Vrijdag ,15 Julij 1870. Vijfde Jaargang. KTiéuwsblaid ^oor Tholen, Zuid- en Sffcord-: Jo. ai Deze Courant vèrscfajiV' nitgezóaflerd op Christoiijfce 'feestdagen, des Maandags en Donderdags avond®- Prijs. kwartaalfe p. post/i',30. A'fzohderliiW Nominers 5 ct. - Prya der Adyertoptien 10 et per regelgroote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- en. doodberigten van 1—5 regels.50 cent SPOORWEG I V. GooS 5,55 1,80 6,ie ,-BiezeJinge 6,7 1,40 6;23 Rrtining. 6,23 1,55- 6,35.' ..Kribbend. 6,37' 2,8 6,45 Rilland 6,45 2,15 Wcjejjsdr.- 7,3 2,33 7A - Betg.-op-Z7,lS 2,48 7,-15, Wqaw' 7,31 3.1 7,-25 Rosend. 'A.7,40 3,10 7,38 )ES ROOSENDAAL, ü'1 ■y RoOBéndi :8,&J> V4;fö é/«o rWouw 9,7 ,4,50 8,-42 Bergen-op-Z. 9.21, 5,3 - 8,57 WoensflrecHt - 9,8^ 5,1» '910 •Rilland ,-Iv ,T; 0;51 - friVjft9* KrabbendyVe 9.59.. .6,80 Krjiihingen 10,32 5,40 9»60 1 'Biëzelinge -10,WB,62:l0jiF 'Goes A. I0,37','f6,^-:i0sl6' f r ancH top te'jzehdeir aan den 'tJitgeyepvA*VFNyBto&SbSbu Alle Strikken de redactie betreffende, gelieve men minstens één.'din, i - ^rr. v---.iniiendin^'dtó'AAvertèimdn'totd^-iianüdn^d ,r - - 'Advertentien en Abonnementen worden voor Dnitaobïnn'd1 ÓdétehfrjJK1 efr'^wffeèrla^d'faalakfefibnipg. ,dobr'de EH.HAASENSTEIH &.V^GLER. féLnbec^» HJJ'>;ii'jl&idgivLeipzig, DrésdenfBrealau,-. Keulen,-Stüttgartfc, Wëenen, FrèagyBa^el, St. Gallen, Geneve en Lausanne. •ri 1 '-1 'mJ* EEUE HERHAALDE TELEÜRSTELLOfG. Röeds maakten wij ëemgé dagen geleden ónze lezers bekend, hoé de werkzaamheden aan dén eerstenspoorweg op Java, door gebrek aan geld gestaakt hadden moeten worden, en merk- tènwij dfcoenmek ëenr énkèl woord op, hoe dit '•Wêder' -'tot finantiëel nadëel van Nederland zou -■'strékken. -"Wij wairén voornemens daar niet mper "pptè kómen, nu de voorstelling en be- 'pórdeetlingen; van sominigè «liberale» bladen, •"over "de désjwégén door' den beef Nierstrasz 'gedahéinterpellatie; nu de van partg^ucht getui gende b'eoprdeeling waaraan deze handeling van dien verdienstelijken volksvertegenwoordiger blootstaat,Het ons wenschelijk doet voorkomen, met een enkel woord de geschiedenis van dien spoorweg in de berinnering onzer lezers terug te roepeü. Die herinnering zal voldoende zijn om een ieder te doen zien, boe goed Hoe gron dig^) de «liberalen» de zaken altgd onder zoeken, alvorens ze over 'g lands gelden be schikken. Maar die berinnering zal ook! vol doende zijn ómdoen zien van hoeveèl belang bét voor d?è «liberalen» is door alle middelen te trachten hen tot stilzwijgen te brengen, die door dé jeitenwelke zich thans voordoen, wil len aantoonen, op welke wijze 's lands belangen bij dezen spoorweg zijn behartigd. De beer Rochussen stelde, als minister van Kolóniënf Uan den koning „voor om den kun- digen heerStieltjes, te benoemen ten einde een plan té ontwerpen voor de eerste spoorweg- ly$f op Java. Aan den beer Rochussen, een der coryphseën van de 'conservatieve rigting, die door de «liberalen» zoo dikwijls werd afr geschilderd, als *de verpersoonlg king van al wat' den «vooruitgang» tegenhoudt, komt dus de eer toe van den eersten krachtigen stoot tot'dit teekpn van ontwikkeling gegeven te hebben. Het plan door den heer Stieltjes ontworpen, kon echter de goedkeuring van den sinds op getreden minister Fransen van de Ratte niet weg dragen. Deze wist beter wat in/het belang van Moederland en: Koloniën was. Althans met dit voorgeven stélde hg bg zijn wetsontwerp, om door een© rentegarantie van Staats wege, ad 4i,pCt. dien spoorweg tot stand te "doen komen,, pene ;andere rigting voor dan de heer Stieltjesj. en: ;wel van Saraaraug over Tem poeren naar Dj okjokarta. De aanleg Vaii^deze lijn zóu hoogstens' 14 millioen koeten^t-n dé Staat zou dtifc <bóógstens f 630,000 's jaars iian ren te .bohoé wfl*- -tesvaaBborgeru.- .Qe heer Stieltjes beafoppó dit wetayooystel. Hgbeweerde dat de opgaven, omtrentde, plaatselijke, gesteldhe den, die gediénd haddén om dat traject te ontwerpen, niet waren de" echte, door hem aan de Indische regering toegezonden.Hgi waarj- schuwde zelfpvoor yervalsching, yei:andèring, ypor foutieve en onvolledige^opgayen.. Hg voor spelde dat die door den heer- Fransen van'de Putte voorgedragen lijn, onmogelijk zou zgn, eik dat Je ondervinding zon leerëh dal 'dié lijn ia plaats' van overTempoerori, over Kedohg-Djati zou moeten gelégd worden, maar dan ook veel meer zou' kosten dan bg dat wetsontwerp werd voorgesteld. En wat leerde nu de ondervinding Dat in het begin van 'h^ vorige' jaar een wetsvoorstel moest gedaan worden, om- de jaar- Igksche rente-garantie, met f 135,000, óf voor 3 milliöén, te vérbpogeri, omdat de bij de wet over Tempoeron ontworpen lgn, in werkelgk- heid, zonder -goedkeuring der;Staten-Geheraal gelegd was over Kedong~I)jati,. d. i. met eén omweg van nagenoeg 60 mglen, zoodat dié Ign iliét kon' gelëgd^^;:wórdeh,; vöór'ljë ëëfs£ge-ï schatte kostenJuist zoo als door dhr. Stieltjes voorspeld was. Maar ook nu nog meenden velen van die on verbeterlijke en zwaartillende conservatieven, dat zelfs die verhooging van 3 millioen voor den geheelpn- aanleg niet voldoende zou zgn. Het tegenwoordig, izniver-liberaal» ministerie wist het ook nu weer beter. Die 3 millioen' zouden wel voldoende zijn, en dhr. de Waal gaf hiet óilduidélijk te kennen, dat, stonden de Staten-G'e- neraal die verhooging van reti te-garantie niet toe, hij met versnelde pas uit het ministerie naar zgn studeerkamer zou gaan. De «liberale» meerderheid der Tweetje Kamer 'stond de verhooging tóe. Maar ziet, weer wprdt de voorspelling bewaarheid dat die 3 millioen niet voldoende zgn, daar die 3 millioen reeds zgn opgemaakt, en men de werkzaam heden aan den aanleg van. den spoorweg heeft moeten staken. Ziedaar de feiten der geschiedenis van den aanleg van dien spoorweg. Wij durven na deze uiteenzetting dier feiten gerust bet oordeel aan onze lezers laten, of de heer Nierstrasz niet ge- regtjgd was, vooral bij het krachtig aandeel dat hij genomen had, bij dp beraadslaging over de ten vorige jare voorgestelde rente-verhop ging, nadere, inlichtingente vragen over de óor/aken waarom die 3 millioen nu al weer op waren. - Wij laten aan onze lezers tevens het oordeel of het belang van het vaderland in dezen hét meest behartigd is door de zoogenaamde «libé ralen», dan wel door hen, die de voorstellen dier «liberalen» bestrijden., Eindelgk zullen de oogen dan toch wel. op.en gaan. m BINNENLAND; "Goes,. 14 .Jplij' 18^0,,5 De Eerste Kamer beeft Mkaédag avond hare werk zaamheden hervat. De wetsontwerpen, die ..vanjde Tweede Kamor zijrt- ontvangen, zijn -.naar. dn .al/iee- Iingén verzonden, doon.de vergadering op niquwiZa- Yolgfens de »Amèrsf. Gt.» zon de Goeyerneuf- Geöé^al van Ned. Ind., Mf. P. voorimmenï zijn binnen een korf tijdsbestek aj te treden en naar Nederland teirug te keereh- £n if; Den 5den 11. werd gedurendesden? hyloed' ite Dordrecht de dorde gzeren 'overspanning'woor; dèn bovenbouw van de brug over hét Hollandsohi jCHfep met goed gevolg dooi* de ponton 'faü den - boulw- steiger te Willerhsdorp op de paaljh^ken'of hulp- pijlers geplaatst; don 6den zoudebijr gunstig Weder de overbrenging'en plaatsing op de pglérs .plaats hebben.- uT'dyu' Het Alfj. Daybl. van Nederland -zegt i zijn-wg wel ond.errigt,dan' zou dr. Eljera, in vefeeniging met Jhr. M. Salvador,"voornemens zgn?met 1 Oc tober !a. s. eene -Nieuwe RaarlemscKe. Courant^ 'vit to geven. ••- h -.nujsjv.i Den 27 dezer zal te Vlissingen door -het'domein worden-aanbesteed hét sloopeh der Hammeken^poort, benevens hot leggen van twee kapitale aar den. dam men 'door de béide Vestinggrachten,'die in ivérlen- ging moeten'worden' gebrdgt van den N ieuiwen'W dg üaar Middelburgdie van Ylissiügen derwaarts leidt en den afstand tusschen beideplaatsen mét' :rurm een kwartier 'vermindert. Jv /sf» Drie Engelschë zeelieden, Hay Pïobyn, 'Gdippbèll Macfariane en George Ereemen, die'Viet' eeriklei- nen kotter, The Last, Cfl'ahee, één-f eis rondomde wereld hebben ondernomen; zijn vólgens berigt, van Soerabaja van Boeleling (Bali)- ontvahgen; óp hxin togt win Batavia naar Austtaliö zeer nunpspoedig' geweest, daar zij hun medgézel Gvótgo. Frèeméalbe Kesoemba hebben verlóren,' en bun vaartuig'bg bét eiland Noesa is gebleveö. De boide schipbreuke lingen' Probyn en Macfarlaho waren over Kloen- Koeng op Bali aangekomen en wachtteri ef i legenhoid af om zich naar Soerabaja' te Door de prov.staten"vain Gölderland is bésloton,' aan den spoorweg Bredius b. 's., VaADordrécht haat Nijmegen en Arnhem, eén subsidie van f-SOÖjOOO van wége de provincie toeteleggeii. •u 1 •- Onder hét corps Yeluwsche-SchérpSbhuttarödrólgt och scheuring te ontstaan; téó geVolge' 'vhti' óneéUlg^- heid tusschen den óudsiéh lè'hut'if thans'oómmknl- dant oh éóh doo'r M.' vïmi^o#ézoh',kap'h inhtxlïïP- teur,- die 'reeds 'zijn1;.'ontslag. geVrda^cThééft'èhVö^ krogéh. 1 'ik7

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1870 | | pagina 1