NIEUWE GOESSCHE Nieuwsblad voor Tholen, Zuid- en Noord=Beveland. No. 21. Dingsdag 15 Maart" 1870. Vijfde Jaargang. Deze Courant verschijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des Maandsgi en Donderdags avonds. Prys kwartaal/l,fr. p. post/1,80. Afzonderlijke Nommerg 5 ct. Pry's der Advertentien 10 ct per regel, groote letters en vignetten r=»»T- plaatsruimte. Geboorte-, huwelijks- »n doodberigter van 15 regels 50 cent 8P00RWEÖ OOE8 - RQOSEKDAAL V. Goes {7,— 1,25 0,16 Biezelioge 7,12 1,87 6,28 Krnining. 7,28 1,586,85 Krabbend. 7,42 2,7 6,46 Rilland 7,60 2,15 Woensdr. B,8 2,88 7,2 Berg.-op-Z 8,28 2,48 7,15 Wcraw 8,86 8,1 7,25 Ro^AJ^tt. 2,10 V Rooaend. 9,4,40 8,80 RW 9,12 4,50 8,42 9,27 5,8 Bencep-op-Z, Woentd recht Rilland Krabbendijke Kruiningen BïeZelinge Goes A. 8,67 9,40 5,18 9,10 9,58 9,28 10,7 5,80 9,86 10,21 5,40 9,50 10,87 5,52 10,5 10,47 4,-r 10# Ij Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens één dag y66f de uitgave franco toe te zenden aan dep Uitgever A.C. DE JORGE Hz. te Goes.. Inzending der Advertentien tot-des namiddags J ure. Correspondent voor DuitscklandHAA8EHSIEIH fe VOQLER, Annonoen-Bureau voor.Hamburg, Prankfort.fi/Berlijn, Leipzig, TTeenen, Stutgsrtt, Bazel, Zurich, Genève. Zij, die zich Voor het volgend kwartaal op de Nieuwe Goèssche Courant abonneren, ontvangen wanneer zij dit direct den uitgever bekend maken, de nog in deze maand te verschijnen nommers gratis. Bekendmaking. BRAHDWEER. BURGEMEESTER en WETHOUDEBS ran G<?ES, brengen ter openbare kennis, dat zg in htmne "verga dering van den 5 dezerj ontslag als onderbrandmeester hebben verleend aan CORNELIS PIÉTER BL8MAN, en tot onderbrandmeester benoemd JACOBUS JOHAN NES HARTMAN, wiens plaats als teller ia aangevuld - door JOHANNES DANIEL BAMONDT. Goês, 10 Maart 1870. Burgemeester en Wethouders voornoemd, AL P. BLAAHBEEN. De Secretaris, HARTMAN.' DE AFSCHAFFIÏG DER DOODSTRAF. X Het is nu juist ongeveer eene eeuw geleden dat zich de eerste stemmen verhieven tegen de toepassing der doodstraf. Die stemmen ver meerderden allengs en vooral bij elke revoluti onaire woeling werd met meer onstuimigheid de afschaffing dier straf gevraagd. Ofschoon er nimmer meerder en dan nog onschuldig bloed vergoten werd, dan juist bij die revoluties. Men denke slechts aan de gruwelen der fransche revolutie op het einde der vorige eeuw. Ook tegenwoordig begint men weer meer en meer belang te toonen in de klasse van men- schen, die men gewoon is moordenaars" te noe men. Ook tegenwoordig wordt weer met zulk een aandrang de afschaffing der doodstraf ge vraagd in naam van vooruitgang en mensch- lievendheid," dat men bijna.huivert zijne stem daartegen te verheffen, uit vrees van voor een middeneeuwschen. en meedoogenloozen wreedaard te worden uitgekreten. Want men vergete het niet, de voorstanders dier afschaffing bevinden zich bij dezen strijd in veel gunstiger positie dan de tegenstanders. Die voorstanders kun nen er op rekenen, dat zij allen op hunne zijde hebben, die slechts gehoor geven aan de inr spraak van hun gevoel. Die voorstanders kan nen hunne meening met. gevoel volle geestdrift verdedigen; zij kunnen zich daarvoor, zooals de Duitschers zeggen, enthousiasmeren." Dat kan de voorstander van het behoud der dood straf niet. Die kan zijn standpunt alleen uit pligtbesef, met diepgevoelden ernst verdedigen. Daartoe moet hij vaak de stem der mensche- lijke »-zwakheid" waar de zachtmoedigheid zoo ligt in ontaardt r- in. zgn binnenste smoren. Geen wonder dgn dat ook thans, even als bg meest elke hervorming, vooral als zij zich. in denstrgd mengen, die verandering van den bestaanden toestand wenschen. Men meene daarom echter niet, dat het aantal voorstanders der afschaffing van de doodstraf grooter is dan dat der tegenstanders. Deze zijn alleen om bovengenoemde'redenen en ook uit den aard der zaak meer tot stalzwggen geneigd. Te sterk stilzwggen zon echter verkeerd kunnen worden uitgelegd. Daarom achten wij het de pligt van henr die de afschaffing der doodstraf heilloos achten, ook de gronden te doen hooren die voor het behoud dier straf zijn aan te voeren. Gelukkig dat dit, onder velen, ook reeds ge daan is door mannen, die algemeen als kundige regtsgeleerden bekend zijn. Waar men toch op een iFxdkbbach, een jton WaCHiEK, een yon Hye-Glunek en zoovele anderen mag wijzen als voorstanders van het behoud der doodstraf, daar mag men met allen grond beweren, dat' althans de wetenschap op verre na nog niet haar onherroepelijk'-doodvonnis over de dood straf heeftnitgespróken. Wij willen ons echter niet bepalen om ons te beroepen op de namen en het gezag dier uitstekende beoefenaars 'der regtsgeleerdbeid. Wg willen kortelijk de redenen overwegen, waarom men de afschaffing vraagt, opdat onze lezers dan zelf zullen kunnen oordeelen, welke waarde daaraan te hechten is. Een hoofdgrond, die daarvoor wordt aange voerd, bestaat zeker daarin, dat de Staat het regt met zou hebben een misdadiger tot straf het leven te benemen. Maar waarom niet Heeft dat regt dan niet door alle eeuwen heen ten grondslag gelegen aan elke strafwet geving Is dat regt daardoor niet gebleken als vastgeworteld in het volksbewustzijn? Tot staving hiervan beroepen - wij ons op een be kend blad aan het strafregt gewijd, waar open lijk in erkend WQrdt dat het een onloochenbaar >feit is, dat verreweg het meerendeel der be volking in schier alle landen, dé doodstraf »als onvermijdelijk beschouwt. Voor hen die met ons den invloed erkennen, die eene Hoogere Magt dan eene zuiver aardsche op de inngting van ons. staatkundig leven hebben moet, die met ons gelooven aan eene GoddelijkeOpenbaring, aan welke zij niet allen invloed op onze staatkundige inrigting willen zien ontzegd, voor ben, zeggen wij, is dan ook geen twijfel mogelijk. Niet alleen toch vóór de ver schijning van Christus werd door die Openbaring het >wie mensche-nbloed vergiet, diens bloed Algemeine Gerigtszeitnng van Scirwarze 1867. S. 84. zal vergoten worden," gepredikt. Ook Christus zelf erkende' openlijk het tégt. van de Overheid, steunende op Hoqget Gezag, 'brri'jde doodstraf toe te passen, toeg Hg -aan RilcfaiS; ;op diens vraag: »Weet Gg dan niet dat ik de magt heb TT te kruisigen en de magt heb U los te laten antwoordde Gg zondt over Mg' geene magt hebben indien zij u niet tan bóven gegeven wake. Terwgl jPaulus door zgne uit spraak »Want niet te vergeefs draagt zg (de overheid) het zwaard," niét alleen dat regt openlijk erkend, maar ook de noodzakelijkheid: van de toepassing er van aantoont. »He£ zwaard, dragen", hieraan toch kan volgens Bgbelsob spraakgebruik moeijelijk eene andere beteekenia gegeven worden dan»het regt over leven 'en dood." Dat regt nu heeft de Overheid niet te vergeefs1' d. i. met tot ijdele verfcooning, maar om er gebruik van te maken. Maar zelfs wanneer men dien H oogeren invloed loochent, wanneer men de leer huldigt van hgt^ ypacte socifd" van Jean Jacgues Rousseau zooals heden ten dage maar al te zeer het, geval is zelfs dan begrgpen wij nog niet, hoe men aan den Staat het regt wil ontzeggen tot toepassing der doodstraf. Al beschouwt men toch den Staat als eene bloote vereeniging van individuen, die door.; hunne vereeniging stilzwijgend overeenkomen, om onder van te voren gestelde voorwaarden." wetten gezamenlijk te leven, ook dan nog kennen wij den Staat het regt toe om »op eene van te voren bepaalde wjjze" uit die vereeniging te verwijderen elk lid, dat voor die vereeniging in het algemeen of voor de leden in het bijzonder gevaarlijk wordt. Dat die verwijdering nu geschiedt door voltrekking van een doodvonnis, dit is eene van te voren bepaalde wgze, welke aan den misdadiger bekend was. Men late zich toch niet vervoeren door te ver gedrevene zachtmoedigheid, die daardoor in zwakheid ontaardt. De doodstraf, zg wordt immers niet bij overrompeling toegepast Integendeel, zg wordt van te voren bedreigd tegen zware misdaden pleegt men die nu toch, dan heeft men immers het zich zelf te wijten, indien men er de van te voren bekende ge- vólgen van ondervindt. De blikken alleen, te vestigen op den mis dadiger is ziekelijke philantropie. Men rigte ze ook op de maatschappij. De dood van één moordenaar kan misschien het leFen van tien en 'meer onschuldigen redden, die anders, ge troffen door dergelijke misdadigers, het slagt offer worden dier ziekelijke philantropie. Het tegenwoordig ministerie heeft,bij zgne voordragt tot afschaffing der doodstraf, het

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1870 | | pagina 1