Vrijdag ,15 Julij 1870.
Vijfde Jaargang.
KTiéuwsblaid ^oor Tholen, Zuid- en Sffcord-:
Jo. ai
Deze Courant vèrscfajiV' nitgezóaflerd op Christoiijfce 'feestdagen, des
Maandags en Donderdags avond®-
Prijs. kwartaalfe p. post/i',30. A'fzohderliiW Nominers 5 ct.
- Prya der Adyertoptien 10 et per regelgroote letters en vignetten
naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- en. doodberigten van 1—5
regels.50 cent
SPOORWEG I
V. GooS 5,55 1,80 6,ie
,-BiezeJinge 6,7 1,40 6;23
Rrtining. 6,23 1,55- 6,35.'
..Kribbend. 6,37' 2,8 6,45
Rilland 6,45 2,15
Wcjejjsdr.- 7,3 2,33 7A -
Betg.-op-Z7,lS 2,48 7,-15,
Wqaw' 7,31 3.1 7,-25
Rosend. 'A.7,40 3,10 7,38
)ES ROOSENDAAL, ü'1
■y RoOBéndi :8,&J> V4;fö é/«o
rWouw 9,7 ,4,50 8,-42
Bergen-op-Z. 9.21, 5,3 - 8,57
WoensflrecHt - 9,8^ 5,1» '910
•Rilland ,-Iv ,T; 0;51 - friVjft9*
KrabbendyVe 9.59.. .6,80
Krjiihingen 10,32 5,40 9»60 1
'Biëzelinge -10,WB,62:l0jiF
'Goes A. I0,37','f6,^-:i0sl6'
f r ancH top te'jzehdeir aan den 'tJitgeyepvA*VFNyBto&SbSbu
Alle Strikken de redactie betreffende, gelieve men minstens één.'din,
i - ^rr. v---.iniiendin^'dtó'AAvertèimdn'totd^-iianüdn^d ,r - -
'Advertentien en Abonnementen worden voor Dnitaobïnn'd1 ÓdétehfrjJK1 efr'^wffeèrla^d'faalakfefibnipg. ,dobr'de EH.HAASENSTEIH &.V^GLER. féLnbec^»
HJJ'>;ii'jl&idgivLeipzig, DrésdenfBrealau,-. Keulen,-Stüttgartfc, Wëenen, FrèagyBa^el, St. Gallen, Geneve en Lausanne. •ri 1 '-1
'mJ*
EEUE HERHAALDE TELEÜRSTELLOfG.
Röeds maakten wij ëemgé dagen geleden ónze
lezers bekend, hoé de werkzaamheden aan dén
eerstenspoorweg op Java, door gebrek aan
geld gestaakt hadden moeten worden, en merk-
tènwij dfcoenmek ëenr énkèl woord op, hoe dit
'•Wêder' -'tot finantiëel nadëel van Nederland zou
-■'strékken. -"Wij wairén voornemens daar niet mper
"pptè kómen, nu de voorstelling en be-
'pórdeetlingen; van sominigè «liberale» bladen,
•"over "de désjwégén door' den beef Nierstrasz
'gedahéinterpellatie; nu de van partg^ucht getui
gende b'eoprdeeling waaraan deze handeling van
dien verdienstelijken volksvertegenwoordiger
blootstaat,Het ons wenschelijk doet voorkomen,
met een enkel woord de geschiedenis van dien
spoorweg in de berinnering onzer lezers terug te
roepeü. Die herinnering zal voldoende zijn om
een ieder te doen zien, boe goed Hoe gron
dig^) de «liberalen» de zaken altgd onder
zoeken, alvorens ze over 'g lands gelden be
schikken. Maar die berinnering zal ook! vol
doende zijn ómdoen zien van hoeveèl belang
bét voor d?è «liberalen» is door alle middelen
te trachten hen tot stilzwijgen te brengen, die
door dé jeitenwelke zich thans voordoen, wil
len aantoonen, op welke wijze 's lands belangen
bij dezen spoorweg zijn behartigd.
De beer Rochussen stelde, als minister van
Kolóniënf Uan den koning „voor om den kun-
digen heerStieltjes, te benoemen ten einde een
plan té ontwerpen voor de eerste spoorweg-
ly$f op Java. Aan den beer Rochussen, een
der coryphseën van de 'conservatieve rigting,
die door de «liberalen» zoo dikwijls werd afr
geschilderd, als *de verpersoonlg king van al wat'
den «vooruitgang» tegenhoudt, komt dus de eer
toe van den eersten krachtigen stoot tot'dit
teekpn van ontwikkeling gegeven te hebben.
Het plan door den heer Stieltjes ontworpen,
kon echter de goedkeuring van den sinds op
getreden minister Fransen van de Ratte niet weg
dragen. Deze wist beter wat in/het belang
van Moederland en: Koloniën was. Althans met
dit voorgeven stélde hg bg zijn wetsontwerp,
om door een© rentegarantie van Staats
wege, ad 4i,pCt. dien spoorweg tot stand te
"doen komen,, pene ;andere rigting voor dan de
heer Stieltjesj. en: ;wel van Saraaraug over Tem
poeren naar Dj okjokarta. De aanleg Vaii^deze
lijn zóu hoogstens' 14 millioen koeten^t-n dé
Staat zou dtifc <bóógstens f 630,000 's jaars iian
ren te .bohoé wfl*- -tesvaaBborgeru.- .Qe heer Stieltjes
beafoppó dit wetayooystel. Hgbeweerde dat
de opgaven, omtrentde, plaatselijke, gesteldhe
den, die gediénd haddén om dat traject te
ontwerpen, niet waren de" echte, door hem aan
de Indische regering toegezonden.Hgi waarj-
schuwde zelfpvoor yervalsching, yei:andèring,
ypor foutieve en onvolledige^opgayen.. Hg voor
spelde dat die door den heer- Fransen van'de
Putte voorgedragen lijn, onmogelijk zou zgn, eik
dat Je ondervinding zon leerëh dal 'dié lijn ia
plaats' van overTempoerori, over Kedohg-Djati
zou moeten gelégd worden, maar dan ook
veel meer zou' kosten dan bg dat wetsontwerp
werd voorgesteld.
En wat leerde nu de ondervinding
Dat in het begin van 'h^ vorige' jaar een
wetsvoorstel moest gedaan worden, om- de jaar-
Igksche rente-garantie, met f 135,000, óf voor
3 milliöén, te vérbpogeri, omdat de bij de wet
over Tempoeron ontworpen lgn, in werkelgk-
heid, zonder -goedkeuring der;Staten-Geheraal
gelegd was over Kedong~I)jati,. d. i. met eén
omweg van nagenoeg 60 mglen, zoodat dié
Ign iliét kon' gelëgd^^;:wórdeh,; vöór'ljë ëëfs£ge-ï
schatte kostenJuist zoo als door dhr. Stieltjes
voorspeld was.
Maar ook nu nog meenden velen van die on
verbeterlijke en zwaartillende conservatieven, dat
zelfs die verhooging van 3 millioen voor den
geheelpn- aanleg niet voldoende zou zgn. Het
tegenwoordig, izniver-liberaal» ministerie wist
het ook nu weer beter. Die 3 millioen' zouden
wel voldoende zijn, en dhr. de Waal gaf hiet
óilduidélijk te kennen, dat, stonden de Staten-G'e-
neraal die verhooging van reti te-garantie niet
toe, hij met versnelde pas uit het ministerie
naar zgn studeerkamer zou gaan.
De «liberale» meerderheid der Tweetje Kamer
'stond de verhooging tóe. Maar ziet, weer wprdt
de voorspelling bewaarheid dat die 3 millioen
niet voldoende zgn, daar die 3 millioen
reeds zgn opgemaakt, en men de werkzaam
heden aan den aanleg van. den spoorweg heeft
moeten staken.
Ziedaar de feiten der geschiedenis van den
aanleg van dien spoorweg. Wij durven na deze
uiteenzetting dier feiten gerust bet oordeel aan
onze lezers laten, of de heer Nierstrasz niet ge-
regtjgd was, vooral bij het krachtig aandeel
dat hij genomen had, bij dp beraadslaging over
de ten vorige jare voorgestelde rente-verhop
ging, nadere, inlichtingente vragen over de
óor/aken waarom die 3 millioen nu al weer op
waren. -
Wij laten aan onze lezers tevens het oordeel
of het belang van het vaderland in dezen hét
meest behartigd is door de zoogenaamde «libé
ralen», dan wel door hen, die de voorstellen dier
«liberalen» bestrijden.,
Eindelgk zullen de oogen dan toch wel. op.en
gaan. m
BINNENLAND;
"Goes,. 14 .Jplij' 18^0,,5
De Eerste Kamer beeft Mkaédag avond hare werk
zaamheden hervat. De wetsontwerpen, die ..vanjde
Tweede Kamor zijrt- ontvangen, zijn -.naar. dn .al/iee-
Iingén verzonden, doon.de vergadering op niquwiZa-
Yolgfens de »Amèrsf. Gt.» zon de Goeyerneuf-
Geöé^al van Ned. Ind., Mf. P. voorimmenï
zijn binnen een korf tijdsbestek aj te treden en naar
Nederland teirug te keereh- £n if;
Den 5den 11. werd gedurendesden? hyloed' ite
Dordrecht de dorde gzeren 'overspanning'woor; dèn
bovenbouw van de brug over hét Hollandsohi jCHfep
met goed gevolg dooi* de ponton 'faü den - boulw-
steiger te Willerhsdorp op de paaljh^ken'of hulp-
pijlers geplaatst; don 6den zoudebijr gunstig Weder
de overbrenging'en plaatsing op de pglérs .plaats
hebben.- uT'dyu'
Het Alfj. Daybl. van Nederland -zegt i zijn-wg
wel ond.errigt,dan' zou dr. Eljera, in vefeeniging
met Jhr. M. Salvador,"voornemens zgn?met 1 Oc
tober !a. s. eene -Nieuwe RaarlemscKe. Courant^ 'vit
to geven. ••- h -.nujsjv.i
Den 27 dezer zal te Vlissingen door -het'domein
worden-aanbesteed hét sloopeh der Hammeken^poort,
benevens hot leggen van twee kapitale aar den. dam
men 'door de béide Vestinggrachten,'die in ivérlen-
ging moeten'worden' gebrdgt van den N ieuiwen'W dg
üaar Middelburgdie van Ylissiügen derwaarts leidt
en den afstand tusschen beideplaatsen mét' :rurm
een kwartier 'vermindert. Jv /sf»
Drie Engelschë zeelieden, Hay Pïobyn, 'Gdippbèll
Macfariane en George Ereemen, die'Viet' eeriklei-
nen kotter, The Last, Cfl'ahee, één-f eis rondomde
wereld hebben ondernomen; zijn vólgens berigt, van
Soerabaja van Boeleling (Bali)- ontvahgen; óp hxin
togt win Batavia naar Austtaliö zeer nunpspoedig'
geweest, daar zij hun medgézel Gvótgo. Frèeméalbe
Kesoemba hebben verlóren,' en bun vaartuig'bg bét
eiland Noesa is gebleveö. De boide schipbreuke
lingen' Probyn en Macfarlaho waren over Kloen-
Koeng op Bali aangekomen en wachtteri ef i
legenhoid af om zich naar Soerabaja' te
Door de prov.staten"vain Gölderland is bésloton,'
aan den spoorweg Bredius b. 's., VaADordrécht haat
Nijmegen en Arnhem, eén subsidie van f-SOÖjOOO
van wége de provincie toeteleggeii. •u 1 •-
Onder hét corps Yeluwsche-SchérpSbhuttarödrólgt
och scheuring te ontstaan; téó geVolge' 'vhti' óneéUlg^-
heid tusschen den óudsiéh lè'hut'if thans'oómmknl-
dant oh éóh doo'r M.' vïmi^o#ézoh',kap'h inhtxlïïP-
teur,- die 'reeds 'zijn1;.'ontslag. geVrda^cThééft'èhVö^
krogéh. 1 'ik7