Goes, 4 Inzending dér Advertentie» tot de$ namiddags 3 are. Advzrtkntien en Abonnementen worden voor Duitschland, Oostenrijk eri Zwitserland aangenomen door de HE., HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg, Lubeck, Frankfort a/M., Berlijn, Leipzig, Dresden, Breslau, 'Keulen, Stuttgartt, Weenen, Praag, Bazel, St. Gallen, Genève en Lausanne." L- - JS E K E N D HI A KIN GE N van fret gemeente-bestuur. ÜIDDEIBAAR OSDERV/IJS. -BURGEMEESTER ES WETHOUDERS vis GOES, tekend, dat de Commissie van Examen volger» "ffler wet tot regeling van bet middelbaar onder st met hét afnemen van het Eindexamen iJBfJirger- (avond-) School te Goes, daartoe re zitting, zal houden in het gebouw-,de* joiiderdag" den 11 Mei 1871 des voormid- ot 12 ure' eri des namiddags van 1 tot 4 de uitslag' van het examen terzelfder plaat se mede in iet openbaar later zal worden hekend gemaakt. Zjj noodigen alle belangstellenden tot bijwoning van dit exameö uit en heu, diezich aan het examen ter ver krijging vanhet getuigschrift bij art. 66 der wét be doeld wenscbeiÉfe onderwerpen, om zich voor don 6den •Mei e. k. aan tö^nelden by den Voorzitter der Commis sie, don heer ®^|>- van dek MEER MOHR te. Goes. Gedaan te Goes", den 27 April 1871. Burgemeester en IVet'iouders voornoemd, M..E. .BLA4.U15EEN. De Secretaris, HARTMAN. EEQ VERJONGINGSKUUR VOOR DEN NEDER- LANDSCHEH HANDEL Dezer dagen, werd ons ter recensie toegezon den eene te Amsterdam uitgekomen brochure, tot titel hebbende het bovenstaand opschrift. Het daarin behandeld onderwerp, de stoomvaart van Vlissingen op Amerika, achten wij zoó be langrijk, dat wij gaarne in plaats van eene hoofd- beschouwjng den indruk weergeven, die deze brochure op ons maakte. - *Xhiers zoo vangt de brochure karakte ristiek aan «heeft den eersten termijn der1 «oorlogschatting aan de Duitschers betaald en «de gansche vyf honderd millioen zijn hem tegen «hooge renten hier uit Amsterdam verstrekt; «zóo vertelde men elkander een paar weken ge- rieden.» Het feit dat dit gerucht, hoewel spoedig ge logenstraft, f toch door velen geloofd werd, de mógelijkheid dus dat dit gerucht waar kon- zijn, bewpst volgens den schrijver, wat do.Ne-?i derlandsche kapitalisten vermogen wanneer zij de handen ineen slaan, maar het is ook eèn bewijs tot welke doeleinden de Nederlandgche kapitalen veelal gebezigd worden. Om te leenen tegen hooge renten. Om *t even of het is ban Rykèn';die öp hunne grondvesten "waggeieh.' £foe meer waggelend, tboei hooger renten er .bedongen, kunnen worden; "En tóch is het 'tè bétréuren dal die?ëlfde ka- -pitalisten, dieerniet' tègeri opzien óm hbn^ej schatten in; soms zoo weinig: vertrouwbare fond-r. sen' te stekón, diezich daardöör voor een oogen- bïikköljjk hóo^éh' ihtèrest aah', het 'gevaar bTóot- st^ljer^, om hunn,e schatten geheel to verliezen,, dat die kapitalisten zogt hij er maar niet toe kunnen besluiten om eén kléin gedeelte van die schatten bijeen te brengen om zulk eene nationale zaak als eene stoomvaart van Neder land op Amerika tot stand te brengen, die, moge zij welligt al in den beginne geeji zekerheid van voldoende rente opleveren, to®h in het vervolg hoogst waarschijnlijk zeer zal bloeijen. Maar dó ondervinding leert dat dit nu een maal zoo ia,^erri,daarom verheugt de schrijver er zich over dat de beer 's Jacoben vier andere leden der Tweede Kamer er toe besloten hebben, om een voorstal feL veet te do^n, om eene sub sidie, van staatswege te verleenen om zoodanige stoomvaart tot stand te brengen. Zal ieder, volgens den schrijver moeten toe stemmen, dat het groote: nat van zulk eene stoomvaart boven bedenking verheven is, dan doet zich alleen nog', ,4e. yraag rvpof, uit welke plaats in Nederland zullen de stoombooten moeten ver trekken. En dit is in het oog van dén schrijver niet twijfelachtig. Wanneer men nagaat, dat het doel van zoodanige stoomvaart moet zijn niet alleen te kunnen concurreren met reeds be staande buitenlandsche maatschappijen, maar om zelfs het personen- en goederenvervoer dat te genwoordig, óver die buitenlandsche maatschap pijen plaats heeft over Nederland te krijgen. Daartoe bestaat alleen vooruitzigt, indien tie stoombooten die in de vaart zullen gebragt wor den, wat grootte, snélvarendheid en verdere goede inrigting betreft zullen kunnen wedijveren met de buitenlandsche; eij zulke schepen kunnen voor het tegenwoordige alleen uit Vlissingen afva ren. Later wanneer de verbeterde waterwegen van Rotterdam en Amsterdam in gereedheid zul len zijn, za\ hét welligt ook uit deze plaatsen kunnen geschieden, maar wanneer zal dit zijn Daarbij kunnen volgens 's scbrjjvers meening, die lijnen best nevens elkander bestaan. Ook acht hjj de lijp' Venlo-Vlissiugen zoo uitnemend gelegen voor- vervoer van goederen uit een groot deel van Duitschland, dat hij ook daarom de voorkeur aan Vlissingen zóu geven. En het geldt hier te veql een nationaal belang dan dat men te veel moet of mag hechten aan-het locale belang van Rotterdam, van welke stad, ook na de verbeterde waterweg, de schepen toch.' tni$. bij ijsgang zullen kunnen uitvaren.,i v.... Maar; vraagt men eindeljjk ion hét geoorloofd; zijn bij deö tegépwoóïdigdn toestatid der èc^aU. 'kist, aan zulk'ee^e onderneming yap ista^tswegé (eene ,Buhai'die/[te.flyerleenen van 600,000 ge~ dttrende-' tóen jaren \- - De sóhrèver; ótkènlt dat" dft. eèn,zjj hét oök hét eemge,'rhez>yaar is. Maar meent dit toch, niet vanboo t>Yerwegend bezwaar, dat daarom' alleen de oprigting van zoodanige stoomvaart moet worden -achterwege gelaten. Vooreerst toch vergete men niet, dat de staat reeds dade lijk een groot'gedeelte zou terug lcrijgen door het brievenvervoer dat deze stoomvaart gratis voor het Rijk zou, doen. Daarenboven zou dé lijn .Venlo-Viissingen der staatsspoor oneindig meer opbrengen wanneer er wél zulk een stoom vaart was als niet, en dus ook de staat - zjjn aandeel*daarin erlangen. Maar daarbij zóurdéze subsi|iie niet 'in vergelijking komen bp het'voóbr deel der algemeene ontwikkeling of bevordering van den handel, waarvan de staat ook weder indirect voordeelen zal genieten door hoogere opbrengsten der belastingen. r'f Om al deze redenen acht. de schrijver dat jjet wetsvoorstel 8 Jacob c. 3. de ondersteuning van alle weidenkenden in hooge mate verdient. MeL .yeel genoegen-lazen wp hetibpekske^- zoowel om de heldere, duidelijke wp ze'waarop de schrijver zijne denkbeelden uiteen zette, hls om "die denkbeelden zelf,' en gaarne raden wij ieder die in dit belangrijk onderwerp, belapg stelt aan dit werkje ie lezen, waarvan wij nit den aard der zaak slechts de hoofdtrekken kón den mededeelen. Dé' omstandigheid ecbtèr dat' nit Nederlands eerste koopstad stemmen opgaan, om aan te toonen dat Vlissingen de aangewe zene plaats 'voor afvaart op Amerika is; achten wij wel een groot bewijs voor de onpartijdige strekking er van. BINNENLAND, Goob, 27 April 1871. In do zitting der Tweede Kamer van Maandag is eon' begin gemaakt met de algemeene', beraad-- slagingen over de S.taatsbegrooting .van 1871. Do ongunstige toestajid. onzor finantiün, daor den heer van Nispon besprokon; en ,dopr de meesto na- bom sprokondo leden oven zoo beschouwd; .gaf spufri inigen aanleiding op nieuw hunne stem te verhejEfen; tegen do ontzaggelijk opgedreven uitgaven -in In-, dié; anderen tot eepe spoedige geheele herzienjngf van obs belastingstelsel. Tot deze laatste» bohoori»! do nieuwe afgevaardigde pit Asapm griffier- der .stap ten van Drenthe, de boer Smidt; die de hervorming: van het belastingpteleql wonscht te doen .plaata hebben voor dat do voor stéil en tot, wprig^ug in den census, die door het ministerie tegen het vol gende zitting)apr.zjjn aangekondigd,' worden - be handeld. *.ji K Do hoor Brodius, hot Dordrechtsche Kamprifd) merkto in den donkoren toestand twee lichtpun ten op1°. dat onze finantiöla. toestand .niet slecht is als sommigen' boweréÜ-' 2?.'' d«tdé' Bosso alé Minister vér/ .KólbiiiBiü' 'fö ópj waaruit, volgons gohoérndé '^fceviÜiifa maken ia; dat^dezolme.K^éhhüe'bbèi^- höér'v.' B. als imode-redaótqur ^ï'W l Ned. InfhO vèrkóndigdó/hu iK ffófc'V*1 leh'lie^rschon. "P2 -v-„i-L niet zéér helderyt van den hoor voortaan mot rust zal laten, omdat 'Pruiflson in

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1871 | | pagina 1